Brief

Co to jest brief? – Definicja

Brief to krótki dokument, zawierający podstawowe informacje na temat projektu lub zamówienia. Brief jest przeznaczony dla osoby lub grupy osób, które będą odpowiedzialne za realizację projektu. Zazwyczaj brief zawiera informacje o celach i oczekiwaniach wobec projektu oraz ograniczeniach, jakie są nakładane na realizatorów.

Jakie są rodzaje briefu?

Brief może mieć różną formę, w zależności od rodzaju projektu. Najczęstsze rodzaje briefu to:

  • brief kreatywny – zawiera informacje o tym, jakiego efektu oczekujemy od realizatorów i jakie są nasze ograniczenia (np. budżet, czas trwania projektu);
  • brief techniczny – zawiera szczegółowe wymagania wobec realizatorów i ich środków technicznych;
  • brief merytoryczny – zawiera informacje o charakterze merytorycznym, np. o potrzebach badań naukowych lub o źródłach danych, które mają być wykorzystane w projekcie.

Komu można wysłać brief?

Brief można wysłać do dowolnej osoby lub instytucji, która może mieć wpływ na realizację projektu. Zwykle jest to osoba odpowiedzialna za dany aspekt projektu (np. techniczny lub merytoryczny) lub instytucja, która może sfinansować projekt.

Najczęściej spotykane są:

  • brief dla copywritera
  • brief dla grafika
  • brief reklamowy
  • brief dla agencji marketingowej

Jak powinien wyglądać brief?

Brief powinien być klarowny i precyzyjny. Musi zawierać wszystkie niezbędne informacje, aby osoba lub firma, która go otrzymała, mogła świadczyć usługi na odpowiednim poziomie.

Wymagania dotyczące briefu mogą się różnić w zależności od branży i rodzaju projektu. Jednak istnieje kilka ogólnych zasad, które powinny być spełnione przez dobry brief.

  • Po pierwsze, musi on być jasny i konkretny. Nie może zawierać żadnych niedopowiedzeń ani niejasności.
  • Ponadto, musi on dokładnie określać oczekiwania i wymagania strony zlecającej.
  • Wreszcie, brief powinien mieć odpowiedni format i estetykę, aby był łatwy do odczytania i przejrzenia.

Jakie informacje znajdują się w briefie?

Brief powinien odpowiadać na pytania:

  • Kim jest odbiorca?
  • Jaka jest grupa docelowa?
  • Co ma zostać przekazane / zrobione?
  • Jakie są cele/budżet i inne informacje specyficzne dla każdego zlecenia.
  • Kiedy zlecenie ma być gotowe?

Poniższy przykład pokazuje, jak powinien wyglądać brief.

Przykładowy brief

Witamy,

Potrzebujemy twojej pomocy w stworzeniu kampanii reklamowej naszego nowego produktu. Oto lista rzeczy, które musimy otrzymać od Ciebie:

  • Szczegółowa lista elementów kampanii (plakaty, ulotki, spoty reklamowe itp.),
  • Terminy realizacji poszczególnych elementów,
  • Kosztorys.

Będziemy wdzięczni, jeśli prześlesz nam także portfolio. Termin realizacji całej kampanii to 2 tygodnie od daty podpisania umowy.

Czy ta definicja była pomocna?
(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

GPT-4 - rewolucja dla Chatu GPT?

GPT-4 - rewolucja dla Chatu GPT?

Wczoraj, 14 marca 2023, OpenAI wypuściło na światło dzienne GPT-4, czyli kolejną iterację ich modelu językowego, na bazie którego działa bijący rekordy popularności ChatGPT. Czy ChatGPT będzie teraz znacznie mądrzejszy?

Czytaj więcej
Jak równolegle poprawiamy SEO i dostępność stron internetowych naszych klientów?

Jak równolegle poprawiamy SEO i dostępność stron internetowych naszych klientów?

Co gdybym Ci powiedział, że 32%* spośród użytkowników odwiedzających Twoją stronę – czyli w zasadzie co trzecia osoba – nie może się po niej poruszać? Jedna na trzy osoby nie może przeczytać dostępnych treści. Co trzecia osoba ma problem z wykonaniem działań, których oczekujesz. Co trzecia osoba opuszcza Twoją witrynę, ponieważ nie może nacisnąć żadnego przycisku.

Czytaj więcej