- Czym jest content zorientowany na użytkownika?
- Jak tworzyć treści dla użytkownika?
- Dlaczego warto tworzyć treści zorientowane na użytkownika?
Czym jest content zorientowany na użytkownika?
Content zorientowany na użytkownika to taki rodzaj treści, których przekaz jest podporządkowany odbiorcy. Oznacza to między innymi stosowanie języka korzyści, często także sprawny storytelling, a przede wszystkim dopasowanie ilości oraz formy treści do użytkownika, który ma się nią zainteresować. Wiemy, że content marketing ma służyć sprzedaży Twoich produktów czy usług - to logiczne. Jednak im dłużej żyjemy w cyfrowym świecie pełnym (często zbędnych) informacji, tym ścieżka między pojedynczym działaniem marketingowym a konwersją znacząco się wydłuża i tradycyjna twarda sprzedaż nie działa tak dobrze. Oznacza to, że Twoje treści nie mogą już mówić “spójrz, mamy fantastyczny produkt - jedyny w swoim rodzaju, naprawdę!”, ponieważ użytkownik doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak szeroki jest wybór na rynku oraz że istnieją porównywarki cenowe. Aby go przyciągnąć i zatrzymać, musisz więc stworzyć z nim specyficzną więź - zamiast pokazywać, jak cudowny jest Twój produkt (a więc nakierowywać przekaz na markę), udowodnić, że przyda mu się w życiu (stawiając nacisk na użytkownika). Musisz mówić jego językiem, być tam, gdzie on jest, i wyprzedzać konkurencję na każdym kroku. Przykład: Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep online, w którym sprzedajesz blendery. Znasz swoją grupę docelową, więc przy każdym produkcie na użytkownika czeka klarowny i prosty opis tego, co każdy blender oferuje, a do tego wizualne ikonki informujące o najważniejszych jego cechach (np. energooszczędny, konkretne obroty itp.). Poza tym prowadzisz bloga, na którym umieszczasz nie tylko artykuły z przepisami, lecz także filmy z testowania produktów, bo wiesz, że tego użytkownicy potrzebują. Dlaczego to podkreślamy? Potrzeba to słowo klucz w content marketingu zorientowanym na użytkownika - musisz ją poznać, dobrze zrozumieć i skutecznie na nią odpowiedzieć. To może być trudne, ale kiedy już uda Ci się zapewnić użytkownika, że w Twoim blenderze przygotuje gładkie masło orzechowe po fit treningu albo kremowe smoothie dla dzieci w dwie minuty (a przede wszystkim - że produkt wreszcie zmieni jego życie i wniesie do niej nową jakość), emocjonalny stosunek do marki sprawi, że chętniej dokona zakupu.Jak tworzyć treści dla użytkownika?
-
Odpowiadaj na intencję użytkownika
-
Wybierz właściwie słowa kluczowe
-
Dobrze określ swoją grupę odbiorców
- Profesjonalnie zbudowane persony (o tym, jak działa persona w marketingu i SEO, także pisaliśmy na naszym blogu). Dzięki nim zrozumiesz, kim są osoby wpisujące frazy w wyszukiwarkę i dlaczego właściwie szukają pewnych usług czy produktów.
- Opracowanie właściwego języka komunikacji z odbiorcami. To sprawi, że będziesz wiedział, w jaki sposób pisać do swoich użytkowników, by łatwo (i skutecznie!) do nich dotrzeć.
- Dookreślenie istotnych cech poza wiekiem czy płcią. Mogą to być zainteresowania, rutyny czy chociażby miejsca, w których dana grupa docelowa przebywa (Internetowo: Facebook czy TikTok? Lokalnie: kawiarnie czy kluby?) i wiele, wiele innych - ale to już temat na całkowicie osobny wpis.
-
Nie przesadzaj z ilością fraz kluczowych w tekście
-
Pamiętaj, że jakość > ilość
-
Skorzystaj z innych źródeł ruchu
Dlaczego warto tworzyć treści zorientowane na użytkownika?
Dobry content marketing to aktualnie jeden z najlepszych sposobów na skuteczne dotarcie do grupy odbiorców i wsparcie technicznych działań SEO. Zresztą nie pozostaje bez znaczenia dla algorytmów Google, wręcz przeciwnie - wychodzi im naprzeciw i pozwala udowodnić, że na naszej stronie znajdują się wartościowe (a więc godne wyświetlania) treści. Poza tym z pewnością wiesz, że w świecie marketingu od dłuższego czasu trwa zaciekła walka o uwagę użytkownika. Nie bez powodu na popularności zyskują takie tematy jak projektowanie zorientowane na użytkownika i cały dział UX - dla wszystkich tych, którzy tworzą treści, powinno być to ważną wskazówką co do tego, jak powinny one wyglądać, nawet jeśli mówimy o artykułach, a nie filmach czy grafikach.-
Więcej ruchu to niekoniecznie więcej klientów
-
Sprawdź, gdzie rzeczywiście musisz wyprzedzić konkurencję
-
Zastanów się, co chce widzieć Twój użytkownik
Jak znaleźć złoty środek?
Wiesz już, że potrzeba jest fundamentem treści zorientowanych na użytkownika. Ocena tego, czy wszystkie frazy kluczowe, których używasz, są potrzebne i czy mają potencjał na skuteczne działanie, to kolejny punkt naszej drogi. Po części wiąże się także z content planem. Dlaczego? Jeśli zawierasz w nim, jakie artykuły na bloga stworzysz w najbliższej przyszłości, to z pewnością przyda Ci się wiedza na temat tego, czy dane artykuły mają potencjał na konwersję. Żeby dowiedzieć się więcej, przeczytaj wpis o tym, jak wybrać content na 2022 rok oraz jak tworzyć content, który sprzedaje.Podsumowanie
Jeżeli chcesz zapamiętać, jak tworzyć treści dla użytkownika, wykorzystaj nasze porady:- Skupiaj się na potrzebach użytkownika już na etapie analizy fraz kluczowych;
- “User First” to zasada, która powinna Ci przyświecać podczas tworzenia treści;
- Dobry content to taki, który jest jasny, spójny, czytelny, przydatny i zajmujący;
- Nie każda fraza kluczowa jest równie ważna, podobnie jak nie każdy ruch jest tak samo wartościowy - skupiaj się na tym, co prowadzi do konwersji.