.animate-view{opacity: 1 !important;}

Czym są treści zorientowane na użytkownika i jak je tworzyć?

8min.

Komentarze:0

Czym są treści zorientowane na użytkownika i jak je tworzyć?
04 kwietnia 2022
Jeśli chcesz zwiększyć współczynnik konwersji, musisz tworzyć treści zorientowane na użytkownika - tak w największym skrócie wyglądają trendy w marketingu internetowym w 2022 roku. Jak zadbać o nowoczesny content marketing? Co przyciąga użytkownika w treściach, które widzi? Czy i kiedy lepiej unikać słów kluczowych? O tym wszystkim przeczytasz w tym artykule.

8min.

Komentarze:0

Spis treści:

Czym jest content zorientowany na użytkownika?

Content zorientowany na użytkownika to taki rodzaj treści, których przekaz jest podporządkowany odbiorcy. Oznacza to między innymi stosowanie języka korzyści, często także sprawny storytelling, a przede wszystkim dopasowanie ilości oraz formy treści do użytkownika, który ma się nią zainteresować. Wiemy, że content marketing ma służyć sprzedaży Twoich produktów czy usług - to logiczne. Jednak im dłużej żyjemy w cyfrowym świecie pełnym (często zbędnych) informacji, tym ścieżka między pojedynczym działaniem marketingowym a konwersją znacząco się wydłuża i tradycyjna twarda sprzedaż nie działa tak dobrze. Oznacza to, że Twoje treści nie mogą już mówić “spójrz, mamy fantastyczny produkt - jedyny w swoim rodzaju, naprawdę!”, ponieważ użytkownik doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak szeroki jest wybór na rynku oraz że istnieją porównywarki cenowe. Aby go przyciągnąć i zatrzymać, musisz więc stworzyć z nim specyficzną więź - zamiast pokazywać, jak cudowny jest Twój produkt (a więc nakierowywać przekaz na markę), udowodnić, że przyda mu się w życiu (stawiając nacisk na użytkownika). Musisz mówić jego językiem, być tam, gdzie on jest, i wyprzedzać konkurencję na każdym kroku. Przykład: Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep online, w którym sprzedajesz blendery. Znasz swoją grupę docelową, więc przy każdym produkcie na użytkownika czeka klarowny i prosty opis tego, co każdy blender oferuje, a do tego wizualne ikonki informujące o najważniejszych jego cechach (np. energooszczędny, konkretne obroty itp.). Poza tym prowadzisz bloga, na którym umieszczasz nie tylko artykuły z przepisami, lecz także filmy z testowania produktów, bo wiesz, że tego użytkownicy potrzebują. Dlaczego to podkreślamy? Potrzeba to słowo klucz w content marketingu zorientowanym na użytkownika - musisz ją poznać, dobrze zrozumieć i skutecznie na nią odpowiedzieć. To może być trudne, ale kiedy już uda Ci się zapewnić użytkownika, że w Twoim blenderze przygotuje gładkie masło orzechowe po fit treningu albo kremowe smoothie dla dzieci w dwie minuty (a przede wszystkim - że produkt wreszcie zmieni jego życie i wniesie do niej nową jakość), emocjonalny stosunek do marki sprawi, że chętniej dokona zakupu.

Jak tworzyć treści dla użytkownika?

  1. Odpowiadaj na intencję użytkownika

To kolejny ważny punkt związany z potrzebami odbiorców. Nie ma bowiem lepszej odpowiedzi na pytanie, jak tworzyć treści dla użytkownika, niż rada, by odpowiedzieć na jego intencje, spełnić potrzeby, zanim zrozumie, że je ma, i być zawsze krok do przodu. Jest to również niezmiernie ważne w kontekście analizy fraz kluczowych oraz algorytmów Google (więcej o Search Intent SEO pisała Asia), ponieważ wyszukiwarki starają się podsunąć użytkownikowi dokładnie to, co miał na myśli, i wyczytać z kontekstu wszystko, co się da. Dokładnie tak samo musisz robić ty - zastanów się, co mógł chcieć zobaczyć użytkownik na stronie, wpisując dane zapytanie, i… umieść to na swojej stronie. Przyjrzyj się, jak zostało to rozwiązane np. na stronie BeDiet Catering, gdzie na popularnej podstronie, kalkulator kalorii obok wygodnego narzędzia (nie zamiast!) został umieszczony przycisk reklamujący w bardzo naturalny sposób dietę pudełkową - jak już poznasz swoje zapotrzebowanie kaloryczne, możesz od razu sprawdzić, co w danej kaloryce zamówisz na stronie: [caption id="attachment_48714" align="aligncenter" width="602"]be diet przykład treści zorientowanej na użytkownika Źródło: https://bedietcatering.pl/kalkulator-kalorii/[/caption]
  1. Wybierz właściwie słowa kluczowe

Treści skierowane na użytkownika jak najbardziej mogą zawierać naturalnie wplecione w treść słowa kluczowe - jednak zadbaj o to, by były to takie frazy, które przynoszą klientów, a nie tylko wysoki ruch, za którym nie idzie żadna konwersja. Już na etapie analizy fraz zadbaj o to, by były one dopasowane do Twoich faktycznych celów i potrzeb Twoich użytkowników.
  1. Dobrze określ swoją grupę odbiorców

Jeśli poznasz grupę, do jakiej piszesz, łatwiej będzie Ci wykonać oba powyższe punkty. Zarówno z punktu widzenia SEO, jak i content marketingu, na pewno przydadzą Ci się:
  • Profesjonalnie zbudowane persony (o tym, jak działa persona w marketingu i SEO, także pisaliśmy na naszym blogu). Dzięki nim zrozumiesz, kim są osoby wpisujące frazy w wyszukiwarkę i dlaczego właściwie szukają pewnych usług czy produktów.
  • Opracowanie właściwego języka komunikacji z odbiorcami. To sprawi, że będziesz wiedział, w jaki sposób pisać do swoich użytkowników, by łatwo (i skutecznie!) do nich dotrzeć.
  • Dookreślenie istotnych cech poza wiekiem czy płcią. Mogą to być zainteresowania, rutyny czy chociażby miejsca, w których dana grupa docelowa przebywa (Internetowo: Facebook czy TikTok? Lokalnie: kawiarnie czy kluby?) i wiele, wiele innych - ale to już temat na całkowicie osobny wpis.
persona do określania grupy odiorców
  1. Nie przesadzaj z ilością fraz kluczowych w tekście

Przy tworzeniu treści zorientowanych na użytkownika naturalność jest kluczowa. W niektórych sytuacjach lepiej w ogóle nie zamieścić fraz kluczowych w tekście niż ryzykować utratą zaufania użytkownika - jeśli uzna, że Twój tekst jest nienaturalny lub sztuczny, jego sympatia do marki znacząco spadnie, a razem z nią - chęć zakupu. Dlatego właśnie tak istotny jest dobry copywriting i odpowiednie zarządzanie frazami kluczowymi. Na poniższej grafice screen ze strony głównej jednej z popularnych księgarni internetowych - natężenie fraz kluczowych wydaje się trochę zbyt wysokie, by było naturalne. [caption id="attachment_48719" align="aligncenter" width="602"]treści zorientowane na użytkownika a słowa kluczowe Źródło: https://www.gandalf.com.pl/[/caption] Porównaj sobie to natężenie np. z tym, co widzisz w niniejszym artykule. Ponieważ chcieliśmy, żebyś mógł na niego trafić, wykorzystaliśmy w nim frazy kluczowe, dzięki którym wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jesteśmy jednak niemal pewni, że nie zwróciłeś na nie uwagi, ponieważ poza warstwą SEO zaproponowaliśmy tu masę treści dla Ciebie, nie Google’a. Dokładnie tak powinieneś działać na swojej stronie.
  1. Pamiętaj, że jakość > ilość

Liczba słów kluczowych, które uda Ci się zawrzeć w treści, nie jest priorytetem. Zaskakujące? W 2022 roku nie powinno już dziwić - w końcu i w oczach Google, i użytkowników, sposobem na sukces w sieci stał się naprawdę wartościowy i interesujący content. Zoptymalizowany pod SEO, lecz przede wszystkim nakierowany na użytkowników. Ta sama zasada dotyczy także ilości treści, którą tworzysz. Być może rozległy akapit tekstu możesz zawrzeć w czytelnej infografice, a przepis w artykule opatrzyć wideo? Bogactwo treści to już nie tylko liczba słów - content może przybierać różne formy. content skierowany na czytelnika baner
  1. Skorzystaj z innych źródeł ruchu

Wskazówka: nie tylko SEO żyje człowiek, więc przetestuj inne kanały Ruch organiczny to nie wszystko - choć bez wątpienia jest jednym z najbardziej istotnych źródeł ruchu, to warto zwrócić uwagę też na inne kanały, często te niewymagające określania ani używania fraz kluczowych. W zależności od działalności, jaką prowadzisz, mogą to być social media (choć i tu czasem przydają się frazy - sprawdź nasz wpis o SMO), e-mail marketing, influencer marketing czy affiliate marketing. Ich uruchomienie z pewnością uzupełni działania SEO, docierając do klienta z innych miejsc i w innych obszarach lejka sprzedażowego.

Dlaczego warto tworzyć treści zorientowane na użytkownika?

Dobry content marketing to aktualnie jeden z najlepszych sposobów na skuteczne dotarcie do grupy odbiorców i wsparcie technicznych działań SEO. Zresztą nie pozostaje bez znaczenia dla algorytmów Google, wręcz przeciwnie - wychodzi im naprzeciw i pozwala udowodnić, że na naszej stronie znajdują się wartościowe (a więc godne wyświetlania) treści. Poza tym z pewnością wiesz, że w świecie marketingu od dłuższego czasu trwa zaciekła walka o uwagę użytkownika. Nie bez powodu na popularności zyskują takie tematy jak projektowanie zorientowane na użytkownika i cały dział UX - dla wszystkich tych, którzy tworzą treści, powinno być to ważną wskazówką co do tego, jak powinny one wyglądać, nawet jeśli mówimy o artykułach, a nie filmach czy grafikach.
  1. Więcej ruchu to niekoniecznie więcej klientów

Na początku działań SEO może Ci się wydawać, że każdy pozyskany ruch jest równie wartościowy - a to niekoniecznie prawda. Najbardziej cenny jest bowiem ten ruch, który konwertuje - najważniejsza w marketingu internetowym jest w końcu sprzedaż, a tuż za nią - to, co do niej prowadzi. Upraszczając: treści, które przyniosły Ci konwersję, to te, w które najbardziej warto inwestować. Pamiętaj, że czasami nie jest to czysty zysk - to ty określasz, co jest Twoim celem na dany moment. Pamiętaj również, że ostateczna konwersja jest ważniejsza niż liczba słów, na jakie się wyświetlasz. Pusty ruch nie jest wartościowy, a erę botów generujących odwiedziny witryny mamy już dawno za sobą - w związku z tym powinno zależeć Ci na faktycznym użytkowniku, bo to on jest najcenniejszy.
  1. Sprawdź, gdzie rzeczywiście musisz wyprzedzić konkurencję

Wiesz już, że odpowiedni dobór fraz jest istotny - skoro więc lepiej wybrać mniej słów kluczowych, ale za to te najbardziej wartościowe, koniecznie sprawdź, na jakich frazach kluczowych skupiają się Twoi dobrze prosperujący wirtualni konkurenci - w końcu głównym celem jest wyprzedzenie ich w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, jeśli konkurenci płacą za reklamy wyświetlające się na konkretne frazy oraz inwestują w optymalizację pewnych podstron czy artykułów, powinno to być dla Ciebie jasnym sygnałem, że im się to opłaca - więc jeśli dla nich takie działania są owocne, dlaczego Tobie nie miałyby przynieść zysku?
  1. Zastanów się, co chce widzieć Twój użytkownik

Czy Twojego potencjalnego odbiorcę zadowoli mierny tekst naszpikowany do granic możliwości frazami kluczowymi? Czy artykuł na profesjonalne medyczne tematy, którego nagłówek to sztucznie wpleciona fraza kluczowa, będzie przekonujący? Pamiętaj, że frazy kluczowe to tylko jeden z czynników wpływających na to, jak Twoja strona rankuje w wyszukiwarkach. Są niezwykle cennym narzędziem, które pozwala użytkownikom trafić na Twoją stronę, ale w momencie, w którym słowa kluczowe zaczynają przysłaniać właściwą treść albo, co gorsza, treść została stworzona tylko po to, by umieścić w niej słowa kluczowe - całe działanie trochę traci sens. W końcu użytkownik nie przyszedł zobaczyć, ile fraz potrafisz zmieścić w jednym artykule, tylko dowiedzieć się, jak wybrać naprawdę dobry ekspres do kawy albo w jaki sposób urządzić przytulne skandynawskie wnętrze. Treści zorientowane na użytkownika to takie, w których to doświadczenie odbiorcy jest najważniejsze - zadbaj o to, by spełnić wszystkie jego potrzeby.

Jak znaleźć złoty środek?

Wiesz już, że potrzeba jest fundamentem treści zorientowanych na użytkownika. Ocena tego, czy wszystkie frazy kluczowe, których używasz, są potrzebne i czy mają potencjał na skuteczne działanie, to kolejny punkt naszej drogi. Po części wiąże się także z content planem. Dlaczego? Jeśli zawierasz w nim, jakie artykuły na bloga stworzysz w najbliższej przyszłości, to z pewnością przyda Ci się wiedza na temat tego, czy dane artykuły mają potencjał na konwersję. Żeby dowiedzieć się więcej, przeczytaj wpis o tym, jak wybrać content na 2022 rok oraz jak tworzyć content, który sprzedaje.

Podsumowanie

Jeżeli chcesz zapamiętać, jak tworzyć treści dla użytkownika, wykorzystaj nasze porady:
  • Skupiaj się na potrzebach użytkownika już na etapie analizy fraz kluczowych;
  • “User First” to zasada, która powinna Ci przyświecać podczas tworzenia treści;
  • Dobry content to taki, który jest jasny, spójny, czytelny, przydatny i zajmujący;
  • Nie każda fraza kluczowa jest równie ważna, podobnie jak nie każdy ruch jest tak samo wartościowy - skupiaj się na tym, co prowadzi do konwersji.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM