CRO definicja – Co to jest Conversion Rate Optimization?
Skrót CRO pochodzi od angielskiego pojęcia Conversion Rate Optimization. Odnosi się ono do zbioru działań mających na celu zwiększenie odsetka użytkowników, którzy po odwiedzeniu strony internetowej wykonują pożądane działania – takie, jak zakup produktu, wypełnienie formularza kontaktowego, zapis do newslettera, czy też inne dowolne działania, które przez właściciela serwisu uznawane jest za konwersję. Podejmowanie działań w zakresie CRO wymaga dogłębnego zrozumienia użytkownika i jego zachowań na stronie, co podkreśla między innymi Paweł Tkaczyk, autor książki „Zakamarki marki”: “Optymalizacja konwersji to proces ciągłego doskonalenia. Kluczem jest zrozumienie, co motywuje Twoich użytkowników i jakie przeszkody napotykają na drodze do konwersji.”
Czym jest CRO w praktyce?
Proces CRO wymaga dopasowania do indywidualnych potrzeb, które mogą różnić się w zależności od typu strony internetowej, oferowanego produktu lub usługi, czy też wymagań klienta. Z pewnością można jednak wyróżnić podstawowe grupy działań, które składają się na optymalizację konwersji:
- Analiza Danych – jest to podstawa każdego procesu Conversion Rate Optimization. Aby mieć podstawy do skutecznego poprawienia współczynnika konwersji należy zebrać jak najwięcej danych dotyczących zachowań użytkowników na stronie internetowej. Wykorzystywane są do tego narzędzia, takie jak Google Analytics, pozwalają one zrozumieć użytkowników, a także odnaleźć punkty krytyczne, w których opuszczają oni stronę, a tym samym rezygnują z konwersji.
Kluczowe znaczenie tego elementu potwierdza Michał Sadowski, autor książki “Rewolucja Social Media”: „Analiza danych jest fundamentem każdej strategii optymalizacji konwersji. Bez dokładnych informacji o zachowaniach użytkowników nie możemy skutecznie poprawić wskaźników konwersji.”.
- Badanie użytkowników – CRO może często obejmować metody badawcze takie, jak testy, ankiety, mapy poruszania się po stronie, czy też nagrania sesji użytkowników, wszystko po to, aby lepiej zrozumieć ich intencje i potrzeby.
Rolę takiego podejścia zaznacza Maciej Lewiński, autor książki „Analityka internetowa: Jak analizować dane, aby podejmować lepsze decyzje”: „Optymalizacja wskaźnika konwersji wymaga podejścia holistycznego, które obejmuje zarówno aspekty techniczne, jak i psychologiczne. Kluczowe jest testowanie hipotez i iteracyjne wprowadzanie zmian.”.
- Optymalizacje elementów strony zgodnie z wynikami testów i analiz.
Na kluczową rolę optymalizacji stron zwraca uwagę Tim Ash, autor książki „Landing Page Optimization: The Definitive Guide to Testing and Tuning for Conversions”: “Optymalizacja Landing Page jest kluczowa do zmiany gościa strony w klienta. Wymaga to przede wszystkim regularnego testowania i dopasowania stron do potrzeb użytkowników.”.
Jak widać, można wskazać podstawowe elementy procesu CRO, należy jednak pamiętać o elastyczności i dopasowaniu do aktualnych potrzeb firmy i użytkowników.