Co to jest cross-channel marketing?
Cross–channel marketing to strategia, która polega na łączeniu działania kilku (a czasem nawet kilkunastu) różnych kanałów dotarcia do odbiorcy. Co ważne, nie działają one w oderwaniu od siebie, tylko są częścią większego planu, który ma na celu poprowadzić użytkownika płynnie przez cały proces zakupowy. Co jednak istotne, w odróżnieniu od multichannel marketingu, w strategii cross-channel chodzi nie tylko o samą obecność, lecz także o większą spójność treści publikowanych na kanałach.
Kluczem do sukcesu jest tutaj zintegrowanie działań i strategii tak, by z jednej strony produkt pojawiał się w różnych miejscach i na różnych etapach ścieżki zakupowej użytkownika, ale z drugiej – by komunikacja marki na poszczególnych kanałach miała większy sens. Ciekawym rozwiązaniem jest np. to, że w jednym medium użytkownik widzi część kampanii reklamowej, a w drugim – kolejną. Można to łączyć zarówno w świecie digitalu, jak i offline.
Cross-channel marketing – przykłady
Co to oznacza w praktyce? Twoi klienci mogą zacząć interakcję w jednym miejscu i bez problemu kontynuować w innym. Jeśli potencjalny klient kliknął w reklamę na Instagramie, ma szansę zapisać się na newsletter na Twojej stronie albo sfinalizować zakup na stronie typu marketplace. A jeśli porzuci koszyk w e-commerce, dostanie przypomnienie na maila lub zobaczy Twój produkt w remarketingu w sieci reklamowej Google. A może artykuł blogowy udowodni kompetencje Twojej firmy i pozwoli sfinalizować decyzję zakupową?
W skrócie: cross-channel marketing to nie tylko bycie „wszędzie”, ale bycie „wszędzie w sposób sensowny i spójny”.
Co jeśli nie cross-channel marketing?
Jeśli chodzi o strategie i modele marketingowe korzystające z różnych kanałów przekazu, wyróżniamy trzy podstawowe: multichannel marketing, cross-channel marketing oraz omnichannel marketing. Tutaj poruszymy temat tego, czym jest cross-channel marketing, pozostałe typy opisaliśmy w innych miejscach na stronie: