.animate-view{opacity: 1 !important;}

D2C – Direct to Consumer

Co oznacza D2C? Definicja modelu Direct to Consumer

D2C (Direct to Consumer) jest modelem biznesowym polegającym na sprzedaży produktów bezpośrednio od producenta do konsumenta, a co za tym idzie pomijany jest pośrednim zajmujący zazwyczaj miejsce pomiędzy tymi dwoma elementami – jego rolę przejmuje właśnie producent. W modelu D2C producent ma pełną kontrolę nad swoimi produktami od momentu produkcji, poprzez marketing, aż do dostarczenia ich do odbiorców. Sprzedaż w modelu Direct to Consumer może być realizowana zarówno w przypadku handlu tradycyjnego poprzez stacjonarny sklep firmowy, jak i e-commerce – przez stronę internetową producenta, platformę sprzedażową, czy też Social Media.

model D2C

Zalety modelu D2C

Model sprzedaży Direct to Consumer wiąże się z wieloma korzyściami dla producenta: 

  • Bezpośrednia relacja z klientami – łatwy dostęp do danych sprzedażowych pozwalający na lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów.
  • Wyższe marże wynikające z braku pośredników.
  • Pełna kontrola nad ekspozycją marki.

Tony Haile, CEO firmy Scroll podkreśla, jak ważną zaletą modelu D2C jest możliwość gromadzenia szczegółowych danych na temat konsumentów: „Model biznesowy direct-to-consumer daje firmom możliwość gromadzenia bezcennych danych własnych, które są kluczowym zasobem w zrozumieniu zachowań klientów i ulepszaniu oferty produktowej”.

Zagrożenia wynikające z modelu Direct to Consumer

Podobnie jak każdy model biznesowy, D2C wiąże się również z pewnymi zagrożeniami dla firmy: 

  • Wysokie koszty marketingu i logistyki.
  • Konieczność samodzielnego dbania o relacje z klientami.
  • Rosnąca konkurencja w sektorze D2C.

Dlaczego model D2C staje się coraz bardziej popularny?

Rosnąca popularność modelu D2C wynika ze stale rosnącego znaczenia e-commerce. Klienci stają się również coraz bardziej wymagający, przez co szukają oryginalnych produktów, które niekoniecznie są dostępne w każdym sklepie. Dodatkowo rośnie świadomość konsumentów dotycząca wyższych cen wynikających z marż pośredników. Zakup bezpośrednio od marki daje również często możliwość uzyskania dokładniejszych informacji i zapoznania się z bardziej szczegółowymi opisami produktów.

Powiązane definicje

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM