Co oznacza D2C? Definicja modelu Direct to Consumer
D2C (Direct to Consumer) jest modelem biznesowym polegającym na sprzedaży produktów bezpośrednio od producenta do konsumenta, a co za tym idzie pomijany jest pośrednim zajmujący zazwyczaj miejsce pomiędzy tymi dwoma elementami – jego rolę przejmuje właśnie producent. W modelu D2C producent ma pełną kontrolę nad swoimi produktami od momentu produkcji, poprzez marketing, aż do dostarczenia ich do odbiorców. Sprzedaż w modelu Direct to Consumer może być realizowana zarówno w przypadku handlu tradycyjnego poprzez stacjonarny sklep firmowy, jak i e-commerce – przez stronę internetową producenta, platformę sprzedażową, czy też Social Media.
Zalety modelu D2C
Model sprzedaży Direct to Consumer wiąże się z wieloma korzyściami dla producenta:
- Bezpośrednia relacja z klientami – łatwy dostęp do danych sprzedażowych pozwalający na lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów.
- Wyższe marże wynikające z braku pośredników.
- Pełna kontrola nad ekspozycją marki.
Tony Haile, CEO firmy Scroll podkreśla, jak ważną zaletą modelu D2C jest możliwość gromadzenia szczegółowych danych na temat konsumentów: „Model biznesowy direct-to-consumer daje firmom możliwość gromadzenia bezcennych danych własnych, które są kluczowym zasobem w zrozumieniu zachowań klientów i ulepszaniu oferty produktowej”.
Zagrożenia wynikające z modelu Direct to Consumer
Podobnie jak każdy model biznesowy, D2C wiąże się również z pewnymi zagrożeniami dla firmy:
- Wysokie koszty marketingu i logistyki.
- Konieczność samodzielnego dbania o relacje z klientami.
- Rosnąca konkurencja w sektorze D2C.
Dlaczego model D2C staje się coraz bardziej popularny?
Rosnąca popularność modelu D2C wynika ze stale rosnącego znaczenia e-commerce. Klienci stają się również coraz bardziej wymagający, przez co szukają oryginalnych produktów, które niekoniecznie są dostępne w każdym sklepie. Dodatkowo rośnie świadomość konsumentów dotycząca wyższych cen wynikających z marż pośredników. Zakup bezpośrednio od marki daje również często możliwość uzyskania dokładniejszych informacji i zapoznania się z bardziej szczegółowymi opisami produktów.