.animate-view{opacity: 1 !important;}

Dostęp do narzędzi Google (Google Marketing Platform)

6min.

Komentarze:0

PPC
Dostęp do narzędzi Google (Google Marketing Platform)d-tags
30 grudnia 2024
Dowiedz się, jak nadawać i odbierać dostępy do narzędzi Google, takich jak Google Ads, Google Merchant Center, Google Analytics 4 i Google Tag Manager. Praktyczne wskazówki krok po kroku, by efektywnie zarządzać uprawnieniami w Google Marketing Platform.
PPC

6min.

Komentarze:0

Wstęp

Google Ads, Google Analytics 4, Google Tag Manager oraz Google Merchant Center to narzędzia do zarządzania działaniami reklamowymi online. Aby jednak skutecznie i bezpiecznie z nich korzystać, szczególnie w przypadku współpracy z agencjami marketingowymi, freelancerami czy innymi członkami zespołu, niezwykle ważne jest precyzyjne zarządzanie dostępami. W tym artykule wyjaśnimy, jakie są poziomy dostępów w poszczególnych narzędziach, jak nadać lub odebrać dostęp oraz na co zwrócić uwagę, by utrzymać bezpieczeństwo konta.

Google Ads

Poziomy dostępu do konta Google Ads

W Google Ads istnieje 5 poziomów dostępu do konta, największe możliwości daje Administrator, a najmniejsze Tylko e-maile.

Poziomy dostępu do konta Google Ads

źródło: panel Google Ads

Nadanie dostępu do konta Google Ads użytkownikowi indywidualnemu

Nadanie takiego dostępu jest czynnością szybką i nieskomplikowaną.

  • Zaloguj się na swoje konto Google Ads.
  • Wejdź do sekcji Administrator, a następnie Dostęp i bezpieczeństwo > Użytkownicy.
  • Kliknij ikonę plusa.
Nadanie dostępu do konta Google Ads koncie menedżera

źródło: panel Google Ads

  • Wprowadź adres e-mail osoby, której chcesz nadać dostęp do konta.
  • Wybierz czas wygaśnięcia dostępu (najlepiej ustawić nigdy, potem i tak w każdej chwili możesz usunąć dostęp tej osobie).
  • Wybierz odpowiedni poziom dostępu.
  • Kliknij Wyślij zaproszenie.

Zaproszona osoba dostanie maila z linkiem, a gdy w niego kliknie, będzie mogła zaakceptować zaproszenie.

UWAGA! Podczas dodawania użytkownika może pojawić się następująca informacja:

 

Zapraszanie użytkowników do korzystania z konta Google Ads

źródło: panel Google Ads

Wtedy należy przejść do zakładki Bezpieczeństwo oraz dodać dozwoloną domenę. Na przykład, jeśli jako dozwoloną domenę e-mail ustawisz „xyz.com”, będziesz mógł zaprosić do korzystania z konta użytkownika posiadającego adres e-mail w formacie uż[email protected].

Odebranie dostępu do konta Google Ads użytkownikowi indywidualnemu

Jeśli chcesz ograniczyć dostęp któremuś użytkownikowi (przykładowo po zakończonej współpracy z agencją), możesz go łatwo usunąć.

  • Zaloguj się na wybrane konto Google Ads.
  • Wejdź do sekcji Administrator, a następnie Dostęp i bezpieczeństwo > Użytkownicy.
  • Znajdź w tabeli maila osoby, której chcesz odebrać dostęp i kliknij Usuń dostęp w kolumnie Czynności.
  • Potwierdź usunięcie.

Użytkownik straci dostęp do konta natychmiast po jego usunięciu.

Nadanie dostępu do konta Google Ads koncie menedżera

Konto menedżera Google Ads to narzędzie stworzone dla agencji reklamowych, freelancerów i zespołów, które zarządzają wieloma kontami reklamowymi. By nie nadawać dostępu każdej osobie z osobna, możesz połączyć swoje konto Google Ads z kontem menedżera, np. agencji, która będzie prowadzić Twoje kampanie reklamowe. W związku z tym:

  • Podaj agencji/freelancerowi numer ID Twojego konta, aby mogli połączyć Twoje konto z ich MCK
  • Następnie agencja/freelancer musi wejść do sekcji Konta > Kliknij ikonę plusa
Nadanie dostępu do konta Google Ads koncie menedżera

źródło: panel Google Ads

  • Połącz istniejące konta
Łączenie istniejących kont Google Ads

źródło: panel Google Ads

  • Wpisz numer ID konta > Wyślij prośbę.
Dodawanie identyfikatorów kont Google Ads

źródło: panel Google Ads

Po wysłaniu zaproszenia od agencji musisz zaakceptować prośbę.

Odebranie dostępu do konta Google Ads koncie menedżera

W przypadku zakończenia współpracy, warto rozważyć odebranie dostępu, np. agencji, do swojego konta.

  • Zaloguj się na swoje konto Google Ads.
  • Wejdź do sekcji Administrator, a następnie Dostęp i bezpieczeństwo > Menedżerowie.
  • W kolumnie Czynności kliknij Usuń dostęp.

W tym momencie konkretne konto menedżera nie będzie już miało dostępu do Twojego konta Google Ads.

Google Merchant Center

Poziomy dostępu do konta Google Merchant Center

W Google Merchant Center występują 3 główne zakładki związane z dostępem:

  • Osoby (dostęp do konta – administrator, standardowy, skuteczność i statystyki).
  • Dostęp tylko do e-maili.
  • Dostęp do usługi porównywania cen (ta opcja wyświetla się tylko w przypadku posiadania dedykowanej porównywarki CSS).

Nadanie dostępu do konta Google Merchant Center

  • Zaloguj się na wybrane konto Google Merchant Center.
  • Wejdź w Ustawienia i narzędzia > Osoby i dostęp.
Osoby i dostęp w Google Merchant Center

źródło: panel Google Merchant Center

  • Kliknij w przycisk Dodaj osobę w odpowiedniej sekcji.
  • Wpisz adres e-mail, na który chcesz dodać dostęp i kliknij Dalej.
Nadanie dostępu do konta Google Merchant Center

źródło: panel Google Merchant Center

  • Wybierz poziom dostępu, a następnie kliknij Dodaj użytkownika.
Typy dostępów w Google Merchant Center

źródło: panel Google Merchant Center

  • Po wybraniu typu, kliknij w prawym dolnym rogu Dodaj użytkownika.

Użytkownik, któremu nadano dostęp, otrzyma zaproszenie na podany adres e-mail. Po jego zaakceptowaniu będzie już w stanie zalogować się na konto. Zaproszenie wygasa po 14 dniach od nadania dostępów.

Odebranie dostępu do konta Google Merchant Center

Jeżeli chcesz usunąć dostęp do konta Google Merchant Center, czynność ta jest bardzo prosta.

  • Zaloguj się na swoje konto Google Merchant Center.
  • Wejdź w Ustawienia i narzędzia > Osoby i dostęp.
Osoby i dostęp w Google Merchant Center

źródło: panel Google Merchant Center

  • Na liście użytkowników znajdź osobę, której chcesz odebrać dostęp.
  • Kliknij Zarządzaj dostępem obok jej adresu e-mail.
  • Kliknij Usuń osobę.
Usuwanie osoby w Google Merchant Center

źródło: panel Google Merchant Center

Usunięcie użytkownika powoduje natychmiastowe odebranie mu dostępu do konta.

Google Analytics 4

Poziomy dostępu do konta Google Analytics 4

Google Analytics 4 umożliwia przyznawanie różnych poziomów dostępu, które kontrolują, jakie działania mogą podejmować użytkownicy GA4. Panel umożliwia dodanie dostępu zarówno do całego konta, jak i poszczególnej usługi. Oto główne rodzaje uprawnień:

Role standardowe w Google Analytics 4

źródło: panel Google Analytics 4

Nadanie dostępu do konta Google Analytics 4

Nadanie dostępu w GA4 jest szybkie i intuicyjne, pod warunkiem, że posiadasz uprawnienia administratora. Oto kroki, które należy wykonać:

  • Zaloguj się do Google Analytics 4.
  • Przejdź do sekcji Administracja.
Administracja w Google Analytics 4

źródło: panel Google Analytics 4

  • Kliknij Zarządzanie dostępami do konta lub Zarządzanie dostępami do usługi (w zależności co chcesz nadać), a następnie wybierz ikonę plusa.
Zarządzanie dostępami do konta i usługi w Google Analytics 4

źródło: panel Google Analytics 4

Nadawanie dostępów w Google Analytics 4

źródło: panel Google Analytics 4

  • Wprowadź adres e-mail osoby, której chcesz nadać dostęp. Upewnij się, że użytkownik korzysta z konta Google.
Adres email w Google Analytics 4

źródło: panel Google Analytics 4

  • Zaznacz odpowiedni poziom uprawnień (np. Administrator, Edytor).
Poziomy uprawnień w Google Analytics 4

źródło: panel Google Analytics 4

  • Kliknij Dodaj, aby zapisać zmiany. Użytkownik otrzyma e-mail z zaproszeniem do współpracy i będzie mógł od razu rozpocząć korzystanie z narzędzia.
Dodawanie użytkowników w Google Analytics 4

źródło: panel Google Analytics 4

Odebranie dostępu do konta Google Analytics 4

Jeśli chcesz ograniczyć dostęp użytkownika lub całkowicie go odebrać, możesz to zrobić w kilku prostych krokach:

  • Zaloguj się na swoje konto Google Analytics 4.
  • Przejdź do sekcji Administracja następnie wybierz Zarządzanie dostępami do konta lub Zarządzanie dostępami do usługi.
  • W wyświetlonym panelu znajdź użytkownika, którego uprawnienia chcesz zmienić. Kliknij ikonę edycji (ołówek) obok jego nazwy.
Odebranie dostępu do konta Google Analytics 4

źródło: panel Google Analytics 4

  • Usuń użytkownika lub zmień jego poziom dostępu
    • Aby całkowicie odebrać dostęp, kliknij Usuń użytkownika.
    • Jeśli chcesz tylko ograniczyć jego uprawnienia, zmień poziom dostępu na Przeglądający lub Tylko odczyt.
  • Kliknij Zapisz, aby zatwierdzić zmiany

Google Tag Manager

Poziomy dostępu do konta Google Tag Manager

Google Tag Manager umożliwia przypisanie użytkownikom różnych poziomów dostępów, zarówno na poziomie całego konta, jak i poszczególnych kontenerów. Oto dostępne opcje:

  • Poziomy dostępu do konta:
Poziomy dostępu do konta Google Tag Manager

źródło: panel Google Tag Manager

  • Poziomy dostępu do kontenera:
Poziomy dostępu do kontenera Google Tag Manager

źródło: panel Google Tag Manager

Nadanie dostępu do konta Google Tag Manager

Aby nadać dostęp w GTM, należy mieć uprawnienia administratora. Oto kroki:

  • Zaloguj się do Google Tag Manager.
  • Przejdź do sekcji Administracja.
Administracja w Google Tag Manager

źródło: panel Google Tag Manager

  • Wybierz konto i kontener, do którego chcesz nadać dostęp, a następnie kliknij Zarządzanie użytkownikami.
Zarządzanie użytkownikami w Google Tag Manager

źródło: panel Google Tag Manager

  • Kliknij przycisk plusa i dodaj użytkowników, wybierając odpowiedni poziom uprawnień. Gdy masz już wszystko ustawione, kliknij Zaproś.
Wysyłanie zaproszeń w Google Tag Manager

źródło: panel Google Tag Manager

Odebranie dostępu do konta Google Tag Manager

Odebranie dostępu w GTM jest równie proste jak jego nadanie. Postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

  • Zaloguj się do Google Tag Manager (aby odebrać dostęp konto musi mieć rolę administratora)
  • W menu kliknij Administracja. Wybierz konto i kontener, z którego chcesz usunąć użytkownika
Administracja w Google Tag Manager

źródło: panel Google Tag Manager

  • Zarządzanie użytkownikami > Wybierz odpowiedni mail, a następnie usuń użytkownika bądź zmień dostępy.
Odebranie dostępu do konta Google Tag Manager

źródło: panel Google Tag Manager

  • Kliknij Zapisz, aby zatwierdzić zmiany.

Podsumowanie

Zarządzanie dostępem do narzędzi Google, takich jak Google Ads, Merchant Center czy Analytics, to podstawa bezpiecznej i wygodnej współpracy. Decydując, kto i w jakim zakresie ma dostęp, zapewniasz sprawne funkcjonowanie narzędzi oraz ochronę danych. Przyznawanie i odbieranie uprawnień jest proste, a różne poziomy dostępu – od Administratora po Przeglądającego – pozwalają dopasować role do potrzeb. To daje kontrolę nad kontami i ułatwia pracę zespołową bez zbędnych komplikacji.

Autor
Karolina Pyznar - SEM Specialist
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydłowski - Junior SEM Specialist
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist

Autor
Weronika Strzeżyk - Junior SEM Specialist
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W Delante od stażu SEM w sierpniu 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, a także poznawania kultury regionu Pienin i Górnego Śląska.

Autor
Karolina Pyznar - SEM Specialist
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydłowski - Junior SEM Specialist
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist

Autor
Weronika Strzeżyk - Junior SEM Specialist
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W Delante od stażu SEM w sierpniu 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, a także poznawania kultury regionu Pienin i Górnego Śląska.