Ruch pozyskiwany z wyników organicznych wyszukiwarki Google jest wartościowy pod względem generowanej konwersji. Nie jest to jednak jedyne źródło odwiedzin na stronach WWW. Żeby osiągać jak najlepsze wyniki w biznesie, testuj różne miejsca na reklamę swojej działalności. Jednym z nich jest Facebook.
Czy spotkałeś się może kiedykolwiek z taką opinią, że serwisy społecznościowe nie mają wpływu na sprzedaż? Możesz się na nich promować, zdobywać ruch, ale nie masz co liczyć na leady? Nie jest to prawdą, co jasno potwierdza wiele przeprowadzonych badań. Zacznijmy jednak od popularności takich serwisów. Według danych za I kwartał 2020 r.z Facebooka dziennie korzystało 1,73 mld użytkowników, czyli mniej więcej co czwarty mieszkaniec naszej planety. Liczba użytkowników tych komunikatorów i portali znacząco wzrasta – do ponad 3 mld – jeśli dodamy jeszcze osoby, które mają konta na Instagramie, WhatsAppie i Messengerze.
Jak sytuacja pod tym względem wygląda w Polsce? Zdecydowanie największym zainteresowaniem użytkowników w naszym kraju cieszy się Facebook.Według danych Gemius/PBI w kwietniu 2020 roku ten serwis społecznościowy odwiedziło 22,21 mln polskich internautów. Jedyną domeną, która osiągnęła lepszy wynik w tym czasie było Google. Wnioski? Warto wykorzystać potencjał Facebooka, a przynajmniej przetestować jego skuteczność. Nie oznacza to, że musisz wydać na ten cel bardzo dużą kwotę – pewne wnioski możesz wysnuć po zainwestowaniu w reklamę na takim portalu np. kilkuset złotych.
Sądzisz, że serwisy społecznościowe nie sprzedają? Zerknij zatem na wyniki badania przeprowadzonego przez Hubspot.com:
Przy każdym źródle ruchu w sieci widzisz trzy słupki. Chodzi o to, żeby pokazać, jaka jest skuteczność poszczególnych form działań w zależności od tego, o jaki rynek chodzi. Np. telemarketing jest bardzo skuteczny w przypadku rynku B2B, ale już dużo gorsze wyniki daje w B2C. Teraz zwróć uwagę na słupki dotyczące mediów społecznościowych. Jak widzisz, w B2C rezultaty są najlepsze, a bardzo dobre są również w przypadku pozostałych rynków. Czy to oznacza, że wykorzystanie Facebook Ads na pewno przyniesie znakomite efekty? Tego Ci nie zagwarantujemy, ale uważamy, że warto przetestować ruch z tego serwisu. Być może okaże się on najskuteczniejszy w Twoim biznesie?
Facebook Ads, czyli reklama na Facebooku
Jeśli wykorzystujesz Facebooka do promocji swojej działalności, to prawdopodobnie posiadasz fanpage, czyli stronę fanów. Myli się ten, kto uważa, że serwis społecznościowy może być dobrym miejscem do promocji głównie działalności rozrywkowej. Okazuje się, że fanpage z powodzeniem prowadzą nawet firmy pogrzebowe. Dlatego nie przekreślaj danej formy promocji do momentu, aż nie przetestujesz, czy jest ona opłacalna w Twoim biznesie.
Według badania AdEx , zrealizowanego przez IAB wspólnie z PwC w pierwszej połowie 2019 roku, wydatki na reklamę w social mediach w Polsce wzrosły o 18, 1 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim.
Jeśli posiadasz konto na Facebooku, to możesz również skorzystać z reklam w ramach Facebook Ads. Nie jest to dodatkowo płatne – ponosisz jedynie koszty samych działań reklamowych. W menu konto, pod głównymi opcjami, wybierz „Reklama”. W klasycznym widoku na FB opcja ta nazywa się „Reklama na Facebooku”. Przeniesiesz się wówczas do menedżera reklam. Zadbaj o promocję własnej marki i zacznij czerpać korzyści z ruchu pozyskiwanego z Facebooka.
Dużym plusem Facebook Ads jest to, że nie musisz od razu dysponować bardzo dużym budżetem na działania reklamowe, żeby ocenić ich skuteczność. Błędem byłoby zatem nieprzetestowanie reklamy na tym serwisie społecznościowym. Jego popularność i fakt, że firmy zwiększają wydatki na marketing na Facebooku jednoznacznie sugerują, że ta metoda reklamy może Ci przynieść efekty w postaci leadów czy sprzedaży, ale również możesz zrealizować inne cele.
Nie od razu Twoje działania będą skuteczne. Zanim wpłacisz pierwsze środki na konto Facebooka, sprawdź, na co warto zwrócić uwagę, żeby promocja przyniosła satysfakcjonujące wyniki. Początki mogą być dla Ciebie trudne. Upewnij się zatem, jakie błędy można popełnić, inwestując w reklamę na FB i postaraj się ich uniknąć.
9 najczęściej popełnianych błędów w reklamie na Facebooku
Najlepiej uczyć się na doświadczeniach innych, gdyż dzięki temu nie trzeba wydawać pieniędzy na reklamę, która nie przynosi efektów. Staraj się przygotować do rozpoczęcia działań. Ważnym krokiem poprzedzającym uruchomienie pierwszej kampanii jest zapoznanie się z błędami, jakich należy się wystrzegać. Oto one:
1. Źle targetujesz
Ogromnym plusem korzystania z reklamy na Facebooku jest możliwość bardzo dokładnego określenia grupy docelowej, czyli użytkowników tego portalu, którym wyświetli się reklama. Staraj się jak najwięcej czasu poświęcić na targetowanie, gdyż dzięki temu nie wydasz pieniędzy na pokazanie reklamy tym, których i tak nie interesuje Twoja oferta.
Po pierwsze nie ustalaj zbyt małej grupy docelowej i jednocześnie nie ustawiaj dla niej zbyt wysokiego budżetu. Jeśli dany użytkownik wielokrotnie zobaczy tę samą reklamę, może się zniechęcić do marki, zamiast się nią zainteresować. Możliwe, że użytkownicy zaczną oznaczać taką natarczywą reklamę jako SPAM lub wybiorą opcję jej ukrycia. Bardzo ważne jest ustalenie tego, kogo może zainteresować Twoja oferta. Możesz określić, jakiej płci mają być użytkownicy, którym wyświetli się reklama, a także wybrać ich wiek czy lokalizację. Jeśli prowadzisz np. warsztat samochodowy w Katowicach, to nie wyświetlaj reklamy mieszkańcom Warszawy. Pamiętaj również, żeby uzbroić się w cierpliwość. Daną kreację testuj przez około tydzień. Nie wyciągaj wniosków po 24h.
Kolejna ważna kwestia: nie zawsze warto się decydować na automatyczne umiejscowienie reklam. Początkowo warto tak właśnie działać, ale po jakimś czasie zweryfikuj, które miejsce wyświetlania było najskuteczniejsze.
2. Nieprawidłowo dobierasz cele reklamowe
Tworząc kampanię, do wyboru masz kilka możliwych do ustalenia celów. Może to być np. „Aktywność”, „Instalacje aplikacji” czy „Wyświetlenie filmu”. Nie jest dobrym rozwiązaniem wybieranie wyłącznie np. „Aktywności”. Warto przetestować wszystkie cele, o ile oczywiście w danym przypadku ma to uzasadnienie. Jeśli chcesz zdobywać leady, to może się sprawdzić „Pozyskiwanie kontaktów”. Natomiast w przypadku gdy prowadzisz sklep, przetestuj „Sprzedaż z katalogu”. Wybierając takie opcje wskazujesz Facebookowi, jakich działań oczekujesz od użytkownika, który zobaczy Twoją reklamę.
3. Nie monitorujesz rezultatów
Wpłaciłeś określoną kwotę, ustawiłeś reklamę i czekasz na wyniki. Nie śledzisz, jakie są rezultaty działań? To poważny błąd. Staraj się w miarę możliwości na bieżąco monitorować, jakie wyniki przynosi reklama. Dzięki temu możesz reagować, wprowadzać ewentualne zmiany, tak, żeby testować inne rozwiązania i osiągać lepsze rezultaty. Jak jednak wspomniałem, nie podejmuj decyzji o modyfikacjach zbyt szybko. Weryfikuj efekty reklamy po około 7 dniach. To już czas, po którym możesz wyciągnąć pewne wnioski.
4. Nie robisz testów A/B
Jeśli chcesz maksymalizować wyniki swoich kampanii, przeprowadzaj testy. Możesz kierować reklamę do różnych grup odbiorców i następnie analizować rezultaty osiągane w poszczególnych przypadkach. Sprawdź, kiedy są one najlepsze i na tej podstawie zarządzaj budżetem.
5. Niewłaściwie formułujesz przekaz
Reklama powinna zainteresować użytkownika Facebooka. Bardzo ważną jej częścią jest nagłówek – może on decydować o tym, czy internauta zwróci uwagę na Twoje usługi czy produkty. Ważne, żeby z treści tego nagłówka odbiorca dowiedział się, jakie korzyści osiągnie, jeśli skorzysta z Twojej propozycji. Pamiętaj jednak, żeby nie wprowadzać go w błąd, bo jeśli po zapoznaniu się z ofertą dowie się czegoś zupełnie innego niż się spodziewał, to zniechęci się do Twojej marki, a już na pewno nie dokona zakupu.
Komentarz specjalisty
Jednym z elementów, o których powinno się pamiętać, tworząc reklamy na Facebooku - i nie tylko - jest USP (Unique Selling Point). To właśnie ta "unikalna propozycja sprzedaży", wyjątkowa cecha wyróżni Twój produkt/usługę na tle konkurencji i pomoże Ci przyciągnąć uwagę potencjalnych Klientów. Warto stosować USP w nagłówkach czy w treści kreacji.
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM
6. Nie masz zainstalowanego piksela
Jego umieszczenie na stronie polega na wprowadzeniu odpowiedniego kodu w sekcji <head>. Dzięki temu możesz prowadzić kampanie remarketingowe. Na czym to polega? Otóż w reklamie możesz przypomnieć swój produkt użytkownikowi, który odwiedził Twój sklep internetowy. Nie są to jednak jedyne korzyści, które wynikają z implementacji piksela – dzięki temu masz również możliwość śledzenia konwersji, wejść do koszyka czy szczegółowej analizy ruchu na stronie.
7. Nie korzystasz z wykluczeń
Jest to rozwiązanie, które przydaje się w wielu przypadkach. Zastosuj je, jeśli nie chcesz wyświetlać reklamy osobom, które dokonały już zakupu, użytkownikom, którzy są fanami Twojej strony na Facebooku, a także nie zamierzasz docierać do osób, które zamieszkują dane lokalizacje. To tylko przykładowe zastosowania tego rozwiązania – może ich być oczywiście zdecydowanie więcej.
8. Nie używasz Lead Ads
Po kliknięciu reklamy użytkownik przenosi się do formularza, w którym część danych wypełnia się automatycznie. Plusem tego rozwiązania jest to, że osoba może Ci przekazać dane, pokonując ograniczoną do minimum liczbę kroków i zrobi to bez opuszczania Facebooka. Formularze wypełniane bezpośrednio na FB mogą być sposobem na ograniczenie kosztów pozyskiwania leadów.
9. Nie przywiązujesz uwagi do kreacji graficznych
Czy Twoja reklama nie zawiera zbyt dużej ilości tekstu? Jeśli przekracza on 20 proc. powierzchni grafiki, to komunikat może dotrzeć do mniejszej liczby osób. Żeby skontrolować, czy ilość treści jest odpowiednia, możesz skorzystać z tego narzędzia.
To tylko wybrane błędy, jakie możesz popełnić, jeśli podejmiesz się samodzielnej obsługi Facebook Ads. Przygotuj się do działań promocyjnych, poznaj możliwości menedżera reklam na Facebooku i dopiero wówczas zacznij korzystać z reklamy na tym portalu.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze
Jakie macie doświadczenia z prowadzeniem kampanii „lead ads”? Mam wrażenie, że dużo ludzi kompletnie nie rozumie w co klika i często trafiają się leady niskiej jakości. Jakaś rada jak to poprawić?
Cześć Michał! Mamy doświadczenie w prowadzeniu kampanii Lead Ads, zarówno dla nas samych, jak i dla naszych klientów. Jeśli leady są gorszej jakości, należy testować różne rozwiązania – zaczynając od samych formularzy, po optymalizację kampanii.
W formularzach warto przetestować:
– różne rodzaje pozyskania wypełnionych formularzy: formularze wyświetlane bezpośrednio na Facebooku lub przekierowanie na formularz dostępny na specjalnie do tego stworzonym landingu,
– wybrać zamiast opcji „Większy wolumen” opcję „Mocniejszy zamiar” – może ona wpłynąć na znaczne zmniejszenie liczby otrzymanych formularzy, ale jednocześnie na wzrost ich jakości, bo odbiorca musi przejrzeć i potwierdzić dane przed ich wysłaniem, więc zastanowi się nad tym dwa razy 🙂
– W sekcji „Wprowadzenie” poinformować o automatycznym uzupełnianiu danych, poprosić o ich sprawdzenie i poinformować po co użytkownik wypełnia formularz.
W optymalizacji kampanii warto przetestować:
– zawęzić grupę, do której kierujemy reklamę,
– testować różne grupy docelowe,
– wykorzystać remarketing.
– robić testy A/B z różnymi grafikami i tekstami, które stosujemy w reklamie.
Jestem nowy w Fb Ads i cały czas staram się doszkalać w tym temacie żeby moje reklamy lepiej działały. Będę pamiętać o waszych radach przy kolejnej kampanii – szczególnie zapamiętam sobie punkt o wykluczeniach, wcześniej nie korzystałem z tej opcji.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Jakie macie doświadczenia z prowadzeniem kampanii „lead ads”? Mam wrażenie, że dużo ludzi kompletnie nie rozumie w co klika i często trafiają się leady niskiej jakości. Jakaś rada jak to poprawić?
Cześć Michał! Mamy doświadczenie w prowadzeniu kampanii Lead Ads, zarówno dla nas samych, jak i dla naszych klientów. Jeśli leady są gorszej jakości, należy testować różne rozwiązania – zaczynając od samych formularzy, po optymalizację kampanii.
W formularzach warto przetestować:
– różne rodzaje pozyskania wypełnionych formularzy: formularze wyświetlane bezpośrednio na Facebooku lub przekierowanie na formularz dostępny na specjalnie do tego stworzonym landingu,
– wybrać zamiast opcji „Większy wolumen” opcję „Mocniejszy zamiar” – może ona wpłynąć na znaczne zmniejszenie liczby otrzymanych formularzy, ale jednocześnie na wzrost ich jakości, bo odbiorca musi przejrzeć i potwierdzić dane przed ich wysłaniem, więc zastanowi się nad tym dwa razy 🙂
– W sekcji „Wprowadzenie” poinformować o automatycznym uzupełnianiu danych, poprosić o ich sprawdzenie i poinformować po co użytkownik wypełnia formularz.
W optymalizacji kampanii warto przetestować:
– zawęzić grupę, do której kierujemy reklamę,
– testować różne grupy docelowe,
– wykorzystać remarketing.
– robić testy A/B z różnymi grafikami i tekstami, które stosujemy w reklamie.
Jestem nowy w Fb Ads i cały czas staram się doszkalać w tym temacie żeby moje reklamy lepiej działały. Będę pamiętać o waszych radach przy kolejnej kampanii – szczególnie zapamiętam sobie punkt o wykluczeniach, wcześniej nie korzystałem z tej opcji.
Dodałabym do tej listy na pewno brak wyraźnego CTA/niejasne CTA 😉