.animate-view{opacity: 1 !important;}

Google Topics API zastąpi pliki Cookies? Sprawdź obawy marketerów

3min.

Komentarze:0

Google Topics API zastąpi pliki Cookies? Sprawdź obawy marketerówd-tags
22 lutego 2022
Niedawno Google ogłosiło Topics API - swoją nową propozycję na zastępstwo plików Cookies. Mimo że marketerzy płatnego wyszukiwania generalnie przyklaskują propozycjom Google na temat ochrony prywatności użytkowników, to w dalszym ciągu zwracają też uwagę na jego niedociągnięcia - w tym przypadku chodzi o liczbę tematów w początkowym projekcie Topics API.

3min.

Komentarze:0

Czym Topics API jest?

Niedawno Google ogłosił Topics API - projekt dotyczący nowego sposobu pozycjonowania reklam, mającego zastąpić pliki Cookies. Jest to system przydzielający zainteresowania do użytkownika, na podstawie których kieruje reklamy. To nie jest pierwszy tego typu projekt - wcześniej już był FLoC (Federated Learning of Cohorts). Google umieszcza Topics pomiędzy użytkownikami - dla których temat prywatności jest wyjątkowo ważny, a reklamodawców, dla których istotne jest, jak przyszłość targetowania będzie wyglądać. Jeżeli jesteś zainteresowany tematem zbierania danych przez Google, możesz przeczytać więcej we wpisie co wie o mnie Google. Według marketerów, Topics wydają się być dużo bardziej realistyczną opcją od wymienionego wcześniej FLoC’a, który budził obawy pod kątem prywatności, gdyż Topic nie będzie śledził swoich użytkowników aż tak bardzo, jak miał to robić FLoC i jak to, co mamy obecnie. [caption id="attachment_49091" align="aligncenter" width="602"] Źródło: https://blog.google/products/chrome/get-know-new-topics-api-privacy-sandbox/[/caption]

Reakcje na pomysły Google

Google odrobił zadanie domowe, słuchając opinii na temat swoich projektów i dokonując znaczących ulepszeń. Użytkownicy Chrome będą mogli nie tylko sprawdzić, co Topics o nich wie i jakie tematy im przydzieliło, a nawet je usunąć. Jednak prawdziwym problem jest ilość tych tematów - a mianowicie według GitHub wstępny projekt obejmuje ich tylko 350, co budzi obawy, że może to uniemożliwić odpowiednie targetowanie. Są one po prostu zbyt ogólne i utrudniają precyzyjne kierowanie reklam. A to oznacza większą konkurencję dla mniej ukierunkowanych reklam. Ciężko jednak powiedzieć, jak Topics będzie działać w praktyce. IAB Audience Taxonomy, system podobny do Topics, oferuje 1,500 „Tematów”. W tym systemie istnieje 5 sposobów targetowania kawy, a dla Google to będzie po prostu Food&Drink. Google zdaje się być świadome problemu i ogłosiło, że to tylko wstępny projekt, punkt wyjścia, na którym mogą przetestować, jak to wszystko będzie działać. Jednak nie jest to jedyna niepokojąca reklamodawców kwestia - jest jeszcze sprawa ram czasowych trwania takiej kampanii marketingowej, ponieważ w aktualnym projekcie wynosi ona od 1 do 3 tygodni, co zdaje się być po prostu zbyt krótkim czasem na przekonanie odbiorców do swojego produktu. Każdego tygodnia użytkownikowi przydzielany jest losowo 1 temat spośród 5 tematów na podstawie historii wyszukiwań w danym okresie. Istnieje 5% szans, że temat zostanie wybrany losowo z listy możliwych tematów wybranych przez Google, tzw. "Taxonomy". Ma to zapewnić większą prywatność oraz zwiększyć prawdopodobieństwo możliwości wystąpienia każdego tematu, ale jak możemy przeczytać m.in. w Search Engine Land, ma to zapewnić, że każdy Topic będzie miał odpowiednią liczbę użytkowników, co nie koniecznie może być dla reklamodawców korzystne.

Chrome jedyną przeglądarką z Topics?

Warto też zwrócić uwagę, że Topics API mają działać tylko na Google Chrome, którego udział w rynku stale się kurczy. Oczywiście dalej jest to najpopularniejsza przeglądarka (chociaż według danych, wraz z Windowsem 11, coraz więcej osób decyduje się na Microsoftowego Edge'a) i chociaż brak wsparcia dla innych przeglądarek jest niepokojący, to jednak nie powinien to wpłynąć na budżet ich twórców, tak więc w Mozzili czy Microsoftcie mogą spać spokojnie. Google prawdopodobnie liczy na przejęcie wystarczająco dużej części rynku przeglądarek - to umożliwi pracę nad Topics bez konieczności negocjacji z konkurentami. [caption id="attachment_49098" align="aligncenter" width="1280"]udzial-chrome-2022 Źródło: https://gs.statcounter.com/[/caption]

Topics czy FLoC?

Czy Topics jest lepszy od FLoC? Z perspektywy prywatności użytkowników tak. Wydaje się być bardziej przyjazny i stara się zapewnić większą przejrzystość. Dla marketerów oznacza jednak szersze targetowanie, czyli mniejszą kontrolę nad swoimi działaniami. Trzeba będzie dostosować swoje aktywności i „podejść do sprawy nieco bardziej kreatywnie” [caption id="attachment_49105" align="aligncenter" width="561"]you-have-control-over-your-topics-api Źródło: https://winaero.com/google-is-about-to-replace-its-controversial-floc-with-topics/[/caption]
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022