Współpracujesz z agencją SEO? O tym pamiętaj przy zmianach na stronie – wskazówki Delante

Współpracujesz z agencją SEO? O tym pamiętaj przy zmianach na stronie – wskazówki Delante

Kilka miesięcy temu rozpocząłeś współpracę z agencją SEO. Wszystko idzie dobrze, strona pnie się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania, gdy nagle zauważasz niespodziewany spadek. Specjalista SEO mówi Ci, że to przez tę niewinną zmianę na stronie: no bo jak to, dlaczego zainstalowanie certyfikatu SSL zamiast pomóc – szkodzi? Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje, i podpowiadamy, jak skutecznie unikać takich sytuacji.

Spis treści

Dlaczego stworzyliśmy ten artykuł? Prowadzenie strony internetowej wymaga wdrażania najróżniejszych zmian, czy to kosmetycznych, czy bardziej zaawansowanych. W końcu trzeba czasem dodać podstronę, usunąć usługę, zmienić opis produktu albo jego dostępność. Ale jak zrobić to, nie szkodząc swoim pozycjom w wynikach wyszukiwania? Z doświadczenia wiemy, że pozycjonowanie potrafi być zagadką dla osób, które na co dzień się nim nie zajmują, dlatego właśnie zdecydowaliśmy się podzielić się wiedzą, by ułatwić współpracę na linii agencja-klient. 

Podpowiemy Ci, na co uważać. Co w obrębie strony możesz robić sam, a jakie decyzje koniecznie należy skonsultować ze specjalistą SEO. Wyjaśnimy nie tylko, jak odpowiedzialnie prowadzić działania na stronie, lecz także (a może nawet przede wszystkim) – dlaczego właśnie tak.

Tego nigdy nie rób bez konsultacji

Z pozoru drobne działania mogą mieć ogromne znaczenie dla SEO. Dobrze jest mieć świadomość, że dokładnie tak samo jak nawet niewielkie poprawki w obrębie witryny potrafią poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania, tak małe zmiany – pogorszyć je. Jest pewna pula działań, które wymagają konsultacji z Twoją agencją SEO. O czym mowa?

  • Zmiana tytułu strony, adresu URL lub nagłówka H1. Wszystkie te aspekty to elementy pozycjonowania on-site, które mają naprawdę istotne znaczenie dla ostatecznych pozycji strony w wynikach wyszukiwania. To między innymi za nie odpowiadają specjaliści SEO optymalizujący Twoją stronę, dlatego jakiekolwiek nieautoryzowane przez nich zmiany w tym obszarze są wyjątkowo ryzykowne i mogą negatywnie wpłynąć na skuteczność procesu SEO. Jakiekolwiek wątpliwości odnośnie do brzmienia tytułów czy nagłówków należy zgłosić specjaliście. Jeśli chodzi o adresy URL, dodatkowym problemem może okazać się brak przekierowań – nie każdy CMS tworzy je automatycznie, dlatego zmiana adresu URL często kończy się błędem 404… i utratą ruchu.
  • Migracje, zmiany systemów CMS, zmiany domeny. Wszystko, co wiąże się z przeniesieniem treści oraz globalnymi zmianami w obrębie witryny, musi być wcześniej skonsultowane ze specjalistą SEO, by uniknąć naprawdę istotnych konsekwencji, takich jak gwałtowny spadek ruchu czy problemy z przekierowaniami. Wsparcie SEOwca w tym zakresie będzie nieodzowne.
  • Usuwanie elementów stron lub całych stron, które są lub były kluczowe dla biznesu. Zasadniczo decyzja o usunięciu jakiejkolwiek podstrony powinna być ostatecznością. Są też inne rozwiązania – np. jeśli jakiś popularny produkt nie jest już dostępny w Twojej ofercie, oznacz go jako niedostępny i zaproponuj użytkownikowi inne opcje, zamiast usuwać podstronę generującą ruch.wspolpraca-seo
  • Zmiana szablonu. Może wydawać się, że zmiana wyglądu strony to kwestia czysto estetyczna – nic bardziej mylnego. Nowy szablon może opóźniać ładowanie strony, znacząco zwiększać jej wagę lub w ogóle nie obsługiwać niektórych funkcjonalności wprowadzonych już na stronie (np. nie wyświetlać odpowiednio opisów kategorii) – dlatego zanim podejmiesz decyzję o zmianie, zapytaj swojego specjalistę SEO, co myśli o konkretnym szablonie lub czy ma sprawdzone propozycje.
  • Kupowanie linków z niskiej jakości źródeł. To praktyka, której słuszności właściwie nawet nie trzeba konsultować z SEOwcem – po prostu nie powinno się jej wykonywać, niezależnie od specyfiki strony. W kwestii link buildingu najlepiej postawić na dobre linki, kierując się nie tylko ich ceną, lecz także jakością. Spamerskie linki zamiast pomóc Twojej witrynie tylko pogorszą jej pozycje.
  • Zmiana ważnych elementów strony, np. menu czy stopki. Tak jak w przypadku szablonu, choć z pozoru to elementy głównie wizualne, to w praktyce bardzo często mają one niemały wpływ na proces pozycjonowania (zobacz na przykład case study LueLue!), informując roboty Google o zawartości strony i tworząc sieć linkowania wewnętrznego. Dlatego wszelkie zmiany w ich obrębie należy skonsultować ze specjalistą SEO.
stopka klienta przed optymalizacją
Przykład stopki jednego z naszych klientów (Code & Pepper) przed optymalizacją
stopka klienta po optymalizacji
… i po optymalizacji. Widać wyraźną różnicę w liczbie linków oraz wprowadzenie atrybutów nofollow.
  • Zainstalowanie SSL. O ile SSL jest niezbędnym elementem każdej strony, o tyle jego samodzielne wdrażanie może skończyć się sporym chaosem w aspektach pozycjonowania. Szyfrowanie zmienia brzmienie protokołu (z HTTP na HTTPS), więc zmieni się także adres Twojej strony. Specjalista SEO zadba o ewentualne przekierowania, zweryfikuje nowy adres w Google Search Console i upewni się, że certyfikat SSL zostanie zainstalowany poprawnie. Przy okazji – poznaj najczęstsze błędy przy przechodzeniu na HTTPS!
  • Ukrywanie tekstu / usuwanie tekstu ze strony / usuwanie tekstu na wersji mobile. Google ocenia to, jak wartościowa jest Twoja strona, w znacznej części poprzez pryzmat contentu, który się na niej znajduje. Nagłe usuwanie lub sztuczne ukrywanie treści w obrębie witryny nigdy nie kończy się dobrze – wszelkie zmiany wprowadzaj więc z rozwagą, wyłącznie po konsultacji ze specjalistą SEO.

 

Tutaj chętnie damy Ci wytyczne i możesz działać

  • Copywriting – tworzeniem opisów kategorii, produktów, usług czy artykułów na bloga nie musi – choć oczywiście może – zajmować się agencja SEO. Jeśli chcesz bardziej zaangażować siebie lub swoich pracowników w tworzenie strony internetowej, copywriting to jedna z najlepszych możliwości. Wystarczy, że poprosisz swoją agencję SEO o zestaw odpowiednich wytycznych (np. dotyczących objętości tekstu czy liczby i poziomu nagłówków) oraz frazy kluczowe.
  • Uzupełnianie tekstów alternatywnych. Opisy alternatywne ułatwiają robotom Google interpretację zawartości grafiki (ale też wyświetlają się, jeśli grafika się nie załaduje i służą osobom niewidomym, niedowidzącym). Alt powinien opisywać to, co znajduje się na grafice, uwzględniając frazę kluczową istotną dla podstrony, na której się znajduje. Po otrzymaniu odpowiednich wytycznych śmiało uzupełniać teksty alternatywne sam, w razie wątpliwości oczywiście konsultując wszystko ze swoim SEOwcem.
  • Tworzenie struktury menu oraz nazewnictwo kategorii i produktów. To działania, które wymagają określonego schematu, ale gdy otrzymasz od specjalisty SEO odpowiednią instrukcję wprowadzenia zmian, możesz działać samodzielnie. Warto pamiętać, że struktura menu, która wydaje się nam najbardziej logiczna, niekoniecznie będzie taka dla robotów Google – dlatego właśnie opinia specjalisty SEO jest tutaj ogromnie istotna.

Ważne: Planujesz migrację albo stworzenie nowej strony internetowej? Nigdy nie rób tego sam. Twój specjalista SEO chętnie poda Ci garść wskazówek dotyczących tego, jak bezproblemowo przeprowadzić migrację i na co szczególnie zwrócić przy niej uwagę. Zaproponuje też zgodne z dobrymi praktykami pozycjonowania wytyczne dla dewelopera zajmującego się nową odsłoną strony.

To możesz robić sam!

Są takie aspekty prowadzenia biznesu, które mogą doskonale uzupełnić działania SEO. Najczęściej będą to różnego typu działania marketingowe. Można do nich zaliczyć:

  • Aktywne prowadzenie social media. Ruch organiczny to nie wszystko – dobrze jest działać we wszystkich obszarach. Im skuteczniej zachęcisz użytkowników do konwersji (zakupu produktu, skorzystania z usługi, wypełnienia formularza kontaktowego itp.), tym lepiej wykorzystasz ruch, który zapewnią Ci działania SEO. Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź nasz wpis: Budowanie zaangażowanej społeczności online.
prowadzenie social mediów a współpraca z agencją SEO
Jesteśmy obecni w social mediach – także pisząc o social mediach 🙂
  • Działania brandingowe i PR. Nawet najlepiej wypozycjonowany w wynikach wyszukiwania sklep online może mieć problem z tym, by użytkownicy sfinalizowali w nim zakup, jeśli nikt go nie zna. Pisaliśmy już kiedyś o tym, czy PR wpływa na SEO – przeczytaj go, jeśli chcesz dowiedzieć się na przykład, jak PR pozwala ograniczyć koszty publikacji.
  • Nawiązywanie współpracy z innymi podmiotami. Trudno o skuteczniejszą i bardziej naturalną formę pozyskiwania linków sprzyjającą pozycjonowaniu niż partnerstwa z innymi firmami. Mogą przyjmować różne formy, np. wymianę artykułów czy linków. Wszystko to – od pozyskiwania współpracy przez tworzenie treści – możesz robić sam, ale jeśli nie jesteś pewien, czy warto podjąć współpracę z daną stroną, dobrze skonsultować to z agencją SEO.

Jakich efektów możesz się spodziewać po działaniach SEO?

SEO to proces, który można rozbić na mniejsze części. W Delante przyjęliśmy prosty podział na III etapy. Już po ok. miesiącu od rozpoczęcia współpracy z agencją SEO można spodziewać się wzrostu widoczności strony, który mierzymy wzrostami wyświetleń oraz liczby fraz w TOP10 i TOP50. (Jeśli to dla Ciebie nowość, więcej o widoczności przeczytasz tu: Widoczność strony w Google – wszystko, co musisz o niej wiedzieć.)

Etap II to wzrost ruchu organicznego. Najczęściej obserwujemy go od ok. 4 miesiąca współpracy. Warto zaznaczyć, że – tak, jak widać na poniższym wykresie – poprzedni etap wciąż trwa, nie kończy się wraz z rozpoczęciem kolejnego. Każdy kolejny wynika z poprzedniego. Wcześniej mogłeś zaobserwować wzrost widoczności, który przyczynił się do wzrostu ruchu organicznego, ten z kolei – w etapie III – pozwoli osiągnąć oczekiwany wzrost sprzedaży.

Wprowadzając nieautoryzowane przez specjalistów SEO zmiany w obrębie witryny, możesz przypadkiem zaburzyć ten proces, doprowadzając do utraty widoczności. Dalszy scenariusz już łatwo sobie wyobrazić, bo i w tym przypadku za widocznością (tym razem w dół) pójdą ruch organiczny oraz sprzedaż.

efekty SEO w czasie

Dlaczego widoczność strony może spadać?

Wdrożenie w obrębie strony zmian bez konsultacji z agencją SEO to nie jedyny możliwy powód spadku widoczności. Warto mieć na uwadze takie aspekty jak:

  • Testowanie nowych rozwiązań. Działania marketingowe (do których zaliczają się działania SEO) obarczone są pewnym ryzykiem. Jeśli istnieje szansa przetestować nowe rozwiązania, które mogą przynieść pozytywne efekty, najczęściej warto to zrobić. Zdarza się jednak tak, że dana zmiana – nawet przy pełnych kompetencjach SEO wprowadzającej ją osoby – dla danej witryny okazuje się nieskuteczna, a nawet niekorzystna, co powoduje wahania widoczności, pozycji i ruchu.
  • Usunięcie produktów lub usług. Zmiany w ofercie są częstą przyczyną spadku widoczności – dlaczego? Jednym z powodów jest fakt, że jeśli dana pozycja generowała pewien ruch i była dobrze widoczna na wartościowe frazy kluczowe – na jej usunięciu może ucierpieć cała strona.
  • Działania konkurencji. Warto obserwować, na czyją korzyść tracimy pozycje w SERPach – często można zauważyć wówczas, że konkurencyjna firma rozpoczęła niedawno działania SEO albo kampanię reklamową (np. Google Ads) i pozycjonuje się na podobne frazy co Ty. Wtedy spadek na niższe pozycje i spadek ruchu będą naturalną – ale nie niemożliwą do zniwelowania odpowiednią reakcją! – konsekwencją.
  • Update Google. Zazwyczaj kilka razy w roku w świecie SEO zdarzają się większe zawirowania spowodowane aktualizacjami algorytmów Google. Jednym ze sposobów sprawdzenia, czy nie przegapiłeś jakiegoś update’u, jest śledzenie danych z odpowiednich narzędzi. Zebraliśmy je dla Ciebie w obrębie jednej strony – zobacz, jak śledzić zmiany w wynikach wyszukiwania.

Przykład narzędzia do sprawdzania zmian pozycji w obrębie SERP – RankRanger

wyniki rankranger a współpraca z agencją SEO

  • Niewłaściwie przeprowadzona migracja. Przenoszenie strony to jeden z najczęstszych problemów leżących u podstaw spadku ruchu. Pisaliśmy kiedyś o tym, jak uniknąć tej katastrofy – przeczytaj więcej na tema tego, jak dobrze przeprowadzić migrację strony.
  • Usunięcie/ukrycie treści ze strony. Tak jak pisaliśmy w punkcie pierwszym, treść jest niezwykle istotna dla Google – nieprawidłowe zarządzanie nią często prowadzi do niepożądanych komplikacji.
  • Kanibalizacja słów kluczowych. Jeśli na Twojej stronie internetowej znajdują się co najmniej dwie zoptymalizowane pod te same frazy kluczowe podstrony, będą one ze sobą wzajemnie konkurować w wynikach wyszukiwania, co objawi się spadkami jednej lub nawet wszystkich. Dlatego tak istotne jest dobranie fraz z odpowiednimi wyróżnikami, nawet gdy produkty są do siebie bardzo podobne. Więcej na ten temat pisze Asia w artykule Kanibalizacja słów kluczowych.

Kilka słów podsumowania

Wiesz już, jakie zmiany możesz samodzielnie wprowadzać w obrębie witryny, a z jakimi lepiej skierować się do specjalisty SEO. Dobra komunikacja to podstawa każdej współpracy, dlatego nie wahaj się pytać osób odpowiedzialnych za pozycjonowanie Twojej strony o konkrety: o to, co i jak możesz robić, by wesprzeć proces SEO, oraz dlaczego pewne rzeczy działają tak, a nie inaczej. Lepiej wymienić kilka maili czy telefonów niż np. walczyć miesiącami z odbudowaniem ruchu po nieudanej migracji.

FAQ

Tak. Copywriting jest jednym z przykładów zadań, które – jeśli tylko masz smykałkę do pisania – w dużej części możesz wykonywać samodzielnie. Niektórzy klienci wolą tworzyć teksty samodzielnie, bo wiedzą najlepiej, jak oddać specyfikę swojej marki i sprzedawanych produktów czy usług, a inni chętnie oddają obowiązek pisania doświadczonym copywriterom – nie ma tu złych rozwiązań. Najważniejsze, by treści, które pojawiają się na stronie, były interesujące, wartościowe i unikalne.

Pamiętaj jednak, że istotna jest także odpowiednia optymalizacja treści, którą może być Ci ciężko wykonać bez odpowiedniej wiedzy oraz wytycznych, dlatego zwróć się w tej kwestii do specjalisty SEO, by nie zaszkodzić swojej stronie.

Przede wszystkim – nie samodzielnie. Migracja strony w obrębie różnych CMS-ów lub domen to często ogromne wyzwanie (szczególnie gdy mowa o rozbudowanym e-commerce, ale nie tylko), dlatego niezbędne będzie tu wsparcie specjalistów. O tym, jakich błędów unikać podczas migracji, opowiada też Gosia z Delante. Zapamiętaj również kilka podstawowych zasad:

  • przenieś wszystkie treści,
  • zadbaj o przekierowania,
  • nie zapomnij o ponownej indeksacji strony.

Istotne, by Twoje działania na stronie nie kolidowały z optymalizacjami, które przeprowadza agencja SEO. Najważniejsze jest utrzymywanie strony w dobrej kondycji i stosowanie się do dobrych praktyk pozycjonowania.

Zastanawiasz się, jak możesz wesprzeć działania agencji SEO? Możesz stale edukować się z zakresu pozycjonowania, próbować swoich sił w pisaniu (regularnie!) autorskiego bloga firmowego oraz skupić się na innych działaniach marketingowych mogących wspierać SEO.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Podczas tworzenia kampanii w Google Ads, z pewnością niejednokrotnie zastanawiałeś się, jaka strategia ustalania stawek, będzie najlepsza do danej kampanii. Samodzielne ustawianie stawek czy automatyczne? Skupienie się na kliknięciach czy konwersjach? W poniższym artykule przedstawię strategię ustalania stawek na podstawie celów reklamowych w Google Ads.

Czytaj więcej