Podsumowanie roku 2021 w Google – Czego najczęściej szukali Polacy?

Podsumowanie roku 2021 w Google – Czego najczęściej szukali Polacy?

Dalej nie możesz się przyzwyczaić, że mamy już 2022 rok?

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, pandemia, lody Ekipy czy spis powszechny – to przykładowe tematy, o których dużo mówiło się w 2021 roku i jednocześnie to one znalazły się wśród tych, które były najczęściej wyszukiwane przez użytkowników wyszukiwarki Google. Firma ta ponownie przygotowała zestawienie fraz, które najszybciej zyskiwały na popularności. Tym razem dotyczy ono ubiegłego roku. Czego najczęściej szukali Polacy w 2021?

Spis treści:

Co Polacy wpisywali w wyszukiwarkę w 2021 roku?

Każdego dnia internauci wysyłają do wyszukiwarki mnóstwo zapytań, które nigdy dotąd nie były użytkowane. Google przetwarza dziennie – według Internetlivestats – 3,5 miliarda takich zapytań. Duża część z nich to frazy, które pojawiły się w związku z obecnymi wydarzeniami.

W zestawieniu dotyczącym fraz, które najszybciej zyskiwały na popularności, nie znajdują się wyłącznie takie zapytania, które zaczęły być wysyłane przez internautów ze względu na aktualną sytuację. Wiele z nich ma już pewną historię, ale nastąpił znaczny skok ich popularności, który wynika z tego, że z pewnego względu zaczęło być głośno o danym wydarzeniu, osobie, usłudze, chorobie i nie tylko.

rok 2021 w wyszukiwarce a ilość zapytań
Źródło: https://www.oberlo.com/blog/google-search-statistics

Narzędziem, które prezentuje tendencje w wyszukiwaniu, jest Google Trends. Wystarczy, że sprawdzisz w nim daną frazę i otrzymasz wynik w postaci wykresu prezentującego, jaką popularnością cieszyło się dane zapytanie.

Pokazany poniżej wykres obrazuje popularność słowa koronawirus – ogromny wzrost jego wyszukiwań nastąpił w momencie, kiedy w marcu 2020 kolejne kraje zaczęły wprowadzać ograniczenia związane z pandemią. Tymczasem słowo koronawirus nie jest oczywiście czymś nowym, gdyż znamy je przecież od dawna – ten wirus jest odpowiedzialny za schorzenia dróg oddechowych – ale dopiero w pandemii stało się dominującym tematem.

korona wirus google trends 2021
Źródło: https://trends.google.pl/trends/?geo=PL

Przejdźmy zatem do zapytań, które były najczęściej wysyłane.Czego Polacy szukali w wyszukiwarce w 2021 roku?

Frazy najszybciej zyskujące na popularności

Wśród nich znalazły się następujące pozycje:

1) Euro 2020
2) Krzysztof Krawczyk
3) Spis powszechny
4) Pacjent gov
5) Kamil Durczok
6) Squid Game
7) Loteria szczepionkowa
8) Afganistan
9) Christian Eriksen
10) Lody Ekipy

W roku, w którym odbywały się piłkarskie mistrzostwa Europy, żadne inne wydarzenie nie mogło mieć większych szans z osiągnięciem pozycji lidera pod względem wzrostu popularności frazy. Wykres z Google Trends nie zaskakuje. Zapytanie stało się bardzo popularne w czasie samej imprezy, a później przestało być wykorzystywane. Tylko dlaczego Euro 2020, a nie 2021? Otóż mistrzostwa miały się odbywać rok wcześniej, ale je przełożono ze względu na pandemię.

rok 2021 w wyszukiwarce a Euro 2020 w Googe Trends
Wykres dla zapytania Euro 2020 w Google Trends

Jak to wyglądało w przypadku innych fraz? Popularność zapytania Krzysztof Krawczyk wynikała ze śmierci tego artysty, identycznie było w przypadku Kamila Durczoka. Natomiast Christian Eriksen jest duńskim piłkarzem, który podczas meczu rozgrywanego w ramach mistrzostw Europy był reanimowany po tym, jak upadł na murawę.

Lody Ekipy to produkt marki Koral, który powstał we współpracy z grupą youtuberów. Produkty te zyskały ogromną popularność, co przełożyło się na bardzo dużą liczbę zapytań z Google.

Natomiast Squid Game to serial, który w 2021 roku cieszył się niezwykłą oglądalnością. Powyższe zestawienie dotyczy wszystkich zagadnień, natomiast przyjrzyjmy się jeszcze różnym grupom zapytań, które cieszyły się bardzo dużym wzrostem popularności.

Tematy, o których się mówiło

Wśród nich znalazły się zagadnienia dotyczące przeróżnych kwestii. Były tematy polityczne, ale szczególnie ciekawy jest skok zapytania „awaria Facebooka”. Duże problemy z działaniem tego serwisu pojawiły się w październiku. Biorąc pod uwagę liczbę korzystających z portalu, nic dziwnego, że jego awaria wywołała aż takie zainteresowanie.

awaria facebooka na google trends w 2021
Wykres dla awaria Facebooka w Google Trends

1) spis powszechny
2) Afganistan
3) szczepienia COVID-19
4) Kanał Sueski
5) awaria Facebooka
6) granica polsko-białoruska
7) media bez wyboru
8) Konkurs Chopinowski 2021
9) Nowy Ład
10) podatek cukrowy

Zapytania związane z pandemią

Jest to temat, który w dalszym ciągu jest na topie w mediach, więc nic dziwnego, że cieszy się również taką popularnością wśród użytkowników Google.

1) Pacjent gov
2) Loteria szczepionkowa
3) Koronawirus zapobieganie
4) Szczepienia COVID-19
5) AstraZeneca
6) Obostrzenia
7) Lockdown
8) Objawy COVID-19
9) Pulsoksymetr
10) Paszport covidowy

Wyszukiwane osoby

Na czele znalazł się wspomniany Christian Eriksen. Natomiast Natsu to jedna z popularniejszych influencerek w Polsce, a Paulo Sousa był selekcjonerem reprezentacji Polski w piłce nożnej. Ewa Krawczyk była żoną zmarłego Krzysztofa Krawczyka, a Iga Świątek to najlepsza obecnie polska tenisistka.

1) Christian Eriksen
2) Natsu
3) Paulo Sousa
4) Ewa Krawczyk
5) Iga Świątek
6) Daniel Obajtek
7) Piotr Fronczewski
8) Alec Baldwin
9) Teresa Lipowska
10) Esmeralda Godlewska

Wyszukiwane filmy

Zajmująca pierwszą pozycję Diuna to opowieść SF, w której główny bohater udaje się na niebezpieczną planetę, aby ratować rodzinę i rodaków. Na planecie tej wybuchł konflikt o jedną z najcenniejszych substancji – wyzwala ona w ludziach ich największy potencjał. Zajmujące drugą pozycję Dziewczyny z Dubaju to dramat erotyczny polskiej produkcji.

1) Diuna
2) Dziewczyny z Dubaju
3) Small World
4) Oczy diabła
5) Cruella
6) Listy do M. 4
7) Eternals
8) Furioza
9) Venom 2
10) Obecność 3

Wyszukiwane seriale

Liderem wśród seriali okazało się Squid Game. To koreańska produkcja, która osiągnęła ogromną popularność zarówno w Polsce, jak i za granicą. W przypadku seriali pojawiły się następujące pozycje:

1) Squid Game
2) Bridgertonowie
3) Ginny and Georgie
4) Lupin
5) Sexify
6) New Amsterdam
7) Rojst
8) Gambit królowej
9) Brzydula 2
10) Kowalscy kontra Kowalscy

Frazy w formie pytań

Google poinformowało również, które zapytania cieszyły się dużym wzrostem popularności, a miały formę pytań. Wśród nich znalazły się na przykład zaczynające się od „jak”:

1) Jak zapisać się na szczepienie
2) Jak aktywować bon turystyczny
3) Jak spisać się przez internet
4) Jak założyć internetowe konto pacjenta
5) Jak pobrać paszport covidowy
6) Jak założyć profil zaufany
7) Jak sprawdzić czy jestem spisany
8) Jak usunąć konto na IG
9) Jak długo protest mediów
10) Jak zmienić termin szczepienia

start z pozycjonowaniem

Kolejną grupą były zapytania zaczynające się od „ile kosztuje”:

1) Ile kosztuje test na covid
2) Ile kosztuje chleb
3) Ile kosztuje szczepionka na covid
4) Ile kosztuje bitcoin
5) Ile kosztuje aparat na zęby
6) Ile kosztuje gram złota
7) Ile kosztuje bilet do Energylandii
8) Ile kosztuje tona węgla
9) Ile kosztuje prawo jazdy
10) Ile kosztuje Chicken Box

A następną – „kto to”:

1) Kto to Talibowie
2) Kto to probant
3) Kto to snugglers
4) Kto to socjopata
5) Kto to introwertyk
6) Kto to ekstrawertyk
7) Kto to Emma Agreste
8) Kto to simp
9) Kto to felczer
10) Kto to konkwistador

Zmiany w wyszukiwaniu w stosunku do 2020 roku

Rok 2021 w wyszukiwarce nie przyniósł fraz, które bardzo by zyskiwały. Oczywiście jest całkowicie normalne, że zawsze będą pojawiać się nowe filmy i seriale, które będą się cieszyć zainteresowaniem, a tym samym będzie się to przekładać na liczbę zapytań w wyszukiwarce Google. W 2020 roku mieliśmy do czynienia z początkiem pandemii koronawirusa i to właśnie takie zapytania zdominowały różne kategorie. Był to temat, który najszybciej zyskiwał na popularności i coś, o czym się mówiło.

wyszukiwania 2021 a 2020
Źródło: https://trends.google.com/trends/yis/2020/PL/

Wśród pytań również na czele znalazły się takie, które są związane z koronawirusem, a mianowicie „Jak zrobić płyn antybakteryjny” i „Jak uszyć maseczkę”. Zainteresowanie zapytaniami związanymi z koronawirusem w 2021 roku było już naturalne, ale też skala nie była taka jak w roku poprzedzającym.

podsumowanie wyszukiwań w google 2021
Źródło: https://trends.google.com/trends/yis/2020/PL

 

Co natomiast przyniesie 2022 rok w wyszukiwarce Google?

Czy jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie zapytania będą dominować? Nie wiemy, które seriale czy filmy okażą się największymi hitami, ale z pewnością wśród zapytań, których popularność będzie nadal wysoka, znajdą się te, które są związane z najważniejszymi wydarzeniami 2022 roku. Tymi będą lub już są:

  • Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pekinie w lutym,
  • Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze, które odbędą się w listopadzie i w grudniu,
  • wprowadzenie zmian podatkowych w ramach programu Nowy Ład.

Prawdopodobnie będziemy również szukać informacji na temat premier, które zapowiadają się jako hity. Chodzi tutaj m.in. o takie produkcje jak Jurassic World: Dominion w czerwcu, Batman i Zaginione miasto w marcu, Wiking w kwietniu czy też Avatar 2 w grudniu. Zapewne tak, jak niemal w każdym roku pojawią się i takie produkcje, które nie zapowiadały się na hity, a takimi się okazały.

Jeśli chodzi o politykę, to w Polsce nie są planowane w 2022 roku żadne wybory, zatem ewentualne popularne zapytania mogą wiązać się głównie z aktualnymi wydarzeniami i decyzjami.

Najpopularniejsze zapytania w Google w 2021 roku – podsumowanie

Pośród najczęściej wyszukiwanych fraz w 2021 roku znalazły się takie, których mogliśmy się spodziewać, jak choćby związane z mistrzostwami Europy w piłce nożnej, ale też zupełnie niespodziewane, takie jak sukces Squid Game czy też lody Ekipy. Trudno się spodziewać, że w 2022 roku będzie inaczej – ponownie dużym wzrostem popularności będą się cieszyć frazy, które są związane z bieżącymi wydarzeniami, ale wśród nich pojawi się wiele zupełnie nieoczekiwanych.

FAQ

Możesz to zrobić np. za pomocą Google Ads. Skorzystaj z Planera słów kluczowych, wpisz daną frazę, a wtedy wyświetli Ci się nie tylko wolumen wyszukiwań, ale również informacja o zmianie popularności danego zapytania rok do roku.

 

Narzędziem, które umożliwia Ci weryfikację tego, jest na przykład Google Trends. Możesz sprawdzić, jak zmieniała się popularność nawet przez wiele lat, jak wygląda w poszczególnych miesiącach, a nawet – w których województwach dane zapytanie jest najczęściej używane.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Reklamy na Instagramie - już 30 września!

Reklamy na Instagramie - już 30 września!

Media społecznościowe coraz częściej wykorzystują swój potencjał do tworzenia reklam. Power Editor na Facebooku cieszy się sporym powodzeniem, a promowanie postów obecnie to najlepszy sposób na zwiększenie zasięgu. Oprócz Facebooka już 30 września reklamy będzie można tworzyć na… Instagramie!

Czytaj więcej