Google Trends przed świętami: jak przygotować swój sklep internetowy?

Google Trends przed świętami: jak przygotować swój sklep internetowy?

Co prawda do świąt Bożego Narodzenia jest jeszcze trochę czasu, ale odpowiednie dekoracje klienci zobaczą w sklepach zaraz po Wszystkich Świętych, czyli gdy znikną te halloweenowe (w końcu niedługo mikołajki!). Na świąteczny szał zakupów muszą przygotować się też sklepy internetowe. Piszemy więc o tym, jakich prezentów użytkownicy szukają w sieci, a z pomocą przychodzi nam narzędzie Google Trends.

Ostatnio na naszym blogu: Autorytet domeny i poziom zaufania do niej - na co wpływa?

Dzięki Google Trends możemy dowiedzieć się, kiedy Polacy (i mieszkańcy innych krajów) zaczynają myśleć o podarunkach, dla kogo najczęściej je kupują oraz jakich fraz w związku z tym używają.

Jak prezentów szukają na święta użytkownicy w Polsce?

Zanim odpowiemy na to pytanie, ustalmy, ile Polacy wydają na święta i na co przeznaczają tę kwotę. A kto kupuje prezenty w internecie? Ta sama grupa, która najchętniej korzysta z zakupów online, czyli 64% osób należących do grupy wiekowej 15–34 lata (według danych z raportu E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska).

Ile Polacy wydają na święta?

W 2017 roku było to między kwotą 400 zł (25%) a 1000 zł (mniej niż 10%), średnio i w zależności od źródeł – około 720 zł (według danych z raportu Barometr Providenta 2017) lub nawet 882 zł (według danych z międzynarodowego raportu Zakupy świąteczne opracowanego przez firmę Deloitte w 2017 roku.). To całkiem sporo. Świąteczne wydatki Polacy opłacili głównie z bieżących dochodów albo z oszczędności robionych specjalnie na ten cel (75%). 5% z nich się zadłużyło – w bankach lub u rodziny. Pieniądze wydali pieniądze na produkty potrzebne do przygotowania świątecznych potraw, ale to nie na nie przede wszystkim. Największe kwoty pochłonęły zakupy prezentowe: trochę ponad połowę świątecznego budżetu.

Kiedy szukają prezentów na święta?

Właśnie tu prowadzącym sklepy internetowe przychodzą z pomocą dane zbierane przez Google Trends. Okazuje się, że kupujący nie wyciągają wniosków z poprzednich lat i za każdym razem szukają prezentów na ostatnią chwilę, a z roku na rok coraz później. Umożliwia to wciąż rozwijający się system ekspresowych dostaw, ale czasem i on zawodzi: przypomnijmy ubiegłoroczne problemy z dostarczaniem paczek przez InPost, którego kurierzy zwyczajnie nie nadążali z umieszczaniem ich w Paczkomatach.

Kiedy w ogóle użytkownicy zaczynają myśleć o świątecznych prezentach? Dopiero po tym, kiedy wrócą z urlopów i uporają się z zakupami związanymi z rozpoczęciem szkoły czy studiów, czyli w połowie października i pod koniec tego miesiąca. Na przykład pierwszy wzrost zainteresowania frazą „prezent na święta” w ubiegłych latach obserwowaliśmy 8–14 października (w 2017), 16–22 października (w 2016) i 18–24 października (w 2015). W tym roku sezon na poszukiwania już się zaczął (między 14 a 20 października).

Google Trends fraza prezent na święta
Zainteresowanie frazą „prezent na święta” w latach 2015–2018.

Największe natężenie wyszukiwań obserwujemy średnio przed mikołajkami (5 grudnia – dzień darmowej dostawy), w Black Friday (w tym roku 23 listopada) i między 13/14 a 20 grudnia.

Google Trends fraza black friday
Zainteresowanie frazą „Black Friday” w latach 2015–2018 (również wtedy możemy spodziewać się wzmożonej przedświątecznej sprzedaży).
Google Trends fraza prezent na mikołajki
Zainteresowanie frazą „prezent na mikołajki” w latach 2015–2018, która także generuje wzmożoną przedświąteczną sprzedaż.

Później internauci kupują na wyprzedażach poświątecznych, bo poszukiwania świątecznych prezentów naturalnie kończą się wraz z Bożym Narodzeniem.

Grudniowe zakupy nie przychodzą nikomu przez myśl oczywiście wiosną i w czasie wakacji, choć i od tej reguły zdarzają się nieliczne wyjątki.

Jakie stwarza to wyzwania dla właścicieli sklepów?

Dla prowadzących sklepy internetowe oznacza to, że o gotowości do świątecznego ruchu należy myśleć już w październiku. W okresach największego natężenia powinniśmy zapewnić sprawne działanie sklepu – o tym, jak to zrobić, piszemy dalej. Warto na ten czas uruchomić opcję „wyślij jako prezent” (dzięki której zamawiający będzie mógł przekierować podarunek prosto do planowanego odbiorcy bez faktur i rachunków wewnątrz paczki) oraz udostępnić możliwość zapakowania zamówienia w pudełko prezentowe.

Jeśli natomiast chodzi o bożonarodzeniowe zakupy na ostatnią chwilę, musimy zapewnić metody szybszej dostawy i dostatecznie szybko przetwarzać zamówienia, za co odpowiada już nie działanie naszej strony, a liczba rzeczywistych pracowników, którzy przygotowują prezenty do wysyłki.

Dla kogo Polacy szukają prezentów?

Wiemy już, ile Polacy wydają na święta oraz kiedy szukają prezentów. Teraz czas zastanowić się: dla kogo kupują podarunki? Rzeczywiste tendencje w tym zakresie odzwierciedlają najpopularniejsze wyszukiwane hasła według Google Trends.

W ubiegłym roku najczęstsze były: „prezent dla chłopaka na święta”, „prezent dla mamy na święta”, „prezent na święta dla rodziców”, prezent dla taty na święta”, „prezent na święta dla dziewczyny”. Dalej już dla męża, żony, babci itd. Oznacza to, że prezenty przede wszystkim sprawiane są najbliższym, ale nie ma w tym nic dziwnego.

Jak szukamy prezentów - frazy

Co ciekawe, użytkownicy nie wyszukują w sieci aż tak często prezentów dla dzieci – czyżby wiedzieli od maluchów dokładnie, czego te chcą na święta, wprost z listów do Świętego Mikołaja?

Wyjątek stanowi hasło „prezent dla nastoletniej córki” czy „prezenty dla nastolatków” w ogóle, które w okresie świątecznym zyskują najwyższą popularność.

Dla kogo jeszcze Polacy szukają prezentów? Na przykład dla szefa (w ubiegłym roku między 10 a 16 grudnia hasło to było najpopularniejsze w województwach wielkopolskim i łódzkim).

Skąd czerpią pomysły na prezenty?

Powyższe informacje dowodzą, że Polacy bynajmniej nie chcą każdemu wręczyć tego samego, a planowane podarunki dopasowują do tych, którym chcą je dać. Czy wyszukiwania wskazują, że użytkownicy nie wiedzą, co dać najbliższym? Nie.

Wciąż większość z nich – 32% mężczyzn i 44% kobiet (te i dalsze dane pochodzą z raportu Od serca czy z głowy. Jak Polacy obdarowują się na święta przygotowanego przez Mobile Institute dla Allegro), – wybór prezentu uzależnia od tego, co wie o obdarowywanym, bazuje na obserwacjach i znajomości. Niewielu ponad ¼ szuka pomysłów w internecie. ⅕ pyta wprost, czego oczekują bliscy, jeszcze mniej inspiruje się reklamami.

Skąd czerpiemy pomysły na prezent?

Jak mogą wykorzystać to działający w e-commerce?

Najprostszym pomysłem na czerpanie z tych tendencji będzie przygotowywanie świątecznych zestawień prezentowych, czyli propozycji tego, co mogłoby spodobać się konkretnym typom osób. Można także na czas bożonarodzeniowej gorączki wydzielić podstronę ze świątecznymi inspiracjami i umieścić na niej produkty z naszego sklepu, które uważamy za warte podarowania jako prezent.

Czego Polacy szukają na święta?

Wreszcie: czego poza inspiracjami i gotowymi odpowiedziami szukają na święta w sieci użytkownicy?  

Jako prezenty dla dorosłych wybierają przede wszystkim książki (te i dalsze dane, a także zestawienia i wykresy za wspomnianym raportem dla firmy Deloitte). Zaraz za nimi plasują się kosmetyki i perfumy, gry komputerowe, biżuteria i zegarki, ubrania, karty podarunkowe i suplementy diety. Oprócz tego wręczane są także słodycze i pieniądze, ale tych nie ujęliśmy wśród prezentów stricte kupowanych w internecie.

Co dla nastolatków? Gry komputerowe, książki i kosmetyki. Dla najmłodszych dzieci, tych w wieku do 12 lat, wybierane są zabawki artystyczne i rozwijające kreatywność, książki i gry.

Najczęściej kupowane prezenty dla dorosłych

najczęściej kupowane prezenty dla nastolatków

najczęściej kupowane prezenty dla dzieci

Coraz częściej Polacy decydują się na własnoręcznie wykonane podarunki, dlatego wśród zyskujących popularność fraz Google Trends pojawiają się „prezenty na święta DIY”. Wiele z wyszukiwanych prezentów chcieliby mieć „szybko” i „tanio”, dlatego często pojawiają się też „drobne prezenty na święta”.

Jakich prezentów na święta szuka się na świecie?

Na świecie (zwłaszcza w krajach anglojęzycznych) prezentowy szał zaczyna się wcześniej niż u nas (już teraz „christmas gift” ma wysoką popularność w Google Trends). W poprzednich latach poszukiwania prezentów startowały na przełomie września i października.

fraza christmas gift Google Trends
Zainteresowanie frazą „christmas gift” na świecie w latach 2015–2018.

Podobieństwa w stosunku do Polski są następujące: szuka się prezentów dla konkretnych osób, prezentów gotowych albo DIY (Do It Yourself, czyli zrób to sam).

Różnice natomiast leżą w takich kwestiach: wyszukiwane są „trendy prezentowe” w danym roku, szuka się przewodników po prezentach i porad na temat tego, co wypada podarować, a co nie, szuka się konkretnie: voucherów i zestawów, a także… miejsc, gdzie można wymienić świąteczne prezenty (na przykład „christmas gift swap”, w zeszłym roku najwyższa popularność między 17 a 23 grudnia).

W krajach Europy Zachodniej natomiast najpopularniejsze są – podobnie jak w Polsce – książki w roli prezentów.

Co to wszystko znaczy dla e-commerce?

Dla sklepów internetowych oznacza to, że na bożonarodzeniową sprzedaż należy się zawczasu przygotować. Co nam się przyda, kiedy szykujemy się na święta w e-commerce?\

1. Optymalizacja strony, na którą złożą się elementy takie jak:

  • publikowanie okołoświątecznej treści: na przykład poradników związanych z doborem prezentów dla określonych osób, o historii i pochodzeniu świątecznych tradycji, pomysłach na własnoręcznie wykonane prezenty, savoir vivrze związanym z obdarowywaniem się i (paradoksalnie) sposobach na oszczędzanie na świątecznych zakupach; przydadzą się nam także świąteczne grafiki czy bannery;
  • sprawdzenie, czy strona dostatecznie szybko się ładuje;
  • dopracowanie wersji mobilnej, jeśli jeszcze nie zostało wykonane – o tym, jak to zrobić, pisaliśmy w artykule o mobile SEO;
  • stworzenie przekierowań na stronach z produktami, które zostały ostatnio usunięte i zgłaszają błąd 404 – można w ich miejsce zaproponować użytkownikowi inne, podobne.

2. Świąteczne rabaty. Nic nie zachęci do świątecznych zakupów na naszej stronie lepiej niż sezonowe rabaty, świąteczna darmowa wysyłka, możliwość „dostarczenia paczki jako prezent” (bez faktury i rachunku w środku, prosto na adres osoby obdarowywanej). Możemy też przygotować świąteczne karty podarunkowe dla tych, którzy nie potrafią się zdecydować na nic konkretnego.

3. Osobna świąteczna podstrona. Wspomnieliśmy już o tym, że skoro użytkownicy szukają pomysłów na święta, dobrze będzie przygotować na nie osobną sekcję na naszej stronie. Sprawi to, że łatwiej trafią na to, czego potrzebują. Poza propozycjami prezentów możemy opublikować na niej listę najpopularniejszych produktów nadających się na podarunki, zestawienia artykułów pasujących – naszym zdaniem – do osób o określonym charakterze czy konkretnych zainteresowaniach. Powinniśmy także umożliwić sortowanie potencjalnych prezentów pod względem przedziałów cenowych.

4. Kampania w Google AdWords. Nim nadejdą święta, warto zaplanować tematyczną kampanię. O tym, jak to zrobić, napiszemy w osobnym artykule.

5. Szybka obsługa klienta. Wiemy już, że użytkownicy kupują prezenty na ostatnią chwilę. Właśnie wtedy część obsługi sklepu odpowiedzialna za kontakt z klientem musi być we wzmożonej gotowości.

6. i… mierzenie sił na zamiary. Na nic zdadzą się setki zamówień, jeśli fizycznie nie możemy ich obsłużyć, to znaczy: jeśli mamy za mało produktów w magazynie, za mało pracowników obsługi klienta, którzy będą na bieżąco odpowiadać na częstsze niż zwykle wiadomości i telefony kupujących, za mało osób, które mogą spakować prezenty i przygotować do wysyłki w terminie. Dlatego każde z zaproponowanych wyżej rozwiązań należy planować na skalę odpowiadającą temu, co nasz sklep (i w jakiej ilości) może zapewnić swoim klientom. W tym sezonie emocje sięgają zenitu, dlatego najmniejsze potknięcie – jak dostarczenie przesyłki o dzień później niż zapowiemy – grozi lawiną negatywnych komentarzy od klientów na kanałach naszego sklepu.

Podsumowanie

E-commerce może przed świętami liczyć więc na szalony ruch. Zadbajmy o to, by dobrze się na niego przygotować. Owszem, pomoże to zwiększyć sprzedaż podczas nadchodzących świąt (większość sklepów internetowych przeżywa w tym czasie swój „złoty okres” i notuje wtedy największą sprzedaż), ale nie tylko – zadowoleni klienci wrócą do nas także po tym, jak wygłoszą magiczne „święta, święta i… po świętach”. Tymczasem jednak skupmy się na optymalizacji i nuceniu utworu „Last Christmas”, który według Google Trends nad Wisłą okazuje się popularniejszy niż na świecie ogólnie.

fraza last christmas Google Trends Polska
Zainteresowanie utworem Wham „Last Christmas” w latach 2015–2018 w Polsce.
fraza last christmas na świecie
Zainteresowanie utworem Wham „Last Christmas” w latach 2015–2018 na świecie.

 

  5,00 / 5 ( 2 )
Autor
Junior SEO Specialist - Sylwia

Junior SEO Specialist

W Delante od lipca 2018 roku, tu stawia pierwsze kroki w SEO i planuje zostać na dłużej. Z wykształcenia edytor, widzi różnicę między dywizem a półpauzą, ale wołałaby przestać. Po godzinach rozpracowuje nowy piekarnik i robi kolaże. Lubi styl retro.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.