.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak analizować użytkowników w witrynie – poradnik Google Analytics 4

4min.

Komentarze:0

PPC
Jak analizować użytkowników w witrynie – poradnik Google Analytics 4d-tags
24 kwietnia 2024
Z pewnością zdajesz sobie już sprawę z tego, że badanie zachowania użytkowników w witrynie jest istotne dla dobrego zarządzania Twoją stroną. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, bloga, czy chcesz po prostu zaprezentować swoje usługi w internecie warto, byś stale poszerzał wiedzę o swoich odbiorcach.
PPC

4min.

Komentarze:0

Wstęp

Dziś pokażemy, jak korzystać z podstawowych narzędzi, które oferuje Google Analytics 4. Dzięki nim sprawdzisz, skąd na Twojej stronie pojawiają się użytkownicy, dlaczego ją opuszczają bez sfinalizowania konwersji i jak dostosować podstrony, by uniknąć takiego zjawiska. Zaloguj się na swoje konto GA4 i klikaj razem z nami!

Raport pozyskania użytkowników, a pozyskania ruchu w GA4 – różnice

Raport pozyskiwania użytkowników jest oparty na zdarzeniu first_visit, czyli pierwszym wyświetleniem strony przez danego, konkretnego użytkownika. Źródło pierwszej wizyty jest zatem atrybutem użytkownika nadawanym na zawsze (tj. dopóki nie wygasną cookies lub nie zostaną usunięte). 

Aby zilustrować sposób działania, użyjmy przykładu. Jeżeli użytkownik X trafił na witrynę i:

  • po raz pierwszy z kanału cpc (i nie dokona konwersji),
  • po 3 dniach wróci z organica (dokona konwersji),
  • po 10 dniach wróci z direct (dokona konwersji),

to w raporcie pozyskania użytkowników 2 konwersje zostaną przypisane do kanału cpc.

pozyskanie uzytkownika raport

Źródło: panel GA4

Raport pozyskiwania ruchu – oparty jest na zdarzeniu session_start, czyli wejściu przez użytkownika w interakcję z witryną. Źródłem sesji jest tutaj źródło, które go rozpoczęło, poza wyjątkiem opisanym poniżej.

Jeżeli użytkownik wejdzie na stronę w sposób bezpośredni (direct), to źródłem jego sesji będzie źródło wcześniejszej wizyty, o ile taka miała miejsce. Warto też mieć na uwadze, że wizyta bezpośrednia to nie tylko wpisanie dokładnego adresu strony internetowej w wyszukiwarkę, ale także wejścia w stronę z zapisanej zakładki. Jeżeli jest dużo wejść bezpośrednich z direct, to należy:

  • wykluczyć witryny odsyłające (strona internetowa klienta, bramki płatności czy inne witryny przekierowujące na stronę), 
  • zapytać o prowadzenie działań w innych kanałach marketingowych oraz o to, czy działania są otagowane parametrami UTM.
pozyskanie ruchu raport

Źródło: panel GA4

Jak Google Analytics 4 zbiera dane do raportów o Zaangażowaniu użytkowników w witrynie?

Zacznijmy od samego początku. Jeśli jeszcze nigdy nie badałeś zachowania swoich użytkowników i nie wiesz, gdzie szukać tego typu raportów, zerknij do menu po lewej stronie. Znajdziesz tam “Raporty” > “Cykl życia”, a wśród nich między innymi sekcję „Zaangażowanie”. Po jej rozwinięciu widzimy wszystkie kategorie, według których możemy sprawdzać, jakie akcje użytkownicy wykonują na naszej stronie.

zaangazowanie w ga4

Źródło: panel GA4

Sekcja Zdarzenia

Po wdrożeniu celu do GA4 (który można wgrać m.in. poprzez bezpośrednie utworzenie go w GA4, GTM bądź wtyczką) w podstawowym widoku, w sekcji zdarzenia, możemy sprawdzić, ile razy użytkownicy wykonali określone zdarzenie na stronie internetowej, całkowitą liczbę użytkowników, liczbę zdarzeń na użytkownika oraz łączne przychody w określonym czasie. 

ga4 zdarzenia

Źródło: panel GA4

Dodatkowo możemy ten raport rozszerzyć o inne parametry za pomocą dodania “+”. Przykładowo, chcemy sprawdzić, ile osób dokonało zdarzeń z danego kanału, stąd zaznaczamy opcję “sesja – źródło/medium”.

podzial wydarzen w GA4

Źródło: panel GA4

sesja zrodlo medium w GA4

Źródło: panel GA4

Jeśli nie widzisz żadnych danych w raporcie GA4 i wykresy są puste, istnieje możliwość, że zdarzenia nie zostały wgrane poprawnie. Aby rozwiązać ten problem, należy zweryfikować poprawność wdrożenia zdarzeń. 

Sekcja strony i ekrany

Tutaj można zaobserwować podstrony, na których miało miejsce zdarzenie page view. Jednakże ten raport nie ogranicza się jedynie do pierwszego wejścia, ale uwzględnia wszystkie wywołane zdarzenia na tych stronach. Tutaj metryka jest elastyczna i daje nam możliwość dostosowania jej do naszych potrzeb, poprzez dodanie własnych kryteriów lub szczegółowych danych właśnie przez kliknięcie “+”.

strony i ekrany w GA4

Źródło: panel GA4

Sekcja strony docelowe

W raporcie „Strony docelowe” mierzymy strony, na których sesja użytkownika rozpoczęła się (session start). Oznacza to, że te konkretne strony były punktem wejścia dla użytkownika na naszą witrynę lub aplikację. Jest to istotne, ponieważ pozwala nam zrozumieć, które strony są najbardziej atrakcyjne dla użytkowników, przyciągając ich i zachęcając do rozpoczęcia interakcji z naszymi treściami lub ofertą.

strona docelowa w GA4

Źródło: panel GA4

Opis wybranych metryk w Google Analytics 4

  • Wyświetlenia – ta opcja pokaże Ci, ile użytkowników odwiedziło Twoją stronę.
  • Użytkownicy – inaczej nazywani jako aktywni użytkownicy – mieli przynajmniej 1 sesję z zaangażowaniem. 
  • Sesja  z zaangażowaniem – to taka, w której użytkownicy byli co najmniej 10 sekund na stronie, wykonali minimum 2 odsłony czy też zarejestrowano konwersję.
  • Sesje – są to sesje wszystkie, zarówno z zaangażowaniem, jak i bez.
  • Średni czas zaangażowania – to średni czas, jaki użytkownicy spędzają na stronie. Oblicza się to poprzez podzielenie całkowitego czasu przez całkowitą liczbę użytkowników.
  • Współczynnik zaangażowania – obliczamy: wszystkie sesje / sesje z zaangażowaniem. Odwrotnością tego współczynnika będzie współczynnik odrzuceń (mniej niż 2 odsłony, brak konwersji czy mniej niż 10 sekund na stronie). Przykładowo, mamy stopień zaangażowania 62%, a więc reszta, tj. 38% będzie współczynnikiem odrzuceń. 

Podsumowanie

Zastanawiasz się wciąż, czy rzeczywiście warto śledzić zachowanie użytkowników i czy Twoja praca włożona w analizowanie danych przyniesie pozytywny skutek? Możemy z całą pewnością odpowiedzieć, że badanie zachowania użytkowników na stronie internetowej jest kluczem do właściwego zarządzania stroną w taki sposób, by była jak najbardziej przyjazna dla użytkowników, a dla Ciebie generowała jak najwięcej wpływów. Więc do dzieła! Niech Google Analytics 4 nie ma przed Tobą więcej tajemnic.

Autor
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Początkiem jej przygody z Delante był staż SEM od sierpnia 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, chodzenia po niskich górach i słuchania zespołów z kategorii emo.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Początkiem jej przygody z Delante był staż SEM od sierpnia 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, chodzenia po niskich górach i słuchania zespołów z kategorii emo.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022