Dziś pokażemy, jak korzystać z podstawowych narzędzi, które oferuje Google Analytics 4. Dzięki nim sprawdzisz, skąd na Twojej stronie pojawiają się użytkownicy, dlaczego ją opuszczają bez sfinalizowania konwersji i jak dostosować podstrony, by uniknąć takiego zjawiska. Zaloguj się na swoje konto GA4 i klikaj razem z nami!
Raport pozyskiwania użytkowników jest oparty na zdarzeniu first_visit, czyli pierwszym wyświetleniem strony przez danego, konkretnego użytkownika. Źródło pierwszej wizyty jest zatem atrybutem użytkownika nadawanym na zawsze (tj. dopóki nie wygasną cookies lub nie zostaną usunięte).
Aby zilustrować sposób działania, użyjmy przykładu. Jeżeli użytkownik X trafił na witrynę i:
to w raporcie pozyskania użytkowników 2 konwersje zostaną przypisane do kanału cpc.
Raport pozyskiwania ruchu – oparty jest na zdarzeniu session_start, czyli wejściu przez użytkownika w interakcję z witryną. Źródłem sesji jest tutaj źródło, które go rozpoczęło, poza wyjątkiem opisanym poniżej.
Jeżeli użytkownik wejdzie na stronę w sposób bezpośredni (direct), to źródłem jego sesji będzie źródło wcześniejszej wizyty, o ile taka miała miejsce. Warto też mieć na uwadze, że wizyta bezpośrednia to nie tylko wpisanie dokładnego adresu strony internetowej w wyszukiwarkę, ale także wejścia w stronę z zapisanej zakładki. Jeżeli jest dużo wejść bezpośrednich z direct, to należy:
Zacznijmy od samego początku. Jeśli jeszcze nigdy nie badałeś zachowania swoich użytkowników i nie wiesz, gdzie szukać tego typu raportów, zerknij do menu po lewej stronie. Znajdziesz tam “Raporty” > “Cykl życia”, a wśród nich między innymi sekcję „Zaangażowanie”. Po jej rozwinięciu widzimy wszystkie kategorie, według których możemy sprawdzać, jakie akcje użytkownicy wykonują na naszej stronie.
Sekcja Zdarzenia
Po wdrożeniu celu do GA4 (który można wgrać m.in. poprzez bezpośrednie utworzenie go w GA4, GTM bądź wtyczką) w podstawowym widoku, w sekcji zdarzenia, możemy sprawdzić, ile razy użytkownicy wykonali określone zdarzenie na stronie internetowej, całkowitą liczbę użytkowników, liczbę zdarzeń na użytkownika oraz łączne przychody w określonym czasie.
Dodatkowo możemy ten raport rozszerzyć o inne parametry za pomocą dodania “+”. Przykładowo, chcemy sprawdzić, ile osób dokonało zdarzeń z danego kanału, stąd zaznaczamy opcję “sesja – źródło/medium”.
Jeśli nie widzisz żadnych danych w raporcie GA4 i wykresy są puste, istnieje możliwość, że zdarzenia nie zostały wgrane poprawnie. Aby rozwiązać ten problem, należy zweryfikować poprawność wdrożenia zdarzeń.
Sekcja strony i ekrany
Tutaj można zaobserwować podstrony, na których miało miejsce zdarzenie page view. Jednakże ten raport nie ogranicza się jedynie do pierwszego wejścia, ale uwzględnia wszystkie wywołane zdarzenia na tych stronach. Tutaj metryka jest elastyczna i daje nam możliwość dostosowania jej do naszych potrzeb, poprzez dodanie własnych kryteriów lub szczegółowych danych właśnie przez kliknięcie “+”.
Sekcja strony docelowe
W raporcie „Strony docelowe” mierzymy strony, na których sesja użytkownika rozpoczęła się (session start). Oznacza to, że te konkretne strony były punktem wejścia dla użytkownika na naszą witrynę lub aplikację. Jest to istotne, ponieważ pozwala nam zrozumieć, które strony są najbardziej atrakcyjne dla użytkowników, przyciągając ich i zachęcając do rozpoczęcia interakcji z naszymi treściami lub ofertą.
Zastanawiasz się wciąż, czy rzeczywiście warto śledzić zachowanie użytkowników i czy Twoja praca włożona w analizowanie danych przyniesie pozytywny skutek? Możemy z całą pewnością odpowiedzieć, że badanie zachowania użytkowników na stronie internetowej jest kluczem do właściwego zarządzania stroną w taki sposób, by była jak najbardziej przyjazna dla użytkowników, a dla Ciebie generowała jak najwięcej wpływów. Więc do dzieła! Niech Google Analytics 4 nie ma przed Tobą więcej tajemnic.