Jak przeprowadzić audyt treści?

Jak przeprowadzić audyt treści?

W obecnych czasach, chcąc mieć cieszącą się dużym ruchem stronę internetową, priorytetowo należy zadbać o wysokiej jakości content. Treści zamieszczane na witrynie muszą być aktualne, rzetelne, nieść wartość użytkownikom i być jednocześnie dobrze przygotowane dla wyszukiwarek internetowych. Jak sprawdzić, czy teksty zawarte na portalu, sklepie internetowym, blogu i innych stronach są dobrze skonstruowane? Przeprowadzając audyt treści!

Ostatnio na naszym blogu: Największe wyzwania właścicieli sklepów online

Czym jest audyt treści?

Audyt treści to jeden z podstawowych elementów content marketingu. Dzięki niemu zweryfikować można, czy zamieszczane na naszej stronie teksty są wartościowe dla użytkowników i… nas samych. Internauci wchodząc na daną stronę oczekują, że znajdą na niej wyczerpujące informacje na temat interesujących ich zagadnień. Warto już tutaj wspomnieć o tym, że serwowane treści muszą być prawdziwe i oparte o wiarygodne materiały, tak by użytkownicy uznali naszą witrynę za rzetelne źródło informacji.

Audyt treści

Pisząc o tym, że podczas audytowania treści na stronie sprawdzamy, czy dany tekst niesie wartość dla nas samych, miałem na myśli efekty w postaci widoczności i ruchu. Tworząc jakiekolwiek strony internetowe, w większości przypadków autorom zależy na tym, by dotarły one do jak najszerszego grona ludzi. Analizując ruch na poszczególnych podstronach (jeden z podstawowych elementów audytu treści), jesteśmy w stanie określić, które z nich cieszą się popularnością, a które nie do końca wykorzystują swój potencjał.

Dzięki audytowi treści będziesz w stanie znaleźć prawdopodobne przyczyny niepowodzenia i przy okazji wyklarują się jasne wskazówki, na temat tego, co należy poprawić w celu zwiększenia ruchu lub zmniejszenia współczynnika odrzuceń.

Kiedy wykonać audyt contentu i po co?

Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z tego, jakimi treściami dysponuje oraz jak może nimi zarządzać. Dzięki audytowi treści uzyskać można jasny pogląd na to, w którym kierunku warto podążać, aby zmaksymalizować efekty, które w zależności od charakteru strony mogą się różnić. W przypadku blogów, autorom zależy zazwyczaj na dużej liczbie wejść na stronę, z kolei właściciele sklepów internetowych dążą zapewne do maksymalizacji ilości zamówień. Tworząc listę opublikowanych na łamach swojej strony tekstów, w łatwy sposób możesz wyciągnąć wiele przydatnych wniosków.

Przykładowo, od strony ilościowej, dowiesz się, z jaką częstotliwością publikujesz treści na swojej stronie oraz jaką średnią objętością charakteryzują się Twoje wpisy. Patrząc z kolei na jakość audytowanych tekstów, zweryfikujesz poruszany w nich zakres tematyczny, grupy odbiorców do których są kierowane, a także ich formę. Informacje płynące z audytu contentu pozwolą Ci znaleźć luki w treściach, których uzupełnienie z pewnością przyczyni się do zwiększenia ruchu na Twojej stronie.

Warto dodać, że tego typu analiza pozwala wykryć także zduplikowane teksty, które w przypadku dużych witryn czy sklepów internetowych występują bardzo często. Fakt ten jest ważny, ponieważ zjawisko duplikacji wewnętrznej negatywnie wpływa na proces pozycjonowania.

We wstępie tego wpisu wspomniałem również o tym, że dobre teksty to takie, które są aktualne. Weryfikacja istniejących wpisów pozwala określić, w których z nich opisywana tematyka uległa przedawnieniu i wymaga pilnej edycji. Audytowanie treści to zbiór działań, które powinny być wykonywane regularnie, zarówno przez małe strony, jak i ogromne portale. Pamiętaj o tym, że kontrola treści, poza czasem nie kosztuje wiele, a przynieść może ogromne korzyści dla Twojej witryny.

Zakres audytu treści

Poniżej, w kilku krokach, przedstawię, jak powinien wyglądać audyt treści. Sprawdzi się on w przypadku każdej strony internetowej, niezależnie od jej typu i poruszanej tematyki.

1. Znalezienie podstron, na których znajdują się treści

Pierwszym krokiem, który należy podjąć audytując content, jest znalezienie i zanotowanie wszystkich podstron, na których znajdują się teksty. Do tego celu wykorzystać można arkusz kalkulacyjny, którego opracowanie powinno być odpowiednio przemyślane. Chodzi mi tutaj o zawarcie w nim kluczowych informacji, dopasowanych do charakteru Twojej strony, które w późniejszym czasie mogą dawać wartościowe wskazówki. Przykładowo, w pliku możesz umieścić kolumny takie jak: adres podstrony, typ podstrony, data publikacji.

Jeśli Twoja witryna to niewielki blog, na którym raz na jakiś czas publikujesz wpisy, to spisanie wszystkich adresów, pod którymi znajdują się teksty, nie będzie trudne i czasochłonne. Problem pojawia się w przypadku nieco bardziej rozbudowanych stron lub sklepów internetowych. Tutaj ręczne odszukanie tego typu podstron może stanowić niemałe wyzwanie.

Pomocą może okazać się narzędzie Screaming Frog, którego darmowa wersja pozwala na przeskanowanie 500 podstron. Program ten występuje w wersji desktopowej i jest prosty w obsłudze. Po wklejeniu adresu strony głównej weryfikuje on wspomnianą ilość podstron i zwraca adresy, na których m.in. znajdują się zduplikowane treści, brakuje metadanych, powielają się nagłówki H1 i inne elementy.

Screaming Frog to doskonałe narzędzie, które znacząco ułatwia proces audytu treści i SEO. Warto dodać, że umożliwia ono filtrowanie adresów ze względu na różne parametry, co pozwala szybko wytypować podstrony, które warto wziąć pod lupę jako pierwsze. Jeśli zależy Ci na dokładnym przeanalizowaniu całej zawartości strony i wiesz, że posiada ona wiele więcej niż 500 podstron, możesz rozważyć zakup wersji Premium. Po odnotowaniu w arkuszu wszystkich adresów, na których znajdują się treści, przejdź do następnych kroków, które ułatwią Ci dokonanie selekcji i priorytetyzowania podstron wymagających edycji.

Audyt treści - narzędzie screaming from

2. Weryfikacja ruchu, wyświetleń, współczynnika odrzuceń i średniego czasu przebywania na stronie

W kolejnym etapie audytu treści warto zweryfikować ruch, ilość wyświetleń w wyszukiwarce, współczynnik odrzuceń, a także średni czas przebywania użytkowników na danej podstronie. W tym celu skorzystać można z darmowego narzędzia Google Analytics. Analizowanie podstron dzięki niemu pozwoli Ci wysnuć wiele ciekawych wniosków i pomoże wskazać te strony, które szczególnie wymagają zaktualizowania.

Patrząc na współczynnik odrzuceń, średni czas trwania sesji, a także ilość wyświetleń możemy przykładowo zauważyć, że użytkownicy z uwagi na interesujący tytuł chętnie odwiedzali konkretny adres, lecz krótki czas jaki spędzili na podstronie może być sygnałem, że jej zawartość mogła okazać się dla nich nieciekawa. W takim przypadku możemy spróbować rozszerzyć treść o nowe informacje lub dodatkowe elementy multimedialne.

Audyt treści - narzędzie Google Analytics

3. Analiza metadanych

Dokonując audytu contentu, warto przeanalizować także metadane podstron, na których znajdują się teksty.

Jak wiadomo, treść umieszczona w tagu title to element, który jest ważną informacją dla wyszukiwarki. Informuje on o tym, co znajduje się w obrębie danej podstrony, dlatego kluczowe jest, by dokładnie odpowiadał faktycznej zawartości. Meta description to z kolei opis, który ma za zadanie przyciągnąć uwagę internautów korzystających z wyszukiwarki internetowej. Pamiętaj o tym, że pisanie w nim o rzeczach, których użytkownik nie znajdzie po kliknięciu w link może spowodować, że szybko opuści on Twoją stronę, co z kolei przełoży się na wysoką wartość współczynnika odrzuceń.

Aby szybko podejrzeć co zawiera się w tagach title i meta description podczas analizowania podstron, możesz skorzystać z wtyczki Open SEO Stats lub wspomnianego już wcześniej programu Screaming Frog.  Jak wyglądają teksty wpisane w te dwa meta tagi, sprawdzisz także przy użyciu komendy “site:link do podstrony” bezpośrednio w wyszukiwarce Google.

Audyt treści - metadane

4. Zbadanie ilości linków zwrotnych i wychodzących

Analizując podstrony, na których umieszczona jest treść, warto zweryfikować czy znajdują się na nich linki wychodzące oraz czy treści na nich są dalej aktualne i czy strony nie generują błędów np. 404. Jeśli sprawdzasz archiwalny wpis, w którym opisywany temat uległ zmianie, warto poza samą edycją tekstu dodać także kilka nowych linków prowadzących do powiązanych stron o wysokim autorytecie. Tego typu odnośniki można opatrzyć atrybutem nofollow, który sprawi że nasza witryna nie będzie przekazywała swojej mocy na zewnątrz.

Dobrym pomysłem jest także analiza linków prowadzących do naszej podstrony. Dzięki temu jesteśmy w stanie określić, jak wiele innych stron powołuje się na nasz materiał. Jeśli ilość ta będzie niewielka, może być to sygnał, że treść wpisu, w opinii innych użytkowników, nie jest interesująca. W celu dokładnego zbadania profilu linków zwrotnych i wychodzących możesz posłużyć się narzędziem Ahrefs.

Audyt treści - narzędzie Ahrefs

5. Określenie długości tekstu

Kolejnym działaniem wchodzącym w skład audytu treści, które może okazać się przydatne, jest określenie długości tekstu. Pamiętaj o tym, że nie ma żadnych wytycznych dotyczących tego, ile wyrazów powinien zawierać dobry content. W jednym przypadku może okazać się, że krótki, zwięzły tekst będzie lepszy od kilkustronicowego artykułu, który po pierwszych dwóch akapitach znudzi użytkownika i spowoduje, że szybko opuści daną podstronę. Innym razem użytkownik może oczekiwać, że interesujące go zagadnienie będzie opisane szczegółowo i wyczerpująco.

Długość tekstu powinna być silnie uzależniona od poruszanego tematu i charakteru strony. Analizując różne podstrony pod kątem długości przekazu, zastanów się czy treść jest dostarczona w sposób taki jak sam chciałbyś ją otrzymać. Jeśli w Twojej opinii jest za krótka, rozwiń ją, a jeśli za długa – przeredaguj. Do szybkiego zliczania pojedynczych znaków i słów możesz wykorzystać darmowe narzędzie WORD Counter.

Audyt treści - word counter

6. Zbadaj aktualność treści

Nie ma wątpliwości co do tego, że istnieje wiele rodzajów treści. Są takie, które opisują uniwersalne sposoby postępowania, ale są również te poruszające zagadnienia, które z czasem ulegają zmianie. W przypadku tych drugich warto zadbać o ich aktualność, gdyż czynnik ten bezpośrednio wpływa na przydatność. Jeśli na swojej stronie znalazłeś teksty, w których opisywana tematyka znacząco zmieniła się od czasu publikacji – koniecznie rozważ ich edycję. Sprawdź także mój wpis: Czy warto aktualizować stare treści na stronie?

7. Przeanalizuj strukturę nagłówków

Tekst opatrzony nagłówkami jest o wiele bardziej czytelny i pozwala użytkownikom dowiedzieć się, co znajduje się w danej sekcji. Prawidłowo wdrożona struktura nagłówków H1-H6 jest także pomocna dla robotów wyszukiwarek, ponieważ wskazuje słowa kluczowe i tematykę treści. Jeśli na analizowanych podstronach z treścią brakuje nagłówków, są źle skonstruowane lub duplikują się w obrębie całej strony – warto jest je wdrożyć lub poprawić. Narzędziem, które zwróci wartościowe wyniki na temat błędnych lub brakujących nagłówków jest Screaming Frog.

Więcej informacji na temat nagłówków oraz tego, jak powinna wyglądać ich prawidłowa struktura znajdziesz w naszym artykule: Czym są nagłówki strony internetowej?

Audyt treści - struktura naglówków

8. Analiza unikalności treści

Tworząc treść na stronę niezwykle ważnym aspektem jest to, że musi być ona unikalna. Algorytmy Google od długiego czasu doceniają witryny, na których znaleźć można oryginalne, autorskie materiały. Duplicate content to jeden z wielu czynników, które negatywnie wpływają na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego, jeśli wiesz, że na Twojej stronie znajdują się wpisy skopiowane z innych źródeł (to samo tyczy się opisów produktów) koniecznie je przeredaguj. Dotyczy to także duplikacji wewnętrznej. W przypadku gdy jesteś autorem danego tekstu, lecz umieszczasz go na wielu podstronach – sytuacja ta również wymaga zmian i stworzenia unikalnych opisów.

Sprawdź także wpis, który może okazać się niezwykle pomocny: Duplikacja treści – jak sobie z nią radzić?

9. Analiza opisów alternatywnych przy obrazkach

Chyba każdy zgodzi się z tym, że obrazki i inne elementy multimedialne sprawiają, że tekst czyta się o wiele przyjemniej, a artykuł staje się przez to ciekawszy. Pamiętaj jednak o tym, że każde zdjęcie powinno mieć dodany tzw. opis alternatywny (atrybut ALT), który podpowiada robotym wyszukiwarek, co znajduje się na danym zdjęciu. Korzystając z wspomnianego już wyżej narzędzia Screaming Frog, jesteś w stanie sprawdzić, na których podstronach znajdują się obrazki pozbawione tych elementów.

Na naszym blogu znajdziesz również wpis, w którym szczegółowo jest opisane, jak powinna wyglądać prawidłowa optymalizacja zdjęć na stronę.

Narzędzia pomocne podczas audytowania contentu

Specjalnie dla Was zebrałem w jednym miejscu narzędzia wymienione na łamach tego wpisu oraz inne, które mogą okazać się niezwykle pomocne podczas audytowania treści. Część z nich jest darmowa, część wymaga jednorazowej opłaty w celu korzystania z dodatkowych funkcji. Są tu również takie, do których dostęp można opłacać w formie comiesięcznego abonamentu.

Podsumowanie

Jak widzisz, audyt treści to proces, który powinien składać się z wielu kroków. Dokładna selekcja oraz analiza podstron, na których znajdują się teksty, pozwoli Ci wyciągnąć wartościowe wnioski na temat tego, co warto zmienić lub dodać. Niezależnie od tego, czy postanowisz przeprowadzić kompleksowy czy ogólny audyt treści na stronie, będzie to pierwszy krok do ustalenia, w jaki sposób prowadzić dalsze działania contentowe. Pamiętaj o tym, że proces ten nie jest czynnością jednorazową i należy przeprowadzać go regularnie.

(5)
Autor
Junior SEO Specialist - Rafał

Junior SEO Specialist

W Delante od stycznia 2019 roku. Informatyk z pasją do marketingu internetowego i SEO, który w swojej pracy stara się zapewnić użytkownikom wartościowy content, a klientom pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki. Miłośnik winyli, obuwia sportowego i podróżowania. W wolnym czasie skreczuje na gramofonach, na przemian z odwracaniem kolejnych kartek książek kryminalnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.