Czy warto aktualizować stare treści na stronie?

Czy warto aktualizować stare treści na stronie?

Jednym z elementów pozycjonowania, dającym robotom wyszukiwarek pozytywne sygnały dotyczące naszej strony, jest aktualizacja starych treści. W poniższym artykule pragniemy przedstawić Wam garść informacji dotyczących tego, w jaki sposób możesz wykorzystać potencjał drzemiący w stworzonych już tekstach, a także na co zwrócić uwagę podczas ich aktualizowania.

Ostatnio na naszym blogu: Branża meblarska i jej widoczność w internecie

Zwiększ pozycję swojej strony w wyszukiwarce dzięki odświeżeniu starych tekstów na blogu

Blog firmowy jest bez wątpienia narzędziem, dzięki któremu możesz zwiększyć ruch na stronie, a także pojawić się w wynikach wyszukiwarki na korzystniejszych pozycjach. Z punktu widzenia osób odwiedzających Twoją witrynę, stanowi on źródło cennej wiedzy dotyczącej Twojej firmy, branży w której działasz, a także produktów lub usług które sprzedajesz, czy świadczysz. Celem wdrażania bloga firmowego jest zbudowanie dobrej relacji z klientami, którzy czytając wpisy przekonują się, że jesteś ekspertem danej dziedziny.

Zadbaj o świeżą i wartościową treść na swojej stronie

W tym miejscu warto zastanowić się jednak, co z biegiem czasu dzieje się z zamieszczanymi wpisami. Oczywiście są tematy, które nie ulegają przedawnieniu i upływające miesiące nie będą mieć wpływu na ich aktualność. Żyjemy jednak w czasach, kiedy technologia rozwija się w niesamowitym tempie, co sprawia że wiele faktów, technik, a także produktów bardzo szybko staje się czymś archaicznym. Dlatego właśnie warto przewertować wpisy, które od dłuższego czasu znajdują się na naszym blogu oraz zastanowić się na ile wiedza płynąca z nich jest aktualna.

Tak jak już wspominaliśmy, głównym celem wpisów blogowych jest przekazywanie wiedzy, a co użytkownik wyciągnie z artykułu, który opisuje rzeczy przestarzałe i nie mające odzwierciedlenia w dzisiejszym świecie? No właśnie – niewiele. Po krótkiej lekturze kawałka takiego wpisu stwierdzi on, że zamieszczona treść nijak ma się do jego rzeczywistości, dlatego szybko opuści stronę. Sytuacja taka wpłynie niekorzystnie na współczynnik odrzuceń, co z kolei da wyszukiwarce jasny sygnał, że content znajdujący się na naszej witrynie z punktu widzenia użytkowników jest mało wartościowy. W takim przypadku Google może postanowić zmniejszyć naszą pozycję w swoich wynikach, co z pewnością odbije się na ruchu oraz wyświetleniach. Z uwagi na ten aspekt, warto dbać o świeżość zawartej na blogu treści. Jej aktualizacja jest sposobem na to, by nadać artykułowi drugie życie oraz sprawić by nasz blog nie stał się składowiskiem bezużytecznych tekstów. Google, a przede wszystkim użytkownicy, z pewnością docenią nieprzedawnione treści, co w rezultacie pozwoli nam osiągnąć lepsze efekty. Warto dodać, że aktualizowanie starych wpisów jest równie ważne co dodawanie nowych, dlatego zadbaj o to by nie utonęły one w morzu zapomnienia.

Więcej na temat korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego znajdziecie w naszym wpisie: 9 argumentów za prowadzeniem firmowego bloga.

Jak sprawdzić, która treść wymaga odświeżenia?

Nie ma wątpliwości co do tego, że artykuły dotyczące różnego rodzaju porad, analiz, recenzji posiadają treść uniwersalną, która w małym stopniu będzie wymagać odświeżenia. Do tekstów, na które należy zwrócić szczególną uwagę zaliczyć można te, dotyczące konkretnych produktów oraz usług. Warto zastanowić się nad tym, czy wraz z upływem czasu nie zmieniły one swojego zastosowania lub formy, a także czy odnośniki które prowadzą do szczegółowych opisów nie uległy zmianie. W przypadku znalezienia takich treści należy je koniecznie zmodyfikować, nie zapominając o aktualizacji linków oraz obrazków które je wzbogacają.

Będąc w temacie aktualizowania starych treści, warto pamiętać o algorytmach Google. Jest możliwe, że od czasu publikacji danego wpisu pojawiły się nowe wytyczne, które dotyczą np. zasad formatowania tekstów lub ich struktury. W takim wypadku należy dokładnie się z nimi zapoznać oraz dokonać zmian w zgodzie z najnowszymi wymogami.

W tym miejscu warto również wspomnieć o pojawiających się nowych technologiach, których zastosowanie umożliwia osiąganie lepszych efektów. Za przykład można wziąć np. format kompresji statycznych i animowanych obrazów WebP, którego wdrożenie na stronie może znacząco wpłynąć na czas jej ładowania. Jeśli Twoja strona ma problemy z szybkim wczytywaniem, koniecznie powinieneś zadbać o przekonwertowanie wszystkich obrazków, które wzbogacają Twoje treści, a cechują się dużym rozmiarem.

Jakie narzędzia okażą się pomocne podczas analizowania treści wymagającej uaktualnienia?

Kiedy zdecydujesz się na zaktualizowanie starych treści, warto zacząć od zapoznania się ze zbiorem tekstów jaki powstał od początku funkcjonowania Twojej witryny. W przypadku, gdy posiadasz wiele wpisów, które liczyć można w setkach, a nawet tysiącach – warto wykorzystać do pomocy odpowiednie narzędzia.

  • Screaming Frog

Jest to program, dzięki któremu odszukasz wszystkie istniejące adresy URL swojej witryny, Po przeskanowaniu strony przez Screaming Frog otrzymasz zbiór pochodzących z niej adresów URL, wraz z informacjami dotyczącymi każdego z nich (w darmowej wersji istnieje ograniczenie do 500 adresów URL). Będziesz mógł sprawdzić między innymi: zawartość tagu title, meta description, a także nagłówków H1 oraz H2.

Screaming frog

Dzięki dostępności wielu filtrów, według własnych upodobań możemy sortować URL’e na grupy, które przykładowo posiadają błędną strukturę, zbyt duże grafiki lub brakujące przy nich parametry alt. Opcja ta umożliwia szybkie znalezienie adresów, na których znajdują się elementy wymagające poprawy, bez konieczności ręcznego analizowania dużej ilości podstron.

Wyniki w screaming frog

Jak widać na powyższym obrazku, Screaming Frog umożliwia także analizę czasu ładowania poszczególnych podstron. Na tej podstawie możemy sprawdzić, która strona potrzebuje więcej czasu na załadowanie. Być może powodem, dla którego strona dłużej się ładuje jest zbyt duży rozmiar grafik wzbogacających artykuł, dlatego warto udać się tam i przekonwertować istniejące obrazy na takie, które będą cechowały się mniejszą wagą.

  • Google Analytics

Google Analytics to narzędzie, które jest niezwykle pomocne w zakresie analizy ruchu oraz zachowań użytkowników.

Analiza podstrony w Google Analytics

Przy jego pomocy możemy dowiedzieć się wielu interesujących informacji, dotyczących m.in. ruchu na poszczególnych podstronach, współczynnika odrzuceń, a także średniego czasu, który użytkownicy na nich spędzili. Dokonując analizy przy pomocy narzędzia Google Analytics, możemy wysnuć wiele ciekawych wniosków, które pomogą nam wskazać podstrony wymagające zaktualizowania treści. Posiłkując się współczynnikiem odrzuceń, średnim czasem trwania sesji, a także ilością wyświetleń możemy na przykład stwierdzić, że użytkownicy zachęceni chwytliwym tytułem licznie odwiedzali konkretną podstronę, lecz krótki czas jaki na niej spędzili może świadczyć o tym, że jej zawartość mogła okazać się dla nich mało interesująca. Wówczas jest to sygnał dla nas, że tekst umieszczony na takiej podstronie może wymagać odświeżenia.

Aktualizacja treści na stronie internetowej – kilka istotnych wskazówek

1. Wzbogać tekst o kilka nowych linijek

Jeżeli dokonałeś już analizę ruchu na swoich podstronach i niektóre z nich wyróżniają się wysokim współczynnikiem odrzuceń to jest to sygnał, że treść zamieszczona na nich nie cieszy się dużym zainteresowaniem użytkowników. Powodów może być wiele, lecz najczęstszym jest nie wyczerpujący opis tematyki lub produktu, którego dotyczy dana podstrona. Krótkie teksty, w których użytkownicy nie są w stanie odnaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania sprawiają, że szybko orientują się oni, że nie masz im nic do zaoferowania i idą szukać gdzieś indziej. W celu zatrzymania ich na swojej stronie zapewnij im wartościowy content, taki w którym uwzględnione będą wszystkie aspekty poruszanej dziedziny. Treści krótkie i pisane na zasadzie zajawek, które jedynie w sposób wybiórczy odnoszą się do danego tematu warto wzbogacić o kilka dodatkowych akapitów tekstu.

2. Uzupełnij lub popraw meta dane

W przypadku, gdy z analizy w Search Console wynika, iż część Twoich podstron notuje dużo wyświetleń, lecz mało kto w nie wchodzi to może być to spowodowane słabym tytułem lub meta opisem, który ukazuje się użytkownikom w rezultatach wyszukiwarki. W takiej sytuacji warto poprawić lub uzupełnić meta dane, które dotyczą tych poszczególnych stron, tak by wzbudzić ciekawość oraz zainteresowanie potencjalnych odwiedzających.

3 .Dodaj obrazki i inne multimedialne elementy

W celu zatrzymania użytkowników na dłużej na stronie, warto wzbogacać treść o obrazki, infografiki oraz multimedialne elementy, takie jak np. video. Tego typu dodatki sprawiają, że tekst czyta się o wiele przyjemniej, a sam wpis staje się bardziej interesujący. Podczas umieszczania obrazków, pamiętaj o dodaniu opisów alternatywnych, które mają znaczenie z punktu widzenia SEO.

4. Rozważ wprowadzenie komentarzy i systemu oceniania

Wdrożenie systemu komentowania oraz oceniania pod wpisami, sprawi że użytkownicy będą mogli wziąć czynny udział w tworzeniu treści na konkretnej podstronie. Dzięki nim dowiesz się także co sądzą oni o Twoich wpisach oraz być może uzyskasz jasne podpowiedzi, co według nich warto poprawić. Komentarze poza tym, że wzbogacają objętościowo zawartość strony, często stanowią dodatkowe źródło wiedzy dla czytelników, co z kolei wpływa pozytywnie na jej jakość.

Ocena blogposta

5. Pokaż użytkownikom i wyszukiwarce datę publikacji

Publikując lub aktualizując treści na stronie internetowej warto umieścić przy każdym wpisie datę publikacji oraz modyfikacji. Użytkownicy lubią wiedzieć z kiedy pochodzi dany wpis. Dzięki temu, wchodząc na stronę są oni w stanie niemal natychmiast ocenić, czy jest sens przedzierać się wzrokiem przez ściany tekstu, który być może pochodzi sprzed kilku lat, a opisywany temat przez ten czas znacząco uległ zmianom. Jeśli posiadasz na swojej witrynie dane uporządkowane, zadbaj także o uzupełnienie parametrów datePublished i dateModified. Ten krótki zabieg sprawi, że roboty wyszukiwarki będą miały podane na tacy informacje dotyczące daty opublikowania wpisu lub jego modyfikacji.

Data modyfikacji wpisu

6. Zadbaj o odpowiednie linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Aktualizując teksty na stronie, warto upewnić się że wszystkie linki wychodzące ze starszych wpisów działają poprawnie oraz odnoszą do odpowiednich miejsc. Uzupełniając treść pamiętaj o linkowaniu i kiedy tylko stwierdzisz, że na Twojej stronie jest miejsce, które czytelnik danego artykułu powinien odwiedzić – wskaż mu je. Jeśli linkujesz do zewnętrznych źródeł, danych czy raportów, upewnij się czy są one aktualne.

7. Powiadom użytkowników o wprowadzonych zmianach

Kiedy już odświeżysz treść, warto zakomunikować to użytkownikom. Wykorzystać do tego możesz np. różne kanały mediów społecznościowych poprzez udostępnienie na nich odnośnika prowadzącego do zmodyfikowanej podstrony.

Udostępnianie treści

8. Analizuj i wyciągaj wnioski

Niech korzystanie z narzędzi analitycznych wejdzie Ci w nawyk i będzie bazą do wszystkich działań związanych z odświeżaniem treści. Dzięki narzędziom takim jak na przykład Screaming Frog, czy Google Analytics jesteśmy w stanie wyciągać istotne informacje oraz wskazówki dotyczące naszej strony i znajdujących się na niej treści. Pozwalają nam one także badać efekty oraz skuteczność naszych zabiegów.

Podsumowanie

Aktualizowanie treści na stronie jest istotne zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i wyszukiwarek. Jeśli Ci pierwsi przekonają się, że serwujesz im ciekawą, rzetelną oraz aktualną treść to z pewnością staną się stałymi bywalcami Twojej strony internetowej. Roboty wyszukiwarki z kolei będą wiedziały, że Twoja witryna tętni życiem oraz jest sens promować ją wyżej w swoich wynikach. Oba te fakty wpłyną pozytywnie na ruch organiczny generowany przez Twoją stronę.

  4,64 / 5 ( 11 )
Autor
Junior SEO Specialist - Rafał

Junior SEO Specialist

W Delante od stycznia 2019 roku. Informatyk z pasją do marketingu internetowego i SEO, który w swojej pracy stara się zapewnić użytkownikom wartościowy content, a klientom pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki. Miłośnik winyli, obuwia sportowego i podróżowania. W wolnym czasie skreczuje na gramofonach, na przemian z odwracaniem kolejnych kartek książek kryminalnych.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.