Blog firmowy jest bez wątpienia narzędziem, dzięki któremu możesz zwiększyć ruch na stronie, a także pojawić się w wynikach wyszukiwarki na korzystniejszych pozycjach. Z punktu widzenia osób odwiedzających Twoją witrynę, stanowi on źródło cennej wiedzy dotyczącej Twojej firmy, branży w której działasz, a także produktów lub usług które sprzedajesz, czy świadczysz.
Innym, i jednocześnie bardzo ważnym, celem bloga firmowego jest zbudowanie dobrej relacji z klientami, którzy czytając wpisy przekonują się, że jesteś ekspertem danej dziedziny. A jaki cel ma aktualizacja treści na blogu?
W tym miejscu warto zastanowić się, co z biegiem czasu dzieje się z zamieszczonymi na blogu wpisami. Oczywiście są tematy, które nie ulegają przedawnieniu i upływające miesiące nie będą mieć wpływu na ich aktualność. Żyjemy jednak w czasach, kiedy technologia rozwija się w niesamowitym tempie, co sprawia że wiele faktów, technik, a także produktów bardzo szybko staje się czymś archaicznym.
Dlatego właśnie warto przewertować wpisy, które od dłuższego czasu znajdują się na Twoim blogu oraz zastanowić się, na ile wiedza płynąca z nich jest wciąż aktualna i którym potrzebna jest aktualizacja treści.
Wpisy blogowe mają na celu przekazywanie wiedzy, a co użytkownik wyciągnie z tekstu, który opisuje rzeczy przestarzałe i nie mające odzwierciedlenia w dzisiejszym świecie? No właśnie – niewiele. Po krótkiej lekturze kawałka takiego wpisu na blogu sprzed lat, który nie był aktualizowany, stwierdzi on, że zamieszczona treść nijak ma się do jego rzeczywistości, dlatego szybko opuści stronę.
Taka sytuacja wpłynie niekorzystnie na współczynnik odrzuceń, co z kolei da wyszukiwarce jasny sygnał, że content znajdujący się na naszej witrynie z punktu widzenia użytkowników jest mało wartościowy. W takim przypadku Google może postanowić obniżyć nasze pozycje w swoich wynikach, co z pewnością odbije się na ruchu oraz wyświetleniach. Z uwagi na ten aspekt, warto dbać o świeżość treści na firmowej stronie WWW.
Aktualizacja wpisów na blogu jest doskonałym sposobem na to, by nadać im drugie życie oraz sprawić, by nasz blog nie stał się składowiskiem bezużytecznych tekstów. Google, a przede wszystkim użytkownicy, z pewnością docenią trud włożony w aktualizację treści, co w rezultacie pozwoli nam osiągnąć lepsze efekty w SERP’ach i utrzymać pozycję lidera.
Warto dodać, że aktualizacja treści na blogu jest równie ważne co dodawanie nowych, dlatego zadbaj o to, by nie utonęły one w morzu zapomnienia.
Nie ma wątpliwości co do tego, że artykuły dotyczące różnego rodzaju porad, analiz, recenzji posiadają treść uniwersalną, którym aktualizacja treści nie jest niezbędna do efektywnego wspierania SEO Twojej domeny.
Do tekstów, na które należy zwrócić szczególną uwagę zaliczyć można te, dotyczące konkretnych produktów oraz usług. Warto zastanowić się nad tym, czy wraz z upływem czasu nie zmieniły one swojego zastosowania lub formy, a także czy odnośniki, które prowadzą do szczegółowych opisów nie uległy zmianie. Jeśli trafiłeś na strony wymagające korekty, receptą na taki stan rzeczy będzie analiza, a następnie rzetelna i kompleksowa aktualizacja treści, w tym weryfikacja linków wewnętrznych i zewnętrznych oraz aktualizacja obrazów.
Aktualizacja treści na stronie musi brać pod uwagę algorytmy Google. Jest możliwe, że od czasu publikacji danego wpisu pojawiły się nowe wytyczne, które dotyczą np. zasad formatowania tekstów lub ich struktury. W takim wypadku należy dokładnie się z nimi zapoznać oraz dokonać zmian w zgodzie z najnowszymi wymogami.
Kiedy zdecydujesz się na aktualizowanie starych treści, warto zacząć od zapoznania się ze zbiorem tekstów, jaki powstał od początku funkcjonowania Twojej witryny. W przypadku, gdy posiadasz wiele wpisów, które liczyć można w setkach, a nawet tysiącach – warto wykorzystać do pomocy odpowiednie narzędzia. Jakie?
Screaming Frog to program, dzięki któremu odszukasz wszystkie istniejące adresy URL swojej witryny.
Po przeskanowaniu strony przez Screaming Frog otrzymasz zbiór pochodzących z niej adresów URL wraz z informacjami dotyczącymi każdego z nich (w darmowej wersji istnieje ograniczenie do 500 adresów URL). Będziesz mógł sprawdzić między innymi: zawartość tagu title, meta description, a także nagłówków H1 oraz H2. To wszystko przyda Ci się podczas aktualizacji treści.
Dzięki dostępności wielu filtrów, według własnych upodobań możesz sortować URL’e na grupy, które przykładowo posiadają błędną strukturę, zbyt duże grafiki lub brakujące przy nich parametry alt. Opcja ta umożliwia szybkie znalezienie adresów, na których znajdują się elementy wymagające poprawy, bez konieczności ręcznego analizowania dużej ilości podstron.
Jak widać na powyższym obrazku, Screaming Frog umożliwia także analizę czasu ładowania poszczególnych podstron. Na tej podstawie możesz sprawdzić, która strona potrzebuje więcej czasu na załadowanie. Być może powodem, dla którego strona dłużej się ładuje jest zbyt duży rozmiar grafik wzbogacających artykuł, dlatego warto udać się tam i przekonwertować istniejące obrazy na takie, które będą cechowały się mniejszą wagą.
Google Analytics to narzędzie, które jest niezwykle pomocne w zakresie analizy ruchu oraz zachowań użytkowników. To także zbiór wskazówek na temat Twojej strony WWW i jej odbiorców, które warto przeanalizować tuż przed tym, jak zabierzesz się za aktualizowanie treści na stronie.
Przy jego pomocy możesz dowiedzieć się wielu interesujących informacji, dotyczących m.in. ruchu na poszczególnych podstronach, współczynnika odrzuceń, a także średniego czasu, który użytkownicy na nich spędzili. Dokonując analizy przy pomocy narzędzia Google Analytics, możesz wysnuć wiele ciekawych wniosków, które pomogą Ci wskazać podstrony wymagające aktualizacji treści.
Posiłkując się współczynnikiem odrzuceń, średnim czasem trwania sesji, a także ilością wyświetleń, możemy na przykład stwierdzić, że użytkownicy zachęceni chwytliwym tytułem licznie odwiedzali konkretną podstronę, lecz krótki czas jaki na niej spędzili może świadczyć o tym, że jej zawartość okazała się dla nich mało interesująca. Wówczas jest to sygnał dla nas, że tekst umieszczony na takiej podstronie może wymagać odświeżenia.
Przeczytaj: Google Analytics – jak używać go w marketingu i w SEO?
Google Search Console może stanowić dla Ciebie naprawdę duże wsparcie w zakresie aktualizacji treści na konkretnej podstronie.
Dzięki GSC, czyli kolejnemu narzędziu analitycznemu od Google, dowiesz się m.in. na które frazy wyświetla się Twoja strona WWW i po których zapytaniach trafiają na nią użytkownicy, czy które podstrony są najpopularniejsze (co “klika się” najlepiej), a które ewidentnie “ciągną w dół” Twoją domenę.
Sprawdź: Przewodnik po Google Search Console. Poradnik dla początkujących
Oto zestaw tipów, które sprawią, że aktualizacja treści na stronie WWW Twojej firmy będzie jeszcze skuteczniejsza.
Jeżeli zrobiłeś już analizę ruchu na swoich podstronach i niektóre z nich wyróżniają się wysokim współczynnikiem odrzuceń, to jest to sygnał, że treść zamieszczona na nich nie cieszy się dużym zainteresowaniem użytkowników i w tym przypadku aktualizacja wpisu na blogu może być konieczna.
Powodów może być wiele – częstym jest niewyczerpujący opis tematyki lub produktu, którego dotyczy dana podstrona. Krótkie teksty, w których użytkownicy nie są w stanie odnaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania sprawiają, że szybko orientują się oni, że nie masz im nic do zaoferowania i idą szukać gdzieś indziej.
W celu zatrzymania ich na swojej stronie zapewnij im wartościowy content. Taki, w którym uwzględnione będą wszystkie aspekty poruszanej dziedziny. Treści krótkie i pisane na zasadzie zajawek, które jedynie w sposób wybiórczy odnoszą się do danego tematu, warto wzbogacić o kilka dodatkowych akapitów tekstu.
W przypadku, gdy z analizy w Search Console wynika, iż część Twoich podstron notuje dużo wyświetleń, lecz mało kto w nie wchodzi, to może być to spowodowane słabym tytułem lub meta opisem, który ukazuje się użytkownikom w rezultatach wyszukiwarki. Aktualizacja treści na takiej podstronie może być zbawienna. Popraw lub uzupełnij metadane w taki sposób, by wzbudzić ciekawość oraz zainteresowanie potencjalnych odwiedzających.
W celu zatrzymania użytkowników na dłużej na stronie, warto wzbogacać treść o obrazki, infografiki oraz multimedialne elementy, takie jak np. video. Tego typu dodatki sprawiają, że tekst czyta się o wiele przyjemniej, a sam wpis staje się bardziej interesujący. Podczas umieszczania obrazków, pamiętaj o dodaniu opisów alternatywnych, które mają znaczenie z punktu widzenia SEO.
Wdrożenie systemu komentowania oraz oceniania pod wpisami sprawi, że użytkownicy będą mogli wziąć czynny udział w tworzeniu treści na konkretnej podstronie. Dzięki takiemu rozwiązaniu dowiesz się także, co użytkownicy sądzą o Twoich wpisach oraz być może uzyskasz jasne podpowiedzi, co według nich warto poprawić. Komentarze poza tym, że wzbogacają objętościowo zawartość strony, często stanowią dodatkowe źródło wiedzy dla czytelników, co z kolei wpływa pozytywnie na jej jakość.
Publikując lub aktualizując stare treści na stronie internetowej, warto umieścić przy każdym wpisie datę publikacji oraz modyfikacji. Użytkownicy lubią wiedzieć, z kiedy pochodzi dany wpis. Dzięki temu, wchodząc na stronę są oni w stanie niemal natychmiast ocenić, czy jest sens przedzierać się wzrokiem przez ściany tekstu, który być może pochodzi sprzed kilku lat, a opisywany temat przez ten czas znacząco uległ zmianom.
Jeśli posiadasz na swojej witrynie dane uporządkowane, zadbaj także o uzupełnienie parametrów datePublished i dateModified. Ten krótki zabieg sprawi, że roboty wyszukiwarki będą miały podane na tacy informacje dotyczące daty opublikowania wpisu lub jego modyfikacji.
Aktualizacja wpisów na blogu to nie tylko poprawki w treści, ale także weryfikacja działania dotychczasowych linków zewnętrznych i wewnętrznych oraz dodanie nowych odnośników. Uzupełniając treść pamiętaj o linkowaniu i kiedy tylko stwierdzisz, że na Twojej stronie jest miejsce, które czytelnik danego artykułu powinien odwiedzić – wskaż mu je. Jeśli linkujesz do zewnętrznych źródeł, danych czy raportów, upewnij się, czy są one aktualne.
Kiedy już odświeżysz treść, warto zakomunikować to użytkownikom. Wykorzystać do tego możesz np. różne kanały mediów społecznościowych poprzez udostępnienie na nich odnośnika prowadzącego do zmodyfikowanej podstrony. Niech aktualizacja starych treści nie przejdzie bez echa.
Content marketing to nie tylko świetne artykuły czy opisy produktów, ale także rzetelna analityka i wyciąganie wniosków z uzyskanych danych. Kiedy w nawyk wejdzie Ci korzystanie z Google Search Console, Screaming Frog, czy Google Analytics, aktualizowanie treści na stronie będzie naprawdę efektywne i sprawi, że poszybujesz ze swoją firmową stroną na sam szczyt list przebojów w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Aktualizowanie treści na stronie jest istotne zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i wyszukiwarek. Jeśli Ci pierwsi przekonają się, że serwujesz im ciekawą, rzetelną oraz aktualną treść, to z pewnością staną się stałymi bywalcami Twojej strony internetowej. Roboty wyszukiwarki z kolei będą wiedziały, że Twoja witryna tętni życiem oraz jest sens promować ją wyżej w swoich wynikach.
Oba te fakty wpłyną pozytywnie na ruch organiczny generowany przez Twoją stronę. Jeśli dalej zastanawiasz się, czy aktualizacja starych treści ma sens, odpowiedź brzmi… oczywiście, że tak!
Tu nie zadziała metoda “albo albo”. Równie ważne, jak tworzenie nowych wpisów na blogu, jest dbanie o aktualizację starych treści sprzed kilku miesięcy, a nawet lat. Poprawiaj wpisy, które “klikają się” najlepiej lub, wręcz przeciwnie, doszlifuj te, które mają potencjał i są oparte na kluczowych dla Ciebie frazach, ale ich wyniki w SERPach przez lata od publikacji osłabły.
Zdecydowanie tak. Dla Ciebie być może są one już “stare”, natomiast z pewnością na Twojej stronie WWW jest mnóstwo wpisów, które będą wiecznie aktualne i bardzo cenne dla Twoich potencjalnych odbiorców. Przy każdej aktualizacji warto na nowo opublikować link do wpisu w social mediach, firmowym newsletterze lub na grupach zainteresowań na FB czy LI.