Czym jest polityka recenzji Google?
Przede wszystkim polityka recenzji Google wymaga od wszystkich użytkowników zamieszczania prawdziwych i dokładnych informacji na temat ocenianej usługi bądź produktu. Recenzenci nie mogą publikować fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji. Dodatkowo nie mogą one promować własnej lub cudzej firmy, a także zawierać negatywnie nacechowanych słów. Jeśli potrzebujesz poradnika w tej sprawie, koniecznie przeczytaj, jak dodać, edytować, usunąć opinie w Google.
Co więcej, Google zastrzega sobie prawo do usuwania opinii, które naruszają jej zasady – to zatem może być pierwsza przyczyna, dla której nie widać opinii na Google.
Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu profilu Google Moja Firma?
Sprawdź, co możemy ci zaoferować!
8 powodów, dla których opinie Google mogą nie być widoczne
1. Naruszenie zasad Google
Jedną z pierwszych przyczyn niewidocznych opinii Google może być stwierdzenie przez Google’a, że Twoje treści wprowadzają w błąd, są wulgarne, obraźliwe, nie na temat lub po prostu uważane za spam. Mogą to być m.in. sytuacje takie jak:
- dodanie pod własnym profilem kilku pozytywnych opinii z dużą ilością gwiazdek z różnych kont;
- używanie w treści przekleństw;
- obrażanie innych osób lub grożenie im;
- nawoływanie do krzywdzenia siebie bądź innych;
- nawiązania do nielegalnych usług, działań, czy produktów;
- umieszczenie w treści niedozwolonych linków;
- próba zwalczania negatywnymi opiniami konkurencji.
Pamiętaj, że Google podczas sprawdzania treści oraz konta bierze pod uwagę różne typy informacji – nie tylko samą treść i informacje o koncie, ale także działania użytkownika, obecność wzorców szkodliwych zachowań, a także własne analizy. Do tego sama platforma bazuje na inteligentnych algorytmach, które bardzo szybko wychwytują niepożądane działania.
2. Problemy techniczne
Oczywiście warto mieć na uwadze fakt, że algorytmy Google’a nie są idealne. Google cały czas pracuje nad nimi, jednak może się zdarzyć jakaś awaria, czy problem techniczny. Choć zdarza się to dość rzadko, to w przeszłości Google miało kilka sporadycznych awarii, które spowodowały zniknięcie recenzji.
3. Dodawanie opinii z otwartych sieci WiFi
Jeśli np. prowadzisz swoją restaurację, w której udostępniasz darmową i niezablokowaną żadnym hasłem sieć WiFi, to pamiętaj, aby nie korzystać na swoich urządzeniach z tego samego adresu IP, co Twoi klienci. Dlaczego? Otóż jeśli osoby odwiedzające Twój lokal, połączą się z darmową siecią i wystawią Ci pozytywną opinię, Google może pomyśleć, że wystawiłeś ją sobie sam. Przez co niestety uzna to za niestosowane i ją usunie.
4. Opinie nie są powiązane z Twoim biznesem
Trzymając się dalej przykładu prowadzania przez Ciebie restauracji, weźmy pod uwagę, że pod Twoją firmową wizytówką zaczną pojawiać się jakieś opinie niezwiązane z Twoim lokalem (komentarze całkowicie nie na temat), Google szybko to wyłapie i usunie.
5. Opinie zostawione z konta, na którym ma się założoną wizytówkę Google Moja Firma
Najprościej mówiąc, nie można oceniać siebie samego. Jest to fałszywa opinia, która jest wbrew zasadom Google’a. Dla ich systemu jest to bardzo łatwe i szybkie do wychwycenia, więc tego typu opinia zniknie w mgnieniu oka. Zamiast dodawać recenzje samemu sobie, lepiej dowiedzieć się jak poprawić pozycję w Google Moja Firma. Dzięki kilku dodatkowym czynnościom pozycja może podskoczyć.
6. Pozostawione opinie są według Google’a niebezpieczne bądź szkodliwe
Tak, jak już wspomnieliśmy, nie można używać w treści nieodpowiednich słów. Oczywiście, nie zawsze wszystko, to co napiszesz, faktycznie musi okazać się być niebezpieczne lub szkodliwe. Algorytmy Google’a, podobnie jak człowiek, mogą czasami coś źle zrozumieć. Jednakże warto zwracać uwagę na to, co się pisze i unikać niepożądanych słów.
7. Opinie pojawiające się od osób, które nigdy nie było blisko Twojego lokalnego biznesu
Jeśli prowadzisz biznes na całą Europę czy nawet świat, to świetnie. Jednak należy pamiętać o tym, że jeśli Twoja firma znajduje się w Polsce, a Twój zagraniczny klient, np. z Kanady będzie chciał wystawić Ci opinię, Google najprawdopodobniej odbierze to za fałszywą recenzję. Taka ocena wyda mu się to bowiem podejrzana i niestety zostanie usunięta.
8. Problem z kontem użytkownika
Może zdarzyć się, że opinia została przesłana z nieistniejącego już konta Google. Wówczas nie będzie ona już widoczna. Niezależnie od tego, czy użytkownik sam usunął konto, czy też zostało ono usunięte przez same Google, w obu tych przypadkach opinia będzie niewidoczna.
Jakie kroki należy podjąć, aby przywrócić opinie w Google Moja Firma?
Skoro już wiesz, dlaczego nie widać opinii na Google, warto zastanowić się, co zrobić, aby je przywrócić. Tak naprawdę jedynym sposobem jest kontakt z pomocą techniczną Google. Jak tego dokonać? Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak przejść przez proces odzyskiwania brakujących recenzji:
- Wejdź na stronę: https://support.google.com/business/gethelp
- W kroku pierwszym w wymaganym polu “Daj znać, w czym możemy Ci pomóc” wpisz: “contact support”.
- Następnie w polu “Wybierz najlepszy opis tego problemu” zaznacz “Brakująca opinia” i kliknij “Następny krok” (dwa razy, jeśli nie chcesz, aby przeszkodziła Ci nieistotna treść):
- Następnie wypełnij wszystkie wymagane pola w formularzu.
I gotowe! Najczęściej sprawy są wyjaśniane przez Google od 7 do 10 dni roboczych.
Dlaczego nie widać opinii na Google? Podsumowanie
Google wymaga, aby opinie były prawdziwe i dokładne, nie zawierały wulgaryzmów, obraźliwych treści ani nie promowały własnych firm. Naruszenie tych zasad może prowadzić do usunięcia recenzji z wizytówki Google Moja Firma. Dodatkowo recenzje mogą także zniknąć z kilku powodów:
- naruszenia zasad Google’a,
- problemów technicznych Google’a,
- umieszczenia opinii z otwartych sieci WiFi lub niezwiązanych z biznesem,
- uznania opinii przez Google za szkodliwe,
- napisania opinii przez osoby, które nigdy nie były blisko firmy, przez siebie samego,
- usunięcia konta użytkownika.
Należy jednak pamiętać, że usunięte oceny można przywrócić. Wystarczy skontaktować się z pomocą techniczną Google, wypełniając odpowiedni formularz na stronie wsparcia.
Masz pytania odnośnie procesu Google Moja Firma lub potrzebujesz pomocy ze swoją wizytówką? Skontaktuj się ze mną!