Spis
treści
W prostych słowach o różnicach między Sztuczną Inteligencją a Machine Learningiem
Na pewno spotkałeś się ze stwierdzeniem, że każdy kwadrat jest prostokątem, ale nie każdy prostokąt jest kwadratem. I podobnie jest z AI (Artificial Intelligence) i ML (Machine Learning). Uczenie maszynowe (ML) to część sztucznej inteligencji (AI). Jednak AI to nie wyłącznie Machine Learning, a dużo więcej.
Obiecałam w prostych słowach, a więc:
- Machine Learning to koncepcja technologiczna, zakładająca, że udostępniając systemowi wystarczającą (ogromną) ilość danych, system dzięki potężnej mocy obliczeniowej będzie w stanie się z niej uczyć, a także dokonywać przewidywań na bazie zgromadzonych informacji. ML w procesie nauki może analizować i modyfikować zgromadzoną wiedzę, szukać nowych rozwiązań, jak i samodoskonalić procesy uczenia.
- Sztuczna inteligencja to koncept znacznie szerszy, opierający się na nauce za pomocą ML. Za sztuczną inteligencję możemy uznać taki system, który bazując na ogromnej bazie danych, będzie posiadał umiejętność wykonywania zadań i podejmowania decyzji wymagających od człowieka wykorzystania inteligencji. Maszyna powinna zatem mieć ludzkie przejawy inteligencji lub je symulować.
Tzw. „słaba sztuczna inteligencja” ma rozwiązywać proste zadania i proponować rozwiązania. „Mocna AI” posiada znacznie wyższą moc obliczeniową, dzięki czemu zdolna jest do zadań, jakie wykonałby człowiek, a nawet do samodzielnego myślenia.
Zatem słownikowa “sztuczna inteligencja” wciąż pozostaje w fazie konceptu. Do języka powszechnego przyjęło się jednak stosowanie tych terminów zamiennie.
Chat GPT – czy mamy do czynienia z technologiczną rewolucją?
Gwoli przypomnienia, Chat GPT to model od OpenAI bazujący na modelu językowym GPT-3 lub jego najnowszej wersji GPT-4. Model wyszkolony został tak, aby udzielał szczegółowej odpowiedzi na pytania zadane w języku naturalnym przez użytkownika. I to całkowicie za darmo. I właśnie ze względu na tą cenę, jak i na łatwość korzystania z czatu, system zyskał niesamowitą popularność w ekspresowym tempie.
Można śmiało uznać, że był to bardzo dobry chwyt marketingowy: twórcy i sam system uzyskali nieprawdopodobny rozgłos w krótkim czasie, a dodatkowo bardzo dużą grupę użytkowników testujących model i go doskonalących.
OpenAI otrzymuje dzięki temu informacje co interesuje użytkowników, do czego wykorzystują model, jak przebiega interakcja czatu z użytkownikiem i jak można model poprawić i udoskonalić.
Chat GPT uczył się na miliardach danych dostępnych w sieci w różnych językach. Tutaj ważna uwaga: dane, na jakich się uczył sięgają 2021 roku. Nie operuje więc na nowszym zbiorze danych.
O szczegółach swoich danych może nas poinformować sam czat:
Zalety Chatu GPT:
- szeroka baza danych i informacji w danym temacie,
- prosta obsługa,
- dostępność online z każdego miejsca i urządzenia,
- darmowy dostęp (dobrowolny model subskrypcyjny),
- stale rozwijany model udostępniony publicznie,
- zrozumiały, naturalny język komunikacji,
- możliwość zmienienia “tonu” odpowiedzi,
- wyczerpujące odpowiedzi,
- do pewnego stopnia czat “rozumie” kontekst wypowiedzi i pamięta historię komunikacji z użytkownikiem.
Wady i ograniczenia:
- brak aktualnych danych (nauka bazowała na danych do 2021 roku),
- to wciąż model ML, aniżeli AI: model nie myśli samodzielnie, co może powodować błędy w odpowiedziach czy ograniczone wypowiedzi,
- brak empatii i świadomości,
- upraszczanie: system pokazuje ujednolicone podejście do tematu, nie przeciwstawia opinii czy odmiennego podejścia do zagadnienia,
- nie odróżnianie prawdy od kłamstwa,
- ograniczenia nałożone przez OpenAI – OpenAI nałożyło filtry na Chat GPT chroniące przed generowaniem szkodliwych treści. Obejmują one tematy zdrowotne, prawne, erotyczne, propagandowe, fake-newsy, mowę nienawiści i treści potencjalnie niebezpieczne dla społeczności,
- ograniczenia i błędy w odpowiedziach dotyczących mało popularnych tematów czy tematów specjalistycznych (np. IT),
- możliwe trudności z poprawnym porozumiewaniem się z użytkownikiem w przypadku mniej popularnych języków,
- brak podania źródła informacji,
- wykorzystanie własności innych osób bez ich wiedzy i zgody do generowania odpowiedzi i nauki ML.
Do czego możesz wykorzystać Chat GPT w Google Ads i Meta Ads?
W przypadku Google Ads narzędzie przydatne będzie w:
- generowaniu wstępnej listy słów kluczowych
- generowaniu listy wykluczających słów kluczowych:
Tu mała uwaga – Chat nie wygeneruje listy fraz naruszających zasady społeczności:
- generowaniu inspiracji pod nagłówki reklam
- skracaniu treści, gdy brakuje nam pomysłu a ograniczeni jesteśmy liczbą znaków:
- znajdowaniu alternatywnych określeń na usługę czy produkt:
- generowaniu propozycji treści reklam – pamiętaj, to powinna być inspiracja, a nie bezrefleksyjne zastosowanie zaproponowanej treści
- wstępnym tłumaczeniu reklam na inny język:
- tworzeniu wstępnej propozycji struktury konta:
- lepszym poznaniu oferty klienta zarówno ogólnej:
- Jak i szczegółowej:
- Poznaniu specyfiki Klienta zagranicznego – komunikacja z Klientem jest niezwykle istotna. Żeby jednak uniknąć faux pas podczas rozmów, warto wziąć pod uwagę różnice kulturowe, z jakimi możemy się spotkać. I tu również pomocny może być Chat GPT, który przybliży nam ogólną kulturę danej narodowości:
Chcesz zgłębić temat AI w pracy marketerów i marketerek? Dowiedzieć się, komu Chat GPT może odebrać pracę? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy dwóch Specjalistów: Wojciecha i Mateusza.
Do czego możesz wykorzystać Chat GPT w działaniach online?
- do zwiększenia efektywności i tempa pracy programistów czy copywriterów,
- do automatyzacji rutynowych zadań, np. odpowiadanie na często zadawane pytania przez Klientów (korelacja z chatbotami),
- do tworzenia tytułów i nagłówków,
- do tworzenia wstępnych opisów produktów na stronie – podstawowych lub szczegółowych – przykład poniżej:
- dla porównania opis z większą specyfikacją:
- do tworzenia planów prezentacji, szkoleń czy artykułów blogowych:
- do tworzenia prostych tekstów blogowych i reklamowych (tu należy pamiętać, o kontroli merytorycznej stworzonego tekstu),
- do tworzenia streszczeń i podsumowań,
- do szybszego uzyskania odpowiedzi na zapytanie, niż w przypadku wyszukiwania w Google (tu uwaga – odpowiedź może być obarczona błędem, niekompletna lub nieaktualna),
- do uzyskania porad w kwestii rozwijania strony internetowej – np. UX, UI itd.
- do nauki danego zagadnienia dla początkujących (na tym etapie może być pozbawiona błędów),
- do odpowiadania na proste maile i wiadomości od Klientów.
Dodatkowo system najpewniej wykorzystywany będzie do rozwoju postaci drugoplanowych (NPC) w grach, tworzenia różnorodnych treści, w tym piosenek i wierszy czy dla czystej rozrywki użytkowników.
Jednocześnie korzystając z ChatGPT należy mieć świadomość jego ograniczeń i traktować je jako narzędzie pomocnicze, niczym wirtualnego asystenta, a nie samodzielnego specjalistę w zakresie wiedzy wszelakiej. Generowane treści należy zweryfikować pod kątem prawdomówności, zastosowanego słownictwa i przekazu. Czasem system potrafi “przekombinować”, a czasem nie dostarczy wystarczająco pożytecznej informacji lub informacja będzie błędna.
Jak korzystać z Chat GPT?
Z czatu można korzystać za pomocą dedykowanej platformy chat.openai.com. Korzystanie z niej wymaga założenia darmowego konta. Po rejestracji pojawi się okno z podstawowymi informacjami od twórców na temat systemu oraz pole tekstowe, w którym zadajemy modelowi pytanie w języku naturalnym. Odpowiedź pojawi się na ekranie w ciągu chwili. Czat umożliwia także ocenianie uzyskanych odpowiedzi i wysyłanie feedbacku.
Opcjonalna subskrypcja
Warto też wspomnieć, że za opłatą 20$ miesięcznie (cena określona na marzec 2023) możesz uzyskać dostęp do Chat GPT Plus (obecnie nie jest to dostępne w Polsce). Subskrypcja oferuje szybsze generowanie odpowiedzi, dostępność czatu nawet w trakcie największego obłożenia, a także pierwszeństwo dostępu do nowych funkcjonalności i poprawek.
Jeśli interesuje Cię temat sztucznej inteligencji, przeczytaj o nowej iteracji modelu językowego GPT-4.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Systemy AI/ML wspierające Google Ads i całą branżę kreatywną
W poniższej części artykułu przedstawię Ci kilka narzędzi, jakie możesz wykorzystać tworząc reklamy, w pracy kreatywnej, jak i przy generowaniu tekstów.
Poza ChatGPT na rynku dostępne są liczne systemy wsparte o modele językowe, które możesz wykorzystać w codziennych zadaniach związanych z tworzeniem treści. Jak wykorzystać je przy tworzeniu reklam?
Jasper AI
Jasper AI to płatny model AI/ML wspierający działania copywritingu. Sprawdzi się w tworzeniu mniejszych bloków tekstowych i wstępnego konceptu dla większej treści.
W przypadku korzystania z Jasper AI na potrzeby Google Ads Jasper posiada odpowiednie templatki – zależnie jaki element chcemy stworzyć.
Możemy wygenerować nagłówki i przykładowe treści reklam, wskazując, jaki ton wypowiedzi chcemy uzyskać.
Udostępnia także rozszerzenie do Chrome, pozwalające korzystać z narzędzia bezpośrednio w Social Media i popularnych CMS-ach.
Możesz go także wykorzystać w:
- tworzeniu nagłówków i tekstów do Social Media lub na witrynę,
- pisania artykułów na LinkedIn czy bloga,
- tworzenia skryptów materiałów wideo,
- tworzenia i personalizowania treści maili i wysyłanych grafik,
- pomocy w tworzeniu pozytywnego PR w Social Media,
- tworzeniu prostych treści reklamowych,
- generowaniu prostych obrazów do Social Media.
Copy.ai
Copy.ai jest alternatywą dla Jaspera. Poza standardowymi działaniami generowania tekstów, platforma pozwala także na pozyskanie informacji o potencjalnych Klientach, a także tworzenie podsumowań materiałów wideo na YT (w języku angielskim).
Pobranie informacji z materiałów tekstowych czy video pozwoli uzyskać szybciej informacje, które możemy wykorzystać w reklamach.
Narzędzie pozwoli także na tworzenie inspiracji pod treści reklamowe, jak i poznanie lepiej klientów i grupy docelowej. To z kolei przysłuży się lepszemu dopasowaniu komunikatów do potencjalnych odbiorców.
Dodatkowo możemy dzięki niemu śledzić chociażby najnowsze newsy z zakresu naszej specjalizacji. Co tutaj bardzo korzystne – system podaje wówczas źródło informacji. Pozwoli to na szybsze gromadzenie kluczowych informacji, a jednocześnie zagłębienie się w temat, jeśli wzbudzi naszą ciekawość poprzez dostępne linki.
Writesonic
Writesonic pomaga w budowaniu prostych bloków tekstowych. Narzędzie doucza się w czasie rzeczywistym bazując na najnowszych danych (co jest zaletą w porównaniu do Chat GPT). Jest płatne, z możliwością jego darmowego wypróbowania po rejestracji (1 użytkownik, 10 000 znaków).
System pomoże tworzyć treści reklamowe pod reklamy Google Ads w ponad 25 językach. Treści mogą być także tworzone pod inne systemy reklamowe: Facebook Ads, LinkedIn Ads, App and SMS notifications.
Rytr
Rytr służy do generowania unikalnych treści w ponad 30 językach. Ma możliwość dostosowania tonu wypowiedzi i wykorzystuje formuły AIDA czy PAS dla zwiększenia skuteczności. Umożliwia także parafrazowanie i poprawę gramatyki.
Podobnie jak powyższe systemy, Rytr pozwala na przygotowanie treści nagłówków i reklam tekstowych zarówno pod Google Ads, jak i Facebooka, Twittera czy LinkedIna. Dodatkowo może wesprzeć proces tworzenia mailingów.
Grammarly
Ukraińska usługa pozwalająca korygować poprawność językową zarówno krótkich, jak i długich treści. Znajdziesz ją tutaj: http://grammarly.com/. Narzędzie dostępne jest w wersji darmowej i płatnej – dla klientów indywidualnych i biznesowych.
Działając na rynku zagranicznym niezwykle istotna jest poprawność gramatyczna i ogólno-językowa. Im lepiej stworzona reklama, tym wyższa szansa na zainteresowanie nią odbiorcy. Dużo bardziej klikalna, a przede wszystkim wiarygodna, będzie reklama posługująca się poprawnością językową, niż przysłowiowym “Kali jeść, Kali pić”. I tu właśnie z pomocą przychodzi Grammarly.
Narzędzie pozwala też korygować poprawność językową w trakcie pisania maili – co może być niezwykle korzystne w komunikacji z zagranicznym klientem.
Hyperwrite
Kolejne narzędzie AI/ML pozwalające generować proste teksty dostępne poprzez https://hyperwriteai.com/. Twórcy określają go mianem “asystenta pisania” pomagającego w optymalizacji czasu pracy potrzebnego na napisanie maili, artykułów, postów czy raportów, jak i innych treści.
Narzędzie po wysłaniu zapytania, generuje 5 opcji tekstu. Dodatkowo uczy się na bazie zgromadzonych informacji stylu pisania i preferencji użytkownika, by pokazywać trafniejsze sugestie.
Z narzędzia należy korzystać za pomocą czatu lub dodanej wtyczki do Chrome, która umożliwia korzystanie z niego bezpośrednio w najpopularniejszych usługach (Gmail, Outlook, WordPress, LinkedIn, Google Docs itd.). Narzędzie działa na razie tylko w języku angielskim.
Narzędzie działa nieco wolno, jednak możesz wykorzystać je do generowania treści reklamowych i nagłówków, choć bardziej jako inspiracja, niż gotowe rozwiązanie. System nie do końca potrafi ograniczyć liczbę znaków gdy korzystamy z opcji “Faster” względem zaproponowanych tekstów.
Możemy jednak tu nieco zmienić ustawienia, wówczas treści są trafniejsze – wciąż jednak dość generyczne. Nie sprawdzi się też w przypadku tworzenia list słów kluczowych. W moim odczuciu sprawdzi się w przypadku dłuższych tekstów – dokumentów dla Klientów, artykułów, opisów produktów. Wciąż jednak jako inspiracja.
Chcesz sprawdzić, które narzędzie AI radzi sobie najlepiej z tworzeniem tekstów? Sprawdź nasz artykuł AI w content marketingu, w którym testujemy cztery popularne narzędzia!
What Is Stwórz reklamę Google Ads korzystając z AI
Załóżmy, że wiesz, już które narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję mogą Ci pomóc stworzyć treść reklamy. Spróbuję teraz rozszerzyć Twoją wiedzę. Wyobraź sobie, że chcesz ustawić kampanię w Google od 0. Do czego możesz wykorzystać AI?
Rozpoczynając przygodę z Ads dużym wsparciem będzie zwłaszcza chat GPT który może pomóc na etapie tworzenia struktury kampanii, jak i wygenerować słowa kluczowe, jakie mogą ją wesprzeć. Może też określić spodziewane budżety, co pozwoli na wstępne oszacowanie minimalnych kwot, jakich będziesz potrzebował na kampanie.
Tworząc treści reklamowe do Google Ads, jak i do Facebook Ads, możesz wykorzystać większość wymienionych narzędzi – osobiście preferuję Chat GPT jako najprzyjemniejszy z nich, jednak możesz je też tworzyć w pozostałych systemach. Tu niezależnie od wyboru pamiętaj, że liczba znaków jest ograniczona, stąd warto zaznaczyć to systemowi.
Chcesz, by kampanie z Google Ads zwiększały Twoją sprzedaż?
W przypadku materiałów wizualnych, koniecznie przeczytaj artykuł: Sztuczna inteligencja generuje obrazy – jak to wykorzystać?
Jeśli potrzebujesz grafik bardziej abstrakcyjnych – zapoznaj się z Midjourney. Jeśli skierowanych stricte pod social media – zainteresuj się nowymi możliwościami AI w Canva i śledź rozwój Firefly od Adobe – system brzmi interesująco i mam nadzieję, że dostarczy wspomnianych w materiałach promocyjnych obietnic. Do usunięcia tła ze zdjęcia skorzystaj z RemoveBG.
W przypadku kampanii Performance Max przyda Ci się także materiał wideo – zaglądnij wówczas do Veed.io lub Vidyo.ai (jeśli materiał filmowy już masz).
Podsumowanie
Rozwój AI i systemów ML jest nieunikniony i w ostatnim czasie przybiera efekt kuli śnieżnej. W internecie i na rynku powstają coraz to nowe systemy i start-upy wykorzystujące modele językowe do oferowania kolejnych udogodnień codziennej pracy. W mojej opinii nie mamy tutaj jednak do czynienia z rewolucją, a ewolucją.
Systemy AI/ML są bowiem rozwijane od wielu lat.
Warto pamiętać, by traktować je nie jako wroga i narzędzie, które zabierze nam pracę, a raczej narzędzie, które nasze obowiązki ewoluuje, dostosuje do nowej rzeczywistości. Narzędzia te mają potencjał do tego, by inspirować, rozwijać kreatywność, jak i pomagać w powtarzalnych, prostych czynnościach.
Wciąż jednak wiedza ekspercka, wieloletnie doświadczenie i “ludzki” czynnik pracy będą mieć swoje miejsce na rynku, im bardziej rozwinie się technologia, tym aspekt pracy człowieka będzie cenniejszy.
Daj znać, czy narzędzia, które opisałam, przydały Ci się w tworzeniu reklam w Google lub Meta Ads! A jeśli potrzebujesz reklam wysokiej jakości tworzonych przez Specjalistów – napisz do nas!