.animate-view{opacity: 1 !important;}

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

32min.

Komentarze:0

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia
27 marca 2023
Wykorzystanie AI w content marketingu umożliwia łatwą i szybką automatyzację tworzenia treści (artykułów blogowych, opisów, briefów, maili czy grafik) - należy jednak uważać na błędy, niedopowiedzenia, powtórzenia i dokładność promptów. Najbardziej popularne narzędzia AI do tworzenia treści to między innymi ChatGPT, SEMSTORM, Rytr.me oraz Contadu.

32min.

Komentarze:0

Spis
treści

Czym jest sztuczna inteligencja w content marketingu?

Sztuczna inteligencja (AI) to rodzaj technologii wykorzystywanej do automatyzacji wielu bardziej powtarzalnych i czasochłonnych zadań związanych z tworzeniem treści. Może to pomóc marketerom zaoszczędzić czas i pieniądze, pozwalając im skupić się na bardziej kreatywnych inicjatywach.

Co więcej, narzędzia AI mogą okazać się przydatne w tworzeniu bardziej spersonalizowanych i odpowiednich treści dla ich docelowych odbiorców. Analizując zachowania i preferencje użytkowników, algorytmy AI sugerują tematy i słowa kluczowe, które lepiej trafią do czytelników.

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w content marketingu od dłuższego czasu, jednak od niedawna korzysta się z niej na tak dużą skalę. Obecnie można zauważyć duże zainteresowanie krążące wokół tego tematu – głównie ze względu na powstające narzędzia do tworzenia treści, bazujące na uczeniu maszynowym.content marketing z Delante

Pierwszym przykładem AI w content marketingu było użycie algorytmów do określenia, jakie treści powinny być pokazywane konkretnym odbiorcom. Odbywało się to poprzez analizę danych o użytkownikach, a następnie tworzenie spersonalizowanych treści dopasowanych do grupy docelowej, często na podstawie zainteresowań i preferencji. Dzięki temu marketerzy mogli kierować do swoich odbiorców bardziej dopasowane treści, co skutkowało większym zaangażowaniem.

Dodatkowo technologia AI została wykorzystana do zautomatyzowania procesu tworzenia treści przy użyciu przetwarzania języka naturalnego (NLP) i algorytmów uczenia maszynowego. Po uzyskaniu danych mowy asystent AI musi przetworzyć i zinterpretować dane przy użyciu przetwarzania języka naturalnego (NLP), a następnie wykonać żądane polecenia.

NLP upraszcza proces rozpoznawania mowy, a następnie przetwarza ją w tekst oraz dokonuje analizy w odpowiednim kontekście, sytuacji i na bazie dostępnych danych. Generatory tekstu  wykorzystują silniki AI i NLP (Natural Language Processing), które między innymi odpowiadają za to, jak dana treść jest odczytywana przez program.

Dzięki tej technologii copywriterzy i specjaliści ds. contentu mogą w szybki sposób tworzyć bardziej angażujące i skuteczne treści, bez konieczności ręcznego pisania lub edytowania ich samodzielnie.

AI jest również wykorzystywana do zapewnienia wglądu w to, jakie rodzaje treści osiągają najlepsze wyniki, pomagając marketerom w podejmowaniu decyzji opartych na danych dotyczących optymalizacji ich kampanii. Wraz z dalszym rozwojem AI i usprawnieniem generatorów do tworzenia treści, prawdopodobnie stanie się ona jeszcze ważniejszą częścią strategii content marketingowych.

Dlaczego warto korzystać ze sztucznej inteligencji w content marketingu?

Narzędzia łączące w sobie sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe mogą znacząco usprawnić proces tworzenia treści. Pozwalają one zautomatyzować wiele procesów i znacząco skrócić czas niezbędny, aby stworzyć artykuły, opisy produktów, kategorii, czy inne formaty.

Jak to możliwe? Asystenci do tworzenia contentu zbudowani na bazie sztucznej inteligencji są w stanie szybko przeanalizować strukturę języka i na jej podstawie wygenerować dalszą część treści dopasowaną do danej tematyki, stylu i formatu.

Dlatego właśnie narzędzia AI są coraz chętniej używane przez firmy i osoby tworzące treści na dużą skalę w krótkim czasie. Za pomocą sztucznej inteligencji możemy z łatwością wygenerować różne typy i formaty contentu, wliczając w to:

  • artykuły blogowe,
  • wpisy na platformy mediów społecznościowych,
  • sekcje z pytaniami i odpowiedziami,
  • maile,
  • definicje,
  • opisy produktów, usług, czy kategorii,
  • title i meta description,
  • briefy i konspekty artykułów,
  • maile i komunikaty do klientów,
  • a także zdjęcia i grafiki tworzone przez modele AI ja Dall-E, czy Mid Journey

i wiele innych.

Jakie są więc główne zalety używania narzędzi AI do copywritingu? 

  • szybkie tworzenie treści – przeciętny (wprawiony) copywriter jest w stanie napisać opis kategorii lub produktu na około 250 słów w ciągu 30 minut. Chociaż mogłoby się wydawać, że ten wynik jest imponujący, okazuje się, że narzędzia wykorzystujące machine learning i sztuczną inteligencję biją zwykłych śmiertelników „na łeb na szyję”. We wspomniane 30 minut, AI stworzy dla nas dziesiątki (o ile nie setki) takich opisów. Teoretycznie, wszystkie powinny być unikalne i zawierać poprawne merytorycznie informacje. Ta szybkość i łatwość tworzenia treści to coś, co może całkowicie zrewolucjonizować oblicze współczesnego content marketingu i SEO copywritingu.
  • łatwy dostęp do informacji i research – wiesz, jak działają narzędzia AI do copywritingu? Ty wpisujesz w specjalne okno tzw. prompt, czyli polecenie lub instrukcję, a narzędzie ją wykonuje. Możesz również zacząć pisać swoją treść, a AI dokończy ją za Ciebie, na podstawie informacji, które już podałeś. Nawet jeśli automatycznie wygenerowane treści nie wyróżniają się wysoką jakością i poprawnością stylistyczną (choć to w dużej mierze zależy od sformułowania polecenia), często zawierają ciekawe zagadnienia, odniesienia historyczne, miejsca, nazwy, czy cytaty. Dzięki temu copywriter nie musi poświęcać tak dużo czasu na research. Wystarczy, że zweryfikuje informacje i poprawi je językowo. AI szczególnie dobrze sprawdza się przy pisaniu definicji, opisywaniu historii, czy tworzeniu list miejsc, narzędzi itp. Tutaj warto jednak wspomnieć, że poszczególne modele językowe, na których uczyły się narzędzia, bazują na wyselekcjonowanych korpusach tekstów. To znaczy, że nie analizują na bieżąco informacji z internetu. Zależnie więc od modelu językowego zastosowanego w danym narzędziu, mogą bazować na stanie wiedzy sprzed roku czy nawet kilku lat. Warto wziąć to pod uwagę, jeśli chcemy tworzyć treści na tematy, które szybko się zmieniają.
  • wyciąganie wniosków i nowy poziom kreatywności – sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe pozwala narzędziom analizować różne informacje i wyciągać wnioski, na które ludzie mogliby nie wpaść. Jeśli dostarczysz narzędziu informacje o swojej grupie docelowej, pomoże Ci ono stworzyć unikalny, świeży content nawiązujący do wymagań i zainteresowań odbiorców.
  • oszczędność czasu i większa produktywność – dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w procesie tworzenia treści, copywriter, który do tej pory musiał wykonać research, napisać tekst i go sprawdzić, zamienia się tak naprawdę w korektora. Oczywiście, aby w pełni wykorzystać potencjał narzędzi, niezbędne jest zaznajomienie się z ich funkcjonalnościami i sposobem działania. Przetestowanie różnych poleceń pozwoli nam znaleźć to, które dla danego typu treści sprawdza się najlepiej, i wymaga jak najmniej post edycji.
  • niższe koszty tworzenia treści – patrząc na wszystkie powyższe korzyści, na myśl przychodzi jeszcze jedna, ta najbardziej oczywista. Tworzenie treści za pomocą sztucznej inteligencji to nie tylko krótszy proces i więcej stworzonych opisów, czy artykułów w tym samym czasie, ale również niższe koszty. Dzięki narzędziom firmy nie będą potrzebowały aż tylu copywriterów. Ich miejsce mogą zająć proofreaderzy i korektorzy, co przełoży się na znaczne oszczędności.

Posłuchaj również rozmowy Specjalistów SEO o tym, komu Chat GPT zabierze pracę…

Jakie są narzędzia AI do copywritingu?

Jak widać, możliwość wykorzystania narzędzi AI do copywritingu i tworzenia treści brzmi bardzo zachęcająco i obiecująco. Jak jednak wygląda to w rzeczywistości i jakiej jakości możemy spodziewać się po jednych z najpopularniejszych rozwiązań na polskim rynku?

Aby odpowiedzieć na to pytanie i pomóc Ci zdecydować, czy inwestycja w sztuczną inteligencję pozwoli Ci tworzyć treści spełniające Twoje wymagania, przetestowałyśmy czterech asystentów contentu i narzędzi AI do copywritingu:

  • ChatGPT,
  • SEMSTORM,
  • Rytr.me,
  • Contadu.

Jako pasjonatki content marketingu, zdecydowałyśmy się sprawdzić, jak wspomniane narzędzia poradzą sobie z wytłumaczeniem nam, czym content marketing właściwie jest.

Do tego celu przygotowałyśmy 6 różnie sformułowanych poleceń. Oto one:

  • Czym jest content marketing?
  • Napisz definicję content marketingu.
  • Content marketing to…
  • Napisz definicję content marketingu, która ma minimum 150 słów, wspomnij słowo kluczowe „content marketing” trzy razy.
  • Napisz, czym jest content marketing, w odniesieniu do SEO.
  • Napisz długą definicję content marketingu.

Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że odpowiednia konstrukcja poleceń to klucz do sukcesu i uzyskania zadowalających efektów, a powyższe instrukcje mogą nie do końca być dopasowane do konkretnych modeli językowych, jednak dzisiaj postawiłyśmy na polecania, które brzmią dość naturalnie i z dużym prawdopodobieństwem mogą zostać użyte przez typowych użytkowników asystentów contentu.

Jesteś ciekawy, jak narzędzia sobie poradziły? Sprawdźmy to! 🙂

ChatGPT

  1. Czym jest content marketing?
Odpowiedź Chatu GPT na pytanie czym jest content marketing

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz definicję content marketingu
AI content marketing definicja content marketingu

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Content marketing to…
AI copywriting Chat GPT

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz definicję content marketingu, która ma minimum 150 słów, wspomnij słowo kluczowe „content marketing” trzy razy.
 sztuczna inteligencja w content marketingu Chat GPT

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz, czym jest content marketing w odniesieniu do SEO
sztuczna inteligencja w marketingu Chat GPT

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz długą definicję content marketingu
długa definicja napisana przez ChatGPT

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Jakie możemy wysnuć wnioski, analizując treści generowane przez ChatGPT?

  • ChatGPT generuje spójne i (w większości) poprawnie gramatycznie treści.
  • Narzędzie odpowiednio reaguje na komunikaty – np. te dotyczące częstotliwości uwzględnienia frazy kluczowej czy długości treści.
  • ChatGPT dobrze radzi sobie z generowaniem złożonych treści jak najbardziej zbliżonych do tych udzielanych przez ludzi.
  • Dzięki zastosowaniu wtyczki AIPRM dla ChatGPT użytkownik ma dostęp do listy wyselekcjonowanych szablonów podpowiedzi dla marketingu, SEO, SaaS i nie tylko. Gotowe monity ułatwiają pracę, ponieważ nie trzeba tworzyć podpowiedzi od zera. Szablony mają zastosowanie dla różnego typu treści i mają wpływ na dokładność dopasowania.
  • Model językowy został stworzony w języku angielskim, co momentami jest dość wyraźnie wyczuwalne w sposobie pisania – np. relevantne treści.
  • ChatGPT umie przewidzieć kolejne słowa w zdaniu, jednak nie jest w stanie spojrzeć całościowo na gotowy tekst.
  • Generator nie zawsze potrafi odczytać intencje i kontekst wypowiedzi, dlatego bardzo ważne jest napisanie jasnego i zrozumiałego komunikatu. Im bardziej szczegółowy prompt, tym dokładniejsza odpowiedź. Tak jak w przypadku definicji content marketingu w odniesieniu do SEO, dostajemy gotową odpowiedź, jak treści mogą wspierać proces pozycjonowania – zakres tematyczny jest tutaj zawężony, dzięki czemu ChatGPT generuje dokładniejsze informacje.

ChatGPT to z pewnością jedno z najbardziej zaawansowanych narzędzi do generowania tekstu, które zostało opracowane przez firmę Open AI. Laboratorium badawcze zrzesza specjalistów z całego świata, którzy wspólnie pracują nad tym, aby tworzyć narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, przeszkolone w zakresie udzielania obszernych i sprawiających wrażenie ludzkich odpowiedzi na zapytania użytkowników.

Nazwa Chatu-GPT pochodzi od Generative Pre-trained Transformer, co oznacza, że jest to model generatywny, który został wstępnie przeszkolony na dużym zbiorze danych tekstowych przy użyciu technologii Transformer. ChatGPT jest zdolny do przetwarzania tekstu, rozumienia jego kontekstu i generowania nowych odpowiedzi na zadane pytania. Dzięki swojej elastyczności i szerokiemu zakresowi zastosowań, ChatGPT znalazł zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak chatboty, generowanie tekstu, tłumaczenie maszynowe i wiele innych.

Nowość! 14 marca 2023 roku OpenAI umieściło informację o wydaniu najnowszego modelu, jakim jest GPT-4. Jak sami twórcy mówią – w wielu zastosowaniach ma on mniejsze możliwości niż człowiek, ale na tym etapie wykazuje zdolności na ludzkim poziomie w zastosowaniach profesjonalnych i testach akademickich.

Wersja GPT-4 umożliwia generowanie i edytowanie w zakresie kreatywnych i technicznych zadań związanych z pisaniem – np. komponowanie piosenek, tworzenie scenariuszów czy uczenie się stylu pisania użytkownika. GPT-4 pozwoli również użytkownikom na konwersję tekstu na wideo.

Czym więc różni się GPT-4 od poprzednich modeli? Przede wszystkim wykorzystuje więcej danych i obliczeń do tworzenia coraz bardziej wydajnych modeli językowych. Na tym nie koniec. OpenAI informuje, że w modelu GPT-4 odpowiedzi będą o niemal 40% bardziej rzeczowe niż w przypadku GPT – 3.5. Kolejnym ulepszeniem jest mniejsze prawdopodobieństwo, że ChatGPT odpowie na prośby o niedozwolone treści, dzięki temu odpowiedzi będą bezpieczniejsze i bardziej dopasowane. ChatGPT-4 ma też odpowiadać zarówno na tekstowe, jak i obrazowe zapytania – również w języki polskim. Więcej na temat modelu GPT-4 i różnic między poprzednimi iteracjami przeczytacie na naszym blogu.

Na ten moment GPT-4 jest dostępny w ChatGPT Plus oraz jako interfejs API dla programistów do tworzenia aplikacji i usług.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

SEMSTORM

  1. Czym jest content marketing?
AI copywriting w Semstorm

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz definicję content marketingu
Semstorm definicja copywritingu

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Content marketing to…
sztuczna inteligencja w marketingu Semstorm

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz definicję content marketingu, która ma minimum 150 słów, wspomnij słowo kluczowe „content marketing” trzy razy.
semstorm sztuczna inteligencja w marketingu

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz, czym jest content marketing, w odniesieniu do SEO
Semstorm AI content marketing SEO

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz długą definicję content marketingu
długa definicja content marketingu w Semstorm AI

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Wydawać by się mogło, że nie bez powodu wspomniane narzędzia są tylko asystentami contentu, a nie pełnoprawnymi twórcami. Chociaż mogą dać nam ogólny pomysł na to, jak powinna wyglądać nasza definicja content marketingu i o jakich elementach warto w niej wspomnieć, to przed copywriterem, czy korektorem wciąż jest dużo pracy, aby upewnić się, że stworzona treść nie zawiera błędów językowych i merytorycznych.

Jakie możemy wysnuć wnioski, patrząc na treści generowane przez asystenta contentu SEMSTORM?

  • Pojawia się w nich sporo powtórzeń.
  • Często występuje nienaturalny szyk, czy konstrukcja – „czym jest content marketing? content marketing to…” Umówmy się, taki tekst wygląda raczej na przeoptymalizowaną, a nie wartościową definicję.
  • Pojawiają się błędy w odmianie i deklinacji – „wartościowego i interesującego treści”.
  • Często brakuje spacji, a wyrazy są ze sobą połączone.
  • Merytoryka pozostawia sporo do życzenia. Content marketing to nie tylko przygotowanie i publikowanie treści, tak jak sugeruje asystent. A stworzone treści nie mają na celu, tylko przydać się użytkownikom lub zaspokoić ich ciekawość.
  • Nie można również stwierdzić, że wygenerowane treści zawierają dużo konkretów. To raczej lakoniczne zdania, które nie do końca dobrze oddają istotę content marketingu.
  • Pojawiają się również błędy składniowe „materiały, który pomoże im on”, a także niepoprawne tłumaczenia angielskich słów “distribuowanie”.
  • Ponadto warto wspomnieć, że narzędzie rzadko kiedy w pełni wykonuje polecenia. Nie wspomina słowa kluczowego określoną liczbę razy, niektóre zdania są pozbawione logiki i brzmią nienaturalnie.

Co jest na plus? SEMSTORM udostępnia nam narzędzie do edytowania i formatowania tekstu, dzięki czemu cały proces tworzenia opisu, czy artykułu możemy przenieść bezpośrednio do asystenta contentu:

Asystent contentu w SEMSTORM

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Możemy nałożyć w nim linki, zoptymalizować i sformatować tekst, a nawet dodać grafiki. Co więcej, narzędzie pokazuje rzekomą czytelność naszych treści. Jednak jak to z tego typu narzędziami bywa, często okazuje się, że nasza intuicja jest lepszym doradcą.

Zadbaj o wartościowe treści na Twojej stronie, które będą przydatne dla użytkowników i wartościowe pod kątem SEO

Porozmawiajmy o Twoim contencie!

Rytr.me

  1. Czym jest content marketing?
content marketing definicja w Rytr.me

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz definicję content marketingu
sztuczna inteligencja w content marketingu SEO

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Content marketing to…
content marketing definicja w Rytr.me

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz definicję content marketingu, która ma minimum 150 słów, wspomnij słowo kluczowe „content marketing” trzy razy.
rytr AI

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz, czym jest content marketing w odniesieniu do SEO
sztuczna inteligencja w marketingu Rytr

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz długą definicję content marketingu
Definicja content marketingu w Rytr AI

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Czym jest Rytr.me? Cóż, skoro narzędzie tak dobrze tworzy treści, postanowiłyśmy zapytać u źródła. Oto co powiedział nam ten generator:

“Rytr.me to platforma do tworzenia treści, która umożliwia samodzielne tworzenie i zarządzanie treściami. Został zaprojektowany przez profesjonalistów w branży, aby zapewnić łatwy w użyciu interfejs dla użytkowników na każdym poziomie doświadczenia i wiedzy. Rytr.me oferuje różnorodne narzędzia do generowania treści tekstowych, takich jak posty na blogach, artykuły, ebooki i oficjalne dokumenty. Mają też szablony do tworzenia infografik, filmów i prezentacji, które można wykorzystać za pomocą edytora typu „przeciągnij i upuść” lub przesyłając własne pliki z Google Drive lub Dropbox.”

To narzędzie oparte jest o GPT-3, co oznacza, że uczy się i tworzy treści, bazując na informacjach znalezionych w sieci.

Co więc możemy powiedzieć o treściach generowanych przez Rytr.me?

  • Rytr.me w sposób dokładny przetłumaczył content marketing jako marketing treści.
  • Chociaż stworzone treści są merytorycznie najbardziej zadowalające, wciąż pojawiają się błędy i niedopowiedzenia.
  • Ponadto występują powtórzenia i błędy takie jak „klientów lub klientów”.
  • Warto zauważyć, że zamiast opisać content marketing w odniesieniu do SEO, Rytr.me wskazuje różnice między tymi dwoma zagadnieniami.
  • Ponadto narzędzie mocno skupia się na ogółach i opisuje, np. kto może tworzyć treści content marketingowe, a nie na szczegółach i na tym, czym właściwie content marketing jest.

Podsumowując, jest to jedno z ciekawszych narzędzi AI do tworzenia treści. Teksty są poprawne i nie wymagają aż tak dużo post edycji. 

Być może takie artykuły, czy definicje nie wniosą ogromnej wartości merytorycznej, ale zdecydowanie nie będą odbiegać od tekstów pisanych przez mało lub średnio doświadczonych copywriterów i można je spokojnie wykorzystać, np. na publikacje płatne.

Warto też wspomnieć, że narzędzie pozwala nam wybrać nie tylko język, ale również ton treści. Możemy również sprecyzować, czy ma to być artykuł, opis produktu, Q&A, meta description itp.:

AI rytr

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Rozwiązanie to zdecydowanie przypadnie do gustu każdemu, kto ma problemy z formułowaniem jasnych poleceń:

AI content marketing

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Powyżej przykład artykułu stworzonego przez Rytr.me po wpisaniu polecenia „czym jest content marketing”.

Osobiście uważamy jednak, że o ile to rozwiązanie może się wydawać bardziej intuicyjne, o tyle nie do końca musi tak być. Dlaczego? Poprzednie narzędzia, zwłaszcza ChatGPT, wydają się bardziej responsywne. Kiedy wydamy im polecenie „napisz artykuł”, to one faktycznie piszą artykuł i na podstawie polecenia rozpoznają, jakiej formy potrzebujemy.

W przypadku Rytr.me tego brakuje. Asystent wymaga, aby precyzować informacje i wybierać z menu interesujący nas format, co jest czasochłonne. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że końcowy efekt i wygenerowany tekst wciąż pozostawia wiele do życzenia i wymaga post edycji.

Contadu

  1. Czym jest content marketing?
Rytr.me odpowiedź na pytanie czym jest content marketing

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz definicję content marketingu 
definicja content marketingu w Contadu

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Content marketing to…
content marketing to... w Contadu

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz definicję content marketingu, która ma minimum 150 słów, wspomnij słowo kluczowe „content marketing” trzy razy.
AI definicja w Contadu

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz czym jest content marketing w odniesieniu do SEO
długa definicja Contadu

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

  1. Napisz długą definicję content marketingu
długa definicja w Rytr.me

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Co sądzimy o treściach generowanych przez Contadu? 

  • Ze względu na zaawansowane tłumaczenie maszynowe narzędzie dobrze radzi sobie z generowaniem treści w języku polskim, a także ponad 100 językach obcych.
  • Dobrze radzi sobie z wypełnianiem poleceń. Kiedy prosimy narzędzie o użycie danego terminu np. 3 razy, faktycznie dostajemy gotowy tekst, który uwzględnia wspomnianą częstotliwość. To samo tyczy się długości tekstów.
  • Generowane treści przypominają jednak zlepek pojedynczych zdań niż złożoną, przemyślaną wypowiedź. Większość zdań zaczyna się od “Content marketing to, marketing treści to…”
  • W zdaniach pojawiają się liczne powtórzenia tych samych konstrukcji czy poszczególnych wyrazów.
  • W tekstach pojawiają się błędy – np. infografie zamiast infografiki.
  • Błędne użycie wyrazów np. w zdaniu: „Marketing treści pomaga również ustalić firmę jako eksperta w swojej branży”. W tym wypadku chodzi o pokazanie, wypromowanie.

Contadu to kolejne narzędzie, które bazuje na GPT-3. Warto zaznaczyć, że metoda ta jest wciąż w fazie eksperymentalnej i daleko jej do perfekcji. Nawet jeśli wygenerowany tekst wygląda poprawnie pod kątem merytorycznym, to wciąż może zawierać pewnie nieścisłości, błędy logiczne czy językowe. To od nas będzie zależeć, czy pozyskany tekst jest dla nas satysfakcjonujący. Należy pamiętać o tym, że otrzymany wynik w dużej mierze będzie zależeć od tego, w jaki sposób sformułujemy podpowiedzi (prompts), dlatego warto testować różne polecenia i analizować otrzymane odpowiedzi.

Asystent do generowania treści znajduje się w module Content Writer. Jak to działa? W oknie do edytowania wpisujemy fragment, na podstawie którego algorytmy wygenerują dalszą część. Gotowy fragment możemy dodać do swojego artykułu, a jeśli nie o taką treść nam chodziło, kliknąć przycisk „Generate again”.

W tekście możemy nanosić również poprawki i dostosowywać go do naszych potrzeb. Co więcej, narzędzie umożliwia nam wybór ustawień. Moduł high creativity zapewnia bardziej unikalne treści, ale posiadające więcej błędów, natomiast opcja high quality dopasowuje treści poprawne pod kątem językowym, ale też znacznie krótsze i mniej unikalne.

ustawienia w Contadu

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Co sądzimy o asystentach contentu?

Opisałyśmy już pokrótce teksty generowane przez każde ze wspomnianych wyżej narzędzi. Jakie są nasze ogólne wnioski i co warto wiedzieć o AI i asystentach contentu?

  • Najbardziej zaawansowane, złożone i zbliżone do kompetencji człowieka odpowiedzi generuje ChatGPT. Z pewnością wyróżnia się ona na tle innych generatorów treści,
  • Rytr.me to rozwiązanie, które zdecydowanie lepiej działaj w języku angielskim. Kiedy nasze polecenia były po prostu fragmentami zdań, asystenci często tworzyli definicje w języku angielskim,
  • dzięki zaawansowanemu tłumaczeniu maszynowemu Contadu radzi sobie w miarę dobrze z tekstami w języku polskim,
  • w niektórych treściach pojawiają się błędy gramatyczne czy błędy wynikające z niepoprawnej odmiany,
  • niektóre zdania są pozbawione logiki, zawierają nieprawdziwe informacje lub są źle przetłumaczone z języka angielskiego,
  • niezależnie od użytego narzędzia, w większości teksty wymagają proofreadingu i korekty. Warto również sprawdzić zawarte w nich informacje pod kątem merytorycznym,
  • generowane treści po post-edycji mogą dorównywać treściom tworzonym przez dobrego copywritera.

Jakie są ryzyka i pułapki wynikające z korzystania z asystentów AI do pisania?

Patrząc na liczne korzyści płynące z korzystania z asystentów contentu, wydawać by się mogło, że narzędzia AI do generowania treści to prawdziwe wybawienie dla marketerów, copywriterów i agencji SEO, które zlecają pisanie artykułów i opisów na potęgę.

Czy jednak naprawdę tak jest? Chociaż automatyczne generowanie treści to spore ułatwienie, korzystanie z AI niesie ze sobą ryzyko związane z:

  • duplikacją treści – patrząc na narzędzia omówione w dzisiejszym artykule jasno widzimy, że większość z nich tworzy treści o podobnej zawartości, nawet jeśli nasze polecenie jest sformułowane w inny sposób. Jako że asystenci contentu to tak naprawdę nowinka w świecie marketingu treści, na ten moment nie jesteśmy w stanie określić, jak duże jest ryzyko, że korzystanie z nich będzie skutkowało zwiększoną duplikacją na naszej stronie. W końcu nie jesteśmy jedynymi osobami na świecie, które wpadną na pomysł, aby poprosić narzędzia o napisanie definicji content marketingu. Pytanie, ile razy owe narzędzia będą w stanie wygenerować unikalne definicje, a ile razy podpowiedzą te same rozwiązania różnym osobom lub skopiują je z innych stron (w końcu generatory treści oparte o GTP-3 uczą się, analizując istniejący content).
  • tworzeniem treści niskiej jakości z błędami językowymi i merytorycznymi – jak widać na powyższych grafikach, treści tworzone przez sztuczną inteligencję nie są idealne. Ze względu na liczne błędy składniowe, gramatyczne, czy stylistyczne, wymagają solidnej post edycji, optymalizacji, a także weryfikacji zawartości merytorycznej. Zatem, jeśli ktoś uważa, że może zastąpić kilku wykwalifikowanych copywriterów jednym narzędziem, jest w błędzie. Jak donoszą liczne źródła, narzędzia często tworzą treści, które nie są zgodne z prawdą. Opublikowanie ich może prowadzić do szerzenia fake newsów, a to z pewnością nie pomoże nam wzbudzić zaufania Google i potencjalnych klientów.
  • treściami, które nie są w pełni naturalne – na chwilę obecną AI wciąż ma pewne ograniczenia – np. w postaci uprzedzeń społecznych. Nie weźmie również pod uwagę różnic kulturowych. To oznacza, że nowoczesne narzędzia nie są samowystarczalne, chociaż mogą usprawnić proces tworzenia treści. Jeśli chcemy wejść na zagraniczny rynek, wciąż będziemy potrzebować profesjonalnych copywriterów i tłumaczy, którzy zlokalizują nasze teksty. (Więcej na temat tego, dlaczego warto inwestować w copywriting, przeczytasz na naszym blogu). Jeśli chcemy wzbudzić zaufanie wśród grupy docelowej i zbudować wizerunek eksperta w branży, AI może być dobrym punktem wyjścia, ale na pewno samo w sobie nie pozwoli nam osiągnąć celu.
  • tworzeniem treści, które nie są w pełni dostosowane do grupy docelowej i celów biznesowych – warto pamiętać, że generatory treści nie wiedzą, kto jest Twoim potencjalnym klientem. Nie mają one danych o wieku, preferencjach zakupowych, czy czynnikach wpływających na podejmowanie decyzji przez użytkowników. Co więcej, wydanie krótkiego polecenia jak „napisz, czym jest content marketing” nie mówi nic o preferowanym tonie i stylu komunikacji. Oczywiście można modyfikować polecenia wydawane asystentom contentu i wzbogacać je o dodatkowe informacje, takie jak wartości marki, wyróżniki produktów Tutaj jednak rodzi się pytanie, jak bardzo taki sposób tworzenia treści jest opłacalny. Może się bowiem okazać, że cały proces sformułowania zapytania, post-edycja, formatowanie, optymalizacja i proofreading wygenerowanego automatycznie tekstu zajmie nam dłużej niż napisanie go od zera. Chociaż jest to czarny scenariusz, nie jest on niemożliwy.

Możemy stworzyć dla Ciebie Content Plan, który pomoże Ci regularnie tworzyć wartościowy content!

Chcę poznać szczegóły

Jak wykorzystać generatory treści AI do tworzenia contentu na stronie?

Jednym z wartościowych źródeł inspiracji contentowych na stronie jest słownik z definicjami, pełniący funkcję bazy wiedzy. Słowniczek umieszczony w menu znacznie ułatwia poruszanie się po stronie i pozwala w krótkim czasie znaleźć odpowiedź na zadane pytanie. Glosariusz pełni również rolę edukacyjną dla osób, które nie mają wiedzy na temat konkretnych zagadnień. Definicje powinny być napisane jasnym i zrozumiałym językiem, odpowiednim zarówno dla mniej, jak i bardziej znanych grup użytkowników.

W Delante przeprowadziliśmy testy i sprawdziliśmy, jak generatory AI poradzą sobie ze stworzeniem definicji dla kilku wybranych zagadnień. Warto tutaj zaznaczyć, że każda definicja wymagała korekty i optymalizacji pod okiem specjalisty. 

Jaką wartość może wnieść AI w przypadku tworzenia definicji? Wyprodukowanie dużej liczby treści w krótkim czasie zapewnia pokrycie fraz związanych z konkretnym entities (jednostką wiedzy), co przekłada się na Topical Authority domeny i jej ogólny ranking.

Oto efekty wdrożenia definicji z pomocą AI na stronie Delante:

AI efekty

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

AI efekty definicji

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

AI efekty na stronie

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

AI efekty i wyniki

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Czy AI może zastąpić copywriterów?

Unikatowe teksty mają niezwykłą wartość. Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem, gdyż oryginalne, odpowiadające na potrzeby klientów treści mogą być skutecznym narzędziem budowania tożsamości marki i pozytywnie wpływać na pozycjonowanie. Na tym nie koniec! Wysokiej jakości content odróżnia Twoją firmę od konkurencji i pozwala odnaleźć ją po określonych słowach kluczowych, a co tym idzie, zachęca użytkowników do działania, przeprowadzając ich przez lejek konwersji.  Warto pamiętać o tym, że unikatowość powinna być rozumiana jako nieszablonowa forma komunikacji z klientem, której celem jest wyprzedzenie konkurencji, i zapisanie się w pamięci odbiorców. Wyraziste, konkretne i użyteczne treści mogą stać się znakiem rozpoznawczym, przyciągać uwagę i budować społeczność wokół Twojej marki.

Pytanie nasuwa się samo: czy kreatywne i unikatowe treści mogą wyjść tylko i wyłącznie spod pióra copywritera? Analizując schemat działania sztucznej inteligencji, można dojść do wniosku, że teksty tworzone przez AI są generowane na podstawie już istniejących i opublikowanych wzorców kopiowania. I choć nie mamy tu do czynienia z duplikacją i powielaniem treści, to sposób pracy sztucznej inteligencji można przyrównać do tworzenia kopii kopii. W tym miejscu nasuwa się więc wniosek, że content tworzony przez AI nie jest całkiem oryginalny, a bazuje na danych zapisanych w pamięci, a także tych, które wprowadzamy w promptcie . Dlatego, przy krótkich, ogólnych poleceniach, efekty często są schematyczne, natomiast im więcej danych damy narzędziu do dyspozycji, tym lepsze efekty i jakość treści.

Nie zmienia to jednak faktu, że wygenerowane treści na ogół nie są zduplikowane i nie powielają jeden do jeden tego, co w sieci się już znajduje. AI jest w stanie stworzyć zaawansowane teksty, które w niektórych sytuacjach trudno jednoznacznie odróżnić od tych pisanych przez człowieka, a ich wartość merytoryczna może wypadać podobnie do tekstów tworzonych przez copywritera, który zamiast twórczego wkładu, oferuje odtwórczą pracę polegającą na parafrazie tego, co znajduje się już w sieci.

optymalizacja treści z Delante

To, czy AI zastąpi copywriterów, to z pewnością jedno z częściej pojawiających się pytań w kontekście zastosowania sztucznej inteligencji w content marketingu. W ostatnim czasie ten temat jest często podejmowany na konferencjach branżowych i skłania licznych ekspertów do dyskusji. Jedno jest pewne, sztuczna inteligencja stała się integralną częścią naszego codziennego życia, dlatego nie powinniśmy myśleć o niej jako o zagrożeniu dla zawodu copywritera, a raczej w kategoriach usprawnienia codziennej pracy.

Zdarza się, że sztuczna inteligencja popełnia rażące błędy, nie zawsze rozumie kontekst tworzonych treści, czy nie jest w stanie rozróżniać konkretnych emocji. Narzędzia do tworzenia tekstów za pomocą AI to wciąż nowy wynalazek, który nie jest daleki od niedoskonałości.

Warto brać poprawkę na to, że błędy merytoryczne czy językowe mogą pojawiać się również w tekstach tworzonych przez copywriterów, dlatego w tym wypadku najlepszym rozwiązaniem wydaje się połączenie czynnika ludzkiego z uczeniem maszynowym i automatyzacją. To od nas zależy, w jaki sposób powierzymy proces twórczy generatorom do tworzenia treści AI.

Sztuczna inteligencja może okazać się przydatnym pomocnikiem, który wniesie proces tworzonych przez nas treści na wyższy poziom i wpłynie na lepszą efektywność i produktywność, a co za tym idzie oszczędność kosztów i czasu.

Co przyniesie przyszłość?Podsumowanie

AI to nie chwilowy trend, a technologia, która zrewolucjonizowała świat i funkcjonowanie firm z różnorodnych sektorów. Sztuczna inteligencja całkowicie zmieniła również oblicze content marketingu na wielu poziomach. To z pewnością kierunek rozwoju, którego nie można ignorować, ani traktować go tylko i wyłącznie jako ciekawostki. Zamiast dywagować na temat tego, czy zawód copywritera odejdzie do lamusa, warto zastanowić się, jak wdrożyć generatory do tworzenia treści za pomocą AI w swojej strategii contentowej.

Wraz z nadejściem 2023 roku, na rynku pracy zaczęły pojawiać się nowe oferty stanowisk – takie jak ChatGPT Operator. Znajomość narzędzi do generowania treści AI to obecnie wymagana umiejętność (a nie dodatkowy atut) na stanowiskach związanych z SEO, content marketingiem… i nie tylko.

Przy użyciu narzędzi AI copywriterzy mogą efektywniej wykorzystać swoje umiejętności, przezwyciężyć brak weny, a także poprawić swoją wydajność. Teksty tworzone przez sztuczną inteligencję mogą stanowić pewien punkt wyjścia, jednak wciąż wymagają wglądu specjalisty, który oceni je pod kątem językowym, jak i merytorycznym.

AI copywriting to prawdziwa rewolucja, która pozwala na zaawansowaną automatyzację procesów contentowych w Twojej firmie. Jak to jednak z nowościami bywa, wymagają one ulepszeń i ciągłych testów. I choć sztuczna inteligencja świetnie radzi sobie z tworzeniem oryginalnego contentu, to wciąż warstwa humorystyczna, rozróżnianie emocji, czy rozumienie kontekstowe nie należy do jej najmocniejszych stron. Wymienione wyżej elementy to na ten moment wciąż przewaga człowieka nad maszyną i as w rękawie każdego twórcy tekstów.

O AI jest i będzie głośno przez kolejne lata. Zachęcamy do tego, by być na bieżąco z nowinkami i pomyśleć o tym, jak wdrożyć generatory treści AI do ulepszenia strategii content marketingu w swojej firmie.

A jeśli chcesz, by treści na Twojej stronie poprawiały jej widoczność, chętnie pomożemy! Napisz do nas.

Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Autor
Autor
Kasia Smoleń

Junior SEO Specialist

Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Autor
Autor
Kasia Smoleń

Junior SEO Specialist

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM