Czym są reklamy Google Ads? Poradnik
W dzisiejszym artykule wyjaśnię, czym są reklamy Google Ads, gdzie się wyświetlają, jakie mają możliwości i zastosowania. Przybliżę również najczęściej używaną terminologię oraz omówię najpopularniejsze typy kampanii. Dowiedz się więcej na temat reklamy w Google!
Spis treści
- Google Ads: co to jest?
- Produkty zakazane w reklamach Google
- Wynik jakości reklam w Google
- Jakie są rodzaje kampanii w Google?
- Czym są reklamy Google Ads w sieci wyszukiwania?
- Już wiesz, co to jest Google Ads – teraz Twoja kolej!
Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile osób na świecie korzysta z internetu? Odpowiedź brzmi: ponad 4.66 miliarda osób, czyli około 59% światowej populacji! Jak pod tym względem sytuacja wygląda w Polsce? Według danych Gemius/PBI w sierpniu 2020 roku w naszym kraju ponad 27,2 mln rodaków aktywnie korzystało z internetu.
Jeszcze istotniejszym faktem, wartym wspomnienia, jest to, iż to Grupa Google niezmiennie pozostaje niekwestionowanym liderem wśród wydawców stron i programów internetowych najczęściej odwiedzanych przez internautów. Jej zasięg to ponad 26 mln Polaków, co stanowi aż 98,91% wszystkich internautów w Polsce! Wnioski? To właśnie Google jest głównym źródłem informacji.
Jeżeli więc rozważasz prowadzenie kampanii reklamowych w celu promowania Twojego biznesu/produktu/usługi, to aby dotrzeć do potencjalnych klientów, warto prowadzić je we właściwym miejscu i za pomocą odpowiedniej platformy. A w świetle wyżej przytoczonych statystyk takim miejscem z pewnością jest Google oraz jego platforma Google Ads. Zapewne niejeden raz słyszałeś, iż jeśli nie ma tam Ciebie i Twojego biznesu, to nie istniejesz.
Google Ads: co to jest?
Google Ads (reklama w Google) to system reklamowy firmy Google wyświetlający reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google oraz reklamy graficzne w sieci reklamowej – to najogólniejszy podział kampanii według typów reklamy. Według samej klasyfikacji Google należałoby ponadto uwzględnić jako osobne typy: reklamy aplikacji, reklamy wideo oraz kampanie produktowe.
System reklamowy Google Ads, a konkretnie linki sponsorowane wyświetlane nad wynikami organicznymi były pierwszym i podstawowym modelem biznesowym firmy Mountain View. Przybliżając trochę historii wyszukiwarka miała swoją premierę w 1998 roku, a płatne wyniki wyszukiwania pojawiły się na przełomie 2000 roku i początkowo wyglądały jak na poniższym screenie.
W ramach ciekawostki, w pierwszym okresie działania wyszukiwarki płatne linki nie cieszyły się zainteresowaniem i nie było popytu na tego typu usługi. Nic nie wróżyło, że już wkrótce Google zrewolucjonizuje reklamę internetową.
Pierwszy panel administracyjny wyglądał tak, jak na poniższym screenie:
System reklam Google Ads jest cały czas rozwijany dając możliwość tworzenia zaawansowanych kampanii, umożliwiając szczegółowe targetowanie oraz dogłębne analizy. Wprowadzane na rynek są nowe rozwiązania jak np. popularne Google Shopping Ads czy promocja aplikacji. Wszystkie zmiany wprowadzane są w celu jeszcze lepszego realizowania celów przedsiębiorstwa. W 2017 roku panel administracyjny został całkowicie przebudowany i aktualnie wygląda jak na poniższym screenie:
Narzędzie jest całkowicie darmowe (więcej o płatnościach Ads przeczytasz w artykule na temat tego, ile kosztuje reklama w Google Ads). Aby móc wyświetlać swoje reklamy należy założyć i skonfigurować darmowe konto w platformie. Wszystkie pozostałe prace na koncie polegają na jego optymalizacji w celu lepszego realizowania celów biznesowych firmy.
Jednym z celów może być optymalizacja ROAS czyli poprawienie współczynnika przychodu do generowanych kosztów. Kampanie optymalizuje się poprzez zwiększanie ilości konwersji, wartości zamówień czy zmniejszanie kosztów. ROAS jest jednym z kluczowych wskaźników na którym opiera się optymalizację kampanii dla e-commerce.
Co potrzebuję, aby efektywnie prowadzić kampanię w Google?
- Konto na Google Ads
- Konto na Google Analytics, które zostanie połączone z Twoim kontem Google Ads
Połączenie kont Ads i Analytics umożliwia obserwację oraz przeanalizowanie czynności podejmowanych przez klientów w Twojej witrynie internetowej lub aplikacji. Ponadto zebrane dane pokazują, jak potencjalni klienci wchodzą w interakcje z Twoimi kampaniami marketingowymi oraz w jakim stopniu realizowane są cele poszczególnych kampanii. Czytaj: Jak połączyć konto Google Ads z Google Analytics? ) - Konto na GMC – Google Merchant Centre (w przypadku e-commerce)
Narzędzie Google, które służy do przetwarzania pliku produktowego na potrzeby prowadzonych kampanii reklam produktowych (PLA). - Poprawnie skonfigurowany plik produktowy (w przypadku e-commerce)
Zawiera opis i atrybuty produktów, które są dostępne w ofercie sklepu internetowego. Zazwyczaj w formacie XML lub CSV.
Dowiedz się więcej na ten temat z naszego artykułu: Specyfikacja pliku produktowego) - Konto na Google Moja firma (w przypadku rozszerzeń lokalizacji)
- Numer telefonu i godziny funkcjonowania firmy (w przypadku rozszerzeń połączeń)
- Konto na Google Search Console, które zostanie połączone z Twoim kontem Google Ads (do analizy płatnych/bezpłatnych wyników wyszukiwania)
- Konto na platformie YouTube (w przypadku prowadzenia kampanii wideo)
- Konto na Google Tag Manager (w celu skonfigurowania śledzenia e-commerce lub konwersji)
Produkty zakazane w reklamach Google
Chociaż Google oferuje pełen wachlarz możliwości promowania biznesu w sieci, to nie wolno zapominać, iż są takie branże oraz tematy, którym mówi stanowcze NIE! Oto krótki spis treści, których nie można promować w płatnych kampaniach Google:
- Podróbki produktów
- Produkty oraz usługi niebezpieczne
Narkotyki; inne substancje psychoaktywne; akcesoria ułatwiające zażywanie narkotyków; broń; materiały wybuchowe; amunicja; instrukcje wskazujące, jak utworzyć materiały wybuchowe lub substancje szkodliwe; wyroby tytoniowe. - Umożliwianie nieuczciwego postępowania
Na przykład: oprogramowanie, które umożliwia łamanie zabezpieczeń (hakowanie); usługi, które umożliwiają oszustwo akademickie; fałszywe dokumenty. - Treści promujące nienawiść, nietolerancję, dyskryminację, przemoc, reklamy zawierające wulgarny język
Ponadto Google podaje również kategorie treści, które podlegają dodatkowym obostrzeniom i ograniczeniom w reklamowaniu:
- Treści erotyczne
Wyświetlanie reklam o treści erotycznej zależy tutaj od wieku użytkownika, przepisów prawnych danego kraju oraz wyszukiwanych haseł. Kategorie, które podlegają znacznemu ograniczeniu to:
– Nagość (odsłonięte części intymne)
– Randki, które mają na celu kontakty seksualne
Kategorie, które podlegają częściowemu ograniczeniu:
– Częściowa nagość
– Randki z podtekstem seksualnym
– Zabiegi kosmetyczne i plastyczne na intymnych częściach ciała
– Rozrywka o charakterze seksualnym (np. kluby ze striptizem, gry z podtekstem seksualnym, festiwale filmów dla dorosłych)
– Elementy i motywy o charakterze seksualnym - Alkohol
Wyświetlanie reklam, mających na celu sprzedaż, promowanie marki, czy też informowanie nt. napojów alkoholowych, dozwolone jest przez tylko w wybranych krajach (w Polsce jest to zabronione). - Hazard i gry
Do wyświetlania reklam o treści związanej z hazardem wymagane jest posiadanie odpowiedniego certyfikatu Google Ads. Ponadto promowanie tego typu reklam dozwolone jest wyłącznie w niektórych krajach. Treści, podlegające ograniczeniom to np.:
– Kasyna
– Loterie
– Strony, na których można obstawiać wydarzenia sportowe, ruletkę, pokera lub bingo - Opieka zdrowotna i leki
Podobnie jak w przypadku tematyki hazardowej, tak i tutaj do wyświetlania reklam o treści zdrowotnej wymagany jest odpowiedni certyfikat. Jednakże nie gwarantuje on pełnej swobody w promowaniu treści z zakresu opieki zdrowotnej, czy leków. Google stanowczo zabrania:
– Oferowania leków na receptę bez wymagania recepty
– Promowania niezatwierdzonych substancji
– Promowania leków opioidowych (dozwolone w niektórych krajach pod pewnymi restrykcjami)
– Promowania terapii o niepotwierdzonej skuteczności i terapii eksperymentalnych
Ponadto w zależności od danego kraju zabronione jest promowanie:
– Naboru do badań klinicznych
– Domowych testów na HIV
– Aborcji
– Antykoncepcji
– Usług związanych z leczeniem uzależnień
– Aptek
– Sprzedaż leków - Treści polityczne
Wyświetlanie reklam o treściach politycznych dozwolone jest pod warunkiem, że są zgodne z przepisami, dotyczącymi kampanii wyborczych dla danej lokalizacji. - Usługi finansowe
Ograniczeniu podlega wyświetlanie reklam o treści związanej z min.
– Produktami i usługami, dotyczącymi zarządzania kryptowalutami i pieniędzmi.
– Usługami, dotyczącymi inwestowania pieniędzy i kryptowalut.
– Spersonalizowanym doradztwem nt. zarządzania pieniędzmi i kryptowalutami
Pamiętaj! Zanim zdecydujesz się na prowadzenie kampanii w Google zapoznaj się z Zasadami Google Ads, z których dowiesz się więcej na temat niedozwolonych treści oraz praktyk. Trzeba zaznaczyć, że reguły te będą się różnić w zależności od kraju. Panujące zasady są często ustanowione na podstawie przepisów, które są regulowane przez konkretne państwo.
Wynik jakości reklam w Google
Każda z reklam w Google, aby mogła zostać wyświetlona, bierze udział w licytacji z innymi reklamodawcami. Podczas aukcji pod uwagę brany jest m.in. maksymalny koszt kliknięcia jaki jesteśmy w stanie zapłacić oraz wynik jakości. W przypadku niskiego wyniku jakości nasza reklama może się nie wyświetlić lub jej wyświetlanie będzie ograniczone.
Google przykłada dużą wagę do jakości reklam tak, aby były trafne dla odbiorców. Każdą reklamę – czy to graficzną czy tekstową – możemy np. zgłosić, jeśli uznamy, że nam nie odpowiada, zasłania treść witryny czy jej częstotliwość jest zbyt wysoka. W przypadku wysokiego wskaźnika wyniku jakości mamy natomiast możliwość wyświetlania się powyżej naszej konkurencji nawet przy potencjalnie niższym koszcie kliknięcia.
Stałym elementem pracy Delante na koncie klienta jest ciągła optymalizacja wyniku jakości poprzez stosowanie autorskich rozwiązań, przeprowadzanie testów A/B stron docelowych, reklam i słów kluczowych. Wszystkie historyczne wyniki eksperymentów są dostępne do wglądu a zastosowanie zmian uzasadnione danymi statystycznymi przeprowadzonych wcześniej eksperymentów.
System reklamowy Google jest cały czas rozwijany dając możliwość tworzenia bardziej zaawansowanych kampanii, automatyzacji i targetowania.
Poradnik Google Ads – terminologia
- Konwersja: to nic innego jak dokonanie pożądanego działania przez naszego odbiorcę (takim odbiorcą może być osoba czytająca prowadzonego przez Ciebie bloga czy też potencjalny klient sklepu). W zależności od charakteru strony i wyznaczonego celu konwersją może być transakcja w sklepie, zapis na newsletter, wypełnienie formularza, pobranie e-booka czy chociażby kliknięcie w button. Konwersje możemy podzielić na makro i mikro, czyli te, które realizują bezpośrednio cel biznesowy, jak np. sprzedaż w sklepie czy umówienie się na wizytę online (konwersje makro), ale także cele poboczne – jak np. zaangażowanie, czas spędzony na stronie, dodanie przedmiotu do koszyka czy zapis na newsletter (konwersje mikro). Jeśli chcesz zgłębić temat, to zerknij do naszych wpisów: Zwiększanie konwersji w Google Ads na różnych etapach procesu sprzedażowego i Cele w kampaniach Google Ads – może okażą Ci się pomocne! 😉
- Współczynnik konwersji: Wyrażany procentowo iloraz ilości konwersji do ilości kliknięć. Współczynnik konwersji często informuje nas o jakości oferty prezentowanej za pośrednictwem serwisu internetowego oraz o jakości ruchu, który prowadzi do serwisu. Możemy mierzyć średni współczynnik konwersji witryny czy średni współczynnik konwersji źródeł ruchu. Naprawdę warto śledzić ten współczynnik, ponieważ dzięki niemu możemy kontrolować to, jak bardzo nasze działania marketingowe odpowiadają temu, co sobie założyliśmy.
- CTR: Click Through Rate (inaczej współczynnik klikalności) – wyrażany procentowo iloraz ilości kliknięć do ilości wyświetleń. Współczynnik, który informuje nas o skuteczności reklam (których celem jest maksymalizacja kliknięć). Więcej na temat wskaźnika jakim jest CTR przeczytasz w innym wpisie na naszym blogu: Jak czytać raporty Google Ads?
Przykład: 100 (kliknięć) / 10000 (wyświetleń) * 100% = 1% CTR. - CPC: Cost Per Click – koszt pojedynczego kliknięcia. Model rozliczenia, w którym płacimy za pojedyncze kliknięcie. Max CPC to ustawiana maksymalna wartość CPC – nie może ona zostać przekroczona. Rzeczywisty CPC, który płacimy, to minimalna kwota potrzebna do przelicytowania konkurenta, którego reklama wyświetla się pod naszą.
- CPM: Cost Per Mille – koszt tysiąca wyświetleń reklamy. Model rozliczenia reklam najczęściej stosowany w sieci reklamowej (GDN). Tym wskaźnikiem szczególnie powinieneś się zainteresować wtedy, gdy zależy Ci na budowaniu zasięgu i świadomości marki.
- CPV: Cost Per View – koszt wyświetlenia. Model rozliczenia reklam stosowany wyłącznie w przypadku reklam w YouTube.
- ROAS: return on ad spend – wyrażany procentowa iloraz przychodu do kosztu. Ten wskaźnik będzie Ci najbardziej potrzebny w momencie, gdy chcesz ustalić zwrot z inwestycji w reklamę.
Przykład: 4000zł (przychód) / 1000zł (Google Ads) * 100% = 400% ROAS - ROI: return on investment – zwrot z inwestycji po uwzględnieniu już wszystkich wydatków. Wyrażany procentowo iloraz zysku po odliczeniu kosztu do kosztów. Jeśli zależy Ci na obliczaniu ROI, niezbędne będzie śledzenie konwersji. Jeśli nie do końca dostrzegasz różnicę pomiędzy ROAS a ROI, to koniecznie zajrzyj do wpisu: ROAS i ROI w Google Ads.
Przykład: [4000zł(przychód)-1000zł (Google Ads)-2000zł(koszty)] / [1000zł(Google Ads)+2000zł (koszty)]*100%=33% - CPA: cost per action – koszt konwersji, koszt akcji. CPA to jeden z kluczowych wskaźników do mierzenia efektywności. Najprościej mówiąc CPA mówi nam, ile musimy zapłacić za wykonanie jednej akcji (np. pobranie e-booka czy zakup produktu w sklepie).
Przykład: kampania wygenerowała 10 transakcji przy koszcie 200zł. CPA wynosi 20zł. - GDN: Google Display Network czyli sieć reklamowa obejmująca swoim zasięgiem wydawców treści uczestniczących w programie Google AdSense (Onet, WP, Gazeta.pl, Interia.pl, blogi i strony tematyczne) oraz serwisy Google (Youtube, Bloger, Gmail). GDN obsługuje cztery formaty reklam: reklamy elastyczne. graficzne, angażujące i reklamy w Gmailu. Więcej na temat GDN dowiesz się z definicji: Co to jest GDN? i wpisów: Metody kierowania w sieci GDN Google Ads oraz Jak tworzyć grafiki do internetu? Tajniki banerów GDN.
- PLA: Product Listing Ads – kampanie produktowe w wyszukiwarce (omówione szerzej w dalszej części artykułu).
- GMC: Google Merchant Center – narzędzie Google, system zarządzania plikiem produktowym wykorzystywanym na potrzeby PLA oraz remarketingu dynamicznego. Zastanawiasz się, jakie korzyści może Ci dać to narzędzie? Koniecznie sprawdź definicję Google Merchant Center.
Reklama w Google to świetny sposób na szybkie dotarcie do szerokiego grona odbiorców i, co więcej, pozyskanie klientów. Jeżeli chcesz, aby reklamy były jak najbardziej skuteczne, przede wszystkim musisz pamiętać o tym, by dobrze określić swoją grupę docelową. To właśnie ten zabieg będzie fundamentem Twoich dalszych działań i kluczem do finalnego sukcesu reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania.
Jakie są rodzaje kampanii w Google?
Zanim zaczniesz tworzyć pierwsze płatne kampanie w Google, pamiętaj, że najważniejsze jest właściwe dobranie celu biznesowego, który chcesz osiągnąć – to pozwoli Ci dobrać właściwy typ kampanii oraz budżet. Ponadto pomoże to określić preferowane efekty kampanii np. ilość połączeń telefonicznych od osób zainteresowanych Twoją ofertą, czy też zwiększenie sprzedaży.
Różne typy kampanii wspierają się nawzajem, dlatego też, jeżeli masz wystarczająco duży budżet, zaleca się stosowanie kilku typów, aby trafiać do różnych grup odbiorców oraz skutecznie oddziaływać na nich na każdym poziomie lejka sprzedażowego. Poniżej przedstawiam typy kampanii oferowane przez Google wraz z celami, które najlepiej realizują.
Zanim jednak do tego przejdziemy…
Kilka pytań przed wyborem kampanii
Pamiętaj, że kampanie w Google przede wszystkim powinny być dla firmy inwestycją, a nie kosztem. Aby cel ten został spełniony, ustawienie kampanii, puszczenie jej i oczekiwanie na efekty nie wystarczy. Najpierw należy stworzyć strategię, dzięki której osiągniesz sukces. Spróbuj odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, które pomogą Ci obrać odpowiedni kierunek działań:
- Co chcesz osiągnąć poprzez kampanie? Jaki jest Twój cel biznesowy?
Połączenie telefoniczne, wiadomości e-mail/leady, sprzedaż przez koszyk – dla e-commerce, zwiększenie zasięgu, obejrzenie filmu na YouTube, budowanie świadomości marki/nowego produktu/usługi. - Jak wygląda branża, w której działasz? Czy jest ona bardzo konkurencyjna?
- Jak plasujesz się na tle konkurencji? Które firmy są dla Ciebie największą konkurencją? Jak działają? Czy prowadzą kampanie w Google? Jeśli tak, to jakiego typu?
Jeżeli nie poznasz strategii swoich konkurentów, nie będziesz wiedzieć, jak wyróżnić się na ich tle. - Które Twoje produkty/usługi są dla Twojego biznesu kluczowe? Jakie istotne informacje, dotyczące produktów, mogą zostać wykorzystane w procesie tworzenia reklam?
- Czym wyróżnia się Twoja oferta na tle ofert konkurencji? Co jest Twoim USP (unique selling proposition)?
- Na jaki region i język powinny być kierowane Twoje reklamy?
Doprecyzuj kraj, województwo, miasto, dzielnicę, ulicę. - Kto jest Twoim idealnym klientem?
Ustal, kto jest Twoją grupą docelową, rozpoznaj potrzeby swoich potencjalnych klientów. Zbuduj tzw. personę, czyli archetyp użytkownika Twojego produktu lub usługi. Określ jego płeć, wiek, miejsce zamieszkania, życie prywatne, wykształcenie, dochód, styl życia, umiejętności techniczne, używane urządzenia z dostępem do internetu, wiedzę o Twoim produkcie/usłudze itp. Dokładne scharakteryzowanie profilu konsumenta sprawi, iż Twoja kampania będzie skuteczniejsza, ponieważ trafi do tych osób, na których potrzeby będziesz w stanie odpowiedzieć.
- Na jakie słowa kluczowe chcesz, aby Twoje reklamy wyświetlały się w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej Google?
- Jaki budżet miesięczny chcesz przeznaczyć na prowadzenie kampanii internetowych w Google?
Będzie od tego zależeć ilość oraz rodzaj reklam internetowych. Jeżeli dysponujesz niskim budżetem, a branża, w której działasz, jest konkurencyjna, skup się na jednym typie reklamy. Jeżeli jednak jesteś w stanie zainwestować więcej w kampanie Google, połącz ze sobą kilka typów kampanii, osiągniesz wtedy najlepsze efekty.
Czym są reklamy Google Ads w sieci wyszukiwania?
Paid Search, płatne wyniki wyszukiwania, płatne linki reklamowe, płatne linki, linki sponsorowane, reklama w wyszukiwarce to najpopularniejsze określenia dla tej formy reklamy. Reklamy Ads wyświetlają się w formie tekstowej zawierają nagłówek, opis, wyświetlany adres URL, rozszerzenia. Reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce Google na zdefiniowane w panelu administracyjnym słowa kluczowe.
Reklamy mogą się również wyświetlać u partnerów sieci wyszukiwania (setki serwisów, a w tym takie jak wyszukiwarka: Onet, Interia, WP czy YouTube).
Dlaczego warto uruchomić kampanie w sieci wyszukiwania:
- Dotarcie do użytkowników szukających twoich produktów lub usług
- Elastyczne budżety
- Rozliczenie w oparciu o koszt pojedynczego kliknięcia
- Rozbudowany system optymalizacji kampanii
- Możliwość tworzenia rozszerzeń reklam
- Reklamy typu tylko połączenie telefoniczne
- Wyświetlanie reklam w mapach Google
- Wyświetlanie reklam u partnerów wyszukiwania
- Zaawansowane opcje dopasowania słów kluczowych
- Zaawansowane ustawienia społecznościowe
- Zaawansowane możliwości ustawienia harmonogramów
- Przeprowadzanie eksperymentów
- Zaawansowane opcje lokalizacji
- Rozszerzenia lokalizacji
- Rozszerzenia połączeń
- Rozszerzenia cen i rozszerzenia promocji
- Rozszerzenia automatyczne
- Wykluczanie adresów IP
- Możliwość wykorzystania list remarketingowych RLSA
- Zaawansowane funkcje tworzenia reklam tekstowych (Funkcja IF, KeyWord Insertion Tool, Funkcja CountDown, korzystanie z danych zewnętrznych)
Kampanie w sieci wyszukiwania najlepiej realizują takie cele biznesowe, jak: sprzedaż produktów/usług, pozyskanie potencjalnych klientów poprzez zachęcenie ich do wyrażenia zainteresowania ofertą (subskrypcja newslettera, czy też wypełnienie informacji kontaktowych), zwiększenie ruchu na stronie.
Czym są reklamy produktowe?
Kampanie produktowe, reklamy produktowe, PLA, GMC, merchant center to najpopularniejsze określenia dla tej formy reklamy. Reklamy zawierają zdjęcie produktu, nazwę produktu, adres sklepu, cenę, opis czy formę dostawy. Reklamy produktowe wyświetlają się w sieci wyszukiwania Google, podobnie jak reklamy tekstowe. Różnica polega na tym, że nie dobieramy ręcznie słów kluczowych, na które chcemy się wyświetlić – są one generowane automatycznie na podstawie przesłanego do osobnej usługi GMC (Google Merchant Center) pliku produktowego (czytaj: Specyfikacja pliku produktowego Google Merchant Center). Plik produktowy zawiera listę produktów a w tym opis i tytuł na podstawie którego generowane są słowa kluczowe. Reklamy dodatkowo wyświetlają się w sieci partnerów wyszukiwania, w tym na Youtube czy w zakupach Google.
Jako że reklamy wyświetlają się na automatycznie zdefiniowane słowa kluczowe, istnieje potrzeba optymalizacji kampanii poprzez stosowanie wykluczeń czy odpowiednie dostosowanie pliku produktowego. Plik jest optymalizowany przez agencję poprzez dodanie etykiet niestandardowych, optymalizację opisów czy tytułów produktów.
Dlaczego warto uruchomić kampanie produktowe:
- Większy zasięg reklamy w sieci wyszukiwania
- Wyższe wskaźniki efektywności w tym często wyższa konwersja
- Wyświetlanie produktów w Google zakupy, YouTube oraz sieci partnerów Google
- Łatwość prowadzenia i optymalizacji kampanii
- Zaawansowane możliwości konfigurowania plików produktowych
- Skuteczne metody optymalizacji ROAS
- Możliwość ustawiania stawek na poziomie pojedynczego produktu
- Wykluczanie adresów IP
- Możliwość wykorzystania list remarketingowych RLSA
- Zaawansowane ustawienia społecznościowe
- Zaawansowane możliwości ustawienia harmonogramów
- Zaawansowane raportowanie i konkurencyjne dane
Tip! Aby zwiększyć efektywność kampanii produktowych można wykorzystać nową opcję – Google Shopping Comparison Service, które zbiera oferty produktów od e-sprzedawców, gromadzi te oferty, które są następnie umieszczane na jego witrynie. Jeszcze do niedawna można było korzystać jedynie z porównywarki Google Shopping. Na skutek kary nałożonej przez Komisję Europejską w czerwcu 2017 roku, do pozycji reklam produktowych zostały wpuszczone inne porównywarki cenowe, dla których Google wprowadziło atrakcyjne stawki
(więcej na ten temat pisaliśmy w naszym artykule: https://delante.pl/css-co-to-jest/).
Pod koniec 2019 roku Delante wprowadziło swoją wewnętrzną porównywarkę cen – Delante Shopping Platform, która stanowi konkurencję dla Google Shopping. Co nas wyróżnia?
Jesteśmy w stanie uzyskać od minimum 20% do ponad 50% niższego kosztu za kliknięcie, co sprowadza się do zwiększenia przychodu z reklam PLA. Posiadamy takie same warunki współpracy z Google jak np. Ceneo, Nokaut czy PM shopping. Więcej o ofercie CSS Delante przeczytasz tutaj
Czym są reklamy w sieci reklamowej?
Reklamy w sieci GDN to reklamy tekstowe, graficzne, wideo, html5 wyświetlane w sieci Google oraz na stronach partnerów Google. Wewnętrzna sieć Google to m.in. YouTube, Gmail, Bloger czy Google Play. Sieci partnerów obejmują swoim zasięgiem ponad 90% użytkowników internetu i są to zarówno serwisy największych wydawców jak Onet, WP, gazeta.pl czy Interia, ale również serwisy dowolnego właściciela strony internetowej, który chce zarabiać na pozyskanych odwiedzinach. Osoba taka najczęściej uczestniczy w programie AdSense.
Sieć reklamowa Google daje możliwości bardzo szczegółowego kierowania reklam. W zależności od przyjętej przez nas strategii, reklamy możemy kierować biorąc pod uwagę kontekst tematykę czy słowa kluczowe witryn oraz behawioralnie koncentrując się na danych demograficznych czy zainteresowaniach i aktywnościach odbiorców. Zakres możliwości jest bardzo duży, a same metody kierowania możemy między sobą łączyć wybierając sposób kierowania zawężający zasięg lub modyfikując stawki dla poszczególnych typów.
Dlaczego warto uruchomić kampanie w sieci reklamowej:
- Zasięg ponad 90% internetu – idealne narzędzie do budowania rozpoznawalności marki
- Zaawansowane możliwości kierowania reklam
- Tworzenie reklam remarketingowych w tym remarketingu dynamicznego
- Wykluczanie adresów IP
- Zaawansowane ustawienia społecznościowe
- Zaawansowane możliwości ustawienia harmonogramów
- Zaawansowane raportowanie i konkurencyjne dane
- Rozszerzenia lokalizacji
- Rozszerzenia połączeń
- Reklamy w aplikacjach, Gmailu, Youtube
- Możliwość tworzenia reklam z wykorzystaniem gotowych szablonów
- Łączenie różnych typów kierowania
- Konkurencyjne stawki
Dzięki tym reklamom zwiększysz rozpoznawalność marki, przyciągniesz na stronę potencjalnych klientów,, zachęcisz internautów do rozważenia zakupu produktu lub skorzystania z usługi.
Decydując się na kampanie w sieci reklamowej, możesz stworzyć tzw. reklamy displayowe, czyli reklamy graficzne. Mogą być statyczne lub animowane, co daje duże pole do popisu w kwestii kreowania przekazu reklamowego. Reklamy displayowe przybierają różne formy oraz rozmiary w zależności od miejsca, w którym się pojawiają na danej witrynie internetowej. W zależności od wybranego celu, kampanie te mogą być rozliczane za koszt kliknięcia (cpc) lub koszt tysiąca wyświetleń.
Więcej na temat reklam graficznych przeczytasz w naszym artykule: Specyfikacja reklam graficznych Google Ads
Czym są reklamy aplikacji?
Reklamy aplikacji są usługą polegającą na promowaniu pobrania aplikacji. Reklamy wyświetlają się w: sieci wyszukiwania (wezwanie do działania i akcja pobierz aplikację), sieci reklamowej oraz w aplikacjach.
Dlaczego warto uruchomić kampanie promocji Aplikacji:
- Skuteczna forma promocji aplikacji
- Możliwość tworzenia zaawansowanych list remarketingowych
- Łatwość mierzenia celu – pobranie aplikacji
- Promocja w Google Play
Czym są reklamy wideo?
Reklamy wideo są formą promocji materiałów wideo opublikowanych w serwisie Youtube. Podstawowe formaty to reklama w przerywniku, możliwa do pominięcia po 5sec oraz promocja filmu w wyszukiwarce serwisu. Reklamy w przerywniku, zwane In-Stream, posiadają dodatkowo możliwość konfigurowania baneru towarzyszącego lub promocji produktów. Kampanie wideo rozliczane są w modelu CPV – Cost Per View.
Dlaczego warto uruchomić kampanie wideo:
- Generowanie odwiedzin z drugiej największej wyszukiwarki na świecie
- Niski koszt wyświetlenia filmu
- Duże możliwości kierowania
- Baner towarzyszący, promocja produktów
Tego typu kampanie najlepiej sprawdzają się w osiągnięciu takich celów jak budowanie wizerunku marki, zwiększenie jej świadomości oraz rozpoznawalności.
Czym są reklamy remarketingowe?
Kampanie remarketingowe mogą być wyświetlane zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej. W sieci wyszukiwania zwane są RLSA i polegają na dostosowaniu stawek dla określonych grup, wykluczeniu grup odbiorców lub kierowaniu reklam wyłącznie na określone grupy. Możemy również modyfikować treści reklam dla odpowiednich list remarketingowych. W przypadku reklam w sieci reklamowej możemy kierować reklamy tylko na określone listy lub dostosować dla nich stawki.
Dodatkową funkcją w sieci reklamowej są reklamy dynamiczne wyświetlające produkty z przekierowaniem na konkretne strony produktów przeglądane przez odbiorców.
Dlaczego warto uruchomić kampanie remarketingowe:
- Personalizacja komunikatów
- Wysoka skuteczność
- Duże możliwości tworzenia list remarketingowych z poziomu Google Analytics
- Możliwość wygenerowania list podobnych odbiorców do naszych list remarketingowych
Kampanie remarketingowe polegają na kierowaniu reklam do użytkowników, którzy mieli już styczność z Twoją witryną internetową. Dzięki nim można docierać do osób, które np. odwiedziły konkretną podstronę, dodały produkt do koszyka, ale nie sfinalizowały transakcji lub dokonały zakupu w przeszłości.
Zasada ich działania jest bardzo prosta. Można to opisać następująco: użytkownik odwiedza Twoją witrynę internetową, w tym momencie ciasteczko zostaje zainstalowane w jego przeglądarce. Użytkownik opuszcza Twoją stronę i odwiedza inne. W międzyczasie Twoja reklama remarketingowa wyświetla się temu użytkownikowi, przypominając mu o Twojej marce oraz ofercie. Finalnie użytkownik wraca na stronę internetową i dokonuje zakupu lub innego typu konwersji.
Kampanie remarketingowe są niezwykle efektywne – dzięki temu, że są kierowane do użytkowników, którzy już znają Twoją markę możesz lepiej spersonalizować kolejny komunikat, który zostanie do nich skierowany. Na tym etapie istnieje realna możliwość kształtowania postaw decyzyjnych potencjalnych klientów. Pamiętaj jednak o tym, iż w celu rozpoczęcia kampani remarketingowej koniecznie jest spełnienie jednego warunku – mianowicie limitu rekordów na liście remarketingowej. Dla kampanii w wyszukiwarce jest to 1000 użytkowników, z kolei w przypadku kampanii w sieci reklamowej – 100.
Kampanie Search | Kampanie Display | Kampanie Remarke- tingowe |
|
Gdzie się wyświetla? | • Głównie sieć wyszukiwania Google • U partnerów sieci wyszukiwania |
• Sieć Google (min. YT, Gmail, Bloger, czy też Google Play) • Strony partnerów Google |
• Sieć wyszukiwania • Sieć reklamowa |
Format | tekst | grafika | grafika i tekst |
Co jest potrzebne? | treści reklam | grafiki | wgrany kod na stronie |
Dodatkowe rozszerzenia | tak | tak, częściowe | tak, częściowe |
Główny cel | sprzedaż | zasięg | sprzedaż |
Kampanie PLA | Kampanie YT | Kampanie aplikacji | |
Gdzie się wyświetla? | • Wyszu- kiwarka Google • Karta Zakupy w Google • Sieć reklamowa (w tym YT, Gmail, Google Discover) |
• Serwis YouTube • Możliwe wyświetlanie w aplikacjach i witrynach partnerów (wideo Discovery oraz In-stream) |
• Sieć wyszukiwania • Sieć reklamowa • Sieć aplikacji |
Format | produkty | wideo | tekst, grafika lub wideo |
Co jest potrzebne? | plik produktowy XML | film | tekst, grafika lub wideo |
Dodatkowe rozszerzenia | brak | brak | tak, częściowe |
Główny cel | sprzedaż | zasięg | promowanie aplikacji |
Już wiesz, co to jest Google Ads – teraz Twoja kolej!
Przeczytałeś już cały Google Ads poradnik, więc wiesz, dlaczego to właśnie Google będzie właściwą platformą do prowadzenia kampanii internetowych. Wykorzystaj jej potencjał na rzecz Twojego biznesu! Zdefiniuj swoje cele biznesowe, a następnie dobierz typy kampanii, które będą je realizować. Spraw, aby to właśnie Twoja oferta zawsze była w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie! Pamiętaj! Twoja konkurencja już na pewno tam jest!
Czujesz, że sam podołasz temu wyzwaniu, czy może chciałbyś zrobić to razem z naszymi ekspertami SEM z Delante? Zdecyduj sam i napisz do nas. Jesteśmy do Twojej dyspozycji.
Ten wpis jest aktualizacją treści z 7 marca 2018 roku.