Czym są reklamy Google Ads?

Czym są reklamy Google Ads?

W dzisiejszym artykule wyjaśnię, czym są reklamy Google Ads, gdzie się wyświetlają, jakie mają możliwości i zastosowania. Przybliżę również najczęściej używaną terminologię oraz omówię najpopularniejsze typy kampanii. Dowiedz się więcej na temat reklamy w Google!

Ostatnio na naszym blogu: Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Google Ads (reklama w Google) to system reklamowy firmy Google wyświetlający reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google oraz reklamy graficzne w sieci reklamowej. To najogólniejszy podział kampanii według typów reklamy. Według samej klasyfikacji Google należałoby ponadto uwzględnić jako osobne typy: reklamy aplikacji, reklamy wideo oraz kampanie produktowe.

Delante pomoże Ci zwiększyć sprzedaż z pomocą Google Ads

System reklamowy Google Ads, a konkretnie linki sponsorowane wyświetlane nad wynikami organicznymi były pierwszym i podstawowym modelem biznesowym firmy Mountain View. Przybliżając trochę historii wyszukiwarka miała swoją premierę w 1998 roku, a płatne wyniki wyszukiwania pojawiły się na przełomie 2000 roku i początkowo wyglądały jak na poniższym screenie.

Pierwsze reklamy Google AdWords

W ramach ciekawostki, w pierwszym okresie działania wyszukiwarki płatne linki nie cieszył się zainteresowaniem i nie było popytu na tego typu usługę. Nic nie wróżyło, że już wkrótce Google zrewolucjonizuje reklamę internetową.

Pierwszy panel administracyjny Google Ads wyglądał tak, jak na poniższym screenie:

Pierwszy Panel reklam Google AdWords

System reklam Google Ads jest cały czas rozwijany dając możliwość tworzenia zaawansowanych kampanii, umożliwiając szczegółowe targetowanie oraz dogłębne analizy. Wprowadzane na rynek są nowe rozwiązania jak np. popularne Google Shopping Ads czy promocja aplikacji. Wszystkie zmiany wprowadzane są w celu jeszcze lepszego realizowania celów przedsiębiorstwa. W 2017 roku panel administracyjny został całkowicie przebudowany i aktualnie wygląda jak na poniższym screenie:

Panel reklam Google AdWords 2017

Narzędzie Google Ads jest całkowicie darmowe (więcej o płatnościach Ads przeczytasz miw artykule na temat, ile kosztuje reklama w Google AdWords). Aby móc wyświetlać swoje reklamy należy założyć i skonfigurować darmowe konto w platformie. Wszystkie pozostałe prace na koncie polegają na jego optymalizacji w celu lepszego realizowania celów biznesowych firmy. Jednym z celów może być optymalizacja ROAS czyli poprawienie współczynnika przychodu do generowanych kosztów. Kampanie optymalizuje się poprzez zwiększanie ilości konwersji, zwiększanie wartości zamówień czy zmniejszanie kosztów. ROAS jest jednym z kluczowych wskaźników na którym opiera się optymalizację kampanii dla e-commerce.

Wynik jakości reklam Google Ads

Każda z reklam Google Ads, aby mogła zostać wyświetlona, bierze udział w licytacji z innymi reklamodawcami. Podczas aukcji pod uwagę brany jest m.in. maksymalny koszt kliknięcia jaki jesteśmy w stanie zapłacić oraz wynik jakości. W przypadku niskiego wyniku jakości nasza reklama może się nie wyświetlić lub jej wyświetlanie będzie ograniczone. Google przykłada dużą wagę do jakości reklam tak, aby były trafne dla odbiorców. Każdą reklamę czy to graficzną czy tekstową możemy np. zgłosić jeśli uznamy, że nam nie odpowiada, zasłania treść witryny czy jej częstotliwość jest zbyt wysoka. W przypadku wysokiego wskaźnika wyniku jakości mamy natomiast możliwość wyświetlania się powyżej naszej konkurencji nawet przy potencjalnie niższym koszcie kliknięcia.

Stałym elementem pracy Delante na koncie klienta Google Ads jest ciągła optymalizacja wyniku jakości poprzez stosowanie autorskich rozwiązań, przeprowadzanie testów A/B stron docelowych, reklam i słów kluczowych. Wszystkie historyczne wyniki eksperymentów są dostępne do wglądu a zastosowanie zmian uzasadnione danymi statystycznymi przeprowadzonych wcześniej eksperymentów.

System reklamowy Google Ads jest cały czas rozwijany dając możliwość tworzenia bardziej zaawansowanych kampanii, automatyzacji i targetowania.

Reklama Google: przydatna terminologia

  • Konwersja: to nic innego jak dokonanie pożądanego działania przez naszego odbiorce (takim odbiorcą może być osoba czytająca prowadzonego przez Ciebie bloga czy też potencjalny klient sklepu). W zależności od charakteru strony i wyznaczonego celu konwersją być to transakcja w sklepie, zapis na newsletter, wypełnienie formularza, pobranie e-booka czy chociażby kliknięcie w button. Konwersje możemy podzielić na makro i mikro, czyli te, które realizują bezpośrednio cel biznesowy jak np. sprzedaż w sklepie czy umówienie się na wizytę online (konwersje makro), ale także cele poboczne jak np. zaangażowanie, czas spędzony na stronie, dodanie przedmiotu do koszyka czy zapis na newsletter (konwersje mikro). Jeśli chcesz zgłębić temat, to zerknij do naszych wpisów: Zwiększanie konwersji w Google Ads na różnych etapach procesu sprzedażowego i Cele w kampaniach Google Ads – może okażą Ci się pomocne! 😉
  • Współczynnik konwersji: Wyrażany procentowo iloraz ilości konwersji do ilości kliknięć. Współczynnik konwersji często informuje nas o jakości oferty prezentowanej za pośrednictwem serwisu internetowego oraz o jakości ruchu, który prowadzi do serwisu. Możemy mierzyć średni współczynnik konwersji witryny czy średni współczynnik konwersji źródeł ruchu. Naprawdę warto śledzić ten współczynnik, ponieważ dzięki niemu możemy kontrolować to, jak bardzo nasze działania marketingowe odpowiadają temu, co sobie założyliśmy.
  • CTR: Click Through Rate (inaczej współczynnik klikalności) – wyrażany procentowo iloraz ilości kliknięć do ilości wyświetleń. Współczynnik, który informuje nas o skuteczności reklam (których celem jest maksymalizacja kliknięć). Więcej na temat wskaźnika jakim jest CTR przeczytasz w innym wpisie na naszym blogu: Jak czytać raporty Google Ads?
    Przykład: 100 (kliknięć) / 10000 (wyświetleń) * 100% = 1% CTR.
  • CPC: Cost Per Click – koszt pojedynczego kliknięcia. Model rozliczenia Google Ads w którym płacimy za pojedyncze kliknięcie. Max CPC to ustawiana w Google Ads maksymalna wartość CPC, która nie może zostać przekroczona. Rzeczywisty CPC, który płacimy, to minimalna kwota potrzebna do przelicytowania konkurenta, którego reklama wyświetla się pod naszą.
  • CPM: Cost Per Mille – koszt tysiąca wyświetleń reklamy. Model rozliczenia reklam Google Ads najczęściej stosowany w sieci reklamowej (GDN). Tym wskaźnikiem szczególnie powinieneś się zainteresować wtedy, gdy zależy Ci na budowaniu zasięgu i świadomości marki.
  • CPV: Cost Per View – koszt wyświetlenia. Model rozliczenia reklam Google Ads stosowany wyłącznie w przypadku reklam w YouTube.
  • ROAS: return on ad spend – wyrażany procentowa iloraz przychodu do kosztu. Ten wskaźnik będzie Ci najbardziej potrzebny w momencie, gdy chcesz ustalić zwrot z inwestycji w reklamę.
    Przykład: 4000zł (przychód) / 1000zł (Google Ads) * 100% = 400% ROAS
  • ROI: return on investment – zwrot z inwestycji po uwzględnieniu już wszystkic wydatków. Wyrażany procentowo iloraz zysku po odliczeniu kosztu do kosztów. Jeśli zależy Ci na obliczaniu ROI, niezbędne będzie śledzenie konwersji. Jeśli nie do końca dostrzegasz różnicę pomiędzy ROAS a ROI, to koniecznie zajrzyj do wpisu: ROAS i ROI w Google Ads.
    Przykład: [4000zł(przychód)-1000zł (Google Ads)-2000zł(koszty)] / [1000zł(Google Ads)+2000zł (koszty)]*100%=33%
  • CPA: cost per action – koszt konwersji, koszt akcji. CPA to jeden z kluczowych wskaźników do mierzenia efektywności. Najprościej mówiąc CPA mówi nam, ile musimy zapłacić za wykonanie jednej akcji (np. pobranie e-booka czy zakup produktu w sklepie).
    Przykład: kampania wygenerowała 10 transakcji przy koszcie 200zł. CPA wynosi 20zł.
  • GDN: Google Display Network czyli sieć reklamowa Google Ads obejmująca swoim zasięgiem wydawców treści uczestniczących w programie Google AdSense (Onet, WP, Gazeta.pl, Interia.pl, blogi i strony tematyczne) oraz serwisy Google (Youtube, Bloger, Gmail). GDN obsługuje cztery formaty reklam: reklamy elastyczne. graficzne, angażujące i reklamy w Gmailu. Więcej na temat GDN dowiesz się z definicji: Co to jest GDN? i wpisów: Metody kierowania w sieci GDN Google Ads oraz Jak tworzyć grafiki do internetu? Tajniki banerów GDN.
  • PLA: Product Listing Ads – kampanie produktowe w wyszukiwarce (omówione szerzej w dalszej części artykułu).
  • GMC: Google Merchant Center – narzędzie Google, system zarządzania plikiem produktowym wykorzystywanym na potrzeby PLA oraz remarketingu dynamicznego. Zastanawiasz się, jakie korzyści może Ci dać to narzędzie? Koniecznie sprawdź definicję Google Merchant Center.
Komentarz specjalisty

Reklama w Google to świetny sposób na szybkie dotarcie do szerokiego grona odbiorców i, co więcej, pozyskanie klientów. Jeżeli chcesz, aby reklamy były jak najbardziej skuteczne, przede wszystkim musisz pamiętać o tym, by dobrze określić swoją grupę docelową. To właśnie ten zabieg będzie fundamentem Twoich dalszych działań i kluczem do finalnego sukcesu reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania.

Karolina Piech Delante
Karolina Piech
SEM Specialist

Różne kampanie reklam Google Ads

Na wstępie tego artykułu został przedstawiony ogólny podział na typy kampanii w sieci reklamowej Google. Poniżej znajduje się znacznie bardziej rozbudowany schemat kampanii Google Ads. Każdy z typów zostanie pokrótce omówiony.

Szczegółowy diagram reklam Google Ads

Czym są reklamy Google Ads w sieci wyszukiwania?

Paid Search, płatne wyniki wyszukiwania, płatne linki reklamowe, płatne linki, linki sponsorowane, reklama w wyszukiwarce to najpopularniejsze określenia dla tej formy reklamy. Reklamy Ads wyświetlają się w formie tekstowej zawierają Nagłówek, Opis, Wyświetlany adres URL, rozszerzenia. Reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce Google na zdefiniowane w panelu administracyjnym słowa kluczowe.

Reklamy Ads w sieci wyszukiwania

Reklamy Google Ads mogą się również wyświetlać u partnerów sieci wyszukiwania (setki serwisów a w tym takie jak wyszukiwarka: Onet, Interia, WP czy YouTube).

Dlaczego warto uruchomić kampanie w sieci wyszukiwania:

  • Dotarcie do użytkowników szukających twoich produktów lub usług
  • Elastyczne budżety
  • Rozliczenie w oparciu o koszt pojedynczego kliknięcia
  • Rozbudowany system optymalizacji kampanii
  • Możliwość tworzenia rozszerzeń reklam
  • Reklamy typu tylko połączenie telefoniczne
  • Wyświetlanie reklam w mapach Google
  • Wyświetlanie reklam u partnerów wyszukiwania
  • Zaawansowane opcje dopasowania słów kluczowych
  • Zaawansowane ustawienia społecznościowe
  • Zaawansowane możliwości ustawienia harmonogramów
  • Przeprowadzanie eksperymentów
  • Zaawansowane opcje lokalizacji
  • Rozszerzenia lokalizacji
  • Rozszerzenia połączeń
  • Rozszerzenia cen i rozszerzenia promocji
  • Rozszerzenia automatyczne
  • Wykluczanie adresów IP
  • Możliwość wykorzystania list remarketingowych RLSA
  • Zaawansowane funkcje tworzenia reklam tekstowych (Funkcja IF, KeyWord Insertion Tool, Funkcja CountDown, korzystanie z danych zewnętrznych)

Czym są reklamy w produktowe?

Kampanie produktowe, reklamy produktowe, PLA, GMC, merchant center to najpopularniejsze określenia dla tej formy reklamy. Reklamy zawierają zdjęcie produktu, nazwę produktu, adres sklepu, cenę, opis czy formę dostawy. Reklamy produktowe wyświetlają się w sieci wyszukiwania Google, podobnie jak reklamy tekstowe. Różnica polega na tym, że nie dobieramy ręcznie słów kluczowych na które chcemy się wyświetlić – są one generowane automatycznie na podstawie przesłanego do osobnej usługi GMC (Google Merchant Center) pliku produktowego. Plik produktowy zawiera listę produktów a w tym opis i tytuł na podstawie którego generowane są słowa kluczowe. Reklamy dodatkowo wyświetlają się w sieci partnerów wyszukiwania, w tym na Youtube czy w zakupach Google.

Reklamy Google Ads w zakupach google

Jako że reklamy wyświetlają się na automatycznie zdefiniowane słowa kluczowe, istnieje potrzeba optymalizacji kampanii poprzez stosowanie wykluczeń czy odpowiednie dostosowanie pliku produktowego. Plik jest optymalizowany przez agencję poprzez dodanie etykiet niestandardowych, optymalizację opisów czy tytułów produktów.

Dlaczego warto uruchomić kampanie produktowe:

  • Większy zasięg reklamy w sieci wyszukiwania
  • Wyższe wskaźniki efektywności w tym często wyższa konwersja
  • Wyświetlanie produktów w Google zakupy, YouTube oraz sieci partnerów Google
  • Łatwość prowadzenia i optymalizacji kampanii
  • Zaawansowane możliwości konfigurowania plików produktowych
  • Skuteczne metody optymalizacji ROAS
  • Możliwość ustawiania stawek na poziomie pojedynczego produktu
  • Wykluczanie adresów IP
  • Możliwość wykorzystania list remarketingowych RLSA
  • Zaawansowane ustawienia społecznościowe
  • Zaawansowane możliwości ustawienia harmonogramów
  • Zaawansowane raportowanie i konkurencyjne dane

Czym są reklamy w sieci reklamowej?

Reklamy w sieci GDN to reklamy tekstowe, graficzne, wideo, html5 wyświetlane w sieci Google oraz na stronach partnerów Google. Wewnętrzna sieć Google to m.in. YouTube, Gmail, Bloger czy Google Play. Sieci partnerów obejmują swoim zasięgiem ponad 90% użytkowników internetu i są to zarówno serwisy największych wydawców jak Onet, WP, gazeta.pl czy Interia, ale również serwisy dowolnego właściciela strony internetowej, który chce zarabiać na pozyskanych odwiedzinach. Osoba taka najczęściej uczestniczy w programie AdSense.

Reklama Google Ads w sieci GDN

Sieć reklamowa Google Ads daje możliwości bardzo szczegółowego kierowania reklam. W zależności od przyjętej przez nas strategii, reklamy możemy kierować biorąc pod uwagę kontekst tematykę czy słowa kluczowe witryn oraz behawioralnie koncentrując się na danych demograficznych czy zainteresowaniach i aktywnościach odbiorców. Zakres możliwości jest bardzo duży a same metody kierowania możemy między sobą łączyć wybierając sposób kierowania zawężający zasięg lub modyfikując stawki dla poszczególnych typów.

Dlaczego warto uruchomić kampanie w sieci reklamowej:

  • Zasięg ponad 90% internetu – idealne narzędzie do budowania rozpoznawalności marki
  • Zaawansowane możliwości kierowania reklam
  • Tworzenie reklam remarketingowych w tym remarketingu dynamicznego
  • Wykluczanie adresów IP
  • Zaawansowane ustawienia społecznościowe
  • Zaawansowane możliwości ustawienia harmonogramów
  • Zaawansowane raportowanie i konkurencyjne dane
  • Rozszerzenia lokalizacji
  • Rozszerzenia połączeń
  • Reklamy w aplikacjach, Gmailu, Youtube
  • Możliwość tworzenia reklam z wykorzystaniem gotowych szablonów
  • Łączenie różnych typów kierowania
  • Konkurencyjne stawki

Czym są reklamy aplikacji?

Reklamy aplikacji Google Ads są usługą polegającą na promowaniu pobrania aplikacji. Reklamy wyświetlają się w: sieci wyszukiwania (wezwanie do działania i akcja pobierz aplikację), sieci reklamowej oraz w aplikacjach.

Dlaczego warto uruchomić kampanie promocji Aplikacji:

  • Skuteczna forma promocji aplikacji
  • Możliwość tworzenia zaawansowanych list remarketingowych
  • Łatwość mierzenia celu – pobranie aplikacji
  • Promocja w Google Play

Czym są reklamy wideo?

Reklamy wideo są formą promocji materiałów wideo opublikowanych w serwisie Youtube. Podstawowe formaty to reklama w przerywniku, możliwa do pominięcia po 5sec oraz promocja filmu w wyszukiwarce serwisu. Reklamy w przerywniku, zwane In-Stream, posiadają dodatkowo możliwość konfigurowania baneru towarzyszącego lub promocji produktów. Kampanie wideo rozliczane są w modelu CPV – Cost Per View.

Dlaczego warto uruchomić kampanie wideo:

  • Generowanie odwiedzin z drugiej największej wyszukiwarki na świecie
  • Niski koszt wyświetlenia filmu
  • Duże możliwości kierowania
  • Baner towarzyszący, promocja produktów

Czym są reklamy remarketingowe?

Kampanie remarketingowe mogą być wyświetlane zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej. W sieci wyszukiwania zwane są RLSA i polegają na dostosowaniu stawek dla określonych grup, wykluczeniu grup odbiorców lub kierowaniu reklam wyłącznie na określone grupy. Możemy również modyfikować treści reklam dla odpowiednich list remarketingowych. W przypadku reklam w sieci reklamowej możemy kierować reklamy tylko na określone listy lub dostosować dla nich stawki.

Remarketing reklam Google AdWords

Dodatkową funkcją w sieci reklamowej są reklamy dynamiczne wyświetlające produkty z przekierowaniem na konkretne strony produktów przeglądane przez odbiorców.

Remarketing dynamiczny reklam Google Ads

Dlaczego warto uruchomić kampanie remarketingowe:

  • Personalizacja komunikatów
  • Wysoka skuteczność
  • Duże możliwości tworzenia list remarketingowych z poziomu Google Analytics
  • Możliwość wygenerowania list podobnych odbiorców do naszych list remarketingowych

FAQ

Najprościej mówiąc, reklamy w Google (Google Ads) to system reklamowy firmy Google, który wyświetla reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google, a także reklamy graficzne w sieci reklamowej. Podział na typy kampanii w Google Ads możesz zobaczyć na poniższym wykresie:

Diagram reklam google adwords

Na etapie planowania działań marketingowych ważna jest znajomość poszczególnych metod kierowania reklam w Google oraz możliwości ich praktycznego wykorzystania tak, aby kampania w sieci reklamowej Google jak najlepiej realizowała cele biznesowe przedsiębiorstwa.

Reklamy Google Ads mają wiele zalet. Należą do nich między innymi:

  • precyzyjne kierowanie reklam,
  • ścisła kontrola kosztów,
  • szczegółowy pomiar efektów,
  • precyzyjny wybór celów kampanii,
  • zasięg sieci reklamowej do 90% użytkowników internetu,
  • wysoko konwersyjny ruch,
  • efekty szybciej niż w SEO,
  • możliwość personalizacji treści,
  • dodatkowe rozszerzenia czy formaty,
  • reklama jest widoczna w mapach,
  • większe zaangażowanie dzięki wielu formatom,
  • reklama w serwisach Google: Gmail, YouTube czy Bloger,
  • możliwość analizy konkurencji.

Jasne, że tak! Pozycjonowanie i Google Ads bez wątpienia wzajemnie się uzupełniają. Mają jeden wspólny cel, do którego każda z tych strategii prowadzi w nieco inny sposób. W Delante obserwujemy, że prowadzone jednocześnie, Google Ads i SEO naprawdę potrafią zdziałać cuda – można powiedzieć, że reklama w płatnych wynikach wyszukiwania jest swoistym wsparciem dla wszelkich działań SEO.

Najlepsze efekty możemy zauważyć wtedy, gdy strategia marketingowa zawiera oba te elementy. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że jeżeli rozpoczniemy działania Google Ads i SEO w jednym czasie, to już od początku zaznaczamy swoją obecność w sieci i uświadamiamy użytkowników (zarówno tych, którzy korzystają z wyników organicznych, jak i tych, którzy sięgają po te płatne) o naszym istnieniu.

(15)
Autor
Senior SEM Specialist - Adrian

Senior SEM Specialist

Specjalista SEM od 2009 roku zawodowo związany z marketingiem internetowym. Specjalizujący się w performance marketingu, optymalizacji konwersji i analizie danych. Doświadczenie zdobywał w pracy zarówno po stronie agencji jak i klienta. Pasjonat kolarstwa szosowego i biegów górskich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Słyszałeś o pozycjonowaniu w Google? Masz świadomość, że konkurujące z Tobą firmy inwestują w takie działania i w związku z tym ich strony pojawiają się na wysokich pozycjach w wynikach organicznych na istotne dla Ciebie frazy? Dzięki temu marki te prawdopodobnie docierają do wielu klientów. Mimo tej wiedzy boisz się inwestować w SEO? Czy masz się przed czym wzbraniać? Sprawdziliśmy, dlaczego przedsiębiorcy obawiają się SEO.

Czytaj więcej
Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Działania SEO to złożony proces, na który składa się wiele czynników. Jednym z nich bez wątpienia są treści publikowane na stronie wraz z odpowiednią optymalizacją. Aby ułatwić sobie to zadanie, można wykorzystać różnorodne narzędzia, które usprawnią tworzenie treści i polepszą ich jakość pod kątem SEO. Jednym z nich jest edytor tekstów oferowany przez narzędzie Semstorm. Sprawdzimy, czy warto z niego korzystać!

Czytaj więcej