Jak zwiększyć współczynnik CTR w wynikach organicznych?

Jak zwiększyć współczynnik CTR w wynikach organicznych?

W zależności od tego, jaką pozycję Twoja strona zajmuje na dane zapytanie w Google, inny jest współczynnik CTR. Oczywiście zależy Ci na tym, aby liczba przekierowań z organicznych wyników wyszukiwania była jak największa – awans na wyższą pozycję nie jest jedynym sposobem na poprawienie tego wskaźnika. Podejmując przeróżne kroki, możesz go podwyższyć. Sprawdź, jak zwiększyć współczynnik CTR w wynikach organicznych.

Spis treści

Dlaczego warto walczyć o wyższy CTR w SERP-ach?

Może się wydawać, że skoro udało Ci się osiągnąć pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania, to prawie każdy, kto wpisze daną frazę w Google, kliknie Twoją stronę. Niestety, ale tak nie jest, a wpływa na to wiele czynników.

W zależności od tego, jaką wprowadzisz frazę, SERP-y mogą wyglądać zupełnie inaczej. Np. na górze mogą się wyświetlać cztery reklamy z Google Ads, a następnie trzypak wyników lokalnych z Google Maps. Zatem witryna, która zajmuje pierwszą pozycję w wynikach organicznych, w praktyce jest dopiero 8. stroną na liście witryn. Oczywiście wielu użytkowników Google omija reklamy, ale nie zmienia to faktu, że ich pojawianie się ma istotny wpływ na CTR.

Ile wynosi średni CTR w zależności od pozycji w SERPach? Tego możesz się dowiedzieć z analizy przeprowadzonej przez Senuto.

ctr w wynikach organicznych w statystykach
Źródło: https://www.senuto.com/pl/blog/ctr-seo/

Ogromny wpływ na CTR ma to, co internauta widzi w SERP-ach. Ciekawych danych na ten temat dostarcza advancedwebranking.com. Możesz dowiedzieć się, ile wynosi CTR w zależności od tego, jak wyglądają SERP-y dla danego zapytania. Co więcej, możesz również sprawdzić dane historyczne.

ctr w organicznych wynikach i dane historyczne
Źródło: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

Dlaczego powinieneś walczyć o wyższy CTR w wynikach organicznych? Wzrost tego współczynnika oznacza, że Twoją stronę odwiedzi więcej internautów. Każde odwiedziny to szansa na pozyskanie zapytania od klienta, zamówienie produktów w sklepie WWW, dołączenie do newslettera, czyli możliwość osiągnięcia oczekiwanych rezultatów.

Jak zwiększyć współczynnik klikalności CTR w wynikach organicznych?

Zerknij do SERP-ów. Nie jest tak, że każdy wynik, który widzisz, wygląda identycznie. Pojawiają się tam różne elementy, dzięki którym pewne pozycje rzucają się w oczy, co prawdopodobnie powoduje, że klikasz je mimo tego, że nie znajdują się na pierwszym miejscu na daną frazę. Wyróżnianie się w SERP-ach to jeden z kroków do osiągnięcia oczekiwanego celu. Sprawdź, jak poprawić organiczny współczynnik CTR.

Dodaj spis treści do artykułu

Być może często spotykasz się z zastosowaniem spisów treści w artykułach, czyli odnośników z kotwicami, które najczęściej prowadzą do poszczególnych nagłówków w contencie.

Jeśli chodzi o zastosowanie spisu treści, to poza tym, że ułatwia on internaucie nawigację i wyszukanie oczekiwanej treści, to zastosowanie tego rozwiązania przynosi jeszcze jedną korzyść – dzięki temu w wynikach wyszukiwania pod daną stroną mogą się wyświetlić dodatkowe odnośniki, prowadzące właśnie do poszczególnych kotwic. Tym sposobem taki wynik w SERP-ach zajmuje więcej miejsca i bardziej rzuca się w oczy.

dodatkowe odnośniki a poprawa ctr

Zastosuj emoji

Emoji to piktogramy, grafiki, które mogą się wyświetlać w SERPach – “mogą”, ponieważ wyszukiwarka nie daje gwarancji, że na pewno się pojawią w wynikach wyszukiwania. Warto jednak rozważyć korzystanie z nich.

Czy wiesz, że Google daje możliwość wyszukiwania po emoji? Wystarczy, że skopiujesz taki piktogram i wkleisz w pole, w które wpisujesz zapytanie. W efekcie wyświetlą Ci się strony, na których on się znajduje. Oto, jak wygląda przykładowy wynik w Google wzbogacony o emoji:

ctr w organicznych wynikach a emoji

Tylko których emoji użyć, aby rzeczywiście przełożyło się to na poprawę CTR? Przede wszystkim związanych z działalnością. Natomiast z medium.com dowiesz się, jakie są najpopularniejsze piktogramy, a także – które najbardziej przekładają się na poprawę CTR.

emoji wpływające na poprawę ctr
Źródło: https://medium.com/@optimistics/why-you-need-to-use-emojis-in-your-seo-strategy-e0c8dc4bd499

Zastosuj FAQPage

Prawdopodobnie spotkałeś się w SERP-ach z wynikami, pod którymi wyświetla się kilka pytań. Możesz w nie kliknąć i sprawdzić odpowiedź bez konieczności przechodzenia na stronę. Taki efekt możesz uzyskać dzięki danym strukturalnym.

FAQ musi być odpowiednio osadzone na stronie. Wytyczne co do zastosowania tego rozwiązania znajdziesz w materiałach od Google. Jeśli chodzi o wdrożenie FAQPage, to masz różne możliwości. Stosunkowo prostym sposobem jest skorzystanie z generatora. Wystarczy, że dodasz poszczególne pytania, a następnie skopiujesz kod i wkleisz go na stronie.

ctr w wynikach organicznych a faqpage

Jaki przyniesie to efekt? W SERP-ach mogą wyświetlić się następujące informacje:

faq zwiększa ctr w organicznych wynikach

Czy w każdym przypadku wpłynie to pozytywnie na CTR? Niestety, ale nie. Weź pod uwagę, czego szuka użytkownik. Jeśli odpowiedź na pytanie znajdzie bez przejścia na stronę, z wyświetlonego FAQ, to prawdopodobnie nie odwiedzi witryny i efekt będzie odwrotny do oczekiwanego. Dlatego przemyśl, jakie pytania i odpowiedzi tam umieścisz.

Optymalizuj title i description

Treść meta description, czyli opisu strony, nie jest czynnikiem rankingowym (co więcej, Google nie zawsze wyświetli taką treść, jaką ustawimy), ale mimo wszystko warto ją optymalizować, tak, aby zachęcić internautę do kliknięcia. Opisz, co użytkownik znajdzie na stronie, zastosuj CTA.

Warto również optymalizować pierwszy element opisowy, który znajduje się w witrynie, np. lead wpisu na blogu, gdyż często to właśnie on jest wyświetlany przez Google jako zapowiedź tego, o czym jest mowa na stronie. Dlatego w tej treści możesz np. stawiać pytania, które mogą zachęcić internautę do zapoznania się z serwisem.

pomozemy-zwiekszyc-ctr-baner

Kolejnym elementem jest title. Jeszcze kilka tygodni temu w wynikach wyszukiwania wyświetlały się takie tytułu SEO, jakie ustawiliśmy w znaczniku meta, poza wyjątkami. Obecnie Google zmienia większość z nich – jak wyliczył MOZ, dotyczy to 58 proc. przypadków. Możesz jednak podjąć pewne kroki, aby zmniejszyć ryzyko takiej modyfikacji:

  • Użyj w treści title najpopularniejszej frazy dla danego contentu, tj. najczęściej wyszukiwanej.
  • Stosuj w miarę możliwości krótkie tytuły – postaraj się, aby nie zajmowały więcej niż 650 px. Co ciekawe, Google pod tym względem jest bardziej łaskawe w przypadku wyników mobilnych – wyświetla wybrany przez właściciela witryny tytuł.
  • Unikaj powtarzania w title tych samych słów.
  • Unikaj stałych elementów w title – jeśli są one schematyczne, różnią się np. tylko jednym słowem, to prawdopodobnie Google je zmieni.

Wiesz już, co robić, aby zwiększyć szansę na wyświetlenie przez Google takiego tytułu, na którym Ci zależy. Umieść w nim istotne słowa kluczowe – niech internauta widzi, co może znaleźć w treści artykułu. To powoduje, że CTR może być większy. Warto stosować frazy z długiego ogona, które są bardziej opisowe i lepiej przekazują użytkownikowi Google, jaki content jest pod danym adresem.

Korzystaj ze zdjęć we wpisach

Dzięki temu możesz zaistnieć nie tylko w Google Grafika – możesz również poprawić CTR w wynikach organicznych. Zwróć uwagę na to, że fotografie wyświetlają się także we fragmentach z odpowiedzią:

ctr w organicznych wynikach a grafiki

Ponadto Google dla wielu zapytań dodaje w SERP-ach wyniki z Google Grafika.

ctr a wyniki w google grafika

Zadbaj o to, aby prezentowana grafika była wysokiej jakości i zachęcała do zapoznania się z materiałem – to również może pozytywnie rzutować na CTR w organicznych wynikach.

Używaj opisowych adresów URL

To kolejny element, którym możesz zwrócić uwagę użytkownika. Niech w adresie znajduje się ważne słowo kluczowe, które przekazuje, co internauta znajdzie na stronie. Np. w WordPress możesz wygodnie dostosować adres URL do swoich potrzeb przy dodawaniu wpisu.

opisowe adresy URL

Wykorzystaj fragmenty rozszerzone

Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania Twoja strona w Google może skutecznie rzucać się w oczy. W SERP-ach mogą wyświetlać się dodatkowe informacje, takie jak cena produktu, jego ocena w formie gwiazdek, stan magazynowy, liczba opinii.

fragmenty rozszerzone a ctr

Pojawiać się mogą także inne informacje – np. w przypadku wpisu blogowego dane autora i data dodania contentu. To skuteczny sposób na to, by poprawić CTR w organicznych wynikach. Jak wdrożyć takie rozwiązanie na stronę? W przypadku systemu WordPress możesz skorzystać z wielu wtyczek. Innym sposobem na oczekiwany efekt jest użycie darmowego generatora Schemy.

Użyj tabeli HTML

W SERP-ach może pojawić się również dodatkowa linia z informacjami pod konkretnym wynikiem z innych powodów niż zastosowanie danych strukturalnych. Taki efekt można uzyskać dzięki tabeli z najważniejszymi danymi. Nie ma gwarancji, że Google wyświetli każdą tabelę, a raczej dane z niej i każdą ujętą w niej treść, natomiast może to być skuteczny sposób na poprawienie CTR. Zerknij poniżej, jak wygląda taka tabela na stronie:

ctr w wynikach organicznych a tabela HTML
Źródło: https://wiedzmin-archive.fandom.com/wiki/Wied%C5%BAmin_(ksi%C4%85%C5%BCka)

A oto, jaki dało to efekt w SERP-ach. Wprawdzie widoczny będzie tylko jeden element, ale to już wyróżni stronę w wynikach wyszukiwania.

tabela html w SERP-ach

Jak zwiększyć współczynnik CTR? – podsumowanie

Sposobów na podniesienie klikalności Twojej strony jest wiele. Nie jest jednak tak, że zastosujesz wszystkie i Google pokaże je w SERP-ach. Testuj poszczególne rozwiązania i sprawdzaj, jak wpływają one na CTR. Np. emoji w niektórych branżach mogą nic nie dać, natomiast w innych przyniosą znakomite rezultaty.

Bezdyskusyjnie warto pracować nad poprawieniem organicznego współczynnika  CTR – możesz dzięki temu zwiększyć ruch z wyników organicznych.

FAQ

Wykorzystaj do tego Google Search Console. Kliknij zakładkę „Skuteczność”, a następnie wybierz, aby wśród wyświetlanych danych znajdował się CTR. Zwracaj uwagę na wyniki odbiegające od normy.

Zerknij na poniższy screen. Widzisz CTR dla pozycji 1. wynoszący od 5 do 75 proc. Co wpłynęło na najgorszy rezultat? W przypadku tej frazy intencją użytkownika jest znalezienie mapy i dlatego klika on jedną z wyświetlonych grafik, a nie stronę, która znajduje się na pierwszej pozycji.

Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. Skup się przede wszystkim na tych stronach, na których rezultat jest najsłabszy, ale warto również przyjrzeć się tym, w przypadku których jest całkiem dobry – najczęściej da się coś poprawić.

zwiększanie współczynnika CTR a Google Search Console

Przyczyny mogą być różne – problem może wynikać choćby z ceny prezentowanej w SERP-ach. Załóżmy, że u Ciebie produkt kosztuje 100 zł, a u innych sprzedających 50, 60 czy 70 zł. Wszystkie te kwoty widać w wynikach wyszukiwania. Skoro to ten sam produkt, to prawdopodobnie internauta sprawdzi te najtańsze oferty.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej