Pozycjonowanie – za efekt czy abonament?

Pozycjonowanie – za efekt czy abonament?

Wiele firm planujących zwiększyć widoczność swoich stron internetowych zastanawia się, jaka metoda rozliczeń jest najkorzystniejsza – pozycjonowanie za efekt czy abonament? Poniżej przedstawimy charakterystykę oraz wady i zalety obu rozwiązań z punktu widzenia klienta i firmy pozycjonującej.

Ostatnio na naszym blogu: Ograniczenia w Google Moja Firma przez COVID-19

Wiele firm planujących zwiększyć widoczność swoich stron internetowych zastanawia się, jaka metoda rozliczeń jest najkorzystniejsza – pozycjonowanie za efekt czy abonament? Poniżej przedstawimy charakterystykę oraz wady i zalety obu rozwiązań z punktu widzenia klienta i firmy pozycjonującej.

Na czym polega pozycjonowanie za efekt?

Polega na podpisaniu z klientem umowy, w której płaci on dopiero w momencie, gdy dana fraza zostanie wypozycjonowana na obiecaną pozycję w wyszukiwarce. Model ten był przed laty bardzo popularny i dobrze się sprawdzał. Dziś jednak, kiedy wzrosła konkurencja i procesy pozycjonujące stały się bardziej złożone i skomplikowane, znacznie trudniej jest przewidzieć rezultaty pozycjonowania za efekt.

Plusy

Niewątpliwie plusem takiego rozwiązania jest działanie zgodne z przyzwyczajeniami klientów, którzy przywykli do płacenia za efekt. Również bardzo prosty model rozliczeń sprawia, że taki sposób kalkulacji dla wielu wydaje się kuszący.

Minusy

Pozycjonowaniu za efekt nie brakuje jednak wad. Częstą praktyką wśród firm oferujących taki model płatności jest proponowanie klientowi fraz, które ze względu na małą konkurencyjność są łatwe do pozycjonowania, ale z praktycznego punktu widzenia nieprzydatne. Niewielkie znaczenie ma to, że wybrane słowa kluczowe znajdują się na najwyższych pozycjach, kiedy mało kto wpisuje je w przeglądarkę.
Niektóre firmy pozycjonujące za efekt sięgają po jeszcze inne rozwiązanie: aby usługa szybko zaczęła przynosić zyski, używają technik zwanych jako black hat seo, czyli taktyk pozycjonowania i optymalizacji stron, które pozwalają szybko osiągnąć wysokie pozycje bez stosowania się do etycznych zasad pozycjonowania. W efekcie osiągają pożądane wyniki, ale tylko do czasu otrzymania filtra lub kary od Google. Najczęściej trwa to jednak kilka miesięcy i do tego czasu pozycjoner może otrzymywać wynagrodzenie. Po wykryciu szkodliwej działalności przez wyszukiwarkę firma pozycjonująca zaprzestaje usług, klient natomiast pozostaje ze stroną, której z powodu blokady Google niezwykle trudno jest wypozycjonować na nowo.
Model rozliczeń za efekt to także problemy dla samego pozycjonera, który zmuszony jest inwestować własne środki i podejmować ryzyko finansowe do czasu osiągnięcia pożądanych efektów.

Pozycjonowanie za efekt czy za abonament

Co to jest pozycjonowanie za abonament?

Polega na uzgodnieniu miesięcznej stawki, którą klient płaci przez określony czas. Opłata jest stała niezależnie od wyników i ilości prac. Zamawiający powinien systematycznie otrzymywać raporty z postępów w zwiększaniu pozycji strony. Dzięki temu ma czarno na białym informacje o tym, za co płaci.

Plusy

Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim to, że klient ma całkowitą dowolność w doborze słów, które będą pozycjonowane. Agencje podejmują się pracy nad każdą, prostą i trudną frazą, uczciwie doradzając, które z nich będą najkorzystniejsze dla zamawiającego. Dzięki stałemu przychodowi co miesiąc, są w stanie strategicznie rozplanować działania, które w przypadku wymagającego regularnych czynności pozycjonowania, przynoszą lepsze efekty.

Coraz więcej firm oferuje także możliwość rozliczenia hybrydowego. Polega ono na dodaniu do stałej opłaty abonamentowej systemu premii, ale tylko w przypadku gdy dana pozycja znajdzie się w TOP 10. Takie rozwiązanie również jest korzystne dla obu stron, ponieważ nie wymaga od klienta płacenia horrendalnych cen, gdy pozycje nie są najwyższe i dodatkowo motywuje pozycjonera do pracy, nagradzając go w przypadku najlepszych efektów.

Minusy

Pozycjonowanie za abonament niesie ze sobą pewne wady. Główną z nich jest możliwa presja wywierana ze strony klienta, który może mieć wrażenie, że mimo iż płaci, nie widzi namacalnych efektów pozycjonowania. W tym celu firmy zajmujące się podwyższaniem pozycji strony w Google, powinny dostarczać swoim klientom raporty i pozwalać im monitorować postępy.

 

pozycjonowanie-za-abonament

W przeszłości pozycjonowanie za efekt w TOP 10 było możliwe i korzystne dla obu stron, dziś jednak jest już przeżytkiem. Nieustannie udoskonalane algorytmy Google i rosnąca konkurencja w walce o pozycje sprawia, że taki model rozliczeniowy niesie ze sobą więcej wad niż zalet zarówno dla klienta, jak i pozycjonera. Znacznie sprawiedliwszym i korzystniejszym dla obu stron rozwiązaniem jest pozycjonowanie za abonament, które skupia się na wyborze najlepszych dla klienta fraz i dzięki stałemu budżetowi jest w stanie strategicznie rozplanować je w czasie.

 

  0 / 5 ( 0 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Comments (3)
  1. W pozycjonowaniu za defekt problemem jest także personalizacja wyników, trudności w ustaleniu faktycznej pozycji (nie ma czegoś takiego!), różna i zmienna ilość wyników na pierwszej stronie, różne elementy knowledge graph, rozszerzenia wyników, mapki w różnej postaci, etc.
    Sam „efekt” jest źle zdefiniowany, ale ktoś kiedyś klientom wmówił, że jak będą w topach, to cud, miód i emerytura pod palmami… 😉

    1. Dzisiaj każda umowa pozycjonowania w rozliczeniu za efekt powinna zawierać zapis określający dla jakich parametrów wyszukiwania będą brane wyniki. Czyli czy podczas wyszukiwania będzie symulowana dokładna lokalizacja użytkownika, wersja językowa wyników, czy będą zliczane pozycje z map, wiadomości itd. Więc definicję efektu powinna zawierać umowa między firmą pozycjonującą, a klientem. Jeśli jednak umowa nie posiada takiej definicji to wyniki powinny być brane z wyszukiwań dla których zastosowano standardowe i ogólne parametry.

      1. Generalnie wiadomo, że dyskusje na temat metod rozliczenia będą zawsze budzić kontrowersje.
        Prawda jest taka, że dopiero zaczynamy w Polsce być świadomi, tego co funkcjonuje na Zachodzie (Europy + USA), że abonament jest najlepszym sposobem rozliczenia pozycjonowania. Jeśli firma pozycjonująca zagłębi się w biznes klienta to jest w stanie zwiększyć mu ruch na stronie, zwiększyć konwersje, rozpoznawalność marki.
        Rozliczanie za pozycje często prowadzi po prostu do wyboru „kreatywnych” fraz, na które klient wpadnie w TOP10. Nie ma mowy o konwersji czy wartościowym ruchu organicznym.
        Ja jestem obecnie najbliżej hybrydowych rozwiązań – z doborem wartościowych fraz (wykorzystując GA, SC jako bazę) i edukacji jak powinno prawdziwe, analityczne SEO wyglądać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.