Pozycjonowanie – za efekt czy abonament?

Pozycjonowanie – za efekt czy abonament?

Jeśli planujesz współpracę z firmą SEO i zastanawiasz się, jaką metodę rozliczenia wybrać – ten artykuł jest dla Ciebie. Poznaj wady i zalety obu rozwiązań, zarówno z punktu widzenia klienta, jak i współpracującej z nim agencji, i wybierz rozwiązanie najlepsze dla Twojej firmy.

Spis treści:

Wybierając agencję SEO, z którą będziesz współpracować, rozważasz całe mnóstwo aspektów – stworzyliśmy kiedyś artykuł o tym, jak wybrać firmę SEO, dlatego tu tylko napomkniemy, że do podstawowych tematów oprócz rodzaju umowy czy form raportowania i wygody kontaktu ze specjalistami zdecydowanie należy właśnie forma rozliczenia. Jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu pozycjonowanie płatne za efekt było popularne w świecie SEO. Dziś przez wiele nieczystych praktyk pozycjonerów jego renoma została zachwiana, co nie oznacza, że jest ono złym rozwiązaniem z góry skazanym na porażkę, podczas gdy pozycjonowanie za abonament – idealną formą rozliczenia, w której na klienta nigdy nie czekają niechciane haczyki. Dlatego właśnie przedstawimy tu zarówno wady, jak i zalety obu stron, byś mógł wybrać taki model rozliczenia, w którym Twoja firma będzie bezpieczna, a agencja SEO będzie mieć przestrzeń na działanie.

Dlaczego model rozliczenia ma znaczenie i co musisz wiedzieć, by podjąć dobrą decyzję?

Od tego, jaki model rozliczenia pozycjonowania wybierzesz, często zależą efekty, jakie zobaczysz – zarówno ich rodzaj (krótko- lub długofalowe), jak i skala (niewielki zysk lub wysokie ROI). Wśród właścicieli firm powszechne jest liniowe myślenie: widoczne efekty SEO = zysk i sprzedaż. W sieci krąży mnóstwo ofert, w których przeczytamy, że za doprowadzenie kilkunastu fraz do TOP10 zapłacimy naprawdę niewielką kwotę – decydując się na współpracę ze specjalistą SEO czy agencją musimy mieć jednak świadomość tego, że fraza frazie nierówna, ponieważ nie każde słowo kluczowe ma odpowiedni wolumen czy potencjał sprzedażowy – a o tym oferta już nie wspomina.

Z drugiej strony trudno dziwić się temu, że właściciele sklepów internetowych nie chcą czekać długo na efekty i takie propozycje mimo wszystko wydają się kuszące w opozycji do płacenia co miesiąc za wykonywaną przez specjalistów pracę, której efekty zobaczymy dopiero po pewnym czasie. Niezmiennie przypominamy jednak, dlaczego SEO to proces, a nie tymczasowe działanie, i staramy się edukować wszystkie osoby, które planują inwestować w pozycjonowanie, by mogły podejmować świadome wybory. Piszemy o tym, bo odpowiedni mindset przy wyborze modelu rozliczenia wydaje się szczególnie istotny – bez wystarczającej wiedzy łatwo jest dać się namówić na obietnice bez pokrycia (szybkie efekty za małe pieniądze) czy nieproporcjonalnie duże zobowiązania (umowy abonamentowe na wiele miesięcy bez możliwości wcześniejszego ich przerwania).

Odpowiedzialna decyzja to w SEO podstawa – pamiętaj, by wybierając model rozliczenia nie stawiać na pozorne oszczędności, a celować w rzetelną i długofalową współpracę, nawet jeśli zdecydujesz się rozliczać za efekt.

Na czym polega pozycjonowanie za efekt?

Rozliczanie za efekt w czasach, gdy Google wprowadza coraz większą personalizację wyników (m.in. z wykorzystaniem geolokalizacji) może dziwić, ale wciąż nie jest ewenementem.

Pozycjonowanie za efekt polega na podpisaniu z klientem umowy, w której płaci on dopiero w momencie, gdy dana fraza zostanie wypozycjonowana na obiecaną pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Model ten był przed laty bardzo popularny i dobrze się sprawdzał. Dziś jednak, kiedy wzrosła konkurencja w SERPach, a procesy SEO stały się bardziej złożone i skomplikowane, znacznie trudniej jest przewidzieć rezultaty pozycjonowania za efekt, co może działać na niekorzyść tak klienta, jak i agencji SEO.

Zalety rozliczenia za efekty

  • Działanie zgodne z oczekiwaniami klientów, którzy przywykli do płacenia za efekt i nadal chcą rozliczać się w ten sposób.
  • Bardzo prosty model rozliczeń. Sprawia to, że taki sposób kalkulacji dla wielu wydaje się kuszący i przejrzysty.
  • Brak zobowiązań finansowych. Możliwa jest inwestycja nawet bardzo niewielkich kwot, co jest zaletą dla osób dysponujących niewielkim budżetem.

Wady rozliczenia za efekty

  • Niskiej jakości frazy. Częstą praktyką wśród firm oferujących model płatności za efekt jest proponowanie klientowi fraz, które ze względu na niewielką konkurencyjność czy nieistniejący wolumen są łatwe do pozycjonowania, ale z praktycznego punktu widzenia nie przynoszą korzyści biznesowych. Niestety to, że wybrane słowa kluczowe znajdują się na najwyższych pozycjach, nie ma znaczenia, kiedy mało kto wpisuje je w przeglądarkę – prawdziwą walutą w SEO jest ruch organiczny mogący być owocem wysokich pozycji, nie zaś pozycje same w sobie.
  • Black Hat SEO ➡️ kary od Google. Zdarza się (niestety dość powszechnie), że firmy SEO rozliczające się za efekt sięgają po mało etyczne rozwiązania. Aby usługa szybko zaczęła przynosić zyski (bo spełnienie celów z umowy = zastrzyk finansowy), używają technik znanych jako black hat SEO, czyli taktyk pozycjonowania i optymalizacji stron, które pozwalają szybko osiągnąć wysokie pozycje bez stosowania się do etycznych zasad pozycjonowania. W efekcie osiągają pożądane wyniki, ale tylko do czasu otrzymania filtra lub kary od Google. Najczęściej trwa to jednak kilka miesięcy i do tego czasu pozycjoner może otrzymywać wynagrodzenie.
  • Kary od Google ➡️ straty. Nieczyste techniki pozycjonowania generują nieproporcjonalnie wysokie koszty względem osiągniętych efektów. Po wykryciu szkodliwej działalności przez wyszukiwarkę firma pozycjonująca zaprzestaje usług, klient natomiast pozostaje ze stroną, którą z powodu filtrów od Google niezwykle trudno jest wypozycjonować na nowo.
  • Duże ryzyko wzrostu Spam Score. Agresywna optymalizacja polegająca m.in. na linkowaniu z niskiej jakości stron czy link farm generuje bardzo wiele linków słabej jakości, co trudno później odwrócić.
  • Problemy dla pozycjonerów. Specjalista SEO rozliczany za efekt swoich prac zmuszony jest inwestować własne środki i podejmować ryzyko finansowe do czasu osiągnięcia pożądanych efektów, który – z bardzo wielu przyczyn, w tym zmian algorytmów Google – może po prostu nie nadejść.
  • Brak raportów lub bardzo ograniczone raportowanie. Właściciel strony bardzo rzadko wie, jakimi metodami była pozycjonowana jego strona, by dana fraza dotarła do TOP 10, nie ma także wglądu w strategię, plan pracy i pozycjonerskie know how.
  • Obarczone wysokim ryzykiem biznesowym. Podejrzanie atrakcyjne oferty najczęściej powodują straty, a za nieuczciwe promowanie strony pozycjoner nie poniesie odpowiedzialności (chyba że było to wyraźnie zaznaczone w umowie, co niestety rzadko ma miejsce).

Rozliczanie za efekt – zalety i wady dla klienta

pozycjonowanie za efekt zalety i wady

Co to jest pozycjonowanie za abonament?

Pozycjonowanie za abonament to forma proponowana klientom przez większość agencji SEO. Polega na uzgodnieniu miesięcznej stawki, którą klient płaci przez określony czas. Opłata ta jest stała, niezależnie od wyników. Zamawiający powinien systematycznie otrzymywać raporty z postępów w zwiększaniu pozycji strony. Dzięki temu ma w bardzo konkretnej i czytelnej formie przekazane informacje o tym, za co płaci.

Zalety pozycjonowania za abonament

  • Swobodny wybór fraz kluczowych. Klient może mieć całkowitą lub bardzo dużą dowolność w doborze słów, które będą pozycjonowane. Agencje podejmują się pracy nad każdą, prostą i trudną frazą, przy tym jednak uczciwie doradzają, które z nich będą najkorzystniejsze dla zamawiającego. Zależy im na tym także dlatego, że korzystne efekty to zadowolenie klienta, a zadowolenie klienta to wiele miesięcy udanej współpracy w abonamencie. To układ korzystny dla obu stron.
  • Elastyczne zarządzanie budżetem. Dzięki stałemu, comiesięcznemu przychodowi, agencje są w stanie strategicznie planować działania w czasie i regularnie w nie inwestować. To bezpieczeństwo finansowe sprawia, że firmy SEO mogą z większą elastycznością zarządzać budżetem na poszczególne akcje, takie jak onboarding, optymalizacja, raportowanie, link-building i inne.
  • Bezpieczeństwo i stabilność. Klientom ten sposób rozliczeń zapewnia stabilność finansową, o którą trudno przy rozliczaniu za efekty pozycjonowania, których koszty często są niejasne i skumulowane w krótkich odstępach czasu. W pozycjonowaniu abonament zapewnia bezpieczeństwo obu stronom umowy.
  • White hat SEO. Ze względu na długofalową współpracę między klientem a agencją w tym modelu istotne jest obustronne bezpieczeństwo i odpowiedzialność za podejmowane działania, co niejako wymusza stosowanie white hat SEO, strategii przynoszącej najlepsze efekty długoterminowe.
  • Motywacja w przypadku umów z krótkim okresem wypowiedzenia. Agencji zależy wówczas, by mimo braku płatności za efekt wyniki były dla Klienta zadowalające, a umowa zachowana. Czym różni się to od pierwszego opisywanego tu modelu płatności? Efekty muszą pojawiać się regularnie, co okres rozliczeniowy, a nie raz a szybko, co chroni przed ryzykiem stania się ofiarą stosowania black hat SEO.

pozycjonowanie-abonament-delante

Wady pozycjonowania za abonament

  • Odroczone w czasie efekty. Klient może mieć wrażenie, że mimo iż płaci, nie widzi namacalnych efektów pozycjonowania. Jest to pewną trudnością dla obu stron, która wymaga zbudowania odpowiedniego zaufania. W tym celu firmy zajmujące się pozycjonowaniem powinny dostarczać swoim klientom rzetelne raporty i pozwalać im monitorować postępy.
  • Potencjalna niechęć klientów do zobowiązań. Abonament to potencjalna trudność dla początkujących pozycjonerów i niewielkich agencji – klienci często podchodzą nieufnie do dającej wrażenie dużego zobowiązania umowy abonamentowej, mimo że w praktyce jest bardziej bezpieczna i daje szerokie możliwości skutecznego pozycjonowania.
  • Konieczność zbudowania relacji na linii klient-agencja. Pozytywne relacje z agencją i stałe, regularne raportowanie oraz garść jasnych zasad to podstawa w stworzeniu długotrwałej, owocnej współpracy.
  • Możliwe długie okresy wypowiedzenia – niektóre agencje mogą proponować umowy długoterminowe, żeby zabezpieczyć się w oczekiwaniu na efekty.

Rozliczanie za abonament –  zalety i wady dla klienta

pozycjonowanie za abonament zalety i wady

Rozwiązanie C, czyli rozliczenie hybrydowe – na czym polega?

Coraz więcej firm SEO oferuje także możliwość rozliczenia hybrydowego. Polega ono na dodaniu do stałej opłaty abonamentowej systemu premii, które agencja otrzymuje w przypadku wprowadzenia danej pozycji np. w TOP 10. Takie rozwiązanie jest korzystne dla obu stron, ponieważ nie wymaga od klienta płacenia horrendalnych kwot, gdy pozycje nie są najwyższe, a dodatkowo motywuje pozycjonera do pracy, nagradzając go w przypadku najlepszych efektów. Warto dodać, że premie w rozliczeniu hybrydowym – w przeciwieństwie do pozycjonowania za efekt – dotyczą niemal zawsze fraz o istotnym znaczeniu biznesowym dla klienta.

Pozycjonowanie – za efekt czy abonament? – podsumowanie

W przeszłości pozycjonowanie za efekt było rzeczywiście możliwe i korzystne dla obu stron, dziś jednak bardzo trudno znaleźć bezpiecznych partnerów biznesowych do tego rodzaju modelu rozliczeń, dlatego należy zachować czujność. Nie jest już on też szczególnie sprzyjający dla samych pozycjonerów – nieustannie udoskonalane algorytmy Google i rosnąca konkurencja w walce o pozycje sprawiają, że szybkie wbijanie fraz na wysokie pozycje przy zachowaniu etyki pracy jest praktycznie niemożliwe.

Dlatego właśnie dla obu stron korzystniejszy wydaje się praca w modelu abonamentowym lub hybrydowym, w których agencje skupiają się na wyborze najlepszych dla klienta fraz i dzięki stałemu budżetowi są w stanie strategicznie rozplanować je w czasie.

Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.

FAQ

Wyłącznie jeśli masz pewność, że osoba lub agencja, z którą pracujesz, jest godna zaufania, zasady w umowie są jasne i będziesz otrzymywać regularne raporty. W innym wypadku bezpieczniejszym wyborem – a to niezmiernie istotne w SEO, szczególnie w świetle potencjalnych kar czy filtrów, które mogą obciąć ruch nawet do zera – będzie rozliczenie za abonament.

Z punktu widzenia właściciela strony internetowej bardzo ważnym aspektem przy wyborze firmy SEO (a co za tym idzie – przy wyborze rozliczenia) jest to, na jakie zapytania będzie mógł się wyświetlać po określonym czasie od rozpoczęcia pozycjonowania. Określenie jasnych oczekiwań na początku współpracy pozwoli na płynny przebieg działań SEO i odpowiednie opracowanie strategii.

Dużo lepiej wyświetlać się wysoko na 5 dobrze konwertujących fraz niż 100 wyrażeń o zerowym lub niemal zerowym wolumenie (miesięcznej liczbie wyszukać) – pamiętaj o tym, rozmawiając o potencjalnej współpracy z agencją czy freelancerem.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (3)
  1. W pozycjonowaniu za defekt problemem jest także personalizacja wyników, trudności w ustaleniu faktycznej pozycji (nie ma czegoś takiego!), różna i zmienna ilość wyników na pierwszej stronie, różne elementy knowledge graph, rozszerzenia wyników, mapki w różnej postaci, etc.
    Sam „efekt” jest źle zdefiniowany, ale ktoś kiedyś klientom wmówił, że jak będą w topach, to cud, miód i emerytura pod palmami… 😉

    1. Dzisiaj każda umowa pozycjonowania w rozliczeniu za efekt powinna zawierać zapis określający dla jakich parametrów wyszukiwania będą brane wyniki. Czyli czy podczas wyszukiwania będzie symulowana dokładna lokalizacja użytkownika, wersja językowa wyników, czy będą zliczane pozycje z map, wiadomości itd. Więc definicję efektu powinna zawierać umowa między firmą pozycjonującą, a klientem. Jeśli jednak umowa nie posiada takiej definicji to wyniki powinny być brane z wyszukiwań dla których zastosowano standardowe i ogólne parametry.

      1. Generalnie wiadomo, że dyskusje na temat metod rozliczenia będą zawsze budzić kontrowersje.
        Prawda jest taka, że dopiero zaczynamy w Polsce być świadomi, tego co funkcjonuje na Zachodzie (Europy + USA), że abonament jest najlepszym sposobem rozliczenia pozycjonowania. Jeśli firma pozycjonująca zagłębi się w biznes klienta to jest w stanie zwiększyć mu ruch na stronie, zwiększyć konwersje, rozpoznawalność marki.
        Rozliczanie za pozycje często prowadzi po prostu do wyboru „kreatywnych” fraz, na które klient wpadnie w TOP10. Nie ma mowy o konwersji czy wartościowym ruchu organicznym.
        Ja jestem obecnie najbliżej hybrydowych rozwiązań – z doborem wartościowych fraz (wykorzystując GA, SC jako bazę) i edukacji jak powinno prawdziwe, analityczne SEO wyglądać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Podczas tworzenia kampanii w Google Ads, z pewnością niejednokrotnie zastanawiałeś się, jaka strategia ustalania stawek, będzie najlepsza do danej kampanii. Samodzielne ustawianie stawek czy automatyczne? Skupienie się na kliknięciach czy konwersjach? W poniższym artykule przedstawię strategię ustalania stawek na podstawie celów reklamowych w Google Ads.

Czytaj więcej