Współpraca z tym klientem była niezwykle ciekawym wyzwaniem – frazy, które wspólnie wybraliśmy do linkowania były bardzo konkurencyjne, o wysokich wolumenach wyszukiwania miesięcznego. Musieliśmy konkurować się z równie dużymi graczami na rynku, których domeny miały dłuższa historię, wyższe parametry i budżety SEO. Pomimo dużej konkurencyjności i tego, że byliśmy odpowiedzialni tylko za część procesu SEO, udało się osiągnąć bardzo dobre wyniki i podnieść najważniejsze frazy do TOP3 a nawet TOP1. Wszystko dzięki uporządkowanej strategii, w której każdy link był przemyślany i miał swoje miejsce.
Gosia Kwiecień
Head of SEO
Analiza
Proces link buildingu dla klientaprowadziliśmy od kwietnia do grudnia 2020. Wcześniej współpracowaliśmy w ramach usługi copywritingu – wspieraliśmy drogerię w tworzeniu treści na kategorie.
Firma posiada własny dział SEO, który pracuje nad zwiększeniem widoczności strony.
Szybkie fakty:
Outsourcing linkowania
Dział SEO wewnątrz firmy
Bardzo konkurencyjna branża
Ogólne, wysoko wolumenowe frazy
Rynek polski
Prowadzenie fragmentu procesu SEO
Strategia linkowania
Na początku chcemy zaznaczyć, że linkowanie to tylko część procesu SEO, około 30%. I tez w takim stopniu odbija się na wynikach. W związku z tym musi on być mocno skorelowany z procesem on-site aby wyniki były jak najlepsze. Było to dla nas istotne przy ustalaniu strategii dla klienta, dlatego ściśle współpracowaliśmy z wewnętrznym działem SEO.
Proces linkowania w Delante to skrupulatnie ułożona strategia dopasowana do klienta i branży.
Na początku współpracy klient wskazał listę słów kluczowych oraz URLi, które były dla niego istotne i nad którymi obecnie pracował dział SEO. Dobraliśmy do nich także słowa wynikające z własnego researchu i skupiliśmy się na podanych URLach tworząc linki:
Exact match
Zawierające słowo kluczowe i brand
Zawierające część exact match
Na czysty URL
Frazy oraz URLe były aktualizowane co 3 miesiące. Tak prowadzony proces off-site jest najbardziej skuteczny i efektywny.
W tym procesie tworzyliśmy 20 linków miesięcznie.
Linki, które tworzymy:
mają wysokie parametry (wyższe niż strona Klienta),
są dodawane ręcznie,
są linkami głównie tematycznymi,
pochodzą z różnych kanałów: social media, katalogi, bookmarking sites, artykuły, fora,
mają unikalne treści,
są otoczone właściwym tekstem,
są dodatkowo indeksowane także przez zewnętrzne narzędzia.
Pozostaje odwieczne pytanie – “jak mierzyć efektywność linkowania?”. W strategii linkowania zwracamy uwagę na efekty w postaci:
Wzrostu pozycji fraz wykorzystywanych w linkowaniu
Wzrostu liczby linków i parametrów linków
Zwracamy też uwagę na wyświetlenia, wejścia i widoczność poszczególnych podstron, jednak trzeba pamiętać, że na te elementy będą miały też wpływ inne działania na stronie i poza nią.
Proces linkowania dla drogerii internetowej
Pracowaliśmy w interwałach 3-miesięcznych, w których wykonywaliśmy linki do wybranych podstron i na ustalone słowa kluczowe. Co 3 miesiące zmienialiśmy frazy oraz URL po konsultacjach z klientem, wybierając frazy, które były na dany moment najważniejsze z perspektywy biznesowej. Takie podejście pozwalało nam dobrze rozplanować sprinty tygodniowe oraz pracę na frazach przez dłuższy czas, co przekładało się na wyniki.
Linki, które tworzyliśmy, były dodatkowo dolinkowywane aby je wzmocnić i przyspieszyć proces indeksowania. Takie podejście w świecie SEO nosi nazwę piramidy linków.
W pierwszej kolejności wybraliśmy frazy ogólne, takie jak:
Perfumeria internetowa
Perfum (pomimo, że takie słowo nie istnieje, było one ważne dla klienta z uwagi na to, że często użytkownicy szukali niepoprawnej formy)
Drogeria internetowa
Drogeria online
Przykłady zmian pozycji linkowanych fraz ogólnych
Wszystkie dane pochodzą z zewnętrznych, niezależnych narzędzi.
Fraza: drogeria online Pozycja na starcie: 11
Najlepsza pozycja: 1
Fraza: drogeria internetowa Pozycja na starcie: 16
Najlepsza pozycja: 1
W kolejnym etapie linkowaliśmy do głównych kategorii oraz wzmacnialiśmy cały czas stronę główną.
Przykłady zmian pozycji linkowanych fraz dopasowanych do kategorii
Fraza: serum do twarzy
Pozycja startowa: 3
Najlepsza pozycja: 1
Fraza: krem dla mężczyzn
Pozycja startowa: 14
Najlepsza pozycja: 1
W kolejnych 3 miesiącach przeszliśmy do linkowania fraz dopasowanych do produktów, jednocześnie cały czas wspierając linkowanie kategorii i strony głównej.
Przykłady zmian pozycji linkowanych fraz dopasowanych do produktów
Wzrost pozycji linkowanych fraz oraz liczby domen linkujących w połączeniu z działaniami na stronie, które były wykonywane w teamie SEO klienta, owocowały ciągłym wzrostem widoczności strony:
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.