Miody Wowka to sklep internetowy mający w swojej ofercie miody własnego wyrobu – takie, które cieszą zarówno oko, jak i kubki smakowe. Idealne na prezent. Co ciekawe, rodzina Wowka zajmuje się pszczelarstwem oraz produkcją miodów od 1981 roku! Dlatego też, dzięki rodzinnej tradycji i wieloletniemu doświadczeniu, oferują miody najwyżej jakości.
Jak wygląda proces SEO dla tego klienta i jakimi wynikami możemy się pochwalić? Czytaj dalej.
Współpracę z klientem Miody Wowka rozpoczęliśmy w czerwcu 2020 roku. Sklep oparty jest o – dobrze nam już znany – CMS PrestaShop, który jest przyjazny SEO i stosunkowo szybko reaguje na wprowadzane zmiany.
Klient angażuje się we współpracę – wspólnie działamy nad contentem w witrynie. Po stronie klienta leży dostarczanie i wdrażanie treści (są one tworzone na bazie naszych rekomendacji), a my zajmujemy się ich optymalizacją.
Szybkie fakty:
Prowadzenie procesu SEO dla strony Miody Wowka to czysta przyjemność (miód na moje serce). 🙂 Wprowadzenie szeregu zmian technicznych, optymalizacja strony, nasycanie witryny treścią oraz przemyślana strategia link buildingu sprawiła, że mimo niewielkiego budżetu udało nam się osiągnąć rewelacyjne efekty. Kluczowe znaczenie ma tutaj współpraca z klientem, który angażuję się w tworzenie treści. Wierzę, że dzięki wspólnemu działaniu będziemy dalej piąć się w górę!
Nasze działania, standardowo, rozpoczęliśmy od wykonania audytu strony, dzięki któremu zyskaliśmy jasny obraz tego, w jakim jest ona stanie oraz jakie jej elementy wymagają poprawy. Dokonaliśmy również analizy słów kluczowych – ważnych nie tylko z perspektywy biznesowej, ale również takich, które będą generować wartościowy ruch na stronie.
Na stronie głównej Miody Wowka znajdowały się dwa nagłówki H1 – żaden z nich nie był zoptymalizowany pod odpowiednie słowa kluczowe. Na stronie brakowało również nagłówków H2.
Na stronie głównej powinien znajdować się przynajmniej jeden nagłówek H1 oraz dwa nagłówki H2. Nagłówki powinny być zoptymalizowane pod odpowiednie słowa kluczowe.
Zadbaliśmy więc o odpowiednią strukturę nagłówków na stronie głównej i zoptymalizowaliśmy je tak, aby najważniejsze nagłówki z perspektywy SEO – H1 i H2 (szczególnie ważny jest nagłówek H1, ponieważ to właśnie on wskazuje Google, czego dotyczy dana podstrona i określa całą strukturę witryny) – zawierały najistotniejsze dla strony głównej słowa kluczowe.
Nagłówki po zmianie:
Title to jeden z najważniejszych elementów na stronie – szczególnie, jeśli mowa o title na stronie głównej. Ma on ogromny wpływ na pozycjonowanie witryny na dane słowo kluczowe. Natomiast meta description, choć nie oddziałuje bezpośrednio na SEO, może wpływać na CTR (współczynnik klikalności).
Optymalizacja tych elementów na stronie głównej powinna być przeprowadzana w pierwszej kolejności.
W przypadku klienta Miody Wowka zarówno title, jak i meta description na stronie głównej wymagały optymalizacji pod kątem wyszukiwanych przez użytkowników słów kluczowych. Poniżej wprowadzone przez nas zmiany.
TITLE | META DESCRIPTION |
Przed zmianą: Najlepsze Miody, miód pszczeli, miód wielokwiatowy, miód lipowy, miód rzepakowy – Sklep | Przed zmianą: Miody, sklep z miodami, miód pszczeli, miód wielokwiatowy, miód lipowy, miód rzepakowy, miód spadziowy, miód lipowo-spadziowy, miód nektarowo-spadziowy, pyłek kwiatowy |
Po zmianie: Miody smakowe: rzepakowy, lipowy. Najlepsze miody z Warmii | Sklep Miody Wowka | Po zmianie: Sprawdź najlepsze miody odmianowe prosto z Warmii. Oryginalne kompozycje smakowe z owocami na bazie miodu rzepakowego i lipowego. Pyszne i zdrowe! |
Opis alternatywny powinien opisywać to, co znajduje się na grafice i w naturalny sposób wplatać istotne dla danej podstrony słowa kluczowe – służy on zarówno Google, jak i użytkownikowi:
Dzięki zastosowaniu opisu alternatywnego możemy zwiększyć widoczność grafik w Google Grafika, a także wyświetlić się z nimi w direct answers.
Opis alternatywny na logo – brzmiał: “Miody Wowka” – wymagał optymalizacji. Zaproponowaliśmy więc i wdrożyliśmy nowy alt: “Najlepsze miody smakowe z Warmii – logo sklepu Miody Wowka”.
Opis alternatywny na logo po optymalizacji:
Na grafikach w sliderze na stronie głównej opisy alternatywne nie występowały wcale. Dodaliśmy je:
Uzupełniliśmy też opisy alternatywne zdjęć produktów na stronie głównej:
Na początku współpracy zarekomendowaliśmy dodanie treści na stronie głównej (na stronie głównej powinien znajdować się blok tekstu / kilka bloków tekstu o łącznej długości 500 wyrazów).
Klient dostarczył treść, którą zoptymalizowaliśmy pod wybrane frazy kluczowe – zadbaliśmy zarówno o akapity, jak i o odpowiednio zoptymalizowany nagłówek H1, nagłówki H2, a także nagłówki niższego rzędu.
Na stronie głównej odnośniki do poszczególnych kategorii znajdowały się na tekście “Zobacz więcej”. Zaproponowaliśmy zmianę i dodaliśmy link do konkretnej kategorii produktu na jej nazwie, np. na napisie ,,Miód dla dzieci” (jak na poniższym screenie), natomiast link zamieszczony na frazie ,,Zobacz więcej” oznaczyliśmy atrybutem nofollow. Takie rozwiązanie wzmocniło linkowanie wewnętrzne.
Na stronie kategorii znajdował się jeden nagłówek H1 (stanowiący nazwę kategorii – co jak najbardziej jest dobrą praktyką), brakowało jednak nagłówków H2 – powinny one występować w opisie kategorii.
Nagłówki przed zmianą na przykładowej podstronie kategorii:
Nagłówki po zmianie:
Część tytułów SEO na stronach kategorii była zdecydowanie za krótka, zduplikowana bądź taka sama jak nagłówki H1. Zadbaliśmy więc o poprawne, zoptymalizowane title, zmieniliśmy też ich globalną końcówkę na “Sklep z miodami Miody Wowka”.
Optymalizacji wymagały również meta description – były one zbyt długie / krótkie, zduplikowane bądź nie było ich wcale. Priorytetowo (zaraz po stronie głównej) zajęliśmy się optymalizacją meta opisów na podstronach kategorii.
Na stronach kategorii zdecydowanie brakowało treści. Na bieżąco pracujemy nad ich uzupełnieniem – klient je tworzy, a my optymalizujemy.
Gdy rozpoczynaliśmy współpracę, oferta sklepu – kilkanaście produktów – zgromadzona była w jednej kategorii, w której użytkownik mógł filtrować produkty po zastosowaniu: miody dla dzieci, dla zdrowia, do herbaty, do chleba. Podział był świetny pod kątem UX, nie wykorzystywał natomiast w pełni potencjału SEO. Przerobienie filtrów na kategorie o stałych, przyjaznych adresach URL i opatrzenie nowo utworzonych kategorii rozbudowanymi opisami pozwoliło pokryć zapytania związane z zastosowaniem miodów. 🙂
Zgodnie z dobrymi praktykami na stronach produktów znajdował się nagłówek H1 stanowiący nazwę produktu – choć brakowało w niej słowa “miód” (o czym więcej przeczytasz niżej) – jednak tak, jak w przypadku kategorii, zabrakło nagłówków H2. Powinne się one znaleźć w opisie produktu. Zadbaliśmy o to.
Nagłówki przed zmianą na przykładowej podstronie produktowej:
Nagłówki po zmianie:
Na stronach produktowych title i meta opisy także wymagały optymalizacji, co więcej, zarówno tytuły, jak i meta opisy nie aktualizowały się po ustawieniu nowych w CMSie – rozwiązaliśmy ten problem i przystąpiliśmy do optymalizacji.
Tak, jak w przypadku kategorii, tu również ustawiliśmy globalną końcówkę tytułów SEO: “Sklep z miodami Miody Wowka”.
Jak już wspomnieliśmy wyżej, w nazwach produktów nie znajdowała się bardzo ważna w tym przypadku fraza – “miód”, która określa typ danego towaru. Dla przykładu: produkt nazywał się “Perłowy z porzeczkami”, zamiast “Miód perłowy z porzeczkami”.
Zarekomendowaliśmy więc klientowi wprowadzenie słowa “miód” do nazw produktów (ze względu na to, że konieczne było zsynchronizowanie ich z programem magazynowym, wdrożenie zmian było po stronie klienta).
Po zmianie:
Na podstronach produktów występowały dość długie opisy, jednak nie były one zoptymalizowane pod odpowiednie słowa kluczowe. Na tym polu również współpracujemy z klientem – klient tworzy opisy produktów oraz wdraża je na stronę, a my zajmujemy się ich optymalizacją.
Przykładowy opis produktu po optymalizacji:
A co na to Google? Spójrz na wyniki. 🙂
Im płytsza struktura menu, tym lepiej. Dlatego też zdecydowaliśmy się na wyciągnięcie jednej z kategorii do głównego menu – wspólnie z klientem wybraliśmy “Miody na prezent”.
Menu prezentuje się obecnie tak:
Psst! A jak fraza “miody na prezent” radzi sobie w SERPach? Zobacz sam:
Blog, który zawiera merytoryczne, wartościowe i zoptymalizowane treści to idealny sposób na zwiększenie widoczności, ruchu na stronie oraz konwersji. Jednak nie wystarczy go jedynie mieć – należy dbać o regularność tworzenia i dodawania artykułów, a także o ich optymalizację.
Na początku współpracy dostarczyliśmy klientowi wskazówki dotyczące prowadzenia bloga – współdziałamy na tym polu. Klient otrzymuje od nas propozycje tematów wpisów blogowych oraz słowa kluczowe, a następnie zajmuje się tworzeniem artykułów. Gdy treści są gotowe, optymalizujemy je oraz dodajemy do nich linkowanie wewnętrzne. Przyjęliśmy, iż na blogu powinny się pojawiać minimum 2 teksty miesięcznie.
Stale obserwujemy, że blog przynosi realne efekty, dlatego też planujemy dalej go rozwijać i na bieżąco dodawać kolejne wartościowe wpisy.
Poniżej przykładowe pozycje fraz dopasowanych do tekstów blogowych:
Strona miodywowka.pl nie posiadała mapy witryny XML. Mapa witryny jest zbiorem wszystkich podstron (adresów URL), które zawierają się w danej stronie – ma ona za zadanie nawigować roboty Google i ułatwić im indeksację podstron.
Wygenerowaliśmy mapę witryny XML i wgraliśmy ją do Google Search Console.
Jeszcze przed podjęciem współpracy z nami klient zdecydował się na przebudowę strony, w związku z czym zmieniła się struktura adresów URL. Stare adresy, które nie miały przekierowania generowały błąd 404.
W konsekwencji błędy 404 wciąż rosły. Należało je jak najszybciej wyeliminować, gdyż duża liczba tego typu błędów może skutkować utratą ruchu. Dodatkowo, jeśli pod starymi adresami URL znajdowały się wartościowe linki przychodzące, to – bez przekierowań – strona straciłaby ich moc.
Zarekomendowaliśmy ustawienie przekierowań 301 do podstron, które najlepiej odpowiadały starym adresom URL. Wszystkie błędy 404 zostały przez nas wyeliminowane.
Zaleciliśmy również klientowi, aby nie usuwać / wyłączać podstron z produktami, które tymczasowo nie są dostępne.
Obecnie podstrony z miodami, które będą dostępne dopiero w kolejnym sezonie są dostępne dla robotów i użytkowników. Widnieje na nich natomiast informacja, że produkt jest obecnie niedostępny, ale, że pojawi się ponownie. Zablokowana jest też możliwość dodania produktu do koszyka.
Wykorzystanie “Produkt niedostępny” na stronie miodywowka.pl:
Dodanie modułu “Zobacz także” do podstron produktowych:
Na starej stronie – którą, jak wspomnieliśmy wyżej, klient zmienił przed przyjściem do nas – wdrożone było mierzenie konwersji z podziałem na płatności przelewem tradycyjnym oraz te z wykorzystaniem Tpay.
Po przebudowie strony (pomimo tego, że cele wciąż były w Google Analytics) konwersje nie zliczały się wcale. Zajęliśmy się tym – wprowadziliśmy konieczne zmiany, dzięki czemu konwersje zliczają się już jak należy, z rozróżnieniem na metody płatności.
Rekomenduje się, aby odnośniki do mediów społecznościowych posiadały atrybut rel=”nofollow”, dzięki czemu strona nie będzie oddawała swojej mocy na zewnątrz. Dodaliśmy więc znaczniki nofollow na, znajdujące się na stronie miodywowka.pl, linki do social mediów.
Zdecydowaliśmy się dodać ikonkę miodu do nawigacji okruszkowej:
Choć nie do końca nazwalibyśmy brak emoji w breadcrumbsach “problemem” (dodanie emoji nie jest SEO must-have, nie jest też dla każdej branży), ale w tym przypadku jest to z pewnością zmiana warta wspomnienia. Dlaczego?
Wyłączanie stron niedostępnych produktów przyczynia się do powstawania błędów 404 i utraty cennego ruchu. W momencie kiedy dany produkt przestaje być dostępny warto pozostawić go na stronie, wraz z informacją ,,produkt niedostępny”.
Dodatkowo dobrym pomysłem jest dodanie do podstron produktowych modułu “Podobne produkty”, “Inni kupili również” lub “Zobacz także”. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy będą mogli poznać alternatywne propozycje z oferty (co świetnie sprawdzi się przy niedostępnych produktach).
Aby wzmocnić działania na stronie, równolegle z procesem on-site prowadzimy off-site, tj. proces link buildingu. Podczas linkowania skupiamy się na pozyskiwaniu wartościowych odnośników do strony z zaufanych domen o wysokich parametrach.
Parametry strony miodywowka.pl przed rozpoczęciem współpracy:
Parametry strony miodywowka.pl obecnie:
Wykres linków i domen linkujących przed rozpoczęciem współpracy:
Wykres linków i domen linkujących obecnie:
Zwiększenie widoczności strony (narzędzie Senuto):
Wzrost fraz istotnych dla witryny klienta:
Wzrost widoczności strony w Google jest również dobrze widoczny w narzędziu SEMSTORM:
Wzrost ruchu organicznego:
Branża klienta Miody Wowka jest branżą sezonową. Obrazuje to wykres z narzędzia Senuto:
Wzrost miesięcznego ruchu organicznego o 429% w sezonie (porównanie ruchu organicznego w październiku 2021 do października 2020):