Promees to polski sklep internetowy sprzedający ekskluzywne komplety bielizny oraz akcesoria bieliźniane. W momencie, gdy właściciel skontaktował się z nami, strona nie była ani zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, ani nie generowała dużego ruchu organicznego. Z raportów Google Analytics wynikało, że promees.pl odwiedzało miesięcznie +/- 9 500 użytkowników organicznych, co stanowiło zaledwie 18% całego ruchu na stronie. Klient dążył do tego, aby wyszukiwanie organiczne stało się głównym kanałem ruchu.
Większy ruch organiczny miał być tylko poruszeniem dla zwiększonej sprzedaży. Aby to osiągnąć, musieliśmy opracować strategię, która nie tylko przyciągnie więcej klientów, ale także skłoni ich do zakupu przedmiotów z oferty Promees. Jednym ze sposobów jest ustanowienie marki jako autorytetu i eksperta branżowego, co staraliśmy się osiągnąć poprzez wysokiej jakości treści publikowane na firmowym blogu.
Były trzy powody, dla których optymalizacja Promees była ambitnym i dość ekscytującym projektem. Po pierwsze, pracowaliśmy nad promocją produktów, które dopiero wchodziły na rynek, wyznaczając nowy trend. Po drugie, w przypadku bielizny to zdjęcia sprzedają produkt, a nie słowa – nie oznacza to jednak, że mogliśmy zrezygnować z treści pisanej. Po trzecie, po kilku miesiącach optymalizacji, klient zdecydował się na stworzenie zupełnie nowego designu dla sklepu internetowego. Od tego momentu musiałem ściśle współpracować z zespołem programistów, przekazując im sugestie dotyczące lepszego UX i SEO.
Nasz proces SEO rozpoczął się całkiem normalnie: zoptymalizowaliśmy strony kategorii i produktów. Kilka miesięcy później klient poinformował nas o zmianach w projekcie, które planuje wprowadzić w ciągu najbliższych miesięcy. Aby zapobiec spadkowi widoczności strony, przedstawiliśmy praktyczne sugestie dotyczące UX i struktury strony.
Jak zmniejszyć wielkość witryny i nie stracić ruchu?
Współpraca układała się dobrze, rozpoczęliśmy budowanie ruchu także z fraz produktowych. W ramach procesu SEO On-site wprowadzaliśmy optymalizacje na poszczególnych kategoriach i produktach. W maju otrzymaliśmy informację, że strona Promees nieco się zmieni. Będzie nowy layout oraz zmniejszy się ona o ponad połowę. Promees postanowiło zrezygnować z osobnych produktów i zostawić tylko kategorie, w których pod wpływem filtrowania będą pojawiać się różne modele.
Prowadziliśmy konsultacje zarówno przed wprowadzeniem nowej wersji strony – tak, by nie utracić wybudowanej widoczności witryny Promees – jak i po jej wprowadzeniu.
W pierwszej wersji strona nie była przystosowana pod SEO i UX, ale dzięki skutecznej współpracy z Administratorem Strony udało się nam szybko to zmienić.
Wprowadzone zostały filtry na kategoriach w taki sposób, że zawierały one zmienne meta tytuły i opisy, uzyskaliśmy miejsce na treści na stronie głównej i kategoriach, poprawiona została także struktura informacji i ścieżka poruszania się po stronie oraz linki URL, które w pierwszej chwili były nieprzyjazne.
Zachowaliśmy to, co już wypracowaliśmy, a także uzyskaliśmy więcej ruchu i wyższe pozycje.
Mieliśmy jednak nadzieję wciąż, że w przyszłości strona będzie miała osobno kategorie i produkty.
Kiedy strona zyskała wreszcie nowy układ i stała się bardziej przyjazna dla użytkowników, mogliśmy zacząć pisać nowe treści, aby nasycić strony słowami kluczowymi.
Treści, treści i jeszcze raz treści.
Strona po zmianach faktycznie była niewielka. Miała około 40 podstron. Z uwagi na to, że już przed włączeniem nowego layoutu w odpowiedzi na nasze prośby powstały miejsca na tekst, podjęliśmy się także stworzenia treści na stronę główną jak i na poszczególne kategorie.
W sumie stworzyliśmy 5 tekstów na slidery na stronę główną oraz 7 na główne kategorie. Strona została odpowiednio nasycona treścią, zaczęła wyświetlać się także na frazy produktowe.
Rozpoczęliśmy również prowadzenie bloga na stronie Promees, by ją powiększyć i rozbudować ją pod kątem podstron.
Strona zyskała dużą ilość treści, co było widoczne we wzroście fraz generujących wyświetlenia i kliknięcia.
Ponieważ asortyment produktów stopniowo się rozszerzał, zaproponowaliśmy dodanie do witryny osobnych stron i kategorii produktowych.
Back to the beginning, ale na wyższym poziomie.
Mówi się czasem, że marzenia się spełniają i tak też było w tym przypadku. W październiku otrzymaliśmy informację, że Promees wróci do poprzedniej koncepcji – osobno kategorie, osobno produkty.
Czekało nas dużo pracy, ale też wiedzieliśmy, że wpłynie to pozytywnie na ruch na stronie.
Do oferty weszło sporo nowych produktów, pojawiły się też nowe kategorie.
Na wszystkie stworzyliśmy nowe, unikalne treści.
Zyskaliśmy stronę, która ma ponad 130 podstron, zamiast 40. Dodatkowo każda z nich posiada niepowtarzalną treść. Rozpoczęliśmy proces optymalizacji nowych podstron, przeprowadziliśmy też analizę elementów, które mogą być ryzykowne. Do utworzenia były też przekierowania 301, a witrynę z uwagi na zbyt ciężkie zdjęcia na stronie głównej i podstronach trzeba było odciążyć.
Obecnie strona Promees osiąga jeszcze wyższe pozycje i wyświetla się na nowe frazy produktowe, które stopniowo wprowadzamy wyżej w wyszukiwarce. Ma to przełożenie na ruch organiczny.
W momencie rozpoczęcia współpracy z Promees rozpoczęliśmy także process off-site. Ma on na celu wzmocnienie witryny, podniesienie jej parametrów, zbudowanie wartościowych odnośników do strony, które pochodzą z kanałów dobranych przez nas w trakcie budowania strategii.
W ramach procesu off-site prowadzonego zgodnie z ułożoną w procesie startowym koncepcją, zajęliśmy się budowaniem wartościowych odnośników, pochodzących także z tematycznych serwisów oraz stron, które miały na celu wzmocnienie parametrów witryny. Proces off-site i on-site był prowadzony na zasadzie dwóch dopełniających się działań.
W momencie rozpoczęcia współpracy z Promees linki pochodziły z 286 domen o średniej jakości. Ich liczba to 3.55K.
Wykres odnośników wyglądał następująco:
Wskutek procesu off-site liczba linków wzrosła z 3.55K do 5.37K a ilość domen z 286 do 370.
Linki budowaliśmy także w celu wzmocnienia witryny, by mogła ona zajmować coraz wyższe pozycje. Poniżej zestawienie parametrów pokazujących autorytet strony.
W ciągu 9 miesięcy zwiększyliśmy ruch organiczny o 107% – dane z SC z 28 dni
Dane z SC z 28 dni:
W ciągu 9 miesięcy zwiększyliśmy ruch organiczny o 77% – dane z GA z 31 dni
Dane z GA z 31 dni:
(dane na podstawie panelu statystyk presta. Marzec 2017 i Listopad 2017).