Konfiguratory produktów – rozwiń swój e-commerce i sprzedawaj więcej!

Konfiguratory produktów – rozwiń swój e-commerce i sprzedawaj więcej!

Użytkownicy Internetu oczekują personalizacji. Personalizowane powinny być komunikaty sprzedażowe, reklamy, rekomendacje produktowe i wreszcie same produkty. Odpowiedzią na ten bardzo silny trend w e-commerce są konfiguratory produktów. Sprawdź, jak mogą one wzmocnić Twój biznes w Internecie.

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści

Konfiguratory produktów – czym są i do czego służą?

Najprostsza definicja brzmi następująco: konfigurator produktów to narzędzie do sprzedaży produktów niestandardowych. Słowo ”niestandardowych” oznacza w tym przypadku, że mogą to być towary spersonalizowane, stworzone specjalnie na zamówienie Klienta, np. z grawerem czy nadrukiem, lub skomplikowane, składające się z wielu elementów, przykładowo mebel lub samochód.

Konfiguratory produktów mogą mieć zastosowanie zarówno w typowych sklepach internetowych B2C, jak i na dużych platformach e-commerce typu B2B. Narzędzie będzie się różnić jedynie stopniem skomplikowania od strony technicznej oraz tym, co finalnie będzie sprzedawać.

Od strony Klienta natomiast konfigurator to wsparcie w zamawianiu “trudniejszych” produktów. Zamiast odsyłać go do zakładki “Kontakt” i sugerować napisanie e-maila z pytaniami, dajesz mu możliwość zamówienia od ręki tego, co potrzebuje.

Czy każda firma może wdrożyć u siebie konfiguratory produktów?

Tak naprawdę każda firma, która produkuje i sprzedaje w Internecie może mieć w swoim biznesie konfigurator produktu.

Są dwie drogi:

  1. Konfigurator, który działa w ramach Twojej platformy e-commerce. Jest to jedna z wielu funkcjonalności sklepu, choć bardzo często stanowi kluczowe rozwiązanie wspierające sprzedaż.
  2. Konfigurator w chmurze, który można uruchomić na każdym serwisie www, nie musi to być nawet platforma sprzedażowa. W przypadku tego typu konfiguratora próg wejścia jest niższy, dzięki czemu również małe biznesy mogą wejść w e-commerce. Konfigurator w chmurze to dobre rozwiązanie także dla firm, które chcą przetestować, jak personalizacja produktów sprawdzi się w ich branży.

Pytanie można zadać również tak: Czy każda firma powinna wdrożyć konfigurator produktów? Jak zawsze: to zależy.

Podstawową sprawą jest charakter produktu oraz to czy firma sama go wytwarza, czy jedynie sprzedaje. Jeśli prowadzisz sklep z odzieżą, ale nie masz możliwości personalizowania ubrań, to konfigurator nie jest potrzebny w Twoim biznesie.

Natomiast jeśli produkujesz ubrania i chcesz zaoferować swoim Klientom opcję zamawiania odzieży według ich projektu lub z elementami personalizującymi, to jak najbardziej konfigurator produktu pomoże Ci wyróżnić Twój sklep i sprzedawać więcej.

Konfiguratory produktów – kiedy warto zacząć stosować je w swoim e-commerce?

Początkujący sprzedawcy, niezależnie od branży, w której działają czy też wielkości firmy, miewają wątpliwości. Myślą, że inwestowanie w konfiguratory to przesada i że są w stanie samodzielnie od A do Z realizować zamówienia na produkty niestandardowe.

Też tak myślisz? Oczywiście nadal możesz przyjmować takie zamówienie telefonicznie lub mailowo, prowadzić długą korespondencję z Klientami, zbierać wymagania dotyczące każdej realizacji i zapisywać je w Excelu.

Możesz. Ale tylko do pewnego momentu!

Później Twoja firma zacznie bardzo boleśnie odczuwać skutki niepotrzebnych błędów, tzn. stratę pieniędzy, nerwów i Klientów. Praca będzie szła wolniej, a Ty zdasz sobie sprawę, że robienie niektórych rzeczy “na piechotę” jest po prostu nieopłacalne i nie prowadzi Twojego sklepu do rozwoju.

Konfigurator produktu w sklepie internetowym to funkcjonalność, która zrobi to wszystko automatycznie i bez zbędnej wymiany e-maili. W przypadku dużych firm B2B po złożeniu zamówienia, “leci” ono od razu na produkcję, a następnie aktualizowane są stany magazynowe. Daje to pewność, że kolejni Klienci złożą zamówienia na wciąż dostępne produkty.

Lampka pt.: “Konfigurator produktu” powinna zapalić się w Twojej głowie, gdy:

  • chcesz sprzedawać personalizowane produkty wytwarzane na zamówienie, ale do produkcji potrzebujesz każdorazowego zebrania wielu informacji od Klientów,
  • produkujesz na dużą skalę i zaczynasz gubić się w zamówieniach,
  • w ustaleniach z Klientami pojawiają się błędy i czujesz, że komunikacja e-mailowa wymyka Ci się spod kontroli,
  • brak automatyzacji spowalnia rozwój Twojego biznesu.

Co zyska Twój biznes dzięki wdrożeniu konfiguratora produktów?

Mógłbyś równie dobrze zapytać: “Co zyska mój biznes dzięki wprowadzeniu płatności on-line?” albo “Co ja będę mieć z wdrożenia rekomendacji produktowych?”. Konfigurator produktów to kolejna bardzo ważna cegiełka, która buduje Twój e-commerce i sprawia, że sklep działa lepiej, szybciej i wydajniej.

Dobra, ale do konkretów.

Konfigurator produktów będzie Twoim pomocnikiem, który:

  • Zautomatyzuje procesu ofertowania i sprzedaży, dzięki czemu nie zmarnujesz swojego cennego czasu na ręczną mozolną pracę. Ba! Zyskasz czas na rozwój swojej firmy w innych istotnych obszarach.
  • Wyeliminuje błędy. W jaki sposób? “Zapyta” Klienta o wszystkie informacje potrzebne do realizacji zamówienia. Razem maksymalnie ograniczycie pomyłki, które zdarzają się na etapie składania zamówienia (jesteśmy “tylko” ludźmi ;-)) oraz produkcji.
  • Zwizualizuje produkt przed zakupem, dzięki czemu Klient będzie dokładnie wiedział, co zamawia i jak produkt ostatecznie będzie wyglądał.
  • Będzie zarządzał ilościami komponentów/elementów oraz odpadami (szczególnie ważne w wielu branżach B2B), co pozwoli Ci zapanować nad stanem magazynowym.

Ponadto dzięki konfiguratorowi będziesz mógł:

  • wytwarzać tylko produkty naprawdę zamówione, a nie wielkie ilości produktów na magazyn,
  • testować wprowadzanie na rynek produktów sezonowych lub w limitowanych edycjach, zgodnie z upodobaniami Twoich Klientów,
  • szybciej reagować na trendy – choćby z social mediów,
  • wykorzystywać na nowo zgromadzone już wzory lub projekty. Zaprezentowanie ich ponownie, ale w formie konfiguracji, pozwoli Ci zrecyklingować zasoby 😉

W jakich branżach konfiguratory produktów sprawdzą się najlepiej?

Wiele branż i firm po latach funkcjonowania zgodnie ze statusem quo zaczęło dostrzegać, że personalizacja to nie jest marketingowy frazes, a realna potrzeba Klientów. Wiedzą już, że od ich odpowiedzi na tę potrzebę zależy dalsze “być” lub “nie być” na rynku. Jest także wiele firm, które świadomie budują swoje marki na USP, jakim jest personalizacja produktów.

Konfiguratory produktów wspierają branże, które produkują towary “pod Klienta”, zgodnie z ich wymaganiami, potrzebami oraz gustami, np.:

  • bramy i wiaty garażowe,
  • meble i elementy wyposażenia wnętrz,
  • fotowoltaika,
  • domy modułowe,
  • okna i drzwi,
  • samochody,
  • rolety i żaluzje,
  • czekolady, muesli – branża spożywcza,
  • druk cyfrowy, gadżety,
  • odzież,
  • biżuteria, zegarki,
  • dodatki modowe, np. torebki, etui na telefony.

Przykłady konfiguratorów w e-commerce

Żeby nie być gołosłownym, prezentujemy kilka przykładów zastosowania konfiguratorów w e-commerce dla Klientów indywidualnych (B2C) oraz biznesowych (B2B). Konfiguratory wdrażane dla firm dostępne są tylko dla handlowców oraz Klientów, tak więc wgląd w takie rozwiązania jest trochę utrudniony. Jednak poniżej uchylamy nieco rąbka tajemnicy 😉

B2C

Konfigurator butów sportowych

Konfigurator zmienia Klienta w projektanta i stylistę jednocześnie, a więc zakupy nie są już zwykłym kliknięciem przycisku “Dodaj do koszyka”. Stają się one niecodziennym doświadczeniem, dostarczają pozytywne emocje. Jednocześnie Klient wie, że buty które zamówi będą niepowtarzalne.

Samodzielnie dobiera on materiały, z których buty będą wykonane oraz kolory każdego elementu cholewki. W tym konfiguratorze świetnie widać, jak w przypadku produktów modowych ważny jest podgląd produktu w czasie rzeczywistym.

konfigurator produktu ecommerce nike
źródło: https://www.nike.com/pl/u/custom-nike-air-max-90-unlocked-by-you-10001065/6317998524#Builder

Konfigurator samochodu

Z tego rodzaju konfiguratorem większość Użytkowników Internetu zetknęła się na pewno nie raz i docenia jego funkcjonalność. Poza możliwością wyboru wersji auta, typu układu napędowego i wielu dodatków, konfigurator pozwala zwizualizować kolor lakieru oraz felgi, a także samo wnętrze. W przypadku zakupu auta jest to już absolutny must-have, z czego zdają sobie sprawę zarówno Klienci, jak i dealerzy.

konfigurator produktu ecommerce przykład
źródło: https://www.ford.pl/oferta/dopasuj/bp/ice#/colour?catalogId=WSEAL-CTD-2019-KugaPOL202150&series=ACMAA_VS-DM&powertrain=DGADE_DR–A_EN-BG_TR-GA

Konfigurator czekoladowego telegramu

Konfiguratory idealnie sprawdzają się w branży prezentowej/gadżetowej. Natomiast w branży czekoladowej wydawałoby się, że już wszystko zostało powiedziane, a produkty mogą różnić się jedynie smakami, dodatkami i opakowaniem. Prawda jest jednak taka, że producentów ogranicza jedynie wyobraźnia. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod produkcji oraz konfiguratorów można stworzyć sklep, który będzie dawał Klientom poczucie zamawiania naprawdę wyjątkowego produktu.

W Czekoladowym Telegramie Klient wybiera wielkość “wiadomości”, “pisze” ją, może dodać kostki ozdobne, a także dobrać do Telegramu piękne opakowanie.

Jest to dobra zabawa, z której można czerpać dziecięcą przyjemność. Sklep “dostarcza” swoim Klientom pozytywne emocje. W przypadku sklepu z branży prezentowej konfigurator produktów staje się zatem nie tylko “narzędziem” do składania zamówień, ale także znakomitym elementem marketingowym i promocyjnym.

konfigurator produktu e-commerce
źródło: https://chocolissimo.pl/do/choco/chocotelegramConfigurator

Konfigurator rolety okiennej

Jest to idealne narzędzie do samodzielnego zamawiania rolet do domu, bez konieczności odwiedzania wielu sklepów i tracenia na to czasu. Każdy kto urządzał mieszkanie wie, z czym to się wiąże i doceni możliwość porównania ofert i złożenia zamówienia on-line.

Konfigurator pozwala określić wymiary rolety, wybrać rodzaj tkaniny oraz jej kolor (idealnie jest, gdy można powiększyć zdjęcie i dokładnie obejrzeć fakturę materiału), a także kolor systemu montażu, typu łańcuszka oraz strony jego umieszczenia. Na końcu Kupujący widzi podsumowanie zamówienia, dzięki czemu dokładnie wie ile zapłaci oraz jak finalnie będzie wyglądać roleta.

przykład konfiguratora produktów e-commerce
źródło: https://familyrollo.pl/sklep/rolety-materialowe/bezinwazyjne/roleta-materialowa-w-kasecie-pcv

B2B

Konfigurator okna

To przykład nieco “cięższego kalibru” ;-), który pokazuje, że nawet w bardzo – wydawałoby się – nie internetowych branżach można (a nawet trzeba ;-)) wprowadzać automatyzację w sposobie przyjmowania zamówień. Konfigurator okien daje firmom produkcyjnym niesamowite profity – minimalizuje ilość błędów, które w przypadku surowców typu drewno czy szkło są bardzo kosztowne, ułatwia zarządzanie odpadami, przez co także prowadzi do oszczędności, a także odciąża handlowców, dzięki czemu mogą oni przeznaczyć swój czas na inne obowiązki. Doceniają to także Klienci, którzy mogą sprawniej finalizować swoje regularne zamówienia.

przykład konfiguratora w ecommerce
źródło: https://fifny.com/konfiguratory/konfigurator-okna

Konfigurator mebli

Meble to bardzo dobry przykład produktu składającego się z wielu elementów, którego sprzedaż wymaga wsparcia poprzez automatyzację zamówień. Konfigurator mebli zapewnia każdemu produktowi w ofercie firmy produkcyjnej indywidualny zestaw parametrów, tj. wymiary mebla, wymiary poszczególnych jego elementów, rozmieszczenie półek, itd.

Pozwala to “stworzyć” mebel dostosowany do potrzeb Zamawiającego. Konfigurator ten jest wyjątkowy również z tego powodu, że wizualizacja produktu jest renderowana w 3D, także z możliwością powiększenia do pełnego ekranu. Ponadto Klient na bieżąco widzi zmiany, jakie zachodzą w produkcie – postęp konfiguracji widoczny jest na platformie w czasie rzeczywistym. Przy tak dużej skali produkcji, jak w firmach produkujących meble, automatyzacja przyjmowania zamówień jest już koniecznością.

przykład konfiguratora produktów e-commerce

Masz już pomysł na zastosowanie konfiguratora w swoim sklepie?

Każda kolejna funkcjonalność wdrożona w e-commerce to cegiełka, która go buduje, wzmacnia i rozwija. Konfigurator może być właśnie takim elementem, który popchnie Twój biznes do przodu. Jednak nawet najlepiej zaprojektowany i najbardziej skomplikowany konfigurator nie stworzy internetowego imperium bez dobrego produktu i pomysłu na komunikację. Pamiętaj także, że to Klient wraz z jego potrzebami powinien być zawsze w centrum.

(3)
Autor
Lidia Palusińska
Lidia Palusińska

Koordynatorka marketingu w Best.net

Pracuję słowem w IT. Przekładam techniczny branżowy slang na język zrozumiały dla wszystkich. Projektuję treści m.in. na stronę www, do mailingów, na bloga firmowego, do case study. Z branżą e-commerce związana jestem od 2009 roku, najpierw po stronie sklepów internetowych, teraz - dostawcy oprogramowania. W wolnym czasie czytam, słucham podcastów albo próbuję zrobić perfekcyjnego psa z głową w dół.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej