- Konfiguratory produktów - czym są i do czego służą?
- Konfiguratory produktów - kiedy warto zacząć stosować je w swoim e-commerce?
- W jakich branżach konfiguratory produktów sprawdzą się najlepiej?
- Przykłady konfiguratorów w e-commerce
- Masz już pomysł na zastosowanie konfiguratora w swoim sklepie?
Konfiguratory produktów - czym są i do czego służą?
Najprostsza definicja brzmi następująco: konfigurator produktów to narzędzie do sprzedaży produktów niestandardowych. Słowo ”niestandardowych” oznacza w tym przypadku, że mogą to być towary spersonalizowane, stworzone specjalnie na zamówienie Klienta, np. z grawerem czy nadrukiem, lub skomplikowane, składające się z wielu elementów, przykładowo mebel lub samochód. Konfiguratory produktów mogą mieć zastosowanie zarówno w typowych sklepach internetowych B2C, jak i na dużych platformach e-commerce typu B2B. Narzędzie będzie się różnić jedynie stopniem skomplikowania od strony technicznej oraz tym, co finalnie będzie sprzedawać. Od strony Klienta natomiast konfigurator to wsparcie w zamawianiu “trudniejszych” produktów. Zamiast odsyłać go do zakładki “Kontakt” i sugerować napisanie e-maila z pytaniami, dajesz mu możliwość zamówienia od ręki tego, co potrzebuje.Czy każda firma może wdrożyć u siebie konfiguratory produktów?
Tak naprawdę każda firma, która produkuje i sprzedaje w Internecie może mieć w swoim biznesie konfigurator produktu. Są dwie drogi:- Konfigurator, który działa w ramach Twojej platformy e-commerce. Jest to jedna z wielu funkcjonalności sklepu, choć bardzo często stanowi kluczowe rozwiązanie wspierające sprzedaż.
- Konfigurator w chmurze, który można uruchomić na każdym serwisie www, nie musi to być nawet platforma sprzedażowa. W przypadku tego typu konfiguratora próg wejścia jest niższy, dzięki czemu również małe biznesy mogą wejść w e-commerce. Konfigurator w chmurze to dobre rozwiązanie także dla firm, które chcą przetestować, jak personalizacja produktów sprawdzi się w ich branży.
Konfiguratory produktów - kiedy warto zacząć stosować je w swoim e-commerce?
Początkujący sprzedawcy, niezależnie od branży, w której działają czy też wielkości firmy, miewają wątpliwości. Myślą, że inwestowanie w konfiguratory to przesada i że są w stanie samodzielnie od A do Z realizować zamówienia na produkty niestandardowe. Też tak myślisz? Oczywiście nadal możesz przyjmować takie zamówienie telefonicznie lub mailowo, prowadzić długą korespondencję z Klientami, zbierać wymagania dotyczące każdej realizacji i zapisywać je w Excelu. Możesz. Ale tylko do pewnego momentu! Później Twoja firma zacznie bardzo boleśnie odczuwać skutki niepotrzebnych błędów, tzn. stratę pieniędzy, nerwów i Klientów. Praca będzie szła wolniej, a Ty zdasz sobie sprawę, że robienie niektórych rzeczy “na piechotę” jest po prostu nieopłacalne i nie prowadzi Twojego sklepu do rozwoju. Konfigurator produktu w sklepie internetowym to funkcjonalność, która zrobi to wszystko automatycznie i bez zbędnej wymiany e-maili. W przypadku dużych firm B2B po złożeniu zamówienia, “leci” ono od razu na produkcję, a następnie aktualizowane są stany magazynowe. Daje to pewność, że kolejni Klienci złożą zamówienia na wciąż dostępne produkty. Lampka pt.: “Konfigurator produktu” powinna zapalić się w Twojej głowie, gdy:- chcesz sprzedawać personalizowane produkty wytwarzane na zamówienie, ale do produkcji potrzebujesz każdorazowego zebrania wielu informacji od Klientów,
- produkujesz na dużą skalę i zaczynasz gubić się w zamówieniach,
- w ustaleniach z Klientami pojawiają się błędy i czujesz, że komunikacja e-mailowa wymyka Ci się spod kontroli,
- brak automatyzacji spowalnia rozwój Twojego biznesu.
Co zyska Twój biznes dzięki wdrożeniu konfiguratora produktów?
Mógłbyś równie dobrze zapytać: “Co zyska mój biznes dzięki wprowadzeniu płatności on-line?” albo “Co ja będę mieć z wdrożenia rekomendacji produktowych?”. Konfigurator produktów to kolejna bardzo ważna cegiełka, która buduje Twój e-commerce i sprawia, że sklep działa lepiej, szybciej i wydajniej. Dobra, ale do konkretów. Konfigurator produktów będzie Twoim pomocnikiem, który:- Zautomatyzuje procesu ofertowania i sprzedaży, dzięki czemu nie zmarnujesz swojego cennego czasu na ręczną mozolną pracę. Ba! Zyskasz czas na rozwój swojej firmy w innych istotnych obszarach.
- Wyeliminuje błędy. W jaki sposób? “Zapyta” Klienta o wszystkie informacje potrzebne do realizacji zamówienia. Razem maksymalnie ograniczycie pomyłki, które zdarzają się na etapie składania zamówienia (jesteśmy “tylko” ludźmi ;-)) oraz produkcji.
- Zwizualizuje produkt przed zakupem, dzięki czemu Klient będzie dokładnie wiedział, co zamawia i jak produkt ostatecznie będzie wyglądał.
- Będzie zarządzał ilościami komponentów/elementów oraz odpadami (szczególnie ważne w wielu branżach B2B), co pozwoli Ci zapanować nad stanem magazynowym.
- wytwarzać tylko produkty naprawdę zamówione, a nie wielkie ilości produktów na magazyn,
- testować wprowadzanie na rynek produktów sezonowych lub w limitowanych edycjach, zgodnie z upodobaniami Twoich Klientów,
- szybciej reagować na trendy - choćby z social mediów,
- wykorzystywać na nowo zgromadzone już wzory lub projekty. Zaprezentowanie ich ponownie, ale w formie konfiguracji, pozwoli Ci zrecyklingować zasoby ;-)
W jakich branżach konfiguratory produktów sprawdzą się najlepiej?
Wiele branż i firm po latach funkcjonowania zgodnie ze statusem quo zaczęło dostrzegać, że personalizacja to nie jest marketingowy frazes, a realna potrzeba Klientów. Wiedzą już, że od ich odpowiedzi na tę potrzebę zależy dalsze “być” lub “nie być” na rynku. Jest także wiele firm, które świadomie budują swoje marki na USP, jakim jest personalizacja produktów. Konfiguratory produktów wspierają branże, które produkują towary “pod Klienta”, zgodnie z ich wymaganiami, potrzebami oraz gustami, np.:- bramy i wiaty garażowe,
- meble i elementy wyposażenia wnętrz,
- fotowoltaika,
- domy modułowe,
- okna i drzwi,
- samochody,
- rolety i żaluzje,
- czekolady, muesli - branża spożywcza,
- druk cyfrowy, gadżety,
- odzież,
- biżuteria, zegarki,
- dodatki modowe, np. torebki, etui na telefony.