.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie sklepu opartego na dropshippingu

6min.

Komentarze:1

Pozycjonowanie sklepu opartego na dropshippingu
23 sierpnia 2021
Decydując się na sklep internetowy w dropshippingu należy pamiętać, że za wieloma zaletami kryją się cechy, które mają negatywny wpływ na SEO. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na duplikację opisów, które zazwyczaj są automatycznie zaciągane ze strony producenta, oraz na automatyczne usuwanie produktów, których producent już nie oferuje.

6min.

Komentarze:1

Dropshipping jest to rozwiązanie logistyczne pomiędzy sklepem internetowym a hurtownią. Polega na przekazaniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Działanie to eliminuje konieczność posiadania powierzchni magazynowej przez e-sklep. Rola sprzedawcy ogranicza się do gromadzenia zamówień, które są przekazywane dostawcy, czyli hurtowni lub producentowi. Na poniższym schemacie można zobaczyć, jak wyglądają relacje pomiędzy podmiotami. Jak działa dropshipping? Sam proces sprzedaży w modelu dropshipping można opisać w kilku krokach:
  1. Klient składa zamówienie w sklepie internetowym, płacąc za produkt cenę detaliczną,
  2. Sprzedawca składa zamówienie u dostawcy przez system lub manualnie,
  3. Dostawca kompletuje zamówienie,
  4. Sprzedawca płaci dostawcy za produkt cenę hurtową,
  5. Wysyłka produktu przez dostawcę do klienta.

Dropshipping: na co należy zwrócić uwagę, wykorzystując ten model?

Jak każdy biznes posiada jakieś ryzyko, tak samo występuje ono w sprzedaży dropshippingowej. Ryzyko pojawia się po przekazaniu zamówienia do dostawcy. Sklep internetowy traci w tym momencie kontrolę nad czasem dostawy oraz jakością produktu. Dlatego też jednym z ważniejszych czynników przy wyborze hurtowni lub producenta jest ustalenie warunków związanych z dostawą, obsługą reklamacji oraz zwrotami towarów bez podania przyczyny przez klienta. W przypadku wadliwego towaru czy też problemów związanych z dostawą, to właśnie przedsiębiorca, który sprzedaje w modelu dropshipingowym, odpowiada przed klientami. Wybór dostawcy powinien być uwarunkowany także ilością produktów, które jest nam w stanie zaoferować. Im więcej produktów od dostawcy znajduje się w ofercie sklepu, tym jest to cenniejszy kontrahent.

Zalety i wady dropshippingu

Do głównych zalet rozwiązania, jakim jest dropshipping, możemy zaliczyć:
  • brak logistyki związanej z obsługą zamówienia,
  • zmniejszenie kosztów prowadzenia sklepu poprzez brak konieczności posiadania powierzchni magazynowej,
  • oszczędność czasu - nie trzeba zajmować się czynnościami związanymi z wysyłką paczek, rozliczaniem transakcji i zamawianiem towarów,
  • szybkość dostawy produktu do klienta,
  • rozpoczęcie sprzedaży z niskim nakładem finansowym.
Oprócz zalet istnieje także druga strona tego modelu sprzedaży. Główne wady, jakie spotkamy w dropshippingu to:
  • ryzyko braku zamówionego produktu na stanie dostawcy,
  • wysoki koszt obsługi pojedynczego zamówienia,
  • trudność w pozycjonowaniu sklepu,
  • brak dywersyfikacji.

Sklep w modelu dropshipping: jakie problemy można napotkać? 

Jak wiadomo, sklep jest ściśle uzależniony ofertą produktową od dostawcy, z którym ma podpisaną umowę. Z jednej strony, chcąc posiadać szeroki zakres produktów, które będziemy sprzedawać, należy korzystać z usług kilku dostawców. Warto wtedy dowiedzieć się, czy wyszukany przez nas kontrahent nie ma w swoim zapisie umowy wzmianki o zakazie konkurencji. Problem pojawia się także gdy dostawca przestanie sprzedawać konkretny produkt i wycofa go ze swojej oferty. Przy wycofaniu danego towaru nasz sklep przez integrację z hurtownią przestanie wyświetlać produkt na stronie internetowej. Strona www będzie przez to generować błąd 404, który informuje o nie odnalezieniu wskazanej wartości pod podanym adresem URL. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem jest przekierowanie ruchu na kategorie lub produkt najbardziej zbliżony do wcześniej oferowanego. Brak podjęcia działań przy wystąpieniu błędu 404 będzie skutkować wzrostem współczynnika odrzuceń i utratą wartościowego odnośnika. Podejmując się pozycjonowania sklepu w dropshippingu należy zachować czujność podczas linkbuildingu i sprawdzać, czy aby na pewno link stworzony przez nas będzie kierował na stronę produktu z naszej strony, czy może bezpośrednio na stronę hurtowni. Złe linkowanie wpłynie na wzrost pozycji w wyszukiwarce nie naszego sklepu, a dostawcy, od którego się zaopatrujemy. Dla pozycjonowania naszego sklepu problemem może także okazać się konkurowanie w wynikach wyszukiwania na frazy produktowe z samym dostawcą. Dlatego tak ważna jest unikalna treść stworzona do opisów produktów, o czym więcej dowiesz się w dalszej części artykułu.

Skuteczne pozycjonowanie sklepu wykorzystującego dropshipping - postaw na unikalne opisy towarów

Integracja sklepu internetowego z dostawcą jest jednym z ważniejszych warunków, który ma wpływ na sprawne funkcjonowanie. Pozwala na uzyskanie zdjęć, opisów oraz stanów magazynowych jakimi dysponuje hurtownia lub producent. Dlaczego zatem warto poświęcić czas na stworzenie własnych unikatowych opisów, zamiast bazować na gotowych pozyskanych? Prostym wytłumaczeniem jest duplikacja treści, która jest źle przyjmowana przez Google. Wszystkie firmy współpracujące z danym dostawcą dysponują taką samą udostępnioną treścią. Przekłada się to bezpośrednio na pozycjonowanie sklepu. Dlatego też dobrze jest wykorzystać zaoszczędzony czas, który miał być przeznaczony na wysyłkę paczek i stworzyć własne unikalne opisy produktów. Będą one nie tylko lepiej odbierane przez Google, a także przez klientów. Samodzielnie tworząc opis produktu możemy wykorzystać język korzyści i przedstawić najważniejsze zalety produkt.

Blog - darmowe narzędzie pomocne w pozycjonowaniu

Stworzenie własnych opisów może być czasami niemożliwe lub mocno ograniczone. Działanie, w które wtedy warto zainwestować czas, to prowadzenie bloga firmowego. To narzędzie w bardzo łatwy sposób może pomóc w uzyskaniu lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Należy regularnie uzupełniać bloga treściami, takimi jak trendy w branży, poradniki czy też zestawienia produktów. Taka treść nie tylko zachęci czytelników do odwiedzenia strony internetowej, ale także umocni pozycję sklepu w dropshippingu. Należy pamiętać o zróżnicowanej treści, dobrze jest wykorzystać filmy wideo oraz grafiki. Wykonując te działania nie zniechęcisz użytkownika czytaniem długiego tekstu.

Działania On-site

SEO On-site, czyli działania wykonywane na stronie, to podstawowe czynności, które należy uwzględnić przy pozycjonowaniu sklepu opartego o dropshipping. Ruch organiczny generowany za pomocą wyszukiwarki Google można bardzo dobrze poprawić za pomocą SEO On-site. Mają one na celu stworzenie sklepu bardziej przyjaznego wyszukiwarkom. Optymalizacja strony internetowej to działania, które służą uporządkowaniu kodu źródłowego strony. Taki kod jest łatwiejszy do odczytania oraz analizy przez roboty Google. Sklepy oparte o dropshipping mogą taką czynnością bardzo łatwo podnieść swoją rangę. Działania te w głównej mierze dają duże szanse na zwiększenie wyświetleń i kliknięć z kanału organicznego. Przejdźmy zatem do samych czynności, które należy wykonać po kolei. Na pierwszym miejscu stawiamy dobór słów kluczowych, na które pojawi się sklep w wyszukiwarce. Jest to pierwszy krok do zrobienia przed wprowadzaniem zmian na stronie. Można to zrobić przy pomocy odpowiednich narzędzi oraz technik wyszukiwania słów kluczowych. Kolejnym krokiem jest optymalizacja nagłówków i meta tagów. Znajdują się one na każdej stronie i podstronie sklepu. Dobrym podejściem jest zmiana i dopasowanie meta tagów pojedynczo zwracając uwagę na słowa kluczowe do każdej strony osobno. Najważniejszym tagiem jest tytuł strony, jest to opis strony i jej zawartości. Roboty Google zaczynają analizę kodu strony właśnie od tego miejsca. Następnie przechodzimy do opisu strony oraz nagłówków. Są to miejsca na umieszczenie ważnych informacji przy wykorzystaniu słów kluczowych. Po tym kroku przejdźmy dalej do treści na stronie. Dobrym sposobem na pozycjonowanie produktów jest ujęcie słowa kluczowego w znaczniku z nazwą produktu oraz w alternatywnym opisie zdjęcia. Ostatni krok, jaki pozostaje do wykonania, to odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Jest to czynnik równie ważny co treść zamieszczona na stronie. Kluczowe jest odpowiednie powiązanie. aby struktura sekcji oraz podsekcji i produktów była tak skonstruowana aby umożliwiała łatwe poruszanie się po wewnętrznych linkach. Wykonanie tych kroków zapewni, że treść na twojej stronie nie będzie traktowana jak zduplikowana pomimo wykorzystania treści od dostawcy. Strona główna→ Kategoria→ Podkategoria→ Produkt 1→ Produkt 2

Dodatkowe działania poprawiające pozycję strony

Pierwszym z dodatkowych działań związanych z podwyższeniem pozycji sklepu opartego na sprzedaży w modelu dropshipping jest założenie i aktywność w mediach społecznościowych. Pozwala to na zwiększenie zaufania do marki oraz otwiera nowe możliwości na sprzedaż produktów. Posty w mediach społecznościowych mogą zawierać zdjęcia oraz wartościowe linki przenoszące klienta na stronę sklepu. Drugą propozycją jest multichannel, czyli sprzedaż za pośrednictwem kilku kanałów. Mogą to być serwisy aukcyjne, Google Merchant Center, Facebook Market oraz porównywarki cenowe. Trzecia propozycja to wykorzystanie serwisów z opiniami. Są to miejsca, w których klienci śmiało dzielą się swoimi wrażeniami po zakupie. Opinie są dobrym sposobem na zwiększenie wiarygodności sklepu, często mają wpływ na wybór sklepu przed zakupem.

Podsumowanie

Decydując się na sklep internetowy w dropshippingu należy pamiętać, że za wieloma zaletami kryją się cechy, które mają negatywny wpływ na SEO. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na duplikację opisów, które zazwyczaj są automatycznie zaciągane ze strony producenta, oraz na automatyczne usuwanie produktów, których producent już nie oferuje. Stworzenie unikalnych treści na stronę pozwoli nie tylko wyeliminować duplikację zewnętrzną, ale także pomoże stworzyć nową bazę słów kluczowych, które będą się różnić od tych promowanych przez hurtownię czy inne sklepy, korzystające z tego samego modelu. Warto więc zainwestować zaoszczędzony na wysyłkach czas w rozbudowę treści oraz zbudowanie własnej marki.
Autor
Przemek Jaskierski SEO Delante
Autor
Przemek Jaskierski

Senior SEO Specialist

Doświadczenie zdobyte w e-commerce przekłada na pozycjonowanie. W 2014 roku rozpoczął swoją przygodę z marketingiem internetowym, która trwa po dzień dzisiejszy. Wolny czas spędza na siłowni, grając w planszówki oraz oglądając seriale.

Autor
Przemek Jaskierski SEO Delante
Autor
Przemek Jaskierski

Senior SEO Specialist

Doświadczenie zdobyte w e-commerce przekłada na pozycjonowanie. W 2014 roku rozpoczął swoją przygodę z marketingiem internetowym, która trwa po dzień dzisiejszy. Wolny czas spędza na siłowni, grając w planszówki oraz oglądając seriale.

Komentarze

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM