.animate-view{opacity: 1 !important;}

Kulturalnie o SEO 2023 – skrót wszystkich prelekcji

20min.

Komentarze:0

Kulturalnie o SEO 2023 – skrót wszystkich prelekcji
28 marca 2023
Po raz kolejny uczestniczyliśmy w przedstawieniu Specjalistów SEO podczas konferencji Kulturalnie o SEO 2023 na deskach teatralnych Sceny Relaks. Było to wydarzenie, z którego wyciągnęliśmy naprawdę wiele ciekawych wniosków. Czego można było się dowiedzieć?

20min.

Komentarze:0

Kolejny raz zawitaliśmy na konferencji Kulturalnie o SEO. Przygotowaliśmy skrót wszystkich 12 (!) prelekcji. Miłej lektury!

Spis konferencji

Robert Niechciał – Keynote speech

Główną myślą prezentacji było wyrażenie “shit in – shit out”. Robert mówiło o tym, jak powinniśmy wykorzystywać AI w SEO. Podkreślał, że należy karmić AI tym, co chcemy z niego wyciągnąć.

Pojawiło się też kilka wyrażeń i ciekawostek przydatnych dla osób pracujących z AI, szczególnie w naszej SEO-wej branży.

  • Embeding – treść zapisana przy pomocy wektora (cały AI składa się z takich wektorów).
  • Rozbieranie treści – my dostarczamy AI treść, na jakiej nam zależy, i na tej podstawie jest nam w stanie wygenerować teksty o 100-procentowej skuteczności (moim zdaniem jest to odważne stwierdzenie!)
  • Programmatic SEO – masowe robienie stron pod SEO: APIFY, Rapid API, APILayer.
  • Topical authority = Topical coverage + Historical data
  • User satisfaction – w ciągu najbliższego pół roku będzie spora inflacja treści w internecie.
  • User feedback – zebranie sygnałów ludzkich i na ich podstawie ocenianie treści.
  • Human efford – wkład ludzki.
  • Google ogranicza koszty, stąd nie updatuje codziennie, a np. raz na trzy miesiące.

Ponadto Robert odpowiedział również  na pytanie: Dlaczego Google nie wprowadził AI do wyników wyszukiwania. Głównie ze względu na wysokie koszty, z jakimi wiązałoby się to rozwiązanie.

Mój główny wniosek z tej prezentacji jest taki, że odpowiednie zapytania do AI są kluczem do sukcesu, ponieważ jeśli to, co wprowadzimy do AI, będzie mało konkretne, nie możemy oczekiwać bezbłędnych odpowiedzi napisanych w pięknym stylu.

PS. AI nie będzie się uczył szybko. Traktujmy go jako procesor językowy, ale nie jako źródło wiedzy!

Damian Sałkowski Jak poczuć się pewnie w tak niepewnym czasie? O syndromie oszusta w SEO

Syndrom oszusta jest głosem w głowie, który podsuwa myśli, że jest się beznadziejnym. Damian wyjaśniał, dlaczego w SEO jesteśmy na niego szczególnie narażeni.

Przede wszystkim dlatego, że nie ma jasnych standardów dotyczących SEO. Środowisko SEO to:

  • ciągle zmieniające się zasady gry,
  • spora konkurencja,
  • dużo prawdziwych oszustów na rynku,
  • brak transparentności i kontroli,
  • presja czasu,
  • przekonanie, że niewiedza to wstyd (piętnowanie na grupach SEO),
  • łatwo wmówić Specjalistom SEO, że czegoś nie wiemy,
  • często słyszane hasło: Wszystko, co osiągnąłem, jest wynikiem szczęścia. Napędza to między innymi pracoholizm, a co za nim idzie również prokrastynację).

Dodatkowo warto zapamiętać z prezentacji, że:

  • 85% lęków się nie spełnia,
  • a współczucie dla siebie i positive self-talk, czyli mówienie do siebie w taki sposób, w jaki by się mówiło do swoich przyjaciół, jest bardzo pomocne. Warto zapisywać również to, jak się do siebie mówi, a także prowadzić dziennik swoich sukcesów.

Damian podpowiadał także jak walczyć z prokrastynacją.

  • Przywołanie uczucia ukończonego zadania.
  • Rozbijanie zadania na mniejsze części.
  • Odraczanie nagrody (technika pomodoro).

Poruszony został również temat walki z pracą ponad siły. Prowadzący dał kilka wskazówek do wdrożenia we własnym życiu.

  • Naucz się mówić „nie”!
  • Stawiaj granice (nie pracuję w weekendy, w tygodniu np. po 18).
  • Realistycznie wyznaczaj plany i cele.
  • Zwolnij i ciesz się życiem!

Marco Giordano – Content Auditing like a Data Analyst

Marco Giordano w swojej prezentacji podkreślał wagę połączenia SEO z analityką podczas przeprowadzania audytu contentu. Przede wszystkim taki audyt powinien odpowiedzieć na 2 podstawowe pytania:

  1. Czy kontent spełnia swoje zadanie?
  2. Czy zmierzamy w dobrym kierunku i realizujemy założony plan?

Dzięki dobrze przeprowadzonemu audytowi contentu będziemy w stanie przeanalizować treści na naszej stronie i odpowiedzieć na te kluczowe pytania.

Marco podzielił się również sprawdzonym sposobem na skuteczne przeprowadzenie audytu w 4 prostych krokach:

  1. Zaprojektuj cały proces – korzystaj z narzędzi, które ułatwią Ci zadanie. Podstawą będą Google Analytics i Google Search Console API, ale warto również skorzystać z Google BigQuery – jest to świetnie narzędzie do zbierania danych.
  2. Zdefiniuj cele audytu – zastanów się, dlaczego chcesz przeprowadzić audyt kontentu
  3. Uporządkuj swoje dane – usuń niepotrzebne ścieżki ze swoich URLi, usuń zapytania w innych językach/alfabetach, odfiltruj brandowe terminy
  4. Przeanalizuj swoje dane i stwórz wizualizację – skup się na frazach z dużym potencjałem, które generują niewiele wejść

Audyt kontentu – Dobre praktyki

  • Zaczynaj od Google Analyticsa, nie od statystyk
  • Przechowuj i porządkuj swoje dane
  • Opisuj swoje dane kiedy to możliwe
  • Myśl o kontencie w kotekście klastrów

Jakub Dzikowski – Semantyczne SEO – podejście praktyczne?

Prowadzący skupił się przede wszystkim na podejściu praktycznym i dał kilka rad, które powinny pomóc w skutecznym wdrożeniu semantycznego SEO.

  • Patrz holistycznie.
  • Twórz przemyślaną architekturę informacji.
  • Korzystaj z krótkich zdań i sformułowań (można testować w Google NLP API w opcji „dependency tree”)
  • Treść powinna być krótka tak bardzo, jak to możliwe, i tak długa jak to konieczne. Warto sprawdzać, co lubi Google, analizując TOP10 wyników w wyszukiwarce.
  • Unikalność treści – kluczem jest większa ilość informacji, unikalnych pytań, unikalnych odpowiedzi i unikalnych połączeń (synonimizacja, linkowanie wewnętrzne).
  • Nagłówki H2 i H3 – stosuj logiczną kolejność nagłówków (od najważniejszych do najmniej istotnych informacji). A czego nie robić? Nie używać stylów CSS zamiast stosowania nagłówków, nie używać strongów dla wyróżnienia fragmentów treści, które powinny być nagłówkami.
  • Jeśli umieszczasz nagłówek w formie pytania – odpowiedz na nie jak najszybciej.

Georgios Chasiotis (Minuttia) – From 0 Visibility to Getting 1st Page Rankings in Hours: A Topical Authority Case Study

Georgios Chasiotis podczas swojej prezentacji przedstawił wyniki współpracy z klientem, której rezultatem był wzrost widoczności i osiągnięcie wysokich pozycji w rankingu.

Przypadek klienta omawiany przez Georgiosa był dosyć trudny – zerowa widoczność w Stanach i Kanadzie i brak topical authority. Mimo tych początkowych trudności, w ciągu 2 lat klientowi udało się osiągnąć ruch organiczny na poziomie 30 tysięcy wejść miesięcznie. Było to też główne źródło ruchu na stronie – 80% użytkowników trafiało na stronę w sposób organiczny.

Co przesądziło o sukcesie klienta Minuttia? Przede wszystkim koncentracja na wartościowym contencie, który był regularnie publikowany na blogu. Odpowiednia optymalizacja również przyczyniła się do wzrostu widoczności i ruchu.

Według Georgiosa kluczowy jest content pojawiający się na początku strony jeszcze przed pierwszy przewinięciem – powinny się tam znaleźć najbardziej użyteczne informacje. Im dłużej użytkownik spędzi w tej części podstrony, tym lepszy jest to sygnał dla Google o jej użyteczności dla użytkownika.

Na sukces złożyło się także efektywne crawlowanie, które zostało zapewnione przez uproszczenie struktury URL i architektury strony, naturalne anchory, oraz linkowanie wewnętrzne. Kontrowersję wzbudziła opinia Georgiosa, który uważa, że linkowanie wewnętrzne nie ma aż takiego dużego znaczenia jak powszechnie się uważa.

Podsumowując przedstawione case study Georgios podkreślił, że coraz lepsze wyniki osiągali dzięki zwiększeniu ilości publikowanego contentu i częstotliwości publikacji. Według niego warto być konsekwentnym, sięgać po różne formy kontentu, oraz dywersyfikować go, by zapewnić sobie ciągły wzrost.

pozycjonowanie zagraniczne z Delante

Stacey MacNaught – Building Links with Simple Photos: Preplanned and Reactive Stock Image Creation for Links in 2023

Stacey MacNaught to specjalistka od link buildingu, która nie jest fanką outreachowania i zdecydowanie woli kiedy jej linki budują się w sposób organiczny. Dokładnie na tym podejściu oparła case przedstawiony w prezentacji.

Stacey lubi testować nowe rozwiązania i jedno z nich przedstawiła podczas swojej prezentacji. Image link building to koncepcja, która jest już znana wśród specjalistów link buildingu, ale Stacey i jej zespół postanowili ją wykorzystać w nieco zmienionej formie i postawili na zdjęcia stockowe.

Po wstępnej analizie popularności konkretnych tematów i zdjęć generują pomysły i tworzą właśne zdjęcia, które dystrybuują w najpopularniejszych bankach zdjęć takich jak Flickr. Oczywiście nie każdy kto korzysta z takich zdjęć oznacza je poprawnie, dlatego ważne jest monitorowanie ich użycia poprzez narzędzia takie jak picMatch, czy Copytrack. Stacey wyszukuje takie osoby i wysyła maila z prośbą o poprawne oznaczenie źródła zdjęć. Taktyka ta okazała się skuteczna. Dzięki niej jej zespół pozykuje nowe linki i buduje swój profil.

Wskazówka od Stacey: Korzystanie z Flickr, czy Wikimedia Commons jest najlepszym rozwiązanem, ponieważ można tam samemu stworzyć licencję opartą na Creative Commons. Natomiast platformy takie jak Unsplax, Pixabay, Pexels etc. nie są objęte taką licjencją, więc prośba o odpowiednie oznaczenia źródła może spotkać się z odmową.

Alexandra Tachalova – Workshiping links: how and when?

Co ma wspólnego link building z posiadaniem konia? Okazuje się że całkiem sporo! Alexandra, dumna właścicielka konia o imieniu Barbie, podzieliła się swoimi spostrzeżeniami:

  • Twoje oczekiwania i nadzieje na sukces mogą zostać sprowadzone do parteru przez zderzenie z brutalną rzeczywystością.
  • Ich pełen potencjał nie może zostać wykorzystany bez pomocy specjalistów.
  • Bardzo łatwo jest coś zepsuć, a naprawa naszych błędów może potrwać całe wieki.
  • Konieczne jest opanowanie podstawowych umiejętności przed wprowadzaniem jakichkolwiek zmian.

Według Alexnadry do najważniejszych czynników rankingowych zalicza się co prawda dobry content i linki, ale przede wszystkim są to:

  • dobry produkt/usługa, który jest już od jakiegoś czasu obecna na rynku,
  • konkurencyjna treść, która pasuje do aktualnych wyników wyszukiwania
  • dobrze wykonana praca on-site.

Na poparcie swoich słów Alexandra przedstawiła 2 przypadki, w których wymienione czynniki miały większe znaczenie niż liczba linków i suma wydanych pieniędzy.

Klient, którego strona nie była dobrze zoptymalizowana pod kątem on-site i pełna była kontentu niskiej jakości, mimo zbudowania 284 linków i wydania 150 tysięcy dolarów osiągnął niewielki wzrost ruchu. Z kolei klient, który wydał znacznie mniej (30 tysięcy) i wygenerował mniej linków (60) osiągnął zauważalny wzrost ruchu z kanału organic. Według Alexandry jest to zasługa wartościowego kontentu i dobrze zoptymalizowanego on-site’u.

Kiedy pozyskiwanie linków ma sens?

  • Publikujesz 5+ treści miesięcznie,
  • uzyskujesz trochę wyświetleń i kliknięć, ale nie na wszystkich stronach,
  • celujesz w kilka konkurencyjnych fraz,
  • wiesz, że Twoja konkurencja Cię wyprzedza.

Jakie linki powinieneś pozyskiwać?

  • Takie, których nie wstydzisz się udostępniać na swoich profilach w mediach społecznościowych,
  • przede wszystkim wartościowe – nawet 10 linków może zrobić dużą różnicę.

Tim Soulo – The ROI of Content Marketing: How to measure it at Ahrefs?

Tim Soulo w swojej prezentacji poruszył gorący temat, jakim jest ROI content  marketingu.

Według Tima nadal najchętniej wybieranym przez użytkowników sposobem konsumowania treści są artykuły na blogu, a dobrym sposobem na mierzenie ich ROI jest wykorzystanie Ahrefsa.

Przede wszystkim Tim uważa, że content, który generuje ruch, już jest sam w sobie wartościowy. Teoretycznie można przyrównać wartość kontentu do wartości generowanych leadów i sprzedaży, ale nie koniecznie sprawdzi się to w każdym biznesie.

Przecież content generuje także wartość w innych obszarach:

  • rozszerzenie przychodów,
  • reaktywacja,
  • retencja,
  • marketing szeptany
  • budowanie świadomości marki
  • wsparcie klienta, itp.
kulturalnie o SEO 2023 prelekcja

Zdjęcie z prezentacji Tima Soulo. Źródło: własne

Nie są to wartości, które da się zmierzyć w Ahrefsie. Jednak niezaprzeczalnie przyczyniają się one do osiągnięcia sukcesu biznesu.

W jaki sposób można więc mierzyć ROI kontentu? Tim proponuje, żeby zwrócić szczególną uwagę na:

  • Search traffic potential (potencjał ruchu wyszukiwania),
  • ranking difficulty,
  • potencjał biznesowy.

Warto zająć się także kontentem, który już mamy na swojej stronie. Według Tima należy skupić się na artykułach, które dobrze rokują (są na pozycjach 5 -15) i zmienić około 30% ich treści. Z jego doświadczenia wynika, że jest to skuteczna metoda, która pozwala zaoszczędzić czas i środki – zazwyczaj edytowanie tekstu jest łatwiejsze niż tworzenie nowego artykułu od zera.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Anna Sarysz – Sztuczna inteligencja w e-commerce. Czy AI to szansa, czy zagrożenie dla SEO?

Anna Sarysz poruszyła temat AI w kontekście sklepów internetowych. Prelegentka wyróżniła zalety sztucznej inteligencji takie jak:

  • szybkość pracy (kiedy copywriter robi research, AI w tym samym czasie może już napisać cały tekst),
  • różne opisy dla tego samego tematu (AI jest w stanie generować treści podobne, ale bez powtórzeń pewnych sformułowań),
  • teksty proste w odbiorze – dla niektórych może być to zaleta, ale dla niektórych wada – wszystko zależy od naszych potrzeb. Konkretne informacje, „szorstki ton”, bez zbędnych dodatków – takie są teksty generowane przez AI.
  • produktywność – AI może działać 24/7.

Słuchaliśmy również o wadach sztucznej inteligencji takich jak:

  • schematyczność (zbiór algorytmów zaprojektowanych przez człowieka – nie jest w stanie wyjść z pewnych schematów),
  • duplicate content,
  • brak „ludzkiego” czynnika,
  • konieczność weryfikacji.

Anna radziła także jak mądrze wykorzystać AI w SEO. Podała takie przykłady jak:

  • tworzenie tekstów zapleczowych,
  • tworzenie opisów produktów,
  • research fraz kluczowych,
  • research tematów blogowych,
  • przygotowanie meta descriptions.

Zbigniew Bocian – Jak dobrze wyciskać cytryny?

Dzięki porównaniu do odpowiedniego sposobu wyciskania cytryn, podczas prelekcji dowiedzieliśmy się jak dobrze “wyciskać” projekty.

Prowadzący poruszył istotne kwestie takie jak:

  • świadomość klienta,
  • migrację (warto się skupić przede wszystkim na analizie strony),
  • optymalizacji lub budowie nowej templatki,
  • sygnały indeksacji,
  • optymalizacja bloga.

Zbigniew uwzględnił wiele aspektów dotyczących projektów, np. co zawierała analiza wszystkich wpisów na blogu, m.in:

  • analizę widoczności każdego wpisu,
  • grupowanie wpisów i znajdowanie powiązań,
  • usuwanie kanibalizacji treści,
  • sprawdzanie fraz wszystkich sekcji,
  • analizę i optymalizację linkowania wewnętrznego,
  • sprawdzenie treści pod kątem merytorycznym.

Paulina Semik – ASO mi do tego

Paulina pokazała od czego zacząć pracę ze swoją aplikacją. Przekazujemy najważniejsze informacje:

  1. Zrozumienie rynku – jaka jest nasza aplikacja? Czym się zajmuje? Kim jest nasza konkurencja i jaką ma ona metodę ekspozycji – konkurencja, nie aplikacja?
  2. Określenie, co mamy do zaoferowania.
  3. Jakoś(ć) – jeżeli mamy aplikację z błędami, zawieszającą się itd., nikt nie będzie chciał jej ściągać, więc należy dopracować te kwestie.
  4. Czynniki behawioralne – każdy zadowolony/niezadowolony użytkownik może zostawić komentarz. Wpływa to na CTR i widoczność aplikacji – użytkownicy nie chcą instalować apek z oceną poniżej czterech gwiazdek. W sklepie Google Play komentarze są indeksowane.
  5. Dostosowanie do grupy docelowej – dbanie o relacje z użytkownikami jest bardzo ważne.

Łukasz Rogala – The man, the myth, the legend: jak TikTok i ChatGPT wywrócą to, czym zajmujemy się w SEO?

Prelegent zwrócił uwagę na kryzys uważności i skupienia wśród użytkowników i przypomniał, że powiadomienia, które dostajemy, potrafią wybić z rytmu pracy (dlatego poleca włączać tryb Praca i Sen).

Ten kryzys oddziałuje również na SEO – dla pokolenia GenZ TikTok jest nową wyszukiwarką. W 2 godziny można zobaczyć tam średnio 40 tiktoków.

Łukasz wskazał również, że warto zmienić myślenie o czynnikach rankingowych na myślenie o sygnałach rankingowych.

Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google?

Napisz do nas

Podsumowanie

Uważamy, że konferencja była na wysokim poziomie pod kątem wiedzy, organizacji i przygotowania prelegentów. Dosyć mocno przewijał się oczywiście temat sztucznej inteligencji, ale nie narzekaliśmy na brak pozostałych aspektów SEO. Ukulturalnieni, wracamy do naszych codziennych obowiązków.

Dziękujemy Kindze, SEO Specialist w Delante za notatki ze wszystkich prelekcji, które pozwoliły stworzyć ten wpis!

Byłeś na konferencji? Jakie były Twoje spostrzeżenia? Podziel się z nami w komentarzu.

Autor
Autor
Ania Żur

Junior Marketing Specialist

Absolwentka Studiów Dalekowschodnich i Zarządzania Reklamą i Mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim. Do Delante dołączyła w 2021 roku, gdzie rozwija się jako Junior Marketing Specialist. W wolnym czasie udziela korepetycji z języka japońskiego, dużo czyta i podróżuje po świecie. Interesuje się content marketingiem, japońską kulturą i sztuką oraz geopolityką.

Autor
Diana Samiczak Marketing Delante
Autor
Diana Samiczak

Marketing Specialist

W Delante wspiera rozwój strategii marketingowych. Dużą radość daje jej kręcenie materiałów wideo i współpraca z innymi ludźmi.Jest absolwentką zarządzania międzynarodowego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie studiuje Informatykę Społeczną na AGH. Hobbistycznie gra w kieleckim Teatrze Ecce Homo i z zainteresowaniem śledzi losy bohaterów Marvela.

Autor
Autor
Ania Żur

Junior Marketing Specialist

Absolwentka Studiów Dalekowschodnich i Zarządzania Reklamą i Mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim. Do Delante dołączyła w 2021 roku, gdzie rozwija się jako Junior Marketing Specialist. W wolnym czasie udziela korepetycji z języka japońskiego, dużo czyta i podróżuje po świecie. Interesuje się content marketingiem, japońską kulturą i sztuką oraz geopolityką.

Autor
Diana Samiczak Marketing Delante
Autor
Diana Samiczak

Marketing Specialist

W Delante wspiera rozwój strategii marketingowych. Dużą radość daje jej kręcenie materiałów wideo i współpraca z innymi ludźmi.Jest absolwentką zarządzania międzynarodowego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie studiuje Informatykę Społeczną na AGH. Hobbistycznie gra w kieleckim Teatrze Ecce Homo i z zainteresowaniem śledzi losy bohaterów Marvela.

Zostaw komentarz

Przeczytaj inne podobne posty

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM