Spis
treści
Wprowadzenie – czy warto założyć sklep internetowy??
Statystyki nie pozostawiają złudzeń – e-commerce to jedna z najprężniej rozwijających się branż. Serwis statista.com informuje, że sprzedaż online w latach 2015-2021 stanowiła 21% całego handlu detalicznego na świecie, a do 2025 roku ta liczba ma wzrosnąć do 24,5%.
Wystarczy wspomnieć, że tylko w Polsce 77% internautów deklaruje, że robi zakupy online (raport “E-commerce w Polsce 2022”).
Wśród powodów, dla których warto założyć sklep internetowy, można wymienić:
- dostępność – klienci mogą robić zakupy w dowolnym momencie przez całą dobę, również w weekendy czy święta,
- wygodę – zakupy online to brak konieczności jechania do sklepu, a to oznacza oszczędność czasu,
- niższe koszty – sklep internetowy jest tańszy w utrzymaniu, ponieważ nie wymaga wynajęcia powierzchni sklepowej, jej urządzenia i utrzymania czy zatrudniania pracownika,
- zautomatyzowany proces zakupu – dzięki dzisiejszym narzędziom obsługa zamówień, płatności i zarządzanie magazynem w sklepie internetowym przebiega szybko i sprawnie,
- dropshipping – to rozwiązanie, które nie wymaga od e-sklepu posiadania nawet magazynu, ponieważ za wysyłkę zamówień odpowiada dostawca, czyli hurtownia,
- marketing internetowy – sklep internetowy daje więcej możliwości promocji towarów (m.in. social media, płatne reklamy).
Jednak e-commerce to również koszty i konkretne działania, bez których nie rozpoczniesz sprzedaży online. Oto najważniejsze kroki, które omówimy:
- Rejestracja firmy i uzyskanie pozwoleń.
- Wybór platformy e-commerce.
- Zarejestrowanie domeny i wybór hostingu.
- Projekt i wdrożenie sklepu internetowego.
- Marketing i promocja.
Wybór platformy e-commerce
Zakładając sklep internetowy, masz do wyboru dwa modele e-commerce – platformę SaaS lub open source.
SaaS
Skorzystanie z platformy SaaS (Software as a Service), czyli oprogramowania jako usługi, polega na wykupieniu dostępu do gotowego systemu sklepowego, co opłacane jest w postaci abonamentu. To szybki sposób na stworzenie sklepu, który w praktyce “wyklikujesz”. Nie odpowiadasz za hosting, bazę danych czy pliki systemowe. Nie musisz też zatrudniać programisty.
Takie rozwiązanie ma jednak swoje minusy – jesteś ograniczony do tego, co oferuje usługodawca. Z tego powodu nie masz zbyt dużych możliwości rozwoju. W modelu SaaS działają takie platformy jak Shoper czy Shopify.
Open source
Sklep internetowy oparty na open source jest darmowy, to znaczy nie trzeba płacić za licencję. Każdy może pobrać z Internetu darmowy otwarty kod, by następnie go edytować pod własne potrzeby. Takie rozwiązanie daje dużą elastyczność działania, ale jeśli nie masz doświadczenia w programowaniu, będziesz musiał zatrudnić webdevelopera.
W tym przypadku jesteś również odpowiedzialny za hosting, integracje i pełną obsługę sklepu. Masz za to większe pole manewru pod względem modyfikacji wyglądu sklepu internetowego. Wśród platform typu open source można wymienić WooCommerce, PrestShop, Magento.
Platformy e-commerce – porównanie
Według statystyk co piąty sklep internetowy w Polsce powstał w oparciu o WooCommerce (21%), sklepów na PrestaShop jest 18%, a na Shoperze 16%.
Porównajmy zatem, jakie możliwości oferują wybrane technologie.
Funkcjonalności | Skalowalność | Wielkość sklepu internetowego | Cena | |
---|---|---|---|---|
WooCommerce | dostęp do tysięcy darmowych wtyczek, intuicyjne zarządzanie produktami, rozbudowany support i community | ograniczona skalowalność | małe i średnie sklepy | darmowy open source |
Magento | otwarty kod źródłowy, proste integracje zewnętrzne, sprzedaż wielokanałowa, wysoki poziom bezpieczeństwa, ale mało intuicyjna obsługa sklepu | łatwo skalowalna platforma | średnie i duże | Magento Open Source jest darmowy, a zaawansowana wersja Magento Commerce płatna |
PrestaShop | podstawowe funkcjonalności, które często trzeba wzbogacać dodatkowymi modułami, łatwe zarządzanie sklepem | słaba skalowalność | małe i średnie sklepy | darmowy open source |
Shoper | przyjazna obsługa sklepu, brak możliwości edycji kodu źródłowego (platforma SaaS), możliwości uzależnione od wybranego pakietu | trzy warianty abonamentu umożliwiające dopasowanie do potrzeb | małe i średnie sklepy | pakiet Standard 180 zł/mies., Premium od 499 zł/mies., Enterprise od 5999 zł/mies. |
Warto podkreślić, że już na etapie wyboru platformy e-commerce, należy przemyśleć, czy będziesz chciał pozycjonować swój sklep internetowy, ponieważ poszczególne technologie są w różnym stopniu przyjazne pod tym względem. Wybór odpowiedniego CMS-a pod SEO oszczędzi Ci pracy i kosztów w przyszłości. Wiele prac optymalizacyjnych można wykonywać podczas budowania sklepu, co jest najlepszym rozwiązaniem, które pozwala zadbać o SEO przed rozpoczęciem sprzedaży.
Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje sklep internetowy, to oszacowanie określonej kwoty jest trudne. Stawiając pierwsze kroki w e-commerce, Twoje potrzeby będą z pewnością rosnąć z upływem czasu. Założenie sklepu na platformie SaaS wiąże się z kosztem kilkuset złotych miesięcznie, a na stworzenie sklepu typu open source potrzeba już co najmniej kilkunastu tysięcy złotych, ale w tym przypadku masz większą elastyczność i niezależność.
Rejestracja firmy i uzyskanie niezbędnych pozwoleń
Sklep internetowy możesz zarejestrować pod różnymi formami prawnymi, na przykład jako jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Jedyną niedostępną formą prawną jest spółka partnerska.
Jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy, to w tym celu wystarczy złożyć wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Możesz to zrobić elektronicznie (przez stronę biznes.gov.pl lub bankowość online), osobiście w urzędzie miasta lub gminy bądź listownie. Składając wniosek do CEIDG, oprócz danych osobowych będziesz musiał podać m.in. pełną i skróconą nazwę firmy, kody PKD czy datę rozpoczęcia działalności.
VAT
Jeśli zamierzasz sprzedawać produkty objęte VAT-em, najpóźniej dzień przed rozpoczęciem działalności, powinieneś złożyć formularz VAT-R we właściwym dla siebie Urzędzie Skarbowym.
Możesz jednak skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania od towarów i usług, pod warunkiem że Twoje przychody w ciągu roku nie przekraczają 200 tys. złotych (netto). Jest to tzw. zwolnienie podmiotowe, dzięki któremu jesteś w stanie zaoferować ceny niższe o wysokość VAT. Taka opcja sprawdzi się szczególnie w przypadku małych biznesów, na przykład sklepów internetowych oferujących produkty cyfrowe lub handmade.
Zwolnienie podmiotowe nie przysługuje jednak wszystkim. Jeśli sprzedajesz preparaty kosmetyczne i toaletowe, komputery, wyroby elektroniczne i optyczne,urządzenia elektryczne i maszyny, produkty objęte akcyzą czy wykonane z metali szlachetnych, to z takiego uprawnienia nie skorzystasz.
RODO
Funkcjonowanie dzisiejszych sklepów internetowych nie jest możliwe bez przestrzegania przepisów RODO, które dotyczą ochrony danych osobowych. Realizując zamówienia, przetwarzasz dane osobowe. Takimi danymi jest zarówno imię, nazwisko, adres zamieszkania, jak również adres IP czy identyfikator plików cookie.
Co ważne, możesz pozyskiwać i przetwarzać tylko te dane, które są niezbędne do zrealizowania danej usługi. Do tego celu potrzebujesz:
- zgody wyrażonej świadomie i dobrowolnie,
- umowy,
- prawnie uzasadnionego interesu (działania marketingowe czy zachowanie bezpieczeństwa sieci).
Oznacza to, że jeśli realizujesz zamówienia w sklepie internetowym, to przetwarzasz dane osobowe w oparciu o świeżo zawartą umowę z klientem. Wówczas dodatkowa zgoda nie jest już konieczna.
Jako właściciel sklepu internetowego powinieneś również poinformować klientów w osobnej klauzuli informacyjnej lub polityce prywatności, o tym, kto będzie przetwarzał ich dane osobowe, w jakim celu, na jakiej podstawie, jak długo informacje będą przetwarzane oraz że mają możliwość wycofania zgody.
W związku z RODO należy przygotować takie dokumenty jak:
- polityka prywatności,
- polityka bezpieczeństwa,
- rejestr czynności przetwarzania,
- regulamin sklepu,
- polityka plików cookie,
- upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.
Czego nie można sprzedawać w Internecie?
Istnieje grupa towarów, którymi nie można handlować w Internecie lub jest to możliwe tylko pod pewnymi warunkami. Chodzi m.in. o leki i suplementy diety. Ich sprzedażą, ale wyłącznie bez recepty, mogą się zajmować tylko apteki internetowe, które prowadzą jednocześnie działalność w punktach stacjonarnych. Leki bez recepty można zamówić online, ale ich odbiór jest możliwy tylko osobiście. Kolejną grupą produktów jest alkohol, papierosy i inne wyroby tytoniowe, które można sprzedawać tylko w sklepach stacjonarnych,
Zarejestrowanie domeny i wybór hostingu
Wybór właściwej domeny jest jednym z kluczowych elementów na etapie zakładaniu sklepu internetowego. Domena powinna pokrywać się z nazwą Twojego e-commerce, tak aby zachować spójny wizerunek marki. Zaleca się, aby domena była prosta, łatwa do zapamiętania i nie nawiązywała do istniejących już marek. Lepiej też unikać takich domen jak ksiazknaukowe.pl, które ograniczają asortyment i dezaktualizują nazwę w przypadku poszerzenia oferty na przykład o beletrystykę.
Po wykupieniu domeny następnym ważnym elementem jest wybór hostingu. To od niego zależy szybkość działania sklepu w takich kluczowych momentach jak na przykład Black Friday.
Do wyboru masz trzy rodzaje hostingu:
- współdzielony – najczęściej wybierana opcja na start, gdzie wykupujesz od hostingodawcy określoną ilość miejsca na serwerze, który współdzielisz z innymi właścicielami stron.
- VPS – rozwiązanie dla bardziej rozbudowanych sklepów o dużym ruchu. W tym przypadku uzyskujesz dostęp do prywatnego serwera w chmurze, który wciąż współdzielisz z innymi użytkownikami, ale na korzystniejszych zasadach. Jednak obsługa serwera leży po Twojej stronie, więc prawdopodobnie będziesz musiał skorzystać z pomocy specjalisty.
- serwer dedykowany – najdroższa opcja, ale otrzymujesz w niej pełny dostęp do zasobów serwera, ale jesteś również odpowiedzialny za obsługę i konfigurację całości.
Dla początkujących w e-commerce z niewielkim asortymentem sprawdzi się hosting współdzielony. Im bardziej rozbudowany sklep internetowy, tym bardziej zaawansowany hosting powinieneś wybrać. Każdy przypadek należy ocenić indywidualnie, biorąc pod uwagę m.in. wielkość asortymentu, procesor i pojemność pamięci RAM, skalowalność czy działanie supportu.
Do najpopularniejszych hostingodawców na rynku w sektorze e-commerce należą:
- hostinger.pl – hosting z łatwą konfiguracją, szybkim czasem ładowania i pomocą techniczną na czacie 24/7. W cenie otrzymujesz darmową domenę.
- nazwa.pl – hosting w chmurze z ultraszybkimi serwerami. Do dyspozycji masz 3 pakiety o różnej wydajności i cenie. W ofercie nie otrzymujesz jednak darmowej domeny.
- dhosting.pl – hosting, który działa niezależnie od liczby odwiedzających stronę, możesz liczyć na szybką pomoc techniczną, 14-dniową wersję próbną i darmową migrację strony.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO i Google Ads!
Zapisz się do newslettera
Projektowanie i wdrożenie sklepu
Platforma SaaS znacząco ułatwia wdrożenie sklepu internetowego, ponieważ wymaga jedynie indywidualnej konfiguracji i wstawienia produktów. Jeżeli chodzi o layout, jesteś ograniczony tym, co proponuje usługodawca, a cena spersonalizowanych rozwiązań często jest nieadekwatna do skali przedsięwzięcia. Sklep typu open source pozwala Ci wybierać między płatnym szablonem, co jest tańszym rozwiązaniem, lub dedykowanym designem.
Projekt sklepu internetowego powinien uwzględniać przemyślaną kategoryzację produktów, która wpływa na wrażenia użytkownika podczas poruszania się po witrynie sklepowej. Zadbaj także o user experience na stronie, przyciski CTA (Kup, Dodaj do koszyka) oraz dobrze zaprojektowany checkout, czyli koszyk zakupowy składający się tylko z tych najbardziej niezbędnych elementów.
Sprawne działanie sklepu internetowego nie będzie możliwe bez odpowiednich integracji, które pomagają zautomatyzować wiele procesów. Oto lista tych najważniejszych:
- systemy płatności,
- firmy kurierskie,
- system zarządzania magazynem,
- zewnętrzne platformy sprzedażowe (np. Allegro),
- porównywarki cenowe,
- system do wystawiania faktur.
Marketing i promocja sklepu internetowego
Założenie sklepu internetowego to dopiero połowa sukcesu, resztę stanowi skuteczny marketing i promocja, dzięki którym będziesz pozyskiwał nowych klientów.
Social media
Media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w e-commerce. Według raportu Digital 2022 na początku 2022 roku 72% Polaków korzystało z social mediów. Instagram, TikTok, YouTube, Facebook – na tych platformach użytkownicy szukają inspiracji i porad. Dlatego warto inwestować w regularnie publikowany content, m.in. rolki czy transmisje live.
Płatne reklamy
Reklamy Google Ads i Facebook Ads dają szybkie rezultaty i pozwalają niemal od razu zdobywać nowych klientów, pod warunkiem że Twoje kampanie zostaną dobrze skonfigurowane. Jeśli dopiero założyłeś sklep internetowy, a Twoja marka i produkty nie są jeszcze znane, lepszą inwestycją mogą okazać się reklamy na Facebooku, które umożliwiają zbudowanie wokół e-commerce licznej społeczności.
SEO
Pozycjonowanie sklepu internetowego jest długofalowym procesem, dzięki któremu zyskujesz widoczność na kluczowe frazy w organicznych wynikach wyszukiwania. Im więcej słów kluczowych w TOP10 i TOP3, tym lepiej dla Twojej witryny, ponieważ w ten sposób trafia na nią więcej użytkowników z Google’a. Pozycjonując sklep internetowy, warto uwzględnić zjawisko sezonowości, tak aby maksymalnie wykorzystać wzrost zainteresowania produktami w określonym czasie.
E-mail marketing
Mimo że wiele osób wieszczy koniec newsletterów, to one wciąż pozostają jednym z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych. Pozwalają utrzymać kontakt z klientami, nawet jeśli informujesz ich tylko o zbliżających się promocjach. Dodatkową wartością jest jednak dzielenie się wiedzą, pomysłami i wskazówkami, które są dostępne tylko dla subskrybentów witryny.
Program lojalnościowy
Lojalność klientów jest bezcenna, ale i trudna do zdobycia. Program lojalnościowy pomoże Ci jednak ją osiągnąć. Punkty w zamian za zrobione zakupy zachęcą wielu konsumentów do skorzystania z oferty Twojego sklepu, bo oprócz produktów otrzymają dodatkowy profit. W ten sposób nie tylko nie stracisz dotychczasowych kupujących, ale zdobędziesz też nowych.
Kody rabatowe
Kody rabatowe przyciągną do Twojego sklepu tych, którzy nie robili jeszcze w nim zakupów, jak i zachęcą do ponownych zakupów obecnych klientów. Dzięki automatyzacji procesów e-commerce o kodach rabatowych możesz informować poprzez pop-upy, e-maile o porzuconych koszykach czy powiadomienia web push.
Jak założyć sklep internetowy – podsumowanie
O ile formalności związane z zarejestrowaniem sklepu internetowego zajmą Ci co najwyżej kilkanaście minut, to więcej czasu poświęcisz na jego stworzenie i wdrożenie live. Kategoryzację produktów czy wybór platformy sprzedażowej powinieneś starannie przemyśleć, bo późniejsze zmiany mogą generować dodatkowe koszty związane m.in. z migracją sklepu czy optymalizacją SEO.
Jeśli już wiesz, jak założyć sklep internetowy, w dalszych krokach zadbaj o jego marketing i promocję, bez których trudno Ci będzie dotrzeć do nowych klientów. Poszerzaj przy tym swój asortyment, monitoruj działania konkurencji i wprowadzaj nowe ulepszenia, a Twoja marka zyska rozpoznawalność i renomę.