Czym są nagłówki strony internetowej?

Czym są nagłówki strony internetowej?

Zdecydowana większość stron internetowych posiada nagłówki, jednak czy są one poprawnie skonstruowane? Jest to ważna kwestia nie tylko dla internautów, ale także z perspektywy pozycjonowania. Sprawdźmy, jak stworzyć dobre nagłówki, które przyciągną zarówno użytkowników, jak również roboty Google.

Ostatnio na naszym blogu: O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Można powiedzieć, że nagłówki na stronie internetowej są zmodyfikowaną wersją tych, które pojawiają się w prasie papierowej. Są oznaczeniem tytułów, podtytułów oraz śródtytułów ułożonych w odpowiedniej kolejności.

Występują w treści strony w sekcji <body> i są także znane jako tagi nagłówkowe. Kiedy ich używamy, dana treść jest wyróżniona – font jest powiększony i pogrubiony. Pomaga to użytkownikom zauważyć najważniejsze detale na stronie oraz dowiedzieć się czego będzie dotyczyć treść. Tym samym ułatwi to poruszanie się po danej stronie.

Nagłówki strony w kodzie

Komentarz specjalisty

Nieprawidłowa struktura nagłówków na stronach to częsty błąd – a szkoda. Właściwa struktura i optymalizacja nagłówków to bardzo istotne elementy zarówno pod kątem użytkowników, jak i SEO. Należy pamiętać, że głównym zadaniem nagłówków jest nawigacja po stronie – mają one strukturyzować, podkreślać najważniejsze informacje, porządkować treści. Ważne jest, by nagłówki zawierały istotne dla konkretnej podstrony słowa kluczowe, które będą wskazywać, czego dana podstrona dotyczy. To zdecydowanie ułatwi Google interpretacje witryny.

Mateusz Calik Delante
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM

Jak wygląda poprawna struktura nagłówków na stronie?

Występuje 6 rodzajów nagłówków, które znajdują się na stronie internetowej [H1-H6]. Nagłówek H1 ma największe znaczenie, następnie 2 nagłówki H2, 3 nagłówki H3, 4 nagłówki H4, 5 nagłówków H5 oraz 6 nagłówków H6. Oczywiście nie musisz wykorzystywać całej ilości. Ważne jest, aby zachować strukturę i odpowiednią kolejność.

Poprawna struktura nagłówków na stronie

Nagłówek H1 stosowany jest tylko raz jako tytuł strony czy artykułu. Pełni najważniejszą rolę z perspektywy użytkownika oraz pozycjonowania. Następnie przechodzimy do nagłówków H2, które określają kategorie lub są śródtytułami. Natomiast nagłówki H3 przydadzą się, kiedy będziemy wprowadzać odrębne akapity w tagu H2. Dzięki temu treść będzie wyróżniona i lepiej widoczna. Nagłówki H4-H6 są rzadziej używane, ponieważ w wielu przypadkach nie ma już potrzeby wprowadzania dodatkowych przerw i wyróżnień.

  • Czy zawsze musi być tylko 1 nagłówek H1 i 2 nagłówki H2?

Ilość nagłówków H1 i H2 zależy od struktury strony. Czasami sama budowa witryny sugeruje, aby użyć 2 nagłówków H1: pierwszy np. występujący w górnej sekcji strony oraz drugi rozpoczynający nową sekcję. Ważne, aby ta struktura była logiczna i przemyślana.

  • Czy na użycie nagłówka H1 na logo jest dobrym działaniem?

Jest to niepoprawna praktyka, która w przeszłości była często używana. Stosowanie nagłówka na logo powoduje, że powielany jest on na każdej podstronie i może zaburzać poprawną interpretację treści podstrony.

Nagłówki strony internetowej i ich wpływ na SEO

Nagłówki strony internetowej nawigują nie tylko użytkowników, ale również roboty Google. W ten sposób sprawdzają o czym jest dana strona i jakiego rodzaju treść się na niej znajduje. Poprawnie dobrane nagłówki będą miały pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny.

Tylko jak je stworzyć? Przede wszystkim trzeba pamiętać o słowach kluczowych, które odpowiadają danej podstronie i wykorzystać je w budowie nagłówków. Na celowniku jest zwłaszcza tag H1, który określa się jako najważniejszy i określający całą strukturę strony. Dlatego warto umieścić w nim frazę, która jest do niej dopasowana i chcemy podnieść jej pozycję w wyszukiwarce.

Na przykładzie naszej firmy jest to słowo kluczowe ‘pozycjonowanie

Podobna zależność występuje w przypadku nagłówków H2, w których również używane są słowa kluczowe. Jednak nie skupiajmy się tylko na jednej frazie. Warto szukać synonimów lub ją odmieniać. Dzięki temu unikniemy nadużycia i sztucznego nasycenia treści słowami kluczowymi. Dobrą praktyką jest balans i zachowanie umiaru w tworzeniu nagłówków na stronę internetową. Powinny być nie tylko odpowiednio zoptymalizowane z punktu widzenia pozycjonowania, ale także pomocne i przydatne dla użytkowników. To oni przede wszystkim odwiedzają witryny i oceniają je pod względem użyteczności oraz estetyczności. Jeden krok dalej do sukcesu!

(3)
Autor
SEO Specialist - Ania

SEO Specialist

W Delante od października 2017 roku. Interesuje ją sztuka tatuażu i kryminały. Jej sportowe pasje to kickboxing i rower szosowy. Lubi gotowanie i alpaki. Mała, ale na TOP3 się wspina.
Komentarze (1)
  1. Bardzo rzeczowy wpis. Wcześniej nie przywiązywałam większej wagi do takiej struktury nagłówków jaką przedstawiłaś wyżej – już wiem, że to błąd 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Prowadzisz biznes stacjonarnie? Weź pod uwagę rozpoczęcie działalności online. Coraz więcej Polaków korzysta z internetu, jednocześnie z roku na rok rośnie odsetek kupujących w sieci. Temu wszystkiemu towarzyszy intensywny rozwój e-commerce. 2020 rok był wyjątkowy dla firm prowadzących działalność online - do wzrostu zainteresowania ich ofertą dodatkowo przyczyniła się pandemia. Dlatego nie powinieneś zwlekać z przeniesieniem firmy do internetu. O czym musisz pamiętać?

Czytaj więcej
Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

W sklepach internetowych możesz często wybierać z setek, a nawet tysięcy produktów. Nawet, jeśli menu zostało wręcz idealnie zaplanowane i możesz łatwo dotrzeć do każdej kategorii i podkategorii, to i tak odnalezienie konkretnej rzeczy może być czasochłonne. Dlatego niezbędnym elementem jest wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie. Dlaczego jest ona tak ważna? Jak działa i jakie są cechy dobrej wyszukiwarki?

Czytaj więcej
O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

Powierzono Ci trudne zadanie znalezienia agencji SEO, a nie masz żadnego doświadczenia z tą branżą i tak naprawdę nie wiesz, od czego zacząć? Żeby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy listę pytań, które możesz wykorzystać, wybierając firmę do współpracy w zakresie pozycjonowania. Być może dzięki naszym sugestiom zabłyśniesz przed szefem, a Twój wybór przełoży się na pozyskanie klientów z wyszukiwarki Google. A więc, o co pytać agencję SEO?

Czytaj więcej