Czym są nagłówki strony internetowej?

Czym są nagłówki strony internetowej?

Zdecydowana większość stron internetowych posiada nagłówki, jednak czy są one poprawnie skonstruowane? Jest to ważna kwestia nie tylko dla internautów, ale także z perspektywy pozycjonowania. Sprawdźmy, jak powinna wyglądać struktura strony internetowej i nagłówki, które przyciągną zarówno użytkowników, jak również roboty Google.

Można powiedzieć, że nagłówki na stronie internetowej są zmodyfikowaną wersją tych, które pojawiają się w prasie papierowej. Są oznaczeniem tytułów, podtytułów oraz śródtytułów ułożonych w odpowiedniej kolejności.

Występują w treści strony w sekcji <body> i są także znane jako tagi nagłówkowe. Kiedy ich używamy, dana treść jest wyróżniona – font jest powiększony i pogrubiony. Pomaga to użytkownikom zauważyć najważniejsze detale na stronie oraz dowiedzieć się czego będzie dotyczyć treść. Tym samym ułatwi to poruszanie się po danej stronie.

Nagłówki strony w kodzie

Jak wygląda poprawna struktura nagłówków na stronie?

Występuje 6 rodzajów nagłówków, które znajdują się na stronie internetowej [H1-H6]. Nagłówek H1 ma największe znaczenie, następnie 2 nagłówki H2, 3 nagłówki H3, 4 nagłówki H4, 5 nagłówków H5 oraz 6 nagłówków H6. Oczywiście nie musisz wykorzystywać całej ilości. Ważne jest, aby zachować strukturę i odpowiednią kolejność. Dzięki temu struktura strony internetowej będzie bardziej zrozumiała dla robotów Google.

Poprawna struktura nagłówków na stronie

Nagłówek H1 stosowany jest tylko raz jako tytuł strony czy artykułu. Pełni najważniejszą rolę z perspektywy użytkownika oraz pozycjonowania. Następnie przechodzimy do nagłówków H2, które określają kategorie lub są śródtytułami. Natomiast nagłówki H3 przydadzą się, kiedy będziemy wprowadzać odrębne akapity w tagu H2. Dzięki temu treść będzie wyróżniona i lepiej widoczna. Nagłówki H4-H6 są rzadziej używane, ponieważ w wielu przypadkach nie ma już potrzeby wprowadzania dodatkowych przerw i wyróżnień.

Zwiększ widoczność strony w sieci

Nagłówki strony internetowej i ich wpływ na SEO

Nagłówki strony internetowej nawigują nie tylko użytkowników, ale również roboty Google. W ten sposób sprawdzają o czym jest dana strona i jakiego rodzaju treść się na niej znajduje. Poprawnie dobrane nagłówki będą miały pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny.

Tylko jak je stworzyć? Przede wszystkim trzeba pamiętać o słowach kluczowych, które odpowiadają danej podstronie i wykorzystać je w budowie nagłówków. Na celowniku jest zwłaszcza tag H1, który określa się jako najważniejszy i określający całą strukturę strony. Dlatego warto umieścić w nim frazę, która jest do niej dopasowana i chcemy podnieść jej pozycję w wyszukiwarce.

Na przykładzie naszej firmy może to być słowo kluczowe ‘pozycjonowanie’.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy nagłówkiem na stronie produktów powinna być nazwa danego produktu, na podstronach kategorii – nazwa kategorii. Na stronie głównej nagłówek H1 powinien zawierać najważniejsze dla Ciebie słowo kluczowe, które ma być dopasowane do strony głównej.

Podobna zależność występuje w przypadku nagłówków H2, w których również używane są słowa kluczowe. Jednak nie skupiajmy się tylko na jednej frazie. Warto szukać synonimów lub ją odmieniać. Dzięki temu unikniemy nadużycia i sztucznego nasycenia treści słowami kluczowymi. Dobrą praktyką jest balans i zachowanie umiaru w tworzeniu nagłówków na stronę internetową. Powinny być nie tylko odpowiednio zoptymalizowane z punktu widzenia pozycjonowania, ale także pomocne i przydatne dla użytkowników. To oni przede wszystkim odwiedzają witryny i oceniają je pod względem użyteczności oraz estetyczności. Jeden krok dalej do sukcesu!

FAQ

Ilość nagłówków H1 i H2 zależy od struktury strony. Czasami sama budowa witryny sugeruje, aby użyć 2 nagłówków H1: pierwszy np. występujący w górnej sekcji strony oraz drugi rozpoczynający nową sekcję. Ważne, aby ta struktura była logiczna i przemyślana.

Jest to niepoprawna praktyka, która w przeszłości była często używana. Stosowanie nagłówka na logo powoduje, że powielany jest on na każdej podstronie i może zaburzać poprawną interpretację treści podstrony.

(4)
Autor
SEO Specialist - Ania

SEO Specialist

W Delante od października 2017 roku. Interesuje ją sztuka tatuażu i kryminały. Jej sportowe pasje to kickboxing i rower szosowy. Lubi gotowanie i alpaki. Mała, ale na TOP3 się wspina.
Komentarze (2)
  1. Bardzo rzeczowy wpis. Wcześniej nie przywiązywałam większej wagi do takiej struktury nagłówków jaką przedstawiłaś wyżej – już wiem, że to błąd 🙂

    1. A ja z kolei byłam przekonana, że zawsze musi być tylko jeden nagłówek H1. Człowiek się uczy całe życie 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jeżeli szukasz pomysłu na biznes, sprzedaż online może okazać się trafioną formą działalności, bo to właśnie w Internecie dzisiaj łatwiej znaleźć przyszłych klientów. Dlatego zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym przedstawiamy, jak założyć sklep internetowy - od rejestracji przez projekt i wdrożenie aż po promocję.

Czytaj więcej
AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe sprawdziły się w marketingu cyfrowym, ale czy zabiorą pracę twórcom treści? W rzeczywistości generatory treści AI mogą służyć jako wysoce wydajny asystent zwiększający ich produktywność. Dlaczego warto zainteresować się tym zagadnieniem, a jednocześnie zachować rozwagę? W naszym artykule dowiesz się więcej o szansach i zagrożeniach wynikających z zastosowania AI w content marketingu, a także poznasz generatory treści bazujące na działaniu sztucznej inteligencji. Zapraszamy!

Czytaj więcej