Co to jest Mobile-First Index i jaki wpływ ma na SEO?

Co to jest Mobile-First Index i jaki wpływ ma na SEO?

Żyjemy w czasach, w których niewątpliwie rządzą urządzenia mobilne. Ludzie przy ich pomocy szukają informacji w sieci, dodają posty na portale społecznościowe, komunikują się ze znajomymi. W odpowiedzi na ten trend Google postanowił wprowadzić w życie tzw. Mobile-First Index. W dzisiejszym wpisie pragniemy wyjaśnić co tak naprawdę kryje się za tym pojęciem oraz jaki jest jego wpływ na SEO.

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Co to  jest Mobile-First Index?

W 2015 roku po raz pierwszy liczba wyszukiwań dokonanych przy użyciu urządzeń mobilnych przewyższyła liczbę wyszukiwań generowanych z komputerów. Na przestrzeni ostatnich kilku lat Google stopniowo informował o pracach nad  Mobile-First Index. W Marcu 2018 roku firma oficjalnie potwierdziła jego implementację.

Aby łatwiej zrozumieć ideę Mobile-First Index, warto na wstępie wyjaśnić czym jest indeks wyszukiwarki. Roboty Google mające za zadanie badanie witryn znajdujących się w sieci, analizują zawartość stron poprzez skanowanie ich kodu. Informacje, które zbiorą przy okazji tych analiz zapisywane są w katalogu, który jest wyżej wspomnianym indeksem. Na podstawie danych w indeksie oraz specjalnych algorytmów, Google tworzy ranking stron oraz definiuje kolejność w jakiej będą one wyświetlane w wynikach wyszukiwarki po wpisaniu określonych zapytań przez użytkowników.

Implementacja Mobile-First Index pociąga za sobą to, że mobilne wersje stron internetowych stają się od tej pory punktem startowym wyszukiwarkowych botów. Na podstawie zawartości stron dedykowanych dla urządzeń mobilnych, Google ocenia na której pozycji powinien umieścić daną witrynę w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz.

W dokumentacji Google znaleźć można następującą informację, dotyczącą Mobile-First Index:

“Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google będzie korzystać przede wszystkim z mobilnej wersji strony. Dotychczas w indeksie podczas ocenienia trafności strony względem zapytania użytkownika była używana wersja komputerowa. Obecnie większość użytkowników korzysta z Google na urządzeniach mobilnych, więc indeks będzie używał głównie mobilnej wersji zawartości strony. Nie tworzymy oddzielnego indeksu zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych – nadal mamy tylko jeden indeks.”

Jak wspomniałem już we wstępie, zmiana ta wynika ze zwiększonych ilości wyszukiwań z poziomu urządzeń mobilnych. Z uwagi na ten fakt, twórcy Google postanowili położyć większy nacisk na doświadczenie osób korzystających z ich wyszukiwarki przy pomocy smartfonów i innych urządzeń określanych mianem mobile. Mobile-First Index ma za zadanie skłonić właścicieli witryn internetowych do tworzenia stron dopasowanych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych , których zawartość nie będzie odbiegać od desktopowych wersji. Aspekt ten jest niesamowicie ważny, gdyż jednym z głównych założeń Mobile First Index jest zapewnienie mobilnym użytkownikom, dokładnie tego samego contentu, który mogliby zobaczyć otwierając strony z poziomu komputera.

Wielu z Was zapewne zastanawia się, co w przypadku gdy strona nie posiada wersji mobilnej. W takim przypadku pod lupę robotów indeksujących trafia desktopowa wersja witryny, lecz warto zaznaczyć iż może mieć to niekorzystny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Strony przyjazne dla mobilnych urządzeń mogą z kolei liczyć na nagrodę w postaci wyższych miejsc w rankingu.

Jak działa mobile-first indexing?

Od niedawna możesz sprawdzić, który model indeksowania jest przyjęty dla Twojej strony. Przeczytaj więcej w naszym wpisie: Google Search Console pokazuje informację o przejściu na Mobile-First Indexing

Jaki wpływ ma Mobile First Index na SEO?

Wiadomo nie od dziś, że Google od dłuższego czasu gratyfikuje strony przyjazne dla urządzeń mobilnych. Mobile-friendless jest nawet jednym z czynników rankingowych. Mobile-First Index ma zauważalny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli nie udostępniasz użytkownikom swojej witryny w wersji mobilnej, roboty Google mogą nie być zainteresowane częstym wchodzeniem na nią. Taka sytuacja może z kolei przełożyć się na mniej efektywne indeksowanie jej podstron. Warto w tym miejscu wspomnieć również o “June 2019 Core Update” – aktualizacji, która miała miejsce 3 czerwca. Po jej wejściu w życie Google przywiązuje jeszcze większą uwagę do mobilnej wersji strony.

Co jeśli nie mam strony mobilnej?

Jeśli Twoja witryna nie posiada wersji mobilnej lub jej wersja mobilna jest okrojona w stosunku do standardowej, może ona zanotować spadki w rezultatach wyszukiwarki. Twoja  strona oczywiście wciąż będzie indeksowana, lecz może ona przegrać walkę o wysokie pozycje z konkurencyjnymi, mobilnymi serwisami. Warto dodać, że od momentu zaimplementowania Mobile-First Index, mobilna wersja strony może wpływać na wyniki wyszukiwania, nawet jeśli użytkownik będzie szukał z poziomu komputera.

Osoby które zadbały o tzw. responsive web design, czyli zaprojektowały stronę w taki sposób, że jej wygląd oraz treść dostosowuje się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlany, mogą być spokojne gdyż Google uznaje takie witryny za odpowiednio przygotowane na Mobile-First Indexing.

Jak przygotować się do indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych?

W przypadku, gdy Twoja strona posiada osobne treści na komputery oraz urządzenia mobilne, czyli innymi słowy wykorzystujesz dynamiczne wyświetlanie treści lub osobne adresy URL, warto zapoznać się z metodami które zalecają wdrożyć twórcy Google. Spośród praktyk, które zamieszczają oni w swojej dokumentacji wyróżnić można:

  • Umieść na stronie mobilnej dokładnie te same treści co na standardowej

Zaleca się rozbudowę witryny mobilnej, jeśli treści zawierające się na niej są uboższe niż te, które znaleźć można na stronie przeznaczonej do przeglądania na komputerze. Wymóg ten dotyczy zarówno tekstów, filmów, jak i obrazów (pamiętając oczywiście o opisach alternatywnych).

  • Dodaj meta dane na obydwie wersje strony

Zadbaj o to, by zawartość tagów “title” oraz “meta description” były takie same w obu wersjach Twojej strony.

  • Zadbaj o poprawność linków hreflang dla odrębnych adresów URL

Jeśli korzystasz z elementu rel=”hreflang” w celu wyświetlania użytkownikom odpowiedniej wersji językowej strony, zadbaj o niezależne powiązania pomiędzy adresami URL wersji mobilnej i standardowej. Hreflang adresu URL wersji standardowej powinien odnosić do URL wersji standardowej, z kolei ten, który znajduje się w wersji mobilnej powinien wskazywać na URL wersji mobilnej.

  • Sprawdź, czy serwer na którym znajduje się Twoja strona posiada wystarczające zasoby aby obsłużyć indeksowanie mobilnej wersji witryny, które może być szybsze niż dotychczasowe

W tym celu możesz wykorzystać “Raport Statystyki indeksowania” – narzędzie Google, w którym znaleźć można informacje dotyczące działań jakie ich robot wykonywał na Twojej stronie w ciągu ostatnich 90 dni. Aby skorzystać z tej usługi, witryna musi zostać dodana do narzędzia Google Search Console.

  • Zweryfikuj poprawność instrukcji w pliku robots.txt

Zadbaj o to, by instrukcje zawarte w pliku robots.txt były odpowiednio skonstruowane oraz działały poprawnie w obu wersjach strony. Najczęściej instrukcje te powinny być takie same dla obu wersji.

  • Zadbaj o poprawność elementów rel=”canonical” oraz rel=”alternate”

Tagi rel=”canonical” oraz rel=”alternate” powinny być prawidłowo wdrożone, zarówno w wersji mobilnej, jak i desktopowej strony.

Narzędzia, które pomogą Ci w zmierzeniu się z Mobile-First Index

Test Mobile Friendlynarzędzie, które możesz wykorzystać w celu sprawdzenia jak Google ocenia Twoją stronę pod kątem przyjazności dla użytkowników mobilnych. Po wykonaniu testu dostaniesz informację na temat tego, czy Twoja strona jest dostosowana do smartfonów, a także ewentualnych problemów na które natrafił robot podczas renderowania witryny.

Mobile first indexing test mobilny

Google Search Consoleprzy użyciu tego narzędzia, wchodząc w zakładkę “Obsługa na urządzeniach mobilnych” możesz sprawdzić komunikaty dotyczące podstron, na których roboty Google napotkał problemy związane z aspektem mobilności strony. Dzięki wskazówkom umieszczonym w narzędziu Search Console, w łatwy sposób możemy dojść do źródła nieprawidłowości oraz odpowiednio szybko na nie zareagować.

Page Speed Insights – podstawowe narzędzie, dzięki któremu w krótkim czasie możemy dokonać analizy szybkości ładowania zasobów strony, zarówno z poziomu komórki, jak i komputera. Przy pomocy tego narzędzia  zweryfikować można także m.in. czas odpowiedzi serwera, informacje na temat obrazów, a także kody JavaScript oraz CSS, które wpływają na błędy renderowania witryny.

Mobile first indexing test

Najczęstsze błędy, które mogą mieć wpływ na Mobile-First Indexing

Spośród najpopularniejszych błędów, które mogą mieć znaczenie w kontekście mobilnego indeksowania i o których eliminację należy zadbać w pierwszej kolejności, wymienić można:

  • Zablokowane pliki CSS, JavaScript oraz obrazy w robots.txt
  • Filmy oraz materiały w formatach, których przeglądarka urządzenia mobilnego nie jest w stanie odtworzyć
  • Niepoprawne przekierowania
  • Błędy 404, które wyświetlane są wyłącznie na urządzeniach mobilnych
  • Pełnoekranowe reklamy, które zasłaniają zawartość witryny
  • Błędne linkowanie wewnętrzne
  • Powolne ładowanie zasobów strony mobilnej
  • Błędnie ustawiony widoczny obszar
  • Zbyt mały rozmiar czcionek
  • Ustawienie elementów klikalnych zbyt blisko siebie

Wyeliminowanie powyższych błędów z pewnością pozytywnie wpłynie na ocenę Twojej strony przez roboty wyszukiwarek. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ich temat, koniecznie sprawdź dokumentację Google. Znajdziesz w niej szczegółowe rozwiązania oraz wskazówki dotyczące eliminacji nieprawidłowości. Dokumentacja ta dostępna jest pod adresem: https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/common-mistakes

Podsumowanie

Wdrożenie Mobile-First Index jest znakiem, który pokazuje, że Google troszczy się o swoich użytkowników oraz pragnie zapewnić im jak najlepsze wyniki na zapytania, które formułują. W dobie globalnej cyfryzacji oraz erze urządzeń mobilnych, która niewątpliwie rozwija się na naszych oczach, zadbanie o aspekt mobilności stron powinno być priorytetem dla ich właścicieli. Witryna zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych z pewnością zostanie nagrodzona przez Google wyższymi pozycjami oraz zwiększonym ruchem użytkowników.

  5,00 / 5 ( 7 )
Autor
Junior SEO Specialist - Rafał

Junior SEO Specialist

W Delante od stycznia 2019 roku. Informatyk z pasją do marketingu internetowego i SEO, który w swojej pracy stara się zapewnić użytkownikom wartościowy content, a klientom pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki. Miłośnik winyli, obuwia sportowego i podróżowania. W wolnym czasie skreczuje na gramofonach, na przemian z odwracaniem kolejnych kartek książek kryminalnych.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.