Czym jest Mobile-First Index?
W 2015 roku po raz pierwszy liczba wyszukiwań dokonanych przy użyciu urządzeń mobilnych przewyższyła liczbę wyszukiwań generowanych z komputerów. Na przestrzeni ostatnich kilku lat Google stopniowo informował o pracach nad Mobile-First Index. W Marcu 2018 roku firma oficjalnie potwierdziła jego implementację. Aby łatwiej zrozumieć ideę Mobile-First Index, warto na wstępie wyjaśnić czym jest indeks wyszukiwarki. Roboty Google mające za zadanie badanie witryn znajdujących się w sieci, analizują zawartość stron poprzez skanowanie ich kodu. Informacje, które zbiorą przy okazji tych analiz zapisywane są w katalogu, który jest wyżej wspomnianym indeksem. Na podstawie danych w indeksie oraz specjalnych algorytmów, Google tworzy ranking stron oraz definiuje kolejność w jakiej będą one wyświetlane w wynikach wyszukiwarki po wpisaniu określonych zapytań przez użytkowników. Implementacja Mobile-First Index pociąga za sobą to, że mobilne wersje stron internetowych stają się od tej pory punktem startowym wyszukiwarkowych botów. Na podstawie zawartości stron dedykowanych dla urządzeń mobilnych, Google ocenia na której pozycji powinien umieścić daną witrynę w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz. W dokumentacji Google znaleźć można następującą informację, dotyczącą Mobile-First Index:“Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google będzie korzystać przede wszystkim z mobilnej wersji strony. Dotychczas w indeksie podczas ocenienia trafności strony względem zapytania użytkownika była używana wersja komputerowa. Obecnie większość użytkowników korzysta z Google na urządzeniach mobilnych, więc indeks będzie używał głównie mobilnej wersji zawartości strony. Nie tworzymy oddzielnego indeksu zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych – nadal mamy tylko jeden indeks.”Jak wspomniałem już we wstępie, zmiana ta wynika ze zwiększonych ilości wyszukiwań z poziomu urządzeń mobilnych. Z uwagi na ten fakt, twórcy Google postanowili położyć większy nacisk na doświadczenie osób korzystających z ich wyszukiwarki przy pomocy smartfonów i innych urządzeń określanych mianem mobile. Mobile-First Index ma za zadanie skłonić właścicieli witryn internetowych do tworzenia stron dopasowanych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych , których zawartość nie będzie odbiegać od desktopowych wersji. Aspekt ten jest niesamowicie ważny, gdyż jednym z głównych założeń Mobile First Index jest zapewnienie mobilnym użytkownikom, dokładnie tego samego contentu, który mogliby zobaczyć otwierając strony z poziomu komputera. Wielu z Was zapewne zastanawia się, co w przypadku gdy strona nie posiada wersji mobilnej. W takim przypadku pod lupę robotów indeksujących trafia desktopowa wersja witryny, lecz warto zaznaczyć iż może mieć to niekorzystny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Strony przyjazne dla mobilnych urządzeń mogą z kolei liczyć na nagrodę w postaci wyższych miejsc w rankingu.
Jak Mobile First Index wpływa na SEO?
Wiadomo nie od dziś, że Google od dłuższego czasu gratyfikuje strony przyjazne dla urządzeń mobilnych. Mobile-friendless jest nawet jednym z czynników rankingowych. Mobile-First Index ma zauważalny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli nie udostępniasz użytkownikom swojej witryny w wersji mobilnej, roboty Google mogą nie być zainteresowane częstym wchodzeniem na nią. Taka sytuacja może z kolei przełożyć się na mniej efektywne indeksowanie jej podstron. Warto w tym miejscu wspomnieć również o “June 2019 Core Update” - aktualizacji, która miała miejsce 3 czerwca. Po jej wejściu w życie Google przywiązuje jeszcze większą uwagę do mobilnej wersji strony.Co jeśli nie mam strony mobilnej?
Jeśli Twoja witryna nie posiada wersji mobilnej lub jej wersja mobilna jest okrojona w stosunku do standardowej, może ona zanotować spadki w rezultatach wyszukiwarki. Twoja strona oczywiście wciąż będzie indeksowana, lecz może ona przegrać walkę o wysokie pozycje z konkurencyjnymi, mobilnymi serwisami. Warto dodać, że od momentu zaimplementowania Mobile-First Index, mobilna wersja strony może wpływać na wyniki wyszukiwania, nawet jeśli użytkownik będzie szukał z poziomu komputera. Osoby które zadbały o tzw. responsive web design, czyli zaprojektowały stronę w taki sposób, że jej wygląd oraz treść dostosowuje się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlany, mogą być spokojne gdyż Google uznaje takie witryny za odpowiednio przygotowane na Mobile-First Indexing.Jak przygotować się do indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych?
W przypadku, gdy Twoja strona posiada osobne treści na komputery oraz urządzenia mobilne, czyli innymi słowy wykorzystujesz dynamiczne wyświetlanie treści lub osobne adresy URL, warto zapoznać się z metodami które zalecają wdrożyć twórcy Google. Spośród praktyk, które zamieszczają oni w swojej dokumentacji wyróżnić można:- Umieść na stronie mobilnej dokładnie te same treści co na standardowej
- Dodaj meta dane na obydwie wersje strony
- Zadbaj o poprawność linków hreflang dla odrębnych adresów URL
rel=”hreflang”
w celu wyświetlania użytkownikom odpowiedniej wersji językowej strony, zadbaj o niezależne powiązania pomiędzy adresami URL wersji mobilnej i standardowej. Hreflang adresu URL wersji standardowej powinien odnosić do URL wersji standardowej, z kolei ten, który znajduje się w wersji mobilnej powinien wskazywać na URL wersji mobilnej.
- Sprawdź, czy serwer na którym znajduje się Twoja strona posiada wystarczające zasoby aby obsłużyć indeksowanie mobilnej wersji witryny, które może być szybsze niż dotychczasowe
- Zweryfikuj poprawność instrukcji w pliku robots.txt
- Zadbaj o poprawność elementów rel=”canonical” oraz rel=”alternate”
rel=”canonical”
oraz rel=”alternate”
powinny być prawidłowo wdrożone, zarówno w wersji mobilnej, jak i desktopowej strony.
Sprawdź też nasz poradnik pozycjonowanie stron.
Narzędzia, które pomogą Ci w zmierzeniu się z Mobile-First Index
Test Mobile Friendly - narzędzie, które możesz wykorzystać w celu sprawdzenia jak Google ocenia Twoją stronę pod kątem przyjazności dla użytkowników mobilnych. Po wykonaniu testu dostaniesz informację na temat tego, czy Twoja strona jest dostosowana do smartfonów, a także ewentualnych problemów na które natrafił robot podczas renderowania witryny.Najczęstsze błędy, które mogą mieć wpływ na Mobile-First Indexing
Spośród najpopularniejszych błędów, które mogą mieć znaczenie w kontekście mobilnego indeksowania i o których eliminację należy zadbać w pierwszej kolejności, wymienić można:- Zablokowane pliki CSS, JavaScript oraz obrazy w robots.txt
- Filmy oraz materiały w formatach, których przeglądarka urządzenia mobilnego nie jest w stanie odtworzyć
- Niepoprawne przekierowania
- Błędy 404, które wyświetlane są wyłącznie na urządzeniach mobilnych
- Pełnoekranowe reklamy, które zasłaniają zawartość witryny
- Błędne linkowanie wewnętrzne
- Powolne ładowanie zasobów strony mobilnej
- Błędnie ustawiony widoczny obszar
- Zbyt mały rozmiar czcionek
- Ustawienie elementów klikalnych zbyt blisko siebie