.animate-view{opacity: 1 !important;}

Co to jest Mobile-First Index i jaki wpływ ma na SEO?

8min.

Komentarze:0

Co to jest Mobile-First Index i jaki wpływ ma na SEO?
07 marca 2024
Mobile-First Index to model indeksowania kładący nacisk na dopasowanie zawartości stron do urządzeń mobilnych. Ma on na celu zapewnienie użytkownikom mobilnym dostępu do treści identycznych, jak w wersji dekstop. Model ma wpływ na podejmowane działania SEO, a zgodność z nim można sprawdzić przy pomocy Google Search Console, Page Speed Insights oraz Lighthouse w Chrome Developer Tools. Przy tworzeniu strony od podstaw warto zaś działać zgodnie z koncepcją Mobile-First Web Design.

8min.

Komentarze:0

Czym jest Mobile-First Index?

W 2015 roku po raz pierwszy liczba wyszukiwań dokonanych przy użyciu urządzeń mobilnych przewyższyła liczbę wyszukiwań generowanych z komputerów. Na przestrzeni ostatnich kilku lat Google stopniowo informował o pracach nad Mobile-First Index. W marcu 2018 roku firma oficjalnie potwierdziła jego implementację, a na przełomie 2023 i 2024 zakończono wdrażanie zmiany i wycofano roboty dedykowane wersjom desktop.

Aby łatwiej zrozumieć ideę Mobile-First Index i jej znaczenie dla SEO w Google, warto na wstępie wyjaśnić czym jest indeks wyszukiwarki. Roboty Google mające za zadanie badanie witryn znajdujących się w sieci, analizują zawartość stron poprzez skanowanie ich kodu. Informacje, które zbiorą przy okazji tych analiz zapisywane są w katalogu, który jest wyżej wspomnianym indeksem. Na podstawie danych w indeksie oraz specjalnych algorytmów, Google tworzy ranking stron oraz definiuje kolejność w jakiej będą one wyświetlane w wynikach wyszukiwarki po wpisaniu określonych zapytań przez użytkowników.

Po co w zasadzie wprowadzono tę zmianę? Choć dziś ciężko sobie to wyobrazić, przeglądanie stron na urządzeniach mobilnych jeszcze jakiś czas temu nie było aż tak powszechne, jak obecnie. W tamtym czasie tylko twórcy stron posiadający wysoki budżet mogli pozwolić sobie na stworzenie osobnej wersji strony przeznaczonej na urządzenia mobilne, przez co tylko duzi gracze mogli konkurować o najwyższe pozycje. Zmiana miała więc na celu wyrównanie szans i równorzędne traktowanie wszystkich stron przez roboty Google i algorytmy.

Implementacja Mobile-First Index pociąga za sobą to, że mobilne wersje stron internetowych stają się od tej pory punktem startowym wyszukiwarkowych botów. Na podstawie zawartości stron dedykowanych dla urządzeń mobilnych, Google ocenia na której pozycji powinien umieścić daną witrynę w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz.

W dokumentacji Google znaleźć można następującą informację, dotyczącą Mobile-First Index:

“Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google będzie korzystać przede wszystkim z mobilnej wersji strony. Dotychczas w indeksie podczas ocenienia trafności strony względem zapytania użytkownika była używana wersja komputerowa. Obecnie większość użytkowników korzysta z Google na urządzeniach mobilnych, więc indeks będzie używał głównie mobilnej wersji zawartości strony. Nie tworzymy oddzielnego indeksu zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych – nadal mamy tylko jeden indeks.”

Jak wspomniałem już we wstępie, zmiana ta wynika ze zwiększonych ilości wyszukiwań z poziomu urządzeń mobilnych. Z uwagi na ten fakt, twórcy Google postanowili położyć większy nacisk na doświadczenie osób korzystających z ich wyszukiwarki przy pomocy smartfonów i innych urządzeń określanych mianem mobile. Mobile-First Index ma za zadanie skłonić właścicieli witryn internetowych do tworzenia stron dopasowanych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych , których zawartość nie będzie odbiegać od desktopowych wersji. Aspekt ten jest niesamowicie ważny, gdyż jednym z głównych założeń Mobile First Index jest zapewnienie mobilnym użytkownikom, dokładnie tego samego contentu, który mogliby zobaczyć otwierając strony z poziomu komputera.

Wielu z Was zapewne zastanawia się, co w przypadku gdy strona nie posiada wersji mobilnej, choć w 2024 roku są to jednostkowe przypadki. W takim przypadku pod lupę robotów indeksujących trafia desktopowa wersja witryny, lecz warto zaznaczyć iż może mieć to niekorzystny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Strony przyjazne dla mobilnych urządzeń mogą z kolei liczyć na nagrodę w postaci wyższych miejsc w rankingu.

Jak działa mobile-first indexing?

Jak Mobile First Index wpływa na SEO?

Wiadomo nie od dziś, że Google od dłuższego czasu gratyfikuje strony przyjazne dla urządzeń mobilnych. Mobile-friendless jest nawet jednym z czynników rankingowych. Mobile-First Index ma zauważalny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli nie udostępniasz użytkownikom swojej witryny w wersji mobilnej, roboty Google mogą nie być zainteresowane częstym wchodzeniem na nią. Taka sytuacja może z kolei przełożyć się na mniej efektywne indeksowanie jej podstron. Warto w tym miejscu wspomnieć również o “June 2019 Core Update” – po jej wejściu w życie Google przywiązuje jeszcze większą uwagę do mobilnej wersji strony.

Co, jeśli nie mam strony w wersji mobilnej?

Jeśli Twoja witryna nie posiada wersji mobilnej lub jej wersja mobilna jest okrojona w stosunku do standardowej, może ona zanotować spadki w rezultatach wyszukiwarki. Twoja strona oczywiście wciąż będzie indeksowana, lecz może ona przegrać walkę o wysokie pozycje z konkurencyjnymi, mobilnymi serwisami. Warto dodać, że od momentu zaimplementowania Mobile-First Index, mobilna wersja strony może wpływać na wyniki wyszukiwania, nawet jeśli użytkownik będzie szukał z poziomu komputera.

Osoby które zadbały o tzw. responsive web design, czyli zaprojektowały stronę w taki sposób, że jej wygląd oraz treść dostosowuje się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlany, mogą być spokojne gdyż Google uznaje takie witryny za odpowiednio przygotowane na Mobile-First Index.

Mobile-First Index w 2024 roku

Minęło już 7 lat od wprowadzenia Mobile-First Index. Wedle komunikatów przekazanych przez Google proces priorytetyzacji wersji mobilnych przy indeksacji został zakończony. Co się z tym wiąże?

Najważniejsza zmiana dotyczy wykorzystywanych crawlerów. Według Google istnieje już naprawdę niewielki odsetek stron, które nie działają lub generują błędy w wersji mobilnej, dlatego wycofywana jest stara wersja Googlebota na urządzenia typu desktop – możemy oczekiwać, że każdy robot Google, który wejdzie na naszą stronę, będzie sprawdzał ją pod kątem wersji wyświetlanej na urządzeniach mobilnych.

Narzędzia, które pomogą Ci w zmierzeniu się z Mobile-First Index

Wcześniej stosowaliśmy Test Mobile Friendly – narzędzie stworzone w celu sprawdzenia, jak Google ocenia Twoją stronę pod kątem przyjazności dla użytkowników mobilnych. Teraz jednak narzędzie jest nieaktywne – na szczęście powstały alternatywy, które możemy wykorzystać do sprawdzenia SEO dla Mobile-First Index w Google.

Do sprawdzenia naszej strony pod kątem optymalizacji SEO dla Mobile-First Index możemy też wykorzystać Google Search Console. Niegdyś w narzędziu widoczna była osobna sekcja dotycząca dopasowania strony do urządzeń mobilnych, która była pomocna przy optymalizacji strony w ramach tzw. mobile SEO – od grudnia 2023 mamy zaś wgląd w raport dotyczący jakości strony i podstawowych wskaźników internetowych, czyli Core Web Vitals.

Mobile First Index a SEO. Narzędzia

W sekcji dotyczącej podstawowych wskaźników mamy dostęp do raportu dedykowanego wersji mobilnej naszej strony.

Mobile First Index a SEO. Narzędzia

Z poziomu tego raportu możemy dowiedzieć się, jakie problemy z Core Web Vitals występują na naszej stronie i mogą wpływać na dopasowanie do indeksowania mobilnego – poznamy też przykładowe podstrony, na których stwierdzono błąd.

Mobile First Index a SEO. Narzędzia

Niewiele jednak wyniesiemy z raportu, jeśli nie poznamy samych wskaźników. Oto one:

  • LCP (Largest Contentful Paint) – mierzy szybkość ładowania największego elementu zawartości na stronie, co jest kluczowe dla postrzegania szybkości przez użytkownika. LCP odnosi się do czasu, w jakim główna zawartość strony jest wizualnie gotowa i dostępna dla użytkownika. Idealny czas LCP to 2,5 sekundy lub szybciej, od momentu rozpoczęcia ładowania strony.
  • FID (First Input Delay) – mierzy reaktywność strony, oceniając, jak szybko strona może odpowiedzieć na pierwsze działanie użytkownika, takie jak kliknięcie przycisku lub użycie interaktywnego elementu. FID koncentruje się na postrzeganym opóźnieniu; mierzy czas od pierwszej interakcji użytkownika z witryną do momentu, gdy przeglądarka jest w stanie na tę interakcję odpowiedzieć. Cel dla FID to mniej niż 100 milisekund.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – mierzy stabilność wizualną strony, oceniając, jak często użytkownicy doświadczają nieoczekiwanych zmian układu zawartości na stronie, które mogą być frustrujące i dezorientujące. CLS jest miarą, która sumuje wszystkie znaczące przesunięcia elementów na stronie podczas ładowania. Niski CLS wskazuje na to, że strona jest stabilna i nie zmienia swojego układu w sposób zaskakujący dla użytkownika. Idealna wartość CLS to 0,1 lub mniej.

Google Search Console to oczywiście nie wszystko. Do dyspozycji mamy także PageSpeed Insights – podstawowe narzędzie, dzięki któremu w krótkim czasie możemy dokonać analizy szybkości ładowania zasobów strony, zarówno z poziomu komórki, jak i komputera. Przy pomocy tego narzędzia zweryfikować można także m.in. czas odpowiedzi serwera, informacje na temat obrazów, a także kody JavaScript oraz CSS, które wpływają na błędy renderowania witryny.

Mobile first indexing test

Jeśli korzystamy z przeglądarki Chrome – także i w niej ukryte jest narzędzie, które pomoże nam sprawdzić dopasowanie naszej strony do Mobile-First Indexing w Google. Mowa o Lighthouse – instrukcja jego użycia dokładnie opisana jest w dokumentacji Chrome dla deweloperów. W skrócie: w narzędziach Chrome dla deweloperów znajdziemy kartę „Lighthouse”, w której możemy wygenerować raport dotyczący interesującej nas strony.

Mobile First Index a SEO. Narzędzia
Źródło: https://developer.chrome.com/docs/lighthouse/overview/

W raporcie znajdziemy metryki znane z omawianych wcześniej PageSpeed Insights oraz Core Web Vitals, ale też wiele innych przydatnych informacji, które pomogą nam lepiej dopasować stronę do urządzeń mobilnych.

Mobile-First Index a projektowanie stron

Wprawdzie możemy się zagłębić w tajniki technicznego SEO, aby poprawić dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, jednak nad tą kwestią warto zastanowić się już na etapie jej tworzenia.

Mobile-First Web Design to, jak wskazuje nazwa, praktyki zorientowane na projektowanie stron internetowych z myślą o użytkownikach mobilnych, które mogą pomóc nam w stworzeniu odpowiednio responsywnej strony.

Projekt strony warto poprowadzić tak, aby dobrze wyświetlał się na jak najmniejszych ekranach – nie zapominajmy o użytkownikach, którzy nie posiadają flagowych modeli smartfonów z dużymi wyświetlaczami o sporej rozdzielczości. Nasza strona będzie dzięki temu w pełni dostępna dla jak najszerszego spektrum użytkowników. To samo tyczy się rozwiązań nawigacyjnych czy typografii i grafik.

Projektując interfejs strony i układając architekturę informacji starajmy się go uprościć i ułatwić użytkownikowi nawigację. Nie przeciążajmy potencjalnego odwiedzającego zbędnymi treściami – zapewnijmy mu to, czego potrzebuje, bez dodatkowych dystraktorów. Drugorzędne elementy nawigacyjne możemy ukryć pod głównymi, np. w formie rozwijanego menu, co może być szczególnie przydatne w sklepach internetowych z szerokim asortymentem. Tu warto zastosować dobre praktyki związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego oraz m-commerce. Pamiętajmy, by nie spowolnić tym samym ładowania zasobów na urządzeniach mobilnych bądź nie zablokować dostępu robota Google do tych elementów, gdyż w dużym stopniu możemy zaskodzić dostosowaniu strony do Mobile-First Index!

Przede wszystkim jednak – testujmy i korzystajmy z narzędzi. Testowanie jest kluczowym etapem procesu projektowego i to dogłębne testy pozwolą nam zapewnić, że wszystkie najistotniejsze elementy działają poprawnie i strona oferuje użytkownikom mobilnym pożądany, pozytywny UX.

Najczęstsze błędy, które mogą mieć wpływ na Mobile-First Index

Spośród najpopularniejszych błędów, które mogą mieć znaczenie w kontekście Mobile-First Index dla SEO w Google i o których eliminację należy zadbać w pierwszej kolejności, wymienić można:

  • Zablokowane pliki CSS, JavaScript oraz obrazy w robots.txt
  • Filmy oraz materiały w formatach, których przeglądarka urządzenia mobilnego nie jest w stanie odtworzyć
  • Niepoprawne przekierowania
  • Błędy 404, które wyświetlane są wyłącznie na urządzeniach mobilnych
  • Pełnoekranowe reklamy, które zasłaniają zawartość witryny
  • Błędne linkowanie wewnętrzne
  • Powolne ładowanie zasobów strony mobilnej
  • Błędnie ustawiony widoczny obszar
  • Zbyt mały rozmiar czcionek
  • Ustawienie elementów klikalnych zbyt blisko siebie

Wyeliminowanie powyższych błędów z pewnością pozytywnie wpłynie na ocenę Twojej strony przez roboty wyszukiwarek. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ich temat, koniecznie sprawdź dokumentację Google. Znajdziesz w niej szczegółowe rozwiązania oraz wskazówki dotyczące eliminacji nieprawidłowości. Dokumentacja ta dostępna jest pod adresem: https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/common-mistakes

Mobile-First Index a SEO w Google. Podsumowanie

Wdrożenie Mobile-First Index jest znakiem, który pokazuje, że Google troszczy się o swoich użytkowników oraz pragnie zapewnić im jak najlepsze wyniki na zapytania, które formułują. W dobie globalnej cyfryzacji oraz erze urządzeń mobilnych, która niewątpliwie rozwija się na naszych oczach, dbałość o aspekt mobilności stron powinno być priorytetem dla ich właścicieli. Witryna zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych z pewnością zostanie nagrodzona przez Google wyższymi pozycjami oraz zwiększonym ruchem użytkowników.

Zastanawiasz się, czy Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana względem indeksowania mobilnego? Napisz do nas! Przeprowadzimy dla Ciebie audyt Core Web Vitals, które są kluczowymi miernikami dopasowania strony do potrzeb użytkowników mobilnych bądź wykonamy analizę UX, dzięki której dowiesz się, czy wrażenia osób odwiedzających Twoją stronę na smartfonach są pozytywne.

Autor
Przemek Jaskierski SEO Delante
Autor
Przemek Jaskierski

Senior SEO Specialist

Doświadczenie zdobyte w e-commerce przekłada na pozycjonowanie. W 2014 roku rozpoczął swoją przygodę z marketingiem internetowym, która trwa po dzień dzisiejszy. Wolny czas spędza na siłowni, grając w planszówki oraz oglądając seriale.

Autor
Autor
Maciej Jakubiec

Junior SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).

Autor
Przemek Jaskierski SEO Delante
Autor
Przemek Jaskierski

Senior SEO Specialist

Doświadczenie zdobyte w e-commerce przekłada na pozycjonowanie. W 2014 roku rozpoczął swoją przygodę z marketingiem internetowym, która trwa po dzień dzisiejszy. Wolny czas spędza na siłowni, grając w planszówki oraz oglądając seriale.

Autor
Autor
Maciej Jakubiec

Junior SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).

Zostaw komentarz

Przeczytaj inne podobne posty

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM