W 2015 roku po raz pierwszy liczba wyszukiwań dokonanych przy użyciu urządzeń mobilnych przewyższyła liczbę wyszukiwań generowanych z komputerów. Na przestrzeni ostatnich kilku lat Google stopniowo informował o pracach nad Mobile-First Index. W marcu 2018 roku firma oficjalnie potwierdziła jego implementację, a na przełomie 2023 i 2024 zakończono wdrażanie zmiany i wycofano roboty dedykowane wersjom desktop.
Dlatego warto zaznaczyć – podejście Mobile-First w Google nie jest procesem, który wciąż ewoluuje, lecz stałym standardem, którego powinni przestrzegać wszyscy właściciele stron internetowych. Obecnie Google kładzie naicsk na indeksowanie wersji mobilnych witryny. Co to oznacza? Treści dostępne na urządzeniach mobilnych są analizowane przez roboty w pierwszej kolejności – to właśnie one są kluczowe dla oceny i rankingu strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Aby łatwiej zrozumieć ideę Mobile-First Index i jej znaczenie dla SEO w Google, warto na wstępie wyjaśnić czym jest indeks wyszukiwarki. Roboty Google mające za zadanie badanie witryn znajdujących się w sieci, analizują zawartość stron poprzez skanowanie ich kodu. Informacje, które zbiorą przy okazji tych analiz zapisywane są w katalogu, który jest wyżej wspomnianym indeksem. Na podstawie danych w indeksie oraz specjalnych algorytmów, Google tworzy ranking stron oraz definiuje kolejność w jakiej będą one wyświetlane w wynikach wyszukiwarki po wpisaniu określonych zapytań przez użytkowników.
Po co w zasadzie wprowadzono tę zmianę? Choć dziś ciężko sobie to wyobrazić, przeglądanie stron na urządzeniach mobilnych jeszcze jakiś czas temu nie było aż tak powszechne, jak obecnie. W tamtym czasie tylko twórcy stron posiadający wysoki budżet mogli pozwolić sobie na stworzenie osobnej wersji strony przeznaczonej na urządzenia mobilne, przez co tylko duzi gracze mogli konkurować o najwyższe pozycje. Zmiana miała więc na celu wyrównanie szans i równorzędne traktowanie wszystkich stron przez roboty Google i algorytmy.
Implementacja Mobile-First Index pociągnęła za sobą to, że mobilne wersje stron internetowych stały się od tej pory punktem startowym wyszukiwarkowych botów. Na podstawie zawartości stron dedykowanych dla urządzeń mobilnych, Google ocenia na której pozycji powinien umieścić daną witrynę w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz.
W dokumentacji Google znaleźć można było następującą informację, która wyjaśniała sposób działania Mobile-First Index:
“Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google będzie korzystać przede wszystkim z mobilnej wersji strony. Dotychczas w indeksie podczas ocenienia trafności strony względem zapytania użytkownika była używana wersja komputerowa. Obecnie większość użytkowników korzysta z Google na urządzeniach mobilnych, więc indeks będzie używał głównie mobilnej wersji zawartości strony. Nie tworzymy oddzielnego indeksu zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych – nadal mamy tylko jeden indeks.”
Z racji, iż proces jest zakończony, obecnie znajdziemy tam dodatkowe wyjaśnienia:
“Wyszukiwarka Google coraz częściej koncentrowała się na urządzeniach mobilnych od 2015 r. po wprowadzeniu aktualizacji algorytmów pod kątem optymalizacji mobilnej. Następnie w 2016 roku zaczęliśmy skanowanie i indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Umożliwiło to wyszukiwarce Google indeksowanie treści, które użytkownicy zobaczą po wyświetleniu witryny na komórce. Skanowanie i indeksowanie w wersji na smartfony było dużą zmianą w infrastrukturze Google, ale też zmianą w sieci publicznej: od tego momentu mobilna strona internetowa musiała być tak samo kompletna, jak jej wersja na komputery.
Będziemy też nadal w miarę możliwości ograniczać indeksowanie za pomocą starszych wersji Googlebota na komputery. Dzięki temu oszczędzamy zasoby zarówno właścicieli witryn, jak i nasze.Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych jest już za nami.”
Jak wspomniałem już we wstępie, zmiany wynikły ze zwiększonych ilości wyszukiwań z poziomu urządzeń mobilnych. Z uwagi na ten fakt, twórcy Google postanowili położyć większy nacisk na doświadczenie osób korzystających z ich wyszukiwarki przy pomocy smartfonów i innych urządzeń określanych mianem mobile. Mobile-First Index oznacza, że właściciele witryn internetowych muszą tworzyć strony dopasowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, których zawartość nie będzie odbiegać od desktopowych wersji. Aspekt ten jest niesamowicie ważny, gdyż jednym z głównych założeń Mobile First Index było zapewnienie mobilnym użytkownikom, dokładnie tego samego contentu, który mogliby zobaczyć otwierając strony z poziomu komputera.
Wielu z Was zapewne zastanawia się, co w przypadku gdy strona nie posiada wersji mobilnej, choć w 2024 roku są to jednostkowe przypadki. W takim przypadku pod lupę robotów indeksujących trafia desktopowa wersja witryny, lecz warto zaznaczyć iż może mieć to niekorzystny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Ze względu na wprowadzony standard indeksowania mobilnego Google gratyfikuje strony przyjazne dla urządzeń mobilnych – mobile-friendless jest jednym z czynników rankingowych. Mobile-First Index ma zauważalny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli nie udostępniasz użytkownikom swojej witryny w responsywnej wersji mobilnej, tożsamej w kontekście z wersją desktopową, roboty Google nie będą zainteresowane wchodzeniem na nią. Taka sytuacja może z kolei przełożyć się na mniej efektywne indeksowanie jej podstron. Warto w tym miejscu wspomnieć również o “June 2019 Core Update”; po jej wejściu w życie Google przywiązuje jeszcze większą uwagę do mobilnej wersji strony – choć minęło już ponad 5 lat od tej zmiany i w międzyczasie śledziliśmy wiele rewolucyjnych aktualizacji algorytmu, nadal warto mieć to na uwadze.
Jeszcze raz zaznaczmy – Mobile-First Index w Google to model obowiązujący już od dłuższego czasu, z którym większość właścicieli stron jest już za pan brat. Jeśli jednak nie aktualizowałeś swojej strony od dłuższego czasu lub tworzysz nową witrynę od podstaw i chcesz dokładniej poznać kwestie, których nie można pominąć w kontekście indeksowania mobilnego – oto wszystko, co musisz wiedzieć.
Jeśli wersja mobilna Twojej witryny jest okrojona w stosunku do standardowej, może ona zanotować spadki w rezultatach wyszukiwarki. Twoja strona oczywiście wciąż będzie indeksowana, lecz może ona przegrać walkę o wysokie pozycje z konkurencyjnymi, mobilnymi serwisami. Warto dodać, że od momentu zaimplementowania Mobile-First Index, mobilna wersja strony wpływa na wyniki wyszukiwania niezależnie od urządzenia – indeks Google bierze pod uwagę wersję mobilną nawet, jeśli użytkownik dokona wyszukiwania z poziomu komputera.
Przede wszystkim – zadbajmy o responsive web design, czyli automatyczne dostosowanie wyglądu i treści strony do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlana. Responsywność to pierwszy warunek, by Google uznał witrynę za odpowiednio przygotowane na Mobile-First Index.
To jednak nie wszystko – należy również zadbać o spójność treści. Wersje mobilne i desktopowe powinny zawierać identyczny content, a różnice w zawartości stron mogą negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie i wyniki witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Warto o tym pamiętać, szczególnie, iż w teorii nie zawsze chcemy wyświetlać tą samą zawartość na wersji mobilnej, co na desktopie – przykładowo w sytuacji, gdy prowadzimy e-commerce i widzimy, że użytkownicy mobilni preferują zupełnie inny asortyment, niż desktopowi.
Jeśli zadbamy o to, by prezentowane treści były możliwie najbardziej aktualne i najlepiej dostosowane do porzeb użytkowników mobilnych, zyskamy podwójnie. Prócz pełnego dostosowania do indeksowania Mobile-First w Google, zwiększymy zaangażowanie i czas, który potencjalni klienci spędzają na naszej stronie, a to – jak wiadomo – jest jasnym sygnałem dla wyszukiwarki, że nasza witryna jest wartościowa.
Minęło już 7 lat od wprowadzenia Mobile-First Index. Wedle komunikatów przekazanych przez Google proces priorytetyzacji wersji mobilnych przy indeksacji został zakończony – możemy mówić teraz o Full Mobile-First Index. Co się z tym wiąże?
Najważniejsza zmiana dotyczy wykorzystywanych crawlerów. Według Google istnieje już naprawdę niewielki odsetek stron, które nie działają lub generują błędy w wersji mobilnej, dlatego wycofano starą wersję Googlebota na urządzenia typu desktop – możemy oczekiwać, że każdy robot Google, który wejdzie na naszą stronę, będzie sprawdzał ją pod kątem wersji wyświetlanej na urządzeniach mobilnych.
Wcześniej stosowaliśmy Test Mobile Friendly – narzędzie stworzone w celu sprawdzenia, jak Google ocenia Twoją stronę pod kątem przyjazności dla użytkowników mobilnych. Teraz jednak narzędzie jest nieaktywne – na szczęście powstały alternatywy, które możemy wykorzystać do sprawdzenia SEO dla Mobile-First Index w Google.
Do sprawdzenia naszej strony pod kątem optymalizacji SEO dla Mobile-First Index możemy też wykorzystać Google Search Console. Niegdyś w narzędziu widoczna była osobna sekcja dotycząca dopasowania strony do urządzeń mobilnych, która była pomocna przy optymalizacji strony w ramach tzw. mobile SEO – od grudnia 2023 mamy zaś wgląd w raport dotyczący jakości strony i podstawowych wskaźników internetowych, czyli Core Web Vitals.
W sekcji dotyczącej podstawowych wskaźników mamy dostęp do raportu dedykowanego wersji mobilnej naszej strony.
Z poziomu tego raportu możemy dowiedzieć się, jakie problemy z Core Web Vitals występują na naszej stronie i mogą wpływać na dopasowanie do indeksowania mobilnego – poznamy też przykładowe podstrony, na których stwierdzono błąd.
Niewiele jednak wyniesiemy z raportu, jeśli nie poznamy samych wskaźników. Oto one:
Google Search Console to oczywiście nie wszystko. Do dyspozycji mamy także PageSpeed Insights – podstawowe narzędzie, dzięki któremu w krótkim czasie możemy dokonać analizy szybkości ładowania zasobów strony, zarówno z poziomu komórki, jak i komputera. Przy pomocy tego narzędzia zweryfikować można także m.in. czas odpowiedzi serwera, informacje na temat obrazów, a także kody JavaScript oraz CSS, które wpływają na błędy renderowania witryny.
Jeśli korzystamy z przeglądarki Chrome – także i w niej ukryte jest narzędzie, które pomoże nam sprawdzić dopasowanie naszej strony do Mobile-First Indexing w Google. Mowa o Lighthouse – instrukcja jego użycia dokładnie opisana jest w dokumentacji Chrome dla deweloperów. W skrócie: w narzędziach Chrome dla deweloperów znajdziemy kartę „Lighthouse”, w której możemy wygenerować raport dotyczący interesującej nas strony.
W raporcie znajdziemy metryki znane z omawianych wcześniej PageSpeed Insights oraz Core Web Vitals, ale też wiele innych przydatnych informacji, które pomogą nam lepiej dopasować stronę do urządzeń mobilnych.
Wprawdzie możemy się zagłębić w tajniki technicznego SEO, aby poprawić dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, jednak nad tą kwestią warto zastanowić się już na etapie jej tworzenia.
Mobile-First Web Design to, jak wskazuje nazwa, praktyki zorientowane na projektowanie stron internetowych z myślą o użytkownikach mobilnych, które mogą pomóc nam w stworzeniu odpowiednio responsywnej strony.
Projekt strony warto poprowadzić tak, aby dobrze wyświetlał się na jak najmniejszych ekranach – nie zapominajmy o użytkownikach, którzy nie posiadają flagowych modeli smartfonów z dużymi wyświetlaczami o sporej rozdzielczości. Nasza strona będzie dzięki temu w pełni dostępna dla jak najszerszego spektrum użytkowników. To samo tyczy się rozwiązań nawigacyjnych czy typografii i grafik.
Projektując interfejs strony i układając architekturę informacji starajmy się go uprościć i ułatwić użytkownikowi nawigację. Nie przeciążajmy potencjalnego odwiedzającego zbędnymi treściami – zapewnijmy mu to, czego potrzebuje, bez dodatkowych dystraktorów. Drugorzędne elementy nawigacyjne możemy ukryć pod głównymi, np. w formie rozwijanego menu, co może być szczególnie przydatne w sklepach internetowych z szerokim asortymentem. Tu warto zastosować dobre praktyki związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego oraz m-commerce. Pamiętajmy, by nie spowolnić tym samym ładowania zasobów na urządzeniach mobilnych bądź nie zablokować dostępu robota Google do tych elementów, gdyż w dużym stopniu możemy zaskodzić wersji mobilnej zgodnej ze standardem Mobile-First Index!
Przede wszystkim jednak – testujmy i korzystajmy z narzędzi. Testowanie jest kluczowym etapem procesu projektowego i to dogłębne testy pozwolą nam zapewnić, że wszystkie najistotniejsze elementy działają poprawnie i strona oferuje użytkownikom mobilnym pożądany, pozytywny UX.
Spośród najpopularniejszych błędów, które mogą mieć znaczenie w kontekście Mobile-First Index dla SEO w Google i o których eliminację należy zadbać w pierwszej kolejności, wymienić można:
Wyeliminowanie powyższych błędów z pewnością pozytywnie wpłynie na ocenę Twojej strony przez roboty wyszukiwarek. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ich temat, koniecznie sprawdź dokumentację Google. Znajdziesz w niej szczegółowe rozwiązania oraz wskazówki dotyczące eliminacji nieprawidłowości. Dokumentacja ta dostępna jest pod adresem: https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/common-mistakes
Mamy już 2024 rok, więc Mobile-First Index powinniśmy przyjąć za niepodważalny standard; jego wdrożenie było znakiem, że Google troszczy się o swoich użytkowników, uwzględniając zmianę ich preferencji oraz pragnie zapewnić im jak najlepsze wyniki na zapytania, które formułują. W dobie globalnej cyfryzacji oraz erze urządzeń mobilnych, które są już nierozerwalną częścią naszego życia, dbałość o aspekt mobilności stron powinno być priorytetem dla ich właścicieli. Witryna zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych to już absolutna konieczność – a jeśli trzymamy się dobrych praktyk związanych z Mobile-First Index, z pewnością zostaniemy nagrodzeni przez Google wyższymi pozycjami oraz zwiększonym ruchem użytkowników.
Zastanawiasz się, czy Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana względem indeksowania mobilnego? Napisz do nas! Przeprowadzimy dla Ciebie audyt Core Web Vitals, które są kluczowymi miernikami dopasowania strony do potrzeb użytkowników mobilnych bądź wykonamy analizę UX, dzięki której dowiesz się, czy wrażenia osób odwiedzających Twoją stronę na smartfonach są pozytywne.