.animate-view{opacity: 1 !important;}

SEO newsy #1/2024

3min.

Komentarze:0

SEO newsy #1/2024d-tags
25 stycznia 2024
Styczeń zaczął się zwolnieniami w Google. Według Ahrefsa 96,55% treści online nie generuje ruchu organicznego. Wyniki wyszukiwania coraz gorsze, a z recesji nie wychodzimy 🤡. Może chociaż 10 praw UX poprawi nastrój?

3min.

Komentarze:0

Nie przedłużajmy, bo prasówka sama się nie zrobi: co słychać w styczniu?

Masowe zwolnienia, bo… Google skupia się na AI

Google zwolniło kilkuset pracowników (inżynierów, ludzi od asystenta głosoewgo), by skupić się bardziej na AI oraz kolejnych odpowiedzialnych za hardware do Pixela, Nesta czy Fitbita. Co to dla nas oznacza? W 2024 roku AI nie przystopuje, wręcz przeciwnie.

➡️ https://nypost.com/2024/01/11/business/google-lays-off-hundreds-of-workers-as-ai-race-heats-up/

Nowe dane o SGE

Za nami chyba największe jak do tej pory badanie na temat SGE (wyników w Google generowanych przez AI). Ciekawe i do tego bardzo transparentne. Twórcy pokazują wszystkie frazy, które sprawdzali, czy jakie domeny rankowały. Najważniejsze insighty:

  • Google wyświetla element generujący wyszukiwanie w przypadku 86,8% wszystkich zapytań.
  • W treści SGE po kliknięciu znajduje się średnio 10 linków z 4 unikalnych domen.
  • 93,8% linków generatywnych (przynajmniej w tym zbiorze danych) pochodziło ze źródeł spoza czołowych domen organicznych.

➡️ https://www.authoritas.com/blog/research-study-the-impact-of-googles-search-generative-experience-on-rankings

10 praw UX

  • Pan Christoper Nguyen (możecie go kojarzyć z UX Playbooka), wrzucił na Linkedina swoją listę 10 UX Laws, które są jego subiektywnym rankingiem tego, co jest obecnie istotne w projektowaniu interfejsów.
  • Subiektywne, ale bardzo ciekawe i bazujące na żywych przykładach z na co dzień użytkowanych stron/aplikacji.
  • Mamy dużo o przejrzystości, feedbacku, dopaminie, zapobieganiu błędom i intuicyjności. Co z tego możemy wynieść? UX musi bazować na kontakcie z użytkownikami i sprawianiu, że ich digitalowe podróże stają się jeszcze lepsze.

➡️ https://www.linkedin.com/pulse/10-essential-ux-laws-top-designers-2023-uxplaybook-rwbnc/

Wyniki wyszukiwania coraz gorsze

Niemcy przeprowadzili badanie wyników wyszukiwania, którego głównym wnioskiem jest to, że… stają się one coraz gorsze.

  • Nowe badanie przeprowadzone przez niemieckich naukowców potwierdza, że wyniki wyszukiwania, szczególnie w przypadku recenzji produktów, są coraz bardziej zdominowane przez niskiej jakości, spamerskie treści w głównych wyszukiwarkach, takich jak Google, Bing i DuckDuckGo.
  • Badanie wykazało odwrotną zależność między rozpowszechnieniem marketingu afiliacyjnego a złożonością treści, wskazując, że strony z większą liczbą linków afiliacyjnych i tekstem zoptymalizowanym pod kątem SEO dostarczają treści gorszej jakości.
  • Popularne wyszukiwarki mają trudności ze zwalczaniem spamu SEO, a oczekuje się, że sytuacja pogorszy się wraz z rozwojem generatywnych algorytmów sztucznej inteligencji, które mogą generować duże ilości treści niskiej jakości w celu manipulacji SEO.

➡️ https://downloads.webis.de/publications/papers/bevendorff_2024a.pdf

96,55% treści online nie generuje ruchu organicznego

Ahrefs przeprowadził badanie, z którego wynika, że 96,55% treści nie generuje ruchu organicznego. Nie powinno być to zaskoczeniem, już w 2015 roku mieliśmy badania pokazujące, że większość contentu nie działa. 3 najważniejsze wnioski?

  1. Nie każdy content musi być robiony pod SEO, ale jeśli nie jest robiony pod SEO, to jakimi kanałami ma generować ruch? Tworzenie contentu, dla którego nie masz pomysłu na dystrybucję to strata czasu i pieniędzy
  2. Wszystkie kanały dystrybucji poza SEO wymagają stałej aktywności. Tylko w przypadku ruchu z wyszukiwarek wystarczy zrobić robotę raz i biernie generować ruch. W przypadku newslettera, wpisu na FB, postu na Linkedinie czy innych reelsach jeśli nie wrzucasz regularnie info o danym contencie, po tygodniu nikt już na niego nie trafi. Ale jeśli masz dużo contentu, który wymaga aktywnej dystrybucji, to jego większość będzie się kurzyć na serwerze, bo nie jesteś w stanie wrzucić na raz postów o wszystkich swoich artykułach na blogu. Jakąś opcją są reklamy (o ile opłaca się dany content promować płatnie) – ale to też wymaga stałego angażu, tj. płacenia.
  3. Nie wystarczy zrobić content pod SEO, opublikować na stronie i cieszyć się że rośnie, bo jak pokazuje Ahrefs – coraz częściej nie rośnie. Tworzony content musi być więc na bieżąco monitorowany, czy spełnia swoją rolę.

➡️https://ahrefs.com/blog/search-traffic-study/

Będziemy na BrightonSEO!

Tego newsa nie mogło zabraknąć, bo to już oficjalne: Wojciech Urban, R&D Specialist, wystąpi na scenie brytyjskiej konferencji BrightonSEO. Opowie o tym, jak stworzyć własne narzędzia bazując na GSC i Looker Studio (i okazjonalnie Google Sheets, bo czemu nie!), i postara się Was przekonać, dlaczego to jedyne narzędzia, jakich potrzebujecie w pracy SEOwca. Choć, znając Wojciecha, pewnie wspomni też o Screaming Frog 🐸.

➡️ https://brightonseo.com/talks/looker-studio-gsc-the-only-seo-tools-you-need

Analiza 239 stron na podstawie ich wydajności UXowej

Instytut Baymard przygotował opracowanie 239 stron na podstawie ponad 700 poddawanych analizie elementów powiązanych z UX. To bardzo ciekawe zestawienie, gdzie znajdziemy przegląd:

  • Strony głównej i kategorii/nawigacji
  • Listingów/filtrowania
  • Karty produktu
  • Strony koszyka

Wszystko jest wspaniale opisane wraz ze screenami oraz pokazaniem dobrych/neutralnych/złych rozwiązań na poszczególnych krokach. Mamy np. oceniany wysoko za kartę produktu Louis Vuitton czy koszyk Adidasa – warto zerknąć na raport i inspirować się wartościowymi benchmarkami.

➡️ https://baymard.com/ux-benchmark/case-studies/

To na tyle w pierwszej prasówce SEO 2024! Jak widzisz, to nie tylko onsite i link building, ale też content, UX i analityka. Stay tuned i do następnej prasówki! 👋

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Autor
Ola Drewniak SEO Content Team
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022