Historia Direct Answer
Google przyzwyczaił nas do tego, że co rusz wprowadza do swojej wyszukiwarki zmiany i udogodnienia. Czasem są ukłonem w stronę właścicieli stron, a czasem w stronę użytkowników. W przypadku odpowiedzi bezpośrednich, czyli Direct Answer, głównym założeniem jest ułatwienie przeglądania użytkownikom. Nie muszą oni przeglądać dziesiątek stron w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytanie, tylko otrzymują ją od razu, niejako "podaną na tacy". Algorytmy zajmujące się Direct Answer zostały wprowadzone w kwietniu 2016 roku. Oczywiście główne funkcjonalności zostały zoptymalizowane pod język angielski i dla lokalizacji USA, ale w momencie premiery Google udostępnił je także kilku europejskim państwom. W tym Polsce.Czym tak naprawdę są odpowiedzi bezpośrednie?
Odpowiedzi bezpośrednie pojawiają się na tzw. "pozycji zero". Oznacza to, że Direct Answer to box (zwany również answer boxem), który wyświetla się nad wynikami wyszukiwania oraz nad reklamami AdWords. Jeśli boty Googla uznają, że treść na danej stronie jest najbardziej wartościowa i odpowiada na pytanie, które wpisuje w pasek wyszukiwania internauta, to wyróżniają ją w ten sposób. Znacząco wpływa to na pozycje w wynikach wyszukiwania, ponieważ przed wprowadzeniem tej funkcjonalności, po wpisaniu w Google danego hasła otrzymywaliśmy listę dziesięciu stron z daną frazą, a nad nimi bardzo często reklamy. Praktycznie nie było możliwości, by strona pojawiła się nad Google Ads w organicznych wynikach wyszukiwania. Nic w tym dziwnego, bowiem reklamy przynoszą twórcom największego giganta w świecie wyszukiwarek ogromne korzyści. Po wprowadzeniu Direct Answer możliwe jest wyprzedzenie płatnych reklam i pojawienie się nad nimi w answer boxie. To bardzo duża szansa dla stron, które walczą o pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ Google nie wyświetla treści tych stron, które znajdują się na pierwszym miejscu w SERP, tylko treści z tych, które są najbardziej trafne. By pojawiła się odpowiedź, musi najpierw paść pytanie. I to właśnie na pytania najczęściej reaguje wyszukiwarka w kwestii wyświetlania Direct Answer.Słowa, na które przy Direct Answers reaguje Google
Polska wersja przeglądarki nie działa tak dobrze pod kątem Direct Answer jak jej angielski odpowiednik. Aktualnie Google najczęściej reaguje na frazę "co to jest..." i strony z takim pytaniem i odpowiedzią na nie wyświetla w answer boxie. Innymi pytaniami są:- jak…
- kiedy…
- gdzie…
- dlaczego…
- kto…
Jakie są zalety pojawiania się na pozycji zerowej?
Zalet pojawiania się na pozycji zerowej jest wiele. Pierwszą i najbardziej oczywistą jest korzyść wynikająca z pojawiania się na najwyższej możliwej pozycji w wynikach wyszukiwania. Tym bardziej, że - jak już było wspomniane wyżej - dzięki temu możesz wyprzedzić konkurencję znajdującą się na lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli w działaniach SEO masz na to małą szansę. Niestety sprawa nie jest aż tak prosta. Trzeba bowiem znajdować się w top10, by móc "wskoczyć" na pozycję zerową. Z drugiej strony, tej bardziej ludzkiej, pojawianie się na tej pozycji stawia stronę i jej redaktorów w pozycji eksperta. Jeśli boty Google uznały, że właśnie ta treść odpowiada najbardziej wyczerpująco na dane zagadnienie, to znaczy, że strona jest wartościowa i opłaca się ją odwiedzić. Buduje to u użytkowników zaufanie do Twojej witryny. Ponadto odpowiedź w Direct Answer jest wyróżniona graficznie, link do strony jest lepiej widoczny w porównaniu do standardowych wyników wyszukiwania, co już wystarczająco przyciąga uwagę i zwiększa szansę na to, że użytkownik odwiedzi właśnie Twoją stronę.Jak to osiągnąć?
Oto, na co należy zwrócić uwagę, aby zwiększyć swoje szanse znalezienie się w Direct Answer:- Optymalizacja treści na stronie pod kątem odpowiedzi na pytania typu "jak...", "co to...", "gdzie...", "kiedy...". Treść musi posiadać charakter definicji, dawać jasną, klarowną odpowiedź i zawierać także te konkretne frazy. Na przykład: jeśli tworzymy na swojej stronie definicję tego, czym jest SEO, to powinniśmy w treści zawrzeć nie tylko odpowiedź i definicję typu "SEO - optymalizacja stron pod wyszukiwarki", ale także frazę "co to jest seo". W tym celu warto umieścić na swojej stronie na przykład dział poradnikowy lub blog.
- W tytule strony (znaczniku title) umieścić pytanie.
- Stworzyć przyjazny adres URL, biorący pod uwagę pytanie.
- Dodać zdjęcie wraz z opisem alternatywnym zawierającym pytanie i frazę kluczową.
- Zadbać o dobrą widoczność strony, prowadząc działania SEO.
Super wyjaśnione. Mimo daty publikacji wciąż na czasie. Pozdrowienia!