Direct Answer, czyli pożądana pozycja „zero”

Direct Answer, czyli pożądana pozycja „zero”

Direct Answer, czyli pozycja zerowa, to przez wielu pożądane miejsce w wyszukiwarce Google. Przeczytaj jak zwiększyć swoje szanse na pojawienie się w odpowiedziach bezpośrednich oraz jakie są zalety i wady tej funkcjonalności.

Ostatnio na naszym blogu: Niemiecki rynek e-commerce w 2017 roku

Historia Direct Answer

Google przyzwyczaił nas do tego, że co rusz wprowadza do swojej wyszukiwarki zmiany i udogodnienia. Czasem są ukłonem w stronę właścicieli stron, a czasem w stronę użytkowników. W przypadku odpowiedzi bezpośrednich, czyli Direct Answer, głównym założeniem jest ułatwienie przeglądania użytkownikom. Nie muszą oni przeglądać dziesiątek stron w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytanie, tylko otrzymują ją od razu, niejako „podaną na tacy”.

Algorytmy zajmujące się Direct Answer zostały wprowadzone w kwietniu 2016 roku. Oczywiście główne funkcjonalności zostały zoptymalizowane pod język angielski i dla lokalizacji USA, ale w momencie premiery Google udostępnił je także kilku europejskim państwom. W tym Polsce.

Czym tak naprawdę są odpowiedzi bezpośrednie?

Odpowiedzi bezpośrednie pojawiają się na tzw. „pozycji zero”. Oznacza to, że Direct Answer to box (zwany również answer boxem), który wyświetla się nad wynikami wyszukiwania oraz nad reklamami AdWords. Jeśli boty Googla uznają, że treść na danej stronie jest najbardziej wartościowa i odpowiada na pytanie, które wpisuje w pasek wyszukiwania internauta, to wyróżniają ją w ten sposób. Znacząco wpływa to na pozycje w wynikach wyszukiwania, ponieważ przed wprowadzeniem tej funkcjonalności, po wpisaniu w Google danego hasła otrzymywaliśmy listę dziesięciu stron z daną frazą, a nad nimi bardzo często reklamy. Praktycznie nie było możliwości, by strona pojawiła się nad Google Ads w organicznych wynikach wyszukiwania. Nic w tym dziwnego, bowiem reklamy przynoszą twórcom największego giganta w świecie wyszukiwarek ogromne korzyści. Po wprowadzeniu Direct Answer możliwe jest wyprzedzenie płatnych reklam i pojawienie się nad nimi w answer boxie. To bardzo duża szansa dla stron, które walczą o pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ Google nie wyświetla treści tych stron, które znajdują się na pierwszym miejscu w SERP, tylko treści z tych, które są najbardziej trafne. By pojawiła się odpowiedź, musi najpierw paść pytanie. I to właśnie na pytania najczęściej reaguje wyszukiwarka w kwestii wyświetlania Direct Answer.

Direct Answer - przykład

Słowa, na które przy Direct Answers reaguje Google

Polska wersja przeglądarki nie działa tak dobrze pod kątem Direct Answer jak jej angielski odpowiednik. Aktualnie Google najczęściej reaguje na frazę „co to jest…” i strony z takim pytaniem i odpowiedzią na nie wyświetla w answer boxie. Innymi pytaniami są:

  • jak…
  • kiedy…
  • gdzie…
  • dlaczego…
  • kto…

Direct answer kiedy direct answer jak

Warto jednak przełączyć wyszukiwarkę na język angielski i zobaczyć, jak ta funkcjonalność pracuje dla tego języka. W polskiej wersji nadal się ona rozwija i można “podpatrzeć” w którym kierunku optymalizacji pójść. Dzięki temu zwiększasz szansę na wyprzedzenie konkurencji i dopasowanie strony pod pytania, na które Direct Answer dopiero zacznie reagować. W tym celu możesz także skorzystać z bezpłatnych narzędzi dostępnych w Internecie, za pomocą których sprawdzisz, jakie pytania najczęściej zadają użytkownicy, by poznać odpowiedź na swoje pytanie. Takim narzędziem jest na przykład Answer The Public.

Direct answer po angielsku

Jakie są zalety pojawiania się na pozycji zerowej?

Zalet pojawiania się na pozycji zerowej jest wiele. Pierwszą i najbardziej oczywistą jest korzyść wynikająca z pojawiania się na najwyższej możliwej pozycji w wynikach wyszukiwania. Tym bardziej, że – jak już było wspomniane wyżej – dzięki temu możesz wyprzedzić konkurencję znajdującą się na lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli w działaniach SEO masz na to małą szansę. Niestety sprawa nie jest aż tak prosta. Trzeba bowiem znajdować się w top10, by móc „wskoczyć” na pozycję zerową.

Z drugiej strony, tej bardziej ludzkiej, pojawianie się na tej pozycji stawia stronę i jej redaktorów w pozycji eksperta. Jeśli boty Google uznały, że właśnie ta treść odpowiada najbardziej wyczerpująco na dane zagadnienie, to znaczy, że strona jest wartościowa i opłaca się ją odwiedzić. Buduje to u użytkowników zaufanie do Twojej witryny.

Ponadto odpowiedź w Direct Answer jest wyróżniona graficznie, link do strony jest lepiej widoczny w porównaniu do standardowych wyników wyszukiwania, co już wystarczająco przyciąga uwagę i zwiększa szansę na to, że użytkownik odwiedzi właśnie Twoją stronę.

Jak to osiągnąć?

Oto, na co należy zwrócić uwagę, aby zwiększyć swoje szanse znalezienie się w Direct Answer:

  1. Optymalizacja treści na stronie pod kątem odpowiedzi na pytania typu „jak…”, „co to…”, „gdzie…”, „kiedy…”. Treść musi posiadać charakter definicji, dawać jasną, klarowną odpowiedź i zawierać także te konkretne frazy. Na przykład: jeśli tworzymy na swojej stronie definicję tego, czym jest SEO, to powinniśmy w treści zawrzeć nie tylko odpowiedź i definicję typu „SEO – optymalizacja stron pod wyszukiwarki”, ale także frazę „co to jest seo”. W tym celu warto umieścić na swojej stronie na przykład dział poradnikowy lub blog.
  2. W tytule strony (znaczniku title) umieścić pytanie.
  3. Stworzyć przyjazny adres URL, biorący pod uwagę pytanie.
  4. Dodać zdjęcie wraz z opisem alternatywnym zawierającym pytanie i frazę kluczową.
  5. Zadbać o dobrą widoczność strony, prowadząc działania SEO.

Direct answer co to jest seo

Wprowadzając wszystkie te punkty masz największą szansę na pojawienie się na pozycji zerowej w wynikach wyszukiwania.

Czy Direct Answer ma jakieś wady?

Oczywiście Direct Answer ma też drugą, ciemniejszą stronę medalu. Pojawianie się na samej górze wyników wyszukiwania w specjalnie przeznaczonym do tego okienku to nie tylko fala korzyści. Największą wadą pojawiania się strony na pozycji zerowej jest możliwość spadku ruchu i wejść na stronę. Istnieje bowiem możliwość, że użytkownik otrzyma satysfakcjonującą i wyczerpującą odpowiedź w asnwer boxie i nie będzie miał już potrzeby klikania w link i pogłębiania jej. To oznacza, że przeczyta treść z Twojej strony, ale jej nie odwiedzi, przez co możesz zanotować spadek ruchu. Ta funkcjonalność Google jest jednak jeszcze niezbyt dobrze rozwinięta i dopasowana do języka polskiego, w związku z czym odpowiedzi, które są sugerowane użytkownikom najpopularniejszej przeglądarki, są raczej krótkie i nie odpowiadają na całość zagadnienia. Najlepiej sprawdzają się w przypadku krótkich definicji i pytań zawierających maksymalnie pięć słów.

Jeśli jednak zauważasz, że pojawianie się w Direct Answer Twojej strony negatywnie wpływa na ruch organiczny, możesz wyłączyć tę funkcjonalność i uniemożliwić pobieranie treści ze strony w celu wyświetlania ich na pozycji zerowej. Aby to zrobić, należy zablokować użyć na stronie tagu <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>. Więcej informacji na ten temat przeczytasz w Support Google pod tym linkiem.

Nowości w temacie

Jakiś czas temu, Google wprowadził także do funkcjonalności Direct Answer pomoc, która miała sprecyzować zadawane przez nas pytanie lub rozwinąć je w jakiś sposób. Mianowicie po zadaniu przez nas pytania, wyszukiwarka nie tylko odpowiada w pozycji zerowej, ale także dorzuca informacje “inni użytkownicy szukali także…” i podpowiada powiązane tematy.

Direct answer powpowiedzi

W Polsce nie działa to jeszcze tak dobrze, jak w angielskiej wersji Google, ale na pewno sytuacja będzie się rozwijać w dobrym kierunku. 🙂

Trochę ponad tydzień temu zaczęto zauważać i podkreślać jeszcze nowsze oblicze Direct Answer i jej kolejne opcje. Teraz, odpowiedź ta ma zostać doprecyzowana w tagach pod answer box’em. Więcej przeczytacie w artykule Google Expands Featured Snippet, stworzonym przez SearchEngineJournal.

Jak widać obecność naszej strony w Direct Answer ma swoje plusy i minusy. Trzeba więc dobrze zaplanować strategię – warto dążyć do pojawiania się w answer box’ie by budować wizerunek eksperta i zwiększać zaufanie do domeny, ale też być czujnym i obserwować ruch organiczny na stronie. W czasach, kiedy Google coraz bardziej wspiera mobilność oraz rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji należy mocno zwracać uwagę na takie funkcjonalności wyszukiwarek i umieć wykorzystać je na swoją korzyść.

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.