Nowe wieści od Google na temat Crawl Budget i indeksacji stron

Nowe wieści od Google na temat Crawl Budget i indeksacji stron

W ostatnim czasie wiele emocji wzbudziła informacja o aktualizacji algorytmu „Helpful Content”, której skutki w dużej mierze wciąż pozostają dla nas zagadką. Nieco inaczej jest z procesem indeksacji i Crawl Budgetem, na których temat wydawałoby się, że wiemy już całkiem sporo. Niedawno w podcaście Google Search Central Gary Illyes i Martin Splitt podzielili się kolejnymi spostrzeżeniami w tym zakresie.

Kto wymyślił Crawl Budget?

Co ciekawe, według Garry’ego Illyesa koncepcja Crawl Budget powstała w społeczności użytkowników wyszukiwarki. W momencie, kiedy zaczęto o niej mówić, zespół Google nie posiadał żadnego technicznego rozwiązania, które odpowiadałoby tej idei. Jeśli już, to funkcję Crawl Budgetu pełniło wiele metryk, a nie wyłącznie jeden odpowiednik działający w ten sam sposób.

Garry powiedział:

…for the longest time we were saying that we don’t have the concept of crawl budget. And it was true […] And then we worked with two or three or four teams– I don’t remember– where we tried to come up with at least a few internal metrics that could map together into something that people externally define as crawl budget.

Czym jest Craw Budget dla Google?

Z wypowiedzi Garry’ego wynika, że „Crawl Budget” opiera się na bardzo praktycznych metrykach, jak m.in. to, na zaindeksowanie ilu adresów URL pozwala Googlebotowi serwer bez jego przeciążania. Gary Illyes i Martin Splitt potwierdzili wspólnie, że właśnie dlatego zdefiniowali go jako liczbę adresów URL, które Googlebot może zaindeksować dla danej witryny.

Więcej o Crawl Budget pisaliśmy na naszym blogu w artykule Jak optymalizować Crawl Budget?

Niedługo potem na Twitterze Panowie poruszyli kwestię nie indeksowania zasobów wielu stron internetowych. Wytłumaczyli to oszczędnością zasobów i chęcią skupienia się na treściach naprawdę przydatnych użytkownikom. Wspomnieli, że Google po prostu nie indeksuje, i nigdy nie indeksowało, każdej strony internetowej. Google nie ma nieskończonej pojemności i nie może indeksować wszystkiego, co znajduje się w sieci w sieci.

Czy powinniśmy martwić się o indeksowanie naszych stron?

Podobnie jak sama idea Crawl Budget, tak również wszelkie niepokoje odnośnie indeksacji stron mają swoje źródło wśród użytkowników Google. Gary i Martin zwrócili uwagę na to, że tak naprawdę większość stron (ponad 90%) nie ma powodów do zmartwień. Wszelkie niepokoje zaś są wynikiem dezinformacji i chęci kontrolowania czegoś, czego kontrolować nie można.

wyszukiwanie głosowe baner

Skąd Google wie, co ma być indeksowane?

Słuchając podcastu, możemy usłyszeć także, że rzeczywiście istnieje kilka czynników, które powodują, że Google chętniej indeksuje niektóre treści. Takimi czynnikami są na przykład sygnały o jakości danej treści, jej użyteczności czy popularności tematu – o czym świadczy m.in. liczba linków przychodzących.

Więcej na ten temat możecie posłuchać w podcaście:

(3)
Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej