Zarówno nowo powstałe biznesy, jak i te firmy, które działają na rynku już od dłuższego czasu, muszą trzymać rękę na pulsie. Kluczowym elementem każdej strategii marketingowej jest analiza konkurencji, niezbędna również w SEO – to dzięki niej możemy odpowiednio profilować działania, przewidywać efekty i ostatecznie osiągać zadowalające efekty za sprawą wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Co znajdziesz w tym artykule? Podpowiemy Ci:
- dlaczego w ogóle warto analizować konkurencję pod kątem SEO,
- z jakich narzędzi możesz korzystać, aby wykonać analizę konkurencji,
- jak korzystać z najważniejszych funkcji SEMstorm i Senuto.
Przydadzą Ci się sprawne narzędzia SEO, takie jak Senuto i SEMstorm. Gotowy? To zaczynamy!
Analiza konkurencyjności – od czego zacząć?
Aby rozpocząć analizę konkurencji pod kątem SEO, musisz najpierw określić, kto właściwie jest Twoją internetową konkurencją. Oczywiście możesz zrobić to sam, korzystając ze swojej wiedzy o branży, pamiętaj jednak, że faktyczni konkurenci na rynku niekoniecznie będą pokrywać się z tymi, których znajdziesz w internecie.
Na szczęście istnieją zewnętrzne narzędzia, które pomogą Ci dokładnie określić Twoich konkurentów na podstawie liczby wspólnych fraz kluczowych, na które wyświetlają się witryny – na tym właśnie polega konkurencja w sieci. Konkurujecie nie tyle o bezpośrednią sprzedaż, co o widoczność w konkretnej internetowej niszy.
Dobre narzędzia od razu przeanalizują najważniejsze aspekty pozycjonowania stron konkurencji. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i energię, bo Twoim zadaniem nie będzie żmudne przeszukiwanie sieci, a wyciągnięcie trafnych wniosków z danych, które w przystępny sposób pokażą Ci narzędzia.
Pierwsze kroki, czyli zacznij z głową!
W tym artykule omówimy dwa różne narzędzia, które pomogą Ci przeprowadzić analizę konkurencji pod kątem SEO, jednak nie musisz wybierać swojego typu już teraz – to, co powinieneś sprawdzić, by zająć najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, jest niezmienne. Przeanalizuj jak działa konkurencja i wykorzystaj tę mądrość, aby poprawić własne działania SEO.
Analiza konkurencji SEO krok po kroku – stwórz swój plan działania
- Wyselekcjonuj konkurentów swojej firmy według własnej wiedzy biznesowej – ustal kim są, czym się specjalizują. Przeanalizuj ofertę wybranych firm oraz grupę ich odbiorców. Narzędzia potem nakierują Cię na różne tropy (może potężny stacjonarny konkurent w sieci właściwie nie istnieje?), ale pamiętaj, że Twoja dobra znajomość branży jest zawsze wartościowa.
- Wybierz narzędzie, z którego będziesz korzystać – a najlepiej użyj obu, bo im więcej danych, tym lepiej, prawda? (No prawda: poczytaj więcej o data driven SEO, jeśli nie wierzysz).
- Wyznacz słowa kluczowe – ustal, na jakie słowa kluczowe widoczna jest zarówno Twoja domena, jak i domena konkurencji. Sprawdź, które frazy przynoszą ruch konkurencji, a na które Twoja strona się nie wyświetla – zarówno Senuto, jak i SEMstorm, stworzą dla Ciebie takie praktyczne zestawienie analizy słów kluczowych konkurencji. W innym wpisie na naszym blogu opisaliśmy 11 narzędzi, które wspomagają keyword research – sprawdź koniecznie.
- Stwórz zestawienie konkurencji – porównaj swoją stronę ze stronami konkurencji pod kątem optymalizacji treści.
- Dowiedz się, z jakich stron pochodzą linki zwrotne na stronę konkurencji – link building to wciąż ważna część procesu SEO, dlatego nie przegap tego elementu w swojej analizie konkurencji SEO.
Skoro już wiesz, jak mniej więcej powinien przebiegać proces analizy konkurencji, o performance nie musisz się martwić 🙂 Możemy teraz przejść dalej – do przedstawienia dwóch narzędzi, z których często korzystamy podczas przeprowadzania analiz konkurencyjności dla naszych klientów. Będą to Senuto i SEMstorm – jeśli jeszcze ich nie znasz, to dobry moment, aby się z nimi zaprzyjaźnić!
Analiza konkurencji w Senuto
Szybkie info: co to Senuto?
Senuto to jedno z popularniejszych narzędzi SEO. Jest to platforma, która zbiera dane dotyczące widoczności ponad 185 milionów słów kluczowych w 42 językach. W jednym miejscu znajdują się narzędzia, które wspomagają analizę oraz prowadzenie działań SEO. Dzięki Senuto zaplanujesz swoją strategię pozycjonowania strony oraz jej optymalizacji, a potem ją wdrożysz.
Senuto pomoże Ci również zobaczyć, jak funkcjonuje w sieci Twoja konkurencja i jakie działania przekładają się na jej widoczność w Google – i o tym niżej.
Analiza konkurencji przez analizę widoczności
Senuto oferuje cotygodniową analizę konkurencji, którą możesz dokonać poprzez analizę widoczności.
W analizie widoczności sprawdzisz, na jakie słowa kluczowe widoczna jest wybrana przez siebie strona, poznasz specyfikę wszystkich fraz, a także to, na jakich pozycjach strona wyświetla się na nie w Google. Senuto oferuje największą na rynku bazę polskich słów, więc to dobre miejsce do takich działań.
Monitoring – Narzędzia: Analiza konkurencji
W tym miejscu przeanalizujesz wspólne słowa kluczowe, słowa kluczowe konkurencji lub Twoje słowa kluczowe. Przejdź do modułu Monitoring i wybierz odpowiedni projekt, tryb, zakres pozycji i domeny, które chcesz porównać (np. Twoją i konkurenta biznesowego, którego znasz, albo strony, których widoczność pokrywa się z Twoją i wyłapałeś to w poprzednim raporcie).
Co oznaczają poszczególne tryby?
- wspólne słowa kluczowe – są to słowa, na które wyświetla się zarówno Twoja strona, jak i strona konkurenta. Pozwoli Ci porównać widoczność Twojej domeny z domeną konkurenta. Senuto jest w stanie również zaczytać dane historyczne oraz wykazać, kto należy do najbliższej konkurencji Twojego serwisu z perspektywy Google. Dzięki tej funkcji sprawdzisz również, które miejsce znajduje Twoja domena w rankingu witryn w danej kategorii tematycznej.
- słowa kluczowe konkurencji – frazy, na które konkurencja wyświetla się w TOP 10, a Twoja strona nie. Dzięki temu możesz powalczyć o nowe słowa kluczowe dla Twojej domeny.
- moje słowa kluczowe – frazy, na które widoczna jest Twoja domena, a domeny konkurencji nie są. To słowa, które mogą dać Ci przewagę nad konkurencją – pozostaje Ci ocenić, czy warto poświęcać im dalszą uwagę.
Monitoring – Raport: Konkurencja
Specjalnie do analizy konkurencji SEO Senuto stworzyło raport Konkurencja. Został podzielony na trzy części:
- statystyki widoczności,
- tabelę,
- macierz konkurencji.
Statystyki widoczności to między innymi wygodny wykres, który szybko pokaże Ci, jakie słowa kluczowe współdzielisz z konkurentami:
W tabeli porównawczej znajdziesz takie dane jak:
- wspólne słowa kluczowe,
- szacowany ruch dla każdej witryny widocznej w zestawieniu,
- ekwiwalent w Google Ads,
- liczba fraz w TOP (3, 10, 50)
- pozycje w rankingu widoczności.
Wskazówka: widok tabeli możesz dostosować klikając w trzy kropki po prawej stronie nad zestawieniem. W tym miejscu również eksportujesz wyniki.
Na koniec zostawiliśmy macierz konkurencji, czyli miejsce, w którym porównasz pozycje domen konkurencji oraz swojej strony na konkretne frazy kluczowe. Zobaczysz tu tak szczegółowe informacje jak snippety, miesięczny wolumen wyszukiwań czy CPC.
Analiza SERP
Analiza SERP, czyli jeden z nowszych modułów dostępnych w Senuto, pozwala sprawdzić, jak wygląda pierwsza strona wyników wyszukiwania wyświetlająca się użytkownikowi po wpisaniu danej frazy kluczowej.
Analiza SERP to cenna funkcja, która pozwoli Ci sprawdzić, kto jest Twoją największą konkurencją na konkretne słowa.
Raport dostarczy Ci też cenne informacje nie tylko dotyczące tego kogo musisz dogonić, ale też w jaki sposób – zobaczysz więc przeanalizowane nagłówki i tytuły stron, stosunek kodu do tekstu czy wreszcie charakter treści.
Dzięki temu modułowi nie będziesz musiał się przeklikiwać przez dziesiątki stron, aby sprawdzić zawartość oraz specyfikę artykułów konkurencji. To świetne narzędzie dla osób zarządzających contentem, ale nie tylko – według nas analiza SERP jest istotnym elementem całej analizy konkurencji.
Analiza konkurencji w SEMSTORM
Szybkie info: co to SEMstorm?
SEMstorm to jedno z najbardziej popularnych narzędzi, używane jest bowiem przez niemal każdego SEOwca w Polsce. To rozbudowana platforma mająca wiele praktycznych funkcji, które znacznie ułatwiają osiąganie sukcesów w procesie, jakim jest SEO.
Narzędzie SEMstorm wspiera działania polegające na pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach internetowych poprzez dokładną analizę słów kluczowych. Dodatkowo przydaje się w analizowaniu widoczności witryny oraz analizie konkurencji.
Wskazówka: O tym, jak analizować widoczność strony w SEMstorm oraz jak powinna wyglądać analiza słów kluczowych w SEMstorm, pisaliśmy już w poprzednich artykułach na naszym blogu. Zachęcamy do ich przeczytania, aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje to narzędzie.
Jak analizować konkurencję w SEMstorm?
Jeśli chcesz rozpocząć analizę konkurencji SEO za pomocą narzędzia SEMstorm, wpisz adres strony w pasku na samej górze, a następnie kliknij przycisk “Sprawdź”.
Po załadowaniu się strony, na samej górze zobaczysz wykres dotyczący widoczności strony, czyli liczbę słów w TOP3, TOP10, TOP20, TOP50 (istnieje możliwość wyboru interesujących Cię parametrów), a także informację o szacowanym ruchu na witrynie.
Poniżej znajduje się tabela z najważniejszymi słowami kluczowymi dla analizowanej witryny. Przedstawia ona 10 fraz wraz z pozycją, na której dana witryna wyświetla się na to słowo kluczowe w Google. Obok widać zmianę tej pozycji w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Kolejne kolumny to informacje o ruchu, wyszukiwaniach oraz konkurencyjności danego słowa.
Na samym dole mamy to, co najbardziej nas interesuje, czyli tabelę przedstawiającą ośmiu głównych konkurentów strony.
SEMSTORM wybiera konkurentów na podstawie liczby wspólnych słów kluczowych i podobieństwa branży. Przy każdym konkurencie znajdziesz informację o ruchu, jaki generuje dana witryna oraz liczbie wspólnych słów kluczowych.
Aby sprawdzić frazy danego konkurenta i porównać je ze swoją stroną, wybierz jeden z przycisków: zielony “porównaj słowa kluczowe” lub niebieski “zobacz słowa konkurenta”. Możesz też wybrać przycisk “vs” znajdujący się nad każdym z przedstawionych konkurentów. Wówczas wyświetlisz się szczegółowe informacje o ruchu, liczbie słów kluczowych w TOP10, TOP50, konkurencyjnych stronach Twojego konkurenta itp.
Wskazówka: Klikając przycisk obok “vs”, zostaniesz przeniesiony na stronę konkurenta. Tam możesz sam dokonać analizy elementów na stronie, m.in. contentu, który jak zapewne wiesz jest bardzo istotny z punku SEO. Trochę DIY, ale przy kluczowych konkurentach warto się postarać.
Jeśli zależy Ci na szczegółowej analizie konkurencyjnych stron, w panelu bocznym znajdziesz zakładkę “Konkurenci”.
Wchodząc w tę zakładkę, dostaniesz rozbudowany raport dotyczący Twojej konkurencji. Na samej górze znajduje się wykres przedstawiający graficznie jak wypada Twoja strona na tle innych konkurentów.
Konkurenci oznaczeni są kropkami. Największa kropka to Twoja witryna.
Wielkości kropek zależą od liczby wspólnych słów kluczowych z Twoją stroną. Im większa kropka, tym więcej wspólnych słów kluczowych posiadacie.
Z kolei to, gdzie na osi wykresu znajduje się dana strona, wiąże się z liczbą wszystkich jej słów kluczowych. Strony z największą liczbą fraz znajdują się po prawej stronie, natomiast witryny, które wyświetlają się na mniejszą liczbę słów kluczowych są bliżej lewej strony.
A co z wysokością? Ona zależy od szacowanego ruchu danej witryny – im wyżej, tym estymowany ruch wyższy.
Wskazówka: Po najechaniu kursorem na daną kropkę zobaczysz szczegółowe informacje o konkretnym konkurencie.
Aby zwiększyć widoczność konkretnego obszaru na wykresie, wystarczy, że zaznaczysz go kursorem. Do ponownego widoku możesz powrócić, klikając “Reset zoom” w prawym górnym rogu wykresu. Możliwe jest również ukrywanie i przywracanie danego konkurenta poprzez kliknięcie w jego nazwę w legendzie pod wykresem. Kawałek niżej znajdziesz jeszcze liczbę wszystkich konkurencyjnych stron.
Kolejny element analizy konkurencji SEMstorm to tabela pokazująca poszczególnych konkurentów. Jak widzisz na górze tabelki, masz dwie zakładki – “Podobni konkurenci” (najważniejsi) oraz “Wszyscy konkurenci” (mniej powiązani tematycznie).
Abyś jeszcze lepiej zrozumiał tę różnicę, podpowiemy, że konkurenci podobni to te strony, które wyświetlają się na zbliżone do Twoich słowa kluczowe, a więc firmy z tej samej lub podobnej branży.
Natomiast wszyscy konkurenci to strony, które ogólnie posiadają wspólne słowa kluczowe z Twoją witryną. Często znajdują się tutaj takie duże serwisy jak Wikipedia czy YouTube.
Jeśli chcesz porównać swoją stronę z konkretnym konkurentem, wystarczy, że klikniesz w jego nazwę lub przycisk “compare” w ostatniej kolumnie tabeli. Jeżeli natomiast chcesz porównać się z kilkoma konkurentami, zaznacz check boxy obok nazw konkurentów, a następnie kliknij przycisk “Porównaj” znajdujący się na samym dole tabeli.
Tabela przedstawia liczbę wspólnych słów kluczowych dla wprowadzonej domeny i danej konkurencji. Obok zauważysz całkowitą liczbę słów kluczowych, na które wyświetla się dana witryna. W kolejnej kolumnie jest szacowany ruch strony. Masz także możliwość zobaczenia szczegółowej analizy słów kluczowych danego konkurenta. Wystarczy, że klikniesz w przycisk “see competitor keywords”.
Pamiętaj, że zarówno tabelę, jak i wykres możesz wyeksportować na dysk. W przypadku tabeli, wystarczy kliknąć “Eksportuj” na samym dole, natomiast wykres możesz wyeksportować do dowolnego formatu, klikając w menu znajdujące się w prawym górnym rogu na wykresie.
Analiza porównawcza konkurencji w SEMSTORM
SEMstorm daje również możliwość porównania Twojej strony z dowolną konkurencją. Aby to zrobić, przejdź do opcji Analiza Stron i za sugestią SEMstorma dodaj konkurentów.
Kliknij na przycisk z plusem (“Więcej konkurentów”) i w kolejne okienka wpisz strony, z którymi chcesz porównać swoją witrynę. Następnie kliknij “Porównaj”. Możesz wprowadzić łącznie 4 konkurentów. Jeśli chcesz porównać swoją stronę ze wszystkimi wpisanymi przez Ciebie konkurentami, zaznacz “I”, natomiast jeżeli chcesz, aby SEMstorm porównał Twoją stronę tylko z największymi rywalami spośród wymienionych przez Ciebie, kliknij “lub”.
Po załadowaniu, widoczny jest wykres przedstawiający liczbę fraz kluczowych w TOP3, TOP10, TOP20, TOP50 oraz ruch (podobnie jak w przypadku analizy jednej strony, możesz zaznaczyć interesujące Cię informacje).
Po najechaniu na dowolny punkt na wykresie, pojawia się informacja o ruchu i liczbie słów kluczowych w konkretnym miesiącu. Możesz oczywiście ustawiać interesujący Cię zakres czasu oraz analizę podzieloną na dni, tygodnie czy miesiące.
Po kliknięciu w przycisk “Pokaż pozostałe” w prawym górnym rogu wykresu, zobaczysz zbiorczo informacje o ruchu i liczbie słów kluczowych dla porównywanych stron.
Niżej znajdują się diagramy, z których dowiesz się ile nowych i utraconych słów kluczowych posiada każda z witryn, jaki procent słów, na które wyświetla się strona znajduje się w TOP10, a także jaki ruch posiadają porównywane witryny.
Pod wykresami znajduje się tabela, która przedstawia najważniejsze słowa kluczowe, na które wyświetlają się analizowane strony.
Niżej znajdziemy jeszcze tabelę z listą kolejnych ważnych konkurentów, z uwzględnieniem liczby wspólnych słów kluczowych oraz posiadanego ruchu na stronie.
Dlaczego warto analizować konkurencję?
Analiza konkurencji dostarcza nam informacji, które pomogą nam stworzyć odpowiedni plan działania.
Dokładna analiza konkurencji to podstawa każdej strategii marketingowej. Aby skutecznie walczyć o wysokie pozycje w wyszukiwarce, należy najpierw określić głównych konkurentów w sieci oraz dokonać analizy ich stron.
Dzięki temu będziesz w stanie powiedzieć, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja konkurencja, jakie frazy możesz wykorzystać, aby znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, co dobrze działa na stronie konkurenta, a czego lepiej unikać.
Więcej o tym, dlaczego warto monitorować konkurencję, przeczytasz na naszym blogu.
Podsumowanie
Jak widzisz, zarówno Senuto, jak i SEMstorm dają ogromne możliwości analizy konkurencji Twojej strony internetowej. To bardzo proste w obsłudze narzędzia, dzięki którym dowiesz się, jacy są Twoi główni konkurenci w Google ze względu na wspólne słowa kluczowe i widoczność. Analiza porównawcza podpowie Ci, gdzie możesz wprowadzić usprawnienia na swojej stronie, aby osiągnąć wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Regularna analiza konkurencji SEO i wyciąganie z niej trafnych wniosków, na pewno pomogą Ci osiągnąć sukces w SEO.
Podsumujmy, co warto zrobić w ramach analizy konkurencji i po niej, aby w stu procentach wykorzystać zdobyte dane:
- systematycznie obserwuj rozwój konkurencji,
- zdefiniuj mocne i słabe strony – zarówno konkurencji, jak i swoje;
- zdefiniuj wyróżniki swoje oraz konkurentów;
- dokładnie przeanalizuj specyfikę stron oraz takie szczegóły jak ceny produktów i usług oferowanych przez najbliższą konkurencję w sieci;
- przeanalizuj, do jakich klientów dociera Twoja konkurencja (ilu ich jest? czy ta grupa odbiorców pokrywa się z Twoją?);
- sprawdź, jakie kanały sprzedaży wybiera konkurencja;
- szybko reaguj na zmiany w branźy;
- zbuduj strategię i komunikację marketingową w oparciu o wnioski analizy;
- naucz się rozróżniać konkurentów w sieci od tych poza nią;
- określ grupę fraz kluczowych, o które najbardziej chcesz zawalczyć z konkurencją.
Analiza konkurencji SEO, czyli analiza stron, które wyświetlają się na te same słowa kluczowe co Twoja witryna, bardzo często uświadamia nam, jak dużą konkurencję w sieci posiadamy.
Podpowiada, na czym powinieneś się skupić oraz pomaga zdefiniować mocne i słabe strony Twojej witryny. Dzięki takiej analizie sprawdzisz, w jaki sposób Twoi konkurencji docierają do odbiorców, a także jaka jest Twoja grupa docelowa. Zdecydowanie warto!
Chcesz wiedzieć, co na Twojej stronie wymaga poprawy? Audyt SEO, który wykona dla Ciebie nasz Specjalista dostarczy Ci wszystkich informacji o Twojej stronie.