.animate-view{opacity: 1 !important;}

Atrybucja w Google Analytics 4 i Sekcja Konfiguracja – Poradnik GA4 cz. 5

8min.

Komentarze:1

Atrybucja w Google Analytics 4 i Sekcja Konfiguracja – Poradnik GA4 cz. 5
31 sierpnia 2022
Wybór odpowiedniego modelu atrybucji w GA4 jest kluczowy dla skutecznych pomiarów działań prowadzonych w sieci. W GA4 mamy do czynienia ze znanymi już narzędziami, jak i zupełnie nowym modelem atrybucji - inteligentnym rozwiązaniem opartym na danych. Uczenie maszynowe, ścieżki konwersji i cała sekcja configure po tym artykule nie będzie miała dla Ciebie tajemnic.

8min.

Komentarze:1

Jak już pewnie wiesz, Google Analytics Universal zostanie wycofane w 2023 roku - teraz jest więc najlepszy moment, aby przenieść się do nowego narzędzia bez potknięć i zachować ciągłość zbieranych danych. Specjalnie dla wszystkich tych, którzy w najbliższych miesiącach będą przestawiać się na nowe narzędzie, przygotowaliśmy cykl artykułów ułatwiających zdobywanie wiedzy i płynną zmianę na GA4. Jeszcze nie miałeś okazji poznać naszych pozostałych poradników po GA4? Zobacz:
  1. Jak dodać stronę do Google Analytics 4?
  2. Interfejs GA4. Jak się odnaleźć?
  3. Raporty standardowe w GA4. Jak je tworzyć?
  4. Eksploracja GA4. Jak tworzyć raporty niestandardowe?
Chcesz mieć wszystkie informacje zebrane w jednym miejscu? Sprawdź nasz darmowy ebook! [caption id="attachment_60495" align="aligncenter" width="300"]poradnik ga4 Pobierz nasz darmowy poradnik GA4 i zbieraj dane, które pozwolą CI stać się ekspertem analitycznym![/caption] Piąta i ostatnia część cyklu to właśnie instrukcja dotycząca tego, jak działają modele atrybucji Google Analytics 4 - co powinieneś o nich wiedzieć? Jak odnaleźć się w gąszczu nowości i co będzie najbardziej istotne dla Twojej strony? Z tego artykułu dowiesz się:

Co to modele atrybucji GA4?

Przed podjęciem decyzji o zakupie produktu czy skorzystaniem z usługi użytkownik ma możliwość zetknięcia się z Twoją marką na wielu różnych płaszczyznach, z których każda ma jakiś (mniejszy lub większy) wpływ na ostateczny efekt. Universal Analytics domyślnie przypisywał cały sukces konwersji ostatniemu działaniu (stąd nazwa: last click), jakie sprowadziło użytkownika na stronę, np. kliknięciu w reklamę Google Ads. Zupełnie jednak przepadały w tym dane o tym, kiedy użytkownik po raz pierwszy zetknął się z Twoją witryną - w końcu za powodzeniem konwersji może stać też pierwsza, druga czy trzecia wizyta na stronie, które powoli doprowadziły do zakupu, prawda? Sam wybierasz model atrybucji w raportach GA4. Żeby podjąć dobry wybór, musisz dobrze zrozumieć, co jest tutaj czym. pomoc w doborze słów kluczowych baner

Atrybucja w GA4 a model atrybucji w GA4- definicje

  • Atrybucja polega na przypisaniu udziału w konwersji różnym punktom styku użytkownika ze stroną internetową. Mogą to być kliknięcia w reklamy oraz inne czynniki na ścieżce użytkownika, które doprowadziły do dokonania konwersji.
  • Model atrybucji to reguła, zbiór reguł lub algorytm, który określa sposób przypisywania udziału w konwersjach poszczególnym punktom styczności użytkownika ze stroną na ścieżce konwersji.
Możemy wyróżnić 3 grupy modeli atrybucji GA4 w zależności od danych, które biorą pod uwagę: 
  • oparty na regułach i obejmujący wiele kanałów - bierze pod uwagę dane z różnych kanałów, w których użytkownik wszedł w interakcję ze stroną (np. sieć reklamową, social media, bezpłatne wyniki wyszukiwania, e-mail).
Ważne: Ostatnie kliknięcie w wielu kanałach to jedyny model ostatniego kliknięcia, który możesz eksportować do Google Ads.
  • oparty na regułach i preferujący interakcje w Google Ads - bierze pod uwagę wyłącznie kliknięcia z reklam Google Ads. Co jeśli na ścieżce nie ma żadnego kliknięcia z Adsów? Wówczas GA4 automatycznie przywraca model atrybucji oparty na regułach obejmujący wiele kanałów.
  • oparty na danych - to najciekawszy z modeli, którego nie znajdziesz w Universal Analytics, działający w całości w oparciu o uczenie maszynowe. Kalkuluje prawdopodobieństwo, jakie poszczególne punkty styku mają na wygenerowanie konwersji i przypisuje moc do tego, przy którym szansa była największa.
Do tego możemy wyróżnić sposoby przydzielania mocy zdarzeniom:

Ostatnie kliknięcie

100% mocy (ważności) otrzymuje ostatnie kliknięcie przenoszące użytkownika na stronę przed wykonaniem konwersji. W zależności od Twoich ustawień może być to np. wejście z reklamy na YT, newslettera, social mediów lub wyników wyszukiwania (dla atrybucji obejmującej wiele kanałów) lub ostatnie kliknięcie w reklamę w Google Ads (dla atrybucji preferującej kliknięcia z Google Ads)

Pierwsze kliknięcie

Ten model przypisuje całe znaczenie dla konwersji pierwszemu kanałowi, za pośrednictwem którego użytkownik przeniósł się na stronę.

Liniowy

W tym modelu wszystkie kanały, które spowodowały zaangażowanie użytkownika, otrzymują równy udział w konwersji.

Z uwzględnieniem pozycji

Model atrybucji uwzględnienia pozycji przypisuje po 40% udziału pierwszej i ostatniej interakcji, a pozostałe 20% udziału rozdziela po równo między środkowe zdarzenia, niezależnie od ich liczby.

Model spadku udziału z upływem czasu

Mówiąc jak najprościej: im bliżej dokonania konwersji, tym moc danego działania większa. Model ten działa w oparciu o proporcjonalne zmniejszanie udziału zdarzeń w 7-dniowych okresach połowicznego zaniku. W praktyce oznacza to, że kliknięcie, które miało miejsce np. 8 dni przed konwersją, będzie miało w tym modelu o połowę mniejszą moc niż zdarzenie w dniu konwersji.
Pamiętaj: Każdy model oparty na danych różni się w zależności od reklamodawcy i zdarzenia konwersji. Nie możesz tutaj wybrać poszczególnych modeli atrybucji jak w przypadku oparcia na regułach.

Modele atrybucji GA4. Co nowego nas czeka?

W Google Analytics 4 atrybucja staje się wygodniejsza niż w poprzedniej wersji narzędzia. Co się zmienia? GA4 wprowadza dla wygody użytkowników wygodną funkcjonalność, jaką jest prosty, samodzielny wybór modelu atrybucji, który zastosujesz w swoich raportach. Dla porównania - w Universal Analytics domyślną opcją było „Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie”, a żeby zmienić model atrybucji, trzeba było się sporo naszukać. Wiedziałeś, że zmiana modelu atrybucji wpłynie też na dane historyczne? To bardzo wygodna funkcjonalność. Dodatkowo w GA4 znajdziemy mnóstwo nowych, wygodnych funkcji, dzięki którym zwiększysz szczegółowość zbieranych danych, zdobędziesz najbardziej przydatne informacje i zbierzesz je w formie czytelnych raportów. W GA4 znajdziemy też udoskonalony raport Ścieżki konwersji, o którym niżej.

Raport Ścieżki konwersji - wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Z raportu Ścieżki konwersji możesz się dowiedzieć, jakimi ścieżkami klienci docierają do konwersji i jak różne modele atrybucji rozdzielają udział w konwersji na tych ścieżkach. Składa się on z dwóch sekcji:
  • Wizualizacja danych
  • Tabela danych
Co tu znajdziesz? Wizualizacja danych pozwoli Ci sprawdzić, które kanały mają największy udział kolejno w: inicjowaniu, wspomaganiu lub finalizowaniu konwersji. Wykresy słupkowe pod poszczególnymi segmentami pokażą Ci, jaka część udziału w konwersji jest przypisywana wybranym wymiarom (Kanał, Źródło, Medium lub Kampania). Aby zobaczyć szczegóły, najedź myszką na poszczególne elementy wizualizacji danych. wizualizacja danych a atrybucja GA4 Tabela danych z kolei podpowie Ci, jak wyglądają ścieżki prowadzące użytkowników do sfinalizowana konwersji, wśród nich dane takie jak:
  • Konwersje,
  • Przychody z zakupów,
  • Liczba dni przed konwersją
  • Punkty styczności z klientem prowadzące do konwersji.
atrybucja GA4

Raport Ścieżki konwersji w GA4 krok po kroku

Aby otworzyć raport, wejdź w Google Analytics 4 i z menu po lewej wybierz Reklamy. To czwarta pozycja od góry. reklamy GA4 Teraz wybierz opcję Atrybucja -> Ścieżki konwersji. reklamy GA4 a ścieżki konwersji Jak we wszystkich raportach GA4, w raporcie Ścieżki konwersji też warto zacząć od wybrania zakresu, który chcesz prześledzić. Ustawiasz go w kalendarzu umieszczonym w prawym górnym rogu. Teraz z raportu po lewej stronie wybierz przynajmniej jedno zdarzenie konwersji, które chcesz przeanalizować. GA4 ścieżki konwersji Podpowiedź: Domyślnie zaznaczone są wszystkie zdarzenia konwersji. Jeśli chcesz prześledzić konkretne, musisz zmienić to ustawienie. Jeśli chcesz, możesz dodać filtr, aby wyświetlić dane dla zawężonej grupy użytkowników, np. sortując je według warunków zawierających dane demograficzne czy wybierając tylko osoby, które dokonały zakupu, aby zbadać, co je łączy. Możesz dodać maksymalnie 5 warunków. ścieżki konwersji GA4 Korzystając z menu znajdującego się nad wykresem, możesz wyświetlać dane według różnych wymiarów: Źródło, Medium lub Kampania. Tutaj także dostosujesz model atrybucji, który wygeneruje konkretną wizualizację. konwersje GA4 Wskazówka: Możesz dostosować długość ścieżki, którą widzisz w raporcie. Po kliknięciu w “Długość ścieżki” przejdź do menu po prawej i wybierz odpowiedni operator spośród dostępnych (np. „równe”, „inne niż”, „mniejsze niż”) oraz wpisz liczbę punktów styku, które chcesz uwzględnić w równaniu.

Sekcja Konfiguracja

W menu po lewej stronie pod Reklamami znajdziesz też przycisk Konfiguracja. Omówimy teraz krótko każdy z jej segmentów.

Zdarzenia

Pierwsza zakładka to Zdarzenia. Tak jak w Universal Analytics, tutaj także można zdefiniować zdarzenia jako akcje, które użytkownicy wywołują wchodząc w interakcje z Twoją stroną. W przeciwieństwie do poprzednika, w GA4 zdarzeń nie tworzysz na podstawie celów, najczęściej są to zdarzenia rejestrowane domyślnie przez narzędzie. Przyjrzyjmy się panelowi poniżej. Duże niebieskie przyciski po prawej pozwalają Ci zmodyfikować albo utworzyć nowe zdarzenia. W tej sekcji również stworzysz zdarzenia konwersji na podstawie istniejących zdarzeń, dodając warunki i parametry, a także zmienisz warunki i parametry zdarzeń czy dodasz do zdarzeń konwersji wartości pieniężne. GA4 zdarzenia Warto zwrócić uwagę na opcję “Oznacz jako konwersję” (oznaczona na screenie zieloną strzałką), która pozwala jednym kliknięciem zmienić zwykłe zdarzenie na śledzoną konwersję. Domyślne zdarzenia to na przykład:
  • kliknięcia,
  • pierwsze wizyty,
  • wyświetlenia strony,
  • scrollowanie,
  • start sesji.
Spróbujmy teraz razem stworzyć nowe zdarzenie. Kliknij “Utwórz zdarzenie”, a potem “Utwórz”. GA4 zdarzenia niestandardowe Zobaczysz okno konfiguracji zdarzenia. Wybierz interesujące Cię parametry. sekcja konfiguracja ga4 Po wpisaniu odpowiednich danych kliknij “Utwórz” i zamknij panel. Pamiętaj, że musi minąć nieco czasu, aby zdarzenie pojawiło się w tabeli. Aby dowiedzieć się więcej o tworzeniu zdarzeń i poznać kilka ciekawych przykładów, możesz obejrzeć wideo od Google mówiące o tym, jak przebiega tworzenie zdarzeń w usługach Google Analytics 4.

Odbiorcy

W zakładce Odbiorcy z powodzeniem utworzysz własne grupy użytkowników powiązanych w jakiś sposób z Twoją witryną lub dokładnie przyjrzysz się tym, które już istnieją. ga4 tworzenie grupy odbiorców Możesz wybrać własną grupę odbiorców niestandardowych (stworzoną od zera) lub skorzystać z proponowanych przez Google opcji, szablonów i prognoz: sugerowani odbiorcy ogólne sugerowani odbiorcy GA4 a szablony Bardzo ciekawa jest zakładka Przewidywanie, w której GA4 proponuje Ci bardzo spersonalizowane grupy odbiorców na podstawie prognoz tworzonych w oparciu o dane. sugerowani odbiorcy ga4

Definicje niestandardowe

Wymiary niestandardowe GA4 to gratka dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Sam Google sugeruje zresztą: “Zanim utworzysz wymiary i dane niestandardowe, używaj wymiarów i danych wypełnianych domyślnie przez Analytics.” (Źródło) Jeśli jednak zdecydujesz się dodać nowy wymiar niestandardowy, możesz to zrobić, wybierając przycisk “Utwórz wymiary niestandardowe”. ga4 definicje niestandardowe Zobaczysz takie okno: wymiar niestandordowy ga4 Co wpisać w poszczególne okna?
  • Nazwa wymiaru - to opisowa nazwa, która będzie się wyświetlać w raporcie.
  • Zakres - np. Zdarzenie, Użytkownik. Określa, do jakich danych będą stosowane dane/wymiar niestandardowy. Pamiętaj, że wymiary i dane mogą mieć tylko 1 zakres, którego po zapisaniu nie będziesz już mógł zmienić.
  • Opis - nieobowiązkowy element, którego uzupełnienie służy dookreśleniu wymiaru niestandardowego lub danych niestandardowych.
  • Parametr zdarzenia - w tym miejscu wybierz parametr lub właściwość z listy, które chcesz zbierać. Możesz też wpisać je ręcznie.

Debug View

Debug View GA4 to raport, który wyświetla zbierane dane na bieżąco, pomagając Ci skonfigurować działanie GA4 i szybko rozwiązywać problemy. Debug View GA4 Aby go użyć, musisz włączyć tryb debugowania. Jak to zrobić? Najprościej zainstalować  rozszerzenie do Chrome - Google Analytics Debugger. Po instalacji wystarczy odświeżyć stronę, a urządzenie zacznie rejestrować wszystkie zdarzenia o atrybucie 'debug_mode':true.

Podsumowanie

To już koniec przygody z GA4 - a raczej koniec początku! Mamy nadzieję, że z naszymi poradnikami łatwiej przyswoisz sobie masę nowej wiedzy. Jeśli miałbyś zapamiętać 3 rzeczy z tego artykułu, niech będą to:
  • Definicja modelu atrybucji
Model atrybucji to reguła określająca sposób, w jaki raport przypisuje udział punktom styczności użytkownika ze stroną w konwersji.
  • Wiedza, jak korzystać z raportu Ścieżki konwersji.
Pamiętaj, że składa się on z dwóch sekcji: Wizualizacji danych i Tabeli danych. Możesz dodawać do niego filtry czy wybierać zakres ścieżki, który śledzisz.
  • Znajomość zawartości sekcji Konfiguracja.
Jeśli będziesz wiedział, gdzie szukać informacji o zdarzeniach i odbiorcach, wszystko będzie w porządku! :) Resztę ogarniesz na spokojnie z pomocą użytecznych poradników, notatek czy sekcji pomocy GA4.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Komentarze

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM