- Aktualizacja algorytmu Google - marzec 2018
- Aktualizacja algorytmu Google - kwiecień 2018
- Medic Update - sierpień 2018
- Urodzinowa aktualizacja algorytmu Google
Coraz większe znaczenie direct answers
Direct answers i rozszerzone wizytówki, to odpowiedzi otrzymywane bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Wiele z opcji direct answers jest jeszcze niedostępnych w Polsce, wiemy więc mniej więcej jaka przyszłość czeka nasze lokalne wyniki wyszukiwania.Jakie informacje możemy uzyskać już teraz bez klikania w żaden wynik wyszukiwania?
-
- Informacje o hotelach, o czym pisaliśmy w jednym z poprzednich wpisów o nowym wyszukiwaniu hoteli w Google. Bez konieczności wchodzenia na stronę hotelu czy też strony porównywarek możemy znaleźć hotel w dogodnej lokalizacji, sprawdzić ceny i dostępność, a nawet zarezerwować pobyt. Wszystko w Google.
- Pogoda - chcesz wiedzieć jak się ubrać? Wystarczy, że wpiszesz “pogoda” w wyszukiwarkę, a od razu otrzymasz odpowiedź dopasowaną do swojej lokalizacji i prognozę na przyszłe dni. Możesz też sprawdzić pogodę w innym mieście (brrr… zimno!).
- Loty - wpisując w wyszukiwarkę miasto - miasto loty, Google od razu porównuje ceny różnych linii lotniczych. Wszystko bez wchodzenia na porównywarki czy strony przewoźników. I bez klikania.
- Definicje - nie wiesz co to jest “empora”? Ja też nie, ale mogę to sprawdzić wpisując to słowo w wyszukiwarkę: Google nie tylko podaje mi definicję ale też pokazuje zdjęcia z grafiki Google. Kolejny wysiłek kliknięcia w wynik wyszukiwania zaoszczędzony.
- Sławni ludzie - wpisując imię i nazwisko/pseudonim sławnej osoby już w SERP otrzymujemy wiele informacji. Wpisując “Rihanna” dowiemy, że jest to piosenkarka, jak brzmi jej pełne imię, ile ma lat, wzrostu, jakie są jej najpopularniejsze utwory i gdzie je znaleźć… Dodatkowo widzimy najważniejsze newsy i video. Dużo? A to wszystko bez wchodzenia na ani jedną stronę.
- Zestawienia - chcesz dowiedzieć się jakie są rodzaje ziemniaka albo rasy kotów? Tutaj znowu Google przychodzi nam z pomocą i podaje wyniki w formie karuzeli.
- Sport - zestawienie wyników sportowych również można znaleźć od razu w wyszukiwarce
- Słownik i tłumaczenia - szukając tłumaczenia słowa w języku obcym możemy otrzymać od razu odpowiedź, a nawet informację o różnych znaczeniach.
- Przeliczanie walut - w szybki sposób można również przeliczyć waluty.
- Zakupy - Google Zakupy, czyli coś, co znamy już od dawna, również jest elementem który zmniejsza prawdopodobieństwo kliknięcia w link. Można przeglądać produkty i ich ceny bez wchodzenia na żadną stronę. Taki wynik otrzymujemy po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy “garnek rzymski”:
Koniec tradycyjnego SEO?
Można by zarzucić Google to, że z silnika wyszukiwania stron internetowych i kierowania na nich użytkowników stał się monopolistą, który pozyskuje informacje ze stron i sam wyświetla je zainteresowanym. Czy jeśli użytkownik dostaje odpowiedź na tacy już w wyniku wyszukiwania, tradycyjne SEO nie ma już sensu? Oczywiście, że ma! Oto dlaczego:- Na desktopie niezmiennie ponad 60% zapytań kończy się kliknięciem w organiczny wynik wyszukiwania. Na mobile odsetek ten spadł ale nadal wynosi ponad 30%.
- Strony, które są w top 10 nadal będą wyświetlać się na pierwszej stronie wyników, dodatkowo mogą pojawić się w direct answers.
- Bardziej wartościowym klientem np. sklepu zoologicznego będzie osoba, która wpisuje w wyszukiwarkę “rasy kotów” po to, żeby kupić kota, a nie przejrzeć słodkie zdjęcia (tutaj pojawiają się temat odpowiedniego dobrania fraz, o czym za chwilę).
- Ważne będzie nie tylko to, aby pojawić się w topach, ale też w jaki sposób się w nich pojawimy - tutaj pojawia się termin On-SERP SEO, czyli optymalizacja pod kątem sposobu wyświetlania się strony w wynikach wyszukiwania na 1. stronie.
1. Tak, jeśli pojawimy się tam z odpowiednimi słowami kluczowymi.
2. Tak, jeśli nasza strategia będzie przemyślana
3. Tak, jeśli zależy nam na wizerunku eksperta
On-SERP SEO - jak Cię widzą?
Ok, wiemy jak zacząć. Ale jak wpłynąć na to, w jaki sposób wyświetlimy się w SERP?1. Zacznij od optymalizacji tytułu i meta opisu
Tak, to podstawy, niestety często zapominane. Nie tylko należy dodać tytuł i meta opis, które będą zawierać słowo kluczowe i wskazywać co jest na stronie. W erze wyszukiwań bez kliknięcia ważne jest też to, aby zachęcić użytkownika do wejścia na stronę. Dodaj CTA lub zaciekaw go w taki sposób aby nie zadowolił się jedynie direct answers.2. Zadbaj o wygląd swojej wizytówki w Google.
Ważne jest też to, jak wyglądają informacje o Twojej firmie po wpisaniu jej nazwy. Zazwyczaj wyświetla się wtedy wizytówka Google (Google Moja Firma) z mapą, zdjęciami, opiniami, wpisami. O tym, jak prowadzić Google Moja Firma pisaliśmy już na naszym blogu. W zależności od profilu działalności możesz zawrzeć na niej różne informacje. Muzea mogą na przykład publikować aktualne wystawy czy posiadane dzieła sztuki: Firmy prowadzące bloga mogą publikować swoje wpisy: Wizytówka Google to jednak zdecydowanie więcej niż tylko informacje zawarte w Google Moja Firma. Znajdą się w niej również:- Opinie z internetu: np. z Facebooka, TripAdvisor, Ceneo czy GoWorka. Zadbaj o to, aby być obecnym w tych kanałach i otrzymywać opinie.
- Zajawka z Wikipedii - nie wszystkie firmy mogą stworzyć wpis o sobie na Wikipedii. Te, które mogą na pewno skorzystają na tym przy wyświetleniu się informacji w wynikach wyszukiwania.
- Dane z porównywarek - jeśli prowadzisz np. hotel możesz zadbać o to, aby w wynikach pojawiły się też informacje o cenach za pokój z różnych portali. Dodaj swoją firmę do porównywarek i katalogów.
3. Zaimplementuj AMP
AMP to przyspieszona strona mobilna. Jej posiadanie jest wymagane aby pojawić się np. w karuzeli “Top Stories” i przepisów kucharskich w wyszukiwarce na telefonach komórkowych.4. Zaprzyjaźnij się z atrybutem schema
Schema pozwala Google przypisać kategorię do konkretnego elementu na Twojej stronie, aby później wyświetlić go w odpowiedziach bezpośrednich. Możesz oznaczyć np. przepis kucharski, artykuł czy wideo. Więcej informacji o mark-up’ach treści znajdziesz pod linkiem: https://developers.google.com/search/docs/guides/mark-up-content5. Włącz widok okruszków chleba w wynikach wyszukiwania
Okruszki chleba, czyli breadcrumbs, pokazują użytkownikowi do jakiej struktury na stronie należy dana podstrona.6. Dostosuj treści pod direct answers
Direct answers to jak sama nazwa wskazuje odpowiedź na pytanie. Dlatego, aby pojawić się w direct answers treści na Twojej stronie powinny być ustrukturyzowane pod kątem pytanie - odpowiedź.7. Zbuduj jasną strukturę strony
Odpowiednie zaprojektowanie struktury strony zwiększy prawdopodobieństwo wyświetlania się linków wewnętrznych w wynikach wyszukiwania.8. Optymalizuj zdjęcia na stronie
Dzięki temu zwiększysz prawdopodobieństwo pojawienia się ich w wynikach wyszukiwania grafiki. O tym jak to zrobić pisaliśmy jakiś czas temu w poście o pozycjonowaniu zdjęć. Najważniejsze zasady to:- odpowiednie nazwanie grafiki i dodanie opisu alternatywnego,
- dodanie grafiki w odpowiednim kontekście,
- dodanie opisu grafiki, podpisu pod grafiką.
9. Zoptymalizuj Top 10 pod kątem Featured Snippet
Frazy, które wyświetlają się w top 10 mogą szybciej pojawić się w wynikach wyszukiwania z tzw. Featured Snippet czyli z dodatkiem:- listy
- tabelki
- tekstu w ramce
- wideo