Podążanie za trendami to zdecydowanie za mało, jeśli mówimy
o marketingu dla pokolenia snowflakes. Żeby zainteresować tę obecnie dość wpływową grupę konsumentów, musisz być autentyczny, szybki i pro-eco. Już za chwilę poznasz skuteczne strategie, najnowsze statystyki oraz innowacyjne pomysły na marketing i tworzenie treści dla pokolenia snowflakes lub, jak wolą niektórzy, pokolenia Z.
Jeśli mielibyśmy stworzyć profil typowego konsumenta z pokolenia snowflake, wyglądałby on mniej więcej tak:
Profil konsumenta:Pokolenie Snowflakes (Gen Z), uzależniony od zakupów
Imię: Weronika
Wiek: 18-24 lata
Lokalizacja: Warszawa, Polska
Opis: Weronika to przedstawicielka pokolenia snowflakes, uwielbia technologię, przegląda TikToka, kocha tosty z awokado i zawsze jest na bieżąco z najnowszymi trendami. Jest zwolenniczką indywidualności, zrównoważonego rozwoju i zakupowych szaleństw online. Może nie jeździ autem, ale jej stylówka jest zawsze na najwyższym poziomie.
Charakterystyka: Eko-wojowniczka, uzależniona od nagłych wyrzutów dopaminy, napędzana strachem przed tym, co może ją ominąć (FOMO).
Mimo że powyższy opis jest oczywiście napisany ironicznie, zawiera istotne elementy, które właściciele sklepów internetowych, lokalnych firm i marketerzy powinni wziąć pod uwagę, tworząc treści, a przez to chcąc dotrzeć do pokolenia płatków śniegu.
Jeśli chcesz, żeby Twój marketing skierowany do pokolenia snowflakes był skuteczny, musisz mieć w głowie, że…
…w przeciwieństwie do innych pokoleń, pokolenie snowflakes nie lubi polować na okazje. Dlatego marki powinny być tam, gdzie młodzi ludzie spędzają czas, oferując im pomysły na produkty i usługi, które mogą ich żywo zainteresować. Dlatego właściciele sklepów online, jak i tych stacjonarnych, muszą zrozumieć, że pokolenie Z kocha technologię, dba o środowisko i jest bardzo zaangażowane społecznie.
Co ciekawe, jeśli chcesz dotrzeć do pokolenia snowflakes, Twoja strategia marketingowa nie powinna skupiać się wyłącznie na sprzedaży produktów – powinna także oferować im tzw. doświadczenia zakupowe, które pasują do
wartości, którymi się kierują i
tego, co robią na co dzień.
Dzięki temu marki, takie jak Twoja, mogą zbudować silne więzi z pokoleniem Z.
Zanim jednak zabierzesz się do pracy i zaczniesz planować strategię marketingową dla pokolenia płatków śniegu, dowiedz się, czym tak naprawdę kierują się zanim za coś zapłacą.
Pokolenie Snowflakes i ich nawyki zakupowe
Pokolenie Snowflakes, czyli pokolenie Z, to wyjątkowa grupa konsumentów, których nawyki zakupowe są głownie kształtowane przez technologię, którą byli otoczeni podczas etapu dorastania. Wchodzili w dorosłość w świecie, gdzie internet był codziennością, i są znani ze spędzenia ogromnych ilości czasu na platformach mediów społecznościowych. Dlatego też nie powinno dziwić, że według badania SurveyMonkey, 29% pokolenia snowflakes woli kupować od marek obecnych i aktywnych na mediach społecznościowych.
To samo badanie wskazuje, że dla pokolenia Z wchodzenie w interakcję z markami za pośrednictwem mediów społecznościowych jest czymś normalnym:
źródło: SurveyMonkey
Warto też zauważyć, że osoby z pokolenia snowflakes są znani z tego, że potrafią robić kilka rzeczy w tym samym momencie – korzystają jednocześnie z kilku urządzeń, co często nazywane jest “multiscreeningiem”. Oznacza to, że osoby należące do pokolenia snowflakes umieją równocześnie oglądać nowy serial na platformie streamingowej, robić zakupy online lub, co jest nawet bardziej prawdopodobne, szukać produktów. Jakie platformy są najchętniej używane przez pokolenie Z? Poniżej znajdziesz najpopularniejsze social media, z których korzysta pokolenie snowflakes do znajdywania informacji o produktach.
source: SurveyMonkey
A jeśli zastanawiasz się, gdzie tak naprawdę zaczyna się ścieżka zakupowa przedstawicieli pokolenia snowflakes, to zerknij na ten wykres:
Podsumowując, możemy powiedzieć, że ci młodzi dorośli są prawdziwymi cyfrowymi native’ami, którzy od wczesnych lat byli wystawieni na świat e-commerce, mediów społecznościowych i smartfonów. W rezultacie ich nawyki zakupowe są ściśle powiązane ze światem cyfrowym. To oznacza również, że żeby dotrzeć do pokolenia snowflakes, Twoja strategia marketingowa powinna być dostosowana do nawyków e-zakupowych. Jakie są te nawyki?
9 wskazówek do zrozumienia nawyków e-zakupowych pokolenia snowflakes
WNIOSEK #1:Pokolenie snowflakes woli robić zakupy online, ponieważ jest to dla nich najwygodniejsze – umożliwia przeglądanie i zamówienie produktów przez smartphona. Oznacza to, że częściej wybierają sklepy internetowe niż sklepy stacjonarne.
WNIOSEK #2: Media społecznościowe odgrywają znaczącą rolę w procesie zakupowym. Pokolenie snowflakes polega na platformach takich jak Instagram, TikTok i Pinterest, żeby znaleźć nowe produkty i otrzymać rekomendacje od influencerów czy rówieśników.
WNIOSEK #3:Smartfony są głównym narzędziem do robienia zakupów dla pokolenia snowflakes. Ta grupa konsumentów jest przyzwyczajona do korzystania aplikacji mobilnych, dlatego właściciele sklepów online powinni być 100% pewni, że ich strony internetowe dobrze wyświetlają się na urządzeniach mobilnych i pozwalają na płynne przechodzenie z jednej podstrony na drugą.
WNIOSEK #4: Konsumenci z pokolenia snowflakes są dużo bardziej świadomi cen produktów niż ich starsi koledzy. Chodzi o to, że pokolenie Z zazwyczaj porównuje ceny produktów przed dokonaniem zakupu. Co ciekawe, raport 5WPR pokazuje, że 80% pokolenia snowflakes czeka, aż dany produkt stanie się tańszy, zanim za niego zapłacą. Dlaczego tak jest? Jedna teoria mówi, że ma to związek z czasem, w jakim dorastali, co wpłynęło na ich podejście do pieniędzy.
WNIOSEK #5: To samo badanie wskazuje, że pokolenie snowflakes przykłada większą wagę do elektroniki, technologii, zdrowia, wellness i zwierząt domowych. Dla porównania, priorytetem dla milenialsów i osób ze starszych pokoleń są podróżnicze, sprzęt domowy i meble.
WNIOSEK #6: Pokolenie snowflakes chętniej wspiera mniejsze firmy. Według Afterpay,
Dwie trzecie dochodów małych przedsiębiorstw pochodzi od pokolenia snowflakes i millenialsów. Od stycznia 2020 roku pokolenie Z zwiększyło swoje wydatki na małe biznesy o ponad 260%, podczas gdy milenialsi tylko o 180%.
WNIOSEK #7: Pokolenie płatków śniegu jest przyzwyczajone do szybkich usług na żądanie. Szukają opcji dostawy w ten sam dzień, oczekują natychmiastowego dostępu do produktów i usług, oraz częściej wybierają firmy oferujące ekspresowe opcje realizacji zamówień.
WNIOSEK #8: Autentyczność i szczerość są bardzo cenione przez pokolenie snowflakes. Szukają oni marek, które podzielają podobne wartości i są gotowe wspierać te, które wypowiadają się w kwestiach społecznych i środowiskowych.
WNIOSEK #9: Pokolenie płatków śniegu kładzie duży nacisk na zrównoważone praktyki i etyczne podejście. Są bardziej skłonni wspierać produkty ekologiczne i firmy odpowiedzialne społecznie.
Pomysły i wskazówki na marketing treści dla pokolenia snowflakes
Pokolenie snowflakes niedługo zacznie zarabiać więcej – jest to informacja, na którą powinni zwrócić uwagę właściciele sklepów i usług.
źródło: Afterpay Corporate Report
Oznacza to, że już teraz warto pomyśleć o budowaniu swojej strategii marketingowej dla pokolenia snowflakes.
Jeśli chcesz dotrzeć do pokolenia Z, potrzebujesz nowatorskiego, bezpośredniego podejścia, które opiera się na kreatywności i nieszablonowej komunikacji w mediach społecznościowych. Pomyśl o platformach takich jak TikTok, Facebook i Instagram – to tam pokolenie płatków śniegu spędza swój czas.
Pokolenie Z spędza również sporo czasu na oglądaniu video. Dlatego, żeby naprawdę przyciągnąć ich uwagę, twórz krótkie, oryginalne filmy, które pasują do aktualnych trendów.
? Na przykład, jeśli promujesz markę modową, rozważ pokazywanie krótkich, zabawnych filmów z “outfit of the day”, prezentujących stroje odzwierciedlające najnowsze trendy. Jeśli interesują cię technologiczne gadżety, nakręć krótkie, przykuwające wzrok dema, pokazujące najlepsze funkcje Twoich produktów.
Ale nie tylko o wideo chodzi – pokolenie snowflakes uwielbia memy i słucha podcastów, więc wykorzystuj humor i dawaj im ciekawe informacje.
Kiedy mówimy o tworzeniu treści dla pokolenia snowflakes, musisz wiedzieć, że 97% z nichczerpie inspiracje zakupowe z mediów społecznościowych. Dlatego współpraca z influencerami może okazać się strzałem w dziesiątkę dla Twojej marki.
Treści, które trafiają do pokolenia płatków śniegu
Chcesz skutecznie dotrzeć do pokolenia płatków śniegu i zachęcić ich do wchodzenia w interakcję z tym, co dla nich przygotowałeś. Super! Co w takim wypadku działa, a co nie?
Jeśli zastanawiasz się, jak przyciągnąć nowych klientów urodzonych w połowie lat 90. do początku lat 2000., popatrz na poniższe podpunkty. Znajdziesz w nich najważniejsze preferencje pokolenia snowflakes dotyczące treści internetowych.
W ten sposób twórz treści dla pokolenia snowflakes:
✔️ Postaw na interaktywne treści. Wykorzystuj ankiety, quizy i twórz zabawnych wyzwania.
✔️ Bądź zwięzły. Udostępniaj krótkie i łatwe do przyswojenia informacje zamiast długich elaboratów, których nikt już nie czyta, a już na pewno nie pokolenie Z.
✔️ Publikuj różnorodne treści, takie jak filmy, zabawne memy, behind the scenes historie.
✔️ Pokaż, co naprawdę dzieje się u Ciebie w biurze/ firmie. Pokolenie snowflakes ceni sobie autentyczność.
✔️ Upewnij się, że Twoja strona ładuje się szybko i nie zawiesza się. Odpowiadaj na wiadomości i komentarze jak najszybciej.
✔️ Powiedz pokoleniu snowflakes, za czym stoi Twoja marka i pokazuj, że jesteś uczciwy.
✔️ Spraw, żeby pokolenie snowflakes czuło się częścią czegoś większego. Jeśli jest to dla Ciebie możliwe, stwórz społeczność wokół Twojej marki i zawsze pytaj pokolenie Z o ich opinie w różnych kwestiach.
✔️ Używaj dużo humoru, ironii i żartów sytuacyjnych. Real-time marketing też powinien się dobrze sprawdzić.
✔️ Udostępniaj zabawne krótkie filmy, zwłaszcza na TikTok’u.
✔️ Bądź na bieżąco. Mów o rzeczach, które są ważne dla pokolenia snowflakes, takich jak zmiany klimatyczne czy trendy.
Tego raczej unikaj przy tworzeniu treści dla pokolenia snowflakes:
❌ Unikaj publikowania zbyt długich treści do przeczytania lub zbyt długich filmów do obejrzenia.
❌ Nie ignoruj ich opinii. Zwracaj uwagę na to, co mówią i nie lekceważ ich komentarzy.
❌ Nie polegaj na przestarzałych narzędziach. Nie używaj starych metod reklamowych, które pokolenie snowflakes uważają za nudne.
❌ Unikaj używania wielkich słów i biznesowego języka.
Co tak naprawdę możesz zrobić?
? Na przykład, jeśli sprzedajesz ubrania, zamieszczaj zabawne ankiety, pytając, który strój podoba się Twoim obserwującym najbardziej. A jeśli jesteś marką spożywczą, udostępniaj krótkie tutoriale kulinarne. Pamiętaj, nie przytłaczaj pokolenia snowflakes ścianą tekstu ani nudnymi, starymi reklamami, które nie przyciągną ich uwagi.
Najważniejsze wnioski – jak dotrzeć do pokolenia snowflakes?
Jeśli jesteś właścicieli firmy lub marketerem to niezwykle ważne jest dla Ciebie, żeby przyciągnąć i utrzymać uwagę pokolenia snowflakes – jak inaczej staną się oni Twoimi klientami? A nie jest to łatwe zadanie, ponieważ pokolenie Z to duża grupa konsumentów, która wpływa na opinie innych. Jeśli będziesz ignorować pokolenie płatków śniegu, wkrótce będzie Ci trudno zdobyć nowych klientów i zwiększyć sprzedaż.
Nie zostawaj w tyle! Pamiętaj o tych 5 rzeczach podczas tworzenia strategii marketingowej dla pokolenia snowflakes:
Pokolenie snowflakes to pierwsza generacja, która dorastała w erze cyfrowej. Oznacza to, że robienie zakupów online i korzystanie z aplikacji mobilnych nie stanowi dla nich żadnego problemu.
Pokolenie płatków śniegu wybiera firmy, które wykazują silne zaangażowanie w sprawy społeczne i związane ze środowiskiem naturalnym. Dodatkowo bardziej skłaniają się ku wspieraniu marek, które podzielają ich wartości.
Do pokolenia pokolenia Z najłatwiej jest trafić poprzez treści wizualne. Wykorzystuj grafiki i filmy do promowania swojego sklepu online – takie treści mogą być szczególnie skuteczne w przyciąganiu ich uwagi.
Pokolenie snowflakes ma krótką zdolność koncentracji, więc bądź zwięzły i nie przynudzaj. W innym wypadku stracisz ich zainteresowanie.
Pokolenie Z ceni autentyczność i przejrzystą komunikację, Bądź szczery i przystępny w swoich komunikatach. Będzie to sprzyjać budowaniu zaufania i lojalności.
Jeśli nadal czujesz, że tworzenie treści i strategii marketingowej dla pokolenia snowflakes jest dla Ciebie zbyt trudne lub czasochłonne, możesz zawsze skorzystać z naszychusług content marketingu. Pamiętaj, że jesteśmy tu, żeby pomóc Ci zebrać pomysły na treści dla pokolenia Z i nawiązać więź z tą ciekawą grupą demograficzną.
Tłumaczka i copywriterka, która od 2015 roku jest związana z marketingiem. Dzięki doświadczeniu zdobytym jako lektor języka angielskiego wie, jak pisać o zawiłych kwestiach w klarowny sposób. Czyta wszystko, co dotyczy Skandynawii i od czasu do czasu robi reportaże ślubne/sportowe.
Tłumaczka i copywriterka, która od 2015 roku jest związana z marketingiem. Dzięki doświadczeniu zdobytym jako lektor języka angielskiego wie, jak pisać o zawiłych kwestiach w klarowny sposób. Czyta wszystko, co dotyczy Skandynawii i od czasu do czasu robi reportaże ślubne/sportowe.