.animate-view{opacity: 1 !important;}

10 najczęstszych błędów UX, które denerwują Twoich klientów

5min.

Komentarze:0

UX
10 najczęstszych błędów UX, które denerwują Twoich klientówd-tags
23 czerwca 2024
Nieprzejrzysta nawigacja, olbrzymie formularze z tysiącem pytań, słaba czytelność, wolne ładowanie albo brak wersji mobilnej. Czy któraś z tych rzeczy dotyczy Twojej strony internetowej? Natychmiast więc to popraw! Te najczęstsze błędy UX irytują klientów i sprawiają, że nie dokonują oni konwersji. A jest tego znacznie więcej...

5min.

Komentarze:0

Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę internetową, a ona ładuje się już kilkanaście sekund. Jeśli wytrwasz czas oczekiwania, Twoim oczom ukaże się skomplikowane menu, dziesięć pop-upów i malutkie literki, które zmuszają do znacznego powiększenia strony. Czujesz rosnącą irytację? To samo może dotyczyć Twoich klientów!

Aby więc poprawić doświadczenie użytkownika i sprawić, by wizyta na stronie była przyjemnością, a nie powodem do zdenerwowania, poznaj najczęstsze błędy UX, które przeszkadzają konsumentom! Wyeliminowanie ich może przyczynić się do zwiększonej konwersji, mniejszego współczynnika odrzuceń i zbudowania lojalności.

Nie wiesz, jak na własną rękę zidentyfikować wszystkie błędy UX? Nie martw się! Profesjonalna analiza UX  pomoże Ci w tym zadaniu.

1. Brak przejrzystej nawigacji

Jednym z najbardziej frustrujących klientów błędów UX jest brak przejrzystej nawigacji. Wiele sklepów internetowych tworzy niezwykle rozbudowane menu, które posiada mnóstwo rozwijanych podkategorii. Niestety utrudnia to użytkownikom znalezienie poszukiwanych informacji.

Jak więc poradzić sobie z tym problemem, aby pomóc klientowi w znalezieniu odpowiedniej sekcji? Skutecznym rozwiązaniem jest zastosowanie prostych i przejrzystych bloków, które ułatwiają użytkownikom nawigację po stronie.

Co denerwuje klientów? Słaba nawigacja

źródło: https://selsey.pl/

2. Długie ładowanie strony

O tym chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Użytkownicy oczekują natychmiastowego dostępu do informacji, dlatego długie ładowanie może prowadzić do opuszczenia strony przed jej pełnym załadowaniem. Pamiętaj, że każda dodatkowa sekunda ładowania może znacząco obniżyć zadowolenie użytkowników. Na nic więc zda się piękny design i prosta ścieżka zakupowa, jeśli klient nigdy ich nie zobaczy ze względu na długie oczekiwanie.

Jak skrócić czas ładowania strony? Na naszym blogu poznasz kilka prostych trików, które pomogą przyspieszyć witrynę.

3. Ukryte informacje kontaktowe

Użytkownicy często potrzebują szybko znaleźć informacje kontaktowe, takie jak adres e-mail, numer telefonu czy adres siedziby firmy. Ukrywanie tych informacji nie tylko frustruje użytkowników, ale także zmniejsza ich zaufanie do strony. Zadbaj zatem, aby te informacje były łatwo dostępne i widoczne na stronie, na przykład w stopce.

Jakie błędy UX denerwują klientów? Ukrywanie informacji

4. Długie formularze

Chcesz kupić tylko jedną rzecz, ale zanim strona Ci to umożliwi, musisz podać imię, nazwisko, rozmiar buta, adres rodziców i imię sąsiada? Długie i skomplikowane formularze są kolejnym powszechnym błędem UX, które denerwują klientów. Zbyt wiele pól do wypełnienia często zniechęca użytkowników do dokończenia procesu, co prowadzi do porzucenia koszyka zakupowego. Optymalnym rozwiązaniem jest skrócenie formularzy i podzielenie ich na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania sekcje​.

5. Brak informacji zwrotnej

Klienci oczekują, że po wykonaniu określonej akcji, takiej jak kliknięcie przycisku czy przesłanie formularza, otrzymają jasny komunikat o stanie procesu. Ikonka ładowania albo potwierdzenie wysłania — tak niewiele wystarczy, aby nie frustrować użytkownika. Dlatego ważne jest, aby każda akcja klienta była odpowiednio komunikowana.

Denerwujące błędy UX - brak feedbacku

6. Słaba czytelność i brak dostosowania

Dobra czytelność jest niezbędna, szczególnie w wersjach mobilnych stron. Zbyt małe fonty lub niewystarczający kontrast między tekstem a tłem mogą utrudniać użytkownikom korzystanie ze strony. Warto zastosować narzędzia do analizy kontrastu, aby upewnić się, że wszystkie elementy są czytelne:

Ponadto takie kwestie jak kontrast i opisy alternatywne zdjęć są niezwykle istotne z punktu widzenia dostępności. Upewnij się, że Twoja strona jest inkluzywna i nie wyklucza żadnego użytkownika.

Dostępność i czytelność strony

źródło: https://color.adobe.com/pl/create/color-contrast-analyzer

7. Niespójny design

Piętnaście kolorów, dziesięć rodzajów czcionek i wiele różnych układów. Słowem – czysty chaos. Niby liczy się treść, jednak znaczna niespójność w designie może sprawiać wrażenie braku profesjonalizmu i utrudniać znalezienie czegoś na stronie. Spójność wizualna jest więc niezbędna dla zapewnienia pozytywnego doświadczenia użytkownika. Wszystkie elementy interfejsu powinny być jednolite i dobrze zintegrowane. Postaw na prostotę!

8. Wyskakujące okienka

Wyskakujące okienka (pop-upy) są często uciążliwe, szczególnie gdy pojawiają się w nieodpowiednich momentach lub są trudne do zamknięcia. Choć mogą być skuteczne w niektórych sytuacjach (na przykład podczas proponowania rabatów), to nadmierne ich stosowanie może zniechęcić użytkowników. Warto ograniczyć ich liczbę i zadbać o łatwość ich zamykania​!

9. Elementy nieklikalne

Klikasz w przycisk lub link na stronie i… nic się nie dzieje. To prowadzi do irytacji i często wyjścia z witryny. Jeśli więc coś na stronie wygląda interaktywnie, to upewnij się, że właśnie takie jest. Kiedy jednak nie masz zamiaru, by element był klikalny, pod żadnym pozorem nie myl użytkowników, że mogą wejść z nim w interakcję.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

10. Brak wersji mobilnej

Mobile-First! Niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych to poważny błąd w czasach, gdy coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu za pomocą smartfonów i tabletów. Strona powinna być responsywna i dobrze prezentować się na różnych urządzeniach, zapewniając łatwą nawigację i dostęp do wszystkich funkcji​.

Błędy UX - brak strony mobilnej

Pozostałe błędy UX, które warto wyeliminować

To jednak nie koniec błędów UX, które denerwują klientów. Warto również wspomnieć o innych problemach, takich jak:

  • Automatyczne odtwarzanie wideo z dźwiękiem: to chyba jedno z najbardziej irytujących doświadczeń dla użytkowników. Może to zakłócać ich koncentrację i powodować frustrację. Lepszym rozwiązaniem jest umożliwienie użytkownikom samodzielnego uruchamiania wideo, gdy są na to gotowi.
  • Brak informacji o błędach: Niejasne komunikaty o błędach, czy to w formularzach, czy podczas nawigacji po stronie, mogą wprowadzać użytkowników w konsternację.
  • Zbyt duża ilość powiadomień i niepotrzebne uprawnienia: Nadmiar powiadomień może być uciążliwy i prowadzić do wyłączenia przez użytkowników tej funkcji. Z kolei niejasne prośby o uprawnienia, na przykład o dostęp do mikrofonu i kamery mogą wzbudzać podejrzliwość. Jeśli potrzebujesz od użytkowników jakiegoś uprawnienia, jasno zakomunikuj, do czego jest ono konieczne.
  • Niejasne CTA: microcopy jest niezwykle ważne na stronach internetowych, ponieważ ma duży wpływ na konwersję. CTA musi być jednak jasne, aby użytkownik dokładnie wiedział, co spowoduje kliknięcie.

Błędy UX, które denerwują klientów – podsumowanie

Podsumowując, jakie najczęstsze błędy UX denerwują Twoich klientów?

  • Brak przejrzystej nawigacji – Uprość i zorganizuj menu w logiczny sposób.
  • Długie ładowanie strony – Optymalizuj czas ładowania poprzez na przykład kompresję zdjęć.
  • Ukryte informacje kontaktowe – Umieść kontakt w widocznym miejscu.
  • Długie formularze – Skróć formularze i ułatw ich wypełnianie.
  • Brak feedbacku – Zapewnij natychmiastową informację zwrotną po wykonaniu akcji.
  • Słaba czytelność i brak dostosowania – Używaj czytelnych czcionek i wysokiego kontrastu.
  • Niespójny design – Utrzymuj spójność wizualną i prostotę w całym projekcie.
  • Wyskakujące okienka – Stosuj je oszczędnie i z umiarem.
  • Elementy nieklikalne – Upewnij się, że interaktywne elementy są poprawnie oznaczone.
  • Brak wersji mobilnej – Zapewnij responsywność i testuj na różnych urządzeniach.

Pamiętaj, że poprawa tych aspektów UX znacząco zwiększy satysfakcję użytkowników, co może przełożyć się na większą lojalność i wyższe współczynniki konwersji.

Autor
Marta Grybel - SEO Team
Autor
Marta Grybel

Junior SEO Specialist

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022