Content marketing – co to jest i jak na nim zarabiać?

Content marketing – co to jest i jak na nim zarabiać?

Content marketing, czyli marketing treści, to zbiór działań marketingowych związanych z tworzeniem tekstów, grafik, wideo, audio, a nawet eventów. Jaki jest cel content marketingu? Co takiego mają webinary i podcasty, czego nie mają SEOwe opisy kategorii? Jak content marketing przekłada się na leady, konwersję i sprzedaż? Poniżej wszystko, co musisz o nim wiedzieć.

Spis treści:

Według Content Marketing Institute już 70% marketerów B2C korzysta ze strategii content marketingowej, a kolejne 25% planuje jej wprowadzenie w ciągu kolejnych 12 miesięcy (dane za 2021 rok). Podczas gdy kilka lat temu zaledwie 6% respondentów uznało działania związane z marketingiem treści za sprzyjające promocji marki, teraz ta liczba wzrosła do 76%. Skąd ta różnica?

Gdybyśmy mieli wymienić dwa powody, powiedzielibyśmy krótko: pandemia i edukacja.

Coraz więcej specjalistów rozumie, że content marketing to nie tylko blog, lecz także masa innych działań, w tym te angażujące klientów najbardziej bezpośrednio, a więc różnego rodzaju eventy on- i off-line. Skoro tak, to czym właściwie jest content? Jak odnaleźć się w świecie content marketingu w 2022 roku?

Co to jest kontent?

Content to po angielsku po prostu treść czy zawartość, ale to jeszcze za mało, by dobrze zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi. Content (po spolszczeniu czasem także kontent) w rozumieniu marketingowym to – oczywiście w rękach specjalistów – skuteczne narzędzie pozwalające pozyskiwać klientów dzięki dopasowanym do ich potrzeb treściom. 

Nasuwa się więc pytanie, z czego składa się content? Czy to tylko tekst pisany, taki jak artykuły blogowe czy opisy podstron (na przykład produktów i kategorii)?

W żadnym wypadku! Content to wszystko, co tworzysz: infografiki, wykresy, filmy, podcasty, zdjęcia, ebooki czy nawet audiobooki. Nie ograniczaj się tylko do jednej formy w marketingu treści, a efekty Twoich działań pojawią się już niebawem.

Z potrzeb uspójnienia i ustrukturyzowania treści narodził się content marketing, czyli marketing treści, któremu poświęcamy ten artykuł. Wiedząc już, co to content, możemy posunąć się o krok dalej, definiując, czym jest ta gałąź marketingu.

Zapamiętaj: Content to wszystkie formy i rodzaje treści, które Twój Klient może odnaleźć w sieci. Blogi, vlogi, poradniki, opisy produktów, newslettery, podcasty, e-booki, infografiki, case study, testimoniale… i wiele, wiele więcej!

Content marketing – co to i do czego Ci się przyda?

Jeśli posiadasz swoją stronę internetową, content marketing to tak naprawdę must-have w 2022 roku. Trudno wyobrazić sobie bez niego proces pozycjonowania czy brandingu, nie mówiąc już o komunikacji z klientem przez stronę czy w mediach społecznościowych.

Content marketing to gałąź marketingu internetowego skupiająca się na działaniach wykorzystujących treści pisane (artykuły, newsy, opisy), wizualne (grafiki, infografiki, wideo) czy dźwiękowe (audiobooki, podcasty). To także wydarzenia: webinary czy wszelkiego rodzaju eventy, w których mogą uczestniczyć Twoi odbiorcy.

Strategia content marketingowa obejmuje plan tworzenia treści, egzekwowanie ich powstawania, planowanie kanałów dystrybucji treści czy promocję opublikowanego contentu. Wszystko po to, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zbudować zaangażowanie oraz relację z odbiorcami.

Dobry content plan to połowa sukcesu! Nie zniechęcaj się natłokiem wiedzy i działań – content marketing to nie dieta cud, ale sumienne, regularne treningi. Dobra forma zostaje jednak po nich na lata. Ale jeśli nie masz do tego głowy, żaden problem. W Delante możemy zająć się wszystkim za Ciebie!

Cele content marketingu

Co – poza oczywistymi aspektami wymienionymi wyżej – ma na celu content marketing? Dlaczego stał się tak kluczowym narzędziem promocji w sieci? Zacznijmy od początku.

  • Poprawa kontaktu i relacji z odbiorcami i zwiększenie lojalności względem marki. Content marketerzy wiedzą doskonale, że treści, które powstają pod ich nadzorem, nie są wysyłane w digitalowy eter, a trafiają do realnych osób po drugiej stronie ekranu. Bardzo istotne jest, aby content był dopasowany do ich potrzeb, oczekiwań i preferencji.
Dla kogo jest content marketing jak nie dla Twoich klientów? Pamiętaj: Content musi być dostosowany do Twojej grupy docelowej. Tworząc treści zawsze miej na uwadze odbiorców: co lubią? Jak się komunikują? W jakich miejscach w sieci ich znajdziesz?
  • Polepszenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Content marketing z powodzeniem wspiera działania SEO, a współcześnie jest w nich właściwie niezbędny. Wartościowe treści, poziom zaangażowania użytkowników, a nawet share’owalność wpisów czy grafik – to wszystko ma znaczenie!

Nawet jeśli część atutów content marketingu nie przekłada się bezpośrednio na większą przychylność Google, to na pewno przydaje się chociażby w link-buildingu (jak na przykład wspomniana wyżej share’owalność treści).

  • Poprawa konwersji. Może to oznaczać większy i lepszy ruch na firmowej stronie lub sklepie online, więcej leadów albo wyższą sprzedaż – to ty decydujesz, jakie cele biznesowe ma spełniać content marketing.

Co składa się na content marketing?

Analiza Content Marketing Institute pokazała nam, jak wiele form obejmuje marketing treści. Skoro to nie tylko blog i zdjęcia, to co jeszcze?

content marketing co to za aktywności
Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2022/01/b2c-2022-research-r3-1.pdf

Na liście znalazły się:

  • krótkie artykuły i posty poniżej 3000 słów,
  • wideo,
  • infografiki/wykresy/modele 3D,
  • eventy online, w tym kursy i webinary,
  • długie artykuły i posty powyżej 3000 słów,
  • case studies,
  • e-booki,
  • eventy stacjonarne,
  • podcasty,
  • live’y,
  • raporty,
  • magazyny i książki w formie drukowanej.

A które z nich poradziły sobie najlepiej? Marketerzy najbardziej pozytywnie ocenili skuteczność trzech typów treści.

najpopularniejsze formy content marketing
Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2022/01/b2c-2022-research-r3-1.pdf

Co przynosi aktualnie najlepsze efekty?

  • krótkie artykuły
  • wideo
  • wydarzenia online (kursy, webinary, eventy)

Formy content marketingu

Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym treściom, które utrzymywały popularność w ostatnim roku.

Posty w social media

Social media wykorzystuje zdecydowana większość marketerów. Największą popularnością cieszy się wciąż Facebook (zarówno jeśli chodzi o płatne, jak i bezpłatne działania – stoi na szczycie podium z wynikami kolejno 91% i 88%). To również ta platforma wciąż odpowiada za najlepsze efekty.

Eksperckie wpisy na LinkedIn, “ćwierkanie” na Twitterze, posty na Facebooku i Instagramie, snapy na Snapchat, a do tego wszystkiego dochodzi jeszcze TikTok (który w zestawieniu zajął niewielką przestrzeń, plasując się dopiero na siódmym miejscu najpopularniejszych platform).

Wskazówka: Z punktu widzenia SEO i marketingu profile w mediach społecznościowych marki powinny przede wszystkim odsyłać czytelników na Twoją stronę WWW. Poczęstuj tam swoich fanów i followersów tylko kęsem contentowego przysmaku, a całe danie podaj im dopiero po wejściu na stronę!

content marketing baner

Artykuły na Twojej stronie WWW

Czy warto prowadzić firmowego bloga w 2022 roku? Zdecydowanie tak! Jak już wiesz, content marketing to nie tylko blog, ale nie zależy o nim zapominać. W końcu wielu z nas ma zainstalowane adblocki. Żadne płatne reklamy do nas nie dotrą, a nawet jeśli, mogą okazać się nieskuteczne – część z nas przestała reagować na banery i odsyłacze. W odpowiedzi na ten problem 68% marketerów publikuje posty na firmowym blogu. Wszystko po to, aby pojawić się ze swoją stroną WWW w odpowiednim miejscu i czasie (w tym wypadu na szczycie listy wyszukiwania Google), gdy tylko produkty lub usługi ich marki będą komuś potrzebne.

Twoi odbiorcy naprawdę chcą poznawać marki poprzez działania content marketingowe, dzięki którym otrzymają dodatkowe informacje, poradniki i wskazówki, jak korzystać z danego produktu czy usługi. Nastaw się na język nakierowany na użytkownika, nie na markę. Mów o tym, co możesz dla nich zrobić, a nie o sobie. Bądź dla klienta wartościowym partnerem w zakupach!

Newslettery

56% marketerów wykorzystuje w swojej strategii marketingowej newslettery. Budowanie i utrzymywanie bazy mailingowej to dziś jedna z najtańszych i jednocześnie najbardziej efektywnych form marketingu, zarówno B2B, jak i B2C. O czym pisać?

Newsletter może:
  • informować o nowym wpisie na blogu,
  • być prasówką najciekawszych, branżowych artykułów lub newsów z ostatniego tygodnia,
  • przypominać o promocjach i premierach produktów.

I wiele innych! To, co w nim umieścisz, uzależnione jest od tego, co Twój Klient będzie chciał czytać. Testuj i pytaj swoich newsletterowiczów, jaka forma i wsad contentowy są dla nich idealne. I tak, możesz zaproponować im wypełnianie ankiet – byle krótkich 🙂

comntent marketing newsletter

Codziennie otrzymujesz po kilkanaście / kilkadziesiąt newsletterów. Zastanów się, dlaczego je zasubskrybowałeś? Które z nich realnie czytasz? Co sprawia, że ich nie odsubskrybowujesz? O czym chciałaby przeczytać Twoja persona marketingowa? Pomyśl o tym i zaplanuj własny firmowy newsletter.

Więcej wskazówek na temat dobrych newsletterowych praktyk znajdziesz w innym wpisie na naszym blogu: Jak pisać newslettery i nie denerwować użytkowników?

Materiały wideo

Sporo, bo aż 61% marketingowców korzysta z video marketingu. Zaskoczenie jest tym większe, gdyż taka forma contentu jest bardzo droga w przygotowaniu. Na szczęście duże zasięgi rekompensują poniesione koszty. Facebook i LinkedIn chętnie promują treści video.

Firmowe kanały na YouTube święcą triumfy – w końcu YouTube to druga największa wyszukiwarka treści na świecie, więc dobrze opisane i interesujące vlogi mogą być mocnym kanałem odesłania na Twoją firmową stronę WWW.

content marketing wideo

Przykładem świetnie prowadzonego firmowego kanału na YouTube z polskiego podwórka jest kanał Brand24. Dużo “mięsa”, charyzmatyczna prowadząca, tytuły oparte na często wyszukiwanych frazach, przyjemne dla oka miniaturki.

My również posiadamy materiały wideo, w których uczymy, jak robić SEO:

Case studies

Case studies, czyli studia przypadku. Opis konkretnego doświadczenia Twojej firmy. Wspólnej realizacji, wdrożonego rozwiązania, sukcesu produktu, który kupił od Ciebie wybrany kontrahent. Niezwykle ważny, a często zaniedbywany element strategii contentowej i social proof Twojego brandu. Na ten moment korzysta z nich tylko 37% marketerów.

Przykładowe case study możesz zobaczyć na naszej stronie: Case Study Feba.

Infografiki

Korzysta z nich 51% badanych. Infografiki to wciąż niedoceniana, a bardzo wygodna dla użytkowników forma content marketingu. O wiele sprawniej zapamiętujemy obrazy niż tylko bloki tekstu.

Skrót artykułu lub prezentacja statystyk i wyników badań w formie infografiki to strzał w dziesiątkę zarówno dla oka użytkownika, jak i dla SEO – w tym linkowania zewnętrznego.

W końcu post z infografiką jest o wiele chętniej udostępniany i cytowany przez czytelników. Infografiki dołączane do tekstu wspierają link baiting – strategię, dzięki której możemy pozyskać jak najwięcej bezpłatnych, cennych dla SEO, linków zewnętrznych bez płacenia za teksty sponsorowane.

content marketing infografiki

Dużo inspiracji i wiedzy w temacie infografik znajdziesz na blogu i w książce Małgorzaty Zimniak-Rucińskiej, jednego z najpopularniejszych polskich ekspertów w tym zakresie.

Kopalnią infografik i w ogóle inspiracji graficznych jest serwis Pinterest. Pamiętaj tylko, by podać źródło grafiki i upewnić się, na jakiej licencji możesz z niej korzystać.

Webinary i transmisje online na żywo

Jak pozyskiwać służbowe telefony i maile? Postaw na webinary i transmisje live.

Webinaria w swojej strategii content marketingowej wykorzystuje 48% marketerów – to o 18 punktów procentowych więcej niż rok temu! Słusznie, bo to świetny magnes na leady i unikatowy content premium, za który potencjalni klienci chętnie udostępniają swoje numery telefonów i firmowe adresy mailowe.

Jeśli cierpisz na głód świeżych leadów, działaj.

Zastanawiasz się, jak może wyglądać webinar? Podsyłamy nasz ostatni webinar.

content marketing webinary

Pamiętaj! Im dalej od pandemii, tym częściej będziemy organizować eventy stacjonarne, a odbiorcy – chętnie w nich uczestniczyć. Weź to pod uwagę, planując strategię.

Książki, eBooki i raporty

E-książki i te w wersji papierowej są używane w 1/4 spośród analizowanych przez Content Marketing Institute biznesów. Premium content najwyższych lotów. Dzięki e-bookom i raportom możesz o wiele łatwiej i taniej pozyskać wartościowe maile i leady niż np. działaniami paid ads. A jeśli połączysz content premium z płatnymi reklamami w sieci, efekt murowany.

Content marketing 2022 – 3 skuteczne porady

1. “Co będzie najlepsze dla mojej marki?” No, to zależy…

Żeby nie pozostawiać informacji z CMI bez komentarza – pamiętaj, że content marketing to czasem jedno wielkie “zależy”. Co to oznacza?

To, że coś działa dla większości, nie znaczy, że będzie niezawodnym rozwiązaniem na wszystkie wyzwania Twojej marki, nawet jeśli sprawdziło się u innych, ba, nawet jeśli było skuteczne dla konkurencji.

To, co naprawdę będzie skuteczne dla Ciebie, zależy od Twojej grupy odbiorców, ich specyfiki i preferencji. Nie bez znaczenia pozostaje przecież profil działalności Twojej firmy, a nawet jej osobisty charakter.

Krótkie artykuły są świetne dla większości? Cudnie, ale co jeśli Twoja grupa odbiorców składa się z miłośników czytania skomplikowanych wpisów o technologii od deski do deski, a ty chcesz stworzyć świetny, treściwy cornerstone content składający się z tego, co w Twojej branży najważniejsze?

Jeśli Twoje podejrzenia potwierdzają twarde dane – na przykład z GA – powiemy krótko: go for it!

To samo tyczy się najskuteczniejszych kanałów dystrybucji treści. Choć zawsze można wymienić te, które są najbardziej popularne obiektywnie, to niekoniecznie będą one idealne dla Twojej działalności.

Niech przed dalszą eksploracją możliwości Instagrama nie powstrzymuje cię słyszalne wszędzie wokół “Teraz tylko Tiktok”, a jeśli zbudowałeś prężnie działającą grupę na Facebooku, nie wycofuj swoich działań tylko dlatego, że to “przeżytek”.

Dopóki działa – to działa. To proste. Ale bacznie obserwuj zmiany i bądź gotowy znaleźć nowe kanały dystrybucji treści czy nowe sposoby kontaktu z odbiorcami zanim poprzednie wypalą się do zera.

Skąd masz wiedzieć, co robić, a czego nie? Przejdźmy do procesu tworzenia strategii marketingowej.

2. Strategia content marketingowa – gdzie zacząć?

Choć sam marketing treści nie jest taki straszny, to strategia często może wydawać się zbyt skomplikowana, by ją wdrożyć. Ale nie poddawaj się! Pamiętasz, ile procent content marketerów uznało swoje działania za sukces? (Przypomnimy, żebyś nie musiał scrollować znów na górę: 76%! To ponad 3/4. To wystarczająco wiele, aby zacząć tworzenie strategii już dziś!)

Do wdrożenia efektywnej strategii content marketingowej w Twojej firmie potrzebujesz przede wszystkim:

  • doprecyzowania persony marketingowej, czyli dokładnego obrazu odbiorcy, dla którego będziesz tworzyć,
  • eksperckich, dobrze przygotowanych treści wysokiej jakości, zgodnych z zasadami “SEO-friendly” i “user-friendly”,
  • content marketera, który poprowadzi Twoją strategię, a jeśli czujesz się na siłach, by zrobić to sam, to…
  • dobrych twórców treści, w tym grafika i copywritera (na etacie lub freelancerów), który będzie tworzył i planował publikacje treści;
  • lejka contentowego, silnie powiązanego z lejkiem sprzedaży (czyli w skrócie: na które treści i w jakim momencie mają trafić użytkownicy),
  • planu promocji contentu (działań organicznych lub paid ads w social media i w Google),
  • umiejętności analitycznych, abyś obserwował statystyki i wiedział, co się u Ciebie sprawdza, a co niekoniecznie (tutaj przeczytasz więcej o mierzeniu efektywności contentu). Na zachętę podrzucamy jeszcze screen z raportu CMI, dzięki któremu zrozumiesz, że organizowanie treści to nie tylko nudne tabelki, a bardzo szeroki wachlarz możliwości:
content marketing analityka
Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2022/01/b2c-2022-research-r3-1.pdf

Co powinno znaleźć się w Twojej strategii content marketingowej w 2022 roku? Z jakich form contentu korzystają działy marketingu i agencje marketingowe? Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Jak wybrać content na 2022 rok.

3. Zwróć uwagę na swoich odbiorców

Pamiętaj, że Twoi czytelnicy, widzowie, słuchacze czy kursanci to osoby, które mogą stać się Twoimi klientami.

Dlatego tak istotne jest, żebyś zawsze stawiał ich na pierwszym miejscu. Uważnie obserwuj ich obecność w sieci. Gdzie się udzielają, co lubią robić? Jakie treści możesz im zaproponować? Będą woleli darmowe webinary czy jednak treści w PDF-ie? Ile mają lat, czego szukają w sieci, czego im brakuje – a co możesz im zaproponować?

Marketing treści a SEO

Wspomnieliśmy wyżej, że content marketing i SEO to dobre połączenie. Content marketing może wspierać SEO poprawiając pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Chciałbyś zapewne wiedzieć, jakie wymogi powinien spełniać content, aby rzeczywiście pomagać w procesie pozycjonowania – całe szczęście to dość proste. Kieruj się poniższymi zasadami:

  • Analizuj. Niech content powstaje w oparciu o dane – nawet nie wiesz, jaką moc mają liczby, procenty i wykresy, które zyskujesz, zbierając informacje o zachowaniach użytkowników. Dodaj do tego analizę fraz kluczowych połączoną z merytoryczną treścią, a sukces będzie gwarantowany.
  • Optymalizuj. Masz już treść, masz dane, masz słowa kluczowe, treści są gotowe, aby zawisnąć w internecie. Świetnie – to idealna pora na ostateczne optymalizacje. Ale o ile wiesz zapewne, jak optymalizować teksty, to co z pozostałymi treściami? Pamiętaj, że grafiki mają swoje teksty alternatywne (muszą też być odpowiedniej wagi, aby nie spowalniać strony – to również część optymalizacji), a wideo nie wrzucasz w eter: ma tytuł, opis, zdjęcie wyróżniające. Wszystko to możesz wypozycjonować pod odpowiednie frazy. A treści audio? Pomyśl o transkrypcji – to nie tylko więcej treści, lecz także bardziej czytelne komunikaty dla Google.
  • Ewaluuj. Pamiętaj, że opublikowanie treści to dopiero połowa drogi! Teraz czas obserwować, jak sobie radzą. Zbieraj dane, przyglądaj się reakcjom użytkowników, sprawdzaj sprzedaż, łącz fakty. I wróć do punktu pierwszego. Analizuj! 🙂

Content marketing: gdzie znaleźć inspiracje?

Jak widzisz, w przypadku content marketingu ogromne znaczenie ma kreatywność. Trudno jest z góry oszacować, jakie efekty przyniosą takie działania, ale możliwe jest, że zwrócą one uwagę ogromnej liczby osób, stanowiących Twoją grupę docelową, co w przypadku innych działań marketingowych kosztowałoby nieporównywalnie więcej. Pytanie brzmi jednak: gdzie znaleźć inspiracje na content marketing?

  • Zapytania i komentarze od klientów i użytkowników – jeśli internauci często wysyłają do Ciebie pytania na dany temat lub piszą je w komentarzach do artykułów, to być może warto przygotować materiał, który zaspokoi ich ciekawość? Samo to, że zadbasz o content oczekiwany przez użytkowników może spowodować, że będą go oni udostępniać, linkować i docenią fakt, że rozwiałeś ich wątpliwości.
  • Własne treści – bez względu na to, jakie tworzysz materiały, np. video, treść czy grafikę, przeanalizuj ich popularność. Być może zauważysz jakieś trendy. Jeżeli dany content cieszy się zainteresowaniem, może warto stworzyć materiał powiązany tematycznie? Zerknij na poniższy przykład. Jeśli próbowałeś kiedykolwiek wykonać pewne prace remontowe samodzielnie, to być może trafiłeś na materiały video z kanału Mario Budowlaniec. Aktualnie na tym kanale znajduje się 79 filmów, które autor tworzył, widząc sukces poprzednich materiałów. Film o tym, jak samodzielnie położyć gładź szpachlową ma blisko 1,5 mln wyświetleń. Z pewnością twórca tego contentu zdobył dzięki niemu wielu klientów.

inspiracje na content marketing

  • Wykorzystaj Twoje popularne wpisy – napisałeś ciekawy artykuł, który jest długi, wyczerpuje temat i cieszy się dużym zainteresowaniem internautów? Bazuj na potencjale tego contentu – stwórz np. grafikę, która będzie stanowić streszczenie tego, co zainteresowany może znaleźć w treści. Dzięki temu dotrzesz do osób, którym brakuje czasu na zapoznawanie się z długimi materiałami, a grafika może być rozwiązaniem, którym przekonasz ich, że warto poświęcić chwilę na przeczytanie tekstu. W dodatku materiały graficzne są chętniej udostępniane przez użytkowników serwisów społecznościowych.
  • Wykorzystaj narzędzia do analizy słów kluczowych – to kolejna dobra odpowiedź na pytanie: gdzie szukać inspiracji na content marketing? Możesz skorzystać z wielu rozwiązań, dzięki którym dowiesz się, czego potrzebują użytkownicy Google. Na tej podstawie możesz przygotować wartościowe materiały. Postaw sobie za cel stworzenie lepszego contentu niż wszystkie inne, które znajdziesz w sieci. Narzędzia, które możesz wykorzystać, aby wybrać frazy to m.in. Senuto, Semstorm, Answer The Public, Ubersuggest i inne. Dowiesz się, ile osób miesięcznie szuka danego słowa kluczowego. Stworzenie wartościowego materiału może przełożyć się na zaktywizowanie odbiorców i dotarcie do grupy docelowej.

content na stronie internetowej

  • Analityka – kolejnym źródłem pomysłów na content marketing może być Google Analytics. Skąd brać cenne informacje? Na pewno istotne jest to, czego użytkownicy szukają na Twojej stronie. Jeśli widzisz, że pojawia się bardzo dużo zapytań o podobnej treści, to przygotuj wysokiej jakości materiał dotyczący tych zagadnień. Wejdź do zakładki „Zachowanie”, a dalej „Wyszukiwanie w witrynie”. Najpierw jednak musisz wprowadzić niezbędne informacje – dopiero wtedy te dane będą dostępne. Tego, jak to zrobić, dowiesz się z artykułu: Wyszukiwarka w sklepie internetowym. Analizuj również, jakie treści cieszą się na stronie największym zainteresowaniem. Jeśli widzisz, że np. Twój poradnik dla początkujących użytkowników systemu WordPress jest bardzo popularny i udostępniany w serwisach społecznościowych, to stwórz również materiał przeznaczony dla średniozaawansowanych czy zaawansowanych.

content marketing a analityka

  • Komentuj aktualne wydarzenia – treści, które stanowią komentarz do aktualnych wydarzeń, mogą być znakomitym pomysłem na content, który przyciągnie uwagę odbiorców. Przykładem takiej strategii jest profil AndrzejRysuje, który na FB ma blisko 450 tys. fanów, a na Twitterze 140 tys. obserwujących. Autor tworzy grafiki, które odnoszą się do bieżących wydarzeń. Content na czasie można tworzyć w prawie każdej branży. Nadchodzi ważne wydarzenie? Wprowadzane są przepisy, które spowodują zmiany? Przygotuj zatem materiał na ten temat.

content marketing inspiracje

  • Strony konkurencji – nie chodzi jednak o to, żebyś kopiował treści z innych witryn. Wprawdzie możesz przygotować jeszcze lepszy materiał, ale lepiej postaw na kreatywność i stwórz coś oryginalnego. Czasami efekt może przynieść nawet zaproponowanie contentu w innej formie. Załóżmy, że konkurencja przygotowała PDF, a tym możesz stworzyć audiobook. Tym sposobem dotrzesz do tych, którym brakuje czasu na czytanie obszernego materiału, ale za to dużo podróżują autem i wtedy chętnie odsłuchają Twoje nagranie.
  • Podpowiedzi wyszukiwarki Google – kiedy zaczynasz wpisywać dane zapytanie w Google, to od razu widzisz propozycje fraz, o które może Ci chodzić. Kiedy już wyszukasz dane słowa kluczowe, to na dole wyników znajdziesz inne formy zapytań. Być może to będzie dla Ciebie inspiracja do stworzenia ciekawego contentu.

podpowiedzi google a inspiracje na content marketing

  • Grupy na Facebooku, fora i inne miejsca, w których dyskutuje Twoja grupa docelowa – sprawdź, o jakie kwestie użytkownicy pytają najczęściej. Dany temat wzbudza kontrowersje, opinie są zróżnicowane, a brakuje wypowiedzi eksperta? Wykorzystaj to. Przygotuj np. prezentację. Zwróć uwagę, że z reguły na grupach FB w poście wprowadzającym znajdują się odpowiedzi na często zadawane pytania i pojawiają się tam również linki do wartościowych źródeł informacji. Być może trafi tam również odnośnik do Twojego materiału?

inspiracje na content marketing

  • Slideshare – na tym serwisie znajdziesz wysokiej jakości prezentacje dotyczące wielu różnych branż. Zerknij na materiały, które odnoszą się do Twojej branży. Być może znajdziesz wśród nich takie, które będą stanowić dla Ciebie inspirację do przygotowania ciekawego contentu.

slideshare content marketing

Wiesz już, skąd brać pomysły na content marketing. Pamiętaj jednak, że content może przynieść oczekiwane rezultaty marketingowe tylko wtedy, jeśli będzie wartościowy. Jeżeli stworzysz słaby materiał, to możesz osiągnąć efekt odwrotny do oczekiwanego. Zdarza się, że twórcy contentu, który został negatywnie odebrany są hejtowani przez internautów za kolejne treści, bez względu na ich jakość. Dlatego warto zaangażować się w tworzenie merytorycznego contentu.

Content marketing to nie tylko blog! – podsumowanie

Content marketing generuje 6-krotnie wyższy współczynnik konwersji,8 razy większy ruch na firmowej stronie WWW i o wiele wyższe zaangażowanie Klientów niż standardowe działania marketingowe.

Brzmi dobrze? No jasne. Jeśli do tej pory nie stosowałeś działań content marketingowych, bierz się do roboty! Klienci czekają 😉

Ten wpis jest aktualizacją treści z 21 sierpnia 2020 roku.

FAQ

Kluczową walutą dla content marketingu nie są środki finansowe, a właśnie czas. Jeśli nie masz go zbyt wiele, a chciałbyś wdrożyć strategię content marketingową dla swojego biznesu, poszukaj w sieci odpowiednich agencji lub freelancerów, którzy zajmują się przygotowaniem content planu, researchem, copywritingiem oraz tworzeniem treści graficznych, wideo czy audio.

W outsourcingu siła! 🙂

W kilku aktywnościach możemy Ci pomóc – sprawdź content plan, jaki możemy dla Ciebie stworzyć 😉

Przede wszystkim w dokładnej analizie potrzeb i celów Twojej grupy odbiorców, najlepiej dookreślonych za pomocą person. Pisz o tym, o czym chce czytać Twój docelowy Klient. W poszukiwaniu inspiracji wykorzystuj narzędzia online takie jak:

  • Answer The Public,
  • Google Trends,
  • Content Idea Generator,
  • Blog Idea Generator by Hubspot,
  • Alerty Google,
  • BuzzSumo,
  • Exploding Topics.

Podglądaj, o czym piszą Twoi konkurenci i jak rezonują w sieci ich treści dzięki takim narzędziom jak SEMrush czy Senuto.

Content marketing wspiera Twoją markę na wielu płaszczyznach. Dobrze zaplanowany i prowadzony marketing treści to:

  • lepsze SEO i pozycjonowanie strony,
  • większy i lepszy ruch na firmowej stronie lub sklepie online,
  • więcej leadów i konwersji,
  • wyższa sprzedaż,
  • poprawa (lub budowa od podstaw) relacji z klientami.

Jest to bardzo trudne. Wiele zależy od formy dystrybucji materiału. Jeśli udostępniasz go na Facebooku czy w newsletterze, to na podstawie dotychczasowych publikacji jesteś w stanie wyliczyć, ile użytkowników przeciętnie zapoznaje się z treścią. Czy tak samo będzie w tym przypadku? W praktyce trudno mieć pewność, jak dany materiał zostanie odebrany. Mimo wszystko warto inwestować w takie działania, gdyż wartościowy content może Ci przynieść ogromne korzyści.

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zdarza się, że znakomite efekty przyniesie grafika, którą autor stworzył w dosłownie kilkanaście minut i koszt działań był w zasadzie zerowy. Jednak najczęściej opracowywanie wartościowych materiałów trwa. Jeśli chcesz przygotować ebook, który składa się z kilkudziesięciu stron, to stworzenie go może zająć wiele tygodni, a także wymagać zaangażowania specjalistów, którzy za swoją pracę będą oczekiwać wynagrodzenia.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (3)
  1. Bardzo ciekawy artykuł – dobrze, że coraz więcej źródeł prostuje postrzeganie content marketingu. Nie zliczę ile razy spotykam się z myśleniem że Content=blog/strona internetowa. Ogólnie, coraz głośniej mówi się, że video content zaczyna wypierać treści pisane, co o tym myślicie – jak to się ma do SEO skoro video nie użyjemy za bardzo fraz? Warto czy nie? 😀

    1. Cześć Beata, dzięki za komentarz! Racja, video content robi się coraz bardziej popularny i nie ma się czemu dziwić – to super narzędzie do zwiększenia widoczności w sieci. Czy warto? Jasne, że warto 😉 Pamiętaj, że publikując video, robisz to wraz z jego tytułem, opisem, zdjęciem wyróżniającym itp., czyli elementami, które z łatwością można pozycjonować pod pożądane frazy. Dodatkowo, na podstawie video możesz też napisać krótkiego, promującego dany film blogposta czy zrobić transkrypcję (czyli dodatkowy content, który Google lubi). Jakiś czas temu na naszym blogu pisaliśmy o pozycjonowaniu filmów na YouTube, może znajdziesz tu dla siebie coś ciekawego: https://delante.pl/pozycjonowanie-filmow-na-youtube-jak-je-optymalizowac/

  2. Sam blog może być fajnym punktem wyjścia do innych form content marketingu, taką bazą – możemy wyciągać ciekawostki i publikować na social mediach np. w formie pigułek wiedzy czy infografik, „pociągnąć” temat blogposta dalej i zorganizować webinar czy nagrać Q&A. Myślę, że dla osób, które nie za bardzo wiedzą, jak się do tego zabrać, najłatwiej będzie właśnie zacząć od wykorzystania contentu, który już ma (np. bloga) wyciągnięcia z niego czegoś ciekawego i przedstawienia w innej formie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe mają w Google Ads prawie tak ważne zadanie jak słowa kluczowe. Są to słowa, na które nie chcemy, by wyświetlała się reklama. Dowiedz się jaka jest ich rola w prowadzeniu kampanii w Google Ads oraz jaki wpływ na najważniejsze wskaźniki takie jak CTR czy konwersje mają wykluczające słowa kluczowe.

Czytaj więcej
Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Real Time Marketing (w skrócie RTM) to odpowiedź marketingowa na aktualne wydarzenia oraz trendy. Specjaliści tworzą content, który żyje krótko, ale intensywnie, mając wysoki potencjał viralowy. Chcesz poznać RTM marketing z bliska? Stay tuned, mamy tu dla Ciebie najciekawsze przykłady z ostatnich lat!

Czytaj więcej