Content marketing, czyli marketing treści, to zbiór działań marketingowych związanych z tworzeniem tekstów, grafik, wideo, audio, a nawet eventów. Celem jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, budowanie zaangażowania i relacji, które potem przekładają się na konwersję. Zarabianie na content marketingu wymaga skutecznego planowania i wdrażania strategii, które przynoszą wartość dla odbiorców.
Według Content Marketing Institute już 70% marketerów B2C korzysta ze strategiicontent marketingowej, a kolejne 25% planuje jej wprowadzenie w ciągu kolejnych 12 miesięcy (dane za 2021 rok). Podczas gdy kilka lat temu zaledwie 6% respondentów uznało działania związane z marketingiem treści za sprzyjające promocji marki, teraz ta liczba wzrosła do 76%. Skąd ta różnica?
Gdybyśmy mieli wymienić dwa powody, powiedzielibyśmy krótko: pandemia i edukacja.
Coraz więcej specjalistów rozumie, że content marketingto nie tylko blog, lecz także masa innych działań, w tym te angażujące klientów najbardziej bezpośrednio, a więc różnego rodzaju eventy on- i off-line. Skoro tak, to czym właściwie jest content? Jak odnaleźć się w świeciecontent marketingu w 2022roku?
Content marketing - co to i do czego Ci się przyda?
Jeśli posiadasz swoją stronę internetową, content marketingto tak naprawdę must-have w 2022 roku. Trudno wyobrazić sobie bez niego proces pozycjonowania czy brandingu, nie mówiąc już o komunikacji z klientem przez stronę czy w mediach społecznościowych.
Content marketingto gałąź marketingu internetowego skupiająca się na działaniach wykorzystujących treści pisane (artykuły, newsy, opisy), wizualne (grafiki, infografiki, wideo) czy dźwiękowe (audiobooki, podcasty). To także wydarzenia: webinary czy wszelkiego rodzaju eventy, w których mogą uczestniczyć Twoi odbiorcy.
Strategia content marketingowa obejmuje plan tworzenia treści, egzekwowanie ich powstawania, planowanie kanałów dystrybucji treści czy promocję opublikowanego contentu. Wszystko po to, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zbudować zaangażowanie oraz relację z odbiorcami.
Dobry content plan to połowa sukcesu! Nie zniechęcaj się natłokiem wiedzy i działań – content marketing to nie dieta cud, ale sumienne, regularne treningi. Dobra forma zostaje jednak po nich na lata. Ale jeśli nie masz do tego głowy, żaden problem. W Delante możemy zająć się wszystkim za Ciebie!
Cele content marketingu
Co - poza oczywistymi aspektami wymienionymi wyżej - ma na celu content marketing? Dlaczego stał się tak kluczowym narzędziem promocji w sieci? Zacznijmy od początku.
Poprawa kontaktu i relacji z odbiorcami i zwiększenie lojalności względem marki. Content marketerzy wiedzą doskonale, że treści, które powstają pod ich nadzorem, nie są wysyłane w digitalowy eter, a trafiają do realnych osób po drugiej stronie ekranu. Bardzo istotne jest, aby content był dopasowany do ich potrzeb, oczekiwań i preferencji.
Dla kogo jestcontent marketingjak nie dla Twoich klientów? Pamiętaj: Content musi być dostosowany do Twojej grupy docelowej. Tworząc treści zawsze miej na uwadze odbiorców: co lubią? Jak się komunikują? W jakich miejscach w sieci ich znajdziesz?
Polepszenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Content marketing z powodzeniem wspiera działania SEO, a współcześnie jest w nich właściwie niezbędny. Wartościowe treści, poziom zaangażowania użytkowników, a nawet share’owalność wpisów czy grafik - to wszystko ma znaczenie!
Nawet jeśli część atutów content marketingu nie przekłada się bezpośrednio na większą przychylność Google, to na pewno przydaje się chociażby w link-buildingu (jak na przykład wspomniana wyżej share’owalność treści).
Poprawa konwersji. Może to oznaczać większy i lepszy ruch na firmowej stronie lub sklepie online, więcej leadów albo wyższą sprzedaż - to ty decydujesz, jakie cele biznesowe ma spełniać content marketing.
Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym treściom, które utrzymywały popularność w ostatnim roku.
Posty w social media
Social media to elementcontent marketingu, który wykorzystuje zdecydowana większość marketerów. Największą popularnością cieszy się wciąż Facebook (zarówno jeśli chodzi o płatne, jak i bezpłatne działania - stoi na szczycie podium z wynikami kolejno 91% i 88%). To również ta platforma wciąż odpowiada za najlepsze efekty.
Eksperckie wpisy na LinkedIn, “ćwierkanie” na Twitterze, posty na Facebooku i Instagramie, snapy na Snapchat, a do tego wszystkiego dochodzi jeszcze TikTok (który w zestawieniu zajął niewielką przestrzeń, plasując się dopiero na siódmym miejscu najpopularniejszych platform).
Wskazówka: Z punktu widzenia SEO i marketingu profile w mediach społecznościowych marki powinny przede wszystkim odsyłać czytelników na Twoją stronę WWW. Poczęstuj tam swoich fanów i followersów tylko kęsem contentowego przysmaku, a całe danie podaj im dopiero po wejściu na stronę!
Artykuły na Twojej stronie WWW
Czy warto prowadzić firmowego bloga w 2022 roku? Zdecydowanie tak! Jak już wiesz, content marketingto nie tylko blog, ale nie zależy o nim zapominać. W końcu wielu z nas ma zainstalowane adblocki. Żadne płatne reklamy do nas nie dotrą, a nawet jeśli, mogą okazać się nieskuteczne – część z nas przestała reagować na banery i odsyłacze. W odpowiedzi na ten problem 68% marketerów publikuje posty na firmowym blogu. Wszystko po to, aby pojawić się ze swoją stroną WWW w odpowiednim miejscu i czasie (w tym wypadu na szczycie listy wyszukiwania Google), gdy tylko produkty lub usługi ich marki będą komuś potrzebne.Twoi odbiorcy naprawdę chcą poznawać marki poprzez działaniacontent marketingowe, dzięki którym otrzymają dodatkowe informacje, poradniki i wskazówki, jak korzystać z danego produktu czy usługi. Nastaw się na język nakierowany na użytkownika, nie na markę. Mów o tym, co możesz dla nich zrobić, a nie o sobie. Bądź dla klienta wartościowym partnerem w zakupach!
Newslettery
56% marketerów wykorzystuje w swojej strategii marketingowej newslettery. Budowanie i utrzymywanie bazy mailingowej to dziś jedna z najtańszych i jednocześnie najbardziej efektywnych form marketingu, zarówno B2B, jak i B2C. O czym pisać?
Newsletter może:
informować o nowym wpisie na blogu,
być prasówką najciekawszych, branżowych artykułów lub newsów z ostatniego tygodnia,
przypominać o promocjach i premierach produktów.
I wiele innych! To, co w nim umieścisz, uzależnione jest od tego, co Twój Klient będzie chciał czytać. Testuj i pytaj swoich newsletterowiczów, jaka forma i wsad contentowy są dla nich idealne. I tak, możesz zaproponować im wypełnianie ankiet - byle krótkich :)
Zrzut ekranu z maila
Codziennie otrzymujesz po kilkanaście / kilkadziesiąt newsletterów. Zastanów się, dlaczego je zasubskrybowałeś? Które z nich realnie czytasz? Co sprawia, że ich nie odsubskrybowujesz? O czym chciałaby przeczytać Twoja persona marketingowa? Pomyśl o tym i zaplanuj własny firmowy newsletter.
Więcej wskazówek na temat dobrych newsletterowych praktyk znajdziesz w innym wpisie na naszym blogu: Jak pisać newslettery i nie denerwować użytkowników?
Materiały wideo
Sporo, bo aż 61% marketingowców korzysta z video marketingu. Zaskoczenie jest tym większe, gdyż taka forma contentu jest bardzo droga w przygotowaniu. Na szczęście duże zasięgi rekompensują poniesione koszty. Facebook i LinkedIn chętnie promują treści video.
Firmowe kanały na YouTube święcą triumfy – w końcu YouTube to druga największa wyszukiwarka treści na świecie, więc dobrze opisane i interesujące vlogi mogą być mocnym kanałem odesłania na Twoją firmową stronę WWW.
Źródło: https://www.youtube.com/c/brand24
Przykładem świetnie prowadzonego firmowego kanału na YouTube z polskiego podwórka jest kanał Brand24. Dużo “mięsa”, charyzmatyczna prowadząca, tytuły oparte na często wyszukiwanych frazach, przyjemne dla oka miniaturki.
My również posiadamy materiały wideo, w których uczymy, jak robić SEO:
Case studies
Case studies, czyli studia przypadku. Opis konkretnego doświadczenia Twojej firmy. Wspólnej realizacji, wdrożonego rozwiązania, sukcesu produktu, który kupił od Ciebie wybrany kontrahent. Niezwykle ważny, a często zaniedbywany element strategii contentowej i social proof Twojego brandu. Na ten moment korzysta z nich tylko 37% marketerów.
Przykładowe case study możesz zobaczyć na naszej stronie: Case Study Feba.
Infografiki
Korzysta z nich 51% badanych. Infografiki to wciąż niedoceniana, abardzo wygodna dla użytkowników formacontent marketingu. O wiele sprawniej zapamiętujemy obrazy niż tylko bloki tekstu.
Skrót artykułu lub prezentacja statystyk i wyników badań w formie infografiki to strzał w dziesiątkę zarówno dla oka użytkownika, jak i dla SEO - w tym linkowania zewnętrznego.
W końcu post z infografiką jest o wiele chętniej udostępniany i cytowany przez czytelników. Infografiki dołączane do tekstu wspierają link baiting – strategię, dzięki której możemy pozyskać jak najwięcej bezpłatnych, cennych dla SEO, linków zewnętrznych bez płacenia za teksty sponsorowane.
Źródło: Pinterest
Dużo inspiracji i wiedzy w temacie infografik znajdziesz na blogu i w książce Małgorzaty Zimniak-Rucińskiej, jednego z najpopularniejszych polskich ekspertów w tym zakresie.
Kopalnią infografik i w ogóle inspiracji graficznych jest serwis Pinterest. Pamiętaj tylko, by podać źródło grafiki i upewnić się, na jakiej licencji możesz z niej korzystać.
Webinary i transmisje online na żywo
Jak pozyskiwać służbowe telefony i maile? Postaw na webinary i transmisje live.Webinaria w swojej strategiicontent marketingowejwykorzystuje 48% marketerów - to o 18 punktów procentowych więcej niż rok temu! Słusznie, bo to świetny magnes na leady i unikatowy content premium, za który potencjalni klienci chętnie udostępniają swoje numery telefonów i firmowe adresy mailowe.
Jeśli cierpisz na głód świeżych leadów, działaj.
Zastanawiasz się, jak może wyglądać webinar? Podsyłamy nasz ostatni webinar.
Pamiętaj! Im dalej od pandemii, tym częściej będziemy organizować eventy stacjonarne, a odbiorcy - chętnie w nich uczestniczyć. Weź to pod uwagę, planując strategię.
Książki, eBooki i raporty
E-książki i te w wersji papierowej są używane w 1/4 spośród analizowanych przez Content Marketing Institute biznesów. Premium content najwyższych lotów. Dzięki e-bookom i raportom możesz o wiele łatwiej i taniej pozyskać wartościowe maile i leady niż np. działaniami paid ads. A jeśli połączysz content premium z płatnymi reklamami w sieci, efekt murowany.
Content marketing 2022 - 3 skuteczne porady
1. “Co będzie najlepsze dla mojej marki?” No, to zależy…
Pamiętaj, że content marketing to czasem jedno wielkie “zależy”. Co to oznacza?
To, że coś działa dla większości, nie znaczy, że będzie niezawodnym rozwiązaniem na wszystkie wyzwania Twojej marki, nawet jeśli sprawdziło się u innych, ba, nawet jeśli było skuteczne dla konkurencji.
To, co naprawdę będzie skuteczne dla Ciebie, zależy od Twojej grupy odbiorców, ich specyfiki i preferencji. Nie bez znaczenia pozostaje przecież profil działalności Twojej firmy, a nawet jej osobisty charakter.
Krótkie artykuły są świetne dla większości? Cudnie, ale co jeśli Twoja grupa odbiorców składa się z miłośników czytania skomplikowanych wpisów o technologii od deski do deski, a ty chcesz stworzyć świetny, treściwy cornerstone content składający się z tego, co w Twojej branży najważniejsze?
Jeśli Twoje podejrzenia potwierdzają twarde dane - na przykład z GA - powiemy krótko: go for it!
To samo tyczy się najskuteczniejszych kanałów dystrybucji treści. Choć zawsze można wymienić te, które są najbardziej popularne obiektywnie, to niekoniecznie będą one idealne dla Twojej działalności.
Niech przed dalszą eksploracją możliwości Instagrama nie powstrzymuje cię słyszalne wszędzie wokół “Teraz tylko Tiktok”, a jeśli zbudowałeś prężnie działającą grupę na Facebooku, nie wycofuj swoich działań tylko dlatego, że to “przeżytek”.
Dopóki działa - to działa. To proste. Ale bacznie obserwuj zmiany i bądź gotowy znaleźć nowe kanały dystrybucji treści czy nowe sposoby kontaktu z odbiorcami zanim poprzednie wypalą się do zera.
Skąd masz wiedzieć, co robić, a czego nie? Przejdźmy do procesu tworzenia strategii marketingowej.
2. Strategia content marketingowa – gdzie zacząć?
Choć sam marketing treści nie jest taki straszny, to strategia często może wydawać się zbyt skomplikowana, by ją wdrożyć. Ale nie poddawaj się! Pamiętasz, ile procent content marketerów uznało swoje działania za sukces? (Przypomnimy, żebyś nie musiał scrollować znów na górę: 76%! To ponad 3/4. To wystarczająco wiele, aby zacząć tworzenie strategii już dziś!)
Do wdrożenia efektywnej strategii content marketingowej w Twojej firmie potrzebujesz przede wszystkim:
doprecyzowania persony marketingowej, czyli dokładnego obrazu odbiorcy, dla którego będziesz tworzyć,
eksperckich, dobrze przygotowanych treści wysokiej jakości, zgodnych z zasadami “SEO-friendly” i “user-friendly”,
content marketera, który poprowadzi Twoją strategię, a jeśli czujesz się na siłach, by zrobić to sam, to…
dobrych twórców treści, w tym grafika i copywritera (na etacie lub freelancerów), który będzie tworzył i planował publikacje treści;
lejka contentowego, silnie powiązanego z lejkiem sprzedaży (czyli w skrócie: na które treści i w jakim momencie mają trafić użytkownicy),
planu promocji contentu (działań organicznych lub paid ads w social media i w Google),
umiejętności analitycznych, abyś obserwował statystyki i wiedział, co się u Ciebie sprawdza, a co niekoniecznie (tutaj przeczytasz więcej o mierzeniu efektywności contentu). Na zachętę podrzucamy jeszcze screen z raportu CMI, dzięki któremu zrozumiesz, że organizowanie treści to nie tylko nudne tabelki, a bardzo szeroki wachlarz możliwości:
Pamiętaj, że Twoi czytelnicy, widzowie, słuchacze czy kursanci to osoby, które mogą stać się Twoimi klientami.
Dlatego tak istotne jest, żebyś zawsze stawiał ich na pierwszym miejscu. Uważnie obserwuj ich obecność w sieci. Gdzie się udzielają, co lubią robić? Jakie treści możesz im zaproponować? Będą woleli darmowe webinary czy jednak treści w PDF-ie? Ile mają lat, czego szukają w sieci, czego im brakuje - a co możesz im zaproponować?
Komentarz specjalisty
Jasno komunikuj, gdzie internauta zostanie przeniesiony po kliknięciu danego przycisku CTA. Zdecydowanie lepiej stosować skonkretyzowane sformułowania, takie jak np. "Przeczytaj wpis", "Pobierz darmowy raport", "Przejdź do koszyka", niż te ogólne typu "Kliknij", "Dalej" czy "Dodaj".
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM
Marketing treści a SEO
Wspomnieliśmy wyżej, że content marketing i SEO to dobre połączenie. Content marketing może wspierać SEO poprawiając pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Chciałbyś zapewne wiedzieć, jakie wymogi powinien spełniać content, aby rzeczywiście pomagać w procesie pozycjonowania - całe szczęście to dość proste. Kieruj się poniższymi zasadami:
Analizuj. Niech content powstaje w oparciu o dane - nawet nie wiesz, jaką moc mają liczby, procenty i wykresy, które zyskujesz, zbierając informacje o zachowaniach użytkowników. Dodaj do tego analizę fraz kluczowych połączoną z merytoryczną treścią, a sukces będzie gwarantowany.
Optymalizuj. Masz już treść, masz dane, masz słowa kluczowe, treści są gotowe, aby zawisnąć w internecie. Świetnie - to idealna pora na ostateczne optymalizacje. Ale o ile wiesz zapewne, jak optymalizować teksty, to co z pozostałymi treściami? Pamiętaj, że grafiki mają swoje teksty alternatywne (muszą też być odpowiedniej wagi, aby nie spowalniać strony - to również część optymalizacji), a wideo nie wrzucasz w eter: ma tytuł, opis, zdjęcie wyróżniające. Wszystko to możesz wypozycjonować pod odpowiednie frazy. A treści audio? Pomyśl o transkrypcji - to nie tylko więcej treści, lecz także bardziej czytelne komunikaty dla Google.
Ewaluuj. Pamiętaj, że opublikowanie treści to dopiero połowa drogi! Teraz czas obserwować, jak sobie radzą. Zbieraj dane, przyglądaj się reakcjom użytkowników, sprawdzaj sprzedaż, łącz fakty. I wróć do punktu pierwszego. Analizuj! :)
Content marketing: gdzie znaleźć inspiracje?
Jak widzisz, w przypadku content marketingu ogromne znaczenie ma kreatywność. Trudno jest z góry oszacować, jakie efekty przyniosą takie działania, ale możliwe jest, że zwrócą one uwagę ogromnej liczby osób, stanowiących Twoją grupę docelową, co w przypadku innych działań marketingowych kosztowałoby nieporównywalnie więcej. Pytanie brzmi jednak: gdzie znaleźć inspiracje nacontent marketing?
Zapytania i komentarze od klientów i użytkowników – jeśli internauci często wysyłają do Ciebie pytania na dany temat lub piszą je w komentarzach do artykułów, to być może warto przygotować materiał, który zaspokoi ich ciekawość? Samo to, że zadbasz o content oczekiwany przez użytkowników może spowodować, że będą go oni udostępniać, linkować i docenią fakt, że rozwiałeś ich wątpliwości.
Własne treści – bez względu na to, jakie tworzysz materiały, np. video, treść czy grafikę, przeanalizuj ich popularność. Być może zauważysz jakieś trendy. Jeżeli dany content cieszy się zainteresowaniem, może warto stworzyć materiał powiązany tematycznie? Zerknij na poniższy przykład. Jeśli próbowałeś kiedykolwiek wykonać pewne prace remontowe samodzielnie, to być może trafiłeś na materiały video z kanału Mario Budowlaniec. Aktualnie na tym kanale znajduje się 79 filmów, które autor tworzył, widząc sukces poprzednich materiałów. Film o tym, jak samodzielnie położyć gładź szpachlową ma blisko 1,5 mln wyświetleń. Z pewnością twórca tego contentu zdobył dzięki niemu wielu klientów.
Wykorzystaj Twoje popularne wpisy – napisałeś ciekawy artykuł, który jest długi, wyczerpuje temat i cieszy się dużym zainteresowaniem internautów? Bazuj na potencjale tego contentu – stwórz np. grafikę, która będzie stanowić streszczenie tego, co zainteresowany może znaleźć w treści. Dzięki temu dotrzesz do osób, którym brakuje czasu na zapoznawanie się z długimi materiałami, a grafika może być rozwiązaniem, którym przekonasz ich, że warto poświęcić chwilę na przeczytanie tekstu. W dodatku materiały graficzne są chętniej udostępniane przez użytkowników serwisów społecznościowych.
Wykorzystaj narzędzia do analizy słów kluczowych – to kolejna dobra odpowiedź na pytanie: gdzie szukać inspiracji na content marketing? Możesz skorzystać z wielu rozwiązań, dzięki którym dowiesz się, czego potrzebują użytkownicy Google. Na tej podstawie możesz przygotować wartościowe materiały. Postaw sobie za cel stworzenie lepszego contentu niż wszystkie inne, które znajdziesz w sieci. Narzędzia, które możesz wykorzystać, aby wybrać frazy to m.in. Senuto, Semstorm, Answer The Public, Ubersuggest i inne. Dowiesz się, ile osób miesięcznie szuka danego słowa kluczowego. Stworzenie wartościowego materiału może przełożyć się na zaktywizowanie odbiorców i dotarcie do grupy docelowej.
Analityka – kolejnym źródłem pomysłów na content marketing może być Google Analytics. Skąd brać cenne informacje? Na pewno istotne jest to, czego użytkownicy szukają na Twojej stronie. Jeśli widzisz, że pojawia się bardzo dużo zapytań o podobnej treści, to przygotuj wysokiej jakości materiał dotyczący tych zagadnień. Wejdź do zakładki „Zachowanie”, a dalej „Wyszukiwanie w witrynie”. Najpierw jednak musisz wprowadzić niezbędne informacje – dopiero wtedy te dane będą dostępne. Tego, jak to zrobić, dowiesz się z artykułu: Wyszukiwarka w sklepie internetowym. Analizuj również, jakie treści cieszą się na stronie największym zainteresowaniem. Jeśli widzisz, że np. Twój poradnik dla początkujących użytkowników systemu WordPress jest bardzo popularny i udostępniany w serwisach społecznościowych, to stwórz również materiał przeznaczony dla średniozaawansowanych czy zaawansowanych.
Własny zrzut ekranu z narzędzia Google Analytics
Komentuj aktualne wydarzenia – treści, które stanowią komentarz do aktualnych wydarzeń, mogą być znakomitym pomysłem na content, który przyciągnie uwagę odbiorców. Przykładem takiej strategii jest profil AndrzejRysuje, który na FB ma blisko 450 tys. fanów, a na Twitterze 140 tys. obserwujących. Autor tworzy grafiki, które odnoszą się do bieżących wydarzeń. Content na czasie można tworzyć w prawie każdej branży. Nadchodzi ważne wydarzenie? Wprowadzane są przepisy, które spowodują zmiany? Przygotuj zatem materiał na ten temat.
Strony konkurencji – nie chodzi jednak o to, żebyś kopiował treści z innych witryn. Wprawdzie możesz przygotować jeszcze lepszy materiał, ale lepiej postaw na kreatywność i stwórz coś oryginalnego. Czasami efekt może przynieść nawet zaproponowanie contentu w innej formie. Załóżmy, że konkurencja przygotowała PDF, a tym możesz stworzyć audiobook. Tym sposobem dotrzesz do tych, którym brakuje czasu na czytanie obszernego materiału, ale za to dużo podróżują autem i wtedy chętnie odsłuchają Twoje nagranie.
Podpowiedzi wyszukiwarki Google – kiedy zaczynasz wpisywać dane zapytanie w Google, to od razu widzisz propozycje fraz, o które może Ci chodzić. Kiedy już wyszukasz dane słowa kluczowe, to na dole wyników znajdziesz inne formy zapytań. Być może to będzie dla Ciebie inspiracja do stworzenia ciekawego contentu.
Grupy na Facebooku, fora i inne miejsca, w których dyskutuje Twoja grupa docelowa – sprawdź, o jakie kwestie użytkownicy pytają najczęściej. Dany temat wzbudza kontrowersje, opinie są zróżnicowane, a brakuje wypowiedzi eksperta? Wykorzystaj to. Przygotuj np. prezentację. Zwróć uwagę, że z reguły na grupach FB w poście wprowadzającym znajdują się odpowiedzi na często zadawane pytania i pojawiają się tam również linki do wartościowych źródeł informacji. Być może trafi tam również odnośnik do Twojego materiału?
Slideshare – na tym serwisie znajdziesz wysokiej jakości prezentacje dotyczące wielu różnych branż. Zerknij na materiały, które odnoszą się do Twojej branży. Być może znajdziesz wśród nich takie, które będą stanowić dla Ciebie inspirację do przygotowania ciekawego contentu.
Źródło: https://www.slideshare.net/Wiesz już, skąd brać pomysły na content marketing. Pamiętaj jednak, że content może przynieść oczekiwane rezultaty marketingowe tylko wtedy, jeśli będzie wartościowy. Jeżeli stworzysz słaby materiał, to możesz osiągnąć efekt odwrotny do oczekiwanego. Zdarza się, że twórcy contentu, który został negatywnie odebrany są hejtowani przez internautów za kolejne treści, bez względu na ich jakość. Dlatego warto zaangażować się w tworzenie merytorycznego contentu.
Content marketing w 2022 roku. Trendy i aktualna sytuacja
Czy można planować treści zgodnie z przyzwyczajeniami, tworząc harmonogramy według szablonów, posty na bazie poprzednich postów, a grafiki kopiując z darmowych stocków? Jedno spojrzenie na działania wielu polskich marek pozwala stwierdzić, że owszem, można… tylko po co? Oczywiście nie mówimy tutaj o tym, że sprawdzone ścieżki są złe (w końcu po co wymyślać koło na nowo?), a starych treści nie można recyklingować (ba, napisaliśmy na ten temat cały artykuł - bo Recykling treści to nic złego!), jednak należy zawsze mieć się na baczności, by przypadkiem nie wypaść z gry. Jakie trendy zwiastuje w content marketingu 2022 rok? Na co musisz zwrócić uwagę?
Chronic Content Fatigue, czyli… mamy dość treści
Faktem jest, że użytkownicy internetu mają dość wtórnych treści niskiej jakości naszpikowanych linkami i sztucznymi reklamami, wszechobecnych clickbaitów oraz wyskakujących niespodziewanie pop-upów. Ale w żadnym wypadku nie oznacza to, że “content marketing się skończył”. Sytuacja generuje przed specjalistami nowe wyzwania, zmuszając nawet najpopularniejsze brandy do odejścia od tradycyjnych form contentu i wyjścia ponad przeciętność.
Więcej contentu ≠ lepszy marketing. Zauważ, że według badań zaledwie 7% marketerów jest w stanie stwierdzić, że owoce ich pracy są wyjątkowe (Marketing Dive). Twoja głowa w tym, by tworzyć taki content, który będzie fascynował, wciągał i angażował, dzięki czemu przedrze się przez setki (a może i tysiące) innych informacji, które docierają do użytkownika w ciągu dnia spędzonego w sieci. Zmniejszoną tolerancją na przeciętne treści (tzw. thin content) cechują się współcześnie nie tylko użytkownicy, lecz także algorytmy Google. Dlatego właśnie ta oryginalność i wyjątkowość są tak istotne: dotykają niemal każdej płaszczyzny marketingu.
Świadomość rośnie, a razem z nią - budżety
Bardzo spójne z powyższymi doniesieniami wydają się wyniki ankiet pokazywane przez Lauren Smith ze Studio ID, według których 67% spośród 100 000 respondentów twierdzi, że budżet na content marketing w 2022 roku wzrośnie w stosunku do roku poprzedniego, a zaledwie 5% jest przeciwnego zdania. Za Content Marketing Institute możemy z kolei podać, że te wzrosty już mają miejsce: w 2021 roku 43% specjalistów doświadczyło wzrostu budżetu na ich działania. CMI zauważa także wzrost współpracy pomiędzy działami sprzedaży i marketingu - wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się utrzymywać. Rosnący próg wejścia, ogromna konkurencja i potencjał drzemiący w dobrze poprowadzonym content marketingu sprawiają, że firmy muszą zainwestować w tę gałąź reklamy.
Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
W co się inwestuje?
W 2021 na pierwsze miejsce wysunęło się wideo, tuż za nim widzimy eventy (w tym wciąż popularne wydarzenia internetowe, np. webinary), na trzecim miejscu zaś wszystko, co mieści się w obrębie np. bloga firmowego czy newslettera, czyli własnych kanałów przekazu. Warto zauważyć, że wśród wydatków pojawiają się takie elementy content marketingu jak: poznanie swojej grupy docelowej, technologie, UX czy budowanie społeczności w social mediach. Widać więc wyraźnie, że content marketing w 2022 to nie tylko copywriting!
Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Empatia wysuwa się na prowadzenie, ale tuż za nią - data-driven marketing
W ostatnich latach coraz ważniejsze staje się indywidualne podejście do użytkownika - marki zauważają, że zwiększenie empatii przekazu w stosunku do odbiorców poprawia odbiór treści. Autentyczne relacje, proludzkie (a nie tylko prokonsumenckie) nastawienie i porzucenie komunikowania sprzedaży wprost oraz hard sellingu na rzecz budowania wrażliwości marki procentują (CMI). Wszystko w duchu give more, take less.
Równolegle z tym trendem widzimy wzrost popularności (i skuteczności!) marketingu opartego na danych - w jego świetle performance marketing, choć nie jest przeszłością, może zacząć się martwić o swoją pozycję. O tym, dlaczego data-driven SEO jest wartościowe, pisaliśmy już kiedyś na naszym blogu. Jednak pozycjonowanie to tylko ułamek tego, co w marketingu możemy oprzeć o dane - współcześni twórcy contentu oprócz kreatywności powinni cechować się także umiejętnością gromadzenia i czytania danych, a także elastycznością polegającą na dostosowywaniu strategii do zmieniającej się sytuacji czy wyników opublikowanych już treści.
Jak wybrać content w 2022 roku? 10 prostych kroków do skutecznego content marketingu
1. Bądź dla użytkownika, nie na odwrót
Tworząccontent marketing- także treści docelowo sprzedażowe - skup się na tym, żeby rozwiązywać problemy, z którymi zmaga się Twój odbiorca. Co go motywuje? Dlaczego wpisał w Google takie, a nie inne zapytanie? Czego mu w danej chwili potrzeba? Wykorzystaj wszystkie okazje, by spełnić jego oczekiwania w stu procentach. Dlaczego to tak ważne? Wygenerowanie ruchu organicznego (np. przez SEO) to dopiero początek: zatrzymanie użytkownika na stronie, zmniejszenie współczynnika odrzuceń i zwiększenie zaangażowania są równie ważne. Google od dłuższego czasu zwraca coraz większą uwagę na intencje użytkownika - Ty także powinieneś.
Przykład: Prowadzisz biuro podróży i chcesz zwiększyć sprzedaż. Spróbuj stworzyć content (artykuł, wideo, news) pomagający użytkownikom zrozumieć aktualne obostrzenia pandemiczne w poszczególnych krajach i pokaż im, że rozumiesz, jak ważne jest bezpieczeństwo. Podpowiedz przy okazji, w jaki sposób mogą kupić wymarzoną wycieczką zagranicę - i spraw przy tym, by nie przeszli na stronę konkurencji.
2. Nie stawiaj słów kluczowych ponad wartość tekstu
Jak pisaliśmy wyżej, content, który tworzysz, musi być wartościowy i służyć użytkownikowi. Twój potencjalny klient musi chcieć się zaangażować w działania związane z Twoją marką, a jedną z przyczyn obniżających zaufanie do danej firmy jest często… przeoptymalizowanie treści. Nadmiar słów kluczowych i trzymanie się sztywnych, coraz bardziej przestarzałych ram nie służą budowaniu renomy Twojego brandu, co więcej - coraz rzadziej są mile widziane przez Google.
Przykład: Jeśli użytkownik chce poczytać o istotnym dla niego zabiegu usuwania rozstępów, będzie próbował znaleźć rzetelny artykuł na ten temat z uwzględnieniem specjalistycznych urządzeń i informacji na temat przebiegu zabiegu, przeciwwskazań itp. Jeśli zamiast tego znajdzie tekst wręcz naszpikowany przypadkowo pogrubionymi frazami bez faktycznej wartości merytorycznej - opuści stronę bez wahania.
3. Nie tkwij w utartych schematach, które już nie działają
Regularnie sprawdzaj, co działa, a co nie. Testuj nowe rozwiązania i eksperymentuj z nowościami - może się okazać, że podcast nie zdobędzie rzeszy fanów, ale regularnie publikowane treści wideo już tak. Nie możesz odświeżyć strategii z poprzednich lat i liczyć na to, że będzie przynosiła dalej takie same efekty, podczas gdy Twoja konkurencja sięga po najnowocześniejsze rozwiązania AI. Pójdziemy z tym stwierdzeniem jeszcze dalej - nie możesz nawet stworzyć jednej strategii w styczniu 2022 roku i trzymać się jej kurczowo niezależnie od wyników. Czego jeszcze nie robić? Poznaj 8 najczęstszych błędów w content marketingu.
Przykład: Od zawsze prowadzisz profil na Facebooku, ale z roku na rok zaangażowanie Twoich fanów spada. Załóżmy, że w tym przypadku powodem nie jest złe copy czy brak wystarczającej inwestycji w reklamy, a niezależny od Ciebie spadek zainteresowania daną platformą wśród grupy docelowej - wówczas inwestowanie w medium, z którego odeszli Twoi potencjalni klienci, zwyczajnie nie ma sensu.
4. Twórz pełne, wartościowe treści
W artykule o cornerstone content pisaliśmy o tym, że każda strona powinna zawierać wartościową, wyróżniającą się treść. Trendy kształtujące content marketing w 2022 roku wskazują, że rzeczywiście lepiej zbudować solidne kompendium wiedzy niż dziesiątki krótkich tekstów.
Wydaje Ci się nie być to w zgodzie z przekonaniem o tym, że użytkownicy potrzebują krótko, szybko i na temat? Zauważ jednak, że nie sugerujemy pisania tylko po to, by dobić do określonej liczby słów, czy tworzenia powolnych, mało angażujących treści wideo czy audio. Celem kreowania rozbudowanych treści jest możliwość wyczerpania odpowiedzi na pytanie użytkownika, co z kolei ma sprawić, że zostanie na Twojej stronie, bo zwyczajnie nie będzie musiał szukać rozwiązania gdzie indziej.
Wskazówka: Jeśli martwisz się, że użytkownik pogubi się w długich tekstach czy rozbudowanych wideo, pamiętaj, że możesz ułatwić mu nawigację np. przez stworzenie wygodnego spisu treści.
Komentarz specjalisty
łuższe, wysokiej jakości treści, publikowane na Twojej stronie, nie tylko pomogą Ci w zbudowaniu wizerunku eksperta w branży, ale i wpłyną pozytywnie na Topical Authority Twojej witryny. Jeśli treści przyniosą realną wartość użytkownikom i będą oni chcieli się nią dzielić (na przykład w mediach społecznościowych) lub chociażby skomentować post - to dodatkowa wygrana, ponieważ Google naprawdę docenia takie zaangażowanie użytkowników. Wszystko to przyczyni się do zwiększenia świadomości Twojej marki.
Asia Nicpoń
SEO Specialist
5. Zadbaj o dobre doświadczenia użytkownika
W tym podpunkcie nie chodzi tu tylko o UX, choć oczywiście wygoda użytkowania strony nie pozostaje bez znaczenia w przypadku serwisów internetowych. Patrząc szerzej, z punktu widzenia content marketingu istotna jest całość doświadczenia, jakie płynie z kliknięcia w link do Twojej strony w wynikach wyszukiwania, reklamę Twojego produktu czy post w mediach społecznościowych.
Jedną z podstawowych zasad, którymi musisz się kierować, jest więc koncentrowanie się na dostarczeniu użytkownikowi tego, co po co przyszedł, i to w jakości przewyższającej tę, którą proponuje konkurencja. Ważny jest zatem sposób podania treści (wizualnie i logicznie przejrzysty, a do tego charakterystyczny i łatwy do zapamiętania), jak i ich dopasowanie do oczekiwań użytkownika (brak clickbaitów). Piszemy na ten temat m.in. w artykule Jak tworzyć content, który sprzedaje.
Przykład: Jeżeli prowadzisz firmę cateringową, zamiast wylistować jej zalety, pokaż je wizualnie, by użytkownik je zauważył i zapamiętał. Buduj pozytywne doświadczenia z marką - zaoferuj coś użytkownikowi, zamiast od niego oczekiwać. A jeśli piszesz artykuł o tym, jak się nawodnić, nie reklamuj w nim nachalnie swoich soków - gwarantujemy, że co najwyżej zachęci to użytkownika do opuszczenia strony.
6. Wesprzyj content optymalizacją SEO
W wielu przypadkach odpowiedzią na rozterki marketerów jest właśnie optymalizacja. Dobrze przygotowane grafiki, profesjonalna analiza fraz kluczowych i szybko działająca strona to aspekty, które po prostu przydadzą się także w content marketingu.
Przykład: Stworzyłeś naprawdę fantastyczny merytorycznie artykuł na temat powiązany z działalnością Twojej firmy, ale z jakichś powodów się nie wyświetla tak wysoko jak byś chciał i przynosi tylko ruch z sociali. Może to oznaczać, że brakuje mu optymalizacji SEO - od analizy fraz kluczowych i odpowiedniego tytułu SEO, przez nagłówki i teksty alternatywne, aż po linkowanie wewnętrzne czy dane schema.
7. Połącz planowanie z RTM i regularną ewaluacją działań
W 2022 roku nie możesz pozwolić sobie na żadne opóźnienia - gdy już będziesz wiedzieć, jak wybrać content na 2022 rok, rozplanuj go rozsądnie i z odpowiednim wyprzedzeniem. Weź przy tym pod uwagę możliwe zmiany, ale nie dopuść do sytuacji, w której nie wiesz, co publikować, więc przerywasz ciągłość postów, a na Twoim blogu panuje cisza. Zostaw sobie jednak przestrzeń na planowanie w duchu Real Time Marketingu i nie pozostawaj w tyle za trendami, które z powodzeniem wykorzystasz we wsparciu sprzedaży. Badaj, co robi konkurencja, i sprawdzaj, jaki przychód dają Ci poszczególne działania.
Przykład: Zajmujesz się marketingiem w wydawnictwie. Na początku roku zaplanowałeś, że dużą część budżetu przeznaczysz na podcasty o książkach. Okazało się jednak, że nie przekładają się one tak dobrze na sprzedaż tytułów, za to wywiady z autorami publikowane w sieci radzą sobie świetnie - nie jest za późno, by przenieść część budżetu na promowanie tekstowej formy przekazu.
8. Zadbaj o zróżnicowanie treści - znajdź swój format
Spróbuj postawić sobie nowe wyzwania i oderwać się od najbardziej tradycyjnych formatów, eksperymentując z podcastami, vlogami, seriami grafik na Instagramie, angażującymi tiktokami czy długimi artykułami. Planując content, zastanów się na początku, w jaki sposób najlepiej przekazać daną treść: w formie filmu czy jednak tekstu? Może najlepiej wydać zarówno ebooka, jak i audiobooka, by poszerzyć grupę docelową? Jak sprawić, by content był bardziej interaktywny? Zwróć uwagę na trendy - nie do zatrzymania wydaje się w 2022 roku rozwój treści wideo i audio.
Wskazówka: Jeśli zastanawiasz się,jak wybrać content na 2022 rok, weź pod uwagę wielowymiarowe planowanie, które pozwoli Ci poszerzyć grupę odbiorców i zwiększyć zaangażowanie, korzystając z formatów bardziej dynamicznych (filmów live, podcastów, wideo). A jeśli nie jesteś pewien, jaki format najbardziej spodoba się grupie docelowej - oprzyj się na danych lub… po prostu zapytaj. Nie da się przecenić głosu samych zainteresowanych.
Źródło: https://www.studioid.com/springboard/trends/content-marketing-predictions-for-2022-and-how-to-navigate-them-3/
9. Nie próbuj być ekspertem we wszystkim
Znajdź swoją niszę. Musisz mieć świadomość, że marketing internetowy obejmuje tak szerokie spektrum działań, że o ile nie masz pod sobą całego sztabu twórców, nad sobą - project managerów, obok siebie fantastycznych analityków, a do tego gigantycznego budżetu, będzie Ci bardzo trudno równolegle prowadzić wszystkie strategie równolegle. Pamiętaj też, że nie każde medium czy trend pasują do Twojej marki oraz grupy odbiorców - dlatego tak istotne jest odróżnienie tego, co jest wartościowe w teorii, od tego, co faktycznie pomoże zwiększyć rozpoznawalność brandu, ruch czy konwersję.
Przykład: Jesteś specjalistą ds. content marketingu w firmie zajmującej się sprzedażą drewnianych, klasycznych mebli. Wiesz, że Twoja grupa docelowa to przede wszystkim osoby powyżej 45 roku życia. Jednocześnie wszyscy wokół twierdzą, że nie ma social media marketingu bez TikToka, a jeśli strona to tylko minimalistyczna i nowoczesna. Zastanów się jednak poważnie, co wolą Twoi odbiorcy - proste wideo tłumaczące zasady pielęgnacji ławy, która znajduje się w ich salonie (umieszczone na tradycyjnie zaprojektowanej podstronie zoptymalizowanej pod SEO, by można było je znaleźć z poziomu wyszukiwarki), czy dopasowane pod najnowsze trendujące dźwięki wideo na TikToku, o którym nigdy nie słyszeli?
10. Wykorzystuj content marketing, by budować swój brand
Jeśli zajmujesz się tworzeniemcontent marketingu, na pewno wiesz, że jego celem jest tworzenie wartościowych treści dla użytkowników. W Twojej gestii leży zaplanowanie contentu na nadchodzący rok tak, by konwertował. Nie zapominaj też, że content marketing w duecie ze skutecznym storytellingiem i elementami brandingu to narzędzie wprost doskonałe do tego, by budować rozpoznawalność marki (zobacz na grafikę poniżej). Bądź zapamiętany - zmień coś w użytkowniku, żeby chciał wrócić.
Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Co robię źle w content marketingu?
Parafrazując legendarnego Jerzego Stuhra: “Pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej…” Czy aby na pewno? W 2020 roku, gdy prawie każda firma wdraża działania content marketingowe, nie ma tu miejsca na bylejakość. Tworzenie publikacji w imię maksymy “bo dawno czegoś nie wrzucaliśmy” to zdecydowanie niewłaściwy kierunek. Jeśli zatem:
tworzysz dużo contentu, ale nie wiesz, co naprawdę działa, a co nie
zastanawiasz się, dlaczego Twój content nie generuje leadów i nie zwiększa ruchu na stronie
planujesz swoją strategię marketingową i zastanawiasz się, czego unikać, a co robić, by uzyskać konkretne wyniki
...to czytaj dalej i zobacz, czy zdarza Ci się popełniać poniższe błędy w content marketingu. Zadaj sobie lub w Zespole poniższe pytania i omówcie je podczas burzy mózgów. Jeśli zdarzają Ci się takie błędy, wyeliminuj je natychmiast i spraw, aby Twój content rzeczywiście był “king”.
1. Nie znasz swoich odbiorców
Każde marketingowe działanie, także tworzenie contentu, powinieneś poprzedzić dokładną analizą person marketingowych. Co ważne, person może być kilka. To idealny obraz Twojego Klienta, określający jego cele, wartości, przekonania, potrzeby i problemy. Tworzenie person marketingowych to punkt wyjścia. W końcu musisz wiedzieć, do kogo i po co piszesz.
Pytania kontrolne:
Czy potrafię opisać mojego odbiorcę? Kim jest mój wymarzony Klient?
Jakie są jego potrzeby i problemy, na które odpowiadają moje produkty?
Ile ma lat, z jakich urządzeń korzysta i w jaki sposób najchętniej chłonie wiedzę?
2. Nie ustaliłeś celów do zrealizowania
Działania content marketingowe muszą mieć konkretny, sprecyzowany cel, powiązany z Twoimi celami biznesowymi. Poprawa wyników SEO i lepsze pozycjonowanie strony? Więcej wyświetleń i sesji nowych użytkowników na blogu? Więcej leadów i wypełnionych formularzy na stronie? Określ, dlaczego chcesz pracować nad contentem, a dopiero potem ustal, co i jak zrobisz, aby “dowieźć” te cele.
Pytania kontrolne:
Po co właściwie tworzę content? Czego oczekuję od tych publikacji? Jakiej zmiany?
Czy moje cele da się określić konkretnymi liczbami i zamknąć w określonym czasie?
Jak dobry content może pomóc mojemu biznesowi?
3. Nie jesteś konsekwentny
Post raz na miesiąc na fanpage’u, mailing co pół roku i nowy wpis na blogu “jak się komuś przypomni” to nie jest content marketing. Marketing treści wymaga ogromnych pokładów wytrwałości, cierpliwości i konsekwencji. Jeśli raz na miesiąc zjesz jabłko, nie oznacza to od razu, że odżywiasz się zdrowo i jesteś fit. Blog post, newsletter i posty w social media chociaż raz w tygodniu to sensowne minimum, na które poświęcisz kilka godzin (swoje własne lub wybranego pracownika).
Pytania kontrolne:
Co może pomóc mi w utrzymaniu regularności działań?
Kto może mi pomóc w content marketingu, jeśli nie mam na to czasu? Copywriter, asystent, agencja zewnętrzna?
Jaki cel przyświeca moim działaniom, który pomoże mi wytrwać w tych content marketingowych postanowieniach?
4. Nie działasz według content planu
Dyscyplinę w działaniach content marketingowych pomoże Ci utrzymać content plan, czyli rozpiska, co, gdzie i kiedy się pojawi na Twojej stronie WWW i w social mediach. Tworzenie contentu “na zapas” ułatwią Ci content sprinty - spotkania i burze mózgów w zespole, podczas których wymyślicie i podzielicie się tematami do opracowania.
Pytania kontrolne:
Jakie narzędzia będą najlepsze dla mojej firmy, aby stworzyć content plan, który będzie dostępny dla wszystkich pracowników? Lepiej rozpisać to offline, czy online?
Kto będzie odpowiedzialny za dotrzymanie założeń content planu?
Jak często Ty i Twój Zespół będziecie potrzebowali spotykać się podczas content sprintów?
Na ile tygodni / miesięcy do przodu jesteśmy w stanie zaplanować publikacje?
Twój marketingowy content plan możesz przygotować w Google Sheets, Kalendarzu Google lub w profesjonalnych, płatnych narzędziach do zarządzania projektami, np. Asana, Trello, czy ClickUp. Do planowania postów w social mediach wykorzystuj Buffer lub Creator Studio, aby swoje treści na bieżąco promować, zgodnie z harmonogramem zawartym w content planie.
5. Nie używasz różnych form contentu
Form contentu jest mnóstwo, o czym niedawno pisaliśmy na naszym blogu: Content marketing to nie tylko blog.
Każdy z nas inaczej konsumuje dane z internetu. Infografiki w social media, newsletter do przeczytania do porannej kawy, podcast do odsłuchania w aucie lub na rowerze w drodze do pracy i wiele, wiele innych. Nie musisz tworzyć od razu 43 różnych materiałów tygodniowo. Wpis na blogu raz w tygodniu plus infografika na temat artykułu, do tego podcast podsumowujący cztery artykuły z bloga raz w miesiącu to już naprawdę mocny zestaw. Wykorzystaj recykling treści - tę samą treść przetwórz na kilka różnych sposobów.
Pytania kontrolne:
Jak mogę wykorzystać recykling treści w moich działaniach marketingowych, aby dotrzeć do moich potencjalnych Klientów różnymi kanałami?
Co potrafię najlepiej? Pisać artykuły, tworzyć grafiki, montować e-booki, nagrywać wideo? W czym potrzebuję pomocy?
6. Nie dbasz o to, aby Twoje treści były SEO-friendly
Tworzysz piękne i wartościowe treści, ale nie dbasz o to, były zgodne z zasadami SEO i oczekiwaniami algorytmów Google? Jeśli tak, to niestety, jest duże prawdopodobieństwo, że w internetowym gąszczu po prostu nie zostaną odnalezione. Znajomość zasad SEO copywritingu (aby trafiać do realnych odbiorców), jak i webwritingu (żeby karmić roboty Google) jest niezbędna w skutecznym content marketingu.
Pytania kontrolne:
Czy, tworząc treści internetowe, dbam o odpowiednią strukturę tekstu, nagłówki, meta opisy, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne?
Czy potrafię zachować równowagę pomiędzy tym, czego oczekują moi czytelnicy, a tym, czego oczekuje system Google i co wspiera pozycjonowanie strony?
7. Nie promujesz contentu
Napisałeś świetny blog post lub poradnik, zadbałeś o to, by był SEO-friendly, wycisnąłeś z siebie siódme poty, by miał kilkanaście tysięcy znaków i… nic? Może promocja posta była niewystarczająca? Pomogą Ci w tym firmowy newsletter i profile marki w social media, ale także tematyczne grupy na Facebook, czy LinkedIn.
Pytania kontrolne:
Czy w ogóle i jak promuję moje publikacje?
Gdzie jest moja grupa docelowa? Jak do nich dotrzeć?
8. Nie analizujesz wyników
Grande finale wszystkich Twoich działań związanych z marketingiem treści powinna być rzetelna analiza efektów wykonanej pracy. Oprócz codziennych copywriterskich zadań w Word czy Google Docs, w jednej z otwartych kart w Twojej przeglądarce powinieneś mieć takie narzędzia jak Google Analytics czy Search Console.
Content marketing to nie tylko blog! - podsumowanie
Senior SEO Specialist. W Delante od sierpnia 2017 roku. Humanistka o zacięciu marketingowym, zainteresowana UX. Wie jak ważny w SEO jest content, rozwijała dział copywritingu i prowadzi w tym temacie szkolenia. A po pracy: kino, podróże, śniadania na mieście i Heroes III.
Senior SEO Specialist. W Delante od sierpnia 2017 roku. Humanistka o zacięciu marketingowym, zainteresowana UX. Wie jak ważny w SEO jest content, rozwijała dział copywritingu i prowadzi w tym temacie szkolenia. A po pracy: kino, podróże, śniadania na mieście i Heroes III.
FAQ
Co to jest kontent?
Content to po angielsku po prostu treść czy zawartość, ale to jeszcze za mało, by dobrze zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi. Content (po spolszczeniu czasem także kontent) w rozumieniu marketingowym to – oczywiście w rękach specjalistów – skuteczne narzędzie pozwalające pozyskiwać klientów dzięki dopasowanym do ich potrzeb treściom.
Nasuwa się więc pytanie, z czego składa się content? Czy to tylko tekst pisany, taki jak artykuły blogowe czy opisy podstron (na przykład produktów i kategorii)?
W żadnym wypadku! Content to wszystko, co tworzysz: infografiki, wykresy, filmy, podcasty, zdjęcia, ebooki czy nawet audiobooki. Nie ograniczaj się tylko do jednej formy w marketingu treści, a efekty Twoich działań pojawią się już niebawem.
Z potrzeb uspójnienia i ustrukturyzowania treści narodził się content marketing, czyli marketing treści, któremu poświęcamy ten artykuł. Wiedząc już, co to content, możemy posunąć się o krok dalej, definiując, czym jest ta gałąź marketingu.
Zapamiętaj: Content to wszystkie formy i rodzaje treści, które Twój Klient może odnaleźć w sieci. Blogi, vlogi, poradniki, opisy produktów, newslettery, podcasty, e-booki, infografiki, case study, testimoniale… i wiele, wiele więcej!
Nie mam czasu na content marketing - co robić?
Kluczową walutą dla content marketingu nie są środki finansowe, a właśnie czas. Jeśli nie masz go zbyt wiele, a chciałbyś wdrożyć strategię content marketingową dla swojego biznesu, poszukaj w sieci odpowiednich agencji lub freelancerów, którzy zajmują się przygotowaniem content planu, researchem, copywritingiem oraz tworzeniem treści graficznych, wideo czy audio.
W outsourcingu siła! 🙂
W kilku aktywnościach możemy Ci pomóc – sprawdź content plan, jaki możemy dla Ciebie stworzyć 😉
Gdzie szukać pomysłów na treści i tematy?
Przede wszystkim w dokładnej analizie potrzeb i celów Twojej grupy odbiorców, najlepiej dookreślonych za pomocą person. Pisz o tym, o czym chce czytać Twój docelowy Klient. W poszukiwaniu inspiracji wykorzystuj narzędzia online takie jak:
Podglądaj, o czym piszą Twoi konkurenci i jak rezonują w sieci ich treści dzięki takim narzędziom jak SEMrush czy Senuto.
Jakie efekty osiągniesz dzięki content marketingowi?
Content marketing wspiera Twoją markę na wielu płaszczyznach. Dobrze zaplanowany i prowadzony marketing treści to:
lepsze SEO i pozycjonowanie strony,
większy i lepszy ruch na firmowej stronie lub sklepie online,
więcej leadów i konwersji,
wyższa sprzedaż,
poprawa (lub budowa od podstaw) relacji z klientami.
Czy da się przewidzieć efekty content marketingu?
Jest to bardzo trudne. Wiele zależy od formy dystrybucji materiału. Jeśli udostępniasz go na Facebooku czy w newsletterze, to na podstawie dotychczasowych publikacji jesteś w stanie wyliczyć, ile użytkowników przeciętnie zapoznaje się z treścią. Czy tak samo będzie w tym przypadku? W praktyce trudno mieć pewność, jak dany materiał zostanie odebrany. Mimo wszystko warto inwestować w takie działania, gdyż wartościowy content może Ci przynieść ogromne korzyści.
Czy content marketing jest drogi?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zdarza się, że znakomite efekty przyniesie grafika, którą autor stworzył w dosłownie kilkanaście minut i koszt działań był w zasadzie zerowy. Jednak najczęściej opracowywanie wartościowych materiałów trwa. Jeśli chcesz przygotować ebook, który składa się z kilkudziesięciu stron, to stworzenie go może zająć wiele tygodni, a także wymagać zaangażowania specjalistów, którzy za swoją pracę będą oczekiwać wynagrodzenia.