.animate-view{opacity: 1 !important;}

Google Search Console – przewodnik dla nowych i średniozaawansowanych użytkowników

0min.

Komentarze:0

Google Search Console – przewodnik dla nowych i średniozaawansowanych użytkownikówd-tags
11 maja 2023
Search Console to wielofunkcyjne narzędzie, które oferuje mnóstwo możliwości webmasterom, specjalistom SEO, contentowcom czy marketerom. Możesz z niego wyciągnąć szczegółowe informacje na temat swojej strony, które pomogą Ci w optymalizacji i poprawie pozycji w wyszukiwarce Google. Jak wdrożyć GSC na swoją stronę i zacząć korzystać z dostępnych w narzędziu raportów? Podpowiadamy!

0min.

Komentarze:0

Spis
treści

Co to jest Google Search Console?

Ten wpis stanowi poradnik dla początkujących użytkowników, dlatego na początku wyjaśnijmy sobie, czym tak naprawdę jest narzędzie Google Search Console.

GSC to darmowe narzędzie stworzone przez Google dla administratorów stron internetowych. To podstawa pracy wszystkich osób, które zajmują się pozycjonowaniem witryn czy marketingiem internetowym. Google Search Console oferuje wiele funkcji umożliwiających bieżące monitorowanie stanu zindeksowania strony czy ruchu organicznego.

Dlaczego warto korzystać z Search Console? Najważniejsze zalety

  • Google Search Console pomaga w zwiększaniu widoczności Twojej strony w wyszukiwarce Google.
  • Nie musisz znać się na języku HTML ani programowaniu, aby korzystać z funkcjonalności GSC.
  • Wystarczy, że przeanalizujesz strukturę i ogólną budowę witryny, żeby wiedzieć, jakie zmiany w jej obrębie warto wprowadzić.
  • Poznasz najpopularniejsze frazy kluczowe, na które wyświetlasz się w SERPach.
  • Ten niewielki wysiłek bardzo pomoże w poprawieniu pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania!

Narzędzie Google Search Console pozwala kontrolować stronę internetową, analizując:

  • ruch organiczny (wyświetlenia i kliknięcia),
  • stan zindeksowania strony, w tym błędy pojawiające się na stronie, także w wersji mobilnej,
  • liczbę i jakość linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Poza tym w GSC znajdziemy informacje o nałożonych na stronę karach od Google, wirusach czy ataku hakerów. Szczegółowe funkcje i możliwości narzędzia opiszemy w kolejnych częściach artykułu, więc stay tuned!

W przeciwieństwie do Google Analytics, który do zbierania danych potrzebuje poprawnie wdrożonego kodu na stronie – i gdy kod zniknie, przestaje zbierać dane – Google Search Console działa po stronie wyszukiwarki. Google ma możliwość zbierać o niej dane bez potrzeby wdrażania dodatkowych kodów. Zacznie to jednak robić dopiero wtedy, gdy rozpoczniemy proces weryfikacji własności danej domeny – to warunek, aby Google nam te dane pokazał. Poniżej opisujemy dokładnie metody, za pomocą których możesz zweryfikować GSC dla swojej strony.

W obecnej wersji mamy możliwość analizy danych do 16 miesięcy wstecz (jeśli chcielibyśmy widzieć gromadzić dane z dłuższego okresu, możemy skonfigurować eksport ich do BigQuery). Nawet jeśli teraz nie myślisz o pozycjonowaniu swojej witryny i uważasz, że GSC nie jest Ci potrzebny, warto dodać go na stronę, ponieważ jest to całkowicie bezpłatne narzędzie. W przyszłości, kiedy zdecydujesz się na działania SEO, dane zebrane przez ten czas przez Search Console będą bardzo pomocne w odpowiedniej optymalizacji strony.

Dowiedz się również, skąd biorą się rozbieżności między Search Console a Google Analytics i jak je interpretować.

Przewodnik po Google Search Console – jak wdrożyć i zweryfikować narzędzie?

Wiesz już, że warto połączyć swoją witrynę z GSC i najlepiej zrobić to jak najszybciej. Na szczęście sama implementacja Search Console na stronę to tylko kilka prostych kroków, z którymi poradzisz sobie bez problemu! I pamiętaj – GSC zbiera danych od momentu założenia usługi, a nie weryfikacji. Warto więc jak najszybciej zgłosić tam stronę, nawet jeśli nie masz możliwości od razu jej zweryfikować.

Pamiętaj – weryfikacja jest konieczna, aby połączyć Twoją stronę z GSC. Google musi mieć pewność, że jesteś właścicielem usługi, ponieważ uzyskasz dostęp do jej danych w wyszukiwarce. Każda usługa musi mieć przynajmniej jednego zweryfikowanego właściciela.

Wskazówka: Aby połączyć GSC ze swoją witryną, musisz mieć konto w Gmail. Jeśli jeszcze go nie masz, załóż je teraz, ponieważ bez niego nie możesz przejść do dalszych kroków.

Wejdź na stronę https://search.google.com/search-console/welcome i zaloguj się na konto Google, używając swojego maila. Zobaczysz taki ekran:

Teraz odrobina teorii.

Jak widzisz na powyższym screenie, Google Search Console obsługuje 2 typy usług witryny: usługę domeny (po lewej) oraz usługę z prefiksem URL (po prawej).

Usługa na poziomie domeny obejmuje wszystkie subdomeny, a także wiele protokołów (http, https czy ftp), natomiast usługa z prefiksem URL obejmuje tylko adresy URL z określonym prefiksem, w tym z protokołem (http/https).

Powiedzmy więc, że możemy wyobrazić sobie kilka wariantów adresów URL strony Delante:

  • https://delante.pl/
  • http://delante.pl/
  • https://www.delante.pl/
  • http://www.delante.pl/

… I według Google każda z nich byłaby inną stroną docelową, nawet jeśli nie ustawimy przekierowań 301 z nich (3 z nich, żeby była jasność) na wybraną, główną wersję. Szerzej ten temat wyjaśniamy w artykule: Przekierowania strony – jak je zrobić?

No dobrze, ale co to oznacza? Generalnie: dla GSC strona z http i https to dwie różne domeny. Dodatkowo, zakładając, że Twoja usługa dotyczy konkretnego adresu URL (czyli wybór padł na prawą opcję), po wdrożeniu certyfikatu SSL trzeba dodać stronę jako nową usługę i potem śledzić obie, sumując ich dane. Trochę z tym zachodu, prawda?

Dlatego w miarę możliwości zalecamy weryfikację jako usługa domeny. Pozwoli to zachować ciągłość danych w momencie zmiany prefiksu, czyli na przykład gdy przejdziesz z wersji www. na bez www, a także instalując SSL (jeśli strona jeszcze go nie posiada). Jest to najbardziej skomplikowana opcja, ale pozwala na uzyskanie najbardziej stabilnego przepływu danych.

Więcej o tym, czym różnią się poszczególne typy usług przeczytasz w Centrum Pomocy Google Search Console.

Wróćmy teraz do weryfikacji.

Weryfikacja – usługa domeny

To ta trudniejsza, ale bardziej opłacalna na dłuższą metę weryfikacja. Aby pokazać Google, że jesteś właścicielem domeny, musisz przeprowadzić weryfikację przez DNS.

Cała procedura wymaga zalogowania się do panelu administracyjnego u dostawcy domeny (np. lh.pl, home.pl, nazwa.pl). O tym, jak to zrobić, przeczytasz najprawdopodobniej na jego stronie – nie możemy Ci tu dać sprawdzonej odpowiedzi, ponieważ każda firma działa inaczej. Po więcej wskazówek możemy Cię odesłać do osobnego wpisu – weryfikacja Google Search Console.

Weryfikacja – prefiks adresu URL

Jeśli wybierzesz usługę według prefiksu adresu URL, po wpisaniu nazwy witryny i kliknięciu “Dalej”, otrzymasz komunikat z kilkoma możliwościami weryfikacji:

  1. za pomocą pliku HTML,
  2. za pomocą tagu HTML,
  3. przez Google Analytics,
  4. przez Menedżera tagów Google,
  5. jako dostawca nazwy domeny.

Po kliknięciu w daną metodę weryfikacji, dostaniesz dokładne instrukcje, jak zweryfikować witrynę. Zazwyczaj sprowadza się to do dodania fragmentu kodu na stronę (opcja: Tag HTML), który umożliwi śledzenie ruchu organicznego oraz monitorowanie innych elementów w obrębie witryny.

Poniżej przykład, jak wygląda weryfikacja za pomocą tagu HTML:

Po dodaniu metatagu na stronie, możesz zakończyć weryfikację. Dane o usłudze powinny zacząć się pojawiać już po dwóch dniach – i stale będą widoczne z dwudniowym opóźnieniem. I gotowe! Jak widzisz, dodanie strony do Google Search Console to nic trudnego. Szczegółowe informacje o poszczególnych metodach weryfikacji znajdują się w Centrum Pomocy GSC.

Przypadkowe usunięcie weryfikacji Google Search Console

A co w sytuacji, gdy wdrażając większe zmiany na stronie lub aktualizując wersję CMS-a przypadkiem usuniesz fragment kodu odpowiedzialny za weryfikację? Czy Google przestanie zbierać Twoje dane? Nie – GSC dalej będzie analizował i pobierał dane, ale dopóki ponownie nie zweryfikujesz usługi, nie będziesz ich widzieć.

Jest to bardziej przyjazna użytkownikowi opcja niż Google Analytics, który dla przypadkowego usunięcia kodu śledzącego ze strony nie zna litości i przestaje natychmiast gromadzić informacje dotyczące strony 😉

Żeby ponownie zweryfikować usługę, wystarczy powtórzyć opisane wyżej działania.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Przewodnik po Google Search Console – omówienie raportów

Skoro już wiesz, jak zweryfikować usługę, czas poznać podstawowe funkcje Google Search Console. Poniżej opiszemy najistotniejsze raporty dostępne w narzędziu.

Po wejściu w usługę swojej strony internetowej, po lewej stronie zobaczysz menu oraz wyniki poszczególnych sekcji.

W sekcji Przegląd, widocznej na samej górze i otwierającej się automatycznie po wejściu na usługę, znajdziesz podsumowanie dotyczące Twojej witryny, czyli łączną liczbę kliknięć związanych z wyszukiwaniem w internecie, stanem witryny oraz możliwymi ulepszeniami. Z każdego wykresu możesz przejść do bardziej szczegółowej analizy poprzez kliknięcie “Otwórz raport”. Pozwoli Ci to między innymi dokładnie prześledzić poszczególne elementy istotne z punktu pozycjonowania strony w Google.

Przejdźmy teraz przez kolejne raporty.

Skuteczność

Skuteczność to jedna z najciekawszych sekcji dostępnych w Google Search Console. Na podstawie wykresu możemy sprawdzić ruch organiczny oraz liczbę wyświetleń strony w wyszukiwarce, a także średni CTR oraz średnią pozycję fraz – o tym, co oznaczają wszystkie te wskaźniki, opowiemy za moment.

W sekcji Skuteczność możesz zobaczyć maksymalnie 3 raporty. Oprócz podstawowego “Wyniki wyszukiwania” będą to także Discover oraz Wiadomości Google, odpowiedzialne za wyświetlanie strony w tych usługach Google.

Wyniki widoczne na wykresie mogą pochodzić z różnych źródeł. Google pozwala wybrać kilka typów wyszukiwania: sieć, grafika, wideo i wiadomości.

Wszystkie dane można oczywiście filtrować i porównywać ze sobą. Maksymalny okres przez jaki SC zbiera dane o witrynie to 16 miesięcy. Jedną z ciekawszych funkcjonalności GSC jest porównywanie danych na przestrzeni różnych okresów.

Za pomocą filtrów można też patrzeć na dane w jednym wymiarze, albo porównać dwa ze sobą (np. dwie podstrony lub dwie frazy). Jeśli okaże się to dla Ciebie niewystarczające (co jako miłośnicy data-driven SEO w pełni rozumiemy!), możesz przeglądać te dane poprzez Looker Studio, gdzie będziemy mogli np. ustawić kilka filtrów jednocześnie dla tego samego wymiaru (np. adresów URL) czy akumulować dane o różnych typach wyszukiwania.

W ten sposób możesz sprawdzić, jak kształtowała się widoczność strony w wyszukiwarce, na przykład czy ruch organiczny i wyświetlenia spadają czy rosną.

Pod wykresem znajduje się tabela z frazami kluczowymi, na które wyświetla się Twoja strona internetowa.

Wyniki możesz filtrować po zapytaniach, poszczególnych podstronach, krajach, urządzeniach, wyglądzie w wyszukiwarce oraz datach.

Spis wszystkich słów kluczowych można także pobrać do arkusza Google, jako arkusz Excel czy CSV. W tym celu należy kliknąć przycisk “Eksportuj” w prawym górnym rogu.

Analiza fraz kluczowych jest niezbędna w procesie pozycjonowania, zwłaszcza na początku działań SEO na stronie, dlatego narzędzie, które oferuje nam Google, jest nieocenione w pracy nad pozycją witryny.

Warto przy tym pamiętać, że raport ten ma mocne ograniczenie: niezależnie na ile fraz się wyświetlamy, w tabeli widzimy tylko 1 000 fraz i tyle też słów możemy wyeksportować. 

Czy jest coś, co możesz z tym zrobić? Tak – ograniczenie można obejść, korzystając z Search Console API lub podpinając dane do Looker Studio i już tam, w narzędziu docelowym, tworząc własny dashboard do wizualizacji danych z GSC.

Kolejne ograniczenie to okres zbierania danych – Google Search Console pokaże Ci informacje o stronie maksymalnie z ostatnich 16 miesięcy. Tutaj pomogą Ci zewnętrzne usługi, np. hurtownie danych, takie jak jak BigQuery, czy dedykowane usługi typu JetOctopus – są to jednak płatne rozwiązania, dlatego jeśli nie jesteś gotów inwestować w nowe narzędzia, musisz zadowolić się na ten moment kolekcjonowaniem danych z ostatnich półtorej roku.

Jak liczone są kliknięcia, wyświetlenia i średnia pozycja, które widzisz na wykresie? Co dokładnie pokazują Ci te dane?

  • Wyświetlenia określają, jak często użytkownicy widzieli link do Twojej witryny w usługach Google (np. w wynikach wyszukiwania, ale może to też dotyczyć Wiadomości i kart Discover).
  • Kliknięcia opisują z kolei, jak często użytkownicy klikali link do Twojej witryny.
  • Pozycja: uśredniony ranking pozycji Twojego linku w wynikach wyszukiwania Google.
  • Współczynnik klikalności, czyli CTR, obliczany jest według wzoru liczba kliknięć ÷ liczba wyświetleń.

Musisz pamiętać, że liczba kliknięć czy wyświetleń widoczna przy wykresie praktycznie nigdy nie będzie zgadzać się z tymi dla tabeli, którą widzisz poniżej wykresu. Dlaczego? GSC agreguje osobno dane dla całej domeny i osobno dla poszczególnych URLi.

Co równie istotne, korzystając z wymiaru Frazy kluczowe nie widzisz wszystkich danych – Google Search Console ukrywa część informacji, o czym mówią m.in. przeprowadzone przez Ahrefs badania mówiące, że niektórym użytkownikom GSC ukrywa nawet 90% danych:

Co zrobić, żeby zobaczyć wszystkie kliknięcia i sprawdzić, jak wielu danych Google Ci nie wyświetla w GSC? Wystarczy przenieść dane do Looker Studio (dawniej Google Data Studio). Autor badania, Patrick Stox, przygotował gotowy raport, który wystarczy uruchomić na swoim koncie – oto link: GSC Missing Clicks Data Report.

Indeksowanie (poprzednio: Stan witryny)

Kolejną istotną funkcją Search Console jest możliwość monitorowania stanu strony i stopnia jej zaindeksowania. W tej sekcji znajdziesz między innymi informacje o błędach występujących w obrębie Twojej witryny.

W sekcji indeksowanie znajdziesz trzy raporty: Strony, Mapy witryn i Usunięcia.

  • Raport Strony

W tym miejscu zobaczysz na wykresie zaindeksowane i niezaindeksowane podstrony – kolejno na zielono i na szaro. Raport Indeksowanie stron pokazuje, ile URL-i w Twojej witrynie zostało zeskanowanych, a potem zindeksowanych przez Google, czyli może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Poniżej wykresu znajdziesz tabelę, która pokaże Ci, dlaczego strony nie są zaindeksowane, ale pamiętaj, że nie każdy powód to błąd, z którym należy coś robić! Koniecznie przyjrzyj się przyczynie wykluczenia danego elementu. Czasem wykluczenie jest wręcz pożądane, na przykład gdy chcesz zaoszczędzić crawl budget i blokujesz dostęp do nieistotnych podstron robotom Google – wtedy w polu Przyczyna zobaczysz np. sformułowanie Strona wykluczona za pomocą tagu „noindex”.

Tutaj Google też przygotował pewne ograniczenia. Przeglądając statystyki poszczególnych błędów widzimy maksymalnie 1 000 wierszy (w tym przypadku 1 000 niezindeksowanych adresów URL) – jeśli Twoja domena posiada więcej, niż 1000 indeksowalnych podstron, wówczas warto dzielić sitemapy na mniejsze, np. po 10 tys. URLi. Dane w tej sekcji możesz wyświetlać bowiem dla poszczególnych sitemap, również z tysiącem wierszy z przykładami. Dzięki temu uzyskasz bardziej szczegółowy wgląd w szczegóły indeksacji i dotrzesz do wszystkich problemów dotyczących indeksowania, z którymi może zmagać się Twoja strona.

Wskazówka: Jeśli jakiś problem był spowodowany problemem na stronie, ale został przez Ciebie poprawiony, warto przeprowadzić weryfikację (“Sprawdź poprawkę”), aby Google jeszcze raz to sprawdził.

Co jeszcze musisz wiedzieć o tym raporcie? Warto zwrócić uwagę na to, że dane o liczbie zaindeksowanych podstron widzisz tylko dla 3 miesięcy wstecz. Aby móc obserwować sytuację w dłuższej(a więc i szerszej) perspektywie, warto co jakiś czas eksportować te dane i gromadzić w jednym miejscu (np. arkuszu Excel czy Google Sheets).

  • Raport Strony filmów

To raport podobny do tego dotyczącego indeksowania URL-i, z tym że dotyczy treści wideo na Twojej stronie – pozwoli Ci zweryfikować, czy Google je dobrze odczytuje i jest w stanie wyświetlić w wynikach wyszukiwania.

  • Raport Mapy witryny

Dodanie mapy witryny to jedna z pierwszych czynności, które należy wykonać po weryfikacji usługi – dzięki temu Google będzie wiedział, jak poruszać się po Twojej stronie, gdzie wchodzić, a gdzie nie, i szybciej (oraz sprawniej i poprawniej) przeprowadzi indeksowanie. Sitemapa ma ogromne znaczenie dla indeksacji strony, dlatego nie bagatelizuj tego aspektu!

Wskazówka: Jeśli masz kilka sitemap zebranych w jednym nadrzędnym pliku-indeksie, wystarczy dodać tylko ten ostatni. Warto jednak dzielić sitemapy na mniejsz pliki, aby dokładniej śledzić problematyczne adresy URL (chodzi przede wszystkim o ograniczenie do 1 000 pozycji, które nakłada GSC, o czym pisaliśmy wyżej).

  • Raport Usunięcia

Następną funkcją, o której warto wiedzieć, są Usunięcia. Pozwala ona na tymczasowe blokowanie konkretnych adresów URL przed wyświetlaniem ich w wyszukiwarce przez około 6 miesięcy. Kiedy używać tej funkcji i po co nam tymczasowe usuwanie URLi w Search Console? Długo by opowiadać, więc poświęciliśmy tej funkcji osobny artykuł na blogu 😉

Eksperymenty i personalizacja

To dość nowa sekcja w Google Search Console – skupia raporty związane z jakością strony i User Experience postrzeganym przez pryzmat szybkości, responsywności i bezpieczeństwa.

  • Jakość strony

Jak czytamy w dokumentacji Google, “jakość strony to zestaw sygnałów, które określają wrażenia użytkowników korzystających z danej strony internetowej”. O jakich sygnałach mowa?

  • Podstawowe wskaźniki internetowe, czyli Core Web Vitals

Google w celu dbania o wygodę użytkowników koncentruje się na trzech podstawowych kwestiach: wczytywaniu, interaktywności oraz stabilności wizualnej strony. W związku z tym wyróżniamy trzy podstawowe wskaźniki internetowe.

  • Największe wyrenderowanie treści (LCP). To wskaźnik, który sprawdza, jak wydajne jest wczytywanie strony – wytyczne Google określają, że LCP powinno pojawić się w maksymalnie 2.5 sekundy od wczytania strony.
  • Opóźnienie przy pierwszym działaniu (FID). Ten wskaźnik mierzy interaktywność witryny. Żeby Twoja witryna została oceniona pozytywnie, FID musi być krótszy niż 100 milisekund (tak, mili!).
  • Skumulowane przesunięcie układu (CLS). Określa stabilność wizualną strony i nie może przekroczyć poziomu 0,1 w określonej przez Google skali. Chodzi o to, aby użytkownicy nie klikali przypadkiem w niewłaściwe przyciski, bo na przykład po najechaniu myszką na button coś przypadkiem się przesuwa, albo opóźnione grafiki nagle się ładują i powodują konsternację u odbiorcy.
  • Obsługa na urządzeniach mobilnych

Kolejny aspekt raportu to błędy związane z responsywnością. Jeśli nie wiesz, jak poprawić problemy, przepuść swoją stronę przez Test optymalizacji mobilnej. Zdarza się, że Google jest dość restrykcyjny i sprawdza Twoje buttony co do piksela, wysyłając niepokojące komunikaty o problemach – czy zawsze sytuacja jest tak poważna jak się wydaje? O tym pisaliśmy dość szeroko w artykule Komunikaty Google Search Console. Czy jest się czym martwić?.

  • HTTPS

Ta część określa, ile URL-i w usłudze ma prawidłowy certyfikat SSL – wychwyci ewentualne problemy dotyczące bezpieczeńśtwa witryny, analizując protokół HTTPS strony.

Ulepszenia, czyli Raport o stanie wyników z elementami rozszerzonymi

Raport ten dotyczy featured snippets, czyli specjalnych wyników wyszukiwania pokazujących użytkownikom więcej informacji na temat danego wyniku – np. grafikę, oceny, breadcrumbs czy cenę produktu. Jeśli na Twojej stronie brak danych schema lub są one źle wdrożone, to właśnie w tym miejscu dowiesz się, że coś jest nie tak.

Wskazówka: Google Search Console udostępnia raporty dotyczące następujących typów wyników z elementami rozszerzonymi:

  • Wiadomości
  • Książki
  • Breadcrumbs
  • Karuzela
  • Kursy
  • Dataset (zbiory danych)
  • Q&A
  • Ocena firmy oferującej zatrudnienie
  • Szacowane zarobki
  • Wydarzenia
  • Informacje zweryfikowane
  • Najczęstsze pytania
  • Sposoby spędzania czasu w domu
  • Instrukcje
  • Metadane obrazu
  • Oferty pracy
  • Film edukacyjny
  • Firma lokalna
  • Logo
  • Rozwiązania matematyczne
  • Filmy
  • Ćwiczenia
  • Produkty
  • Przepisy
  • Fragmenty opinii i recenzji
  • Pole wyszukiwania z linkami do podstron
  • Aplikacje
  • Subskrypcje
  • Treści głosowe
  • Wideo

Co ważne, raport Ulepszenia pokazuje tu tylko zaindeksowane strony z obsługiwanymi przez Google danymi strukturalnymi. Nie wszystkie z nich są też obsługiwane w Polsce.

Bezpieczeństwo i działania ręczne

W tym raporcie sprawdzisz, jakie ręczne działania zostały podjęte w Twojej witrynie (oraz kiedy), a także wyświetlisz ich pełną historię. Ręczne działania to akcje podejmowane przez Google, gdy weryfikator (człowiek, nie algorytm) uzna, że Twoja witryna nie spełnia wskazówek dotyczących jakości Google. Ta sekcja nie jest szczególnie rozwijana przez Google – możliwe, że w pewnym momencie w ogóle zniknie z narzędzia.

Wyprzedź swoją konkurencję dzięi dobrze wdrożonemu procesowi SEO!

Skontaktuj się

Starsze narzędzia i raporty

W tej sekcji również mamy coraz mniej raportów. Kliknięcie w tę zakładkę przeniesie Cię do strony Web Tools, gdzie znajdziesz takie elementy jak: Raport na temat widoczności reklam, Elementy wprowadzające w błąd czy Powiadomienia wprowadzające w błąd. Kiedyś można było tu znaleźć na przykład informacje dotyczące geolokalizacji, aktualnie opcji jest coraz mniej, dlatego wkrótce możemy spodziewać się wygaszenia tej sekcji.

Linki

Ta sekcja pozwala sprawdzić, jak wygląda sytuacja linków zewnętrznych i wewnętrznych związanych z Twoją stroną. Znajdziesz tu np. najczęściej linkowane strony, witryny z największą linków przychodzących, a także tekst z największą liczbą linków przychodzących (czyli anchor).

Dzięki tej sekcji zweryfikujesz linkowanie wewnętrzne – zarówno jeśli chodzi o liczbę linków, docelowe strony, jak i anchory. Taka szybka analiza pozwoli Ci sprawdzić, czy aktualna sytuacja odpowiada przyjętej strategii SEO.

Jeśli chodzi o użyteczność narzędzia w link buildingu – pamiętaj, że strona nie pokazuje wszystkich linków zewnętrznych, nie może więc zastąpić innych narzędzi wspierających link building. Z drugiej strony, jeśli widzisz jakiś backlink tutaj, to masz pewność, że Google bierze go pod uwagę.

Możesz przy odpowiednim przygotowaniu śledzić link building, choć nie zobaczysz tu na przykład linków utraconych (chyba że regularnie eksportujesz dane i porównasz je ze sobą w zewnętrznym narzędziu czy chociażby arkuszu). Nie jest to najwygodniejsze, ale do zrobienia.

Pamiętaj, że możesz wyeksportować do 100 000 wierszy danych za pomocą przycisku eksportuj. Dostępne zbiory danych to:

  • Najnowsze linki  – ostatnie odnośniki prowadzące do Twojej strony posortowane według daty wykrycia.
  • Więcej przykładowych linków – przykładowe linki prowadzące do Twojej strony wyodrębnione ze zbioru wszystkich linków znanych Google. Warto zwrócić uwagę na tę kategorię, jeśli Twoja strona ma wiele odnośników (uwzględniane są w nim dane pominięte w Najnowszych linkach ze względu na limit długości, dlatego możesz uzupełnić posiadane informacje).

Ustawienia

W ustawieniach sprawdzisz podstawowe aspekty związane z Twoim kontem w GSC, takie jak:

  • Administracja kontem – tu dowiesz się, kto ma dostęp do Twojej usługi, i będziesz mieć możliwość zarządzania rolami.
  • Powiązania usługi – np. z kontami w Google Analytics czy YouTube. To bardzo cenne połączenia, które warto stworzyć, aby wzbogacić dane w tamtych usługach. Generalnie im więcej informacji w każdym narzędziu, tym lepiej dla Twojej analityki.
  • Zmiana adresu – jeśli zmieniasz adres URL witryny, np. ze względu na rebranding, koniecznie poinformuj o tym Google w tym punkcie.
  • Tutaj też masz możliwość skonfigurowania eksportu danych do BigQuery.
  • Statystyki indeksowania – chodzi tu jednak nie tyle o indeksowanie, co o samo skanowanie strony. To bardzo ważny element tej sekcji. Jeśli masz problem z indeksowaniem, to właśnie do tych statystyk musisz zajrzeć w pierwszej kolejności. Sprawdzisz tu, po jakich stronach i zasobach Google chodzi na naszej stronie oraz czy dostaje to, czego chce. Upewnisz się, czy Twój crawl budget nie jest marnowany na nieistotne podstrony, błędy serwera albo nieistniejące zasoby (błędy 404).

Dane możesz sortować według: odpowiedzi, typu pliku, przeznaczenia czy typu Googlebota.

Pamiętaj przy tym, że przykładowe dane są mocno ograniczone – na wykresie widać ostatnie 90 dni, a w tabelach tysiąc rekordów. Ale w wielu wypadkach taka mocno uproszczona “analiza logów serwera” wystarcza, by wykryć, że coś jest na rzeczy.

Narzędzia do sprawdzania adresów URL

Na koniec przyjrzyjmy się jeszcze narzędziu do sprawdzania adresów URL, które znajdziesz w menu po lewej stronie pod Skutecznością, albo wpisując wybrany URL w pasek na górze.

Dzięki temu narzędziu sprawdzisz:

  • czy dany URL jest w indeksie,
  • czy występują problemy w obrębie konkretnej podstrony,
  • jakie ulepszenia (np. dane schema) Google widzi w tym URL-u.

Możesz tu też zgłosić prośbę o ponowne zaindeksowanie strony, co warto robić po wprowadzeniu zmian na danej podstronie, jednak skuteczność tej funkcji w ostatnim czasie jest coraz mniejsza.

Co ciekawe, w tym punkcie możesz także wyświetlić stronę tak, jak ją widzi Google, co pozwoli zweryfikować ewentualne błędy. W ten sposób łatwo też sprawdzisz, do jakich zasobów Google ma dostęp, a do jakich nie.

Google Search Console - googlebot na smartfony render

Źródło: https://search.google.com/search-console/

W tym narzędziu sprawdzisz tylko pojedyncze URLe. Jest też opcja masowego sprawdzania URL-i za pomocą Inspection API, do którego możesz napisać własny skrypt, albo skorzystać z zewnętrznych narzędzi, np. Screaming Frog.

Więcej o URL Inspection Tool pisaliśmy w osobnym wpisie – polecamy go Twojej uwadze.

Przewodnik po Google Search Console – podsumowanie

Udało Ci się dotrzeć do końca przewodnika po Google Search Console! Nasze gratulacje 🙂

PS Jeśli masz jeszcze siłę na garść informacji, zerknij na praktyczne i pełne skondensowanej wiedzy wideo naszej specjalistki Gosi:

 

Jak już pewnie wiesz, GSC to z pozoru proste narzędzie, które nie jest idealne pod wieloma względami, ale dzięki odpowiedniemu podejściu oferuje mnóstwo ważnych insightów, szczególnie technicznych i dotyczących kondycji strony.

Istotne ograniczenia, o których pisaliśmy w tekście, da się często obejść z pomocą innych narzędzi, często także bezpłatnych – przyjrzyj się chociażby możliwościom prezentowania danych, jakie oferuje wspomniane Looker Studio.

Nie mamy wątpliwości, że Google Search Console to narzędzie niezbędne przy prowadzeniu działań SEO. Pomoże Ci w analizie fraz kluczowych i analizie ruchu na stronie, a także podpowie, jak wygląda stan strony i co powinno się zmienić, aby zwiększyć widoczność w Google. A nie ma co ukrywać, dobrze mieć takie informacje z pierwszej ręki!

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

FAQ

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to całkowicie bezpłatne narzędzie od Google stworzone dla administratorów stron internetowych. Jest szczególnie przydatne dla osób zajmujących się SEO oraz marketingiem internetowym. Pozwala monitorować m.in. ruch organiczny na stronie, stan zaindeksowania witryny oraz liczbę, a także jakość linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Jakie dane mogę odczytać z Google Search Console?

Google Search Console oferuje użytkownikom wiele praktycznych funkcji. Narzędzie pozwala analizować takie dane, jak wyświetlenia strony w wyszukiwarce, ruch organiczny, średni CTR oraz średnią pozycję fraz.

Ponadto możesz w nim sprawdzić, na jakie frazy kluczowe wyświetla się witryna, oraz jakie podstrony generują największy ruch organiczny. GSC umożliwia również sprawdzenie stanu zaindeksowania strony oraz błędy występujące w wersji mobilnej oraz na komputerach. Z narzędzia dowiesz się także, czy na Twoją stronę została nałożona kara ręczna od Google.

Jak dodać sitemapę witryny do Google Search Console?

Aby dodać sitemapę strony do Google Search Console, należy przejść do sekcji “Mapy witryn”, wpisać adres sitemapy i kliknąć “Prześlij”. Przesłana mapa witryny pojawi się w tabeli poniżej. Przesłanie wszystkich adresów URL znajdujących się w sitemapie może zająć do kilku dni.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022