Spis treści
- Potencjał rynku SEO w Danii
- Jak skutecznie pozycjonować się w Danii?
- Odpowiednia domena
- Wersja językowa strony
- Lokalny link-building
- Content i optymalizacje
- Ile kosztuje pozycjonowanie na rynku duńskim?
- SEO w Danii – podsumowanie
Potencjał rynku SEO w Danii
Według europejskiego wskaźnika DESI (Digital Economy and Society Index) Dania w 2021 roku uplasowała się na drugim miejscu pod względem postępu cyfrowego. Jeśli dodamy do tego fakt, że 99% Duńczyków (według raportu Digital in Denmark 2022) korzysta z Internetu, to szansa dotarcia do klienta z produktem bądź usługą drogą internetową jest znacznie łatwiejsza niż w innych państwach Unii Europejskiej.
Źródło: Digital Economy and Society Index (DESI) 2022
Pozycjonowaniu w Danii sprzyja również fakt, że ma wysoko rozwinięty e-commerce. Według serwisu ecommercedb.com przychody z handlu elektronicznego w 2021 roku wyniosły 6,5 miliarda dolarów, z czego 31% przyniósł sektor modowy, 29% elektronika i media, 19% zabawki oraz hobby i majsterkowanie, 13% meble i sprzęt AGD.
Wśród najpopularniejszych duńskich e-commerców można wymienić zalando.dk, następnie eigiganten.dk (skandynawski sklep z elektroniką) oraz apple.com.
Najlepsze sklepy internetowe w Danii według sprzedaży netto w 2021 r.
Źródło: ecommercedb.com/markets/dk/all
Ponadto, jak wynika z JP Morgan 2019 Payments Trends – Global Insights Report Duńczycy wydają rocznie o 50% więcej na zakupy online niż przeciętni Europejczycy – 3345 euro w porównaniu do 2186 euro.
Kolejnym ważnym aspektem dla pozycjonowania strony w Danii jest tamtejszy szeroki dostęp do urządzeń mobilnych. Twierdzi się wręcz, że kraj ten jest jednym z największych użytkowników smartfonów w Europie. I jest w tym sporo prawdy, ponieważ według statystyk współczynnik liczby smartfonów względem populacji wynosi 152,4% (według raportu Digital 2022).
Warto jednak podkreślić, że mimo tego, że co drugi Duńczyk dysponuje statystycznie dwoma smartfonami, to ruch z urządzeń mobilnych wynosi niespełna 30%. Sugeruje to więc, że i tak większość zakupów on-line odbywa się na desktopach.
Digital 2022
Źródło: datareportal.com/reports/digital-2022-denmark
Decydując się na pozycjonowanie w Danii, warto mieć świadomość, z których wyszukiwarek korzystają duńscy użytkownicy. Nie będzie tu niespodzianek – najpopularniejszą wyszukiwarką jest w zdecydowanej większości Google, choć prawie 3,5% internautów wybiera również Binga.
Digital 2022
Źródło:datareportal.com/reports/digital-2022-denmark
Kluczową kwestią, bez której pozycjonowanie strony w Danii nie byłoby nawet możliwe, są słowa kluczowe. Dlatego prezentujemy, co jest najczęściej wyszukiwane przez Duńczyków.
Jak skutecznie pozycjonować się w Danii?
Pozycjonowanie w Danii będzie skuteczniejsze, jeśli zostaną podjęte odpowiednie kroki optymalizacji SEO. Przedstawiamy najważniejsze.
Odpowiednia domena
Duńskie strony internetowe występują głównie w domenie krajowej, to znaczy z rozszerzeniem “.dk”. Użytkownicy darzą ją większym zaufaniem – postrzegana jest jako “swoja”. Taka domena ccTLD od razu informuje o danym kierunku geograficznym i dzięki niej łatwiej odbywa się separacja witryny. Minusem takiego przedsięwzięcia są koszty i konieczność posiadania większej infrastruktury.
Jeśli Twoja strona występuje z kolei pod domeną gTLD, na przykład z rozszerzeniem “.com”, to wówczas możesz zdecydować się na subdomenę (dk.example.com) lub katalog językowy (example.com/dk/). Takie rozwiązania są prostsze w konfiguracji i tańsze w realizacji, ale generowane w ten sposób adresy URL nie wskazują jednoznacznie na kierowanie geograficzne – czy chodzi o kraj, czy tylko o język.
Przykład strony z katalogiem w domenie głównej oraz wersją językową “da”
Źródło: ikea.com/dk/da/
Wersja językowa strony
Kiedy masz już odpowiednią domenę, musisz zadbać o lokalną wersję językową strony. W Danii językiem urzędowym jest duński, choć warto wspomnieć, że językami mniejszości są również szwedzki i niemiecki, ale na potrzeby sprzedażowe wystarczy skupić się tylko na tym oficjalnym. Dlatego treści na Twojej stronie powinny zostać przetłumaczone przez native copywritera z językiem duńskim. Wszelkie translatory nie wchodzą w grę, ponieważ nie oddają w pełni poprawności języka, a przez to teksty tracą nie tylko na jakości i wiarygodności w oczach klientów.
Lokalny link-building
Aby duńska wersja językowa strony mogła zdobyć widoczność w Google’u, musisz zadbać o odnośniki z domen .dk w jej profilu linków. Oprócz katalogów NAP, branżowych portali i blogów, ważne jest pozyskiwanie wartościowych linków z mediów, które pomogą Ci budować autorytet witryny w osobnej domenie.
Warto dodać, że łatwiej pod tym względem ma wersja językowa strony umieszczona jako podstrona w katalogu, ponieważ już na starcie otrzymuje moc z domeny głównej. Osobne domeny wymagają więc większych nakładów pracy i przemyślanej strategii link buildingu, ale długofalowo są też w stanie zapewnić lepsze rezultaty SEO.
Content i optymalizacje
Tak poza tym pozycjonowanie w Danii nie różni się wiele od pozycjonowania innych stron internetowych. W obrębie takiej duńskiej witryny konieczna jest optymalizacja on-site, czyli prace m.in. nad kodem strony, metatagami, szybkością ładowania czy responsywnością.
Nie można również zapomnieć o contencie. Warto na stronie prowadzić blog i dopasować go do duńskiego rynku i tamtejszej grupy docelowej. Nie wszystko, co publikujesz na polskim blogu, zawsze sprawdzi się w Danii. Wynika to m.in. z innego rodzaju zapytań wpisywanych przez użytkowników czy różnego wolumenu wyszukiwań poszczególnych fraz.
Ile kosztuje pozycjonowanie na rynku duńskim?
Koszt pozycjonowania strony w Danii uzależniony jest od wielu czynników, takich jak chociażby aktywność lokalnej konkurencji czy branża, którą reprezentujesz. Innymi prawami będzie rządzić się sklep internetowy z naturalnymi kosmetykami, a innymi strona firmy zajmującej się obróbką skrawaniem CNC.
Każda witryna jest inna i wymaga stworzenia indywidualnej strategii SEO. Jedna będzie potrzebować wyższego budżetu na link building, inna na tworzenie unikalnej treści w języku duńskim. Trudno więc wskazać jedną uniwersalną kwotę za usługę pozycjonowania strony w Danii, ale należy przyjąć, że minimalna stawka zaczyna się od 2000 zł wzwyż.
SEO w Danii – podsumowanie
Dania, mimo że jest niewielkim krajem, to wykazuje spory potencjał, by stać się dodatkowym źródłem ruchu dla Twojego biznesu ze względu na szeroki dostęp do infrastruktury cyfrowej. Dlatego jeśli widzisz, że z tego regionu Europy pochodzą osoby odwiedzające Twoją witrynę bądź masz tam partnerów biznesowych pozycjonowanie w Danii może przynieść Ci realne zyski.