Pozycjonowanie w Danii – od czego zacząć?

Pozycjonowanie w Danii – od czego zacząć?

Czy wejście na duński rynek i pozycjonowanie tam swojej strony internetowej ma sens? Chcąc odpowiedzieć sobie na to pytanie, warto poznać nieco bliżej charakterystykę statystycznego Duńczyka. Wiedząc, w jaki sposób spędza czas w Internecie, czym się interesuje i z jakich portali internetowych najczęściej korzysta, łatwiej będzie wyrobić sobie własną opinię. Dlatego też prezentujemy zestaw informacji w pigułce.

Ostatnio na naszym blogu: Struktura URL - jaka zbudować przyjazny link?

Z czym się kojarzy Dania?

Dania to niemal 8 razy mniejszy od Polski kraj skandynawski, który zamieszkuje niecałe 5.8 miliona osób. Pierwsze skojarzenia, które przychodzą na myśl w związku z nim to najczęściej klocki Lego i baśniopisarz Hans Christian Andersen, prawda?

Dla wielu osób ten kraj skandynawski może się również wiązać z bardzo chłodnym klimatem oraz ekologicznym trybem życia jej mieszkańców. Próby wnioskowania czegokolwiek na podstawie zestawu prostych skojarzeń mogą być bardzo dużym błędem. Przyjrzyjmy się więc twardym danym statystycznym, które dadzą jasny obraz.

Internetowa Dania – kim jest duński internauta?

Digital Economy and Society Index (w skrócie DESI) to wskaźnik, który mierzy postęp krajów Unii Europejskiej w zakresie cyfryzacji. Powstaje na podstawie analizy pięciu czynników takich jak:

  • dostęp do i ceny sieci szerokopasmowych,
  • umiejętności obywateli w zakresie korzystania z internetu i usług cyfrowych,
  • wykorzystanie internetu,
  • cyfryzacji firm i handlu,
  • cyfryzacji usług publicznych.

Wspominamy o nim nie bez przyczyny – Dania jest europejskim liderem pod tym względem. Istnieje więc ogromna szansa, że nasz duński klient będzie bardzo świadomym użytkownikiem internetu, który na co dzień korzysta z zakupów i usług online. Wysoki poziom rozwoju e-administracji pozwala również tworzyć dobrej jakości statystyki, na których możemy oprzeć analizę rynku. I to właśnie na danych pochodzących w dużej mierze ze Statistics Denmark – statbank.dk, opieramy ten materiał.

W roku 2017 aż 97% Duńczyków miało dostęp do Internetu. Oczywiście niemal wszyscy wykorzystują go do wysyłania i odbierania maili, a także poszukiwania aktualności z kraju i ze świata. Bardzo ważny dla branży e-commerce będzie jednak fakt, że 90% Duńczyków korzysta z usług bankowości internetowej. Wiedza ta z pewnością przyda się podczas planowania dostępnych sposobów płatności w nowym sklepie. Ponad trzy czwarte z nich korzysta z Internetu poszukując informacji na temat usług, przegląda oferty serwisów turystycznych, a także bierze aktywny udział w życiu Social Media.

 

Internet w Danii
źródło: Statistics Denmark – https://www.statbank.dk/BEBRIT09

Co zrobić, by zaistnieć w duńskim internecie?

Wiemy już kim jest duński internauta, ale jak sprawić, by znalazł stronę naszego sklepu, a nie konkurencji?

Podstawą jest oczywiście dobrze zoptymalizowana strona i odpowiednia wersja językowa. Jej nieodpowiednie przygotowanie może skutkować problemami z osiągnięciem wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Pomocne mogą okazać się nasze inne artykuły “Wejście na rynek zagraniczny – domeny czy wersje językowe?” oraz “5 przykładów optymalizacji strony, które wykonasz samodzielnie”. Rozpoczynając pozycjonowanie w każdym kraju – Dania nie będzie tutaj jakimś wyjątkiem – dobrze wiedzieć, jakie strony są najczęściej odwiedzane.

Social Media w Danii

Social Media Dania
Źródło: http://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/denmark

Pod względem Social Media zdecydowanym liderem jest Facebook – warto więc zadbać, by nasza firma była na nim dobrze widoczna. Duże znaczenie ma również Twitter. Pozostałe SM używane są przez poniżej 5% internautów.  W odróżnieniu od Polski, dość wysoką pozycję w rankingach popularności stron zajmuje Reddit. Warto więc pamiętać o zaznaczeniu swojej obecności na tego typu Bookmarking Sites.

Wyszukiwarki

Silniki wyszukiwania Dania
Źródło: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/denmark/2016

Jeśli chodzi o wyszukiwarki, lider jest niekwestionowany – oczywiście Google, z ponad 95% udziałem w rynku. Pozycjonowanie w Danii warto więc oprzeć na wytycznych oraz rozwiązaniach przygotowanych przez tę firmę. Jej rywale bowiem pozostali bardzo daleko w tyle i praktycznie się nie liczą.

Duńska opinia na temat SEO – początki rozwoju

Duński ekspert Henrik Bondofte, w swojej wypowiedzi dla Semrush, zwrócił uwagę na dość sceptyczne podejście duńskich przedsiębiorców do procesów SEO. Konkurencja, również ze względu na ilość firm i potencjalnych klientów, nie jest zbyt wysoka. Negatywny stosunek uwidacznia się głównie wśród firm małych i średnich. Jednak w ostatnich latach świadomość i nakłady na działania tego typu wzrastają. Wiąże się to z rozwojem wyszukiwarek, a co za tym idzie coraz bardziej holistycznym podejściem do SEO, które już od dłuższego czasu nie jest tylko żmudnym procesem tworzenia linków. Ma to bezpośredni przekład na wzrost rynku usług marketingu internetowego. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że doświadczenie miejscowych specjalistów SEO nie jest duże – zazwyczaj na tych stanowiskach spotyka się osoby pracujące w branży przez kilka lat. Stawki firm są zróżnicowane – zależą od poziomu zaawansowania pracownika, a także usług, które w ramach umowy będą realizowane. Na stronach internetowych lokalnych agencji niezbyt często udaje się znaleźć orientacyjne stawki godzinowe, gdyż wycena jest indywidualna. Tam, gdzie pojawiają się informacje ogólne, kształtują się na poziomie 500 – 1200 DKK za godzinę pracy specjalisty – co według kursu z 26.07 wynosi od ok. 70 do 160 Euro.

Rynek e-commerce w Danii

W roku 2017, według statystyk Eurostatu, 80% Duńczyków zrobiło zakupy przez Internet. Mamy więc do czynienia z rynkiem, na którym znajdziemy niemal 4,7 miliona odbiorców. Może się wydawać, iż to niewiele, ale z drugiej strony liczba rodzimych firm będzie proporcjonalna, więc walka o wysokie pozycje w Google może się okazać nie aż tak trudna, jak to się wydaje na początku. Zwłaszcza, że do pozycjonowania Dania podchodzi z rezerwą.

Projektując stronę internetową sklepu, nie zapominajmy o jej wersji mobilnej. 32% konsumentów z Danii zadeklarowało, iż podczas składania zamówienia korzystało ze smartfona. W porównaniu do innych krajów skandynawskich jest to stosunkowo niska wartość, jednak ⅓ rynku to naprawdę znaczący udział.

E-commerce w Danii
Źródło: https://ecommercenews.eu/nordic-ecommerce-worth-e20-6-billion-2017/

Statystyczny duński konsument na zakupy w Internecie wydaje około 230 euro. Zdecydowanie najpopularniejszą formą płatności są karty płatnicze i kredytowe. Na drugim miejscu, ale daleko za nimi pod względem procentowym, plasują się płatności online. Według danych z roku 2017 najczęściej kupowane były bilety na wydarzenia, ubrania i akcesoria sportowe. Najpopularniejsze w ostatnich latach sklepy internetowe to księgarnia Saxo, dystrybutor sprzętu elektronicznego Elgiganten, a także międzynarodowe Amazon, Zalando, H&M oraz skandynawski cdon.com.

E-commerce w Danii
źródło: Statistics Denmark – https://www.statbank.dk/BEBRIT08

Podsumowanie

Kierując swój e-biznes w stronę Skandynawii, można spodziewać się świadomego użytkownika internetu, który chętnie i często będzie korzystać z jego dobrodziejstw. Warto zapoznać się również z poradami na temat innych krajów skandynawskich, na przykład czytając wpisy na blogu:

Pozycjonowanie w takim kraju jak Dania nie musi być jednak trudne. Podstawą jest oczywiście odpowiednio zlokalizowana witryna z wersją mobilną, a także rzetelny research branży, w której nasza firma działa. Analizując wypowiedź eksperta można stwierdzić że dobre przygotowanie techniczne oraz merytoryczne powinno przynieść oczekiwane efekty. Należy jednak pamiętać, że SEO jest procesem długotrwałym, wymaga konsekwencji w działaniu, a z drugiej strony elastyczności – trzeba bowiem reagować na kroki konkurencji i aktualizacje algorytmów wyszukiwarek. Nie ma jednak konieczności przesiadywania na miejscu – pozycjonowanie można wykonywać z każdego punktu na mapie świata, korzystając z usług dowolnej agencji. Liczy się profesjonalne podejście do tematu.

  0 / 5 ( 0 )
Autor
Junior SEO Specialist - Bartek

Junior SEO Specialist

W Delante pracuje od maja 2018 r. W swojej pracy tworzy treści, dostosowane nie tylko do wymogów wyszukiwarek, ale przede wszystkim do potencjalnego czytelnika. Pasjonat nowych technologii, głównie w zakresie komunikacji, internetu i odnawialnych źródeł energii.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.