.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak przyspieszyć indeksowanie strony? Zobacz, jak indeksujemy strony naszych klientów w 48 godzin

14min.

Komentarze:3

Jak przyspieszyć indeksowanie strony? Zobacz, jak indeksujemy strony naszych klientów w 48 godzin
16 lutego 2023
Jak przyspieszyć indeksowanie strony? Dlaczego prośby o indeksowanie w GSC nie działają tak jak kiedyś? Czy to normalne, że moje artykuły blogowe są widoczne w Google nie po kilku godzinach, a po kilku dniach? Czy będziemy musieli płacić za indeksowanie w przyszłości? Okazuje się, że zmiany w Google mocno dotknęły użytkowników sieci - w tym artykule przyjrzymy się obecnej sytuacji i prawdopodobnym scenariuszom na przyszłość.

14min.

Komentarze:3

Spis
treści

Google jakiś czas temu oficjalnie poinformowało o zmianie algorytmów związanych z indeksowaniem stron internetowych. Jeśli pod koniec 2021 roku zauważyłeś problemy z indeksowaniem swoich URL-i lub adresów klientów… możemy zapewnić, że nie ty jeden.

Na szczęście w Delante lubimy rozwiązywać problemy i dzięki analitycznemu podejściu wiemy już, jak przyspieszyć indeksowanie strony mimo komplikacji. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz tej wiedzy na użytek własny lub dla swoich klientów – zapraszamy do dalszej lektury.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Jak Google obecnie indeksuje strony internetowe?
  • Co to Google Indexing API i jak z tego korzystać?
  • W jaki sposób udało nam się przyspieszyć indeksowanie stron naszych klientów korzystając z Google API?
  • Czy możemy spodziewać się płatności za indeksowanie stron w przyszłości?

Czy indeksacja w Google jest darmowa? Przedsmak tego, co może nadejść, czyli problemy z indeksowaniem pod koniec 2021 roku

W październiku 2021 roku zauważyliśmy pierwsze problemy z indeksowaniem stron naszych klientów. Wiązało się to z tym, że Google wycofał swoje narzędzie do przesyłania adresów URL (Submit URL). Co takie zmiany oznaczają w praktyce?

Niestety, większość właścicieli stron będzie zmuszona czekać dużo dłużej na zaindeksowanie ich podstron oraz nowych treści czy zmian w obrębie strony przez roboty Google. Przekłada się to na opóźnione pojawienie się w wynikach wyszukiwania, zmniejszoną widoczność, a nawet widoczne straty finansowe.

problemy z indeksacją

Jak widzisz na wpisie z 5 listopada 2021, nie byliśmy jedynymi, którzy zmagali się z komplikacjami wywołanymi zmianami w indeksowaniu. Właściciele stron i specjaliści SEO z całego świata sygnalizowali podobne problemy – indeksowanie podstron produktowych, stron kategorii czy wreszcie artykułów blogowych czy po prostu zaktualizowanych treści stało się nagle dla branży wyzwaniem.

Zresztą, problem dotknął nie tylko świata SEO – tak naprawdę wszystkie osoby prowadzące jakąkolwiek działalność w sieci zaczęły zauważać problemy z wyszukiwaniem ich treści online.

google indexing oświadczenie

Warto dodać, że mimo tego, że teoretycznie Google Search Console, czyli narzędzie dla webmasterów od Google, oferuje możliwość pobrania zawartości strony i dodania jej do indeksacji, to nawet takie działania nie zapewniają stuprocentowej pewności, że strona zostanie dodana do biblioteki Google.

Jak możemy przeczytać, jest to jedynie sugestia, która może, ale nie musi, być wzięta pod uwagę – pewnie się domyślasz, jak często prośby o zaindeksowanie są ignorowane przez roboty Google.

Przed jesienią 2021 każda prośba o zaindeksowanie skutkowała odwiedzeniem strony przez roboty w ciągu 48 godzin – teraz to się zmieniło.

problemy z indeksacją

Oficjalne stanowisko Google mówi, że algorytm indeksowania został zmodyfikowany – widzimy wyraźnie, jak wpłynęło to na skuteczność procesu. Mimo problemów Google zapewnia, że wszystko wróci do normy – ale czy na pewno?

Od października wielokrotnie zauważyliśmy sytuacje, w których treści na stronach naszych klientów nie były indeksowane nawet po trzy miesiące (!), co wcześniej było praktycznie nie do pomyślenia. Oczywiście na opóźnienia zawsze wpływały też  inne czynniki zewnętrzne, na przykład crawl budget każdej witryny – jak pewnie wiesz, jego wysokość jest zależna od autorytetu strony, czyli poziomu zaufania Google. Im zaufanie wyższe, tym crawlery częściej dowiedzą witrynę.

Jednak teraz problem dotknął nawet strony o wysokich parametrach, co skłoniło ekspertów z branży do zastanowienia się, dlaczego sytuacja tak wygląda, a przede wszystkim – jak ją naprawić.

 

Jak przyspieszyć indeksowanie w Google? Nasze rozwiązania

Tym, co od samego początku przyświecało nam jako cel, było znalezienie rozwiązań problemów z indeksowaniem, których wykorzystywanie nie wymaga stosowania praktyk Black Hat SEO. Działania okazały się sukcesem – dlatego dziś możemy pokazać Ci przetestowane przez nas i polecane metody na to, jak przyspieszyć indeksowanie mimo zawirowań zaistniałych w ciągu ostatnich miesięcy.

Indexing API od Google

Co to API? Application Programming Interface jest rozwiązaniem stworzonym przez Google, które ma dostarczać właścicielom stron szereg rozwiązań, w tym możliwość poinformowania wyszukiwarki o dodaniu/usunięciu podstron lub wprowadzeniu zmian w obrębie witryny.

Jak znaleźć Indexing API? Wystarczy, że znajdziesz Google Cloud Console API Library:

google api indexing

indexing api od Google

Indexing API współpracuje z wieloma CMS-ami i Google Search Console. Według opisu aplikacji, ma ona informować wyszukiwarkę o wszystkich zmianach w obrębie strony internetowej, poprawiając indeksowanie URL-i.

Nie tylko Google!

Jeśli zależy Ci na odrobinie niezależności od humoru Google i nieustannych zmian w algorytmach i sieci aplikacji, możesz skorzystać z zewnętrznych narzędzi, które pomogą Ci usprawnić proces indeksowania Twojej strony w innych wyszukiwarkach.

Warto tu wymienić takie narzędzia jak Rank Math z opcją “Indexing Now”, które świetnie współpracuje z wyszukiwarką Bing, stanowiąc odpowiednik Google Indexing API. Wygląda na to, że Indexing Now jest rozwiązaniem, które świetnie radzi sobie ze swoimi zadaniami, dlatego Google planuje iść w jego ślady, usprawniając indeksowanie przez API.

Jak korzystać z API? Wspieraj swoje indeksowanie od zaplecza

Planujesz rozpocząć przygodę z Google API? Świetnie – możemy Cię zapewnić, że to nie tak trudne, jak mogłoby się z pozoru wydawać, i choć wymaga więcej zaangażowania niż “Proś o zaindeksowanie” w Google Search Console, na pewno sobie poradzisz.

Najpierw wygeneruj klucz API i skonfiguruj go w swojej domenie, na przykład łącząc API z Google Search Console – pamiętaj, że w tym celu będzie niezbędna weryfikacja DNS (potwierdzenie własności domeny, nie tylko adresu URL). Potrzebujesz też uprawnienia Właściciela (Owner) zarówno w GSC, jak i w Google Cloud.

jak korzystać z google indexing api

indeksowanie w api

Więcej na temat Indexing API dowiesz się na przykład na stronie Google Developers: https://developers.google.com/search/apis/indexing-api/v3/quickstart?hl=en_US

Co właściwie zmienia Indexing API?

  • Pozwala na szybsze zaindeksowanie strony bez konieczności korzystania z zewnętrznych narzędzi.
  • Informuje  Google o zmianach w krótszym czasie niż np. zaktualizowanie sitemapy – warto przy tym dodać, że przecież sama sitemapa często się nie zmienia, gdy URL-e pozostają takie same, a zmienia się wyłącznie treść poszczególnych podstron.
  • Pomaga zaindeksować nowe podstrony w krótkim czasie, co jest szczególnie istotne na przykład dla e-commerce, gdzie każdy dzień poza SERPami wiąże się ze stratami klientów na rzecz konkurencji.
  • Stanowi istotną pomoc w działaniach SEO.
  • Pozwala poprawiać prędkość indeksowania bez sięgania po praktyki Black Hat SEO (których stosowanie może dać efekt odwrotny od oczekiwanego, wiąże się z dużym ryzykiem, a do tego dość często pozostaje wątpliwe etycznie).
  • Jest cennym źródłem informacji o stanie zaindeksowania witryny (wartym uwagi np. obok GSC). Dowiesz się więcej o procesie crawlowania swojej strony, błędach czy wreszcie efektywności indeksowania.

Potrzebujesz twardych danych? Poniżej zmiany w indeksowaniu podstron u naszych klientów po zaczęciu stosowania API:

indexing api

google api statystyki

statystyki indeksacji google api

api service

Jak widzisz, po wdrożeniu Indexing API roboty zaczęły faktycznie odwiedzać witrynę. Poniżej możesz z kolei porównać liczbę zaindeksowanych podstron przed i po rozpoczęciu korzystania z API:

api wyniki

wyniki wyszukiwania strony

Liczba podstron zaindeksowanych w obrębie jednej ze stron usługowych przed wdrożeniem API…

strona przed indexing api

… I po.

wyniki wyszukiwania strony po implementacji api

A w przypadku e-commerce? Wyniki są jeszcze bardziej zadziwiające.

Liczba podstron zaindeksowanych w obrębie klienta z branży e-commerce przed API…

wyniki wyszukiwania strony po implementacji api

… I po wdrożeniu API.

wyniki wyszukiwania po api

Z 1590 podstron do aż 3580. To 1990 podstron, których użytkownicy nie mogli wcześniej znaleźć w sieci. Tysiące straconych możliwości zakupowych przywrócone. To naprawdę ogromne liczby dla sektora e-commerce.

Jeśli to jeszcze Ci nie wystarcza, zobacz wyniki innych specjalistów SEO:

api seo specialist wyniki

Co Indexing API zmienia w życiu przeciętnego użytkownika?

Istnieje szansa, że wymóg korzystania z API w celu zaindeksowania strony poprawi jakość wyników wyszukiwania, oferując użytkownikom dostęp do sprawdzonych, godnych zaufania stron, i wykluczając te o charakterze spamerskim.

Skąd taka decyzja Google?

Możesz się domyślać, jak wiele zasobów każdego dnia zużywa Google, aby zeskanować całą sieć, przeanalizować zawartość crawlowanych stron i wreszcie ułożyć je w odpowiednim miejscu w swoim indeksie. Dla Google możliwość ograniczenia indeksowania do tych stron, które zgłaszają się przez API, to ogromna oszczędność – dla użytkowników jednak spore ograniczenie.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Czy w przyszłości będziemy musieli płacić za indeksowanie stron?

Jak widzisz, przed nami sporo zmian. Jedno z nasuwających się pytań przy tak znaczącym ograniczeniu możliwości indeksowania to kwestia tego, dokąd działania Google zmierzają i czego możemy się po nich spodziewać: płatności za umieszczenie strony w wyszukiwarce, która stanie się gigantycznym katalogiem stron? A może po prostu bardziej przejrzystych zasad i logicznych działań?

Mimo że istnieje wiele alternatyw dla API, musisz pamiętać, że Google zawsze na pierwszym miejscu stawia swoje narzędzia i nie można być od nich całkowicie niezależnym, chcąc budować pozycję w tej wyszukiwarce.

Do tego Google Indexing API nie jest wcale w stu procentach bezpłatne – istnieje ograniczona liczba URL-i, które można zgłosić do zaindeksowania. Aktualnie limity są w trakcie testowania, ale takie podejście może zapowiadać – szczególnie dla większych graczy na rynku – konieczność płacenia za zaindeksowanie całej strony.

Skoro problemem Google stała się niewystarczająca ilość zasobów, niestety, ale tak – możemy spodziewać się, że za jakiś czas każe użytkownikom za te zasoby zapłacić.

Możliwe scenariusze na przyszłość, czyli co z indeksowaniem

Nawet jeśli Google będzie pobierać opłaty za korzystanie z pełnego wachlarza możliwości Google API, nie będą to duże kwoty. Co więcej – jesteśmy niemal pewni, że wkrótce powstanie spora konkurencja do tego narzędzia, a najpopularniejsze CMS-y, takie jak WordPress, Presta czy Magento, będą proponować wbudowane programy czy wtyczki działające na tej samej zasadzie (lub samo Google API), część darmowych, część płatnych.

  • Ile może w przyszłości kosztować dostęp do pełnej wersji Google API? Spodziewamy się kwot w granicach 5-15$ miesięcznie.
  • Co jeśli nie korzystasz z popularnego CMS-a albo nie masz dostępu do stałego wsparcia deweloperów? Jak wtedy będziesz mógł uzyskać dostęp do API? Bez obaw – z pewnością będziesz mógł stworzyć własny dedykowany skrypt, zintegrować Indexing API ze swoją stroną. Jesteśmy pewni, że nie musisz się obawiać całkowitego braku możliwości indeksacji swojej strony.

W Delante, jak tylko usłyszeliśmy o wprowadzeniu Indexing API, zaczęliśmy pracować nad własną aplikacją, która działałaby na podobnej zasadzie, wspomagając indeksowanie stron naszych klientów. Jej działanie zostało oparte o ustrukturyzowany proces, jaki widzisz na schemacie poniżej.

indeksacja api proces

jak przyspieszyć indeksowanie w Google z aplikacją Delante

Dziś możemy pochwalić się nie tylko planem algorytmu, lecz także całym interfejsem aplikacji!

Dzięki temu narzędziu bez problemu możemy zaindeksować dowolną liczbę podstron w obrębie witryn naszych klientów, a przy tym zyskujemy niezwykłą ilość cennych informacji dotyczących potencjalnych błędów, problemów czy wyzwań, które czekają nas na stronie.

delante google indexer app

Czy było warto? Zdecydowanie. Uważamy, że własne narzędzie pozwoli nam uniezależnić się od nagłych zmian w algorytmach Google (oczywiście w obrębie indeksowania), a przym jest doskonałą odpowiedzią na pytanie, jak przyspieszyć indeksowanie strony. Dlaczego tak uważamy? Aktualnie jesteśmy w stanie zaindeksować strony naszych klientów w czasie od 6 do 48 godzin! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego narzędzia – koniecznie daj nam znać.

Chcesz przyspieszyć indeksowanie swojej strony?

Skontaktuj się

Czy płatne indeksowanie w przyszłości to same wady? Niekoniecznie!

Płatna indeksacja to nie tylko nowe wyzwania dla użytkowników internetu i specjalistów SEO, lecz także szereg pozytywów. O czym mowa?

  • Google dużo szybciej wykluczy spamerskie, niebezpieczne strony, które nie przynoszą użytkownikom żadnej wartości, a wręcz przeciwnie – mogą im zaszkodzić (dodatkowo – takie strony prawdopodobnie nawet nie będą w stanie korzystać z API ze względu na konieczność weryfikacji własności domeny i szereg uwierzytelnień).
  • Przeglądarka zaoszczędzi zasoby, które do tej pory były poświęcone spamowi, i będzie mogła przekierować je na wartościowe witryny (takie jak Twoja!).
  • Proces indeksowania przestanie być tak chaotyczny, a ustrukturyzowanie go przyniesie profit właścicielom stron internetowych, którzy będą mieli wreszcie kontrolę nad zarządzaniem swoimi treściami i ich dostępnością w sieci.

Podsumowanie

Choć ostatnie miesiące były pełne niejasnych sygnałów od Google i zamieszania w temacie indeksowania, jesteśmy dobrej myśli – zmiany nie zawsze są w końcu złe. Co ty dziś możesz zrobić? Jak przyspieszyć indeksowanie strony w Google w 2023 roku? Pamiętaj, że masz kilka opcji:

  • poznaj się bliżej z Google Indexing API;
  • odkryj alternatywne narzędzia i przeglądarki (np. Rank Math z opcją “Indexing Now”);
  • śledź pojawiające się rozwiązania od specjalistów albo działaj samodzielnie (tak jak my z naszą nową aplikacją 😉 ).

Choć przyszłość indeksowania wciąż pozostaje pod znakiem zapytania, żaden scenariusz nie wydaje się katastroficzny – ani dla użytkowników sieci, ani dla specjalistów SEO.

Autor
Mateusz Calik
Autor
Mateusz Calik

CEO

CEO, od 2014 roku buduje Delante. Odpowiedzialny za międzynarodowe strategie SEO i SEM. Posiada mocno analityczne podejście do marketingu internetowego poparte ponad 12-letnim doświadczeniem. Wcześniej związany z branżą IT, a także rynkiem motoryzacyjnym, tytoniowym i finansowym. Ma doświadczenie w tworzeniu skalowanych procesów opartych na metodologii agile.

Autor
Mateusz Calik
Autor
Mateusz Calik

CEO

CEO, od 2014 roku buduje Delante. Odpowiedzialny za międzynarodowe strategie SEO i SEM. Posiada mocno analityczne podejście do marketingu internetowego poparte ponad 12-letnim doświadczeniem. Wcześniej związany z branżą IT, a także rynkiem motoryzacyjnym, tytoniowym i finansowym. Ma doświadczenie w tworzeniu skalowanych procesów opartych na metodologii agile.

Komentarze

  1. Bardzo fajnie łopatologicznie wręcz wyjaśnione indexing api i opis skuteczności. Z tym indeksowaniem w google niesamowite jest to, że bez problemu nadal indeksują się np. profile. z linkami 🙂
    Swoją drogą ciekaw jestem jak na szybkość indeksowania przez google wpłynie ogrom tworzonej nowej treści w oparciu o chat gpt. Internet 'będzie’ puchł jeszcze szybciej.

  2. Cześć, w tekście wspominacie, że chcecie polepszyć stan indeksowania witryny, wykluczając działania Black Hat SEO. Jednak API, które opisujecie, ma taki opis: „Currently, the Indexing API can only be used to crawl pages with either JobPosting or BroadcastEvent embedded in a VideoObject”. Nie uważacie wykorzystywania API do indeksowania innych podstron za lekkie naginanie wytycznych? Jakiego typu strony zgłaszaliście przez API? 🙂

    1. Cześć, dzięki za pytanie.
      Krótko mówiąc – nie. Szeroko z tego korzystamy przy różnych typach podstron i widzimy (zresztą nie tylko my) dużą skuteczność tego rozwiązania. Google jednocześnie nie może otwarcie powiedzieć: „zgłaszajcie tym strony do indeksowania” z powodów wizerunkowych, bo to by znaczyło, że ich infrastruktura nie radzi sobie z crawlowaniem i reindexingiem stron.
      Jednocześnie, Indexing API nie jest czarodziejską różdżką, za dotknięciem której znikają wszelkie problemy z indeksacją. Jeśli strona się wolno ładuje, ma nieczytelną architekturę czy nie ma linków zewnętrznych, to próby indeksowania poprzez API nic nie dadzą – a na pewno nie na dłuższą metę.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM