Charakterystyka rynku w Kanadzie
Kanada, zwana Krajem Klonowego liścia, to drugie pod względem wielkości państwo na świecie. Cechuje je wielokulturowość. Kanada jest ogromnym, bogatym, a co więcej chłonnym rynkiem, zwłaszcza w rozumieniu usług internetowych. W państwie tym mieszka około 1,5 miliona osób polskiego pochodzenia. To jeden z powodów, dlaczego warto inwestować w sprzedaż rodzimych produktów i usług w Kanadzie. Warto zwrócić uwagę na to, że Kraj Klonowego Liścia to jeden z najbogatszych krajów na świecie, których stopa życiowa jest obliczana ponad przeciętną. Przełomem w stosunkach między Kanadą a Polską była kompleksowa umowa gospodarczo-handlowa CETA. Została ona podpisana pod koniec września 2017 roku. Jej główną przesłanką było wyeliminowanie w 98% cła na towary oraz inne bariery pozataryfowe.
O czym należy pamiętać, aby zaistnieć w kanadyjskim Internecie?
Obecnie w Kanadzie mieszka ponad 36 milionów osób, z czego ponad połowa korzysta z elektronicznego handlu. Zasady działania Google w Kraju Klonowego Liścia są takie same jak w naszym kraju. Jednak należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów, jakimi są np. konkurencyjność oraz 2 języki urzędowe (angielski i francuski). Poniżej zobrazowane główne elementy, które warto wziąć pod uwagę chcąc zaistnieć w kanadyjskim Internecie.
Język - istotny aspekt, wpływający na pozycjonowanie
Kanada jest krajem, w którym występują dwa języki urzędowe: angielski oraz francuski. W kraju tym ponad 20% społeczeństwa używa właśnie tych 2 języków jednocześnie, dlatego nie należy bagatelizować tego faktu. W Kanadzie językiem angielskim posługuje się około 58% osób, językiem francuskim ponad 21%. Dane pochodzą ze statystyk dostępnych na stronie. https://www12.statcan.gc.ca. Wiele polskich firm traktuje ten fakt jako pewnego rodzaju barierę - wiąże się to ryzykiem podwojenia kosztów. Wzrost nakładów na tworzenie dwujęzycznych stron internetowych, a następnie na działania marketingowe - nie każdy przedsiębiorca jest gotowy na tego typu inwestycje. Właściwa optymalizacja SEO w Kanadzie polega więc na istocie tworzenia dwóch osobnych wersji stron. Jedna strona jednocześnie zaprojektowana w dwóch językach może spotkać się z dużo mniejszym zainteresowaniem. Jednak warto zaznaczyć, że rozwiązanie to jest o wiele bardziej ekonomiczne i tańsze. Jeden hosting i jeden serwis z wieloma językami sprawia, iż wiele osób decyduje się na strony wielojęzyczne. Witryna taka może napotykać przeszkody, np. ograniczony linkbuiding w katalogach stron dla danego kraju. Jednak witryny, które posiadają osobne wersje stron, są kierowane wprost do użytkowników z danego kraju. Mocnym czynnikiem pozycjonującym jest własna domena ccTLD z kodem danego kraju.
W Kanadzie można zauważyć, iż stroną domyślną dla większości witryn jest strona w wersji angielskiej. Natomiast wersja francuska jest dodatkową wersją językową. Przykłady witryn przedstawiono w tabeli poniżej.
Francuska wersja strony kanadyjskiej |
Angielska wersja strony kanadyjskiej |
https://thegreattrail.ca/fr/ |
https://thegreattrail.ca/ |
https://swimming.ca/fr/ |
https://swimming.ca/en/ |
https://www.canadiantire.ca/fr.html |
https://www.canadiantire.ca/en.html |
https://www.als.ca/fr/ |
https://www.als.ca/ |
Quebec to największa prowincja Kanady pod względem wielkości. W miejscu tym, jedynym językiem urzędowym jest język francuski. Należy zaznaczyć, iż połowa z mieszkańców zna jednocześnie język angielski. W Quebec strony lokalne są przeważnie dwujęzyczne. Jednak docelową stroną jest strona francuska, a wersja angielska jest tworzona dodatkowo. Wśród najlepszych przykładów takich stron widnieją firmy usługowe lub restauracje.
Francuska wersja strony |
Angielska wersja strony |
https://www.quebec.ca/ |
https://www.quebec.ca/en/ |
https://www.lapinsaute.com/#/ |
https://www.lapinsaute.com/#/english |
http://laplanquerestaurant.com/ |
http://laplanquerestaurant.com/en/ |
Social Media w Kanadzie
Zarówno w Polsce jak i w Kanadzie Social Media mają ogromny zasięg. Linki z tych kanałów będą traktowane przez Google jako wartościowe. Dodatkowo jest okazja, aby zyskać szerokie grono odbiorców, dlatego warto zwrócić na wiele płaszczyzn SM. Statystyki opracowane przez Canadian Internet Registration Authority obrazują, że 74% Kanadyjczyków przez co najmniej 3-4 godziny dziennie korzysta z Internetu. Nie należy bagatelizować tego faktu, gdyż 67% z nich angażuje się w Social Media. Od czerwca 2018 roku na Facebooku w Kanadzie zanotowano największe zainteresowanie branżami : sprzedaż, żywność, usługi, e-commerce i moda. Dane zostały przedstawione na podstawie SocialBakers.
Poniżej przedstawiono wykres obrazujący liczbę użytkowników w social mediach W Kanadzie od 2017 roku, wraz z prognozami do 2023. Zaobserwowano systematyczny wzrost popularności mediów społecznościowych z roku na rok. Nasuwa się tylko 1 wniosek - warto inwestować w widoczność firmy na SM, ponieważ gwarantuje to wzrost popularności marki, a tym samym jej większa rozpoznawalność i zyski.
[caption id="attachment_12677" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.statista.com/statistics/260710/number-of-social-network-users-in-canada/[/caption]
Wedle statystyk Statcounter GlobalStats w marcu, dla Kanady zauważono, iż Pinterest jest prawie na takim samym poziomie zainteresowania jak Facebook. Fakt ten jest bardzo istotny, ponieważ trend ten jest zupełnie inny niż w naszym kraju, gdzie Facebook zdecydowanie przoduje wśród kanałów SM. Warto także inwestować w promowanie swojej firmy na Twitterze, Instagramie, YouTube oraz Reddit. Działania te mogą mieć mniejszy odzew w porównaniu do wiodących poprzedników.
[caption id="attachment_12679" align="aligncenter" width="750"] Źródło: http://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/canada [/caption]
Gdzie warto linkować?
Linkowanie przynosi wiele korzyści dla witryny, jednak warto pamiętać o strategii linkowania opartej o jakość. Google zwraca uwagę na takie czynniki jak wartościowy i rozbudowany content, optymalizacja witryny, a także pozyskiwanie mocnych linków. Warto pozyskiwać linki ze stron wartościowych oraz bezpiecznych. Należy różnicować typy linków - na anchor, a także na czysty adres domeny. Według Google linki mają być naturalne oraz nieść wartość dla użytkownika. Algorytmy Google dążą do tego, aby na dane zapytanie dać wartościowe oraz przydatne odpowiedzi.
O ile optymalizacja stron w Kanadzie odbywa się wedle standardowych założeń , tak linkowanie do stron toczy się własnym kołem. Wiele polskich oraz zagranicznych agencji przekłada 1:1 wiedzę o link buildingu na inny rynek. Nie odkryję tu Ameryki, jeśli stwierdzę, że linkowanie w Kanadzie to… po prostu linkowanie w Kanadzie. Tak dokładnie jest i nie ma w tym nic zadziwiającego. Wielkim błędem w trakcie pozycjonowania w Kanadzie jest wyłączne prowadzenie linkbuildingu na stronach np. z USA. Tak więc nie należy linkować tylko do stron amerykańskich oraz na domeny .com. Kanada to państwo niezależne, które może pochwalić się tysiącami wartościowych stron internetowych, do których warto linkować. Są to rodzime strony z domeny ca. Należy pamiętać, iż zasada ta nie może być traktowana zbyt sztywno. Warto od czasu do czasu linkować wartościowym linkiem dofollow z org., .com, czy .edu. Warto linkować w katalogach z PA 4-8. Ważne jest, aby treść była unikalna i wysokiej jakości. Unikanie katalogów traktowanych przez Google jako spam to także istotna wskazówka.
Wyszukiwarki - z jakich najczęściej korzysta się w Kanadzie?
Przygotowując się do procesu optymalizacji stron w Kanadzie warto rozeznać się w zakresie wyszukiwarek, jakie są najczęściej używane przez użytkowników. Każda wyszukiwarka rządzi się swoimi prawami i zasadami, dlatego aspekt ten jest bardzo istotny. Poniżej przedstawiono dane z marca 2019 roku dotyczące korzystania z danych wyszukiwarek na terenie Kanady (wedle Statcounter GlobalStats).
[caption id="attachment_12681" align="aligncenter" width="750"] Źródło: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/canada[/caption]
Zdecydowanie w oczy rzuca się przewaga Google wśród wszystkich wyszukiwarek (prawie 93%). Świadczy to o tym, że warto inwestować w optymalizację w Kanadzie w oparciu o wytyczne Google i starać się zdobyć jak najwyższe pozycje w tej wyszukiwarce. Google zasłużył sobie na tak wielką popularność dzięki rozbudowanym projektom i szybkości przedstawiania wyników wyszukiwania dla użytkownika. Na drugim miejscu znajduje się Bing, jednak udział jest minimalny - nieco ponad 4%. Wśród innych, mniej używanych wyszukiwarek jest Yahoo (2,16%), DuckDuckGo (0,7%), MSN (0,11%) i Baidu (0,04%).
Jaką domenę wybrać?
W międzynarodowym SEO wybierając domenę warto zwrócić uwagę na fakt, iż powinna ona być multiregionalna. Prościej mówiąc, jest to witryna dokładnie skierowana do użytkowników z danych krajów. Przeciwieństwem są witryny wielojęzyczne, które oferują treść w wielu językach. Ten drugi sposób jest o wiele tańszy i ekonomiczny dla przedsiębiorców, jednak nie tędy droga. W Kanadzie mocnym czynnikiem pozycjonującym jest domena z kodem tego kraju (CA). W przeciwnym razie może wystąpić problem z dodaniem witryny do katalogu lokalnego. Należy także wiedzieć, iż chcą wyświetlać się w grafice Google należy mieć osobne obrazy dla wersji językowych.
Chcąc wykupić domenę .ca możemy natknąć się na takie informacje:
[caption id="attachment_12683" align="aligncenter" width="594"] Źródło: https://domeny.pl/domeny-zagraniczne/ca.html?gclid=EAIaIQobChMItoWqo7b14QIViNCyCh1xJA1zEAAYAyAAEgIJjfD_BwE[/caption]
Na podstawie powyższych danych można wywnioskować, iż strony z domeną .ca mogą być zarejestrowane przez obywateli Kanady, stałych rezydentów oraz firmy zarejestrowane na terenie tego kraju. Istnieje możliwość kiedy podmiot zagraniczny ma prawo do zarejestrowania takiej domeny, tylko i wyłącznie gdy posiada znak towarowy, który jest kompatybilny z nazwą domeny. Dodatkowo musi on być ważny w Kanadzie.
Rynek e-commerce w Kanadzie
Wedle statystyk od 2018 roku zauważono znaczny wzrost sprzedaży detalicznej e-commerce w Kanadzie. W minionym roku dostrzeżono wzrost o 9,1% w stosunku do roku poprzedniego. Przewiduje się, iż w roku 2020 sprzedaż detaliczna e-commerce ma wzrosnąć znowu o 9,1%. Poniżej przedstawiono wykres obrazujący wzrost sprzedaży detalicznej handlu elektronicznego w Kanadzie od 2018 roku, z prognozami do 2023 roku.
[caption id="attachment_12685" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.statista.com/statistics/448030/canada-retail-e-commerce-sales-growth/[/caption]
Dane dla Kanady dotyczące przychodów z handlu elektronicznego na przełomie lat 2017-2023 są imponujące. W poprzednim roku zanotowano prawie 40 mld dolarów ze sprzedaży detalicznej e-commerce towarów fizycznych. Co istotne, prognozy przewidują wzrost przychodu z tego tytułu do ponad 55 miliardów dolarów. Łatwo więc wywnioskować, iż rynek ten jest bardzo atrakcyjny dla wielu krajów pod względem sprzedaży swoich dóbr. Rynek Kanadyjski rozwija się w zabójczo szybkim tempie. Na podstawie poniższego wykresu (statista.com) wnioskuje się iż występuje tendencja wzrostowa udziału sprzedaży internetowej w całkowitej sprzedaży przemysłu w Kanadzie.
[caption id="attachment_12687" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.statista.com/statistics/289741/canada-retail-e-commerce-sales/[/caption]
Co Kanadyjczycy najczęściej kupują przez Internet?
Całkowite dochody z kanadyjskiego e-commerce wynoszą blisko 25 mld dolarów. Według raportu sporządzonego przez ayima.com, wnioskuje się, że Kanadyjczycy najczęściej kupują prezenty dla innych (74%), na drugim miejscu znajdują się ubrania i obuwie (68%), a na trzecim miejscu książki i płyty CD/DVD (65%). Mieszkańcy Kraju Klonowego Liścia chętnie kupują online także bilety na wydarzenia live, bilety lotnicze oraz rezerwują noclegi. Wśród najpopularniejszych sklepów internetowych w Kanadzie znajduje się Amazon, ebay, Chapters-Indigo oraz AliExpress. To właśnie te duże sklepy sprawiają, że w Kraju Klonowego Liścia występuje duża konkurencja. Dla wielu mniejszych firm wybicie się na rynku może okazać się bardzo trudne.
Sprawdź również nasz poradnik
pozycjonowanie stron.
Bardzo popularnym wśród Kanadyjczyków stał się Voice Assistant, który jest wykorzystywany między innymi do dokonywania zakupów online. Aż 42% Kanadyjczyków, użyło kiedyś tej funkcji do zakupów online, natomiast 16% zadeklarowało, iż wykonuje takie zakupy regularnie. Fakt ten powinien być potraktowany poważnie przez przedsiębiorców, którzy oferują na swoich witrynach zakupy swoich produktów. Taka strona internetowa powinna być dopasowana do wyszukiwań głosowych.
Należy też pamiętać o właściwie dobranych frazach kluczowych. Należy zwrócić uwagę również na to, że najczęściej używanym urządzeniem do przeglądania stron internetowych przez Kanadyjczyków w 2018 roku były komputery, na drugim miejscu znalazły się smartfony. W 2018 roku produkty online zostały zakupione przy użyciu komputera przez 82% ankietowanych, natomiast smartfona 27%. Mimo wszystko warto inwestować w strony responsywne - dostosowane do urządzeń mobilnych.
[caption id="attachment_12689" align="aligncenter" width="750"] Źródło: na podstawie https://www.ayima.com/wp-content/uploads/The_State_of_Ecommerce_in_Canada_2018_Whitepaper-1.pdf[/caption]
Dla przedsiębiorców chcących oferować swoje produkty w kanadyjskim Internecie warto zwrócić także uwagę na narzędzia wyszukiwania do zakupów online. Poniżej przedstawiono tendencje jaka miała miejsce w 2018 roku. Można wywnioskować, że dana witryna lub aplikacja są głównym źródłem zakupów online przez Kanadyjczyków. Blog oraz Social Media mają dość wysokie zainteresowanie.
[caption id="attachment_12691" align="aligncenter" width="750"] Źródło: na podstawie https://www.ayima.com/wp-content/uploads/The_State_of_Ecommerce_in_Canada_2018_Whitepaper-1.pdf[/caption]
Pozycjonowanie w Kanadzie to z pewnością temat, który powinien zainteresować przedsiębiorców chcących wybić się na tym atrakcyjnym pod wieloma aspektami rynku. Optymalizacja SEO powinna uwzględniać link building, tworzenie unikalnej i wysokojakościowej treści, integrację z Social Mediami, słowa kluczowe, prowadzenie bloga, język strony, a także rodzaj witryny. Wnikliwa analiza powyższych elementów gwarantuje sukces witryny w kanadyjskim Internecie.
Więcej na temat pozycjonowania zagranicznego przeczytasz tu: Pozycjonowanie zagraniczne