SEO na TikToku to strategie i działania stosowane w celu poprawy widoczności i rankingu treści w wynikach wyszukiwania TikToka oraz w zakładce Dla Ciebie.
Czy SEO pod kątem wyszukiwarki Google i TikTok SEO są do siebie podobne? Z pewnością jest wiele analogicznych elementów, jak chociażby sama idea pozycjonowania contentu pod kątem konkretnych słów kluczowych. Dzięki temu, np. specjalistom SEO może być łatwiej zrozumieć zasady pozycjonowania treści na TikToku, niż specjalistom od mediów społecznościowych. Podstawową różnicą będzie typ treści – zamiast stron internetowych, artykułów blogowych czy stron produktowych, na TikToku optymalizujemy konta i pozycjonujemy filmy lub zdjęcia.
Od czego zacząć? Aby móc skutecznie pozycjonować swoje treści na TikToku, najpierw należy zrozumieć mechanizm działania jego algorytmu.
Zdaniem ekspertów, za tak ogromnym sukcesem TikToka stoi właśnie jego algorytm. To za jego sprawą otrzymujemy treści idealnie dopasowane pod nasze zainteresowania. Odpowiedni dobór treści dla każdego użytkownika sprawia, że każde kolejne przescrollowane wideo jest dla niego ciekawe i angażujące, a sam mechanizm działania TikToka staje się uzależniający.
Czas rozłożyć działanie algorytmu TikToka na czynniki pierwsze. TikTok promuje konkretne treści głównie na bazie preferencji użytkowników. Analizuje grupy osób o podobnych zainteresowaniach, sprawdza, jak reagują na konkretne filmy czy zdjęcia i na tej podstawie pokazuje je kolejnym odbiorcom z tej samej grupy. Co jest głównie brane pod uwagę przy rekomendacji treści? Według oficjalnych informacji od TikToka są to:
To, co odróżnia algorytm TikToka na tle innych platform społecznościowych, to nie branie pod uwagę liczby obserwujących. Dzięki temu nawet początkujący twórca ma szansę stworzyć viral na Tik Toku! Wystarczy dodać wartościowe treści, z myślą o konkretnej grupie odbiorców i z zastosowaniem odpowiedniej strategii TikTok SEO. O jakich elementach warto pamiętać?
Wspomnieliśmy już o tym, że TikTok dąży do rozwijania swojej platformy w kierunku wyszukiwarki. Widać to chociażby po wdrożeniu automatycznych podpowiedzi wyszukiwań, po wpisaniu danego hasła w pasku wyszukiwarki TikToka, na wzór Google. Oprócz tego, istotny jest także update z końcówki 2023 roku, dotyczący analityki. Przez zagranicznych ekspertów jest on opisywany jako “Mega Update”, ponieważ jest uzupełnieniem brakującego puzzla w układance pod tytułem TikTok SEO. Teraz mamy już dostęp do danych, które pozwalają nam sprawdzić skuteczność naszych treści w wynikach wyszukiwania TikToka.
Nowe dane analityczne to szczegóły dotyczące źródeł ruchu danego filmu/zdjęć. Pojawiło się wyróżnione źródło “Szukaj”, gdzie możemy sprawdzić dane o wyświetleniach, kliknięciach, średniej pozycji i CTR. Brzmi jak dane skuteczności z Google Search Console, prawda? Natomiast brakuje jeszcze danych dotyczących konkretnych słów kluczowych, które prawdopodobnie pojawią się jeszcze w tym roku.
Jednak aby twoje treści znalazły się w wynikach wyszukiwania TikToka, najpierw musisz je odpowiednio zoptymalizować. Jak to zrobić?
TikTok ocenia tematyczność treści m.in. na podstawie hashtagów, dlatego ich dobór jest tak ważny. Warto wykorzystywać przy wideo popularne tagi, które jednocześnie są powiązane twoją branżą.
Jak dobrać odpowiednie hashtagi? Sposobów jest co najmniej kilka, ale dla osób początkujących, najwygodniejszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z narzędzia TikTok Creative Center. Na stronie można wybrać branżę, a także zakres dat (7, 30, 120 dni). Warto też sprawdzić zakładkę “new to top 100”, aby zobaczyć, które hasthagi zyskują popularność w danej tematyce.
To narzędzie sprawdzi się głównie do wyszukiwania ogólnych hashtagów i sprawdzania najpopularniejszych twórców dla danej tematyki. Pozostałe kilka tagów na poziomie niszowym, lepiej jest dobrać samodzielnie, sprawdzając np. z jakich hashtagów korzystają podobni twórcy.
Podobnie jak przy optymalizacji contentu pod kątem wyszukiwarki Google, tak i przy SEO na TikToku słowa kluczowe mają ogromne znaczenie. Algorytm TikToka również skanuje treści i zwraca uwagę na słowa kluczowe, aby lepiej zrozumieć ich tematykę.
Zacznijmy od tego, jak dobrać słowa kluczowe. Można oczywiście korzystać z takich samych narzędzi, jak przy standardowym SEO, jak chociażby Semrush czy Ahrefs, jednak trzeba mieć na uwadze, że słowa kluczowe na TikToku będą nieco inne. Najprostszym rozwiązaniem będzie szukanie słów kluczowych bezpośrednio na TikToku. Wpisz w wyszukiwarce słowo kluczowe, które cię interesuje. Następnie możesz po kolei dopisywać po jednej literce z alfabetu, a TikTok rozszerzy podpowiedzi o bardziej szczegółowe dopasowanie.
Wskazówka: Słowa kluczowe na TikToku będą bardzo zbliżone do tych, których użytkownicy używają na YouTubie. Jeśli więc posiadasz dane analityczne z YouTube, dotyczące słów kluczowych, na które wyświetlają się twoje treści, możesz je wykorzystać także na TikToku.
Gdzie umieszczać słowa kluczowe w treściach na TikToku? Powinny się znaleźć w opisie, na okładce filmu i na napisach na filmie. Jeśli nagrywasz film z głosem lektora, również warto wpleść słowa w kluczowe w to, co mówisz. Możesz zacząć filmik np. od wypowiedzenia pytania ze słowem kluczowym, a następnie przejść do odpowiedzi na nie w dalszej części filmu. W ten sposób już w pierwszych sekundach zasygnalizujesz, czego dotyczy film.
TikTok w miarę rozwoju swojej platformy sam sugeruje nam, że opis ma duże znaczenie. Początkowo pod filmem można było napisać jedynie 300 znaków, następnie szerokim echem odbiło się rozszerzenie opisu do 2200 znaków, podczas gdy teraz limit wynosi aż 4000 znaków. TikTok sam zachęca twórców do pisania dłuższych, informacyjnych opisów. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, aby “lać wodę” i na siłę tworzyć długie opisy. Inaczej też będzie wyglądał opis filmiku o charakterze informacyjnym, a inaczej takiego, gdzie wykonujemy jakiś trend czy challenge. Warto podejść do opisu w sposób merytoryczny, wykorzystując wcześniej dobrane słowa kluczowe i pamiętając o hashtagach.
Warto pamiętać o tym, że nie tworzymy treści dla algorytmu TikToka, tylko dla ludzi. Dlatego należy sprawdzać w danych analitycznych, do kogo docierają nasze treści, do jakich grup wiekowych, do osób z jakich miast i jakiej płci, a następnie na tej podstawie starać się dopasowywać treści do tych grup. Jeśli dopiero zaczynasz prowadzić konto na TikToku i nie masz jeszcze dostępu do takich danych, z pomocą ponownie przychodzi TikTok Creative Center. Wrócimy na chwilę do wyszukiwania hashtagów. Przy każdym z nich możemy poznać więcej danych analitycznych, m.in. wiek odbiorców, którzy oglądają treści z tym hashtagiem, a także powiązane zainteresowania. Poniżej przykład dla hashtagu “Iphone”.
Fundamentem działania algorytmu TikToka są interakcje, jakie użytkownik podejmuje z treściami. To na ich podstawie TikTok “uczy się” o zainteresowaniach danej osoby, a następnie proponuje jej treści zbliżone tematycznie. Działa to także w drugą stronę — jeśli filmik zyskuje od początku dużo interakcji, TikTok pokazuje go szerszej grupie odbiorców.
Warto mieć to wszystko na uwadze i zachęcać użytkowników do interakcji. Dodanie CTA w postaci zachęcenia do podzielenia się czymś w komentarzu lub zapisania filmu na później zawsze będzie dobrym pomysłem. Tak samo warto skupić się na przyciągnięciu uwagi użytkownika, aby obejrzał film do końca.
Dźwięk, jakiego użyjemy do filmu postrzegany jest przez TikToka jako “video information”, więc jednocześnie jest to także czynnik rankingowy. Do szukania trendujących dźwięków również można skorzystać z narzędzia TikTok Creative Center, tym razem przechodząc do zakładki Songs. Jeśli przygotowujesz treści firmowe lub w ramach współpracy reklamowej, możesz wybrać dźwięki dozwolone do użytku biznesowego.
Gdzie jeszcze szukać inspiracji? Możesz sprawdzać popularne piosenki w Polsce chociażby na Spotify, przeglądając playlistę top 50 Polska. Do najpopularniejszych i nowych piosenek zwykle powstają różne trendy taneczne, więc warto je wykorzystywać.
Dobrym pomysłem jest także nagrywanie głosu lektora do filmów. Takie filmiki są bardziej angażujące, pozwalają też zapoznać się z treścią bez konieczności patrzenia się na ekran, co może zwiększyć współczynnik obejrzenia filmu do końca. Nawet nagrywając voice-over, warto dodać cichą muzykę w tle, aby wykorzystać viralowy potencjał danej piosenki.
Trendy jak najbardziej pomagają zwiększyć widoczność treści i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Jednak podobnie jak przy hashtagach, challenge czy trendy również warto wykorzystywać wtedy, kiedy możemy je odnieść do naszej branży. Często na TikToku trendy dotyczą też węższej grupy tematycznej – np. mogą być popularne w grupie mam lub na #booktoku, czyli społeczności skupiającej się wokół książek.
Trendy dotyczące twojej branży najłatwiej wyłapywać po prostu od strony użytkownika. Jeśli nauczysz algorytm TikToka, aby pokazywał ci treści powiązane z twoją branżą, przeglądając zakładkę Dla Ciebie nawet przez 10-15 minut dziennie, z pewnością wyłapiesz aktualne trendy na TikToku.
Bardzo ciekawą opcją, premiowaną także przez TikToka w wynikach wyszukiwania, jest odpowiedź na komentarz w formie wideo. Gdy użytkownicy skomentują twój film np. z pytaniem o doprecyzowanie jakiejś kwestii, zdecydowanie dobrym pomysłem jest odpowiedzenie w formie kolejnego filmu. Dymek z komentarzem będzie widoczny w nowym filmie. Dlaczego to dobre rozwiązanie? Skoro pojawia się takie pytanie do twojej treści, może to oznaczać, że inni użytkownicy również by je zadali i będą ciekawi odpowiedzi. Dzięki temu pokryjesz temat, tworząc wartościową treść, w odpowiedzi na zapytania użytkowników.
Nie zapomnij o uzupełnieniu swojego profilu! Warto krótko opisać, czym się zajmujesz i czego dotyczą twoje treści, najlepiej zawierając w tym słowo kluczowe. Możesz także dodać link do swojej strony i połączyć profil z innymi kanałami w mediach społecznościowych. Pamiętaj także o dodaniu zdjęcia profilowego – może to być logo firmy lub twoje zdjęcie, jeśli prowadzisz swój osobisty profil.
To, co również wyróżnia algorytm TikToka na tle innych platform społecznościowych, to ogromny nacisk na treści lokalne. Na TikToku często odkrywamy nowe ciekawe miejsca w okolicy – to właśnie za sprawą działania algorytmu, który podsuwa nam treści dotyczące naszej lokalizacji.
Dlatego zwłaszcza jeśli chcesz pozycjonować na TikToku biznes, który działa lokalnie, jak np. restauracja, kawiarnia czy salon kosmetyczny, dodawaj do swoich filmów informację o lokalizacji. Dzięki temu, TikTok będzie mógł lepiej dopasować twoje treści do lokalnych odbiorców.
Ponad 10 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie – takie wyniki odnotowuje aplikacja TikTok w Polsce. Oznacza to, że mniej więcej co 4 Polak choć raz w miesiącu zagląda na TikToka. To stwarza ogromny potencjał dla marek i biznesów, umożliwiając dotarcie za pomocą treści do wielu potencjalnych klientów. TikTok jest idealną platformą do zwiększania świadomości marki i budowania ogólnej rozpoznawalności brandu.
Wiele osób zagląda tam także po różnego rodzaju polecenia i recenzje – od produktów, przez usługi, aż po miejsca warte zobaczenia. Obecność biznesów na TikToku pozwala także na przecięcie customer journey już na etapie, gdzie użytkownik robi rozeznanie na temat danych produktów czy usług. Dodatkowo, Google indeksuje w swoich wynikach wyszukiwania także treści z TikToka, więc korzystając ze strategii SEO na TikToku, możesz jednocześnie zwiększyć widoczność twojej marki w wynikach wyszukiwania Google.
W obliczu ostatnich zmian i nowości na TikToku, rośnie znaczenie tej platformy jako wyszukiwarki. Twórcy w końcu mają możliwość weryfikacji, jak ich treści radzą sobie w wyszukiwarce TikToka. To z kolei stwarza szerokie pole do rozwoju całej dziedziny SEO na TikToku.
Z uwagi na to, że co czwarty Polak korzysta z TikToka, a do tego znaczna część osób korzysta z niego jako wyszukiwarki, jest to jasny sygnał dla wielu biznesów i branż, że warto być obecnym na TikToku i zadbać o pozycjonowanie treści. Z pomocą przedstawionych w poradniku wskazówek, z pewnością uda ci się poprawić widoczność swoich filmików!
Aby twoje treści trafiały do jak najszerszego grona odbiorców, musisz skupić się przede wszystkim na doborze odpowiednich słów kluczowych i hashtagów. Hashtagi powinny znaleźć się w opisie, natomiast słowa kluczowe warto umieścić na okładce filmu, w jego treści (zarówno pisemnie jak i w formie voice-over’a) i w opisie.
Tak, jak najbardziej! TikTok również ma swoją wewnętrzną wyszukiwarkę oraz podobnie jak Google, działa na podstawie algorytmu. Chociaż pozycjonowanie z myślą o wyszukiwarce Google będzie się nieco różniło od SEO na TikToku, wiele zasad, zwłaszcza tych dotyczących samego contentu, jest bardzo podobnych!
Algorytm TikToka po ostatnich aktualizacjach bierze pod uwagę przede wszystkim interakcje użytkowników z daną treścią. Im więcej użytkowników obejrzy treść do końca, zostawi polubienie czy przekaże treść dalej, tym większa szansa, że TikTok pozytywnie oceni taką treść, zwiększając jej zasięg. Oprócz tego liczą się także informacje zawarte w treści, wykorzystany dźwięk, opis czy hashtagi.