.animate-view{opacity: 1 !important;}

SEO newsy #3/2024

3min.

Komentarze:0

SEO newsy #3/2024d-tags
29 marca 2024
Marzec za nami! A z nim: • Nowa aktualizacja algorytmu Google • Akt o rynkach cyfrowych • Zmiana w konwersjac w GA4 • Kontrowersyjne zmiany w regulaminie MidJourney • Nowość w Core Web Vitals: FID ➡️ INP • Nowe badanie Randa Fishkina, które pokazuje, że... 63.41% ruchu na stronach należy do Google

3min.

Komentarze:0

Zanim trafimy do świata wielkanocnych przyjemności, czas podsumować, co wydarzyło się w branży SEO w tym miesiącu. Marzec zaczął się intensywnie, bo od aktualizacji algorytmów Google, a potem, choć nieco zwolnił, to i tak zostawił nam sporo do opowiedzenia i przetworzenia.

Zatem do dzieła!

? Aktualizacja algorytmu Google

5 marca 2024 Google podzieliło się oficjalnie informacją o wydaniu aktualizacji algorytmów i wdrożeniu nowych zasad dotyczących spamu. Jak zawsze, celem jest popraw jakości wyników wyszukiwania, ale wiemy, że w praktyce to dużo bardziej złożony temat. Dlatego opisaliśmy go w osobnym newsie. Zobacz wszystko, co musisz wiedzieć, o aktualizacji algorytmów Google z marca 2024.

Akt o rynkach cyfrowych (DMA) wchodzi w życie

Być może zauważasz ostatnio komunikat, który pojawia się w przeglądarce Chrome, jeśli jesteś zalogowany na swoje konto Google:

Skąd ten komunikat? Od teraz Google, zgodnie z prawem, musi pozwolić użytkownikom wybrać, które usługi mają być połączone. Chodzi o takie usługi Google jak:

  • wyszukiwarka,
  • YouTube,
  • usługi reklamowe,
  • Google Play,
  • Chrome,
  • Zakupy Google,
  • Mapy Google.

Brak wyrażenia zgody na łączenie usług może skutkować mniej spersonalizowanymi reklamami czy brak możliwości zapisywania miejsc w wyszukiwarce, jeśli ona i mapy nie są połączone. Czy zatem warto? Myślę, że na to musi odpowiedzieć sobie, zgodnie zresztą z założeniem DMA, każdy użytkownik Google 😉

Konwersje GA4 ➡️ Key Events

W GA4, podobnie zresztą jak w Universal Analytics, mieliśmy do czynienia z konwersjami. Od tego miesiąca same dane nie znikają, ale zmienia się ich nazwa – zamiast konwersji pojawią się key events (najprawdopodobniej przetłumaczone jako kluczowe zdarzenia w języku polskim, ale jeszcze nie jest to potwierdzone).

Ale żeby nie było za łatwo… w GA4 dalej będzie metryka nazywająca się konwersje, tylko będą to zasadniczo konwersje importowane z Google Adsów.

Czyli, cytując Wojciecha Urbana, naszego R&D Speca, który wypowiadał się w tym temacie: “Jeśli mieliście problem, żeby w GA4 coś potrzebnego znaleźć, tooo teraz będzie ciut trudniej” ?.

A po co ta zmiana? Najkrócej mówiąc, zmiana nazw ma na celu usunięcie rozbieżności między liczbami konwersji w Google Ads i Google Analytics, ale czy to wystarczy? Trudno powiedzieć. Przekonamy się.

Zmiany w regulaminie MidJourney

To jeszcze nie koniec przygód z AI, prawami autorskimi i całą lawiną legislacyjnych problemów, którą przyniósł boom na sztuczną inteligencję.

W marcu zmienił się regulamin MidJourney. Na lepsze? Na gorsze? Możesz samodzielnie to ocenić:

ByłoJest
„If You knowingly infringe someone’s else intellectual property, and that costs us money, we’re going to come and find You and collect that money from You. We might also do other stuff, like try to get a court to make You pay our legal fees. Don’t do it.”„To the extent permitted by law, you will indemnify and hold us harmless, our affiliates, and our personnel, from and against any costs, losses, liabilities, and expenses (including attorneys’ fees) from third party claims arising out of or relating to your use of the Services and Assets or any violation of these Terms.”
Źródło: https://docs.midjourney.com/docs/terms-of-service

W praktyce więc cała odpowiedzialność za naruszenie czyjejś własności intelektualnej zostaje przeniesiona na… użytkownika. Korzystasz więc z usług de facto na własną odpowiedzialność, a co więcej, masz obowiązek zwolnić MidJourney odpowiedzialności i pokryć wszelkie możliwe koszty. I, co w tym wszystkim chyba najbardziej kontrowersyjne: Twoje intencje czy celowość działań nie mają znaczenia.

Nowość w Core Web Vitals: FID ➡️ INP

Oficjalnie INP (Interaction to next paint) zastępuje FID w Core Web Vitals.

Źródło: https://twitter.com/googlesearchc/status/1767539836221546890

Co to INP? Jak czytamy w Supporcie Google:

INP (interakcja do kolejnego wyrenderowania): wskaźnik, który ocenia ogólną responsywność strony na interakcje użytkowników na podstawie obserwacji czasu, jakiego strona potrzebuje, aby reagować na wszystkie kliknięcia, dotknięcia czy interakcje z klawiaturą w całym okresie odwiedzania strony przez użytkownika. Ostateczna wartość INP to najdłuższa zaobserwowana interakcja z pominięciem wartości odstających.

https://support.google.com/webmasters/answer/9205520#cls_description

Teraz INP sprawdzisz np. w swoim Google Search Console.

Nowe badanie Randa Fishkina – 63.41% ruchu na stronach należy do Google

Badanie dotyczy tego, skąd się bierze ruch na stronie w 2024 roku (dane dla USA, ale mogą przekładać się na wiele innych krajów, szczególnie europejskich).
Co widzimy? Przewaga Google jest gigantyczna, natomiast trzeba wziąć pod uwagę, że w tę liczbę wlicza się cały ruch z domeny google.com, czyli też np. z Google Docs, Google Sheets czy Gmaila. Tak czy inaczej: 63.41% to liczba, do której daleko konkurentom.

Źródło: https://sparktoro.com/blog/who-sends-traffic-on-the-web-and-how-much-new-research-from-datos-sparktoro/

A co to oznacza dla nas? Cóż, mówiąc krótko – SEO is not dead 😉

Z SEO Newsów na marzec 2024 to tyle: do zobaczenia za miesiąc!

Autor
Aleksandra Drewniak - Content Specialist
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.

Autor
Aleksandra Drewniak - Content Specialist
Autor
Ola Drewniak

Content Specialist

specjalistka ds. contentu w Delante. Z wykształcenia edytorka. Od 5 lat działa w świecie marketingu  –  najpierw w social mediach krakowskich wydawnictw, potem w SEO i copywritingu, aż zdecydowała się rozwijać w kierunku content marketingu i połączyć swoje umiejętności organizacji i językowego wyczucia. Aktualnie działa nad projektami contentowymi w Delante, przeprowadzając audyty treści, układając content plany oraz tworząc treści dla najbardziej wymagających klientów. Prywatnie kocia behawiorystka, przyszła trenerka psów oraz miłośniczka tatuaży i gier RPG.