Jak często wgapiasz się w pustą stronę czekając, aż w końcu przyjdzie wena? Nie chodzi tylko o pustkę w głowie – to także presja, aby stworzyć coś naprawdę angażującego odbiorców. A zegar tyka i upływający czas wcale nie pomaga poradzić sobie ze stresem… Znamy to.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz bloga, oferujesz usługi content marketingu, tworzysz pracę dyplomową na studiach czy po prostu kochasz pisać – chcesz, aby Twoje słowa przekazywały coś, co naprawdę ma znaczenie i miały odpowiedni oddźwięk, ale czasem ciężko to z siebie wykrzesać. To również doskonale znamy.
Czy w takich sytuacjach kiedykolwiek zastanawiałeś się nad wykorzystaniem ChatGPT, aby zwiększyć skuteczność treści i ułatwić proces twórczy? W ciągu tygodnia modelu stworzonego przez OpenAI używa przeszło 100 milionów użytkowników – jego popularność nie wzięła się znikąd!
Oczywiście nie wszyscy użytkownicy LLM’ów wykorzystują je do poprawy swoich treści, jednak nie da się ukryć, że zyskują one ogromną popularność wśród twórców. Dlaczego? Pełny pogląd na tę kwestię zdobędziemy, odpowiadając na pytanie:
Jeszcze jak! W kontekście tworzenia i skuteczności treści, o ChatGPT warto pomyśleć jako o osobistym asystencie twórcy, który umożliwia Ci bardziej efektywne pisanie.
Od ręki można wymienić przynajmniej pięć sposobów na wykorzystanie ChatGPT w procesie twórczym. Oto, co może dla Ciebie zrobić:
Teraz czas przekuć te pomysły w praktykę i dowiedzieć się, jakich promptów użyć, by nasz asystent pracował jak należy.
Niesamowicie przydatną funkcją ChatGPT jest możliwość przeprowadzenia swoistej burzy mózgów. Spójrzmy prawdzie w oczy – nieważne, czy piszemy artykuł na bloga, tworzymy posta na media społecznościowe, chwytliwe CTA, treści na landing page, opis produktu czy maila, nie możemy ciągle używać tych samych przykładów i powielać pomysłów z przeszłości.
Nawet najbardziej kreatywnej osobie kiedyś mogą skończyć się pomysły. Dlatego gdy następnym razem poczujesz blokadę twórczą – odpal ChatGPT i poproś, aby pomógł Ci z:
Gdy masz już ogólny zarys tematyki, wokół której chcesz tworzyć treści (to mogą być bardzo różne rzeczy, na przykład rowery górskie), ale nie wiesz, jak zacząć i od której strony ugryźć temat – włącz ChatGPT. Chatbot może wskazać Ci tematy blogowe dotyczące tego obszaru, aby treści były w pełni dopasowane do odbiorców zainteresowanych tym obszarem – trzymając się naszego przykładu mogą na przykład dotyczyć dostosowania roweru do jazdy terenowej czy porad, jak zorganizować wycieczkę rowerową.
? Przykład: Przyjmijmy, że tworzysz film na YouTube o najciekawszych trasach rowerowych w danym regionie, ale nie wiesz, jak zakończyć go w sposób, który zapadnie Twoim odbiorcom w pamięć. Przekaż ChatGPT ogólne informacje o Twoim filmie, napisz, jakie emocje chcesz wywołać wśród publiczności i naciśnij enter. Mija parę sekund – i przed Tobą gotowe pomysły na zakończenie filmu, które możesz wykorzystać, aby film ten jeszcze mocniej zaangażował Twoich odbiorców i dał im powody do dalszego rozmyślania.
? Przykład: Zajmujesz się SEO copywritingiem i Twój klient prosi Cię, abyś stworzył treści dotyczące jego najnowszego produktu – zrównoważone, ekologiczne artykuły gospodarstwa domowego. ChatGPT może zasugerować Ci na przykład stworzenie tekstu ukazującego rodzinę żyjącą w duchu zero-waste, która w kreatywny sposób wykorzystuje AGD przyjazne planecie. Sam ten scenariusz to już baza dla co najmniej kilku artykułów blogowych skoncentrowanych wokół fraz długiego ogona, powiązanych ze słowem kluczowym „zero waste”. W ten sposób pomożemy klientowi lepiej wypozycjonować stronę, ale mamy też szansę naprawdę mocno zaangażować czytelników, których interesuje zrównoważone, proekologiczne podejście do życia.
Im bardziej szczegółowy prompt, tym bardziej trafną odpowiedź uzyskasz. Poniżej znajdziesz przykłady promptów, które pokażą Ci, jak zwiększyć skuteczność treści z ChatGPT.
Możesz też wykorzystać ChatGPT, aby przybliżyć się do docelowych odbiorców i dostosować CTA czy wyróżniki oferty do ich potrzeb i oczekiwań.
ChatGPT to zaawansowany model językowy, jednak jest on tylko narzędziem, które bywa zawodne. Opierając się na bazie informacji zebranych z różnych źródeł, będzie starał przekazać Ci najbardziej sensowne i wartościowe odpowiedzi na Twoje pytanie. Czasem jednak może się mylić i prezentować kompletnie nieprawdziwe stwierdzenia w niesamowicie przekonujący sposób – zjawisko to nazywamy halucynowaniem AI.
Czemu tak się dzieje? ChatGPT zaprojektowany jest tak, aby jak najlepiej dopasować słowa do zadanych przez Ciebie pytań.
Jeśli posiłkujemy się ChatGPT, aby zwiększyć skuteczność treści – przed ich publikacją zawsze sprawdzajmy, czy nasz tekst nie zawiera nieprawdziwych informacji.
Zapamiętaj: pełna rzetelność i zgodność ze stanem faktycznym sprawia, że czytelnicy będą mogli bardziej zaufać Twojej marce, co może rodzić wiele pozytywnych następstw.
Modele językowe to nie tylko narzędzia do przełamywania blokady twórczej – możesz także wykorzystać ChatGPT, aby zwiększyć skuteczność Twoich treści poprzez udoskonalenie technicznych aspektów ich tworzenia. Chatbota możemy na przykład:
Jak to zrobić? Wystarczy prosta komenda, na przykład:
sparafrazuj poniższy tekst / przepisz tekst, aby był bardziej angażujący dla [grupę docelowej] / popraw błędy gramatyczne w poniższym tekście / czy poniższy paragraf jest napisany w czytelny sposób? / zrób korektę tekstu poniżej / wypisz 10 synonimów które mogę użyć zamiast [słowa] / wskaż 5 sposobów, jak sprawić, aby poniższy tekst był łatwiejszy do czytania dla ludzi [o określonych potrzebach]
Nietrudno złapać, o co chodzi, prawda?
Jeśli jesteś twórcą, który nie ma pełnego przekonania do treści generowanych za pomocą AI, możesz zwiększyć skuteczność treści z ChatGPT, obsadzając go w roli redaktora Twoich tekstów. Może pomóc Ci w uproszczeniu zbyt zawiłych części Twoich treści lub dopasować język wykorzystywany w treściach do określonego głosu i tonu marki na podstawie przekazanych mu informacji – to kolejny sprawdzony sposób na to, jak zwiększyć skuteczność treści z ChatGPT.
Gdy chcesz wyjaśnić niezrozumiałe fragmenty tekstu | Gdy chcesz nadać treściom odpowiedni ton | Gdy chcesz, aby treści miały niepowtarzalny styl | Gdy chcesz szybko uzyskać opinię na temat tekstu |
---|---|---|---|
ChatGPT może zasugerować prostsze sposoby na przekazanie skomplikowanych kwestii, aby były w pełni zrozumiałe dla każdego. | ChatGPT może pomóc Ci dostosować ton wypowiedzi zależnie od Twojego celu – aby treści miały poważniejszy, bardziej zabawny czy profesjonalny charakter. | To właśnie Twój styl sprawia, że Twoje treści są wyjątkowe – ChatGPT może udzielić Ci wskazówek, aby Twoje teksty wyróżniały się jeszcze bardziej, na przykład w kontekście konstrukcji zdań czy doboru słownictwa. | ChatGPT może wskazać, gdzie radzisz sobie świetnie, a gdzie przydałyby się małe poprawki, choćby w kontekście powtórzeń w tekście. |
3 przykłady promptów: | 3 przykłady promptów: | 3 przykłady promptów: | 3 przykłady promptów: |
– uprość poniższe zdanie, aby było bardziej zrozumiałe dla odbiorców – sparafrazuj poniższe zdanie, aby było bardziej zrozumiałe, ale zachowało główny przekaz – przełóż techniczne słownictwo w poniższym zdaniu na bardziej przystępny język, aby było ono bardziej zrozumiałe | – sparafrazuj poniższy tekst, aby [brzmiał w określony sposób/miał określony ton] – przekształć poniższy tekst, aby pasował do [przyjaznego] tonu [mojego bloga] – przekształć poniższy tekst, aby dostosować go do charakterystyki [grupy docelowej] | – sparafrazuj poniższy tekst, aby struktury zdań były bardziej zróżnicowane – połącz poniższe zdania w płynny sposób – sparafrazuj poniższe zdanie, aby jego rozpoczęcie było bardziej angażujące dla odbiorców | – zasugeruj charakterystyczne, zwracające uwagę słowa/zwroty, które mogę wykorzystać w poniższym zdaniu – zasugeruj sposoby na ograniczenie powtórzeń w poniższym tekście – znajdź alternatywy dla słowa „bardzo” dla poniższego tekstu |
Nawet, gdybyśmy zamieścili tutaj jeszcze 100 innych promptów dla copywriterów mogłoby się zdarzyć, że żaden z nich nie będzie tym, czego szukasz. Zamiast tego wolimy dać Ci trzy sprawdzone rady na to, jak skutecznie tworzyć prompty, które pomogą Ci zwiększyć skuteczność treści z ChatGPT.
? RADA NR 1: Określ swoje cele w możliwie najbardziej szczegółowy sposób. Dokładnie przedstaw ChatGPT, nad czym chcesz pracować. Jeśli jest to na przykład tekst promocyjny dla najnowszego modelu ekspresu do kawy – napisz, co wyróżnia ten model i jaki jest ostateczny cel tworzonej reklamy. Im jaśniej przekażesz to chatbotowi, tym dokładniej ChatGPT dopasuje odpowiedzi i sugestie do Twoich potrzeb.
? RADA NR 2: Wykorzystaj słowa kluczowe i określ, dla kogo tworzysz treści. Uwzględnij w prompcie frazy, które ChatGPT ma wykorzystać i dopisz, jaka jest Twoja grupa docelowa. Czy są to osoby z pokolenia Z, które poszukują ekologicznych produktów, rodzice zainteresowani zabawkami edukacyjnymi czy ktokolwiek inny – znajomość grupy docelowej pozwoli chatbotowi stworzyć tekst, który będzie adekwatny do ich potrzeb oraz będzie zawierał słowa kluczowe, na których zależy nam przy pozycjonowaniu stron.
✒️ RADA NR 3: Odkrywaj różne style i podejścia. ChatGPT może zasugerować Ci różne formy tekstu i opcje do zastosowania nawet przy wykorzystaniu tego samego prompta. Jeśli nie wiesz do końca, jak podejść do finalizacji treści i chcesz zestawić ze sobą różne wersje tego samego tekstu – zrobisz to w bardzo szybki sposób właśnie z ChatGPT.
Ustal jasny cel, wykorzystaj frazy kluczowe, sprawdź różne wersje wygenerowanych tekstów – oto idealny przepis na to, jak zwiększyć skuteczność treści z ChatGPT. To jedno z najlepszych narzędzi AI w content marketingu, które może znacznie ułatwić Ci proces twórczy. W ten sposób możesz znacznie zmniejszyć nakłady czasu i pracy, które poświęcasz na pisanie treści idealnie dopasowanych do grupy Twoich odbiorców.
Nie da się zaprzeczyć, że ChatGPT może pomóc Ci w tworzeniu bardziej różnorodnych konstrukcji, wykorzystywaniu bardziej wyszukanego słownictwa i ogólnie podnoszeniu jakości Twoich treści, dzięki czemu będą bardziej angażujące dla Twojej grupy docelowej. Niech ChatGPT będzie Twoim wiernym pomocnikiem przy zwiększaniu skuteczności treści – od pierwszego napisanego przez Ciebie słowa po finalny tekst.
Jeśli jednak wolisz, by Twoimi tekstami zajął się człowiek – napisz do nas! Nasz dział contentowy stworzy dla Ciebie content plan zawierający trafne tematy na bloga, dopasuje do nich najbardziej wartościowe słowa kluczowe i podrzuci Ci parę wskazówek, jak pisać jeszcze lepiej. Co najważniejsze – w odróżnieniu od ChatGPT, w Delante wiemy, jak zadbać o widoczność treści w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć na Twoją stronę jeszcze więcej czytelników zainteresowanych danym tematem.