We wtorek, 5 marca 2024, Google poinfomowało o wydaniu aktualizacji algorytmów i wdrożeniu nowych zasad dotyczących spamu. Cel: poprawa jakości wyników wyszukiwania. A co to oznacza dla osób korzystających z sieci, w tym SEOwców?
Aktualizacja algorytmów Google – Core Update, marzec 2024. Co oznacza:
Dla użytkowników
Google chce wyświetlać mniej treści mających na celu przyciągnięcie kliknięć, a więcej treści uznawanych przez użytkowników za przydatne. Można się więc spodziewać, że wyniki będą wyższej jakości – a przynajmniej takie jest założenie Google. Firma szacuje, że zmiany zmniejszą liczbę treści niskiej jakości w wynikach wyszukiwania o 40%.
Dla twórców stron internetowych i SEOwców
Aktualizacja Google koncentruje się na identyfikowaniu przydatnych treści. Google twierdzi, że twórcy nie muszą podejmować konkretnych działań w związku z aktualizacją, jeśli ich treści są zorientowane na użytkownika.
Warto jednak wymienić nowe zasady dotyczące spamu, które dotyczą praktyk takich jak:
- Nadużycie wygasłych domen – czyli kupowanie ich w celu manipulowania rankingami za pomocą treści o niskiej jakości;
- Nadużycie reputacji witryny – publikowanie treści stron trzecich pod minimalnym nadzorem – to coś, co może uderzyć mocno w zaplecza czy katalogi (podobnie zresztą jak kwestia wygasłych domen);
- Spamerskie treści – w szczególności na celownik Google bierze generowanie masowych ilości nieoryginalnych treści. I tutaj to słowo „nieoryginalne” jest kluczowe.
Czy oznacza to, że Google zmienia swoją perspektywę na korzystanie z AI?
Google twierdzi, że:
Nasza wieloletnia polityka dotycząca spamu stanowi, że wykorzystanie automatyzacji, w tym generatywnej sztucznej inteligencji, jest spamem, jeśli głównym celem jest manipulowanie pozycją w wynikach wyszukiwania. Zaktualizowana polityka jest utrzymana w tym samym duchu, co poprzednia, i opiera się na tej samej zasadzie.
Od kiedy wchodzi w życie nowa polityka dotycząca spamu?
Nowa polityka dotycząca nadużyć w zakresie reputacji witryny zacznie obowiązywać w maju 2024 r.
Do tego czasu możesz przygotować swoją stronę na zmiany i wprowadzić w życie nowe strategie. Jeśli do tej pory stosowałeś wymienione wyżej praktyki – może to być pora na zmianę metod pozycjonowania.