E-commerce i SEO w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

E-commerce i SEO w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

W ostatnich latach kraje wschodnie stały się bardzo atrakcyjne dla przedsiębiorców poszukujących pomysłu na skuteczny rozwój swojego biznesu. Zjednoczone Emiraty Arabskie, jedno z najbogatszych państw na świecie, bardzo długo były kojarzone z miejscem, w którym podstawą gospodarki było wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego. Trzeba jednak zaznaczyć, że ich struktura ekonomiczna ulega dynamicznym przekształceniom i od niedawna ukierunkowana jest także na inne segmenty rynku. Sprzyja to zagranicznym inwestorom, którym Emiraty dają szansę na realne zyski.

Ostatnio na naszym blogu: Branża meblarska i jej widoczność w internecie

Rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich – charakterystyka

Nie bez powodu emiracki rynek kojarzony jest głównie z przemysłem naftowym i gazowniczym. Kraj ten posiada bowiem siódme największe zasoby tych surowców, a ich przetwórstwo wciąż pozostaje najważniejszym sektorem gospodarki. Warto jednak zaznaczyć, że mimo powszechnemu przekonaniu, że tylko na tym opiera się działalność przemysłowa ZEA, od pewnego czasu ropa naftowa stanowi już tylko 18% PKB, a najważniejszym sektorem krajowej gospodarki stały się transakcje finansowe.

Czemu państwo zawdzięcza taki rozwój? Prócz Abu Zabi, które jest głównym ośrodkiem wydobycia ropy naftowej, najważniejszym emiratem pozostaje Dubaj. W latach 90. znajdujące się tam złoża surowców znalazły się na wyczerpaniu. W związku z tym, by dalej się rozwijać, emirat ten musiał obrać nową strategię, by móc dalej sukcesywnie się rozwijać. Postawiono na nowoczesną gospodarkę skupioną na inwestowaniu w technologie, poprawę stanardów edukacji i silny sektor usług. Plan się powiódł i Dubaj szybko stał się jednym z najważniejszych na świecie ośrodków handlu i finansów.

ZEA atrakcyjne dla inwestorów

Zatoka Perska, a więc także Emiraty, narzuca konkretny model biznesowy, opierający się w dużej mierze na kontaktach personalnych. W tej części świata przywiązuje się bardzo dużą wagę do tego, by interesy omawiać twarzą w twarz. Bardzo ważna jest zatem obecność fizyczna na miejscu, a jeśli to akurat niewykonalne, można także podjąć współpracę z miejscowym zaufanym pośrednikiem, tzw. Sponsorem. Wymaga to jednak zawarcia umowy partnerskiej z obywatelem ZEA, który powinien mieć 51% udziałów w kapitale spółki. Istnieją specjalne listy tzw. zawodowych Sponsorów, których polecają firmy doradzające w wyborze struktury prawnej. Taka pomoc może okazać się niezbędna, jeśli chce się zapewnić swojej działalności jak największe bezpieczeństwo i transparencję.

Free zone dla przedsiębiorców

Dużą rolę w sukcesie kraju, jeśli chodzi o przyciąganie nie tylko lokalnych przedsiębiorców, ale także zagranicznych, odegrały specjalne strefy ekonomiczne, free zone, których w całych ZEA jest około pięćdziesięciu, z czego w samym Dubaju znajduje się ich ponad dwadzieścia. Co ważne, każda taka strefa ma swój własny system administracyjny, a co za tym idzie – odrębne warunki rejestracji, zasady funkcjonowania biznesowego oraz cenniki opłat. Wszystkie jednak łączy to, że oferują atrakcyjne korzyści finansowe i uproszczone procedury dla firm chcących ulokować swoją działalność z Emiratach.

Zjednoczone Emiraty Arabskie w sieci

Gwałtowny rozwój nowoczesnych technologii wpłynął także na to, że w wielu free zones główne miejsce zajmują firmy działające w branży IT. Mówi się, że ZEA są jednym z najbardziej uzależnionych internetowo krajów w MENA (Middle East and North Africa). W związku z tym zapotrzebowanie na web usługi i marketing internetowy jest naprawdę spore. W ostatnim czasie najczęściej zamawianymi usługami w dziedzinie e-commerce okazały się budowa stron internetowych, produkcja wideo, projektowanie aplikacji mobilnych oraz SEO / SEM.

E-commerce i użytkownik internetu w ZEA

Jeśli chodzi o branżę e-commerce w tym kraju, ma się ona niezwykle dobrze. Rozwija się bardzo dynamicznie i rok do roku rozrasta się o około 300%. Warto zaznaczyć, że to jeden z najszybciej zwiększających się segmentów gospodarki w ZEA. Sprzyja temu nieustanne rozpowszechnianie nowoczesnych technologii oraz promowanie tzw. mobilnego trybu życia.

Użytkownicy internetu chętnie udostępniają i przyjmują treści głównie za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Niezbędną właściwością każdej strony, w tym sklepów internetowych, będzie jej responsywność. W związku z zamiłowaniem Emiratczyków do wszelkich nowinek technologicznych można zauważyć także zjawisko fetyszyzacji najnowszych modeli urządzeń od Apple czy Samsunga. Wśród Social Mediów – tak jak w reszcie świata – niezaprzeczalnym liderem jest Facebook.

urządzenia w e-commerce - Emiraty
źródło: http://gs.statcounter.com/

Jak kupują Emiratczycy?

Jak i w wielu innych krajach, przedsiębiorcy działający na terenie ZEA zdali sobie sprawę z szeregu korzyści płynących z prowadzenia sprzedaży online. Oszczędność to słowo klucz, jeśli chodzi o rynek e-commerce. Firmy oszczędzają w wyniku braku konieczności utrzymania stacjonarnych punktów sprzedażowych, za to klienci korzystają na tym, kupując w produkty w bardziej przystępnych cenach, a ponadto oszczędzają sporo czasu, wypełniając koszyk zakupowy przy pomocy zaledwie kilku kliknięć.

Co ciekawe, wśród Emiratczyków zdecydowanie częściej kupują mężczyźni. Niemalże 3/4 klientów oni stanowią właśnie oni. Wynik ten znacznie odbiega od analiz ogólnoświatowych, gdzie podział na płeć, jeśli chodzi o zakupy w internecie, jest niemalże równy. Co ciekawe, najczęściej kupowanymi produktami są bilety lotnicze, później rezerwacje hoteli i wycieczek, bilety na różne eventy, np. koncerty, gale itp., smartfony i komputery, biżuteria, a dopiero później ubrania, e-booki i muzyka (źródło: https://uae.trade.gov.pl/pl/zea/analizy-rynkowe/142264,rynek-e-commerce-w-zea.html). Takie dane mogą zaskakiwać, zważając na to, że na polskim rynku e-commerce najlepiej funkcjonującymi branżami są spożywcza i odzieżowa, które w ZEA pojawiają się w zestawieniu na dalszych miejscach. Może mieć to jednak związek z powszechnie zakorzenionym w tym kraju przywiązaniem do luksusu. Częste podróże czy wyjścia na wydarzenia kulturalne to jedne z elementów wpisujących się w taki styl życia.

Strategia SEO w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Na przełomie zaledwie pięciu lat rynek e-commerce wzrósł w samym Dubaju aż o 1500% (źródło: http://www.polandemirates.com/e-commerce-w-dubaju-rozkwit-rynku-on-line/). Można uznać to za jeden z najszybszych i najbardziej spektakularnych wzrostów w skali światowej. Zwiększająca się liczba sklepów internetowych wiąże się z tym, że zaczynają one ze sobą konkurować, a co za tym idzie – walczą o najlepszą widoczność w internecie. Co ciekawe, większość Emiratczyków chętniej wybiera miejscowe witryny, a nie globalnych gigantów typu Amazon, dlatego ważne, by działając w ZEA wziąć pod uwagę silny nacisk kładziony na lokalność.

Jeśli chodzi o popularność wyszukiwarek internetowych używanych w tym kraju, zdecydowanie wygrywa Google, zatem działania SEO w Dubaju – tak samo jak w Polsce – mogą pozostać skoncentrowane właśnie na nim.

Wyszukiwarki w Emiratach
źródło: http://gs.statcounter.com/

Działania lokalne a globalne, czyli jak działa SEO w Dubaju

Językiem urzędowym w ZEA jest arabski, jednak w związku z tym, że państwo to przyjmuje przedsiębiorców z całego świata, równie często mówi się tam w języku angielskim. Spaja on osoby z ponad dwustu krajów prowadzących tam działalność. W języku arabskim załatwia się wszystkie sprawy związane z prawem, jednak to właśnie angielski dominuje w sferze biznesu, a także w internecie. Pozycjonowanie stron dla firm działających w ZEA będzie się zatem odbywało najprawdopodobniej także po angielsku. Trzeba jednak pamiętać, by – jeśli to możliwe – jak najczęściej podkreślać lokalność, jeśli chodzi o pochodzenie firmy. Na pewno wzbudzi to zaufanie i sympatię klientów. Mając punkt stacjonarny lub biuro, warto zadbać o właściwe przygotowanie wizytówki Google Moja Firma czy odpowiednią widoczność w Google Maps i Apple Maps.

Działania off-site: gdzie warto linkować?

Wzmacniając widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych, warto wiedzieć, które miejsca będą najbardziej wartościowe dla emirackich witryn. Biorąc pod uwagę stopień przywiązania do lokalności, warto postawić na sieciowe katalogi stron oraz firm. Pojawianie się w takich zestawieniach na pewno wpłynie pozytywnie na wiarygodność działalności sklepu online czy innej witryny, a dodatkowo właściwie dolinkuje stronę.

Yellow Pages - Emiraty
źródło: https://www.yellowpages.ae/
Katalogi w Emiratach
źródło: http://www.uaewebsites.com/

W przypadku sklepów internetowych niemających swojej stacjonarnej siedziby katalogi firm nie sprawdzą się zbyt dobrze. Pozostają wtedy jedynie katalogi stron, a także fora społecznościowe i branżowe, na których można zamieszczać posty samodzielnie lub nawiązać współpracę z przedsiębiorcami działającymi na tym samym segmencie rynku lub z influencerami.

Pokaż, że istniejesz! Profile w Social Media

Dbając o podniesienie autorytetu domeny, warto także zadbać o regularne wpisy na firmowych profilach w Social Mediach. Co ciekawe, drugim najczęściej używanym portalem społecznościowym w ZEA jest Pinterest. Niezwykle popularny w Polsce Instagram, pozostaje na szóstym miejscu, a wyprzedzają go Twitter, YouTube i reddit. Warto zadbać o to, by systematycznie publikować w tych miejscach – prowadzone kanały w SM wzbudzają zaufanie klienta i pozwalają by na pozostanie w regularnym kontakcie z firmą.

Social Media w Emiratach
źródło: http://gs.statcounter.com/

Dobrze umieścić odnośniki do profili na stronie internetowej oraz nadać im atrybut „no follow” tak, by nie wypuszczać mocy witryny na zewnątrz.

Linki do social media w stopce
źródło: https://www.vouchercodesuae.com/

Właściwa optymalizacja strony – najważniejsze elementy

Właściwe dolinkowanie witryny musi iść w parze z odpowiednimi optymalizacjami wprowadzonymi na stronie. Należy pamiętać o przyjaznym UX wpływającym na to, że klient w łatwy sposób będzie się poruszał po sklepie internetowym, dzięki czemu nie opuści go, zirytowany, po chwili. Jedną z ważniejszych kwestii jest należyte nasycenie strony właściwie zoptymalizowaną treścią, dobraną pod dobre słowa kluczowe.

Co ważne, w związku z popularnością języka angielskiego w ZEA do analizy słów kluczowych w SEO w Dubaju można użyć tych samych narzędzi, które wykorzystuje się w działaniach pozycjonujących dla polskich klientów. Google Search Console, Ahrefs SEMrush czy Majestic – wszystkie one doskonale sprawdzą się w przypadku wyszukiwania angielskich fraz.

Podsumowanie

Rynek w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, otwarty na przedsiębiorców z całego świata, daje sporo możliwości, z których warto skorzystać. Branża IT, w tym segment SEO / SEM, rozwija się tam bardzo prężnie i wciąż można zauważyć spore zainteresowanie usługami tego typu. Co ważne dla polskich agencji, w korporacjach mających swoje siedziby w MENA coraz bardziej szerzy się trend tzw. downsizingu, co wiąże się ze zlecaniem niektórych działań firmom zewnętrznym, zwłaszcza w obszarze marketingu, pozycjonowania i projektowania stron. W związku z tym, że tamtejsza sieć funkcjonuje w języku angielskim, polscy usługodawcy bez większych problemów mogą podjąć się planowania strategii SEO dla klientów z tego kraju i odnosić na tym polu takie same sukcesy, jak na szczeblu krajowym.

  5,00 / 5 ( 12 )
Autor
Junior SEO Specialist - Kinga

Junior SEO Specialist

W Delante od października 2018 roku. Zapalona studentka edytorstwa, a już niedługo – absolwentka. Dobrze wie, gdzie wstawić przecinek i gdzie smacznie zjeść w Krakowie. Frela ze Ślonska, miłośniczka snu, kotletów z szałotym i Friendsów. Wychodzi na dwór, nie na pole.
  • Karolina Twardosz

    Artykuł artykułem, ale opis Pani Kingi mnie urzekł najbardziej 🙂

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.