Czym jest social proof i jak działa?
Social proof - społeczny dowód słuszności, jest potwierdzoną i udokumentowaną koncepcją, która zahacza o wiele różnych kategorii - od zagadnień socjologicznych po strategie biznesowe. W skrócie, social proof opiera się na idei, że na każdego z nas w gruncie rzeczy wpływają działania innych ludzi. Mamy wręcz wrodzoną potrzebę czy też pragnienie do podążania za tłumem. Jako popularyzatora tej idei uważa się profesora psychologii Roberta B. Cialdiniego, który napisał w swojej książce “Wywieranie wpływu na ludzi” (ang. “Influence”), żeOgólnie, jeśli czujemy się niepewnie, sytuacja jest niejasna lub dwuznaczna - jeśli ta niepewność bierze nad nami górę - wtedy jesteśmy najbardziej skłonni uznać działania innych jako te właściwe.Profesor dodaje również, iż
Na początku zakładamy, że jeśli wielu ludzi robi to samo, to muszą wiedzieć coś, czego my nie wiemy.Cialdini podkreśla, że social proof jest wieloaspektową koncepcją, ale koniec końców sprowadza się do działania według naszego pierwotnego instynktu - “bycia zwierzęciem stadnym”. W biznesowym anturażu natomiast, social proof jest założeniem klienta, że jeśli spora liczba osób podjęła się pewnego działania, to musieli oni mieć do tego całkiem dobry powód. Patrząc na przykład na to, że 72% klientów ufa opiniom innych internautów, istotność społecznego dowodu słuszności staje się niezaprzeczalna. Nawet jeśli owe opinie zostały wymuszone przez po-zakupowe maile czy w inny sposób, klienci i tak wezmą je pod uwagę, bowiem większość z nich nie zna pochodzenia tych opinii. Warto dodać, że social proof pomaga nam również zrozumieć inne użyteczne techniki przydatne w branży ecommerce, takie jak budowanie poczucia nagłej potrzeby czy też FOMO (fear of missing out) czyli strach przed tym, że ominie cię coś wartościowego. W obydwu przypadkach, sugerowanie, że “stado” zachowuje się w dany sposób rodzi pragnienie dokonania zakupu. Tyle słowem wstępu - przejdźmy teraz do konkretnych sposobów.
1. Wykorzystaj budujące zaufanie opinie klientów i recenzje do zwiększenia konwersji
Informacje na ten temat są całkowicie jasne: recenzje i opinie działają. Jeśli twoje strony produktu ich w sobie nie zawierają, to twój współczynnik konwersji z pewnością na tym cierpi. Tutaj mamy kilka wskazówek dotyczących wykorzystania opinii klientów:- Wygeneruj więcej opinii za pomocą uzupełniających maili typu follow-up - wysyłanie do klientów follow-up’ujących maili po tym jak dokonali u ciebie zakupu jest jednym z najlepszych sposobów na wygenerowanie większej ilości opinii. Możesz nawet zaoferować jakąś opłacalną dla nich zachętę, jak voucher lub rabat na kolejne zakupy. Jak zawsze, pamiętaj o testowaniu tych maili, aby wiedzieć, który zapewnia ci najwyższą konwersję.
- Umieść plakietkę ocen na górze strony produktu - tę strategię wykorzystują same tuzy branży ecommerce jak Walmart czy Amazon. Umieszczanie plakietki czy też “odznaki” ze średnią ocen na górze karty produktu daje ci pewność, że pozytywne recenzje wpływają również na tych użytkowników, którzy nie scrollują na dół strony, gdzie znajdują się pełne recenzje.
- Nie obawiaj się złych opinii - wielu sprzedawcom internetowym włosy stają dęba na samą myśl o złych opiniach. Ale badania pokazują, że negatywnych ocen nie należy się bać. Lepiej pokazać znaczną ilość pozytywnych opinii razem z jedną negatywną, niż nie pokazywać żadnych recenzji. Moc tych mniej przychylnych można natomiast osłabić odpowiadaniem na nie w odpowiedni sposób.
2. Pokaż aktualne zainteresowanie klientów danym produktem
Właśnie ta strategia jest esencją społecznego dowodu słuszności. Pokazując, że dany produkt cieszy się zainteresowaniem tu i teraz, pociągasz za wszystkie spusty, które motywują ludzi do kupna, mając na uwadze koncepcję podążania za tłumem. Tę strategię pewnie dobrze znasz ze stron takich jak Booking.com czy Airbnb. Powiadomienia pojawiają się w momencie, kiedy klienci dokonują transakcji lub gdy jest duży popyt na dany produkt lub usługę. Co więcej, ta taktyka wykorzystuje również odczucia związane FOMO, niedostatkiem i pilną potrzebą. [caption id="attachment_20414" align="aligncenter" width="750"] Booking.com pokazuje ile osób oglądało dany pokój w ciągu ostatnich 10 minut oraz kiedy dokonano ostatniej rezerwacji[/caption] Zainteresowanie danym produktem możesz zasygnalizować za pomocą tych kilku sposobów:- Powiadom użytkowników o ograniczonych zapasach - jeśli dostępna ilość danego produktu jest ograniczona, wyraźnie zaznacz to zaraz obok głównego wezwania do działania (Call-To-Action; CTA)
- Pokaż niedostępne modele - pokazując, że jakiś wariant danego produktu nie jest już dostępny - np. jak rozmiar obuwia - momentalnie świadczy to o wysokim zainteresowaniu kupujących
- Wyświetl powiadomienie o niedawnym zakupie - kiedy tylko jakiś produkt zostaje zakupiony, wyświetl wyskakujące okienko z powiadomieniem, że ktoś właśnie kupił ten produkt
- Wyświetl liczbę dokonanych zakupów w ciągu ostatnich 24 godzin - jeśli jest to możliwe, podaj użytkownikom informację, ile razy w ciagu ostatniej doby dany produkt został kupiony
- Wyraźnie pokaż sezonowość produktu - jeśli spodziewasz się, że pewien produkt będzie popularny w czasie wzmożonych zakupów, jak w okolicach Świąt Bożego Narodzenia czy Dnia Matki, daj o tym znać swoim (potencjalnym) klientom! Będą oni bardziej skłonni uwierzyć sloganom typu “Produkt może być wkrótce niedostępny” i działać pod ich wpływem, jeśli będą związane z konkretnym wydarzeniem.