Jak analizować konkurencję w SEMstorm?

Jak analizować konkurencję w SEMstorm?

Analiza konkurencyjnych witryn jest w SEO bardzo ważna. Aby określić głównych konkurentów i dokonać analizy ich stron internetowych, przydaje się popularne narzędzie SEMstorm. W poniższym artykule przedstawiam, jak krok po kroku analizować konkurencję w SEMstorm.

W tym wpisie, znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • dlaczego w ogóle warto analizować konkurencję w SEO,
  • czym jest SEMStorm,
  • jak SEMstorm może Ci pomóc w analizie konkurencji i jakie funkcje są najbardziej przydatne.

Gotowy? To zaczynamy!

Dlaczego warto analizować konkurencję?

Dokładna analiza konkurencji to podstawa każdej strategii marketingowej. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania stron. Aby skutecznie walczyć o wysokie pozycje w wyszukiwarce, należy najpierw określić głównych konkurentów w sieci oraz dokonać analizy ich stron. Dzięki temu będziesz w stanie powiedzieć, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja konkurencja, jakie frazy możesz wykorzystać, aby znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, co dobrze działa na stronie konkurenta, a czego lepiej unikać.

To podstawowe informacje, które są niezbędne, jeśli chcesz rozpocząć działania SEO na swojej stronie. Więcej o tym, dlaczego warto monitorować konkurencję, przeczytasz na naszym blogu.

Aby rozpocząć analizę konkurencji, musisz ją najpierw określić. Oczywiście możesz zrobić to sam, korzystając ze swojej wiedzy o branży. Istnieją jednak zewnętrzne narzędzia, które pomogą Ci dokładnie określić Twoich konkurentów, na podstawie liczby wspólnych fraz kluczowych, na które wyświetlają się witryny. Ponadto, narzędzia te od razu przeanalizują najważniejsze aspekty pod kątem pozycjonowania. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i energię, a Twoim zadaniem będzie już “tylko” wyciągnięcie trafnych wniosków. Jednym z narzędzi umożliwiających szczegółową analizę konkurencji jest SEMstorm.

Co to jest SEMstorm?

SEMstorm to jedno z najbardziej popularnych narzędzi, używanych przez każdego SEOwca w Polsce. To rozbudowany system, posiadający wiele praktycznych funkcji, które znacznie ułatwiają osiąganie sukcesów w procesie, jakim jest SEO.

Narzędzie SEMstorm wspiera działania polegające na pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach internetowych poprzez dokładną analizę słów kluczowych, na które wyświetla się dana strona. Dodatkowo, przydaje się w analizowaniu widoczności witryny oraz analizie konkurencji.

O tym, jak analizować widoczność strony w SEMstorm oraz jak powinna wyglądać analiza słów kluczowych w SEMstorm, pisaliśmy już w poprzednich artykułach na naszym blogu. Zachęcamy do ich przeczytania, aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje to narzędzie.

Jak analizować konkurencję w SEMstorm?

Jeśli chcesz rozpocząć analizę konkurencji za pomocą narzędzia SEMstorm, wpisz adres strony w pasku na samej górze, a następnie kliknij przycisk “Analizuj”.

Analiza stron SEMSTORM

Po załadowaniu się strony, na samej górze zobaczysz wykres dotyczący widoczności strony, czyli liczbę słów w TOP3, TOP10, TOP20, TOP50 (istnieje możliwość wyboru interesujących Cię parametrów), a także informację o szacowanym ruchu na witrynie.

Ruch na stronie SEMSTORM

Poniżej znajduje się tabela z najważniejszymi słowami kluczowymi dla analizowanej witryny. Przedstawia ona 10 fraz wraz z pozycją, na której dana witryna wyświetla się na to słowo kluczowe w Google. Obok widać zmianę tej pozycji w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Kolejne kolumny to informacje o ruchu, wyszukiwaniach oraz konkurencyjności danego słowa.

SEMSTORM słowa kluczowe

Na samym dole mamy to, co najbardziej nas interesuje, czyli tabelę przedstawiającą ośmiu głównych konkurentów strony.

Konkurenci strony SEMSTORM

SEMstorm wybiera konkurentów naszej strony na podstawie liczby wspólnych słów kluczowych, ale także podobieństwa branży. Przy każdym konkurencie znajdziesz informację o ruchu, jaki posiada dana witryna oraz liczbie wspólnych słów kluczowych.

Aby porównać danego konkurenta z Twoją stroną, wystarczy kliknąć przycisk “vs” znajdujący się nad każdym z przedstawionych konkurentów. Wówczas pokażą nam się szczegółowe informacje o ruchu, liczbie słów kluczowych w TOP10, TOP50, konkurencyjnych stronach Twojego konkurenta itp. Szczegółową analizę porównawczą znajdziesz w dalszej części artykułu.

Natomiast klikając przycisk obok “vs”, zostaniesz przeniesiony na stronę konkurenta. Tam możesz sam dokonać analizy elementów na stronie, m.in. contentu, który jak zapewne wiesz jest bardzo istotny z punku SEO.

SEMSTORM analiza konkurencji

Jeśli zależy Ci na szczegółowej analizie konkurencyjnych stron, w panelu bocznym znajdziesz zakładkę “Konkurenci”.

Analiza stron konkurencji

Wchodząc w tę zakładkę, dostaniesz rozbudowany raport dotyczący Twojej konkurencji. Na samej górze znajduje się wykres przedstawiający graficznie jak wypada Twoja strona na tle innych konkurentów.

Konkurencja raport w semstorm

Konkurenci oznaczeni są kropkami. Największa kropka to Twoja witryna. Wielkości kropek zależą od liczby wspólnych słów kluczowych z Twoją stroną. Im większa kropka, tym więcej wspólnych słów kluczowych posiadacie. Z kolei liczba wszystkich słów kluczowych, na które wyświetla się dana witryna, oznacza “jak daleko” będzie ona na wykresie. Strony z największą liczbą fraz znajdują się po prawej stronie, natomiast witryny, które wyświetlają się na mniejszą liczbę słów kluczowych są bliżej lewej strony.

Szacowany ruch, jaki posiada dana strona, będzie warunkował jej wysokość na wykresie. Strony z większym ruchem znajdują się wyżej.

Szczegółowe informacje o konkretnym konkurencie zobaczysz po najechaniu kursorem na daną kropkę.

konkurencja w semstorm

Aby zwiększyć widoczność konkretnego obszaru na wykresie, wystarczy, że zaznaczysz go kursorem. Do ponownego widoku możesz powrócić, klikając “Reset zoom” w prawym górnym rogu wykresu. Możliwe jest również ukrywanie i przywracanie danego konkurenta, poprzez kliknięcie w jego nazwę w legendzie pod wykresem.

Pod wykresem znajdziesz jeszcze informację, ile w sumie Twoja witryna posiada konkurencyjnych stron.

Konkurencja w SEMSTORM

Niżej znajduje się tabela z listą konkurentów. Zostali oni podzieleni na “Podobnych konkurentów” oraz “Wszystkich konkurentów”. Konkurenci podobni to te strony, które wyświetlają się na zbliżone do Twoich słowa kluczowe, a więc firmy z tej samej lub podobnej branży. Natomiast wszyscy konkurenci to strony, które ogólnie posiadają wspólne słowa kluczowe z Twoją witryną. Często znajdują się tutaj takie duże serwisy, jak Wikipedia czy YouTube.

Analiza konkurencji w SEMSTORM

Jeśli chcesz porównać swoją stronę z konkretnym konkurentem, wystarczy, że klikniesz w jego nazwę lub przycisk “compare” w ostatniej kolumnie tabeli. Jeżeli natomiast chcesz porównać się z kilkoma konkurentami, zaznacz check boxy obok nazw konkurentów, a następnie kliknij przycisk “Porównaj” znajdujący się na samym dole tabeli.

Tabela przedstawia liczbę wspólnych słów kluczowych dla wprowadzonej domeny i danej konkurencji. Obok występuje całkowita liczba słów kluczowych, na które wyświetla się dana witryna. W kolejnej kolumnie, możesz zobaczyć szacowany ruch, jaki posiada strona. Masz także możliwość zobaczenia szczegółowej analizy słów kluczowych danego konkurenta. Wystarczy, że klikniesz w przycisk “see competitor keywords”.

Pamiętaj, że zarówno tabelę, jak i wykres możesz wyeksportować do swojego komputera. W przypadku tabeli, wystarczy, że klikniesz “Eksportuj” na samym dole, natomiast wykres możesz wyeksportować do dowolnego formatu, klikając w menu znajdujące się w prawym górnym rogu na wykresie.

Analiza porównawcza konkurencji w SEMstorm

SEMstorm daje również możliwość porównania Twojej strony z dowolną konkurencją. Aby to zrobić, po wprowadzeniu adresu Twojej witryny, należy wprowadzić adresy URL konkurentów.

Porównawcza analiza stron SEMSTORM

Kliknij “Więcej konkurentów” i wpisz strony, z którymi chcesz porównać swoją witrynę. Następnie kliknij “Porównaj”. Możesz wprowadzić łącznie 4 konkurentów. Jeśli chcesz porównać swoją stronę ze wszystkimi wpisanymi przez Ciebie konkurentami, zaznacz “I”. Natomiast jeżeli chcesz, aby SEMstorm porównał Twoją stronę tylko z największymi rywalami spośród wymienionych przez Ciebie, kliknij “LUB”.

Konkurencja w SEMSTORM

Po załadowaniu, widoczny jest wykres przedstawiający liczbę fraz kluczowych w TOP3, TOP10, TOP20, TOP50 oraz ruch (podobnie jak w przypadku analizy jednej strony, możesz zaznaczyć interesujące Cię informacje).

Po najechaniu na dowolny punkt na wykresie, pojawia się informacja o ruchu i liczbie słów kluczowych w konkretnym miesiącu. Możesz oczywiście ustawiać interesujący Cię zakres czasu oraz analizę podzieloną na dni, tygodnie czy miesiące.

Po kliknięciu w przycisk “Pokaż pozostałe” w prawym górnym rogu wykresu, zobaczysz zbiorczo informacje o ruchu i liczbie słów kluczowych dla porównywanych stron.

konkurencja w semstorm

Niżej znajdują się diagramy, z których dowiesz się ile nowych i utraconych słów kluczowych posiada każda z witryn, jaki % słów, na które wyświetla się strona znajduje się w TOP10, a także jaki ruch posiadają porównywane witryny.

Słowa kluczowe - analiza konkurencji w SEMSTORM

Pod wykresami znajduje się tabela, która przedstawia najważniejsze słowa kluczowe, na które wyświetlają się analizowane strony.

Analiza porównawcza SEMSTORM - słowa kluczowe

Zawiera ona wiele ciekawych informacji. Możesz odczytać, na jakiej pozycji wyświetla się każda z porównywanych stron na konkretne słowo kluczowe. Dalej widać ruch, czyli wartość, która określa jakość danego słowa. Im wyższe pozycje oraz wyszukiwania, tym wyższy będzie ruch prezentowany przez SEMstorm. Ostatnie dwie kolumny to średnia liczba wyszukiwań danego słowa w jednym miesiącu oraz konkurencja w wyszukiwaniu naturalnym słowa kluczowego. Zero oznacza, że fraza posiada niewielką konkurencyjność i charakteryzuje się niską ogólną widocznością. 10 oznacza wielu konkurentów z wysoką widocznością.

Niżej znajdziemy jeszcze tabelę z listą kolejnych ważnych konkurentów, z uwzględnieniem liczby wspólnych słów kluczowych oraz posiadanego ruchu na stronie.

Analiza porównawcza konkurencji w SEMSTORM

Przy analizie porównawczej również możesz wyeksportować wszystkie dane znajdujące się w raporcie.

Podsumowanie

Jak widzisz, SEMstorm daje ogromne możliwości, jeżeli chodzi o analizę konkurencji Twojej strony internetowej. To bardzo proste w obsłudze narzędzie, dzięki któremu dowiesz się, jacy są Twoi główni konkurenci w Google ze względu na wspólne słowa kluczowe. Dzięki analizie porównawczej, zobaczysz, gdzie możesz wprowadzić usprawnienia na swojej stronie, aby osiągnąć wyższe pozycje w wyszukiwarce. Regularna analiza konkurencji i wyciąganie z niej trafnych wniosków, na pewno pomogą Ci osiągnąć sukces w SEO.

FAQ

SEMstorm wybiera konkurentów strony na podstawie liczby wspólnych słów kluczowych, ale także podobieństwa branży. Narzędzie pokazuje ośmiu głównych konkurentów strony wraz z liczbą wspólnych słów kluczowych oraz informacją o ruchu, jaki posiadają poszczególne witryny.

SEMstorm pokazuje wiele przydatnych informacji o konkurencyjnych stronach. Z narzędzia dowiemy się, jaki ruch generuje strona konkurenta oraz jaką posiada liczbę słów kluczowych – wspólnych z analizowaną witryną oraz ogólnie wszystkich fraz. SEMstorm przekazuje także informacje o liczbie słów kluczowych w TOP10, TOP50, a także konkurencyjnych stronach konkurenta.

Analiza porównawcza umożliwia porównanie swojej strony internetowej z wybranymi przez Ciebie konkurentami. Można porównać swoją stronę z 4 konkurentami jednocześnie. W wyniku analizy porównawczej otrzymujemy informacje o liczbie słów kluczowych w TOP3, TOP10, TOP20, TOP50 oraz ruchu, jaki generują poszczególne strony na przestrzeni wybranego przez nas zakresu czasu. Analiza porównawcza pokazuje również najważniejsze słowa kluczowe, na które wyświetlają się analizowane strony.

(4)
Autor
SEO Specialist - Karolina

SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. To tu rozpoczęła swoją przygodę z SEO. Absolwentka Ekonomii i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Uwielbia dobre jedzenie, spotkania ze znajomymi, podróże i zachody słońca na Kopcu Kraka. W wolnym czasie szuka swojego talentu kulinarnego, który jak sama twierdzi, na pewno ma.
Komentarze (3)
  1. Naprawdę przydatny przewodnik po SEMSTORMIE. Nie widziałem, że tyle przydatnych informacji mogę z niego wyciągnąć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej