Tagi UTM: czym są?
UTM to skrót od Urchin Tracking Module i jest to system identyfikacji ruchu, który opracowała firma Urchin Software, po czym został on przejęty przez Google. Co więcej, na podstawie rozwiązania stworzonego przez wspomnianą firmę Urchin Software uruchomiony został system Google Analytics.
UTM to specjalne parametry, które możesz dodać do adresu URL. Kiedy to zrobisz zyskasz możliwość precyzyjnego śledzenia ruchu z poszczególnych źródeł na danej stronie internetowej.
Tak naprawdę z tagowania warto korzystać już w momencie, kiedy rozpoczynasz prowadzenie kampanii reklamowych dla swojej strony. Co ważne, ustawienie tych parametrów powinno być przemyślane, gdyż w przeciwnym wypadku, wraz z rosnącą liczbą kampanii, możesz mieć coraz większy problem z analizą skuteczności poszczególnych działań.
Potrzeba stosowania UTM-mów wynika m.in. z tego, że Google Analytics nie do końca dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem wszystkich źródeł ruchu – klasyfikuje ich kilka. Zerknij poniżej:
W tabeli widzisz m.in.:
- google/organic – ruch organiczny z wyszukiwarki Google.
- bing/organic – ruch organiczny z wyszukiwarki Bing.
- com/refferal – przekierowania z Facebooka.
- direct/none – teoretycznie do tego źródła klasyfikowane powinny być odwiedziny, w przypadku których użytkownik wpisał adres Twojej strony w przeglądarce internetowej lub wszedł na nią z jednej z zakładek, które miał zapisane. W praktyce okazuje się, że do ruchu bezpośredniego zaliczonych może być również wiele innych przypadków odwiedzin strony WWW. Jeśli internauta kliknie link prowadzący do Twojej strony w serwisie zabezpieczonym protokołem HTTPS, a Twoja witryna nie jest chroniona – jej adres zaczyna się od HTTP, to wtedy nie są przekazane dane strony odsyłającej i takie odwiedziny trafiają do ruchu bezpośredniego. To tylko jeden przykład, a przypadków, w których ruch zostanie tak nieprawidłowo sklasyfikowany jest więcej.
5 tagów UTM – jak z nich korzystać?
Do Twojej dyspozycji jest 5 tagów UTM, których możesz używać, ale nie jest tak, że konieczne jest stosowanie wszystkich. Co istotne, możesz je dodawać w dowolnej kolejności – nie ma ona znaczenia. Tagi UTM, które masz do dyspozycji to:utm_source
– wskazuje na źródło odwiedzin. Może to być np. Facebook, newsletter czy dowolna strona, np. delatne.pl.utm_medium
– określa typ źródła ruchu, np. organic, social, display, email.utm_campaign
– informuje o kampanii, której dotyczyły działania, np. black-friday.utm_term
– jeden z parametrów opcjonalnych, dzięki któremu uzyskasz jeszcze bardziej szczegółowe dane. Umożliwia on śledzenie płatnych wyników wyszukiwania opartego na słowach kluczowych. Określa on frazy, które były wyszukane przed kliknięciem reklamy. Jeśli np. uruchomiłeś kampanię Google Ads, którą kierujesz na słowo kluczowe „tanie pralki”, to wtedy taki UTM może wyglądać następująco:utm_term=tanie+pralki
.utm_content
– parametr dodatkowy, który wykorzystać możesz do śledzenia określonej części kampanii. Załóżmy, że rozesłałeś newsletter i interesuje Cię, czy odbiorcy kliknęli reklamę graficzną czy może adres URL. W takim przypadku jeden z tych elementów możesz otagować np.utm_content=banner_10
, a drugiutm_content=url_10
.
Zasady tworzenia UTM
Tworząc linki z parametrami UTM, powinieneś pamiętać o kilku zasadach. Załóżmy, że chcemy dodać UTMy do domeny http://delante.pl. Oto, z jakich elementów powinien i z jakich może się składać odnośnik:- W pierwszym kroku dodaj do adresu ukośnik i znak zapytania. Link wyglądać będzie wówczas następująco:
http://delante.pl/?
. - Dodaj tagi UTM, np.
utm_source=twitter
, a uzyskasz taki URL:http://delante.pl/?utm_source=twitter
. - Pomiędzy końcem jednego tagu a początkiem drugiego umieść znak „&”. Wtedy efekt może być następujący:
http://delante.pl/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=blackf
.
- Ustaleniu zasad tagowania – jest to szczególnie ważne, jeśli działania dotyczące danej strony prowadzi jednocześnie wiele osób. Opracuj zalecenia. Np. jeśli w przypadku kampanii reklamowej w Google ustalasz następujące tagi:
utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=nazwa_kampanii
, to postępuj tak w przyszłości. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko błędów przy tagowaniu. - Używaniu odpowiednich znaków – nie korzystaj ze spacji, zastąp je dywizem lub znakiem podkreślenia. Pamiętaj również o niestosowaniu wielkich liter – dla Google Analytics
utm_source=FACEBOOK
iutm_source=facebook
nie oznacza tego samego. Nie używaj też znaków polskich i specjalnych.
Ważna jest konsekwencja. Każdy, kto w Twojej firmie będzie tagować linki, powinien wiedzieć, jakie ustaliłeś reguły. To kluczowe dla podejmowanych w przyszłości decyzji.
UTM: jakie przyjąć zasady tagowania?
Powinieneś stworzyć pewien plan tagowania, który przyjmiesz w przypadku danego serwisu. Ważne, aby był on dosyć prosty, domyślny i miał strukturę piramidy. W poszczególnych źródłach możesz pozyskiwać ruch w odmienny sposób, np. odwiedziny z Facebooka mogą być efektem kampanii CPC, ale też rezultatem dodania linka do danego artykułu na fanpage’u. Może też zdarzyć się tak, że to użytkownik doda odnośnik do Twojej strony, np. na grupie FB. Możesz przyjąć następujące zasady:http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc
– w przypadku ruchu płatnego.http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=social
– dla linków, które dodasz sam, np. na fanpag’u.http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=[data_posta]
– gdy chcesz sprawdzić, ile kliknięć przyniósł Ci konkretny wpis dodany na Facebooku.http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=blackf
– jeżeli chcesz monitorować efekty konkretnej kampanii płatnej, którą obecnie realizujesz.http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=blackf&utm_content=reklamaA
– jeśli w jednej kampanii korzystasz z kilku kreacji reklamowych, to wtedy warto dodać tag content. W powyższym tagu pojawiła się nazwa „reklamaA”, a dla drugiej możesz przyjąć nazwę np. „reklamaB”.
http://delante.pl/?utm_source=nazwa_bazy&utm_medium=email&utm_campaign=[datainazwakampanii]
– jako nazwę bazy możesz podać np. domenę, z bazy której korzystasz. Natomiast w przypadku parametru, który dotyczy kampanii – najlepiej, aby pojawiła się data i konkretna nazwa tej akcji reklamowej.http://delante.pl/?utm_source=nazwa_bazy&utm_medium=email&utm_campaign=[datainazwakampanii]&utm_content=baner
– możesz dodać również parametr content, aby ustalić, w który link w wiadomości kliknął odbiorca – w tekstowy, a może w baner?
http://delante.pl/?utm_source=bilboard[nazwa]&utm_medium=offline&utm_campaign=[blackf]
http://delatne.pl/kampania
, zamiast długiego, wręcz niemożliwego do zapisania sobie w pamięci odnośnika z tagami UTM.