.animate-view{opacity: 1 !important;}

Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

6min.

Komentarze:1

Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?
19 lipca 2021
Zaletą prowadzenia działań marketingowych w sieci jest możliwość stosunkowo łatwego mierzenia skuteczności realizowanych kampanii. Możesz weryfikować, ile przekierowań na Twoją stronę przyniosło dane źródło, jaką udało się w jego przypadku osiągnąć konwersję i na tej podstawie ustalać, jak optymalizować działania. Pomogą Ci w tym między innymi tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

6min.

Komentarze:1

Spis treści:

Tagi UTM: czym są?

UTM to skrót od Urchin Tracking Module i jest to system identyfikacji ruchu, który opracowała firma Urchin Software, po czym został on przejęty przez Google. Co więcej, na podstawie rozwiązania stworzonego przez wspomnianą firmę Urchin Software uruchomiony został system Google Analytics.
UTM to specjalne parametry, które możesz dodać do adresu URL. Kiedy to zrobisz zyskasz możliwość precyzyjnego śledzenia ruchu z poszczególnych źródeł na danej stronie internetowej.
Tak naprawdę z tagowania warto korzystać już w momencie, kiedy rozpoczynasz prowadzenie kampanii reklamowych dla swojej strony. Co ważne, ustawienie tych parametrów powinno być przemyślane, gdyż w przeciwnym wypadku, wraz z rosnącą liczbą kampanii, możesz mieć coraz większy problem z analizą skuteczności poszczególnych działań. Potrzeba stosowania UTM-mów wynika m.in. z tego, że Google Analytics nie do końca dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem wszystkich źródeł ruchu – klasyfikuje ich kilka. Zerknij poniżej: źródła ruchu google analytics a tagi utm W tabeli widzisz m.in.:
  • google/organic – ruch organiczny z wyszukiwarki Google.
  • bing/organic – ruch organiczny z wyszukiwarki Bing.
  • com/refferal – przekierowania z Facebooka.
  • direct/none – teoretycznie do tego źródła klasyfikowane powinny być odwiedziny, w przypadku których użytkownik wpisał adres Twojej strony w przeglądarce internetowej lub wszedł na nią z jednej z zakładek, które miał zapisane. W praktyce okazuje się, że do ruchu bezpośredniego zaliczonych może być również wiele innych przypadków odwiedzin strony WWW. Jeśli internauta kliknie link prowadzący do Twojej strony w serwisie zabezpieczonym protokołem HTTPS, a Twoja witryna nie jest chroniona – jej adres zaczyna się od HTTP, to wtedy nie są przekazane dane strony odsyłającej i takie odwiedziny trafiają do ruchu bezpośredniego. To tylko jeden przykład, a przypadków, w których ruch zostanie tak nieprawidłowo sklasyfikowany jest więcej.
Dzięki tagom UTM możesz zminimalizować liczbę odwiedzin, które będą niepoprawnie sklasyfikowane, co ma bardzo duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji związanych z realizowanymi kampaniami marketingowymi. Google Analytics rozpozna ruch z wyszukiwarki, przejścia z innych stron WWW, ale w pewnych przypadkach nie uzyskasz oczekiwanych danych. Dlatego potrzebujesz tagów UTM.

5 tagów UTM – jak z nich korzystać?

Do Twojej dyspozycji jest 5 tagów UTM, których możesz używać, ale nie jest tak, że konieczne jest stosowanie wszystkich. Co istotne, możesz je dodawać w dowolnej kolejności – nie ma ona znaczenia. Tagi UTM, które masz do dyspozycji to:
  • utm_source – wskazuje na źródło odwiedzin. Może to być np. Facebook, newsletter czy dowolna strona, np. delatne.pl.
  • utm_medium – określa typ źródła ruchu, np. organic, social, display, email.
  • utm_campaign – informuje o kampanii, której dotyczyły działania, np. black-friday.
  • utm_term – jeden z parametrów opcjonalnych, dzięki któremu uzyskasz jeszcze bardziej szczegółowe dane. Umożliwia on śledzenie płatnych wyników wyszukiwania opartego na słowach kluczowych. Określa on frazy, które były wyszukane przed kliknięciem reklamy. Jeśli np. uruchomiłeś kampanię Google Ads, którą kierujesz na słowo kluczowe „tanie pralki”, to wtedy taki UTM może wyglądać następująco: utm_term=tanie+pralki.
  • utm_content – parametr dodatkowy, który wykorzystać możesz do śledzenia określonej części kampanii. Załóżmy, że rozesłałeś newsletter i interesuje Cię, czy odbiorcy kliknęli reklamę graficzną czy może adres URL. W takim przypadku jeden z tych elementów możesz otagować np. utm_content=banner_10, a drugi utm_content=url_10.
Dwa ostatnie z tych parametrów są mniej popularne – najczęściej korzysta się z pierwszych trzech.

Zasady tworzenia UTM

Tworząc linki z parametrami UTM, powinieneś pamiętać o kilku zasadach. Załóżmy, że chcemy dodać UTMy do domeny http://delante.pl. Oto, z jakich elementów powinien i z jakich może się składać odnośnik:
  • W pierwszym kroku dodaj do adresu ukośnik i znak zapytania. Link wyglądać będzie wówczas następująco: http://delante.pl/?.
  • Dodaj tagi UTM, np. utm_source=twitter, a uzyskasz taki URL: http://delante.pl/?utm_source=twitter.
  • Pomiędzy końcem jednego tagu a początkiem drugiego umieść znak „&”. Wtedy efekt może być następujący: http://delante.pl/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=blackf.
Możesz tagować ręcznie, ale są również darmowe narzędzia, które ułatwią Ci to zadanie. Jednym z nich jest Campaign URL Builder. Twoim zadaniem jest wypełnienie pól, biorąc pod uwagę to, jakie UTM-y chcesz wykorzystać. Wtedy automatycznie wygeneruje się link z takimi parametrami, jakich chcesz użyć – nie musisz niczego klikać. campaign url builder a tagi utm To jednak nie wszystkie reguły, które powinieneś mieć na względzie, tworząc UTM-y. Ważnych kwestii jest więcej. Pamiętaj o:
  • Ustaleniu zasad tagowania – jest to szczególnie ważne, jeśli działania dotyczące danej strony prowadzi jednocześnie wiele osób. Opracuj zalecenia. Np. jeśli w przypadku kampanii reklamowej w Google ustalasz następujące tagi: utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=nazwa_kampanii, to postępuj tak w przyszłości. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko błędów przy tagowaniu.
  • Używaniu odpowiednich znaków – nie korzystaj ze spacji, zastąp je dywizem lub znakiem podkreślenia. Pamiętaj również o niestosowaniu wielkich liter – dla Google Analytics utm_source=FACEBOOK i utm_source=facebook nie oznacza tego samego. Nie używaj też znaków polskich i specjalnych.
Ważna jest konsekwencja. Każdy, kto w Twojej firmie będzie tagować linki, powinien wiedzieć, jakie ustaliłeś reguły. To kluczowe dla podejmowanych w przyszłości decyzji.

UTM: jakie przyjąć zasady tagowania?

Powinieneś stworzyć pewien plan tagowania, który przyjmiesz w przypadku danego serwisu. Ważne, aby był on dosyć prosty, domyślny i miał strukturę piramidy. W poszczególnych źródłach możesz pozyskiwać ruch w odmienny sposób, np. odwiedziny z Facebooka mogą być efektem kampanii CPC, ale też rezultatem dodania linka do danego artykułu na fanpage’u. Może też zdarzyć się tak, że to użytkownik doda odnośnik do Twojej strony, np. na grupie FB. Możesz przyjąć następujące zasady:
  • http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc – w przypadku ruchu płatnego.
  • http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=social – dla linków, które dodasz sam, np. na fanpag’u.
  • http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=[data_posta] – gdy chcesz sprawdzić, ile kliknięć przyniósł Ci konkretny wpis dodany na Facebooku.
  • http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=blackf – jeżeli chcesz monitorować efekty konkretnej kampanii płatnej, którą obecnie realizujesz.
  • http://delante.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=blackf&utm_content=reklamaA – jeśli w jednej kampanii korzystasz z kilku kreacji reklamowych, to wtedy warto dodać tag content. W powyższym tagu pojawiła się nazwa „reklamaA”, a dla drugiej możesz przyjąć nazwę np. „reklamaB”.
Tagi UTM są również przydatne w kampanii e-mail. Możesz stosować następujące zasady:
  • http://delante.pl/?utm_source=nazwa_bazy&utm_medium=email&utm_campaign=[datainazwakampanii] – jako nazwę bazy możesz podać np. domenę, z bazy której korzystasz. Natomiast w przypadku parametru, który dotyczy kampanii – najlepiej, aby pojawiła się data i konkretna nazwa tej akcji reklamowej.
  • http://delante.pl/?utm_source=nazwa_bazy&utm_medium=email&utm_campaign=[datainazwakampanii]&utm_content=baner – możesz dodać również parametr content, aby ustalić, w który link w wiadomości kliknął odbiorca – w tekstowy, a może w baner?
Co więcej, UTM-y możesz wykorzystać nie tylko w kampanii w internecie, ale również w innych mediach, np. w prasie czy na bilbordach. Jak to zrobić? Oczywiście w tym przypadku trudno oczekiwać, że odbiorcy będą przepisywać taki link z reklamy:
  • http://delante.pl/?utm_source=bilboard[nazwa]&utm_medium=offline&utm_campaign=[blackf]
Jednak istnieje inne rozwiązanie. Wystarczy, że skorzystasz z przekierowania w domenie, którą promujesz. Taką możliwość powinieneś znaleźć w panelu zarządzania usługą hostingową, np. w Direct Admin. tagi utm jak korzystać Dzięki temu odbiorca sprawdzi Twoją ofertę, przepisując łatwy do zapamiętania adres: http://delatne.pl/kampania, zamiast długiego, wręcz niemożliwego do zapisania sobie w pamięci odnośnika z tagami UTM.

Jak sprawdzić czy tagi UTM są prawidłowo dodane?

Aby sprawdzić, czy tagi UTM są prawidłowo dodane wystarczy, że po zalogowaniu się do Google Analytics wybierzesz raport „Czas rzeczywisty”, a dalej „Źródła wizyt”. Wejdź na Twoją stronę za pomocą urla z tagami UTM. Powinieneś wtedy zobaczyć we wspomnianym raporcie źródło i medium, które ustawiłeś w linku. Jeśli nie widzisz takich informacji, to najprawdopodobniej masz ustawione na stronie przekierowanie. W takim przypadku wyłącz je i sprawdź, czy wtedy wszystko działa. Bez skasowania przekierowania takie odwiedziny będą zaliczone do direct. Jeśli wszystko jest w porządku, to oznacza, że po przeprowadzeniu kampanii czy nawet w czasie jej trwania możesz przejść do analizowania linków z tagami UTM. W tym celu w Google Analytics wybierz z menu „Pozyskiwanie”, następnie opcję „Kampanie”, a dalej „Wszystkie kampanie”. Tam powinny się pojawić takie nazwy akcji reklamowych, jakie ustawiłeś. Następnie możesz wstawić do danych wymiar dodatkowy w postaci medium i źródła, aby zobaczyć w raporcie również i takie dane. Dysponując danymi otrzymanymi dzięki tagom UTM, jesteś w stanie podejmować uzasadnione wynikami decyzje odnośnie do działań marketingowych. Dowiesz się, która baza adresatów mailingu przełożyła się na najwięcej odwiedzin i na największą konwersję. Sprawdzisz również, jaka forma wpisu na fanpage’u przyniosła najlepsze wyniki w postaci pozyskania ruchu na stronie.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Komentarze

  1. przydatny artykuł, wykorzystałam go dziś przy tworzeniu kampanii i wydaje mi się, że całkiem dobrze sobie poradziłam 🙂

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM